پایبندی به عهد و پیمان

از راه روشن

فایل صوتی

متن زیر برگردان فایل فوق توسط هوش مصنوعی و بدون ویرایش، حاوی اشکالات زیادی است.

سلام علیکم و رحمة الله

بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آل محمد

یکی از ویژگی هایی که ویژگی های اخلاقی که پیامبر اسلام داشته و قرآن مجید برش تاکید میکنه پایبندی به عهد و پیمان است عهد و پیمان فوق العاده مهم به لحاظ دین اسلام به گونه‌ای که ببینید یکی از دوستان از من سوال فرمودند که نام سوره‌های قرآن چگونه است و فکر می‌کنم جلسه قبل بود که عرض کردم که مثلا کسی مثل آیت الله معرفت مرحوم آیت الله معرفت که قرآن پژوه بوده ایشون میگن که توقیفی و این نام ها را خود پیامبر گذاشته و باید قبول کرد همونطور که می‌دونید بعضی از سوره‌ها اصلاً دو تا نام دارد مثل سوره انسان مثلاً ولی بالاخره یک مفسری هم مثل آیت الله جوادی میگن که اینها کاملا به صورت اتفاقی این نامه ها روی این سوره ها گذاشته شده و اصلا دقیق نیست ایشون حتی میگن دقیق نام گذاری ها و مطالب فوق العاده مهمی در قرآن مجید در سوره ها آمده که نام مثلاً از یه مسئله فرعی گرفته شده به نظر میرسه که حق با ایشون باشه یکی از سوره‌ها سوره توبه است خب سوره مهمیه بر فرض که حق رو بدیم به غایت الله جوادی که به نظرم باید اینگونه باشه و من این مبنا رو اگر قبول بکنم و بخوام یک اسمی برای سوره توبه پیدا بکنم جسم دیگری غیر از کلمه توبه توبه هم توی این سوره مثل خیلی از سوره‌های دیگر قرآن مجید مطلب مهم‌ترین پیام این سوره توبه است یا مباحث مهم‌تری هم مطرح شد یکی از مباحثی که مطرح شده جهاد دفاعیه شد نه جهاد ابتدایی در قرآن مجید نیامده بلکه رد شده من شاید قبلاً هم عرض کرده باشم به نظر من رد شده هرچند مثلاً مرحوم مطهری و مفهوم آقای صالحی نجف آبادی این دو نفر دوتا کتاب نوشتن تحت عنوان جهاد در اسلام این دو نفر می‌فرمان که جهاد ابتدایی نیامده جهاد دفاعی آمده برای جهاد ابتدایی اصلا نیامده موردی که جهاد در قرآن اومده و مورد دستور قرار گرفته پنج یا شش موردش دفاعی پنج شش موردش هم مطلقه اصلا معلوم نیست دفاعیه که میگن باید حمل مطلق بر مقید کنیم ایشون ایدئگوار فرمان و بنابراین میگن ما جهاد دفاعی رو ابتدایی رو نمی‌تونیم از قرآن برداشت بکنیم شاید عرض کرده باشم خدمتتون به نظر من حداقل یک سوره دفاع جهاد ابتدایی یک آیه جهاد ابتدایی را رد میکنه مقصودم حالا اینم باز تکراریه نرزم مقصود از جهاد ابتدایی جنگ برای تحمیل دین است یعنی جنگ با غیر مسلمان که بهش بگیم یا مسلمان بشو یا کشته بشه اینو بهش میگن اصطلاحا جواب ابتدایی اصطلاحا این این حداقل آیه ۱۹۲ سوره بقره به نظر من جهاد ابتدایی را چون بفرماد که قاتلوم حتی لا تکون فتنه و یکون دین کل الله و آخرش میگه فلا عدوانی الا علی الظالمین حذف می‌کنه فقط با متجاوزین میتونی دشمنی بجنگی حذف میکنه اگر فقط با ظالمین نه با مشرکین نه با کافرین با ظالمین ظالم متجاوز است معتقدم که حداقل یه آیه جهاد ابتدایی را رد میکنه خوب جهاد جهاد جهاد دفاعی در سوره توبه اومده ولی به نظر من اگر بخوام نامی انتخاب کنم برای سوره توبه میگم سوره عهد سوره پیمان به دلیل اینکه بیش از هر چیزی بر پیمان تاکید میکنه بر عهد پایبندی به عهد و پیمان حتی به گمان بنده حالا خیلی امیدوارم جا نخورید چون من گاهی حرف های عجیب و غریب میزنم دیگه آره آره آره گاهی دیگه میگم گفت رفته بودم بیمه بهم گفتن که جان واسم بازنشسته جانبازی چیزی هم داری گفتم آره موجی هستم ننوشتی نیست تو پروندت گفتم آخه من مادرزادم من تو جنگ نشده از قبلش بوده به این خاطر ننوشته گاهی من برداشتم از ابتدای سوره معروفه به برائت از مشرکین من برداشتم اینه که برائت از کسانی که پیمان می‌شکنند نه برائت از مشرکین برائت از پیمان شکنان کسانی که عهد و پیمان را زیر پا می‌گذارند کسانی که به عهد و پیمان مشرکان به خاطر مشرک بودنشون به اصطلاح مشکلی که بعد از اینکه این آیه آیه اول و دوم را میاره و به شدت میگه و بشر الذین کفرو به عذاب علیم خیلی جالبه شدیده بحث از جهاد نیست اینه که عذاب الهی روز قیامت عذاب الهی روز قیامت به کی میرسه کفار را میگه مشرکین را می‌فرماد در آیه سوم بفرماید ثم لم ین این از چیه استثنا کرد این الا الا به کجا میخوره طبق ادبیات عرب ما باید بگیم که اونایی که گفت به علیم مشرکانی که پیمان شکنی کردند نه مشرکانی که پیمان شکنی نکردن اون کارشون که خیلی زشته پیمان شکنی‌شون هست حالا نمیدونم بسم الله نمیدونم دلیلش را چرا نیاورده در حال اگر فرصت ویراستاری داشتیم که گفت که دارم یک کتاب مینویسم گفت اسمش چیه گفت مستدرک القرآن فی ما رحمان طلب اون چیزایی که از دست خدا در رفته من دارم جلد دوم را مینویسم حالا ما هم اگر چی شد درستش میکنیم بسیار خوب به این خاطر می‌خوام بگم رو حتی اون جمله‌ای که ما بینمون معروفه برائت از مشرکین که براش مراسم میگیریم و البته یک پرانتز باز مصداق مشرک را هم خودمون تعیین میکنیم ها امشب دست خود ما مثلا آمریکا که اهل کتاب و طبق قرآن موحده چون رابطه با ما نداره ما میگیم مشرک و اونجا تو مراسم حج تحت عنوان برائتم شوروی کمونیستی سابق را که کمونیست و ملحد چون رابطه با ما داره با اینکه یک کشور اسلامی را اون موقع افغانستان را اشغال کرده خب آره اون وقت عربستان باید تابع ما باشه ها عربستان روابط دیگه ما دلمون میخواهیم تو کشور شما بگوییم مرگ بر آمریکا و نگیم مرگ بر شوروی تو هم باید تابع ما با شش سیاست ما اینگونه اقتضا میکنه بهش میگن استخدام دین سیاست ابزار کردن دین برای سیاست آمریکا می‌شود مشرک شوروی کمونیستی غیر مشترک حالا این را کاری ندارم بنده از این آیات برداشت می‌کنم که این از ذابی که مطرح شده این برائتی که مطرح شده این نفرتی که مطرح