آیه ۱۰۲ از سوره بقره

از راه روشن
نسخهٔ تاریخ ‏۲۲ مهٔ ۲۰۲۵، ساعت ۰۸:۵۳ توسط Admin (بحث | مشارکت‌ها)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)

فایل صوتی

متن زیر برگردان فایل فوق توسط هوش مصنوعی و بدون ویرایش، حاوی اشکالات زیادی است.

بسم الله الرحمن الرحیم

عرض کنم خدمتتون که بله آیه ۱۰۲ سوره بقره بحث بکنیم آیه هم طولانی هم به اصطلاح بحث‌هایی داره یعنی دو سه تا بحث مهم داره آیا

وَاتَّبَعُوا مَا تَتْلُو الشَّيَاطِينُ عَلَىٰ مُلْكِ سُلَيْمَانَ ۖ وَمَا كَفَرَ سُلَيْمَانُ وَلَٰكِنَّ الشَّيَاطِينَ كَفَرُوا يُعَلِّمُونَ النَّاسَ السِّحْرَ

خب تا همینجاش بله معنی کنیم چون آیه رو بخوایم بخونیم نصف صفحه است و آنچه را که ببینید فولاد و اینجوری معنی کرده و آنچه را که شیطان توی قلاب صفت قلاب بسته ها شیطان صفت‌ها شیطان‌ها را تو قلابش صفت هم اضافه کرده ها در سلطنت سلیمان بودن پیروی کردند یعنی یهودیان پیروی کردند آنچه را که شیطان صفت‌ها و سلیمان کفر نورزید لاکن آن شیطان صفت‌ها به کفر گراییدند که به مردم سحر می‌آموختند تا همین جا چون ایشونم نقطه گذاشته خوب عرض کنم خدمتتون که بریم من این آقای فرمودن بله خب از اول که اینطوری شروع کرده با قلاب گفته جان کتاب خدا را رها کردند ببینید یه قلاب اینجوری به نظر شما لازمه یا نه چون ترجمه یهودیان کتاب خدا را رها کردند و پیرو تهمت‌هایی شدن تهمت های بله میگه تتلو وقتی که تو پاورقی نوشته وقتی با حرف جر بیاد به معنی تهمت زدن است ماتتلو الشیاطین ملک سلیمان آنچه را که و پیرو تهمت‌هایی شدند که شیطان صفتان در عصر فرمانروایی سلیمان می‌زدند که اونا قلاب دوباره می‌زدن که ملک پهناورش را از راه جادو و بله که ملک پهناورش از راه جادو مسخره وی شده است خوب اینجور شد که آقای خیلی جور دیگری میشه نگاه کنید شما واقعا اینا چه معنی کنیم یه مسئله من از شما بپرسم تو اوایل که شیطان تو اولین سوره بقره نداشتیم که اول بله شیطان گمراهشون کرد و اینها از باغ بیرونشون کرد و اینها سوال می خوام بپرسم شاید باید اونجا می‌پرسیدم یه خورده خانم فقط حالا به شرط اینکه خانم نگه اون وقت که چرا پس همه قبول کردن شیطان کی همه اعتقاد دارند یه موجودی خداوند خلق کرده شیطان یا ابلیس هرچی دیگه اسمش همین دوتا اسم داره دیگه تو قرآن یه شخصیه بیرون دوتا ویژگی حداقل داره یکی همه جا هست آره دیگه همه جا هستش قبول داری ویژگی دومش اینه که علیمٌ به ذات صدور از دل همه آدما اطلاع داره که وسوسه میکنه دیگه قدرت هم داره که وسوسه بکنه بیش از این مقدار قدرت داره میتونه در مورد حضرت یوسف حالا حتما سوره یوسفه انصا شیطان و ذکر ربه شیطان از یادش برد یاد پروردگار را خیلی قدرت داره این شیطان که از یاد شخصیتی مثل به اصطلاح یوسفره ماجرا اینه که وقتی بود ماجرا که گفت که وقتی رفتی آزاد شدی به اون رفتی آزاد شدی پیش پادشاه منو یاد کن بگو که من اینجوری اون وقت خداوند شیطان خود شیطان درون ارزیاد یوسف ایراد