تقدس شغل و کار
متن زیر برگردان فایل فوق توسط هوش مصنوعی و بدون ویرایش، حاوی اشکالات زیادی است.
سلام علیکم و رحمة الله
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطرین اللهم صل علی محمد و آل محمد
یکی از بحث هایی که تو ادیان مختلف مطرح و خیلی تاریخ ساز شده و شاید شما نشنیده باشید که یه مسئله این گونه مثلاً توی تاریخ تاثیر گذاشته باشه اون تقدس و عدم تقدم شغل کار شغل و کار مسئله ایست که تاثیر گذار بوده در قرون وسطی و بعد از قرون وسطا و حالا سوالی که میخوایم بهش بپردازیم اینه که اسلام و حضرت محمد صلی الله علیه و آله چیکار در این رابطه چگونه بوده قرآن چون ما بحثمون محمد شناسی قرآن مجید هست در قرآن مجید من جایی در ذهن ندارم تا آمده باشه که حضرت محمد مثلا شغلی داشته یا مثلاً حرفه تو قرآن ها ولی یک حرفهایی هست کلی در قرآن که معلومه شامل حال پیامبر همیشه یه چیزهایی هم هست که در قرآن نیامده حالا این نکته را میکنم گاهی یه چیزی نیامده و یه چیزی که نیامده نکاتی را برای ما روشن میکنه اون نکتهای که میخواستم عرض بکنم که من یک چیزی را باید قبل از ابتدای سخن عرض میکردم راجع به مسیحیت صحبت بکنم واقعا غمگینم عرض وفات پاپ فرانسیس واقعا میگم من بعد از ظهر خیلی سرم شلوغ بود و نتوانستم چیزی بنویسم در این باره و آخر شب مینویسم جهان یک شخصیت فوق العاده معنوی را از دست داد فوق العاده انسان دوست را از دست داد فوق العاده متواضع را از دست داد من شخصیت به تواضع به فروتنی به انسان دوستی ایشون بگم سراغ ندارم کل شیعه ۱۴۱ امامیه حدود ۱۰۰ میلیون یک مرجع شیعه مرجع شیعه یک مرجعی است دبستان تعداد پیروانش چند تا میشه آیت الله سیستانی خوب پیروان پاپ دو میلیارد مسیحی حدود یک میلیارد و خوردهای کاتولیک ۲۰۰ ۳۰۰ کاتولیک وقت میگیره و میاد دیدن آیت الله سیستانی من نمیخوام یک نکاتی هست تو فقه که بهش بپردازم و تو روش همین عالمان بحث را جنجالیش بکنم ولی شخصیت واقعا برجسته بود و به کل جهان من تسلیت میگم و به کل انسانیت تسلیت میگم وفاتشون را و به کل انسان های معنوی جهان را تسلیت میکرد و خودم هم فوق العاده غمگینم از وفاتشون و در خود مسیحیت هم به ندرت کسی به وارستگی ایشون به مقام پاپی رسیده در تاریخشون در تاریخ حتی ایشون تو نام گذاری دارند بعد از اینکه به عنوان مقام پاپی انتخاب میشن نام یکی از قدیسان سابق را روی خودشون میزارن تو طول تاریخ مسیحیت یه نفر اسم فرانسیس سیزی را قدیس را روی خودش گذاشته به همین خاطر ایشون میشه پاپ فرانسیس اگر مثلاً قبلی رو نگاه کنید دیکته مثلاً چندم پول دوم چند تا بوده این پاپ فرانسیس یعنی هیچکس اسم فرانسیس رو برای خودش انتخاب نکرده فران بوده چقدر انسان دوست بوده ما بهش احترام بگذاریم یا نگذریم خود پاپ فرانسیس را ایشون وقتی اسم خودش میذاره پاپ فرانسیس یعنی عاشق فرانسیس یک کارشو من میگم در زمان جنگهای صلیبی بین مسیحیان و مسلمانها بوده و این آقای فرانسه قدیس فرانسیس آسیزی بین دو تا جبهه رفت و آمد میکرده و به مدت های طولانی جان خودش را به خطر مینداخته که مسلمانان کشته نشه مسلمونا کشته میشدند احترام براش قائل بشن نه به جهت اینکه مسلمانا را نه اینکه میشه یک اگه بگم برای مسلمانان که شد یک کار من تمجید من از این نیست از اینکه ناراحت بود یک انسانی کشته میشه چرا یک انسانی کشته میشه چرا جنگه چرا انسانها همدیگر را میکشند چرا خون میریزد چرا جنگ مذهبی است چرا به نام مذهب جنگ میشه توی جهان مذهب که باید آمده باشه برای صلح مذهب باید اومده باشه برای صلح دین باید صلح صفا جمع اونقت پاپ فرانسیس معذرت میخوام فرانسیسیزی جان خودشون مدت چندین سال چون جنگ های صلیبی مدت یک قرن طول کشیده تلاش اصلیش این بوده که یه آدم کمتر کشته بشه باید در مقابل یک همچین انسانی تعظیم کرد تعظیم کرد مسیحی بوده اصلا مهم نیست انسان انسان واقع فرانسیسی اون وقت این پاپ اسم خودشو گذاشت فرانسیس یعنی مثلا من شیفته کارهای او هستند آره درسته یلان یه مسیر ولی مسیحی فوت کرده که برای جهان مفید ناراحت بوده که چرا جنگ در جهانه چرا خونریزی در جهانه یا دم این گونه آدم معنوی حالا چون این تیکه رو گفتم ۱ برای اینکه خیلی تعجب نکنید که تعجب نکنید که من دارم از یک مسیحی تقدیر میکنم یاد مجبورم بگم عرض کنم خدمتتون که تو فقه مون اومده که اگر یک مسیحی سلام کرد جواب چی بگید اگه مسیحی گفت سلام علیکم السلام علینا و علی عباد الله صالحین اگه تاریخم میخواد یه نمونهشو میخواید بهتون بگم یک سخنرانی مرحوم آیت الله خمینی برای اهل کتاب کرده پایان سلام علیه دروس خوب حالا اینو که گفتم این نکته را میگم پیامبر با اصحاب خودش یه جایی نشسته یه حدیث اهل سنت آمده اما حداقل دوتا عالم شیعه من دیدم این ماجرا را نقل کردن و تایید کردنها یعنی جوری نقل کردن که یعنی شده مثلاً یکی آیت الله سبحانی که الان زنده هستند یک کتابی به نام مسائل جدید کلامی اونجا نقل کرده و یکی مرحوم آیت الله منتظری ظاهرا در کتاب اسلام آیین فطرت دین فطرت شیعه نقل کردن نه کسی نگه فوری که آقایون اهل سنته نه آلمان شیعه اگر نقل نکرده بودن چیز ماجرا چیه پیامبر با اصحابش نشستن از دور داره جنازهای میارن روبروشون جنازه یه دفعه پیامبر به احترام جنازه قیام کرد از جای خودش برخاست احترام گذاشت به جنازه یکی از عصرها گفت که عرض کرد که یا رسول الله میدونی چی بود نه من نمیدونم عرض کرد این یهودی بود حضرت فرمود باشه یهودی باشه انسان که هستا خیلی از این نظر بگم مسئله همون دین لطیفه حضرت محمد صلی الله علیه و آله را ما هم الان داریم همون دین را همونا که میگه انسان که هست خیلی هست یعنی انسان احترام داره مهم نیست چه دینی داره مهم نیست چه دینی داره انسان احترام داره البته این شاید کسی بگه خوب تو کتاب اهل سنت اگر بخوام من بحثم بود مبانی قرآنیش را چرا انسان است احترام داره انسان است کرامت داره احترام داره حرمت داره هیچ ربطی به دین و مذهب نداره به هر حال ما این کارها را هم میکردیم نقلم میکنیم خیلی چیزا رو نقل میکنیم شاید این مشهور نبود که من نقل کردم شاید مشهور نبود شاید کمتر شاید برخیتون نشنیده بودید ولی اینو همه شنیدید که امام علی داشت با یکی از اهل کتاب مثلاً مسیحی چی یه راهی میرفت سر دوراهی رسیدن با هم صحبت کرده بودند که من مثلاً میرم کجا او من میرم کجا یه دفعه اون کتابی دید که علی علیه السلام اومد دنبالش اون مسیر که او باید بره عرض کرد که چرا اومدی گفت ما مطابق دینمون باید یک راهی مسیری همسفر بودیم با یک کسی بدرقه اش کنیم احترامش کنیم احترام به