نجاست کافر

از راه روشن

فایل صوتی

متن زیر برگردان فایل فوق توسط هوش مصنوعی و بدون ویرایش، حاوی اشکالات زیادی است.

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع جلسه امروزمون در واقع عنوان کلیش فقه حقوق بشر و من جلسات را با مسئله از ابتدای رساله شروع کردند و گفتم خوب مسئله اول رساله در باب تحقیق عرض کنم خدمتتون که با حقوق بشر اصلا سازگاری نداره خود فرمانروایی را از انسان میگیره و وقتی خود فرمان مشکلات گفتم که مسئله آخرین جلسه که داشتیم مسئله اینکه شما گفتید تقلید بکن اصول دینت تحقیق بکن اول رساله و بعد گفتی کتب کتاب های غیر اسلامی که غیر اسلامی مشخص میکنم کدوم اسلامی هستند حق نداری بخونی و بعد هم گفته اگر به غیر از عقیده که من میگم رسیدی مرتدی و اعدامت میکنن بله بدترین حرف ممکنه این بدترین حرف خوب تو جلسه قبل این را بحث کردیم دیگه مسئله ما همیتو تو همین رساله مرور می‌کنیم و با توجه به اون مسئله اول گاهی مسئله برخیش ربط نداره مثلاً آب مضاف آب اینا که به حقوق بشر ربط ندارد ولی عرض کنم که به هر حال رفت ندارد مسئله ۱۰۶ رساله آیت الله خمینی که تو این کتاب توضیح المسائل مراجع اومده که ۱۳ تا مرجع یعنی متن ما آیت الله خمینیه اگر که دیگران حرفی داشتند ۱۲ تا مرجع دیگه حجامت تقریبا دیگرانم همینو گفتن من حالا می‌خوام مسئله ۱۰۶ را بخونم بحث درباره اینه که چه چیزهایی نجس‌اند چه چیزهایی نجس است حالا شما قاعدتاً می‌گید که می‌فرمایید که چه چیزهایی نجسن چه ربطی به حقوق بشر داره حقوق بشر رو میخوایم بحث کنیم که چه چیزایی نجس هستند اون نجسه چرا حقوق بشر داره شراب نجسه مثلا یا مثلا اینا نجسه چرا یکیش کافر لحظه اول مثلاً مسلم قائل باشند که بودایی‌ها نجس چه مشکلی پیش میاد برای حقوق بشر خب من او دست تر داد به دست من دستمو آب می‌کشم من که ظلمی به اون نکردم خودم میرم دست خودم آب می‌کشم تطهیر می‌کنم گز نکردم نه مسئله رو من روش میخونم تا ببینیم کجاهاش با حقوق بشر ناسازگار کافی پس هشتمین چیزی که نجسه تو این رساله کافر حالا کافر چیه این جشن مهمه کافر کیه کافر یعنی کسی که منکر خدا کسی که منکر خدا است یا برای خدا شریک قرار می‌دهد حالا همینجا برای خدا شریک قرار میدیم در چی در رزق است در ریز ها جا داره اطاعت هم هست چون شما خودتون میگید توحید شرک قرار دادید شما خودتون میگید که انواع توحید داریم توحید در خالقیت توحید در اطاعت توحید در عبادت توحیده شما توحید در اطاعت یکم توحید در تدبیر عالم مدبریت خدا که از جمله اش روزی دادن حالا یک کسی دیگری روزی از یک غیر خدا خواست چی از امام روزی خواست اون وقت چی میشه طبق این مسئله که شما دارین فرمود یا برای خدا شریک قرار دهد مشخص نکرده در خالقیت در تدبیر عالم شریک در هدایت و راهنمایی در عبادت اینا خودتون تقسیم کردید اینا را مشخص بکنید توحید در خالقیت را احتمالا بخش های از زیارت جامعه باش ناسازگار اما این توحید که گفتی خود شما دارید میگید اکفیانی فکما کافیفیان نوشته و همین جمله رو قبول دارند خیلی خوب مثلا فوت کردند مثلا اینجا آقای اراکی که فوت کرده آقای صافی گلپایگانی فوت کردن آقای نوری همدانی زنده اند آقای زنجانی موسی زنجانی زنده آقای خویی فوت کردند آقای فاضل فوت کردن آقای بهجت فوت کردند آقای مکار