شده در این سوره نه نفرت از دین کسان دیگر نفرت از عملشون هست و اون عملشون پیمان شدنی نیست مصداق پیمان شکنی است ولی اگه من بخوام بگم شوروی ساب و حتی روسیه فعلی به لحاظ پیمان شکنی فوق العاده بدتر از آمریکا هستند به مرگ الان آمریکا به پیمان آمریکا بیشتر میتونه اعتماد کنی یا به پیمان روسیه من میگم به آمریکا بیشتر میتونم اعتماد کنم ولی یه نکته یه نکته یادمون نره ها اصلاً تو سیاست اعتماد معنی نمیده سیاست معامله است قرارداد مثلا پول بدیم و چک مدرک نگیریم که اعتماد بکنیم سیاست دیگر کشورها اعتماد معنا نمیده با هیچ کشوری هر کشوری هر روزی ببینه منفعتش در اینه که ما را کنار بزنه کنار میزنه ما هم همین جوری هر وقت دیدیم که یک کسی مصلحتمون اینه که الان دیگه باهاش رابطه نداشته باشیم اگه مصلحتمون بود با یک کشور رابطه داریم نبود رابطه مون قطع میکنیم خب معلومه اعتماد و این چیزها معنا نمیده ولی من ایناش را مقصودم نبود حاشیه رفتم کل کلمه برائت از مشرکین که اسم یک مراسم ما گذاشتیم رو اصلش حرف دارم رو برائت از مشرکین مشرک را مصداقش را بخواهیم بگیم آمریکا که قرآن مجید میگه می‌فرماید که قل یا اهل الکتاب تعالی بیننا و بینکم الله نعبدالله بیایید اهل کلمه ای که بین ما و شما مشترک است و اون چیه توحید و اون توحیده و اتفاقا کلمه شرک را هم آورده کسی راقرآنی نگاه بکنیم نه اهل کتاب به اون معنایی هم که گفته میشه مشرک طبق قرآن مجید نیستند و غلطه ولی حالا بحث ندارم ما برائت از دین دیگران نمی‌جویم برائت از عمل دیگران می‌جوییم به نظرم من از این سوره این را میفهمم چه توی عمل مهمترین مسئله پیمان شکنی است پیمان شکنی میدونید که پیمان وقتی آدم میاد توی اجتماع همه کارش با پیمان شروع می‌شه اصلاً قوام اجتماع با پیمان با عهد با پیمانه با قرارداد با قرارداد وقتی میایم اجتماع با قرارداد دیگه پیمان دو نفر که شدیم پیمانی مگر اینکه یک نفری توی مثلاً جنگلی جایی زندگی کنیم همین که دو نفر شدیم پیمان دیگه دو نفر توی غار توی یک غار دو نفر زندگی میکنن اگه زن و شوهرند که با هم پیمان دارند پیمان ازدواج و نسبت به هم تعهداتی دارد اگر نه هیچ رابطه‌ای هم با هم ندارن یکی از راه‌های بستن پیمان بیعت یکی از راه‌های بستن پیمان صورت‌های مختلف که البته تو اون زمان و تو حجاز ۱۴۰۰ ساله پیش این روش بوده الان چه بسا ما با رای مون پیمان می‌بندیم با رای مون داریم به یک فردی پیمان می‌بندیم که تو از طرف ما مثلا وکالت داری که این اعمال رو انجام بدی کشور را اداره کنید چه کنیم چه کنیم تعهدات که داری بشه عمل بکن ببینید دو نفر هیچ ربطی هم به هم ندارن ولی توی یه غار زندگی میکنن یک بالاخره می‌خواد یه ساعتی بخوابه یک ساعتی تو شب میخواد بخوابه اون یکی هم میخواد اذان بده ها همون ساعت بلند شو آواز بخونه ها میشه دیگه همین که دوتایی با هم زندگی میکنیم یه ساعتی می‌خوام بخوابم تو اون ساعت دیگه تو دیگه به اصطلاح داد نزن فریاد نزن و نماز میخوای بخونی ساعت که من می‌خوام بخوابم حواست آهسته بخون اونقدر که به خواب من لطمه اونقدر آهسته که به خواب من لطمه نزنه نماز تو ربطی به خواب من نداره وقتی بیدار شد میفهمه که داره آره بله آقای یکی به من برادرم گفت که چون دستم به خاطر میلرزید گفت تو خوابم میلرزه گفتم اگه میلرزم که من خوابم نمیدونم خب یک بار خودتو به خواب بزن میلرزه یا نه گفت نه این دیگه راهش نیست خودم به خواب بزنم ببینم دستم میلرزه یا نه بسیار خوب ببخشید بسیار مهم من قبل از اینکه یالا ادامه بدم بحثم رو مسئله مسئله که فقط نماز نی که شک بین دو و سه و سه و چهار و پنج و ششم گفتم یه وقت بدون شک بین دو و ۱۲ فقط این مسئله نیست هر که جواب دقیق داد یه جای هم داره اصفهان حتی کتاب معنوی درس یزد یه دونش نه عرض کنم خدمتتون عرض کنم خدمتتون من ساعت ۱۲ همسایه‌ام داشت بنایی می‌کرد و من می‌دونستم که ایشون به پول نیاز داره منم ۲۰۰ میلیون تو حسابم هست دیلم گفت گفتم بزار برم و به این همسایه خودم او هم به من نگفت من خودم گفتم که میرم به این همسایه میگم که من چهار ماهه ۲۰۰ میلیون تومن میتونم بهت قرض بدم فردا میریزم به حسابت خوب شد تا اینجا این قول را دادم ساعت ۲ بعد از ظهر بهم خبر دادن که یکی از نزدیکان بیمار و به پول فوری نیاز داره بیش از ۲۰۰ میلیون فناوری نمی‌تونم بدم به ایشون اون پولی که فکر کرده بودم نمی‌تونم بهش بدم برای خودم اضطرار پیش اومد بیماری دارم که فوری باید هزینش کنم غیر از اینم پول ندارم تکلیف من چیه حساب کرد چون همه جواب دادن عرض کنم خدمتتون به شکل عجیبیه این مسئله من ساعت ۲ را صاحب نیستم همینطور که شما فرمودید یعنی این پول درسته که باید خرج بیمار خودم بکنم ولی باید ما که به طرف زنگ بزنم عذرخواهی کنم کافی نیست نمیتونم عذرخواهی کنم اصلا نداده گفته اگر او رضایت داد که مثلا ولی اگر به طور زنگ به طرف میزنیم میگیم معذرت میخوام نمیتونم بدم نه کفایت نمیکنه باید او رضایت بده چرا برای اینکه چه بسا تو همین دو ساعت یه امکانات دیگری برای قرض برای اون بنده خدا به پیش آمده بوده وجود داشته ولی به خاطر این قول ما دیگه اونا دنبال نکرده شاید حالا شایدهای زیادی برای اینکه خیلی تعجب نکنید که من این چیزی که گفتم عهد و پیمان به دو تا روایت بخونم براتون اتفاقاً روایت اول هم از پیامبر صلی الله علیه و آله است روایت اول را ببینید بدهکاریم به مردم چه شکلیه یعنی بدهکاری همین که وعده دادی تبدیل می‌شود به دین تخلف هستش می‌شود حرام برای اینکه سیاست و بگم چه جوریه که چقدر مشکله که کسانی وعده و چه شکلی خیلی اوضاع خرابه خیلی راحت میگیریم وعده دادن را حضرت می‌فرماد الدین وعده بین وعده وقت دنبالشو ببینید حضرت می‌فرماد ویلون بله ویلون لمن و ثم اخرف وعدون لمن وعده وای بر کسی که وعده