پرش به محتوا
منوی اصلی
منوی اصلی
انتقال به نوار کناری
نهفتن
ناوبری
صفحهٔ اصلی
تغییرات اخیر
مقالهٔ تصادفی
راهنما دربارهٔ مدیاویکی
راه روشن
جستجو
جستجو
ایجاد حساب
ورود
ابزارهای شخصی
ایجاد حساب
ورود
صفحههایی برای ویرایشگرانی که از سامانه خارج شدند
بیشتر بدانید
مشارکتها
بحث
در حال ویرایش
شهادت ثالثه در اذان و اقامه
صفحه
بحث
فارسی
خواندن
ویرایش
نمایش تاریخچه
ابزارها
ابزارها
انتقال به نوار کناری
نهفتن
عملها
خواندن
ویرایش
نمایش تاریخچه
عمومی
پیوندها به این صفحه
تغییرات مرتبط
صفحههای ویژه
اطلاعات صفحه
هشدار:
شما وارد نشدهاید. نشانی آیپی شما برای عموم قابل مشاهده خواهد بود اگر هر تغییری ایجاد کنید. اگر
وارد شوید
یا
یک حساب کاربری بسازید
، ویرایشهایتان به نام کاربریتان نسبت داده خواهد شد، همراه با مزایای دیگر.
بررسی ضدهرزنگاری. این قسمت را پر
نکنید
!
[https://t.me/azadandish_soleimani/4738 فایل صوتی] متن زیر برگردان فایل فوق توسط هوش مصنوعی و بدون ویرایش، حاوی اشکالات زیادی است. بسم الله الرحمن الرحیم بحثمون امروز فقه حقوق بشر به درخواست برخی از دوستان ما یکشنبه و شنبه رو جابجا کردیم روش شناسی رو با فقه حقوق بشر برخی نمیتونستن بیان امروز درباره فقه حقوق بشر میخوام یه چیزی را بحث بکنیم که به نظر میرسه که هیچگونه ربطی به حقوق بشر واقعا هیچ گونه ربطی نداره ولی من میخوام بحث بکنم و به زور ربطش بدم به حقوق بشر ربط نداره واقعاً بله ببینم با زور میتونم نه ربطش بدم و شهادت ثالث است یعنی در واقع اشهد الله راجع به این یه مقداری بحث بکنم ببینید در همین توضیح المسائل مراجع میگیک بعد از اینکه میگه اذان و اقامه مستحبه ارزان ۱۸ جمله است الله اکبر ۴ مرتبه اشهد ان لا اله الا الله اشهد ان محمد رسول الله حی علی الصلاح حی علی الفلاح حی علی عمل الله اکبر لا اله الا الله هر کدام دو مرتبه گفت وسطشم گفت که دیگه اصلا صحبت است اشهد ان ولی الله نیست اذان اینه خب اقامه ۱۷ جمله است یعنی دو مرتبه الله اکبر از اول اذان و یک مرتبه لا اله الا الله از آخر آن کم میشود و بعد از گفتن حی علی خیر العمل باید دو مرتبه قامت صلاح اضافه نموند من تا اینجا میگم خب پس اذان اقامه این بوده یعنی آیتالله خمینی و دیگران همه قبول داشتند که پیامبر اون نماز را تعلیم داد اذان اینجوری اقامه رم اینجوری و خودشم تو نمازاش فقط همینجوری یعنی حتی اگر یک بار داشتیم که یکی از ائمه چیز دیگری هم اضافه کرده باشن یا پیامبر خودش مستحبه واجب که نیست مستحبه ولی عبادت مستحبه ببین یه ذکرهایی یه چیزایی داریم مستحبه خودت بساز مثلاً خدایا تو همه جا هستی همه جا هست دیگه مکان نداره ولی همه جا هست جسم نداری میشه ساخت هیچ اشکالی نداره ولی یه وقتی چیزی را میگن این این عبادت مستحبی دیگه فرق داره دیگه دست خود ما نیست شد عبادت مستحبی خاص دیگه چیزی ازش کم کنی یا بهش اضافه بکنیم یعنی مستحبی خاصه شما هم پس تو این مسئله ۹۱۸ گفتی اذان اقامه اینه من از این جمله میفهمم که تا این قسمت که پیامبر که تعلیم داده از آن اقامه را همینو گفته و اشهد ان علی ولی الله نگفتید بعدم خود حضرت هیچ گاه تو نمازش نگفته ائمه اطهار هم نگفتند پس جزء اذان نوع اقامه نیست در مسئله ۹۱۹ ایشون میگه اشهد ان علی ولی الله جز اعضا نوع اقامه نیست یعنی چه یعنی پیامبر نگفته اذان که میگفته