زنده آقای تبریزی فوت کردن آقای سیستانی زنده همین الان نگفتی برای خدا شریک قرار بدی هر کس شریک برای خدا قرار داد نجس شما نگفتم شریک له چیه کفایت بندگان خدا کسی بگه این به مخلوق خدا این بنده خدا برای من بسه یعنی چی بسه نیاز به خدا نداره دیگه طبق این مسئله اول همتون نجسید طبق این مسئله اول همتون نجس شما دارید میگید که تلویزیون که پخش میکنه و هیچکس هم که صدا نمی‌کنه همتون قبول دارید انکما کافیان معنیش می‌کنم شما محمد و علی بسی جلی بسم الله مثلا چیکارش کنم به نظر من شما مشترک نظر من اینه که من آیا با شما اگه دست بدم دستمو باید آب بکشم هیچ استثنایی هم نمیکنه هیچ استثنایی صدایی نمیشن صدایی که نمیشنوم که خب شما دارید میگید که حرف برای خدا قرار بده نجسه خدا قرار دادید گفتید پیامبر و علی بستن برای من کفایت به من دادید و دستم آب بکشم اگه تر باشه دستتون روشن کنید حالا از این گذشته باز شما روشن نکردید حالا من معتقدم رازق فقط خداست اگر یک کسی گفت که رازق ائمه اطهار چی هرگزم نگید که واضح تر واسطه مشرکان حجاز می‌گفتن یا بخشی از تدبیر را بسپاره به کسی دیگر به اعتقاد من تو مسئله باید خوب توضیح بدم آقای آیت الله خمینی و ۱۲ تا مرجع دیگه شما تو مسئله اول به من اعتقادات تحقیق کن خب باشه تحقیق کرد تحقیق کردن به نظر من هرکس یک فیانی به محمد یقین به نظر من باشه هیچ تردید حالا عمل کنم برای شما آیا من باید خود شما را نجس بدونم جهنم خود شمای که دارید فتوا میدید و نجس بدونم شما همتون زیارت جامعه را قبول دارید تو زیارت جامعه تدبیر عالم مال ائمه اطهاره از نظر من شعر نه شما تو مسئله اول رساله به من گفتید که خودت تحقیق کن خب تحقیق کردم به این نتیجه رسیدم که هر کس بگوید تدبیر عالم واگذار شده به ائمه اطهار مشرک هر کسی من به این نگید که دیگران نرسیدن به من گفته خودت تحقیق کن رسیدم زیارت جامعه را قبول داشته باشه طبق این مسئله من باز نجس بدونم همه شما را کسی بد برداشت نکنه به این رساله عمل کنم طبق این رساله تو مسئله اول گفته برای خدا شریک قرار بده نجسه خب من تحقیق کردم زیارت جامعه را قبول داشته باشه برای خودشه پس همه شما نجس هستید یا پیغمبری حضرت خاتم الانبیا محمد بن عبدالله صلی الله علیه و آله را قبول ندارد اینم نجس خدا را قبول نداشته باشه کسی که شریک خدا را قبول نداشته باشه یا پیغمبری حضرت محمد را قبول نداشته باشه یک سوال از شما بکنم یه چیز دیگر اگر کسی خدا را قبول داشت پیغمبر هم قبول داشت عرض کنم شریکم برای خدا قرار ندید ولی میگفت یه قرآن کتاب حضرت محمد نیست دست ما نرسیده او چی حضرت محمد یه قرآنی آورده که به دست ما نرسیده این قرآن حضرت محمد پیغمبر نوشته میشده کمترین دقت تو نوشتن نشد یه سوال کسی که قرآن را حجت نداند آیا اصلا مسلمان میدونی مسلمانی یک بحثی آیا مسلمان بودن مسلمانی اسلام یه هسته سختی داره که قبول نداشت دیگه بهش نمی‌گه مسلمان ها وجود داره یا نه بنده میگم وجود داره بعضیا میگن وجود نداره وجود داره او چیه کسی که قرآن قبول باشه به عنوان کتاب خدا مسلمان کسی که قبول نداشته آدم خیلی خوبی نیست مسلمان خدا را قبول داره برای خدا شریک قرار نمیده حضرت پیامبری حضرت محمد را هم قبول داره قبولم داره پس از محمد کتابی به نام قرآن آورده به دست ما رسیده