مسیحی به یهودی احترام دارد انسان احترام دارد باز هم عرض میکنم برا من به واقعا عرض میکنم امشب عزا دارم به خاطر وفات پاپ فرانسیس شخصیت عظیمی بوده و من از خداوند درجات درخواست میکنم تا هر کس میخواد بگه از دین خارج شدن راحت عرض کنم خدمتتون قبلش هم برای شفا و چشم نوشتم و دعا کردم هامون که مریض بود خوب ما اینجوریه شکلت عرض کنم که بحثم تو کار بوده خواستم مسیحیت گفتم چون این نکته را یادم رفته بود و نکته مهمی بود یادم آمد عرض کردم شغل اینکه چگونه باشه تووضعیت کاتولیک حاکم سلطه داشته بر جامعه در قرون وسطا در کل قرون وسطی اونجا میگفتن مشاغل دو دسته تقسیم میشه یک مشاغل آسمان و یکی مشاغل زمینی مشاغل آسمانی روحانی مشاغل تو کلیساست مشاغل متعددی هست توی کلیسا که اونا روحانی به همین دلیل اونا میگن پدر روحانی پدر روحانی از زمان صفویه کلمه روحانی از اونجا اومده از زمان صفویه توی ایران اصلاً غلطه ما تو اسلام کل واژه به نام روحانی نداریم اصلا تو زبان عربی نداریم جالبه زبان عربی الان روحانی را ترجمه بکنند مشکل کرد مثلا میگن جامعه علمای تهران به نام جامعه روحانیت مثلا مبارزه تهران میگن جامعه علما تهران نمیتونن بگن جامعه روحانیت معادل ندارن براش اصلا تو اسلام نداره معادله روحانی پستهای کلیسایی خدایی آسمانی چیه ولی مشاغل دیگری که روی زمینه پست دنبال دنیایی دیگه دنبال دنیایت خیلی جذاب وقتی آیین پروتستان اومد در قرن شانزدهم خوبستان که دوتا کلمه براش به کار میره یکی گاهی بهش میگه بهش گفته میشود نهضت اصلاح دین گاهی بهش گفته میشود نهضت پروتستان پروتستان به تعبیر یعنی اعتراض کردن یعنی معرض اعتراض داشتند به اون وضعیت کلیسا در قرون وسطا ولی گاهی هم بهشون بگن نهضت اصلاح دین که به نظر من همون اصلاح دین نمیشه مصلحدین نبودن ولی معترض درست معترض درست تره چیزی درست نکردن اصلاح نکردن ولی اعتراضشون داشتن یکی از چیزهای زیادی اعتراض داشتند به ویژه درون کلیسا مهمترین حرفی که پروتستانها زدند مهمترین منبع دارای حجیت داریم یکی کتاب یکی کلیسا سنت کلیسا که مقصودشون این بود پاپ همین شخصیت پاپ وقتی در موضع افتا قرار میگیره سخنش حجت اصلا خطا هم نمیکنه ها اصلا خطا نمیکنه چون روح القدس نمیزاره خطا بکنه اون موقعی که در موزه افطار وقتی میخواد فتوا بده هر چیز دینی را بخواد روح القدس نمیذاره خطا اونورتر که رفت میکنه هیچ مشکلی هم نداره این تو مسیحیتها پاپهایی داشتیم غرق در گناه قرون وسطا یعنی دیگه هفت خط از این آدم رو زمین پیدا نمیشه ازدواج برای کلیسای کاتولیک برای کشیش مجاز نیست حق نداره ازدواج بکنه مثلا پاپ گفته که مثلا من ازدواج نکردم حالا پنج شش تا بچه غیر قانونی را دارم و باید بهشون رسیدگی آدمای ناجور همه جا پروتستان ها اومدن گفتن که اصلاً حرف کلیسا بود یه چیز دیگه ما کشیش نداریم اونجا کشیش گفته میشد که قرآن مجید تعبیر میکنه قسی نه برو کشیش کشیش ما یه واژه دیگری باید به کار ببریم مینستر باید به کاربره مگه درست بگم یعنی خادم خدمتگزار حالا مینستر چیه همه مردم همه مردم یعنی خادم خادم ولی همه مردما پس ما یه صنفی به نام روحانی نداریم پس بنابراین ما یه شغلی به نام روحانی نداریم که بگیم مثلاً آسمانی چیه امثال اینها نداریم ناگفته پس وظیفه دینی رو کی انجام بده همه مردم امام جما کی بشه یه نفر که قرائتش درست باشه خیلی هم اهل کفتر ملق زدن اینا نباشه آدم ظاهرصلاح باشه عدالت معنای عدالت خیلی سختگیر تو تاریخ اسلام حالا ما گاهی خیلی پیچیده خوب میکرده فرماندهی میتونسته بکنه این معنیش اینه که ضرورتاً کارای دیگشم درجه یک یکه ولی هر که فرمانده بوده امام جماعت هم وامیستاده حق فرمانده بوده امام جماعت وایمیستاده و مردم چیز سختی نبود ما نمیدونم بالاخره باید دستکاری کردی این هاپر ها اومدن به نام روحانی یا کشیش نداریم معادل چی بگیم باید بگیم خاطر خدمتگزار حالا این خادم و خدمتگزار چیاند همه مردم چه جوری بالاخره ما میخوایم مراسم عشای ربانی اجرا بکنیم مردم انتخاب میکنند مسن تری تو تجربه بیشتری داری تو ظاهرالصلاحی تو بیشتر قبولت داریم برو اجرا بکن گاهی هم انتخابات داره تو بعضی انتخاب به نام روحانی طرف از طرف دیگه یه چیز دیگرم گفتن که این فوق العاده مهمه و اون اینکه یه واژهای آوردن حالا انگلیسی کالینگ کالینگ یعنی چه دعوت خواندن گفتن که هر کس هر شغلی داره دعوت شده از طرف خدا نجار کالینگ داره دعوت شده به شغل نجاری و مثلاً صنعت گر آهنگر دعوت شده به یعنی خود ازش میخواد مقصودشون اینه یعنی خدا دوست داره که این کار را او داره انجام میده اگر اشتباه نکنم یه آقایی هست به نام وبر یک کتابی داره به نام آیین پروتستان و روح سرمایه داری ترجمه کتاب میخواد بگه که این مسئله این همه مسئلهای که الان گفتم که شغل کار خوب خوبهستان گفته شد ای باعث شده که سرمایه داری جدید در غرب به وجود بیاد وقتی کار مقدس شد جمع سرمایه بی اشکال میشه و مالدار اشکال میشه و خوب میشه و مقدس میشه به زحمت خودش پول جمع بکنه و تبدیل بشه به یه آدم پولدار شاید بگیم ما خوشمون نمیاد پولدارها ولی واقعیت اینه که همون پولدار تونه یا دم خوبی باشه چی باشه برای سود خودش برای سود خودش کارخونه بسازه سرمایه گذاری کنه شوق ایجاد کنه و مردم از قبل زندگی بکنن حتی اگر هدفش هدف دنیایی باشه حتی یک کسی سرمایه جمع میکنه یک کارخونه میزنه فقط هم هدفش هدف دنیاییه ولی وقتی کارخونه رو ایجاد میکنه ۲۰۰ نفر بیکار سر کار میان خدمت اجتماع هست در یک آدم جوری برنامه ریزی بکنه از طریق حلال بدون اینکه ظلمی بکنه بدون اینکه بی توجهی بکنه به فقرا کمک بکنه ولی مال جمع بکنه و این با این مالش بتونه بازم برای خفه شدن مالش کارخانه بزنه چی بزنه داره خدمت میکنه شخصیتی رو نباید به هر حال نباید روحیهای که اول انقلاب مارکسیستی و فلان و اینها باید کنار گذاشته بشه عرض کردم جریان تاریخی از اینجا حالا توی مسیحیت خب از قبل بوده یه مقدارش خود مسیحیت اصلش هست این گونه هست که نمیگم حضرت عیسی علیه السلام گفته حضرت عیسی خودش کسی میدونه شغلیش نه بوده بله نجار بوده یعنی شوهر مادرش شوهر مادرش یوسف نجار بوده و اون شاگردی میکرده تا مدتهای طولانی و شغل داشته و جالبه حتی اون کسی که ببینید یه شخصیتی تو مسیحیت پیدا شده ده سال بعد از زندگی زمینی حضرت عیسی تعبیر را میکنم که بین مسجد چون همه مسیحیت و اسلام میگن زندگی ۱۰ سال حدودا ۳۰ سال زندگی کرده حالا تاریخش که دقیق نیست چون حضرت عیسی ۱۱۱ میلادی ۱ ۱ ۱ میلادی حضرت آدم تاریخ نبوده ولی حضرت عیسی ۱ ۱ ملت ولی نه به قدرت خداوند حداقل