ائمه و پیامبر هم تو نمازشون نگفتن هیچگونه حدیثی هم نداریم که مستحبه که گفته بشه خب پس اشهد ان علی ولی الله جزء اذان عامه نیست ولی خوب است بعد از اشهد ان محمدا رسول الله به قصد غربت گفته شود همین که شما میگی خوب است خوب است یعنی چه خوب است که داره رساله مینویسه خوب است یعنی چی با قصد غربت هم شما میگی گفته بشود باشه قصد غربت گفته بشه ولی شما داری میگی خوب است خوب است از نظر چی خوب است وقتی شما میگی خوب است یعنی خدا خوشش میاد دیگه چیز دیگه که نداریم که خدا خوشش میاد اون وقت شما برای اینکه بگی خدا خوشش خوشش میاد دلیل میخواد از کجا فهمیدی شما کی منبع دین نیست که شما بر اساس منابع دین داری برداشت میکنی همین که میگی خوب است یعنی رضایت خداوند در گفته بشود غیر از اینم شما چیزی تصور بر اساس روایت برگردم بگم چرا این مسئله رو من حقوق بشری میخوام بکنم و نکتهشو میگم ولی خوب است بعد از اشهد ان محمدا رسول الله به قصد غربت گفته شود همه تا اینجا مسئله ۹۱۸ شما معنیش اینه که هیچ پیامبر اولاً وقتی تعلیم دادن نبوده تو هیچ پیامبر و امام هم نگفته بعد میگی خوب است خب من میخوام خدمت شما الان هستم و بپرسم چرا خوب است دلیل شما برای اینکه خوب است چی تو دین وقتی میگی یه عمل خوب است یعنی رضایت خدا در آن است شما رضایت خدا را چه جوری کشف کردی وقتی حدیثی نداریم به چه حقی گفتی خوب است داشته باشی خوب است یعنی چی یه ذره بهتره بگیم دیگه ها بهتر چرا ائمه نگفته چرا امام متدینتر است من که زن امام جواد امام دهم امام یازدهم امام هشتم اینا چرا ولی الله بالاخره چیزی باید بگی که خوب است چطور شما چیزی که میگه پیامبر تعلیم نداده هیچ یک از پیامبر و ائمه هم نگفتند رو چه حقیقی و رو چه چیزی میگه خوب است چه شکلی است من معنای خوب است را نمیفهمم فعلاً مگه میشه چیزی پوتین خوب باشه در مورد امام علی هم باشه امام صادق نگفته باشه خوب را یک بار تو عمرش امام صادق نگفته چطوری بگیم گفتی ولی خوب است که به قصد غربت گفته شود من میگم شما اینو از کجا در آوردید حرفم اینه اگه کسی بگه یه حدیث داریم با اینکه ضعیف بوده قبول میکنم مشکلی نیست ولی طبق گفته شما هیچی نداره هیچی نداریم چرا شما گفتی خوب است اولا چرا دلیل بر اینکه خوب است چیه و دوماً عرض کنم خدمتتون که خوب است را اگه خوب بوده چرا ائمه نگفتند اگه گفتن باید بگی جز اذان اقامت وجود اذان اقامت نیست اگه نگفتن نباید بگی خوب است خوب شما بخوای بگی خوب است دلیل بعد بگی دلیل میخواد آیت الله زنجانی خودش تو اذان اقامه نمیگه ولی اینجا توی سال بازم اونجور ننوشته نوشته البته ولایت امیرالمومنین و ائمه معصومین از ارکان ایمان است و اسلام بدون آن ظاهری بیش نیست و قالبی از معنا تهیست و خوب است یعنی چه خوب است یعنی رو چه حسابی گفتی خوب است آقای زنجانی مخالف بر اساس یه چیزی بگی خوب است خوب است یعنی خدا خوشش میاد خدا دوست داره شما از کجا کشف کردید شما از کجا کشف کردی شما حالا طبق اصطلاح که خودتون دارید فقیهید حالا من جور دیگه معنی میکنه فقیه یعنی طبق کتاب و سنت و به قول خودتون اجما کلمه خوب است را طبق کدام یک از این چهار تا از کدوم یک از این چهار تا درآوردی خوب است را ببینید مردم عادی خوب است چه میفهمن بهتره بگیم دیگه حتی آیت الله چی توی رساله چرا و خوب است که پس از اشهد ان محمد رسول الله