کتاب حضرت محمد نیستکسی که قرآن را منی که دارم تاکید می‌کنم من غیر مسلمان احترام میزارم ارزش داوری بکنم کاری ندارم مسلمان نیست شما پاک میدونی یا نه ساله نوشتید کسی که قرآن را حجت این قرآن موجود را بعدا به اسمشو گذاشتن قرآن که حضرت محمد آورده یه چیز دیگر مسلمان حسابش کنیم صرفا به این جهت می‌خوام بگم که گاهی عمدی میگن که به این طرف که بگم چنان دقتی نشده دقت نکردن حالا کسی اینجوری پیدا شد شما حساب میکنیم طبق مبنا باید نجسه طبق مبناتون باید بگید نجسه دیگه خوب عرض کنم خدمتتون حالا این تا اینجا دنبالشه ببینید و همچنین است اگر در اذان‌هاش از این‌ها شک داشته باشد حالا ببین چه مصیبتی پیش اومد چند نفرن الان تو جوانان ما که تو اینا شهر دارند تو پیغمبر تو خدا تو قرآن حتما باید اضافه کنیم چند نفره تو جوانا شک دارند تو کدوم خونه‌ای هست که الان یک نباشه پس همه خونه ها نجسن در نجس بچه همین که جوون الان جوان ثابت نشده که این قرآن کتاب حضرت محمد ثابت نشده که محمد پیغمبر خدا بوده برای من ثابت نشد درصد قابل توجهی از جوونا امروز اینو میگن طبق گفته شما همه نجسن و طبق گفته شما نجسن یعنی چی مثل سگ یا خوب مثلا طبق فتوای آقایون اون وقت باید خونه باشن که مشکل پیدا میشه بیرونشون کرد اصلا چرا این مسئله مهمه چرا انسان پاکه علی مبنا همین مبنای خودمون از این جهت از این جهت که بد نیست حالا شما سوال کردید من دلیلم چرا انسان پاک ایمان چیه تسلیم کردن نهادن فطرتاً انسان‌ها حق پرستند حالا شما از کجا تشخیص می‌دهی که کدام آدم تسلیم حق هست کدام تسلیم حق نیست حواستون باشه که طرف داره به نظر ما خطا میکنه معنیش اینه که حق داره خطا میکنه به نظر شما دارید خطا میکنید که بگید خطا می‌کنید صحبتم اینه شما میگید ایمان یعنی در نهادن به حقیقت آدما دود هستند اکثریت آدم‌ها مطابق فطرتشون با حقیقت اینا ندارن دشمنی ندارن با حقیقت افراد نادری پیدا میشه که ما نمیشناسیمشون درسته پس انسان مومن اصل اینه که انسان ها مومن یعنی تسلیم حقیقت یعنی به حقیقت گردن نهادن درسته نجسه حالا یه چیزی دیگری بهتون بگم گرامی‌ترین شما نزد خدا با تقواترین شماست حالا برگردیم یه جای دیگه متقین این کتاب متقین را هدایت میکنه یعنی کسایی که قبلا هنوز مسلمان ها متقی هستند تا ذالک کتاب هدایت مسلمان پس آدما قبل از اینکه مسلمان بشن چه بسا متقی هستند اون وقت چطور میشه که گرامی پس ممکنه یک انسان هنوز مسلمان نشده باشه ولی متقی باشه خیلی هم متقی باش اون وقت گرامی‌ترین شما نزد خدا چیه مستقیم مبنایی که خال خلاصه گفتم اگر ملاک ایمان ایمان یعنی گردن نهادن به حقیقت و ما نمیدونیم چه آدمی امر قلبی ما نمیدونیم چه آدمی حال همون شب آگهی آیات متعددی دیگری از قرآن میگه این کتاب اومده که هدایت بکنه مومنان را این کتاب از قبل از اینکه مسلمان بشن مومن هستند پس مومنان یعنی چی تسلیم حق گردن نهادن به حق گردن نهاد معنی معنا معناست اون وقت کسی که به حق گردن نهاده به حق کردن که امر قلبی که میتونیم بشناسیم بگیم که این آدم برای اینکه قضیه خیلی پیچ بشه یه سری آدما اونایی که عناد با حق دارن هدایت پذیر نیستند ان الذین کفرو سوون علیه منزلتم درسته یه سری هدایت پذیر نیستند عذاب براشون اینجوری است اینجوری هست که اینجوری است خدا به حضرت موسی