چهار سال قبل از میلاد و حداک متولد شده این تاریخ را سال ۴۰۰ میلادی تعیین کردند و مقدار اشتباه شده و دانشمندان میگن نه تاریخ میلادی درست نیست حداقل چهار سال و حداکثر ۹ سال باید به هر حال ببریم جلوتر یک آدم خوب حضرت ۳۰ سال زندگی کرده حدوداً سال ۴۰ میلادی یه عالم یهودی ادعایی کرد ادعا کرد که من در هالهای از نور قرار گرفتم دقت کنید زمان شمال هاله نور خیلی جلوتر کشف شده بود خیلی جلوتر کشف شد تو طول تاریخ اینقدر هاله نور بوده که اصلا نمیشه شمرد یکیش سال ۴۰ فوق العاده نور تاثیر داشته یه هاله نور معاصر شما حال خیلی حاله نور که سال ۴۰ میلادی گفت من تو حال یزد نور قرار گرفتم تاریخ عوض کرد تاریخ نه مسیحیت عوض کرد تاریخ عوض کرد فردی به نام پولوس شائول که البته بعداً اسم خود شرکت کرد پولوس این پولوس اومد مسیحیت تغییر داد خیلی تغییر داد بله همین پول و باز هم یک کار کرد فوق العاده مهم این یکی کارش من تقسیم میکنم همه چیز مسیحیته تغییر داد تو روایاتمون اومده تو بحارالا ترس که یک کسانی مثلاً جاشون دوزخه یکیش بله ببینمنسترن نصرا تعبیر اینه به عربی پ میشه به نسترن نصارا یعنی چه نصارا را نصارا کرد یعنی محور دین را شخص از حضرت عیسی قرار داد محور دین باید باشه محور دین خدا باشه محور دین علی نیست پیغمبر نیست هیچ کس دیگری نیست محور دین خداست محور دین خداست خوب او پول محور دین را شخص به هر حال مسیحیت کلی تغییر داد خوب اشکالات زیاد حواسمون باشه ها من نمیخوام جسارت بکنم چون مسیحی همه پولس و مقدس میدونن و میگن پولس قدیس و ما حق نداریم به مقدسات دیگران توهین بکنیم من نمیخوام نه ایشون حالا بگیم مسیحیت را کاملا زیر و رو کرد دو تا تغییر به وجود آورد البته خیلی هم چی نکنید دوتا تغییر زیاد اعتقاداتش عوض کرده اعمالش هم عوض کرد فقط همین دوتا تغییر را به وجود آورد یک کار میبینید من به مردم آویزون نیستما من شغلم خیمه دوزیه و از طریق این خیمه دوزی زندگی میکنم من از هیچکس پول نمیخوام به خاطر مسیحیت که تبلیغ میکنن تبلیغ مسیحیت شغل داشت خودش میگه به مردم که ببینید که من با دستم زندگیم را تامین میکنم با شوق و شغل دارم شغلم خیمه دوزیه و از این طریق زندگی میکنم و اینو تبلیغ یعنی میگه باید این کارو کنید و میگه من یعنی افتخار میکنه بیانش اینجوریه بین افتخار میکنه که من از شما پولی نگرفتم ها من از شما پولی نگرفتم من با زحمت خودم زندگیم را اداره کرد میخوام بگم یه پرانتز باز کنم آدم انسان انسان موجود عجیبی اگر به شما بگم که چطور میشه که یک آدمی بیاد و دین را کلی تغییر بده دنبال ریاست نباشه دنبال مال نباشه دنبال مقام هم نباشه جان خودش رو هم به خطر بیندازه بارها و بارها در معرض مرگ قرار کشتن قرار بگیره کتک بخوره آخرشم اعدام بشه در سال ۶۴ میلادی در روم اعدام شد نرون میشه میشه یه آدمی بیاد و دنبال هیچی نباشه نماد نه حقوق نه که شهرت از اون طرف کتک بخوره در چیه هر دو طرف میخواستن بکشنش از یک طرف یهودیها از یک طرف یهودیای مسیح یعنی مسیحیهای مثلاً میگن یهودی نژاد که اصلشون یهودی بوده یهودی نژاد میخواستند اما خطر برایش بود چرا آدم کاری میکنه توجیه کنید که آیا میشه یک آدمی بیاد تغییر بده دنبال هیچی هم نباشه آدم لایههای مختلف آدم سطوح مختلفی داره در یک سطح احساس میکنه خروس داره ولی نمیدونه که در لایه دوم شیطان که داره فرمان میده لایه اول خودشو خالص خالص میبینه ولی همین آدمی که در لایه اول خودشه در لایه دوم نه منیت در کار است منیت در کار هست به همین خاطر آدم پیدا میشه که حاضر میشه خودش منفجر بکنی کارهای عجیب و غریبی که توی دنیا میشه برای خدا ها بر خدا جنایت این پیچیدگیهای انسانها انسان ساده نمیتونید انسانها را تحویل این ساده است که مثلا یک کسی بیاد بگه مثلا فلان من نمیخوام نام ببرم از اول منافق فلان فلان بوده کاملا غلط کاملا غلط ولی در عین حال ممکنه نفسانیت هم بوده باشه ها یعنی صرف اینکه طرف حاضر جان فشانی کنه دنبال مال نیست دنبال پست نیست دنبالش این نیست که نفسانی نیست در لایههای انسان لایههای مختلف انسان موجود پیچیدهایه پیچیده است اینقدر پیچیده که میگه من خیلی جدی نمیگیرم ولی به هر حال میگه وقتی سر منو قطع میکنی از پایین گردن قطع کن داخل یه خورده بالاتر باشه گردنم از بقیه مثلا که دنبال این چیزا هم هست آدم دنبال این چیزام که بعد از مرگش سرش زده بود نمیدونم حالا واقعیت تاریخیه نه واقعیت داره این پولوس به هر حال نکته دیگری را گفتم پولوسی که حالا مسیحیا قبولش دارند بر اساس دین ما مسیحیت را تحریف کرده اعتقاد ما ولی در عین حال این نکته فوق العاده اهمیت یه چیز منفی داشته تو تاریخ خیلی دومش منفیه و اونیم که ازدواج نکرده و گفته که هر کس میتونه مثل من پاک بمونه ازدواج نکنه گناه ازدواج بکنه و این تو مسیحیت شده اصل شده یعنی اصلی این است که آدم ازدواج نکنه برخلاف اسلامها برخلاف اسلام که اصل ازدواج مستحبه ممکنه به گناه بیفته که واجب گناهم نمیافته مستحب هست کار ارزشمندی هست بالاخره ناجور گفته که ما باید پول پول کار نکنیم و با باز خودمون زندگی کنیم تو مسیحیت هم هم حضرت عیسی کار میکرده هم پول که مسیحیا بهش میگن خود غربی ها بهش میگن معمار دوم مسیحیت رسم مار دوم مسیحیت ما خاک مسیحیت از بیرون میخونیم میگیم معمار اول چون اون چیزی که بود خیلی تغییر کرد بیش از این حد که بگیم نه تغییر خیلی اساسی بگذریم به هر حال ولی بعدا توی مسیحیت دو قرن دوم و اینها یک گروههایی داریم تو یونان و اینها به نام گنوسی حالا تو عربیش بهش میگن قنوسیه با عین الصاب یا ینوسی ها من خودم ترجمه میکنم دروسیها تو کتاب ها انگلیسی جی تلفظ نمیشه گاهی مترجمین مینویسن لاستیکها ناستیکها اینا یه اعتقاداتی داشتن و هم ازدواج هم اصلاً میگفتن که آدم به اون بعد به حیوانی خودش اصلا نباید توجه بکنه ازدواج نباید بکنه شهوترانی نباید بکنه خیلی تاثیر گذاشته در مسیحیت خیلی تاثیر گذاشته حالا بحثم اینه که در اسلام چی شغل یه کار مقدس اینکه گفتم یک چیزی را قرآن نفرموده یه چیزی بهتون میخوام حاشیهای بزنم ببینید ادیانی که روخوانی دارند نوع ادیان مسیحیت فقط مسیحیت پروتستان نداره ادیان روحانی دارند کاهن دارن روحانی دارند کاهن یا روحانی کسیه که حتما باید او انجام بده اگه دیگری انجام بده قبول نیست کار کار یعنی عمل باجی نه تخصصا خب معلومه پزشکی باید چی بکنه پزشک نماز جماعت یک کارهای خاصیه که حتماً باید او بکنه ویژگی دومش اینه که اموال خاصی هم تو دین تعریف شده که او ازش اقتضا میکنه دومی که کاری که باید انجام بده بلد باشه