میده و خلف وعده کنه سه بار تکرار میکنه حضرت یک بار اکتفا نمیکنه وعده و بعد سه بار می فرماید بر کسی که وعده بده و خلف وعده بکنه خب این روایت کافیه که نه راحت ما وعده میدیم دست خودمونه که میگیم فلان اینجوری نیست من خیلی سال پیش سال بود وسط کار داشتم بنایی میکردم کسی که داشت آهنگری جوشکاری و فلان و اینها میکرد صبح که اومدم و کار و همه کار طرف رفته کربلا منتظرتم اینجا کربلا الان منتظرم و بقیه کارم لنگه که تو کارت ادامه بدی حالیش نیست که کربلا حرامه کربلا میتونه حرام باشه کربلا حرام بله چون با من قرار داشتی قرار داشتی که الان بیای سر کار و خسارت را نیمه کاره نمیتونم بدم به یک کس دیگری خیلی ساده خیال میکنیم دست خودمونه نخیر وقتی قرار داریم دیگه اصلا دست خودت نیست و وقتت وقت مال دیگر بله مکه هم می‌تونه حرام باشه کربلا هم میتونه حرام باشه مشهد هم می‌تونه حرام باشه که نماز را باید تمام خوند و روزه رو باید گرفت اینجوری که روز طبق چی کسی که میره و یک همچین وقتی میره سفر حرامه نمازشو باید تمام بخونه ها شاید نمیدونم خوب حالا همه مسائل بله اون که نمیدونه هر مسئله‌ای مطرح میشه ولی محاسبه کنیم جودا از مسئله آقا دین بگه این چیزا رو که نباید پیامبر بگه این چیزا رو نباید قرآن بگه پیامبر بگه چی بگه خب معلومه وعده که میگی طرف حساب می‌کنه روش و خلف وعده خب شما ضامینی دیگه معلومه وقتی لازم نیست این را یعنی بگه من این روایت را از پیامبر نشنیده بودم اصلاً لازم نیست بشنوی نمیتونی که خسارت زدی وقتی که وعده میدی و عمل نمیکنه خسارت زدی خب من یه دو سه تا حالا که کتاب را باز کردم دو ستاره روایت بخونیم این کتابی که من دارم این کتاب منتخب میزان الحکمه میزان جمع آوری و بسته‌بندی کرده یک عده‌ای زیر نظر آقای مرحوم آقای محمدی به نام میزان الحکمه این منتخب میزان الحکمت که جلد اولش صفحه هزار و جلد دوم ۱۳۰۶ است ولی این حدیثی که خوندم چیه به اصطلاح کنز العماله طنز الامال بله بله تنزل عمال جمع عمل کننده ها عمال ام ال نه ها اشتباه عمال عمل کننده خوب عرض کنم که حدیث دوم که از پیامبر هست باز اینجا نقل شده تکراره اون قسمت اولش المومنین وعده مومن در اینه دین یعنی بدهکاری تخلف ازش بکنه مومنین تصریح میکنه خیلی قشنگه و این در طول مومنین الاخذ بالگرد دیگه کاملا روشنش میکنه و که میگی مثل اون چیزی که با دستت یه چیزی را بگیری اگر پول با دستت گرفتی و گفتی فردا برمی‌گردونم واجبه یا نه گفتی مبلغی به من بده تا فردا بهت بدم با دستتم گرفتی این چجوریه چه حکممی داره ازت می‌فرماید وعده داره تصریح میکنه بعد از اینکه بفرماید علت المومنون وعده بدهکاریه فوری می فرماد و این در طول مومنید مثل اینکه چیزی با دستت بگیری صحبت برگردونیمتربت بله بعد یک روایت دیگر هم هست از بله امام علی علیه السلام که فرمود از امام علی این حدیث را داریم دیگه تاکیدش بیشتره یعنی ورزش بعد که میدی یک نوع بردگی هست یعنی فردا این کارو می‌کنم فردا دیگه برده‌ای دست خودت نیست هیچ احی انجاز الوعده احد العبدین اینکه وعده را بهش وفا بکنی تو قرآن نداریم یعنی آزاد کردن برده وقتی وعده را بهش وفا می‌کنی از بردگی بیرون آمدی دیگه برده نیست آزاد شدی خیلی اهمیت داره حالا من یه حدیث دیگر هم از امام رضا علیه السلام اینجا بخونم انا اهل البیت نرا ما وعدنا علینا دینا بله ما اهل بیت خاندان پیامبر وعده‌ای که میدیم دین تلقی می‌کنیم دین بر خودمون کما ثن رسول الله همانطور که پیامبر این کار میکرد یک کمان که پیامبر این کار را میکرد و دین بر خودش تلقی میکرد بده به اصطلاح دل عرض کنم خدمتتون که فوق العاده این مسئله وعده پیمان اهمیت مسئله وعده رو بگم که یک نوع پیمانه که وعده دادی با طرف پیمان بستی نمی‌تونه تخلف بکنی اینجوری نیست که یک کسی بیاد و بگه ای مردم به من رای بدید این کارها را انجام می‌دهم اتفاق حالا من اینجا نخون روایت هم داریم که با تاکید که مواظب باشید کاری که بر او یعنی از عهدش بر نمیاد یا در اختیار شما نیست وعدش را نتیجه مواظب کار خیلی حرامه مسلمه کاری که میدونی در اختیار خودت نیست وعده میدهم که فلان کار را انجام بدم خیلی راحت شنیدید وعده میدهم که چقدر طلا چند گرم طلای صحبت های بود طلاق وعده وعده که شما میدی اگه مجلس توی یک همچین نظامی نپذیرفت نه پذیرفتیم و اینا رد کرد اتفاقا یکی از مستوره‌های حالا چون ایشون بنده خدایی که الان رئیس جمهور است یکی از کارهای قشنگشون که هیچ وعده‌ای نداد واقعاً این نشون میده که حداقل من تو برداشتم این بود وقتی می‌دیدم و مناظرات رو گوش می‌کردم که ایشون نه فقط حفظ نکرده نهج البلاغه را و طوطی وار بگه حال چه بسا طرف حفظ کرده باشه و معناش رو هم حفظ کرده باشه و بگه و بلد باشه نه این از نگاه من فهم دینی طرف بالاست که وعده نداد حتی وقتی سوال شد ازش که آیا بنزین را گرون می‌کنی یا نه نداد که نمی‌کنم گفت بدون اجازه مردم نه گاهی خوب بدون اجازه مردم نه اینم دقت داشته آره خیلی مهمه که وعده نمیده برنامه ندارد برنامه ندارم خیلی مسئله است خیلی برام جالب بود برنامه ندارم یا نمی‌دونی برنامه چیه یا دروغ میگی برنامه دارم یا نمی‌دونه برنامه چیه داره دروغ میگه میشه تو ۱۰ ۱۵ روز برنامه برای چهار سال اداره یک هیئت از متخصصان رشته های مختلف باید در اختیارت باشه که برنامه بریزی کسی که رئیس جمهور قبلی فوت چند روز فاصله شده تا دو هفته قبل از انتخابات نمی‌دونی تاییدت می‌کنن یا نمی‌کنند چگونه برنامه نوشتی چگونه برنامه نوشتی پس معلوم می‌شه شما می‌دونستی که این رئیس جمهور قراره بمیره شما از قبل فکر کردی شما میدونستید شما باید بازداشت کنن چون دخالت داشتی خودت نقشه ریختی و رئیس جمهور را به اصطلاح سید محرومان را چرا از بین بردیم و این این وگرنه ۱۵ روز برنامه