جلسه دوازدهم؛ آیات ۲۳ و ۲۴ از سوره بقره
متن زیر برگردان فایل فوق توسط هوش مصنوعی و بدون ویرایش، حاوی اشکالات زیادی است.
بسم الله الرحمن الرحیم
تلاش میکردیم که آیات قرآن را بفهمیم و به اصطلاح تاملی هم روش داشته باشیم خیلی خوب رسیدیم به آیه ۲۳ سوره بقره بله خوب فوق العاده مهمه این آیه بعدی و ان کنتم فی ریب درسته الله ان کنتم صادق اگر اون آیه بعدی نبود آیه بعدش نبود آیه ۲۴ و میگفتم مخاطب این آیه مومنین به مومنین داره میگه که اگه تو شک هستید خیلی اون وقت قضیه فرق اگر خطاب به مومنین شک داریم بانک مومنه بعدش که عذاب و فلان و اینا میگه این بیشتر به آیه را تحت الفظی معنی بکنیم کنتم زمین هر کاریش میکنیم باید به آیه برگرده یا ایها الناس ربناست دیگه آره همه همه انسان ها همه انسانها اگر در شک هستید در اون چیزی که ما بر بنده خودمون نازل کردیم پس یه سوره مثل سوره آمن مثل بیارید و او شهداکم گواهان خودتون را هم بیارید من دون الله راههایی که کمکهای در کنار خدا را هم بیارید اگر راست میگید آخر آیه این کنتم صادقین که میگه و آیه بعدیش درسته که گفت ناس همه را گفت ولی معلوم میشه اونایی را داره میگه که دارن رد میکنن و اینجا پیچیده نیست یک کلمه است اینجا من مثل برخی گفتن مثل ضمیرش برمیگرده به حضرت محمد صلی الله علیه و آله از مثل او بیارید ولی آیه دیگری هم داریم که میگه مثله منت داره که اینجوری بشه بگیم ظاهرا سه تا یا چهار تا آیه مشابه این هست باید اینا را کنار هم قرار بدیم آیه دیگری داریم که من نداره آیه ای داره که میگه ۱۰ تا سوره بیارید یک آیه هم که داریم تو مشهور که قوطی درست میگم تو قرآن اصطلاحی داره من اصطلاح الان یادم رفته یکی از راه های کسانی که میخوان بگن قرآن از طرف خداست تو این کتاب های چی میگن مبارز طلبیدن چی ته معذرت من این کلمه را داشتم تو راهم تو فکر بودم چرا یادم نمیاومد تهدی که از کجا بفهمیم که استدلالشون اینه از کجا بفهمیم که قرآن مجید واقعا کتاب خدا جلو هست قرآن گفته مثل این قرآنو بیارید تا الان هیچکس نتونسته حتی هیچ کس نتونسته یه سورهشم بیاره من جدای از اینکه قرآن را بخونیم و معنی آیات را بفهمیم به این استدلال ربطی به قرآن نداره به او استدلالی که آقایون میکنن اشکال خیلی جدی دارم و اون اینکه داور مثل قرآن آورده مسلمونا میگن مثل قرآن نیست او میگه مثل قرآن هست اون میگه حتی به لحاظ ادبی مثلاً بالاتر از قرآن دعوا را حل کنه دعوا حل شدنیه باید ببینیم که منظور از لحاظ محتوایی به لحاظ ادبی نوشته شده باشه فرض کنیم کسی همچین ادعایی کرده سورههایی چیزی مثل این سورهها الله قرآن مثل قرآن که میشه مثل مثل کتاب منم نمیشه نوشت مثل کتاب منم نمیشه یا از رو کتاب من مینویسه میشه مثل این یا میخواد که یه چیزیش فرق داره ولی مقصود اینه که در سطح ادبی یه چیزی اضافه کنیم در سطح ادبی محتوایی چیه این قرآن باشد تحمل نکرد نظامی داره این نظام معرفتی دارد طبیعتتا انگشت بله ببینید ملاک قرار دادید اگر یک کسی ادعا کرد که من آوردم این ویژگی دارد در همان سطح که شما میگید نه مسلمان قبول نمیکنم غیر مسلمانان معمولا میگن مثل قرآن نیست چون اصلا به این سوره ها به این شکلی عادت کردیم اجازه نمیده چند تا سوره غذای کوچک من خوندم غذای ساختن میخوام بگم این دعوا کی حل