یعنی لازم نی عالم و دانشمند باشه کار بلد باشه بی سوادم باشه اون کار واسه ممکنه یه آدم بی سوادی هم دفن میت را خوب بلد ویژگی ویژگی چهارم هم داریم که ادیان دو گونه شدن روحانی دارند بعضیا روحانی توش نصب میشه از طرف بالا مثلاً از قبل نصب میشه سلسله بعضی ها اصلا تو خانواده روحانی متولد میشه تو نژاد متولد میشه مثلاً تو آیین تو یهودیت کاهن از نسل لاوی کاهن روحانی از نسل لاوی پسر حضرت یعقوب یا تو آیینه هندو کاهن از طبقه برهمن هاست از یه طبقه است خانواده ولی تو مثلاً مسیحیت نه کسی تو خانواده متولد نمیشه بلکه عرض کردم تو این ادیانی که روحانی هست گفته این کارها را بکن این کارها وظیفه تو انجام بدی فقطم تو باید انجام بدی از طرف دیگه یه مالی را تعریف کرده که از این طریق هم ارتزاق تو یعقوب دیگر کارهای اینجور قربانی اینها مخصوص کاهنه زندگیش از اون راه میگذرونه مقدمه را برای چیدم که بگم باید به نظر شما من تو قرآن نداریم که پیامبر صلی الله قبل از بعثت تو دوران کودکی چوپانی میکرده تو دوران بزرگسالی که نوجوان جوانی تجارت میکرد تاریخ ولی بعد از بعثت ۱۰ سالی که ۱۳ سالی که توی مکه بوده حضرت زندگی چه جوری میگذرانده قرآن تعریف شده که مثلا مردم پولی به پیامبر بدن پیروان پیروان مخالف پیروان چی قاعدتاً چون قرآن نفرموده و جای دیگری هم نداریم پس پیامبر باید زندگی از راه شغل و کار اداره میکرده اینجا میگم چون نگفت چون تعیین نکرده یه وقت میشه یه چیزی رو نگفتنش دلالت میکنه که نبوده وقتی براش مالی تعریف نمیشه پس باید با شغل و کار و که خودش را به اصطلاح اداره میکرده و بعدا هم که دیگه میدونید امام علی مسئله دیگری مسئله را بگم ببینید توی اسلام تو قرآن مجید من جایی الان در ذهنم نیست و نیافتم که دستوری داده باشه که به مستقیم کار خوبه برید دنبال کار ولی غیر مستقیم گفته مثلا اذا مودی لصلات بخونید من یوم الجماعه فسعو الی ذکر الله و ضر البد برید تلاش کن برای یاد خدا و ذکر خدا و کسب و کار را رها کنید کسب و کار را رها کنید اما نمیگه کسب و کار نکنید تا کسب و کار را رها کنید برای نماز یعنی تا ظهر جمعه کار بکنید تا ظهرش کار بکنید ظهر جمعه برید نماز بعدش چی و بلهسوره جمعه بعد از نماز پراکنده بشید و به کار و زندگی حتی روز جمعه را داره میگه تعطیل این کار کنیم صبحش کار میکنید موقع نماز تعطیل میخوام یک حاشیه خیلی خیلی بی ربط بگم خیلی که تو اسلام ما هیچ روزی نداریم که تعطیل کاری باشه هیچ نه جمعه نه عاشورا نه بیست و یکم ماه مبارک رمضان کمانچه باز حاشیه در پرانتز تو پرانتز نداریم که ازدواج عروسی امثال اینها معلومه که روز شهادت عرف بی احترامی اگر بخواد چی بکنه ولی ازدواج مشکل نداره مشکل نداره ازدواج روز عاشورا ازدواج بدون اون چی خوب اعضا به نظر شما یه مردی همسرش خوب مرد فوت کرد چند روز بعد عزا بگیره براش ها بزار با اینکه من گفتم امشب عزاداری جوک غربی بگم یه آدمی از غرب اومده از آمریکا اومده بود سلیم بیت مقدس دردش با به طور اتفاقی خانمش مرد گفت که بهش گفتن خب همین جا دفنش کن هم سرزمین مقدسه هم اینجا رایگانه تو هواپیما بگیریم تقدس داره کرایه هواپیما رو باید بدی تازه اونجا پول باید بدی اینجا رایگان زمینم که مقدسه اینجا دفنش کن من دفن نمیکنم اینجا میترسم گفتن از چی میترسی گفت شنیدم ۲۰۰۰ سال پیش کسی اینجا دفن کردن و زنده شده غربی ها میگن تو کتاب های غرب میگه شنیدم ۲۰۰۰ سال پیش یک اینجا دفن کردن و زنده شده میترسم اینجا دفن کنم و زنده بشه به این خاطر میبرمش آمریکا و که یه وقت خدای نکرده زنده نشه مثلاً ببخشید این نکته رو داشتم عرض میکردم نه روز وسطش یه چیزی روز امروز حضرت زهرا عروج کرد فرداش نه پس فردا امام علی ازدواج کرد پس فردا شما مریض ازدواج کرد ازدواج احترام بیاحترام نمیکنه به حضرت زهرا سلام الله علیها فقط میخوام بگم که عترت داریم میکنیم خیلی لطمه میزنه که دو ماه ماه محرم دو ماه ما کلا عروسیا را تعطیل ما چند ماه تعطیله روز عاشورا نخستین با تموم کی گفته تو ماه رمضان نباید عروسی کرد اینا از کجا آمده ببینید مشکل سازه ها اینا اصلا جامعه را به هم میریزه مثلا شما تصور بکنید یه سری مشاغل چند ماه یه سری مشاغل چند ماه تعطیله برخلاف مرده شوری که هیچ وقت تعطیل نمیشه ولی تو عروسی کارهایی هست که مثلاً ماها تعطیل میشه و اینها ببخشید این حاشیه در حاشیه بود کار چه روزیه اشکال داره ما توی اسلام روز تعطیل نداریم کار پس مهمه اما اینو گفتم برای یه چیز دیگری اگر بخوام بگم که جمعه را قرآن نفرموده که تعطیل ها بلکه دستور داده برید دنبال ترس پس یه جمعه هیچ ربطی به اسلام نداره امر مسلمونا عرفشون شده ربطی به قرآن داره میگه بعد از اینکه نمازو خوندی برو دنبال پس جمعه تعطیلش ربطی به اسلام نداره ولی یه چیز میخوام بگم اگه بخوام بگم یک روز توی قرآن حداقل یک روز را برای یک گروهی خدا گفته کار نکنید روز شنبه است مسلم طبق قرآن مجید خدا گفته قرآن و حضرت موسی هم گفته پیامبر اولوالعظم بله ثبت قرآن تو قرآن پس حداقل یک روز را خدا یک بار حداقل گفته و یه پیامبر اولوالعزمم گفته یهودیها دارن بر اساس تعطیل میکنن بر اساس دستور خدا میخوام یه چیزایی یه مقداری به همش بریزم بگم متفقمون چگونه است اسلام شناسیمون چگونه است یه چیزاییه که آداب غیر مسلمانش نه مثل آداب اونا رفتار نکنید ولی اگر غیر مسلمان ها یک کاری کردن که طبق قرآن دستور خدا بود و رسول بود چرا حساسی ما که شنبه تعطیل بشه با اینکه برای لاز اقتصادی و مسائل چی تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه بسیار مفیده برای ما کارشناسا میگن من حق ندارم داوری بکنم من نمیدونم البته واضح هم هست قضیه واضحه من نمیخوام چرا شما حساسید که شنبه تعطیل بشه خب خدا که گفته که حضرت موسی هم گفته طبق قرآن طبق قرآن هیچ جا قرآن نفرموده جمعه تعطیله من اگه میخواستم یه روز تو هفته انتخاب کنم اصلا مسلمانا تعطیلی نداشتن اگر مسلمونا تعطیلی نداشتن و همین الان طبق قرآن میخواستن یک روز انتخاب کنم بگم تعطیل من شنبه را تعطیل میکرد چرا چون یه بار خدا گفته قطعاً چون یه پیغمبر اولوالعزم قطعاً گفته قطعاً گفته که کشور اقتصادش وضعیتش فلان همه چی به دلیل تشابه به کفار میشه امثال اینها همه چی خود قرآن درست بخون خود قرآن خود خدا گفته شن به کار نکنه اونا که دارن الان شنبه کار نمیکنند یهودی ها به فرمان خدا که قرآن هم آورده دارن کار نمیکنند اگر یه چیزی را تو دین دیگری بود و شما کشف کردی که مطابق فرمان خدا داره این کار را میکنن سید چیست پیامبر اسلام تشبه به مشرکان