نمی‌دونی چیه یا داری دروغ میگی را ما باید بریم بزاریم که راست میگی پس معلوم میشه از یک سال قبل یک تیمی داشتی و برنامه‌ریزی کردی تو دست داشتی به نظر من بله عرض کنم جناب آقای امام توجه بفرما برنامه به روزها الان نمیشه برنامه ۴ سال دیگه ریختا نه نه بر نه اصلاً بله بله برنامه‌ای که می‌خواد کسی بریزه سوالی اینه اولا برنامه ریزی برای داره کشور یک تیم متخصص میخواد و این را باید به یه جایی طرف وصل باشد که همه جور نمیشه باید بگیم بودجه اش از کجا آورد ولی همون آقای پزشک آقا بنده که اینجا یه وقت گفتم که بنده یه فاجعه برام پیش اومده که شب قبل شرط بستم که پزشکیانو تایید نمی‌کنند و فرداش یه بستنی بدهکار شدم باختم و چند ساعت وقت گذاشتم ببینم ارزون‌ترین بستنی کدومه جون نیست که راحت بدن نه آخه عمق فاجعه را شما درک نمی‌کنید هرچی بگم کسی که دو هفته قبل نمیدونه تاییدش میکنن یا نه چجوری رفته برنامه‌ریزی کرده برنامه یعنی چی برنامه قبول دارم آقای امام می‌فرماد که مثلاً کار تخصصی فلان یه چیز من آخوند می‌خوام تو یه چیز دخاله درباره یه چیز من فوتبالیست نیستم ولی فرق بین مثلا مسی با یک فوتبالیستی که تو لیگ ایران داره بازی میکنه میدونم تخصص نمیخواد این لازم نیست من کارشناس فوتبال باشما ولی لازم نیست برای اینکه بگم آقا مسی درجه یک فوتبال کسیه که حرف آیا بهترین فوتبالیست تاریخ است یا نیست بحث بین کارشناسا یک کارشناس میگه مسی مسی بهترین فوتبالیست تاریخ حالا نفر دوم کیه نفر دوم کیهانس میگه مسی که مصدوم باشه نفر دومم همون مسی خوب فوتبالیست فوتبال میبینم فوتبال آره بجام در قم سخنرانی مرتب داریم قبل از صحبت نشسته بودیم یک کمی در مورد بازی تیم ملی صحبت کردم یکی از دوستانی که نشسته بود گفت این حرفات بهتر از سخنرانیته این دقیق‌تره و عرض کنم ببینید اینجوری نیست که من اگر اتفاقا مثل شما بود بعضی چیزهااست دیگه اگر مثلا بنده که فوتبالیست نیستم حالا فوتبال بازی می‌کردم ولی نه حرفه ای به همون حد که یه آقایی یا شما یه توپ بهش بدید ببینم که اصلا این نوع پا برای اینکه ضربه به توپ بزنه چه جوری میگیره حرف هایی که دارم من میزنم درباره فوتبال یه حرف تخصصی میگه بهم بگید که مربی و غضنفر را میدونم چیه عرض بنده اینه برنامه برای اداره کشور چیزی نیست که بشود تو دو هفته تو سه هفته تهیه بکنه و برنامه برای ۴ سال بعد را هم الان نمیشه تهیه بکنید چون برنامه را باید امکانات تهیه بکنیم هم مخصوصاً کشور ما که هر روز نمیدونیم چگونه است وضعیت چگونه است ببخشید اگر پاک کردم تو کفش شما چی باشه خوبه خوبه عرض کنم خدمتتون که عهد و پیمان تو قرآن مجید بفرماید که یه جاش که خیلی عجیبه قطع المومنون بعد از اینکه چند تا میگه وذینم ل اماناتم رائون یکی از ویژگی های مومنان عرض کنم که به پیمان و عهدشون پایبندند از ویژگی‌های به پیمان باید پایبند باشی هر پیمانی که می‌بندی امام علی هم به مالک اشتر تو عهدنامه می‌فرماد که به پیمانت پایبند باش حتی مشرکان به پیمان پایبند بودند و خیلی براشون مهم بود چرا پایبند اصلا لازم نیست دینی کسی بیاد بگه قوام اجتماع به پایبندی به عهد و پیمان امام اجتماع از خانواده گرفته چون خانواده آدم پیمان میبنده دو طرف با همدیگه باید عهد و پیمانی که می‌بندی به عهد و پیمانه که می‌بندی باید پایبند باشی تا هر کار دیگری که می‌کنی و اگر یک مسئولیت سیاسی گرفتی شما باید ۱۰۰% باید توجه داشته باشی که اگه می‌خوای رئیس جمهور بشی وظایف رئیس جمهور وعده ها را نمیخواد بگی وعده نده دستتون نیست بعد که دستتون نیست وعده نده برنامه هم نگو دارم چون میدونم دروغ میگی حداقل من میدونم دروغ میگی یا مگر اینکه اون چیز دیگری که گفتم باشه هیچی دقت بکن ببین تو قانون اساسی وظایفت چیه پیمان می‌بندی تو که رئیس جمهوری یکیش اینه که یکی از وظایف اینه که پاسداری کنه از قانون اساسی قسمم می‌خوری توی مجلس قسم میخوره که قانون اساسی رو اگر یک جای قانون اساسی نقض شد دیگه نمی‌تونی بگی که حالا به خاطر اینکه وفاق مثلاً از بین میره یا چی میشه من سکوت می‌کنم نه حق نداره چنین چیزی بگی قسم خوردی شما متعهد هستی که قانون اساسی اینجوری نیست که چشمتونو ببندید و بگی حالا فلازندانش کردن خوب کردن فلانی و بی جهت حذفش کردن حصر خانگی خوب کردند فلانیو چه شد کجا حق کسی ضایع شد حالا به خاطر چی قسم خوردی شما گفتی من حافظ قانون اساسی به پیمانی که با به قراردادی که بستی کاملا پایبند باشی کاملاً به عهد و پیمانه باید پایبند باشی و نباید زیر پا بگذاری هر کس هر مسئولیتی داره هیچ استثنا نداره هیچ استثنا نداره از کارمند جز گرفته استاد دانشگاه تقاضی تا رهبر دارای رئیس جمهور تا نماینده مجلس همه اینها پیمانی با مردم بستند همه پیمان بستند یعنی وظایفشون تو قانون اساسی مشخص شده بر اساس آنچه که مشخص شده شما میای و این مسئولیت را قبول می‌کنی و مردمی که به شما رای میدن رای میدن که او وظایف را عملی کنیم لازمم نیست وعده دیگری بدی هیچ وعده دیگری نده که دست تو که بار مسئولیتت را زیادم نکن ولی همونی که به عهدت هست به اصطلاح و قانون گذاشته انجامش بده فوق العاده مهمه ما پیمان داریم با دنیا هم پیمان داریم چگونه نیست که ما چهار نفر مثلا بگیم نیروهای خودسر آتش به اختیار و مثلا بریزن سفارت فلان جا را بگیرند یا چه بکند اختیار پیمان بستیم که آقا حفاظت این سفارتخانه شما بر عهده ما حالا جدایی از این قانون که به لحاظ بین المللی میگن مانند من یه وقتم گفتم نه ما به لحاظ حقوقی در حکم خاتون کشور در حکم خاک اون کشوره دقیقش اینه ولی جدا از این شما پیمان بستی که اینجا را به اصطلاح حفاظت ازش میکنیم نیرو داشته باشی و از نیروهات محافظت بکنی که اون نیروها حمله بکنن و بعدم فیلمشونو داری بعدم بهشون مسئولیت های حساس