میشه ببینید قضیه سر اینه که میخوایم علم پیدا کنیم که این کتاب از طرف خداست ادعا بکنه من یه کتاب مثل قرآن آوردم من چه جوری میتونم داوری کنم که این کتاب شما مثل قرآن نیست چرا برای من وجود داره خودش مدعی که هست عرض کنم که دیگران بعضیا میگن هست بعضیا میگن نیست برای من چه علمی حاصل میشه اصلا میگی میشه همچین ادعایی بکنه یه کتابی ممکنه یه کتابی خودت میخوای داور باشی داورم خودت چی من نمیتونم کتاب بیارم ولی اگه داور من میتونم بیارم اگه داور دیگران اختلاف میشه مسلمونا میگن نه مثل نیست منطقیه که خدا بگه که آقا یک یعنی بگه آقا کل بشریت جمع بشن اگه میتونن قرآن بیار جن و انسان اصلا قرآن چیزی نگفته اصلاً یه چیزی به نام تحدی ما نداریم توی قرآن از منطقی نیست معنی میده یا کتابی پیامبر اومده من برم تلاش میکنم ۱۰ سال ۱۵ ساله مینویسم بعد که داور باشه که مثل اون هست یا نیست حالا یه کسی اومد داوری کرد این داوری این آدم چه علمی برای من ایجاد میکنه مثل این هست چه بگه مثل یک زبان شناس تراز اول اول اومد نظر داد که یا مثل این نیست یا مثل این هست یا هر نظری داد نظر زیاده توی دنیا این همه آدم تراز اول نیستن که اختلاف دارند میگه این اندازه زبان شناسه اول عرب نیستند که میگن نه قرآن اونجوری هم نیست که شما میگید سطحش عجیب و غریب باشه اینقدر آدم تو دنیا هستن که اشکال های ادبی قرآن را درآوردن جاهای قرآن غلطه به لحاظ ادبی ما در آیات متعددی برای اینکه چی بکنیم قرآن را غلطش میکنیم که به سود اون عقیده خودمون باشه اول سوره آل عمران که میگه چی اونجا که میگه آیات محکات و اما اونایی که مومن هستند میگن لا یعلم تأویله الا الله وراسخون فی العلم یقلون درسته اون وقت ما اینجوریش میکنیم لا یعلم تاویله الا الله وراسخون فی العلم جمله که اونا میدونن درست کنیم مراجعه نمیکنیم که حالا جالبش اینه که یه بار دیگه علم تو قرآن مجید اومده برای علمای یهود یه بار دیگه اومده علمای یهود اومده که میگه در علم شان اینجوری میگن تحریف کنیم توجه نمیکنیم که دیروز پریروز دیدم که یک آقایی که حالا قرآن یک به اصطلاح حدیثی گذاشته و دو تا حدیث که حی علی خیر العمل یعنی چه تا حالا چی میفهمیدید غیر عمل یعنی چه نماز نماز حی علی السلام بشتابید به دوست داشتن ائمه اطهار حالا حق داره بگه که این چه نوع حرف زدنیه من از کجا بفهمم که یعنی نماز گفته یکی از دوستان باز اونم رشته قرآن بود یه پنج نفر دو سه نفر از آلمان آمده بودند که او دایره المعارف قرآن معروف آلمان اسمش یادم رفت لیدن چی یادم رفت اسمش یه دوستمون گفت که شما من یه اشکال دارم بهتون اوف شما گفتید ۵ تا آیه تو قرآن درباره حضرت زهرا هست در حالی که ۵۰۰ تا آیه در مورد حضرت زهرا بودیم به ما بگو که کدومش داشتم چه جوری انا کو واقعا کسی یک مثلاً مسیحی قرآنکوثر یعنی حضرت فاطمه ۵۰۰ تا آیه را چه جوری دستکاری کرده که از توش حضرت زهرا مثل دکتر ترابا یعنی ابوترابی هم لقب امام علی بودم خب اینا دیگه های خوب بگذریم دبیر ریاضی بعد میریم سراغ قرآن آیا این منطقی کتاب نوشتم یک کتاب آوردم این کتاب از طرف خداست بیرون بحثش بکنیم یه آقایون بحث کردن گفتن یکی از راه های اثبات اینکه قرآن وحیه مثلا تحدیه استدلالشون اینگونه است قرآن گفته اگه میتونید مثل من بیارید تا الان کسی