خدا را برد خراب کاری کرد که فراموش کنه که خدا را در نظر بگیره نه اینکه اون پادشاه خیلی قدرت باید داشته باشه شیطان آیا حضرت محمد صلی الله علیه و آله که بالاترین انسان علی ذات صدور هست یا اصلاً به نظر شما این معنی میده چند تا آیه ورد قرآن که انه علیم به ذات صدوق والله علیم به ذات صدور زیاد درسته زیاد شما از این نمی‌فهمید که خوب پس یه چیزیه که مال مخصوص خداست که داره اینجوری میگه از این نمیفهمه یک این دو نکته دوم آیات متعددی که غیب را فقط خدا میدون و تصریح میکنه که پیامبر غیب ها یادتون هست میگه بگو که من غیب نمیدونم مال زیاد می‌کردم خیلی زیاد بلا از خودم دفع می‌کردم بگو حداقل دوتا اگر حضرت محمد غیب نمی‌دونه هیچ انسانی درسته پیامبران غیب نمیدونن ائمه غیب نمیتونن طبق همین یکی از موارد غیب اینه که از درون دل انسانها بدونم تو دل شما میگذره غیبه دیگه اینکه ظاهر نیست که این غیبت من بدون الان درسته پس حداقل دو جور خداوند گفته که هیچکس از دل انسان‌ها خبر نداره غیر از خدا یک اونجا که گفت پیغمبر نداره یکی جاهایی که گفت که فقط خدا غیب می‌دونه یکی هم اونجا گفت مکرر گفت انه علیم به ذات صدوق درسته پس خدا علیم به ذات صدور پیامبر علیم به ذات صدور نیست غیبم هست غیبم نمی‌دونم پیغمبر فقط خدا و شیطان علیم به ذات صدور که این باور ما باور دارم می‌خوام یکی از چیزهایی که همه باور دارن لغش کنم و بگم که خانم حجتی ها یعنی چه خدا و شیطان علی خدا و شیطان خدا تو چرا گفتی که من علیم به ذات صدور هستم خودت که شیطان صدور شیطان میتونه دل همه انسان ها را بدون چه خبره که وسوسه‌شون کنه دیگه نمیتونه پس شیطان خاص بگید شیطان علی خدا همه جا هست چرا تو مکان نداره خدا خدا چون مکان نداره همه جا است خدا لامکان مکان برای خدا نه مکان فراتر از مکان و زمان هم همه وقت هم همه جا اصلا نداره شیطانم همینجور آره من قراره که یعنی یه مناظره داشتم بعد از مناظره خانمی سوال را به عنوان اشکال من مطرح کرد که من می‌گفتم که که اینکه شما میگید که اکفیانی فکما کافیا ای محمد ای علی اکفیانی فکما در چه صورتی میتونه ازت محمد بس باشه اولاً خود کلمه بسیج یعنی به غیر شما نیاز ندارم روشنه دیگه ها روشنه که یعنی به قید شما نیاز ندارم خود این ناجور اما جدای از این بحث بودن در صورتی که به احاطه به من داشته باشه مثلاً درون من را بدون دیگه در چه صورت حضرت محمد میتونه منو بس باشه بر من کامل کامل داشته باشه هم به لحاظ قدرت که شیطان هم خب چه جوری میگی جور شیطان همه جا هست چطور شیطان حالا خیلی هم با حرارت و نمیذاشتم من حرف بزنم هرچی بهش میگفتیم که نه من باید صحبت کنم با دو کلمه بخوام بگم نمیشه و خوب بالاخره و بعدا صحبت قرار شده که من شبه شنبه یعنی پس در تهران یک سخنرانی در مورد شیطان شناسی چون خیلی هم با هم رفیقیم با هم در این مورد ولی الان چون این آیه در موردش بحث اشکال است اولش کال رو چون الان داریم اینجا کلمه شیطان قبلا هم داشتیم حالا ابلیس یا