به قصد تیمم و تبرک شهادت به ولایت به امامت بلافصل حضرت امیرالمومنین و سایر معصومین علیهم السلام به نحوی که شبیه جملات اذان و اقامه نگردد یه جور دیگه تغییرش بدید حالا شما تغییر دادین اصلا یه جور دیگه گفتی اشهد ان محمد رسول الله پخش میکنه رهبری چرا بله من الان کار با اون ندارم که کسی میگه یا نمیگه این که نوشتی خوب است از کجا درآورد وقتی میگی خوب است یعنی خدا دوست داره بر اساس یه جایی بگی این کدام یک از چیار را دارهمنم میخوام بگم که اضافه کنم اشهد ان فاطمه سلام الله علیها ها معصوم است دلم بد گفتن اشهد حسن بن علی اشهد ان حسین زین الله امام دوازدهم اشهد ان سلمان من اولیاالله باب الحواج الی الله اگر قراره دلیل نداشته باشه ولی هر جمله که خوبه هر جملهای که من خوب میدونم بگم خوبه که اینجا گفته بشه خب من همه اینا اینجام نه یه جای دیگه خوبه دیگه با قصد غربت میخوام بگم اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له و اشهد ان محمدا عبده و رسول و اشهد ان علی ولی الله مثلا و دوباره ادامه بدم اشه فاطمه هر چی خوبه بگم میخوام بگم این از کجا درآوردیم ببینید چرا من دارم رو این الان آقای مخالفه آقای مکار مکارم میفرماد که به قصد تبرک گفته شود لاکن به صورتی که معلوم شود جز اذان اقامه نیست اصلاً چرا گفته شود یعنی اون خوب قبول داره چرا باید چیزی گفته بشه چرا باید درباره امام علی چیزی گفته بشه اینجا وقتی ائمه نگفتند حالا من بد میگم چرا این آقای نوری همدانی گفته که بله و چون در امثال زمان ما شعار تشیع محسوب میشود در هرجا که اظهار انشا مستحسن و لازم باشد گفتن آن هم مستحسن و لازم می باشد ایشون برداشت میکنم که تو تشهدم شاعر شیعه شده دیگه هر جا خوبه بگیم اصلا چی گفته صبحان الله و الحمدلله و لا اله الا الله اکبر الله ها خوبه میخوام بگم حرفم همش اینه که حالا بد میگم چرا لازم است دیگه سر اذانها بر سر اقامت شما بیرون اذان و چیه هزار جوری هم بگو که همه مردم بشنوند خوب بگو ولی دارید صحبت میکنید اذان اقامه رو پیامبر یاد دادن و نگفتن این حدیث شما نداریم شاعر شیعه است میگه ما حق داریم شاعر فرقه خودمون را تو نماز وارد کنیم شما بگید نماز نیست خب مستحبه که قبل از نماز خونده بشه که تو عبادت مستحبی تو عبادت مستحبی اگر کسی گردنش حالت درد داره تو نماز دستشه اینجور بکنه و نماز بخونه اشکال داره نه اگه دستش درد میکنه دست نگهدار چی اشکال نداره دستش قلبشو نگه داره زیادی نزنه به چی حالا اینجوری بدعت درسته چرا چرا حرامه لحظاتی پیامبرم اینجوری هم گذشته اگه نبود که این قضیه که اهل سنت باب کردن نماز میخوند نمیگفتی که حرامه اهل سنت بگه که این دیگه از شاعر مذهب ما شده نبوده ها مثلا از شاعر شده دیگه الان واجبه که بگیم واجبه که اینجور داستان یه چیزی شما گفتید همه که باید به قصد غربت و به قصد تیمم و تبرک و اعتقاد نداشته باشه که جز نماز اگر من دستمو اینجوری بذارم و نماز بخونم و اعتقاد نداشته باشم که این جز نماز شما فتوا چیه من وایسادم نماز خوندم دستم اینجوری گرفتم ولی اعتقاد ندارم که اینجور نماز خوندن مانعی نداره دست را گرفتن مانع نداره اینم مانع نداره شما بر اساس چی گفتی چطور اینو میگه حرامه میگم گذاشتم ولی اعتقاد ندارم که من فقط میخوام به خدا احترام بگذارم اینجوری که چیز بدی نیست من میخوام دست بسته چون