انتخاب اعلم محال است: تفاوت میان نسخهها
جزبدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(۲ نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
سوال: تعداد مراجع مورد تایید حوزه علمیه چند نفرند؟ | |||
جواب: طبق اطلاعیه ای که جامعه مدرسین حوزه علمیه قم داده اند، نام بردن از تعدادی از مراجع بزرگوار به معنی رد نمودن عده ای دیگر نیست، و تعداد مراجع عظام شایسته تقلید بیش از این تعداد نامبرده می باشند. این تعداد نامبرده شده عبارتند از: 1- آیت الله بهجت 2- آیت الله فاضل 3- آیت الله مکارم 4- آیت الله شیخ جواد تبریزی 5- آیت الله شبیری زنجانی 6- آیت الله خامنه ای 7- آیت الله وحید خراسانی. [https://hawzah.net/fa/Question/View/12322 متن] | |||
پرسش: آیا می توانم مرجع تقلیدم را تغییر دهم؟ | پرسش: آیا می توانم مرجع تقلیدم را تغییر دهم؟ | ||
پاسخ: اگر مرجع شما اعلم از دیگران است نمی توانید آنرا تغییر دهید و اگر دیگری اعلم است لازم که از او تقلید کنید و ملاک در هر دو شهادت اهل خبره در مسأله اعلمیت است. [https://www.sistani.org/persian/qa/0850/ متن] | پاسخ: اگر مرجع شما اعلم از دیگران است نمی توانید آنرا تغییر دهید و اگر دیگری اعلم است لازم که از او تقلید کنید و ملاک در هر دو شهادت اهل خبره در مسأله اعلمیت است. [https://www.sistani.org/persian/qa/0850/ متن] | ||
شهادت جایی معنا دارد که محملی برای باور حرف شاهد وجود داشته باشد. مثلا در دادگاه، شاهد باید بتواند ثابت کند در موقع وقوع اتفاق در صحنه حضور داشته است و برای دیگران هم محرز باشد که دستگاه بینایی شاهد به اندازه کافی کار میکرده است. اگر برای ما مسلم باشد که شاهد در صحنه حضور نداشته و یا ادعای دیدن چیزی را بکند که برایمان محرز است از توانایی بینایی او خارج بوده، هر چقدر هم که سوگند بخورد و حتی اگر تعداد چنین شاهدهایی هزاران نفر هم باشد، برای ما نه تنها هیچ اطمینانی حاصل نمیشود، بلکه هیچ گمانی هم حاصل نمیشود (چون برایمان محرز است که هیچکدام آنها نمیتوانستهاند شاهد ماجرا باشند). | |||
شهادت جایی معنا دارد که محملی برای باور حرف شاهد وجود داشته باشد. مثلا در دادگاه، شاهد باید بتواند ثابت کند در موقع وقوع اتفاق در صحنه حضور داشته است و برای دیگران هم محرز باشد که دستگاه بینایی شاهد به اندازه کافی کار میکرده است. اگر برای ما مسلم باشد که شاهد در صحنه حضور نداشته و یا ادعای دیدن چیزی را بکند که برایمان محرز است از توانایی بینایی او خارج بوده، هر چقدر هم که سوگند بخورد و حتی اگر تعداد چنین شاهدهایی هزاران نفر هم باشد، برای ما نه تنها هیچ اطمینانی حاصل نمیشود، بلکه | |||
در قضیه تشخیص اعلم هم همینطور است. دو نفر یا دوهزار نفر بگویند فلان شخص اعلم است. سوال میکنیم از کجا و بر چه اساسی میگویی اعلم است؟ و میدانیم که هیچ دلیل محکمهپسندی نمیتواند بیاورد. پس چنین شهادتی و اعتماد به چنین شهادتی هر دو باطل هستند. | در قضیه تشخیص اعلم هم همینطور است. دو نفر یا دوهزار نفر بگویند فلان شخص اعلم است. سوال میکنیم از کجا و بر چه اساسی میگویی اعلم است؟ و میدانیم که هیچ دلیل محکمهپسندی نمیتواند بیاورد. پس چنین شهادتی و اعتماد به چنین شهادتی هر دو باطل هستند. |
نسخهٔ کنونی تا ۲۶ مهٔ ۲۰۲۵، ساعت ۰۸:۴۶
سوال: تعداد مراجع مورد تایید حوزه علمیه چند نفرند؟ جواب: طبق اطلاعیه ای که جامعه مدرسین حوزه علمیه قم داده اند، نام بردن از تعدادی از مراجع بزرگوار به معنی رد نمودن عده ای دیگر نیست، و تعداد مراجع عظام شایسته تقلید بیش از این تعداد نامبرده می باشند. این تعداد نامبرده شده عبارتند از: 1- آیت الله بهجت 2- آیت الله فاضل 3- آیت الله مکارم 4- آیت الله شیخ جواد تبریزی 5- آیت الله شبیری زنجانی 6- آیت الله خامنه ای 7- آیت الله وحید خراسانی. متن
پرسش: آیا می توانم مرجع تقلیدم را تغییر دهم؟ پاسخ: اگر مرجع شما اعلم از دیگران است نمی توانید آنرا تغییر دهید و اگر دیگری اعلم است لازم که از او تقلید کنید و ملاک در هر دو شهادت اهل خبره در مسأله اعلمیت است. متن
شهادت جایی معنا دارد که محملی برای باور حرف شاهد وجود داشته باشد. مثلا در دادگاه، شاهد باید بتواند ثابت کند در موقع وقوع اتفاق در صحنه حضور داشته است و برای دیگران هم محرز باشد که دستگاه بینایی شاهد به اندازه کافی کار میکرده است. اگر برای ما مسلم باشد که شاهد در صحنه حضور نداشته و یا ادعای دیدن چیزی را بکند که برایمان محرز است از توانایی بینایی او خارج بوده، هر چقدر هم که سوگند بخورد و حتی اگر تعداد چنین شاهدهایی هزاران نفر هم باشد، برای ما نه تنها هیچ اطمینانی حاصل نمیشود، بلکه هیچ گمانی هم حاصل نمیشود (چون برایمان محرز است که هیچکدام آنها نمیتوانستهاند شاهد ماجرا باشند).
در قضیه تشخیص اعلم هم همینطور است. دو نفر یا دوهزار نفر بگویند فلان شخص اعلم است. سوال میکنیم از کجا و بر چه اساسی میگویی اعلم است؟ و میدانیم که هیچ دلیل محکمهپسندی نمیتواند بیاورد. پس چنین شهادتی و اعتماد به چنین شهادتی هر دو باطل هستند.