نتونسته بیاره پس قرآن وحیه استدلال یک آقایون میکنن حرف منطقی نیست منطقی نیست که کسی بگه کتاب مثل کتاب من بیارید چون من ۱۰ سال یه کتاب بنویسم کتاب بیکارم بشینم بعد ۱۰ سال عمرم بذارم کتاب تا آخر نیست اول داور خوب داور اگه من باشم خودم به نظرم هست غیر باشه احیانا اختلاف میشه آقای جعفری هم وقتی میشنوه که براش علمی حاصل نمیشه که به این داور که میگه استدلال به درد هیچکس نمیخوره هیچی هم معقول نیست که خدا بیاد بگه کتاب من بیارید مشکل حل نمیکنه برای هیچکس یقین حاصل نمیکنه که این کتاب در هر صورتش که این کتاب از طرف خداست آره آره اون آیه اینه که بله عاشق الناس بالمع با همه انسانها پسندیده برخورد کنید این از کل آیات گرفتم ولی این آیه غیر منزله ولی شیطانی نیست عرض کنم خدمتتون که ما سه تا چهار تا آیه داریم یه خبر میگه اگر جن و انس جمع بشن که یک کتاب مثل این کتاب بیارن نمیتونن تحدی نیست که خبره خبر خبر از واقع که جمع بشن مثل این نمیتونن بیارن بحث اینه که برید مثل این بیارید نزلنا علی عبدنا فتو به صورت مثله به نظر من داره نمیگه آی مردم مردم بشینید خودتا آزمایش کن خودت تا آزمایش کن ببین میتونی یه سوره مثل نه اینکه برای مهاج بکنی بین خودت و خدا بین خودت و خدا نه اینکه بگم یارت برای آقای جعفری مثلاً که متقاعدش بکنی که میشه مثلشو آورد یا نه خوندین ببین میتونی مثلاً یه سوره مثل این سوره بقره مثلا بیاری میتونیم مثلا خوب ببین میگه ده تا سوره مثل این قرآن ببین خودت اصلا بحث تحدی نیست بحث این نیست که آیا آدما برید یه کتاب مثل این کتاب بیارید آدما برید هر که میتونه نه نه یه وقتایی به طرف میگن که خودت خودت فقط دیگری بحث بکنی میتونم یا نه خودتو خدا داره خدا با انسان حرف میزنه خدا با انسان داره حرف میزنه تک تک انسان ها قاضی خودت قاضی ببین نگر تونس یک آیه یه سوره مثل این بیارین اگه نتونستی پس قبول کن از طرف خداست این سه تا آیه که داریم یکی حالا تو ذهن منه یک بار دیگه یک سوره مثل این قرآن یکجا هم داریم که ده تا سوره خبره اون تهدی نیست که داره خبر میده که اگر جن و انسان جمع بشن که یک کتابچه بکنن نمیتونن اون باشه وقتی داره از عالم واقع خبر میده ممکنه به نظر من کتاب فوق العاده است خبر من از کسی نمیخوام بیاره کتاب بیار کتاب تا حالا همین که تا الان کتابی به این سطح نیست کتابی به این سطح الان نیست همین کافیه برام من الان ۱۴۰۰ سال گذشته نمیخواستن آدما کتاب ولی کتابی به این زیبایی نیست به نظر من ایمان شخصیمه خدا گاهی با آدما داره حرف میزنه یکی که درونتون وجدانتون خودتون قاضی وجدان خودت قاضی قرار بده ضرورت نداره که من بیام و ببینم و کس دیگری فرد صالحی قرآن داره میگه خب خودتون ببینید این حضرت محمد این محمد از پیش خودش ساخته مثل خودش میتونه بیاره یا نه بعدشم تهدید به عذاب میکنه که بحث دنیایی نیست که میگه اگر وجدانت ولی با اینکه درونت داره میگه نمیشه واقعا فوق العاده ایه این عذاب علیم را باید اگر درون خودت دیدی که نمیتونی خاصی و نتونستی که حتما هم نمیتونی و بعد بازم زیر بار نرفتی منتظر عذاب پروردگار باش حتما بکن این کار را با یک استدلال غیر مستقیم علم خودش رفتار بکنه با برداشت یا نه اگه نمیتونی که نمیتونی پس بپزی اگه نمیتونی نمیدونی پس بپذیر که این از