بگید پستشون بالا بره مقامشون بالا به خاطر اینکه مثلاً یک سفارت خونه سفارتخانه حالا نمیخوام زیاد حرف زده شده در باب مثلا سفارت آمریکا اون را نمی‌خوام فقط بگم که یک اشتباه تاریخی بوده و حالا حالاها هم باید خسارتش را بپردازید هنوز خیلی هنوز باید خیلی خسارت بپردازیم ولی مردم دیگه بله از جیب خودش ولی مثلا سفارت عربستان حمله کردیم یک جایی بود از انگلستان من یادم نیست چی بود متعلق به عربستان به انگلستان بود که حمله کردیم به ریختیم به فساد عرض می‌کنم خدمتتون که آقا وقتی قرارداد می‌بندی اصلا بزار یه نوع دیگه قرار داد را بدم شما وقتی میری پاسپورت یک کشور را می‌گیری پاسپورت نه چی بگید متعلق به اون کشوره اصلا وقتی همه میگی من می‌خوام به کشورتون مسافر میده یعنی من تمام قوانین تو را قبول دارم من قوانین تو را رعایت میکنم اونجا من قوانین رو قبول دارم یک قانون قبول ندارم طرف اصلا نمیده اون مجوز داد به کشور بنابراین ما همه جا با پیمان روبرو هستیم با پیمان روبرو هستیم و این پیمان را باید رعایت کنیم نمیتونیم بگیم که مثلاً اگر توی یک کشوری ذبح حیوان تو کوچه ممنوعه باید به اون قانون احترام بگذاریم سفیر مکه رفته و جلوش گوسفند قربانی در یک کشوری رخ داده بود در یک کشور رخ داده بود قوانین چیه ما نمیتونیم قوانینش زیر پا بگذاریم هیچ یک از قوانین را ما همین که میریم باید به قرارداد به چی پایبند باشیم و رعایت بکنیم رعایت قرارداد پیمان عهد وعده هر چیز دیگری که اسمشو میزاریم یه تکلیف واجب واجبه و اینقدر واجبه که اگر زیر پا گذاشتیم در حکم مثلاً دزدی در حد دوستی مثلا طرف که اگر رفت ژاپن اونجا میتونه مال اونها را مثلا چی بکنه کافران کی هستند پیمان بستی عهد بستی که کاملا قوانین را رعایت بکنیم و باید رعایت بکنیم یکی از معضلات ما از خانواده گرفته که کوچکترین نهاد اجتماع است تا جامعه بزرگ کشور و کل دنیا کل دنیا اثر ما وقتی که عضو سازمان ملل هستیم تعهداتی داریم هنگ عضو شدیم این برای ما تعهداتی میاره و باید اون تعهداتو بهش پایبند باشیم او ت مگر اینکه تو پیمان تو چیزی وقتی که یه معاهده‌ای امضا میشه حق تحفظ و چی اونجا بگیم و بنویسیم موارد استثناییه ولی به طور عادی همین که عضو سازمان ملل هستیم یه تعهداتی نسبت به دنیا داریم و باید رعایت کنیم که اینکه اسلام اینکه قرآن مجید بر رعایت عهد و پیمان تاکید کرده و از مومنون سوره مومنون یه بار دیگه تکرار شده ها الذینهم امانات امانات و عهدم راعون کسانی که امانت و پیمانشونو رعایت ولی سوره معارج هم یک بار همین آیه والذینه و عهدهم تکرار شده اومده خیلی مسئله مهمیه و پیامبر هم خداوند بهش دستور میده و هم خودش پیمان و عهدی که بسته باید رعایت بکنه در سوره توبه که گفتم مگه دست من باشه اسمشم سوره پیمان سوره در اونجا می‌گوید می‌فرماد چندین بار مشرکانی که باهاشون پیمان بستی مادامی که عهد و پیمانشون پایبند باشند حرف نداره پیمان را نقضش بکنیم خب ببخشید یه صلواتی خانم نوبتشونه که ایشون فرمایششون نصف هفته خانم دکتر سوالات خوبیم می‌کند سوال قبلی ندارم پیمان بستند که رهبری می‌خوام عمل بکنم بنابراین پیمان شان بستند اگر نتونستم استعفا ناتوان به نظر خودشان کس که میخواستن ما را ترغیب بکنن ایشون 12 سال که برنامه های دارند و تئوری های دارند خوبی هستند بنابراین ممکنه که بنده خدا بدون اینکه موجب قتل آقای رئیسی حالا هرچی که هست شده باشن ایشون از قبل یعنی کسایی که توی جناح هستند مگه میشه برنامه نداشته باشند شما مصادره به مطلوب میکنه برای خودتون واژه ها یعنی مشرک رو اینجا میذارین عهد شکن نمیدونم مثلا خداوند خودشون نمیتونست عقل را برائت بجویید از و یا ظالم رو متجاوز معرفی کردید یکی از مصادیق ظلم تجاوز هست یعنی اونجایی که شما فرمائید که فقط جهاد دفاعی بوده فکر میکنم که نمیتونیم معنی رو بهش بدیم که وقتی میگه غیر از ظالمین یه مسئله دیگه اینکه استاد من حالا به قرآن و دین کاری ندارم ولی از نظر اخلاقی من الان خودم دارم دختر شش ساله وقتی فکر میکنم که این نوه من اگر توی افغانستان بود فقط میتونست تا پنجم ابتدایی درس و با اینکه استعداد فراوانی داره که پدر بزرگش میگه که ایشون یه مریم میرزاخانی میشه می‌خوام ببینم ما به عنوان یه انسان فقط باید ببینیم که به ما تجاوز کردن ما دفاع بکنیم یعنی اگر ما توی سرزمینی نداریم یه بنر های که زده شهید سلیمانی نوشته بودند که من سرباز خانه هر مسلمانی هستم که تحت ظلم قرار گرفته و من اصلا نمیتونم قبول بکنم میگم یه انسان باید هر انسان دیگه تحت ظلم قرار گرفته بزرگان دین ما میگن اگر چیز هم دین ما هم نباشن هم پیش ما هم نباشند لااقل انسان هستند نمیدونم شما نظرتونو اگر در سوال زیادتونو یادتون بیارم هفته راجع به دین و قدرت بود گفتم که دین و قدرت را باید باشد که اگر کسی اومد پرچم مثلاً همجنس بازی چی بلند کرد او بهش بگه بیاد پایین پیامبران که ماموریتشون ابلاغ پیام خدا بوده ولی یک مصلح اجتماعی شما به عنوان یه مصلح اجتماعی اگر بتونیم قدرت رو به دست بگیریم در اداره جامعه وظیفه‌تونو از لحاظ انسانی اخلاقی دینی که اون کارو انجام داشته باشیم و اون قدرت از مردم گرفته باشیم بنابراین میتونید قوانین رو اجرا کنید بسیار بسیار متشکر می خوام دکتر که سوالات بسیار خوبی هم بپرسه و کاملا ایشون صحبت کرده یه نقطه‌ای را بگم دوستان خیلی راحت به من میگن که مثلاً آقا مغالطه می‌کنی چی می‌کنی مگه چیز بگم ها اگر بخوام مغالطه بکنم هیچکس تو این مجلس متوجه نمیشه ها قول میدم یک جلسه اول تا آخر صحبتم مغالطه باشه ولی هیچی من مغالطه نمیکنم برمیگردد آقا غیر از نه آقا غیر از اینکه آخوند که مغالطه بلده من عرض کنم درسی خوندم عنوان تفکر نقدی از غرب که توش بیش از ۷۰ نوع مغالطه خوندن ۷۹ مغالطه که آره ملق