میگه که اذ هوا الی فرعون انه تقوا له قولا یخچال حضرت موسی حق نداره بگه که اینا به اصطلاح فرعون و ثواب علیه حق نداره اینو بگه پس اگر حضرت موسی راجع به به فرعون حق نداره اینطور داوری بکنه ما راجع به هیچ انسانی حق نداریم داوری کنیم که با عقل داریم درسته مومن چرا نتونستند مومن چرا نجسه من نمیدونم کی مومن هستی نیست ممکنه مومن نباشه بنابراین ما نمیتونیم بنابراین انسان ها انسان‌ها همه تمام رو من نمیدونم چی تو قلبش عناده با حق داره نداره چون نمیدونم که به همین دلیل حضرت موسی عقل نداره فکر کنه که فرعون عن داره ایمان یعنی چه گردن نهاد کفر یعنی چه عناد دشمنی حالا شما از کجا میفهمید زمین پیدا نمی‌کنی و زبونش بگه که من باطل میگم و دلم میخواد همه مدعی هستند که داریم حق میگیم فقط میتونی اینقدر داوری کنید که طبق باورهای من حرف تو باطله دا بیش از که نمیتونیم قبلش بحث بود آره من رسالت حضرت محمد برام اثبات نشده شما از کجا می‌فهمی که این عناده با حق داره می‌فهمه که پیامبر حقه و داره انکار میکنه از کجا میتونی بگی شاید واقعا براش اثبات نشده خدا حق داره شاید ادله‌ای که ما براشون آوردیم یا نه یه چیز بدتر فاجعه جای دیگری خدایی که ما معرفی می‌کنیم که خداییه خدایی که ما معرفی می‌کنیم خدایی که صدها ای خدا صدها حکم ظالمان نداره او آقا حق داره بگه اگر خدایی هست باید عادل باشه درسته دیگه این خدایی که شما میگید نیست اینکه میگه خدا نیست شما متدینا خدایی که میگید نیست یعنی چی نیست خدای شما مسلمانا چی میگه میگه فقط بچه که توی خانواده مسلمان متولد شده بهشت میره خانواده دیگری متولد مثال مثال میگن نه غیر مسلمان به بهشت نمیره بله میخوای اسم ببرم اگر خواستی یه کتاب همین جا تو این کتابخونه هست به نام تعارض دعاوی ادیان درسته عالمان الان حوزه مسلمانان میگن چی شیعه ها میگن کی چی فقط بهشت میره سونیا میگن چی فقط سنی به بهشت میره مسیحی ها میگن چی فقط مسیحی ها به بهشت میرن یهودیا میگن چی فقط یهودیا به بهشت میرن بودایی ها میگن چی فقط هندوها میگن فقط هندو به بهشت مثلا همه دارید به خدا همتون همه ادیان که شما دارید میگید خدا را ظالم دارید معرفی میکنید اگه خدایی هست ساله عقل من میگوید اگه خدایی نیست ولی اگه هست سالم نیست داره این کار میکنه مسئله پیچیده با حق داره یا نداره میگه حق داره که بگه این خدایی که شما میگید نیست خوب حالا مشک اگر در یکی از این‌ها شکم داشته باشه نجس اگه یک کسی بگه رسالت حضرت محمد من تردید دارم برم اثبات الان خانواده حقوق بشر خوب شما میگید تو خونه کمتر پیدا میشه که به نجاستش بدتر از نجاست سگ وجود الان تو این جامعه ما تردید دارند پس خونه هیچ مسلمونی پاک حداقل تو ایرانتو ایران پیدا نمیشه الان می‌بینیم دیگه همه تمام یعنی تو هر خونه‌ای دو تا سه تا چهار تا یکی که نجس‌تر است طبق اینا حرف من نیست من اینا رو قبول ندارم این چشا طبق این چیزایی که شما نوشتید نجس تر از سگ تو هر خونه چند تاش پیدا میشه بچه هاشون هم مردم باید بریزن بیرون باید بیرون کنن مثال باطنیه کاریش نداریم نجاست که داره میشماره بگه که برگرده پاک شد پاک میشه خوب حالا من جنبه حقوق بشری دارم میگم اول رساله شما به من گفتی که اصول دین چیکار کنیم باید تحقیق کنید تحقیق کردم الان تردیدم محمد