طرف خداست ولی این نمیگه که اگه تو دنیا کسی هم پیدا شد که میگه تورات بهتر از قرآنه عذاب علیمی میگه شما فرمودید بپذیر آره در چه صورت در صورتی که خطاب متوجه طرف شده باش اکثریت قاطع انسانها که این خطابو ندیدن که قرآن کتابی است عملاً راه خشونت الهی برخورد برخورد ببینید اولا باید ببینیم که زبان این کتاب چه زبانیه عربی و کتابی که طرف میخواد بیاد رو باید به زبان عربی نشون میده مخاطب خاص داره داره به اونهایی که حاضرند داره میگه به اونایی که هستن داره میگه میگه وجدانتونو قاضی کنید ببینید میتونید بپذیرید من که عرب نیستم کتاب بیارم چه جوری میشه مقایسه بکنیم معنیش این نیست که کسی حالا من که دیگری هستم زمان دیگری کتابهای تاریخ یه تصویر مثلاً نظرم این بود که آره تعداد کسانی که میگن بهتر از قرآنه بیش از تعداد مسلموناست که میگن قرآن بهتره تعدادشون بیشتر چیزی نمیگه داره میگه شما شماها که عربید و این کتابم من به زبان مادریتون فرستادم که روش تحمل کنید قاضی کنید ببینید خودتونم میتونید یه سوره اینجوری بیارید میتونید قبول کنید که از طرف اگه نکنید اینجا داره بهش میگه این کارو بکن فکر بکن ببین خودتم مگه نمیگی که مگه حضرت محمد میگفتن از کجا آورده تو اون فضا تو اون مکان از کجا حضرت محمد گرفته من فکر میکنم اینجور بگیم اون جور دیگری که آقایون به نظر من اشکال قرآن یعنی چه کسی میتونه کتاب مثل من بیاره یا سوره مثل مردم بشینند سوره مشابه سوره کوثر درست بکنه نشست کوچکترین آیه سوره انا تیناک الکوثر انا اعطیناک فصل نباید مخاطب عربی اجازه بوده باشه ضرورت نداره که هر چی گفته جهانی باشه مخاطبان خاص گفتهمعذرت میخوام انا جعلناه قرآن عربی میگه مخاطب یونانی ها نیستند ها پس میتونه یک آیه مخاطبش همون ولی کتابم کتاب جهانی باشه به مخاطب خاص خودش میگه من اینو به زبان مادری فرستادم روش تحمل کنیم منی که دارم بعداً میخونم که فرصت دارم فکر میکنم فلان میکنم میفهمم که اون مخاطب یک چیزی فرمودید که همه آیات قرآن باید هیچ کدومش مخاطب خاص اونجوری نه میتونه یه مخاطبش به نظر من اینا داره مردم قبل این الناس هرجا الناس گفته یعنی همه آدمهای تاریخ یا الناس اونجا شامل همه میشه هر کس هر کس این خود قرآن میگه انزلنا قرآن لتون بهی فلان معاینه فرستادیم که شما را انصاف بکنه و هر کس رسید هر کس حرفم اینه آیا وقتی میگه که قرآن یک کتاب مثل این بیار یعنی یه کتاب فارسی کتاب یونانی داره میگه آقا مردم ایران الناس ها مردم دارم حرف میزنم پر ربط به دیگری هم نداره نمیتونی ولی بازم زیر بار نرفتی منتظر عذاب پروردگار باش ایراد دارد اگر یه همچین کسی به خدا گفت که تو که همه چی برات روشنه تو که سوادت قد این حضرت محمدی یا نه اگه چیزی نمیتونه بیاره قبول کن که این چیز فوق العاده است اگر قبول نکنه که کافره دیگه آره دیگه اگه دیدی نمیتون من رابطه خیلی انسان و خدا یعنی مسئله نی که بیار که دیگران و فلان و به مردم دنیا بگیم اگر میتونید مثل قرآن حرفی نیست داره به انسانها میگه به اون مردم میگه شما اگه میتونید ببینید این بهترین راه این نزدیکترین راهه زبانم که زبان مادریتونه مثل این میتونید بیارید که پیش خدا که دیگه نمیتونیم اینجا میشه ملق زد اونجا که دیگه نمیشه هیچ خدا که دیگه نمیشه گفت که نه من اعتقاد داشتم