مردم یعنی احترام دارن ولی اعتقاد ندارم شما بگید جایزه که میگه حرامه این نشون میده که بید ات عمل ظاهری ظاهر چیزی که داره بدعت میشه به همین خاطر مثلاً من اگر این نماز امام زمان که توی مسجد جمکران میخونن اون را بدعت بدونم ولی برم همون جا پای اون سوتی وایسم و نماز دیگه بخونم نماز قضای پدر و مادرمو بخونم ناز غذای خودم بخون ولی مردم فکر کنن من دارم اونو میخونم به فرض که من اونو بدونم به فرض که من اونو بدعت بدونم خوندن من حرامه یا نه شما بر اساس بله اصلا حالا آیت الله بهجت هم میگه که بعید نیست مستحب بودن اقرار به ولایت امیرالمومنین علی ابن ابیطالب علیه السلام در اذان مصبی در صورتی که به نیت مطلوب بودن گفته شود به عبارات مختلفی که در نهایت و و فقیه و احتجاج نقل شده در این کتاب نقل شده است ان علی ولی الله و یا علی امیرالمومنین و یا به عبارت اشهد ان علی ولی الله باش باشد و اما اقرار به ولایت اگرچه در غیر اذان باشد خوب است پس احتیاج به دلیل مخصوص ندارد و کاملترین عبارتی که در اینجا گفته میشود آن است که اقرار به خلیفه بودن حضرت امیرالمومنین و ائمه طاهرین در این باشد حضرت آیت الله بهجت شما قضیه چیز دیگه اضافه کردید شما گفتی باید اقرار به خلیفه بودنشم بکنی نه امام بودنش خلیفه بودن امام اولاً من یه چیزی به شما بگم کل قضیه جمله اشهد ان علی ولی الله یعنی چه اشهد ان سلمان ولی الله غلط یا نه اولیا الله دیگه که اشهد انبهجت ولی الله یعنی از اولیای خداوند اعتقاد داره اولیای خداوند اعتراف کرده باشی اشهد ان علی ولی الله ولی دوست اولیا سرپرست که نمیخوای بگی که شهادت میدهند که علی سرپرست خداست اینکه درست نیست که اینو که نمیتونی بگی معنی سرپرست که ببخشید من میخوام که یه مقداری موشکافی که میکنم بگم چقدر دقت شده چقدر دقت شده آب در مسئله ۹۱۹ آیت الله خمینی گفت که اشهد ان علی ولی الله جز اذان اقامه نیست ولی خوب بود سوال اینه ولی الله یعنی چی شما دوست معنیش مقرب درگاه خداوند اینه سرپرسته سرپرستی اینجا معناست که شهادت میدم که علی سرپرست خداست اینکه دیگه از شرک و کفر و اینها گذشته سرپرست پس میخوای بگی حتما از اولیا خداونده من سوال میکنم که آیا سلمان از اولیای خداوند ابوذر از اولیا خداوند هرچی ابوالفضل از اولیای خداوند هست یا نیست زینب از اولیای خداوند هست یا نیست اعتقاد اولیا خداوند دیگه بالاتر اونایی که اعتقاد دارن که مثلاً میگن آقای خمینی که اولیا خداونده آیت الله خامنه ای که از اولیای خداوند چیه اعتراف کردی شما چی گفتی که اینقدر برات مهمه چی گفتی شما میگی که آقای بهجت میگه که ببینید مقصودش چیه مخصوص یه چیز دیگه اضافه کنیم اشهد ان علی امیرالمومنین اشهد امیرالمومنین فیلم امیر یعنی امیرالمومنین اخبار که میگه که رهبری ولی امر مسلمین جهان و حومه و کرات دیگه مسلمونای دنیا مگه نمیگید که ولی امر یعنی امیرالموم هم ولی امیرالمومنین نشست علی علیه السلام بعد از پیغمبرامامت حضرت اعتراف نکردی که اینو براتون بگم ببینید نمیتونید بگید که این من از اون گرفتم من کنتو مولا علی چرا چون اونجا میگه من کنت مولا به کی برمیگرده آدما هرکس من مولاش هستم از مقربان خداوند کسی هم پیدا میشه پاپ فرانسه چیزی هم نگفتی که حرفم اینه اینقدر شما چی گفتی برای مدتی میگفتم که بعد از محمد رسول الله گفتم که صلوات الله علیه و الله