حجاز کرد یا نه تشابه به مشرکان ۹۰ درصد احکام اسلام امضاییه عرب ها برای خودشون به خاطر جنگ قرار گذاشته بودن که چهار ماه حرام باشه پیامبر اومد فرمود چهار ماه حرام اونا قرار گذاشته بودند پیامبر بیش از هر کسی تشبه به کفار کرده بیش از هر بیش از ۹۰ درصد امضا کرده ببخشید میخواستم بگم که گاهی به نام دین ما به خودمون اقتصادمون جامعهمون چی لطمه میزنیم اسمشم میزاریم دین میکنیم هیچ اصلا بهتره اصلا بهتره که به جای جمعه شنبه تعطیل باشه قطعاً خدا یه بار گفته هیچ وقت نگفت کار نکنید این پروندشم ببندم تو دین اسلام برخلاف مسیحیت تقدس داره کار تقدس داره یک جا قرآن مجید به رهبانیتی که توی مسیحیت هست اشاره کرده و اون سوره حدید آیه ۲۷ و روح و رهبانی ابتدایی ما تتبناها علیهم میگه که ما یه رهبانیت که یعنی دنیا گریزی یعنی از چه ابتدایی همینم رعایت نکردن ولی به وجود داغ کردن همین نشون میده البته تو روایاتمون اومده تو اسلام نداریم کار مقدس همه باید کار کنند به هر اندازه که میتوانند باید کار کنند و حتی نه به این معنا که یک نفر کار کنه و ۸ نفر جامعه سنتی ما اینه دیگه یک نفر کار میکنه و ۸ نفر اینجوری که نگاه بکنیم اون وقت میشه ۱۰ درصد مردم دارن کار میکنن جامعهای که کار توش نباشه وضعیتش بده نه هیچ اشکالی نداره که از میگن الانم توی حوزه و اینها که مثلا زن ها نباید کار بکنند بهتره که هر کس میتونه باید کار بکنه ربط به دین ندیدین چیزا رو سلیقه خودتون را به دین تحمیل نکنید از نظر دین هر کس هر خانمی میتونه کار بکنه هر باری را از اجتماع بسیار خوبه که این کار را انجام بده و میخوام بگم یه چیزهایی که به تحمیل شده سایت تحمیل شده بدین من به شدت اعتراض دارم که روز شهادت ائمه یا حضرت زهرا یا کی تعطیل شما میدونید تعداد به میزان تعطیلات ما چقدره میزان تعطیلات ما فوق العاده زیاده وقتی مثلا پنجشنبه شهادت امام صادق علیه السلام ترتیب درسته شما کدومتون عزاداری میکنید چند درصد مردم عزاداری میکنند تا جامعه یک کار خطا آقای جناب آقای خاتمی انجام داده بخاطر اون یه کارش آیت الله وحید خیلی دوستش داره آیت الله وحید آقای خاتمی را دوست داره بخاطر اینکه یک کار کرده شهادت حالا عروج حضرت زهرا را تعطیل کرده روایت دوم خرابکاری خیلی دوست داره به خاطر اینکه امروز تعطیل کرده تعداد تعطیلاتمون ما باید کار و تلاش نمیدونم خیلی وقت گذشت ببخشید از اینکه خسته بفرماییدسازگار هست یا نیست یعنی این مثال بسیار بسیار اما آیه خمس که فقط البته توجه داشته باشیم خمس در غنیمت طاها نه این خمس که الان هست خمسه پس انداز نداریم توی قرآن ها و پیامبر نفرموده امام علی هم نفرموده امام حسنم نفرموده امام حسین هم نفرموده و مثلا کتاب الان بخوام چی بکنم یک جلسه بحث کردم روی کانال من اعتقاد ندارم به خمسرم من اعتقاد ندارم ولی الان چون توی کانالم هست و صحبت کردم من به خمس پسانداز این تعبیر را آقایون میگن خمس ارواح مکاسب نقض سود من کاسبی زندگی یه مسئله ببینید کوتاه ببخشید من قضیه را عرض کنم خدمتتون که پس انداز کی میکنه چه کسی به اصطلاح یک کسی که درآمد محدودی داره به نظر شما این عادلانه است که یک کسی از خرج زندگیش بکاه که مثلاً چند سال دیگه بتونه ده سال دیگه بتونه یه خونه بخره این پس انداز میشه دیگه یک کسی راحت خرج میکنه یک کس دیگری خرج نمیکنه که آینده بتونه یه خونه بخره آخر سال خمسشو بده با بدبختی مثلا این به لحاظ عقلی میخوام اینو بگم به لحاظ نقدی چیزی که پیامبر نفرموده کتاب وسایل الشیعه اولین روایت که آورده برای از امام جواد علیه السلام هست کتابهای فقهی هم دم اولین روایت اگر بوده یک مسئلهای که تو قرآن نیامده تو روایات اولیم نبوده برای اون موقع و یه چیز حزبی بود یه چیز نه امر دینی چنانی نه از نظر حالا تفصیلش میگم تفصیل نگفتم که من بهش باور ندارم و معتقدم ادلش تمام نیست روایاتشم خیلی ولی همین کافیه که خود پیامبر امام علی امام نفرمودند و ائمه بعدی و چی فرمودن به هر حال اگر این خواه را هم بگذریم ما باید تو اداره جامعه شرکت بکنیم هزینه اداره جامعه را بپردازیم زمان اسلام که به این شکل را حقوق اول ماه برمیدارند اول برمیدارن و بعد حقوق میدن متناسب با درآمدش تو این زمان به چه معنا باید دوباره یه مالیات دیگری بده اگر کسری بگه خمس مالیاته در مورد زکات بحثهای دیگری دارم چون شما سوال کردید من گفتم خودم باور ندارم باور ندارم خودت مسئولیت میگیری منم قبول داری که در راه خدا خرج میکنم میخوای بدی منم در راه قرضش میکنم ولی مسئولیتش با خودش ولی من خمس باور ندارم خمس معدن و نمیدونم پساندازه معمولاً هم دردسرساز برای قشر پایین اینا که باید به خودش فشار بیاره چند سال ذخیره بکنه تا یه جهیزیه برای دخترش جور بکنه آخر ذخیره کردیم نخوردی استفاده نکردی و ذخیره کردی که دختر خمسش را خوب احتمال عرض میکنم فایل صوتی توی کانالم هست میتونید آره زکاتم خیلی مهمه به شرط اینکه زکات در همه چیز باشد الان رساله ها طبق رساله ها میگه اگر یک کسی چه تا بز داره داره تو بیابون میچرونه ۴۰۰ تا کارخونه داره ده هزار تا گاوداری گاوهای خارجی هلندی چی داره اون نباید بده اون که ۴۰ تا بز داره داره تو بیابون میچرونه اون کدوم دهک جامعه است او باید بده که بالای بالای اون نباید بده طبق رساله ها چی دیگه خونسردگی خمس را یه چیز خمس پایه و اساس نداره اون یه چیزه یه چیز دیگر چقدر لطمه به دین زده چقدر لطمه زده کون پول مفت باعث میشه آدم کار پول محکم کار نمیکنه جدی تو درس خوندنشم نیست این مسائل یعنی آفت هاش رو بحث آفتش را یه جلسه بحث کردم که خون کلمه خمس است چه لطمههایی زده این را اخذ میکنم به نظر من زکات که منشا قرآنی داره اگر تو چند چیز بوده تو حجاز همین بوده اموال مردم حالا اگر یک کشور دیگری مثلاً مثل تایلند اصلا گندم نمیکاره ولی فقط برنج میکاره اونجا چیکار کنم شترم نیست شتر ندیدم که بعضی جاها نه گاوه نه گوسفنده نه شتر نه گندمه نه جو نه هیچی نه کشمشه نه خرما هست نه هیچ کسی نیست هیچی نیست حتی گوسفند نیست نمیتونه جاهای سرد شما درسته آدم رفت اونجا اونجا دیگه زکات دیگه زکاتی نه نه زکات اگه میخواد تصویر بگه باید در همه چیز باشه باید بر درآمد باشه درآمد باشه این مالیات که الان هست حالا یه شکل دیگری بگم یه شکل دیگری میخواد مطابق دین عمل کنیم اهل کتاب میگه خوب پس مالیاتی قرار میگیره نمیدونم سلام علیکم سلام علیکم همین آیه سوره سوره جمعه متشکر اولاً اینکه فرمودید در جمعه درباره جمعه ما داریم این حرفا که عبادت داریم خوب میخواستن قدیم که تعطیلی مطرح نبوده