پیامبر بوده یا نه تو تردید دارم فکر میکنم الان چطورم دیگه نجسم دیگه الان نجسم به من میگی برو تحقیق کردم شک کردم تحقیق گاهی شک میکنه آدم دیگه حالا من شک کردم که حضرت محمد پیامبر خدا هست یا نیست شک کردم که این کتاب موجود کتاب حضرت محمد هست یا نیست اگه من شک فکر میکنم از بعد دیگری دارم شما به من گفتی که برو تحقیق کن تحقیق کردم تو یه چیزی تردید کردن تردید کردن حالا فکر میکنم تردید نجسم نجسم یعنی خونه رو همه رو نجس میکنم یعنی پدر مادرم باید بیرون ساده است خونه رو آب می‌کشه زن و شوهر چی زن و شوهرش پاکه جدا میشن جدا بشن باید جدا بشن گونم نمیگفتند پاک نجس میشه زندگی کرد چی میشه زندگی کرد زن و شوهر غذا پخته کرده شوه لباس یا هر کاری کرده هر کاری میشه زندگی کرد همچنین اگر در یکی از این اما مسئله رو دارم می‌خونم هر جمله کوچولوش کلی ایرادی که شما میگید همین الان که دارم بازش می‌کنم باطله یعنی اینقدر فکر حالا بعدیش و نیز کسی که ضروری دین یعنی چیزی را که مثل نماز و روزه مسلمانان جز دین اسلام میداند منکر شود چنان که بداند آن چیز ضروری دین است و انکار برگردد به انکار خدا یا توحید یا نبوت نجس می باشد اگر کسی میگه نماز را جز اسلام خب یه وقت میگه پیامبر گفته که این نماز را بخوانید ولی من قبول ندارم که امر کرده گفته خوبه کوچیک مشهور پیامبر کسی ضروری دین را انکار بکنه ضروری دین چیه دعوا دارید که ضروری چیه یه چیزی ضروری دینه حالا اگر کسی تردید داشته باشه یک کسی اومد گفت که پیامبر اسلام برده‌داری را تایید کرده یا قرآن برده‌داری را تایید کرده ولی به نظر من برده داری چیز خوبی درباره‌اش می‌کنیم دو تا جمله با هم مسلما قرآن برده داری را تایید کرد مسلماً پیامبر برده داری را تایید کرد بله عقل من می‌گوید برده داری اینکه قرآن برده داری را تایید کرده شما همتون میگید قرآن برده داری را رد کرده قرآن برده داری را یه جا عرض کردم توی کانال داری را رد کرده کلا این نظره رد کرده اینم که مثلا زمین آخه یک حرفی هم میزنن میگن زمینه آرام آرام برچیده بشه نه نه بنده میگم رد کرده قرآن من میگم رد کرده حالا شما تعمیر بگید تایید کرده که یک تصویر اومد گفت قرآن برده داری را تایید کرده مسلماً همه عالمانند پیامبر هم تایید کرده مسلما همه عالمان و به نظر من حرف حرف باطله بنده هم میگم اگر همه کتب آسمانی همه اگه خود خدا الان صدا از آسمان بفرسته و بگه برده داری چیز خوبیه من میگم برده داری چیز بدی چی میگن اگر خود خدا از آسمان صداش برده داری چیز خوبی میگه من خدام نشونت میدم که خدا کوه البرز را میخوای بردارم بذارم وسط کویر لوتا برمیداره میذاره وسط کویر میگم حالا که کوه ها برداشت فهمیدی که من خودم میگم آره برده داری خوبه حالا میگم تو خدا هستی برده داری بد برده داری بد برده داری مه حق ندارم عقلم را زیر پا بگذارم زیر پا گذاشتم عقلم می‌گوید از خدا باید اطاعت کنیم چرا چرا نگفته بود که من همونجا شاید اشتباه کرد کی به من گفته که باید از خدای اطاعت کنیم اگه ممکنه بگید که عقل چون ممکنه اشتباه بکنه باید بگیم نه پس اون صدا رو بشنویم گفت اون صدا رو حرف گوش بدی اونجا معتبر اونجا کنار گذاشت بنابراین این مثال روشنه یک تصویر قرآن مسلما برده داری را تایید کرد چیه همه عالم پذیرفتند پیامبر مسلماً