سخن خدا با تک تک انسان اگه شک داری تو اینکه من اینه که فرستادم اصلا وقتی میگه اگه شک دارید یک حادثه یک اونجا بوده شک دارند که از طرف خدا هست یا نیست و داره باهاشون حرف میزنه میگه من آیه را و این کنتم فی الناس میگه اگر شک دارید در اون چیزی که ما فرستادیم بر بنده خودمون یک سوره است مثلش بیارید و شهدا شاهدان خدایا بعضی ترجمه کردن در مقابل خدا معمولا غیرالله یعنی شما دارید یعنی به اصطلاح اطمینانتون بیشتر آره آره یعنی خودت تنها نه افرادی را هم که میشناسی با اونا هم ببین چجوری اونا میتونن گفتگو کنن گو از این استفاده یعنی برید بگردید ببینید که متخصصین تراز اول اینو میگن سعی کردی بسازی بیار دو سه نفر از اطرافیات که درباره اش کمکت کنن عادی باید دید قضیه رو میخواد بگه برو بگرد ببین اون زمان حجاز ببین زبان شناس عرب تراز اول کی که تو همه این تخصص را داری رابطه انسان با خدا اگه داری به نظرت هست برو جواب قیامت با خودت من کار ندارم ولی این را راهی برای اثبات وحیانیت قرآن نمیدونم هیچ وقت هم بحث نکردم قرآن اعجاز محتوایی داره و اصلا نمیدونم تهدی هم یکی از راه هاست نه با محتو به نظر من نه من اصلا نمیتونم تحدی را به عنوان یکی از راه ها قبول کنم معقوله نمیدونم قرآن گفته میتونید مثل من بیارید بیارید در طول تاریخ هیچ کس نیاورده پس قرآن باطل چون هم سقراطه به نظر من هم کبراش غلط نفرموده که هر که میتونه مثل این قرآن بیار خبر تو یک سو آیه گفته که اگر جن و انسان جمع بشن اون خبره فرق داره که اگه میتونی گفته سوره داره با انسان ها صحبت کن سوره ساختی گواهی که اطراف هستند میشناسی ببین واقعا مثل این هستند قبول قبول اینکه اگر ببین بحثم اینه که داره میخواد بگه که آقای فلان تو ببین یه سوره مثل بیار و البته نمیتونی بیاری آره بیار بتونه بیاره ولی این معنیش این نیست که گفته باشه آی انسانها هر که میتونه بیاد یه سوره مثل سوره قرآن بیاره بنابراین اگه کسی نتونست بیاره ثابت شد که این قرآن برای همه انسانها ثابت میشه که این قرآن از طرف خداست این ادعاییه که آقایون میکنن ادعای اینه که ما ادعاشون اینه که یک من متکلم یه برهان دارم برای حقانیت قرآن چیه اینه که قرآن گفته مثل این بیاره تا حالا نیاورده پس قرآن هیچ کدامش درست نیست نتیجه قرآن نفرمود ولی خود قرآن که مدعی که یه سوره که معلومه معلومه که شما خواستید تهدی ازشون نه داره میگه که شما مردم اونجا مخاطبین همین سوره بقره رو داره میتونی بیاری قبول کن یه خورده برای مطمئن بشید شاهدان خودت نه متخصصین نگفته که افرادی که میشناسی اونام قد تو زبان عربی بلدم کمک بگیر یا ببین داوری بکنن ببین واقعاً هست اگه دیدی نیست میخوام بگم یه مسئله رابطه یک خطاب به انسان اونم انسانی که اونجا بوده و بین انسان و خدا هم هست و منطقه حجاز که زمان پیامبر زمان و مکان ها باشد چرا ابتدایت درسته درسته قرآن پر از خطاب های خاص قریش پیامش برای دیگران بحثم اینه که این آیه نمیخواد بگه ای مردم اگر میتوانید مثل سوره مثل بیارید نه به نظر مردم اونجا را داره اگر شک دارید یا نه این مخاطب خاص باشه برای اینکهغیر منطقیه که به من فارس بگم اگه میتونی یه کتاب باید به زبان عربی باشه چون میخوام فصاحت و بلاغت و این چیزا اتفاقا به نظر من بلاغت مد نظر نیست اتفاقا