شیطان اولاً این شیطان که شما اعتقاد ندارید یعنی اگر دارید من می‌خوام خرابش کنم خرابش کنم و خودم اعتقاد ندارم این شیطان ما معتقدیم یه شخصی مثل یه موجود شخص ها که این ویژگی‌ها را دارد یکی اینکه حضور در همه جا دارهدو نکته دوم حضور در همه جا مال موجودیه که مکان نداشته باشه از نظر خداست اینا جالبه بهتون بگم حتی فرشتگان را آقایون میگن فرشتگان نوعی مکان دارن یه نوعی بحث می‌کنند فرشته ها بحث میکنن درباره اش نمیگم ولی به هر حال شیطان همه جا هست ویژگی اول نکته دوم شیطان علیم به ذات صدور هست نکته سوم ای شیطان فوق العاده قدرتمنده که میتونه از حضرت یوسف ببره یاد خدا را و اون وقت خدا حضرت یوسف مجازات کنه ۷ سال به تاخیر افتاد آزادی خیلی حالا قضیه سر اینه این قدرتو خدا به شیطان داده بود شیطان از یادش می‌تونست ببره شیطان از یادش برد خدا بیچاره رو مجازات کرد هفت سال به تاخیر انداخت خب آقا قدرت به شیطان دادی ای خدا تو این نقشه شیطان را قدرت بهش دادی موجود اینم یه نکته نکته دیگر هم بازم یه چیزی بگم اضافه کنم خلق شدیم آتش آتش از جنس چیه ماده نیست ماده می‌گیری از شیطان جسمانیه و موجود جسمانی چه جوری همه جا هست اون وقت حالا یه چیز دیگه این شیطان از جین نهو کان من الجن جن هست خود جن چیه آیا همه اگر شیطان از جنه و جنم از آتش آتش خلق شده پس جن باید از شیطان از آتش خلق شد پس جن باید جسمانی باشد پس باید جسمانی باشه شیطان خیلی پس اشکال به اصطلاح جدی است همه جا هست همیشه هم قدرت عجیبه هم علمش عجیبه هم خلاصه از هر جهت عجیب و غریبی حالا برمی‌گردیم ممکنه معنی میده یه چیز دیگری واقعاً ما آدما دارم من الان وقت نشستم یه چیزی باشه منم باید یه احساسی داشته باشم کی کسیه که داره از بیرون وسواسم میکنه همین بپذیرم که آقا بفهمم مقابله دشمنش من یه دشمنی دارم که او بر من تسلط داره درون منم می‌دونه چه خبره یه جوری حس خدا لبات این دشمن مخفی را قرار داده باشه که ندونم کجاست او بر منه هاته داره حتی میتونه حضرت یوسف را از یادش ببره یاد خدا را نتونه کاری بکنه مجازات کنه نه حق دارم به خدا بگم که چرا خلقش کردی بالاخره قبلشم حضرت آدم از گل زده قبل از من یه جور دیگه بگید نهم اجمعین همه را اقو می کند الا عبادته حداقل حضرت یوسف و حضرت آدم از مخلصین نبودند چون توی سکه از حضرت یوسف طبق قرآن یادش ببره حضرت آدم را هم که تو اضافه کرد خب یعنی چیزی گفت که من چیز دیگه یادم اومد قبول کنید که یه موجودی هست بیرون من میبینی نمیبینم او قدرت داره او درون دل منو میدونه چه خبره من نمی‌دونم او می‌تونه منو یا یاد خدا را از یاد من ببره خیلی مسئله است اینا قطعه هاته بر من نه من یه شخصیتی مثل حضرت یوسف از یادش قدرت اینجوری چیه خدا گفته من علیمه به ذات صدورم امثال این‌ها اینا را چیکارش بکنیم شیطان از آتش آتش ماده است بنابراین باید جسمانی باشه و جسمانی که نمیتونه دیگه همه جا حضور داشته باشه بی مکان نیست که موجودی که همه جا هست بیمه مکانانه