بلدم بزنم به گونه که کسی متوجه متهمم نکنید که آقا داره مغالطه من مغالطه بخوام بکنم کار جوری مغالطه میکنه که کسی متوجه نشه یه خط ساده نیستم من از اینکه میگی به کسی بگه مغلطه می‌کنی ناراحت نمی‌شم از اینکه اینقدر ساده که جوری مغلطه کردی که من فهمیدم این ناراحتم میکنه وگرنه مغلطه این دوم اون دوتا قضیهبه سیاست و اینها فرمودید آقای پزشکیان می‌گفت منویات رهبر ولی لابلاش اشاره می‌کرد برنامه چند ساله چیه به تصویب ایشون رسیده ولی از اسم رهبری هم استفاده میکرد مقصودشون برنامه بود به اصطلاح تصویر یه چیزی هم فرمودید که هر وقت ببینم که نمیتونم برم کنار خب اینا که دیگه خودش گفت اینا دیگه به خودش واگذار کرده که اگر احساسم این بود نگفته که اگه مردم تشخیص دادن خودم این وعده به اصطلاح نیست اون افرادی که حتی حزبی حتی جناحی برنامه‌ها واقعیت اینه که یه فرد جناح مخالف میگه هر کدوم نمی‌گفتن برنامه داریم چند نفر بودن که هر کدوم می‌گفتن برنامه داریم یک جور بود برنامه‌هاشون متفاوته یا خیلی اصرار ندارم یه مقداری اما بریم سراغ اون بحث فنی که فرمودید که من مصادره میکنم و کلمات را اما کلمه مشرک و پیمان من به کار نبردم من از کلمه استفاده کردم از کلمه مشرک استفاده نکردم پیمان شکنه گفته کافران مشرکان عذاب علیم الا اونایی که سر پیمانشون هستند پس می‌فهمم که دعوا سر پیمان شکنیه از خود آیه فهمیدن نکته دوم اونجایی که من عرض کردم که ظالم را به معنای متجاوز گرفتند چرا برای اینکه گفت که قاتلون حتی برگشت به متجاوزین که پایه قبل اومده دعای قبل متجاوز اومده بعد میگه اگر دست برداشت ظلم مصداق‌های زیادی داره ولی با توجه به آیه قبل مقصود تجاوز با توجه به آیه قبل و با توجه به سیاق آیه من خودم استفاده نکردم اینجور برداشت میکنم اون جمله‌تون رو خیلی موافقم که نه فقط مسلمان ها هر انسانی که مورد ظلم و ستم قرار بگیره مبدلش دفاع ولی نباید اسلحه ها از طریق مجامع بین المللی ونه دنیا به هم می‌ریزه اگه ما بگیم هر جای دنیا یکجا ظلم و ستم قرار گرفت ما میریم نیرو پیاده می‌کنیم چه می‌کنیم دخالت می‌کنیم از طریق مجامع بین المللی الان دارن تو کار ما میگه دخالت نمی‌کنند یکی دو هفته پیش سازمان ملل حقوق بشر ایران را بررسی کرده و گفتن که چی و اتفاقاً برای اولین بار آمریکا سکوت کرده و اولین بار آمریکا صحبت نکرده و به هر حال مجامع بین الملک اینا بحث حقوق بشره دیگه حقوق بشر معنای گسترده ای داره باید بریم صحبت الان تو کره شمالی حقوق انسان‌ها ترجیح میشه یا نه وحشتناکه وحشت از طریق مجامع بین المللی که همه دنیا حق دارند که اگر یه کسی مظلومانه تو ایران حذف شد زندان حق دارن حرف بزنن ها نگیم نه نه پذیرفتیم که به اصطلاح ما اعلامیه جهانی حقوق بشر را پذیرفتیم و بنابراین مداخله میکنه دنیا میاد میگه حقوق بشر رعایت نکردید ما هم باید بگیم اونها هم به اصطلاح اون چیزی که جالب بود برام که جلسه قبل نکته فرمودید شما فرمودید که به هر حال کارهای انجام میگیره که یک کسی باید جلوشو بگیره مثالتون اینکه مثلاً پرچم بردارند و تو خیابون بیان و چه کنند از باید یک کسی باشه که جلوشونو بگیره اما همه چی با زور نیست یه وقت اکثریت جامعه یه بخشی از دین را نخواستن اجرا بشه اگر اکثریت نخواستن اجرا بشه آیا من می‌تونم همون بخش دین را بهشون من تنها راه همینه که بیام بگم که تبلیغ کنم بحث کنم مردمو روشن کنم بگم آقا اینا درسته شما زدید اگر مثال‌ها اگر در یک جامعه‌ای بودیم فرض کنیم مسلمانم باشه ولی همجنس گرایی ازدواج با همچین باید قانونی باشه اگر گفتن میشه چیکار کنیم من اون موقع وظیفهم اینه که فقط کار فرهنگی نمیتونم با زور اگه گفتم بازو یک کسی هم فوری میگه خب حجابم با زور من می‌خوام تعمیر کنم با زور می‌خوام تحمیل کنم خیلی چیزهای دیگه اون موقع پیش میاد چیزی را نمیشود با زور تحمیل کرد و اگر جامعه یه وقت گفت اسلام میخوام ولی اسلامه حالا فقهی که یکیش که مشهور توی نمیخوام بانک مشهوره باید قبول کرد و نمیشه با زور حرف بنده به اصطلاح بود ببخشید در خدمتتون هستم سلام علیکم و رحمت الله آقای ۵ دقیقه وقت دارند بفرمایید خانم دکتر صحبت جناب آقای سلیمانی در مورد یکی از پیغمبر صحبت تبلیغ پیام خداوند البته در مقابلش آیاتی که در بحث اطاعت پیغمبر صلی الله علیه وسلم هست حدود حالا بعضیاش تصریحه بعضیاش در ضمن بخونم برداشت خودم نمیخوام عرض کنم غلطه ها میخوام عرض کنم شاید بشه برداشت دیگری ازش داشت این کار کرد یا نه ایشون خوندن یکیش چی بود من از ابتدا بخونم یکی از آیات که ۹۲ البته من یه به نظرم میرسه که لازم این کار میکنن نه لازم بدونید انما رسول الله قصدش بوده شاید برداشت کرد که اگر کسی تبعیت نکرد از خدا پیغمبرش اگر از خدا پیغمبر تبعیت پیغمبر ابلاغ کرد آیه رو مردم تبعیت نکرد وظیفه پیغمبر اونجا چیه خداوند تو اینجا وظیفه وقتی خودش باشه قبول نمیکنه ابلاغ ۳۵ الله اگر خدا میخواست قبل که یه عده ای وقتی بهشون این چیزی خدا گردن خداست اگه میخواست دروغ آیه خدمت شما عرض شود که نه ۸۲ من ۸۱ میخونم ۸۶ تلاوت این نعمت های که خدا به شما داده بلکه شما تسلیم خداوند متعال کجا نعمت های خدا را میگن به مردم مردم تسلیم نمیشن توی اینجا فقط پیام خداوند متعال خیلی خوب برسونه ببین دارم عرض میکنم چی نمیخوام عرض کنم که برداشتی عملش اگه کسی این کارو بکنه هفته عمل میشه پیغمبر یه شئونی داره یکی از شأناش اینه که وقتی با مشرکین با منکرین روبرو میشه خداوند اینجا فقط تو کارت ابلاغ غیر از این نداره اتفاقاتی میفته مردم نسبت به اون زده میشن خب معلومه کار فرهنگی نیست دوباره نگاه کنید آیه نور تقریبا این آیاتی که بحث ابلاغ مبینه شبیه همین اطاعت خداوند و اطاعت پیغمبر خداوند متعاله حالا کدوم دایره اتفاق بیفته سر جاش گفتگو داریم