مخاطب یعنی محتوا را داشته باشد از لفظ آیه سوره و استفاده میشه این معنای باید در نظر بگیریم چون اول این کلمه استفاده شده بعد به چند مجموعه این معناش این نیست که شما استفاده بکنید قرآن گفته هر تصمیمی تواند یک سوره مثل این قرآن بیاره و اگر نتونستید بیارید این قرآن حقه که من بتونم استدلال کنم بیاد تبدیل بشه به استدلال کلامی نه داره به انسان زبان عربیش حذف کردید نه دعوت مهمترین مسئله تو قرآن دیگه ما عربی فرستادیم که زبان مادرتون باشه که تعقل کنید کیا داره میگه اصل اینکه یک آیهای مخاطبش مهم اونا یک مهمتر از اینه که مهمتره تعقل در قرآن تعقل در قرآن کلید فهم قرآن کلید فهم قرآن مقدم بر اینه که بتونیم مثل بیاری یا نه اول ما تعقل کنم که چطور به عرب ها میگه که قطعا داره به عرب ها میده داره به عرب ها میگه که شما شما اگه شک دارید اگه نمیتونید که نمیتونید اگه نمیتونید که نمیتونید حتی شهدا و فلان و اینا گواهانتونم بیارید خب اون وقت بترسید از آتش الهی و ایمان بیاد بترسید از آتش بپذیرم حرف بزنم به این موضوع فکر میکردم که هر زمانی کلمات و جملات معانی دارد صد سال پیش حاج آقا اگر مردم امروز تعریف ماشین دیگه این نیست یعنی یه چیز خیلی پیچیده من فکر میکنم اون زمان واقعا خطابش به همون مردم تاریخ اون زمان که روی ادبیات بودن شعر بودن این زمان به صرفا کلماتش نمیدونم تاثیرشو میبینم عربستان نمیتونی در این زمان یک کتاب بیاری که بتونی یک جامعه رو مجاب بکنیم اینجوری آره که تاثیر بگذاره چی بکنه من برداشت میکنم از این قرآن که یه چیز فرازمانی باشه ولی بازم خطاب شخص گفتگویی بین انسان و خدا این معنیش این نیست که این تبدیلش کنیم به یک برهان و به جهانیان بگیم که ای جهانیان من استدلال برای حقانیت قرآن دارم قرآن گفته هر که میتونه مثل من بیاره تو تاریخ هیچ کس نیاورده از قرآن وحیه میخندن دنیا میخند دارن بخندن کسی زنگ زد به من گفت من طلب من ندیدم چند بار گاهی زنگ زده میزد و اینها ولی ندید مسیحی بحث کردم و اینجوری گفتم او خیلی خندید حرف من واقعا اینقدر خنده داشته آره آخر شب بود آخر شب اگر نمیخندیدم و نگفتم آشنایی ساعت ۱۲ و نیم بیدار زنگ زد خواب بودم بیدار شدم گفت خواب بودی گفتم که آره خواب بودم بیدار شدی این که مسیحی ها میگن معنیش چیه و فلان گفتم به خدا الان من اصلا اگر حرفم بزنم پرت و پلا میگم دل بده به قرآن ببین که میشه میتونی بیاری میشه شخصی تو ذهنم میرسه بگن که یک استدلالی است تو غرب کردن یکی از ادله حقانیت ماندگاری اینکه یه چیزی چند هزار سال مونده و بعد استدلال درست آره دیگران رد کردند میمونه باطلم رواج پیدا میکنه ماندگاری دلیل حقانیت نیست منتها ایشون لب کلامش این قسمتش نبود مخاطبم که خب ببین بهش بده مثلا حق پرستانه بهش نگاه کن دقت کن به این معنا مخاطبش هر کسی ممکنه باشه ولی آیه به نظر من داره اونجا و این آیه ۳۱ علیه بله گفتن که ما بخواهیم میتونیم نشون بده مطرح چیزی از این برتری قرآن رو در اون زمان میتونیم تعدی را قبول ندارم چون شما نیاورد برای قرآن بنویسه چیزی کتاب نشسته میکنه و نمیتونه نتیجه بگیری که نکردن نمونده هیچی مقدمت بود نه هیچ آدم عاقلی نمیاد چند سال وقت بگذاره یه چیزی مثل قرآن یه آدم بیاد مثلا سالها عمرشو بگذرم اگه کسی کرده نیست قرآن مبارزه