گذشته ها که تعطیلی جمعه مطرح نبوده که اصلا کار مردم اینجوری نبوده که شنبه جمعه داشته باشه ما نسل جدیده عصر جدید که تصمیم گرفتن یه روز کار تعطیل بشه دیدن که این روزا دارن میگن عبادت هر وقت صدای نماز بلند شد تا ظهر کار کنیم استناد میکنن خود قرآن داره میگه انقلاب کار نداره نه عصر جدید عرض کردم عصر جدید انقلاب نه ربطی نداره قبل از انقلاب دینی نداره تعطیل یه جمعه ربطی به دین نداره صدای دعوت به نماز را که شنیدی کار را رها کن بیا نمازو بخون نمازم که تموم شد دوباره برو دنبال کار بله بله خوب فقط یک روز تعطیل نکردن و اونم اشتباهه ها روز یک دی نه یک ها نخیر تولد تولد حدود ۴۰۰ تا پیغمبر یک دی تولد ۴۰۰ تا پیغمبر به اضافه یک آدم معاصر ها ۴۰۰ تا پیغمبر که میگم ۱۲۴ هزار تا را تقسیم کن ببین روزا هر کدوم چقدر بهش میرسه میشه ۴ یکی هم بنده هستم که باید حتما یکی گفت که چه روزی برای ازدواج خوب خوبه چرا گفت گفتم برای تولد من تولد ۴۰۰ تا پیغمبرم است البته متاسفانه وفات ۴۰۰ تا پیغمبر کردم پیغمبر عزا بگیریم یه وقت ببخشید شب یلدا بود تو مسجد عزا بود و فلان و اینها رفتیم خونه وقتی خوابیدیم گفتم که امشب شب تولد منم بوده ها برادرم گفت بخواب راحت باش تو مسجد داشتن خرما میداد خیلی بفرمایید آره قبل از یعنی روز روشنعلاوه خیلی باستانی هست که اتفاقیه در مدینه نازل شده که فرمودند فقه اساساً فقه در دنیای اهل سنت میگویند اگر پیامبر بحث عدالت طلبی پدر مردم بماند ریشه مذهبانیت اهل سنت بسیار بزرگی خودش برمیگرده بهتر از کلام و کلام الان در پاکستان دقیقا همین اتفاق داره میفته یعنی از زکات زکات در اهل سنت به تعلق میگیره موقع ماه رمضان که میشه تمام چیزهایی درسته رسیدن من محکم سرمو نگه داشتم که تکان حرف که نمیزنم عرض کنم قبول میکنم در زمان پیامبر بودند در زمان صحابه بودند شروع کردند مذهب داریم که در واقع حنفی و مالکی و حافظی و جامعه در زبان صحابه بودن نه در زمان پیامبر بودن زمان پیامبر از زمان امام علی نصب گذاشته شما یه موقعی میتونید این رو بر اساس اون که امروز علمای ما کردن بهش بپرداز مسائل فقهی اگر با عقل و با قرآن مطابقت نداشته باشه مورد قبول ما نیست ولی اصل فقه که ما نمیتون عرض کنم که اصل چیه اولا فقه ما بعد از فقه سنت درست شده اینکه شیعه بوده شیعه نبوده اینکه امام بوده چرا پس فقه درست نشده چرا فقه ما استاد بهتر کافی شروع میشود تا برسه امیرالمومن تفریحی میکنه بسیار کسانی تاریخ اسلام درست شده ۱۳۰ سال اولین پیامبر فاصله دارد بابا عوض شد چجوری میشه ۱۳۰ سال عین همونو نوشته باشه پدیدار شناسی بسیار متشکر به درستی من یادم رفت اون فرمایش شما را درباره یکشنبه را هم تو منطقه ساند تولد خورشید یا روز خورشید حتی روز تولد مسیح روز تولد میتراست قبلش بود بود و خیلی مثلا شما به کتاب تاریخ تمدن ویل دوران کنید او میگه اینا که بود همش چقدر در واقع گاهی تعبیر اینه که چیزهایی که اونجا بود پول گرفت شکل مسیحی بهش داد همین چیزایی که بود نمونه اساس دین را هم که میگه خودشون اونجا داشتم که یه خدایی اومده روی زمین جسم گرفته فدای انسان شده این بود اعتقاد من نشونتون بدم کی بوده این همین مسیح بوده یعنی تعیین کرد این زیاد بوده این آره قبول دارم و یکشنبه میخواستن با یهودیا جدا بشن از اونجا گرفتن و این اما اون آقای دکتر سروش مفصل حرف های غزالی در مورد فقه را نقل کرده تعبیر درسته همین جور هم هست یعنی تعبیری که شما نقل کردید من البته کتاب دکتر سروش دیدم دقیقا همین برای اینه که چه کنیم و من ممکنه بعضی حرفام تکراری باشه یادم نیست حالا ببینید آیا تو روایت ما یعنی اسلام شناسی نه احکام فرعی عملی اسلام شناسی هم تو آیات حتی یک روایت نداریم که فقه به معنای احکام فرعی عملی باشه که الان شده الان اینه دیگه متخصص احکام فرعی البته همه دین شدن چیزی نمیخونن چیزی دیگه نمیخونن این یک مسئله بنابراین فقه را با کلمهاش بزنیم کاری نداره من مثلاً بگم کلمه احکام فرعی عملی اسلام داریم یا نه به کار نمیبرد آیا احکام فرعی عملی داریم یا نه قطعا داریم نمیتونه این کار بکنه که تو قرآن روزه داریم هیچ نمیتونه انکار بکنه که تو قرآن نماز داریم پس احکام فرعی عملی تو اسلام داریم که من اسمشو فقه نمیذارما فقه اسلام شناسی اصلا دو فقه اکبر فقه اصغر زمانه فقه اکبر زیربنا اکبر بوده این قضیه خوب پس احکام فرعی عملی داریم تو اسلام دارم میگم تو اسلام داره تو قرآن داریم به قرآن داریم حالا یه حرف دیگه این مجموعه ای که تو رساله اومدی مثلا من مثال حالا میگم بهتون مثلا یک کتاب دو جلدی بله بله مسائل مراجع عنوان مسائل مراجع ۱۳ تا مرجع معاصر را اومده رساله آیت الله خمینی متن قرار داده اونا را بقیه حرف متفاوتی زدن حاشیه آورده ۱۳۰۰ تومن خوب مشخص از من کسی بپرسه این توضیح المسائل مراجع به کتاب مشخصی دارم اشاره میکنما این چه ربطی نسبتی با اسلام داره این چه ربط و نسبتی با اسلام داره اندکیش مطابقت بخشش منطبقرستان میشه توش چیزهاییم پیدا کنه که تو اسلام است اون چیزهای ضد اسلامی وحشتناک اون چیزایش که ضد اسلامه اون چیزایش که مطابق اسلامه چیزای ساده است نماز ولی اون چیزاش که ضد اسلامه وحشتناک ها اصلا نمیشه ازش دفاع بکنیم به این معنا که ببینید گفتن که اینجوری بگیمتون اگر من گرفتار باشمگرفتار شدم و او گفت که مثلاً من به صد مثلا صد میلیون میدم ۶ ماه دیگه ۵۰۰ میلیون میگیرم چی مسلم ربا از آف مضاع اصلا آدم گرفتار درست شد خیلی خب حالا اگر گفت که من گرفتارم که میخوام بیمارم یک ۵۰۰ میلیون هزینه شه میگه ۵۰۰ میلیون میدم ولی ۵۰۰ میلیون بهت نمیدم یه پراید بهت میدم یک سال دیگه ۶ تا پراید باید بهم بدی هیچی هیچی توی قرآن داریم چند جا تکرار شده فوق العاده حساسیه لاتکلو اموالکم بینکم معاملاتتون ظالمانه نباشه ما نباید ظلم به همدیگه بکنیم تو معاملات مون حالا اگر من اون ۵۰۰ میلیون میخواد برای بیماری که داره و داره میمیره بهش گفتم که ۵۰۰ میلیون بهت میدم سه میلیارد میگیرم یه سال دیگه شما میگی چیه ربا این کارو میکنم میگم یه پراید بهت میدم شش تا پراید میگیرم حالا شما میگید شماها نه فقها فقها اینو نمیدن شمایید این لاتکلو اموالکم بینکم شامل این پرایدم میشه میشه این دین را بهش میگن دین یعنی مطابق آیه قرآن فتوا دادن طبق آیه قرآن شما معاملهای که عرف عقل ظالمانه باشه میدونه نباید انجام بدی چون نباید ظالمانه انجام بدی ولی طبق فکر میتونی انجام بدی نه با تبدیلش بکنیم به اون میگیم نه دیگه جلال میشه شما فقه رو بزنیم حکم دادن به لحاظ عقلی قبول دارم من اسلام