اینجا خداوند می‌خواد بفرماید یک مقداری از هدایت در تبعیت از رسول در تبعیت است گوش نکرد این آیات چی میفرمایند این برداشت میشه سوال سوال نه نه من از سوال تقریبا هست تو اون دوتا آیه خداوند می فرماید اگر هدایتتون کامل بشه باید تبعیت بکنه نمی‌تونم بگم آقا من نماز بخونیم این دوتا آیه ۵۴ من پیغمبر من به سمت شما برایمعلوم میشه این تبعیت تبعیت از آیات قرآن نیست معنی بسیار متشکرم خدمتتون که مسلم باید از پیامبر اطاعت کرده پیامبر بفرسته اطاعت نکن حرفی زد خیلی پرته مگه میشه از پیامبر اطاعت نکنید اما نکته فرمودید صد تا آیه داریم که دستور به اطاعت داده ۱۰۰ تا آیه بیشتر داریم که آقا تحمیل دین جایز نیست من اینا رو شمردم که دارم میگم اصلا هیچ آیه قرآن من نیاز ندارم تحمیل دین جایز نیست چون عقل میگه چون عقل میگه اگه قرآن میگفت میگفتم اشتباس این کتاب خدا نیست قرآن بگو چون دین که نمیشه تحمیلی باشه که دین امر قلبیه اصلا نمیشه تحمیل فقط منافق درست میکنه چه تو کل دین چه تو جزء دین تحمیل فقط منافق اما نکته ببینید آره از پیامبر باید اطاعت پیامبر که لغو میشه اما یه نکته اگه خود این پیامبر مهم‌ترین دستورش این بود که ای مردم تعقل کنید رو هر حرفی حتی حرف من چیکار کنم پیامبر گفت آقا حرف من آخرش فرمودند حرف قرآن فقط معلومه دیگه خیلی چیزا که سخن پیامبر که تو قرآن که نمازتون چه جوری بخونید روزه را چگونه بگیرید تو قرآن نیست اینا رو باید اطاعت کرد از پیامبر اما اگر این پیامبر گفت تا آقا آیه قرآن را چشم و گوش بسته نپذیر کرد دیگه نباید اطاعت کرد خب اینو گفته آقا این آیه قرآن و اذا ذکرو به آیات الله علیهها آیه قرآن براشون خونده میشه چشم و گوش بسته فکر میکنن آقا تعقلون چند بار توی قرآن اومده ما ۴۹ بار تعقل از ماده تعقل توی قرآن داریم تبعیت از پیامبر حداکثر ۱۰ بار آقا هست باید تبعیت کرد ولی این دوتا رو باید با هم جمع کنیم تبعیت تعقل امثالها و انما علیک البلاغه ۱۱ بار اومده به تعبیر مختلف رسول الله فقط بیش از ۱۰۰ تا آیه است که به صورت‌های مختلف یکیش لا اکراه دینه خیلی صورت های مختلف اومده اگر هیچ آیه نداشتیم میگفت که نمیشه اما یه نکته که خیلی عجیبه برام که ایشون فرمودند از خدا و پیامبر اطاعت از خدا وکی پیامبر کی پیامبر کی پیامبر اطاعت از خود خدا و پیامبر خود کلمه پیامبر از این حیث که پیامبره نه اینکه اگه گفت که مثلا کشاورزیتون را جور دیگه کنید از این به بعد حرف دیگه میزنه مثلا به عنوان یه آدم عادی بهش گفتن که آقا مثلاً اگه فلان بیماری بود چه کار کنیم اون طب زمانه رو گفت مسئله دیگری قاطی نباید بکنیم پیامبر تو پیامبریش از پیامبر خدا باید اطاعت کرد پیام خدا را وقتی میاره معلومه این پیام پیام کیه خداست اگرنه معنی نمیده که از غیر خدا معنی نمیده که اطاعت بکنی پیامبر اگر سخنش غیر سخن خدا بود و برای ما روشن شد که غیر سخن خدا هست به پیامبریش کاذبه تو پیامبریش دروغ میگه نه پیامبر فقط پیامبر به اصطلاح خداست و اون آیاتی را هم که شما خوندید ببینید اصل قرآنی برهانی آیات متعدد قرآن اینو میگه ولی قبل از اینکه آیه بگه خود عقل میگه که تو دین نباید تحمیل وجود داشته باشه بیشتر وقتمون نشه ببخشید خدمتتون بسم الله الرحمن الرحیم بحث عهد و عهد شکنی و اونجا هم که در واقع برداشت این شد که در واقع شما عهد شکن در واقع تعبیر فرمودید ولی من برداشتم این بود که چون تصریحم کردید در واقع مشرکینی که بر عهده خودشون باقی نمونه من به هر حال خودم اجازه نمیدم چون مغال کفش روحانیت بکنم عرضم به حضورتون که ولی یه نکاتی رو شما ضمن اینکه من هم حامی آقای پزشکیان بودم هم کاندیدای ما بوده هم من افتخار می‌کنم و از راییم که دادم در واقع مفتخرم و باهاش هستم ولی من خواهشم اینه که اینها رو ورودی نداشته باشیم بهش چون اگه بخواهیم ورود بکنیم آقای پزشکیان یکی از خسیصه های مثبتش صداقت درسته ولی ما ضعف در واقع یک فردی که در معرض قرار گرفته و در دوره قبل اومده و رد شده و در این دوره پذیرفته شده نمیتونه در واقع یک صفحه برنامه و تدبیر و راهکار ندارم این رو نباید ما در واقع به عنوان یک ویژگی مثبت لحاظ بکنیم اینکه ایشون برنامه نداشته یا اون فرد اون بحث نمیشم که چون اون فردی که مد نظر شما بود با فردی که سرکار خانم دکتر برداشت کردن باز دوباره متفاوت آقای سلیمانی کسی دیگه بود ولی بزرگترین و در این کاندیداها آقای دکتر پزشکیان به صراحت عنوان کردند که کار کارشناسی ببینید و آقای پزشکیان صداقت داشتن کشور جمهوری که در واقع یک کسی که در معرض کاندیدای ریاست جمهوری قرار میگیره برنامه نداشته باشه تیم نداشته باشه حزبی هم نداشته حزبی هم نباشه هیچ کدوم افتخار این ضعف ساختاره این اشکال بشه آقای پزشکیان بزرگترین وعده داده گفته کار کارشناسی تا همینجا کابینه که ایشون انتخاب کرده میتونیم به عنوان کارشناسی بهش نمره قبولی بدیم نه ولی من مورد قبولی میدم به جهت محدود به جهت اون عدم اختیارات لازم که رئیس قانون اساسی که شما فرمودید باید ازش برخوردار به باشه و نیست من عرضم ناظر بر این بخشه ولی بحث کارشناسی که در واقع گفتید بحث شایسته سالاری که ایشون به صراحت عنوان کردند در وعده هاشون به صراحت خطاب به مردم گفتن ای مردم اگر شما اینا رو میخوید خوب مردم نخواستن به هر دلیل اصلا یک جو سازی مسموم علیه رقبای ایشون ولی در عمل اکثریتی که کار دست شونه همونایی هستند که مردم من می‌خوام بگم که اون یه نکته مثبت صداقت که خیلی فاکتور ارزشمندی هست اگر فردا روز از شما خواستن سوال کنند شما بالای منبر خواستین در واقع پاسخ بدید نمی‌تونید بگید که آقای پزشکیان وعده کار کارشناسی نداد ولی امروز کارشناسی تطبیق بدیم و به هر حال زیر سوال قرار شد که شایستگان سر کار باشند اگر یک کسی بنا به الزاماتی که