قرآن مبارزه کردند نشستی ده سال یه چیزی نوشتی چه مبارزه با قرآن کردید مسلمانا همه یک صدا که هیچ ربطی به قرآن ندارد هیچ مسلمانی داوری نمیکنه که این بهتر از قرآن غیر مسلمانان ممکنه بگن بهتر از مسلمونا که دارن میگن اصلا انجیل بهتر از قرآنه که مبارزه بشه با اتفاق نوشته شده پس اگر که جاهلی نوشت اتفاق گفتم تورات انجیل لامپ نور میده فلانه داوری بد نکردم که با قرآن مقایسه نه من که نگفتم محال ببینم چه آدمیه که بیاد ده سال از عمرش بگذره و بعد عرضه کرد اون کتاب اصلا میمونه کتاب تاریخ کرده باشیم میمونه انسان ها چه انگیزه دارند چه کتاب چه انگیزه داره که نگه داره انگیزه بوده که بمونه ۱ فرم قشنگی داره مثل قرآن مسلمان انگیزه دارند که حفظ بکنند با هزینه کم هزینه است یک نسخه قرآن نوشتن هیچ آدم معمولی نمیتونسته ثروتمندی یه پادشاهی یه چیزی کتابخونه پادشاه بوده نسخه پمپ چقدر گل چقدر پوست میخواسته پوستم الان بیارزشهها الان بیارزشه پوست فوقالعاده مهم بوده من دوران الان مو و پشم و چه گوسفند را دور میریزند خیلی وقتا نمیکنه بچه تو بودم موی گوسفند یه ذره دور ریخته نمیشد و سر سال میچیدن موی بز را چیزی می ساختند کلی ارزش مندی بود فوق العاده گرون بوده و ارزشمند بوده کارخونه داریمصندلیها چیه دورهای که پارچه اینقدر نایاب بوده که طرف می ارزیده که شب بره تو قبرستون تنهایی قبر بشه کفن را در بیاره و برداره بره الان برای ما خنده داره دیگه وقتشو بذاره حالا تازه در آوردی به چه دردی میخوره الان اصلا آدم بدش میاد که از کف الان بخواد ولی اونجور بوده حالا تو اون فضا یک کسی بیاد و یک همچین نوشته پوست بگیره هزینه کنه نسخه برداریه که با دست مینویسند انجام بده چه بکنه که هیچکس پولداریم پادشاهیم پادشاه باید این کارو میکردن افراد خاص بوده که بمونه بله اگه میتونید مثل سوره شک دارید برای مخاطب اگه شک داری خوب میتونی بیاری یا نه اگه نمیتون اجاره الکافرین خوبهای این بود اگر شک دارید در اون چیزی که ما فرستادیم بر بنده خودمون یه سوره مثل بیارید گواهان خودتون هم به غیر از خدا دارید بیارید کمک بگیرید ازشون بپرسید استفاده کنید اگر راست میگید لم تفع اگه انجام نداد و تفعلوم نمیتونید انجام بدی انجام ندادید که اینجوری باید بگیم که هرگزم نمیتون انجام بدید پس از آتشی که برای کافران برای حق ستیزان آماده شده از این نجات بدید نگهدار خودتون آتش بیفتید البته میگه این هیزومش مردم و سنگی بدن مردم و سنگ این دیگه چرا خوب تلنگر دنیای دیگری یه جور دیگری گاهی اشاره داره میکنه که با این چیزی که شما تو دنیا دیدید فرق داره این فرق داره اونجا هیزم چوب مصرف نمیشه آتش از درون انسانها آتش از درون خود انسان ها میاد بیرون خودش هم سنگ هم انسان سنگ بیجا و انسان هیزم اونجا هستند این سنگ میسوزه اما چیه خب بگو آقا توجه داشته باش من دارم از یه عالم دیگر حرف میزنم تبدیل نور به توان ۲ حرکت کنه تبدیل به انرژی سنگ ها سنگه که به جو زمین که برخورد میکنه تشبیه خواستم کمک ایشون بکنم نه او نه نه اگه بخوایم رد بکنیم باید کمک کنیم نه ولی کل مسئله عالم دیگری بازم بازم حالا میرسیم آیه دیگری هم که همین تو همین دنباله که توجه میده که به اصطلاح بیانش کنیم اینجا دوزخه نبینیم اون بهشت بریم ببینیم جهنم مال انسان بهشتم مال