چند صد عالم اشکال اینجا هست هر یک از اینها وقت باید یا بگیم که آقا یا قرآن یا خدا ای که گفتی که لو کان من عند غیرالله لوجدو فی اختلاف کثیر طرف غیر خدا بود اختلاف زیاد توش می‌افتیم شما میگی شیطان همه جا هست بله میگی از آتش خلق شد اجرا میگه همه جا حضور داره یه جا میگی که انسان‌ها خودشون بخوان انتخاب میکنن انتخاب کنه حضرت یوسف اختیار نداره چون احاطه داره شیطان یاد خدا رو میبره دست شیطان شیطان فراموش باعث بکنه یاد خدا را اونم حضرت یوسف دیگه این همه ناسازگاری میگه همه جا از آتش هم خلقش کردن چیه ببین یه پس کل شیطان همه اجنه همه جا حضور دارند اگر شیطان از جنه همه جا حضور داره باید همه جن دیگه همه از آتش خلق شدن از ماده خلق شدن همه هم همه جا حضور دارند علیم البضات صدور قدرت خیلی زیاده همه این‌ها اینا هیچ سازگاری با هم نداره ها یک به اصطلاح نکته اول که راجع به حضرت آدم و اینا بود که کلشو گفتیم تمثیل کل ماجرا رو گفتیم تمثیل یعنی اینجور نیست که واقعاً حضرت آدم توی باغ بود و چی بود و از درخت تمثله شیطان تمثیل کلش ولی الان من یک اشاره کوچک میکنم حالا یه جاهای دیگه یه جاهای دیگه شیاطینس دیگه پس فقط میکشه شیطانه انسانم شیطانه این دیگه چی شد یه بار که گفتی که شیطان جن حالا میگی شیطانای جن و انس هو و اذا خلا الی شیاطین هم قالوا معکم قبلا هر وقت با مومنین میگن که ما ایمان آوردیم هر وقت خلوت می‌کنند با شیاطین خودشون ما با شما هستیم با شیاطین میگه خلوت می‌کنیم ما خودمونم باید بتونیم خلوت کنیم با شیاطین که بالاخره ما ها و بگیم بهشون که نامرد از شیاطین یعنی چی آدم اونجا شیاطین یعنی آدمای که فریب میدن اضافه اون وقت شیطان یا ابلیس همش یعنی چه شخصیتی کسی که بیرون از این کارا رو بلده اینجوری بکن فعلا من امروز می‌خوام شک ایجاد فایل صوتی را که اونجا مفصل همه آیات را بررسی می‌کنم من معتقدم که بسیاری از آیات که داره میگه شیطان میگه که وسوسه میکنن همدیگر را گول میزنند فریب میدن و نمیزارند به راه راست جلوی هدایت انسان ها را میگیره همه انسان ها را دارند شیطان صفت اول ببینیم من یه چیزی به نام شیطان داریم تا ما بگیم شیطان صفته همین جا گذاشت توی قلاب شیطان انسان‌های شیطان صفت اول شما ثابت کن یه موجودی به نام شیطان اینگونه که گفتیم بیرون از ما وجود داره تا اون وقت انسان بگم از نیروی انسانی انسان یه عقل داره ۱ فطرتی که این مال بود آسمانیشه که او را به سوی خوبی دعوتش می‌کنه همون جای بود حیوانی هم داره که به سوی شهوات دعوتش میکنه این یکی اون وقت قرآن مجید دیگه اون وقت به کار برده این چیز را برای انسان ها شیاطین والنس یعنی شیطان های انسانی و شیطان های که مخفی اند مثلا جن یعنی مخفی چیزی که مخفی چیزی که پیدا انسان یعنی چیزایی که پیدا یعنی چیزهایی که پیدا نیستند وجودات غیر از ما وجود دارند که مکلفند و اون موقع ج مو موجودی هست که جسم نداره جسم نداره اصلاً ولی همسر می‌گیره و زاد و ولد می‌کنه و بچه به