وجود داره اگر امروز برای فلان دستگاه که خود آقای پزشکی ایران بعد از دو ماه سه ماه اعلام میکنه که اطلاعاتی که اطلاعات دقیق و صحیح نبوده من عرضم اینه که اون بحث شما بحث درستی بود بحث عهده درست بود ولی وقتی رفت توی مثال‌ها و شاهدهایی براش آوردید و به نوعی هم در واقع نوعی قضاوت از الان به نظرم این رو باید یه مقداری صبوری به خرج بدید ما ضمن اینکه من اعتقادم اینه که برای کشور نه جریان سیاسی برای آینده ایران ما فرصت پیش رومون هست از همه مسئولیت داریم حمایت بکنیم انشالله از این وضعیت خارج بشیم این که من گفتم بخاطر اینکه خدای نکرده از این تریبون جانبداری خاصی در واقع رفع جریان خاصی صورت نگیره منم امشب به عنوان منتقد گفتم عرایض خودم رو اینجا ارائه بکنم عذرخواهی می‌کنم بسیار متشکر ببینید ما بحث من وعده بود و یک نکته را من بقیه را کاری نداشتم که یک کار خوب ایشون این بود که وعده نداد نه نه حالا عرض میکنم چرا برنامه اتفاقاً به اون معنایی که شما فرما ایشون کار کارشناسی صحبت من که داوری نکردم که الان موفق بوده یا نه تو انتخابات گفتم وعده نداد اینکه من کارشناسی را باید بپذیرا این همه باید کارشناسی اجازه بدهید اما اتفاقا اگه خطوط کلی را میخواهید بگید نمیشه یه صفحه نداشته باشه ایشون به جید بر یک مسائلی تاکید کرد یکیش عدالت واقعا تاکید کرد که برابری عدالت اینکه به فقرا به مستمندان رسیده بشه برابری قومیتی چی اینا رو تاکید کرد اتفاقاً گفت من همون زمان یه چیزی نوشتم چون ایشون گفت من دولت سوم آقای خاتمی هستم نه دولت سوم آقای روحانی چنین گفتند و اون روز من یه مقایسه کردم و هست روی کانالم آقای خاتمی الله که از نظر من شخصیت فوق العاده برجسته است بی نظیر خیلی برام اهمیت داره ایشون نه به دلیل اسلام شناسیشون که یه اسلام شناسشون می‌دونن به خاطر اینکه اخلاق نبوی و علوی جزء وجودشونه یعنی مجسم یعنی چجوری بگم آدم واقعا می اندازد به خیلی حرف نمیزنه اصلا بی ارادی اخلاقی برخورد میکنه بی اراده جذابه جذاب نمیتونه اداشو در بیاره همینجور هست جذاب خوب و خوبه که کسی جذاب باشه و یک ضعف آقای خاتمی ما دوتا مسئله داریم یک آزادی مهمه عدالت اجتماعی فوق العاده جناب آقای خاتمی بر آزادی و توسعه سیاسی تاکید داشت عدالت اجتماعی را حداقل تو عمل بهترین بوده ها تو عمل بیش از بقیه به عدالت اجتماعی رعایت شده در دوره ایشون ولی شعارش نبود متاسفانه میدونید وقتی شعار کسی نیست بعدش یه پوپولیستی میاد روی کارکه با اون شعار خیلی کارها می‌کنه خیلی کارها می‌کنه باهوش دوره بعد دوره بعد میاد و با همون شعاری که اون نداده کارهای عجیب و غریب می‌کنه باید جز شعارهاش عدالت اجتماعی میبود و نبود ولی تو عمل خوب عمل کردا نمی‌خوام انتقاد بگم درست عکسش آقای پزشکیان برای عدالت اجتماعی خیلی تاکید کرد ولی بر آزادی و توسعه سیاسی و امثال اینها تاکید نداره فوق العاده مهمه اصلا بدون آزادی هیچ عدالتی ممکن نیست هیچ عدالتی ممکن نیست بدون آزادی اگه عدالت کشورهای کمونیستی اجرا بکنند ولی آزادی نیست برنامه خطوط کلی کارشو داشت گفت بندم همشو دنبال کردم همون روزم نوشتم که ضعفش اینه الانم معتقدم همینه ها بیشتر او قضایا هست او غذایی هم هست چقدر رشته کوتاه اومده آدمای ناشای سرکار هستند حزب داشتن یک عیب نیست من فقط او جمع برا گفتم من اون جنبه که وعده نداد گفتم وگرنه اصلا حکومت مدرن که ما ادعاشو داریم به ما گفتیم جمهوری مرحوم آیت الله خمینی گفت جمهوری به همون معنایی که همه جا جمهوری هست یعنی جمهوری مدرن را پذیرفته ایشون مدرن وقتی میگی تفکیک قوا یعنی حزب حزب قوی حزب وقتی توی جامعه احزاب قوی باشد این احزاب یه فرد وقتی میاد همین که میگن برنامه که نه اگر حزب باشه حزب جلو جلو برنامه ریخته چون شخص نیست چون شخص نیست حزب که میاد یه شخصو مطرح میکنه تو حکومت مدرن حکومت که احزاب قوی نداشته باشیم عدالت را نمی‌توان اجرا کرد عقل بشری به این رسیده که حزب مهمه و احزاب قوی یعنی در واقع یه فرد وقتی میاد جلو یعنی یک عالمه برنامه فکر و اندیشه پشت سرشه دارن براش کار میکنن فوق العاده مهمه نخواستم من نخواستم اینکه ضعف جامعه ماست که اصلا حزب حزب قوی نداریم متاسفانه و تا نداشتیم مشکلاتمون حله میشه باید داشته باشیم و عرض کنم خطوط کلی و گفتند او قسمت آزادی را شعارشان ندادند و عیبش بود که ندادند آقای خاتمی حضرت آقای خاتمی عدالت اجتماعی را نداد شعارشو نداد هر چند آمار و ارقام و مسائلی که الان میگه به لحاظ اقتصادی نشون میده که بهترین دوره بعد از انقلاب آمار ها همش نشون میده ولی همین که شعارشم نداد عیبی و من فقط اون جنبش را از ایشون گفتم مخالفان ایشون هم هیچ کدام حزبی که بنشینند و فکر بکنن و حزب برنامه ریخته هیچ کدوم نداشتند بنابراین یکی پیدا میشه یه دفعه میگه من ۷۰۰۰ صفحه برنامه ۷۰۰۰ صفحه برنامه حالا هزار سه تا صفر داره خیلیه و اون وقت من حالا میشه نیم متر رو هم حالا اینجوری که خوب مفهوم حدودا خیلی برنامه میشه خوب نیست اینجور حرف ها وعده ها و اینجور چیزها از هر کس صادر بشه خوب نیست من از این بعد ایشون فقط دفاع کردم وعده بیخودی نداد کارشناسی اینکه دفاع نکردم که این کارش خوب بود که وعده نداد چه میکنم چه میکنم چه میکنم این خوب بود من فقط این جنبه رو گفتم خب متشکر از دوستان دیگر در خدمتتون هستم بسم الله الرحمن الرحیم سلام خدمت دوستان هفته گذشته من پرسیدم که این روشی که شما فقط به آیاتی می‌پردازم که به نظر خودم به موضوع مرتبط هستند یه سوال پیش میاد اینجا اینکه چطور تشخیص میدید یک آیه با موضوع مرتبط هست یا نیست در واقع معیار شما برنامه ارتباط پیغمبر غیر از ابلاغ هیچ وظیفه دیگه‌ای نداره در مقابل من عرض کردم خدمت مبارکتون که بله آیات دیگه هم هست در قرآن وجود داره نشون میده پیغمبر...