را نمیگم نه نه معذرت میخوام ببین دو چیزه نمیگه باطله میدونی چرا میدونی چرا چون شما عقل را پاشا تو کار آوردی آیه درسته آیه لاتکل اموالکم بینکم بال باطل را اساس قرار دادید همینو میگه این اگه من یک شتر بدم شش تا شتر بگیرم حالا قدیم ها این ظالمانه است مصداق عدل مال به باطله این دارید ولی فقهای ما به قرآن و عقل کاری ندارنا میگه یه روایت داریم اونم سندم داره یا نداره بر اساس او فتوا هر کسم بگه که آقا قرآنم ببین عقلم ببین متهم میشه که از دین خارج شده بی تقوا اونجوری استدلال نمیکنم شما عقل معتبر میدونی اولین فقیری که ارزش پول مهمه آیت الله بجنورد اگر من امروز به شما دادم سال دیگه بر اساس ارزش اون روز اگر این ۱۰۰ تومن هر چقدر به واسط اینجوری بخوایم بزنیم در واقع به نوعی تخری که گفتم همه میگن اونایی که مرجع هستند همه میگن میگن معدود شمردنیها ربا نیست توش م موزون یعنی کیل شدنی و وزن شدنی فرمان ولی واقعیت نه من به اسلامم نسبت نمیدم ها ولی احکام اجتماعی احکام اجماعیه خلاف قرآن و عقل کم نیست این حرف کم نیست این مثال حالا چون فرمودید من میخوام یه چیز دیگری بگم یه سوالی از شما میکنم حالا یه جایی هم بحث کردم ولی گفته که الان کسی پولشو تو بانک بگذاره ۲۰ درصد سود بگیره من میگم یه معامله باطله چرا چون کسی که پول بانک میذاره ۲۰ درصد سود میگیره صفیه وقتی تورم ۵۰ درصدی و ۲۰ درصد بگیری اگه عقلش برسه زیر زمین داشته باشه دست بیل میگیره میریزه تو زیرزمین خونهش اون چند ماه دیگه گرون شده حداقل از بین میره وقتی میری ۱۰ درصد میگیری ۲۰ درصد یه چیز دیگه کلا فتوا رو بذاریم کنار یه خانمی مهرش را گرفته حالا مثلا طلاق گرفت مهرش مثلاً ۱۰۰ تا سکه است کارم نمیتونه بکنه اگر این خانم بیاد بگه که من با این پولم هیچ کاری نمیتونم بکنم جناب آقای امام شما که دستی تو بازرگانی دارید ۱۰۰ تا سکه رو بگیر دیگه کم نمیشه کم نمیشه ارزشش ثابت شده دیگه آره لطف کن ماهی نصف سکه به من کار کن باش کار کن باش بنداز تو شورت میتونی شما حسابشو داشته باشی که چی چیش را کجا چی شد سود کرد شما که تو تجارتی میتونی دقیق حساب و کتابشو داشته باشی که خانم بگه ماهیانه نصف سکه مثلا به من بده از این ۱۰۰ تا تو زندگیم به درد شما هم تجارت دارین میکنین به نظر شما فتوا را رهاش بکن اولاً عالم میگن این اکل مال به باطله اوکی ضرورت زندگی بدبخت واجبه که هم واجبه به شما که بگیرم شما هم اگه بگیری و بگی اون چیزی که فقها میگن یه جدا کنی از تجارت که نمیشه که شما آخر سال نمیدونی که اون پول او سود کرده یا زیان کرده یا چقدر سود کرده شما این ضرورت داره این خانمی که نمیتونه کار کنه سکه رم گفتم که ارزشش کم نمیشه اینو بگیر ماهی نصف سکه به من بده تا زندگیم اداره بشه اسلام رباته گفته این نبود این نبوده اصلا مصداق رباعی نیست بگم حرف نداره در واقع یه دانش اقتصادی آزاد بشه روشن خیلی خوب میشه آقایون گفتن دو جور ربا داریم یکی رباع بی خرید و فروش ب چیه من یک مثلا صد من گندم را به شما میفروشن که شش ماه دیگه ۱۵۰ من گندم به من این ربای بیک ربای قرض چیه من به شما میام میگم آقای پولی به من قرض بده شما میگی اینقدر بهت میدم اینقدر میگیرم درسته یک آدمی که امروز یه پولی داره نمیدونه چیکارش کنه اینو میاره تو بانک میزاره و میگه اینا بندازید تو چرخه اقتصاد تو چرخه اقتصاد بندازید زندگی منم تامین کنید کدوم یک از این دو نوع کدوم یک از این دو نوع بیع خرید و فروش کردن نه قرض دادم من قرض ندادم که چرخه اقتصاد قرض نمیدم به بانک پس اصلا یه ذره دقت که بکنیم آقا اونا رو بزارش تو رسالتش کنار برو ببینید همون که شما میفرمایید عرف او کجا را میگن اکل مال به باطل هست من دارم آره باید تشخیص بدن او اینکه یک معاملهای ظالمانه است عقلای روز باید چی بگن من ضرورت داره نمیتونم کار بکنم تامین بشه نه میخوام خرید و فروش کنم نمیخوام قرض بدم هیچ کدومش نیست دارم پول سرمایه گذاری میکنم تو مملکت رساله گفتید با آنچه که پولی که ما میزاریم تو بانک اصلا یکی نیست نه قرضه بله خود آقایون توجه یعنی مشکل چیه که از معضلات که تو قم هست عالم گوش نداره من تو اینایی که دیدم درس شان بودند باشون بحث کردن یه نفر گوش داشت خوب خوب گوش میکرد و من هم امیدوار بودم نگیدا اون کسرا اسم الان کاری با سیاست ندارما الان مریض حالشم بسیار بده بسیار بده دیگه آقای موسوی تبریزی من با ایشون خیلی بحث کردم ایشون میشه میشنید که یعنی ببینید یه مسئله اینه که مسئله را گوش بده ببینه مشکل چیه حالیش بشه تا بعد ببینه چه باید براش چیکار بکنه آقا یک عالمی که الان ردیفه که مرجع بشه بدن شانس اول داره تو نسل بعدی جمعی از ما امثال من که حالا حرفایی داشتیم رفتیم خدمت ایشون سال پیش کارتهایی بکنیم و اینها مسائل جواب بدیم چه کنیم گروهی تشکیل دادیم آقا چی گفت گفت مسئلهای هم هست که علمای قدیم جواب نداده باشند خیلی مشهور ذهنیت که میگه مسئلهای نیست که آلمان یعنی تلاش کنید مگه شبههای هست که پاسخ نداده باشند حل نشده باشه هرچی میخوای بگو این آقا که حالا حالش چون خیلی بده حال خدا عاقبت بخیر کنه یا شفاش بده آقای آقای چون خیلی بحث کردم آقای موسوی تبریزی سید حسین موسوی رئیس مجمع مدرسی که من دیدم و بعد از شنیدن آدمی که فکر میکنه تو دنیا مسئله ای نیست که ما حل نکرده باشیم احساس نیاز میکنه که گوش بده میشه چی بگید هیچ امیدی هم نیست که یه مسئله رو حل کنیم هیچ امیدی بسته است در را بسته است در رکوع امیدی نیست که معتقد که همه کارها شده و خوبه خوبه این حاکمه بر قوم هااین حاکمه نه اون فکر ببخشید سلام علیکم فرصت است ما در عالم علم یک نظریه داریم تحت عنوان فرگشت یا که تبیینی که از به وجود آمدن حالا انسان به شکل امروزیش داره با تبیینی که حالا عموم دینداران از مسئله خلقت خصوص بشر ارائه میکنند خیلی متفاوت است نظر شما تعارضی که چگونه قابل حل است داستان ببینید بسیار متشکر این مسئله عرض کنم خدمتتون که نظریه داریم به نام نظریه تکامل که از داروین شروع شده و بعد کاملا متحول داره خود نظریه تکامل داره تکامل پیدا میکنه خودش داره تکامل پیدا میکنه میگفتن که یه انسان نما کشف کردیم مثلا فسیل را مربوط به سطح هزار سال پیش که ناندرتال بود مغزش مقدار کوچک بوده قدش خمیده بوده چی بوده یه انسان نمای دیگری کامل شد شد انسان راحت مستقیم یه چیزی کشف کردن یک انسان نمایی کشف کرد این ماجرایی که دارم میگم تو کتاب علم و دین ایام بار اومده که آقای خرمشاهی ترجمه کرده اونجا ببینید یک چیز دیگری کشف کرده جمجمه مربوط به ۵۰ هزار سال پیش ۱۰۰ هزار سال پیش میزیست ۲۵۰ هزار سال پیش که جمجمهاش بسیار بزرگتر از انسان نمای ناندرتال یا رومانیوم بوده چیکارش کنیم ببین اگر گفتی ۱۰۰ هزار سال میشه من اون انسان سوانسکوم که ۲۵۰ هزار سال پیش میزیسته و مغزشم بزرگ بوده صد هزار سال پیش باید چی باشه از من پیشرفته تر باشه الان دیگه ۱۵۰ هزار سال وقت داشته پس تو خود عالم علم به هم ریخت خودش به هم ریخت نظریه تکامل از طرف دیگه از طرف دیگه ببینید یه چیزهای دیگه میریم تو متون مقدس مثلاً حالا قرآن که خیلی مشخص بیان نکرده غربی ها تورات رو اساس تورات یک حس محاسبات میکنن ۶۰۰۰ سال پیش به وجود اومده از قطر ۶۰۰۰ سال پیش بوجود آمده چند سال وقت میخواد که آدما متفاوت چقدر متفاوتن آدما سیاه پوست گندمی مثل ماهها سفید برفی نوک مدادی نه اون مال قاطی کردم مال پرایده عرض کنم خدمت چقدر وقت میخواد خوب داروین میگه اگه میخوای صحبت بکنی ۶ هزار سال یه مژه هم تغییر نمیکنه اگر بخوام بر اساس متون دینی بگم ۶۰۰۰ سال پیش حضرت آدم مقصودمتون اسلامی ها متون اسلامی حالا مسئله سر اینه که چقدر وقت میخواستن این آدما انقدر متفاوت بشن به حساب علمی آفریقایی فقط هم رنگ نیستا دیگه همه چی لغو جری موم شمال اروپا چند میلیون سال وقت میخواد که انسان ها چند ده میلیون سال وقت میخواد که انسان ها اینقدر متفاوت بشه اینجاست که من میخوام یه نکتهای بگم اگر از من بپرس هم تو علم حیرانی هست هم تو متون مقدس ایرانی است هر دوش هم تو علم لنز نتونسته نظریه تکامل قشنگ و پاکیزه به جایش برسونه که بگه مثلا ما از نسل میمون بودیم میگفت به جد اطهرم گفتم اگه نظر داروین را قبول کنیم منم باید بگم به جد انترم قسم بخورم اینجوری باید بگم عرض کنم خدمتتون هر دو طرف آشفته یعنی اینجوری نیست که من بچسبم بگم نظریه تکامل حل کرده قضیه را اما یه چیز بهتون بگم اگر یک روزی الان نشده ها اگر یک روزی نظریه تکامل علم بشه الان علم نیستا هنوز در حد نظریه است اصل تکامل نمیگما اصلا تکامل مسلمه مسلمه که حیوونایی که تو این جزیره اند با حیوانی که تو اون جزیره فرق کردن طی چند میلیون سال این کوچیک شده بزرگ شده این چشم دراز پوزش مثلا درازتر شده اون کوتاه تر شده اینا تغییرات کرده متناسب با نوع گیاه و اینجا بوده تغییر مسلمه که تغییر میکنه اینو نمیشه انکارش کرد ولی اصل اینکه ما از انسان را من بیشتر میگم ما چه جوری بودیم چطور شده نه علم پاسخ چی داره نه از متن مقدس میتونم جواب روشنی پیدا بکنم اما اگر یک روزی علم اومد و یک نوع نظریه تکامل ثابت کرد اگر ثابت کرد اون موقع بنده دست از قرآن برمیدارم از همین الان بهتون بگم دست برنمیدارم میگم آنچه که تو قرآن اومده که میگه ما آدما از یه دفعه درست کردیم تمثیل این تمثیل نه اینکه ماله برداشته و گلوم ورز داده گل و از گل آفریدیم یعنی اصلا موجود زنده به وجود اومد تو فرایند تکاملم تبدیل شد به مرور زمان تو طی میلیونها سال انسان انسان گفتم یعنی خدا را انکار کرده نه نه همین اتفاقا نظم جهان پیچیده تر شد بعضی خیال میکنن اگر اینو گفتیم دیگه نظم تو عالم نخیر اگه اینو گفتم نظم جهان فوق العاده پیچیده تر شد تازه حالا ناظم حالا تازه ناظم میخواد چون سوال کردید اینو میخوام بگم من نمیدونم جواب کار کردم اینا رو شاید از این حرفام معلوم نیست که ناآگاه باشم و فکر کردم فکر کردم با این قضیه ولی جوابی که به شما میدم نه رو علم میتونم الان چیز روش به دستم میده نه متون مقدس روزی علم گفت که واقعا حیوانات تغییر کرده کامل شده کامل شده انسان من اون موقع دست از قرآن بر نمیدارم بگم این تمثیل بیان کرده چطوری گفت که مثلاً تبلیغ گفته امانت چی بود جبال کجا بکو بیابان به آسمان به زمین به انسان به انسان کی گفت بیان تمثیلیس بیان تمثیلی تو قرآن زیاد داریم بیان تمثیلی تو قرآن زیاد داریم تمثیل را جدیدیا بهش میگن اسطوره چیز بدی نیست اسطوره چیز بدی نیست برخلاف نگید که قرآن اومده که قال اساطیر قالو اساطیر اولین پس اسطور بده قرآن گفته اونا گفتن بابا این حرف جدید نیاورده این همون اسطورههای قدیم داره نقل میکنه قرآن میگه نه نه جدیده این حرف حرف نوئه نه اسطوره چیز بدی باشه اسطوره چیه اینکه یه مطلب را میخوای بگیری در قالب یک داستان یه واقعیت ها یه واقعیت نه اینکه افسانه نیست خیال بافی نیست یه چیزی رخ داده مثل مثلا سیمر میرن بالای کوه میبینن سیمرغ ۳۰ تا مرغ همون سیمر وحدت وجود این زبان بیانش کرده میخوام بگم چیز بدی نیست اسطورم که با افسانه فرق دارد بنابراین من جوابم اینه به این قضیه بیان تکامل که برگرده که انسان کنونیه این نبود تمام اعضای بدن حرکتی قلب از موجود یکی یکی خزنده از خزنده برمیگرده میاد به حالا چرند که حد واسط یعنی هم پرنده اند هم میپره تا برسه تکامل حتی از شروع میکنه سیستم های دیگر بررسی میکنه انتخاب اسلحهای که مطرح کرد اساس و بنیان این تفکر اومده بیان کرده که بین افراد یک نوع غذا و مکان گیر نمیاد و اون چیه بهترین میمونه میشه انتخاب این مسئله که وجود میاد همچین بحثی کرده که با علم زیاد دور از ذهن نیست زمان مدرسه تمام فرمایش شما را من قبول دارم آره نخواستم حرف نظریه یک تغییرات اتفاقی طی میلیون ها سال در یک نسل به وجود میاد اوناش که مناسبه میمونه از بین میره کم کم کم درسته حرف داروین اصلش درسته اما همه حالا بگم سماوات سبک قرآن میگه چیه همین افلاک بلموسی و اینها را میگه دفعه دیگر من معتقد هستم دنیا به مثابه اصحابی یعنی چه تزیین کردیم آسمان دنیا رازادارا کجان پس کل این عالم دیدنی سماع دنیاست پس هفتههای دیگش کجاست عالم معنا اصلا اصلا کیهان شناسی نصب نمیکنه اشتباه شده اصلا قرآن بحث از کیهان نمیکنه که داره مثلا هیئت بطلمیوسی را میگه یا چی میگه بهش اشکال بگیریم کل این دنیایی که ما با تلسکوپ با چی میتونیم ببینیم این سمای دنیاست چون میگه سما دنیا به مثابی سوم کجاست عالم معنا به چیز دیگری را داره قرآن میگه بنابراین اصلا قرآن کتاب علم نیست قرآن کتاب فیزیک نیز شیمی نیست کتاب هدایت به سوی رستگاری مطالعهای که میفرماد قبول دارم نشون میدن خیلی روشنه که تکامل وجود داره همه حرف اینه آیا این نظریه به جایی رسیده که همه چیزا بتونه تبیین کنه مثلا من را هم واقعا شفاف به صورت علمی نه نه میدونم جا داره الان نمیشه حرف قاطع ولی تو کلاس نخوانیم اشتباه است کلاس باید خوند ولی فوری هم قرآن را نخوایم چی بکنیم قرآن کتاب علم نیست اگر نظریه تکامل تاییدم شد بازم با قرآن میسازه اگه تایید هم شد بازم با قرآن میسازه خب اصرار من هر چقدر اصرار کنید دیگه ادامه نمیدم حتی صلوات ممنون ممنون