برده داری را تایید کرده شاهد چیه همه عالمان گفتن در عین حال که قرآن گفته و پیامبر هم گفته و تایید کرده به نظر من در حالی که من مواظب باشیم خدا ظاهر بشه برده داری خوب خوبه معلوم فلان که یقین کنم خداست یقین کردم خداست یقین کردم خداست حرف میزنم میگم تو خدایی خودتو درست کن انسانیت من سر جاش انسانیت من خوب داره حکم میکنه که برده داری بده تو تو خدایی را بحث خضوع کن در مقابل آدم برتر است نه دیگه من بهتر مثلا خوب خوبه عقل من می‌گوید بر دلاری بد خدا می گوید برده داری چیه خوبه معتبر هست یا عقل معتبر نیست غیر از اینکه نمیتونی هر صدایی من هر صدایی که بگوید عقل را زیر پا بگذارد هر صدایی که به من بگه یه بچه بی گناه را بکش خود حضرت آیت الله خدا مگر به قیمت چرا چون انسانیتم می‌گوید اگه اون خدا میگه بچه دیوونه‌ها را بکش او داره حرف من بهتر از شیطانیت شیطانیتش میگه شیطانی شیطنت درسته اگر شیطان تسلیم حق بوده و نکرده این کار را جرم مرتکب نکشید اتفاقاً بعضی از عرفا همینه میگن شیطان خوب کاری کرد که سجده نکرد بله خدا خدا بهش گفت خضوع کن در مقابل این موجود موجود خیلی مهم بود اشکال نداره خوب خوب و خودشو برتری ولی فعلا انسانیتمون نمیتونیم کنیم خوب مثل نماز و روزه و جز بله و اگر حالا ندونه که این نماز یا روزه انکارش برمی‌گرده به انکار پیامبر خدامیگه من نمازو قبول ندارم که من گفتم مثال برده داری را زدم داره میگه مسلماً قرآن گفته مسلماً پیامبر گفته به من چیز باطلی میدونم نماز ولش کن نماز جز نیست نمیفهمم نمیدونم که این انکار نماز به این کار خدا و پیغمبر برمیگرده یا برنمیگرده حواس نمیدونه هیچی اشکال ندارد احتیاطاً باید از او اج یه خورده تخفیف داره اگرچه لازم نیست آفرین خورده بهتره که بچه‌تو کاسشو آب بکشه جدا بکنه یعنی گفت نماز جز اسلام نیستم واقعا این برمیگرده به انکار خدا و اینها نمیتونست حالیش نبود در عین حال احتیاطاً بهتره که لباس چقدر با حقوق بشر جور مجموعه اینایی که گفتم حکم به اصطلاح آیت الله اراکی گفته کجاست مثلاً و نیز بنابر احتیاط واجب از کسی که ضروری دین یعنی چیزی را که مثل نماز و روزه مسلمانان جز اسلام میداند منکر شود باید اجتناب کرد دیگه نمیگه اگه ضروری برگرده به این کار خدا ضروری دین را انکار کرد میشه نجس پس میخوام بگم یه کسی هم پیدا میشه ما ضروری چیه آقایون دعوا دارن اختلاف دارند آقای صافی گلپایگان و نیست کسی که یکی از ضروریات دین مبین اسلام را منکر شود چنانکه بداند آن چیز ضروری دین است نجس میباشد و اگر نداند احتیاطاً باید از او اجتناب کرد اعجاز لازمه نمیدونم میخوام بگم اینجور هم دوباره میاد یه چیزهای دیگری هم میگن اگه او یه خورده تخفیف داد که اگه نداند احتیاط احتیاط واجب نیست ایشون میگه احتیاط هم احتیاط دوباره باید حتما چی کرد بله ضروری دین چی گفتن اون چیزی که همه مسلمانا قبول دارند مسئله بود که مثلا همون خود چیزی را که و همچنین است اگر در یکی از خوب و نیست کسی که ضروری دین یعنی چیزی را که مثل نماز و روزه مسلمانان جز دین اسلام میدانند معمول مسلمانان جز اسلام میدونن خوب معمول نه همه که نمیتونی منکر میشه مسلمان طبق این مسئله مخصوصاً طبق فتوای آقای اراکی و آقای گلپایگانی نجسه و به اصطلاح مشکل که نگاه میکنید سوال چیز نکرده ممنون