آله ائمه المعصومین اون وقت اعتراض من بهتر از جمله شماست که من به امامتش دارم اعتراف میکنم چی گفتی دعا کردم شهادت که ندادم که جز اذان بشه بگی چون اونا شهادت بود ولی من گفتم صلوات الله عربی معصومین واقعا اگه کسی بخواد بگه نه شهادت اضافه کرده شهادت نیست که شکل اونا نیست دعاست دعا که طوری نیست کسی بهتون بکنه اعترافم کرده هم قسمت شون اعتراف کرده هم به امامتش صلوات الله علیه و علی ائمه معصومین باشه هم یه وقت این میگفتم یه مدتی توی کلاسی دانشگاه مفید به مناسبت گفته بودم که این راه اشهد من اینجور میگم و دلیلم همین حرفایی که الان زدم گفته بودم به مناسبت این دوستی دارم لبه ای هست همینی که میگی جز اذان اقامه هست یا نیست و چرا به جای اون اینو بخاطر اینکه خدا میخواد خدای ترس مردم داره همینی هم که میگه داره از ترس مردم میگی آخه یه چیزی دیگه جاش گذاشتم مهمتر محمد رسول الله گفت که خوب از ترس مردم داره اضافه میکنه نگفتم اینو گفتم که مهمتر مردم مهمه نه خدا عجب راست میگه که درست داره میگه از این به بعد اینم نمیگم ولی واقعیت اینه که من حرفم اینه شما اومدید گفتید که آقای سجاد البته ولایت امیرالمومنین و ائمه معصومین علیهم السلام از ارکان ایمان است کدوم ولایت به معنی سرپرستی نباید بگید دیگه ولی الله ولی باید بگید اشهد ان علی مومنین الله دیگه اون نمیشه سرپرست اون میشه از اولیا خداوند از دوستان خداوند ابوذر بودن از شهدای کربلا به ولی چیزی شما نگفتی وسط که اینقدر مهمه توجه بنابراین میخواستم بگم قدر میشه ثابت کرد که از او اول بی دقتی و بی اثر توجه نشه اما اصلاً بحث من اینا نبود به مردم بگیم به جای اینقدر نوشتن پیامبر و ائمه اینجوری خوندن به نظر خودی میشه اضافه کرد چیزی اصلا اینکه اجتهاد توش سخت یه جایی اجتهاد شما تو همون مسئله اول دلیلتون اینه که میگید پوده مردم نمیتونن برن روایت پیدا کنند بگن این روایتو بسنجند رجال بخونن این روایت صحیحه این صحیح نیستی که من پنبه زدم یادتون نره آها شما اون اول ولی به صورت مختلف گفتم که هر کس میتونه با روایت که امام امام حسن حسین را تعیین کرده قمر متواتر باید داشته باشیم امام حسین امام سجاد تعیین کرده با روایت تا امام دوازدهم اینا هر که میتونه با روایت و روایت هم ثابت کنه که متواتره هر یک از اینها میتونن انجام بده میتونه خودت انجام بدین اینجا که مردم نمیتونن روایت فلان اینها حالا سخن میگم چرا اونجاش که میتونن مردم بفهمن خودشون تصمیم بگیرند راحت گفت یه جور دیگه بود کلمه خوب است را نه یه جور دیگه میشه بگیم مثلا اینجوری بگو پیامبر اذان را اینجوری تعلیم داد خودت پیامبر ائمه اینجوری میگفتن از ائمه در زمانی این هم جزء چی شد همین به همین حد اکتفا بکن مردم تصمیم آره آره مسئلهای رو مردم میتونن اجتهاد بکنند شما گفتی یه جاهایی نمیتونن اونی که میتونن چی چون همینو بگید به مردم بگید تمام عالمان گفتن که پیامبر اینجوری میگفت ائمه اینجوری میگفتند هیچ روایتی هم نداریم برای ولی بعد از ائمه این همه اضافه شده این واقعیت دیگه من چیز اشتباه گفتم این جمله که من گفتم همه قبول دارید مردم بگید بعد از ائمه اطهار اضافه شده من به همین خاطر دارم این بحث امروز حقوق بشره من به خاطر خانم من حرفم اینه من کجا میخوام گره بزنم به حقوق بشر ولی من اصل تقلیدی که شما آوردید تبعیت کورکورانه