انسان جهنم مال انسانه بهشتم موجود مکلف که دیگه نداریم مردم مشکل ندارد قرآن در مورد چیز صحبت میکنه داره اصلا کل این وقود الناس والحجاره مقایسه آدم آدم سنگین میشه خمیر مایه از سنگ فکر میکنم اون از نظر من یه بخش خیلی مهم که فکر میکنم ما سریع و سیر از روش میپریم تو آیات دچار مشکل میشیم اون کلمه صادقین بود آخر آیه قبلی اون جنگ اون چیزی که فرمودید که من خودم با خداوند حل کنم اگه چیزی دارم رو کنم اگر انسان صادقی باشم واقعا تو اون لحظه خودم جواب خداوند نیاز بود که صادقین را داشتیم و من توضیح دادم که کلمه صادقین یک کلمه کلیدیه آدما مدعی اند که تسلیم حق هستند اینجاست که صدق همه چیز مساوی ایما صدق میشه مساوی ایمان به قرآن دوباره حرف شما را تایید من خودم و خداوند صادقانه کاملا درسته خود صدق یعنی تو مدعی هستی که تسلیم حقیقی میتونی یه آیه سوره مثل این بیارید اگه نتونستی اگه نتونستی و بازم قرآن قبول نکردی صادق حق برات ثابت شد تصمیم بسیار قبل از اینکه فرمایش شما ندارید زبان بله میخواسته توی این دنیا ابراز بشه تو این دنیا ناچار بوده که توی قالب ریخته بشه درسته زمان همیشه فکر میکنن معنا ندارد اینجوری بگیم حالا اینجا نرسیدیم تو این بحث ولی جاهای دیگه تو قرآن از سه تا جهان صحبت میکنه یکی جهان مقدم بر این جهان هرچند رتبه مقدمه یک جهان مخره از این جهان بازم هرچند رتبه شما زمانی گاهی تعبیرات نمیشه زمان را خیلی رتبت از یکی این جهانی که الان توش ما داریم زندگی میکنیم اونجا که داره درباره همین زمان همین شکل اینجوری که صحبت میکنه به زبان ماست و با مفاهیم ماست و مشکلم نداریم عدالت بورزید احسان نیکی کنید نه زبان دیگر را وقتی میخواد صحبت کنه با زبان و مفاهیم ما تحمل زبان و مفاهیم ما تحمل نداره ساختیم برای زندگی اینجا برای این زندگی ساختیم زبان و مفاهیم متناسب با نیازهامون متناسب با نیازهامون درباره جهان مقدم بر این جهان و موخر از جهان وقتی میخواد صحبت کنه زبان باید بگیم که نمیشه بیانش بکنیم آخرین حدش اینه که بگیم مثل مقدم بر این مسئله کمشکات بزنیم آخر نمیشه بیانش بکنیم نمیشه بیانش بکنیم من فکر میکردم بیشتر آیدی بعدی آیه داریم که روز درسته ترجمه کردن بسیاری یعنی همینایی که توی دنیا اشتباه ترجمه کردن که میخواستم برسیم ما بخاطر اعمال که خوبی که تو دنیا انجام دادیم خدا قبل از اینکه بیایم تو آخرت روزیمون کرد نه یه چیزیه که توی دنیا هم مثل داشتیم آره آره داره میگه تو دنیا که بودیم خدا روزیمون اعمال صالح انجام دادیم که اینجا که اومدید بهتون میدم نمیخواد بگن مثل همون یک دنیا داشتیم من اون وقت خلاف حرفای یک زدم نه نیست حالا باشه اون را بحث میکنیم بله هرچی که درباره جهان قبل از اینجا و بعد از اون همش زبان تمثیل و با زبان عادی نمیشه مفاهیم اجازه نمیده هاتم زبان مفهوم ما مفاهیم را هم ساختیم برای زندگی این دنیا که برامون نیاز نداشتیم که بسازیم باهاش روبرو نبودیم که بسازیم یک آدمی که ضرورت ما نبود مثلا میگه که کدوم سوره است متقابلین یعنی چه آره اونجا پشت و روی نیست محدودیت جسمه که ما محدودیت جسم هستیم این محدودیت نداریم کسی که جای دیگری محدودیتها نیست محدودیتها مال جسم با چه تعبیرش بکنیم انگار روبرو هم نشستید تعابی که سلامت خوب خسته نباشید استاد محترم.