و با خود فرمانروایی انسان سازگار نمیدونم شما همه حرفتونه که مردم نمیتونن چرا اونجاش که مردم میتونن نمیگید اگر به مردم بگیم پیامبر نگفته اذانم تعلیم داده اقامه جزش نبوده خود پیامبر هیچ کدام نگفتن روایت اضافه شده هیچ داوری هم شاعر شده آقای نوری همدانی چیزی که از اول بدعت بوده و حرام بوده میگه حرام جز شاعر میشه میدونی چی میشه جز شاعر که آقایون هم اشتباه میکنه گاهی هم میگن آیت الله وحید میگه قمه زنی هم شده از شاعر چیه چیزی میتونه از شعائر بشه اولش مباح باشه مباهات میتونه بشه از شاهد یعنی یه کاری که مبا کم کم بشه از شاعر مبا ولی کم کم دیگه انجام شده شاعر شیعه مثلا اصلش حرامه اگه مردم مثلاً روز عاشورا به جای قمه زنی یه خورده هم ته استکان یا ته سر هر چقدر مشروب میخوردن که بتونن سرحال و با عشقم سینه بزنند خب حالا هزار سال این کارو کردن اولش حرام بوده من اول ببینید من کلی نقد وارد کردم به این مسئله شاعر نمیشم من با قصد عوض نمیشود کردم به ظاهر بستگی دارد که پیامبر نگفته ائمه نگفته چرا گفتید خوب است بعد از اینها گذشته حضرت آیت الله زنجانی عرض کنم که شما داری میگی البته ولایت امیرالمومنین و ائمه معصومین از ارکان ولایت به معنای از اولیا الله هست یا ولایت به معنای اینکه صاحب اختیار مردمه اون که این جمله که باشه غلطه که ولی الله میشه که سرپرست خدا دوست خدا خیلی هم زیادن چرا باید یه چیز دیگه اگه از ارکان ایمان باشه پس صحابه که دوران پیامبر بودند ولایت ارکان را نپذیرفت در حالی که برای همون صحابه تعریف میکنه تو قرآندر زمان پیامبر به شهادت رسیدن ولایت که به معنای دوست چی باید باشه نه به معنای ولایت خدا یعنی دوست خدا ولی مردم ساده این همه باید یه چیزایی بیاد به این حلاجش کنه بازش کنه تا نشون بدم که بتونم آقا اونقدر که فکر میکنید دقت نکردن وقتی که فکر میکنه روش موشکافی نکردن و حرف زدن قضیه ساده توجه نکردن ولی بازم بحث من امروز این نبود این بود که میخواستم بگم که این را میشد به مردم واگذار کنیم همه مردم میتونن اجتهاد کنن تو این مسئله چیزی که همه مردم میتونن اجتهاد کنند چرا جوری نمیگید که بگید آقا اینو خودتون گزارش بدید کوتاه روایت نداریم این وارد شده و تا مردم خودشون فکر کنند و به نتیجه برسند تصمیم گیری کنند طبق اون چیزایی که خودتون بافتید گفتید مردم نمیتونن باشه من مخالفم با شما مردم نمیتونن ولی نمیتونم اینکه چیزی پیچیده نیست که میتونن خودشون بکنن طبق گفته خودتون خیلی چیز ساده ایه شما که گفتید الان که گفتید من حق دارم بگم اینکه گفتی خوب است از کجا کی گفته خوب است خدا گفته اگه خدا نگفته رو حساب چی بود یا میخوای بگی از شاعر شده بدعت میگی میشه از شاعر حرام از اولش خوب ببخشید خسته نباشی.
خلاصه:
لطفاً توجه داشته باشید که همهٔ مشارکتها در راه روشن ممکن است توسط دیگر مشارکتکنندگان تغییر یابند، ویرایش یا حذف شوند. اگر نمیخواهید نوشتههایتان بیرحمانه ویرایش شوند؛ بنابراین، آنها را اینجا ارائه نکنید.
شما همچنین به ما تعهد میکنید که خودتان این را نوشتهاید یا آن را از یک منبع با مالکیت عمومی یا مشابه آزاد آن برداشتهاید (
راه روشن:حق تکثیر
را برای جزئیات بیشتر ببینید).
کارهای دارای حق تکثیر را بدون اجازه ارائه نکنید!
لغو
راهنمای ویرایش
(در پنجرهٔ تازه باز میشود)
تغییر عرض محدود محتوا