دنیا میاد تازه مکلفم هست و هر کاریش کرده همشو باید یکجا و اگه خواستیم دیگه بگیم سوال حالا این آیه قرآن نیست اینجا بگیم عرض کنم خدمتتون که یعنی چی تو روایت داریم تو ظرف شکسته غذا نخوریم چون تو اون ترک چیه زد جای شیطان جای جن به نظرم فوق العاده خطرناک برای انساندومش باشه که شیطان میگه من جمله همین ظرف شکسته‌هایی هم هست که به چشم انسان نمیومده ولی برای انسان ضرر داشته قدر داشته مثلا قرآن گفته که یا چی گفته اینا را جن شمرده باشه و نه اصلا جدای از این ببینید راحت‌تر حرف بزنیم چه موجودی زاد و ولد می‌کنه که حیوان باشه و جنس خاک باشه دیگه جسم داشته باشه که غیر جسم معنی نمیده زاد و ولد بکنه اون وقت چطوری جن جسم میکنه یعنی از آتش خلق شده شیطان خیلی راحت جن از آتش شیطان گیر داد به خدا گفت که ما محلمون شوخی می‌کنیم مگه یه روستایی داریم از کردستان که اینا کارشون قدیم بوده که این چیزهای سنگین ساختن مثل هاوند مثل آسیاب هایی که سنگی مختلف از کوه سنگ پایین می‌آوردن سنگش به درد این کار با الاغ باید رفتن اونجا گفته بود که این خدا نه میدونه نه می‌ خر که باید بهش پنجولی بده که بتونه از کوه راحت بالا بره سم بهش میده که سر بخوره گربه که باید بهش سم بده که صدا بکنه میاد گوشتو بدزده که صداشو نفهمیم اینقدر نرم راه بره شما اینجوری تصور کنید که مثلا خدا بخواد به این موجود بین انسان بفهمونه که تو همون یک نیرو داری که به طرف خوبی داره دعوتت میکنه یه نیرو هم داره که به طرف بدی دعوتت میکنه یعنی چی یه فرشتگانی دنبال مان که به ما می‌خوان از ما می‌خوان که خوب باشیم اینم داریم که راه های از آتش درون انسان می‌سوزونه مثل آتش جنسا آتش آتش به قرآن علامت چیه عذاب الهی از جنس آتشه انسان را می‌کشونه طرف عذاب خیلی سوال ایجاد ارتباط ش که حمله کردن به ایران یا مثلا بعضی از یهودیان یا خیلی از اسرائیل با جن بیشتر میشه واقعا خیلی راست گفته دشمنان ما از طریق جن حمله میکنه جن یعنی چی به نظر من یخ سود اینه آدمای احمق که فکر میکنن و داخل خودمان اصلا یکیشون آقای که میگه اسرائیل از این خیلی استفاده می‌کنه که چون همین که این حرفا رو داره میزنه اسرائیل میخواد لطمه بزنه به اسلام دیگه به این وسیله داره لطمه میزنه دیگه به وسیله یک انسان احمقی که این حرفا رو میزنه به وسیله یه آدم احمقی که علمای طب سنتی الان نمیدونم فقط یکی از بحثاشون جنه یعنی اینکه مثلا مریض میکنه اینا از بین می‌برید نمی‌دونم بچه شده از بین میرن نفر زندگی مجنون یعنی چه خب نه کلمش لغت نه دیوانه یعنی چه نه نه خود کلمه است دیوانه یعنی چی فارسی یعنی دیو زده مجنون یعنی چه جن زده مجنون عربی یعنی جن زده یعنی کسی جن حالشو خراب کرده دیوانه هم فارسیشه یعنی دیو حالشو خراب کرده الان علم میگه جن خراب کرده یا دیوالشو خراب کرده هیچ کدام سین ساختار بدنش مشکلاتی داره و مغزشو کوچیکه یا خرابه یا قاطی داره یا فلان نه کسی هست نه جن توی قصری است قدیم اینجور فکر می‌کردن اینا که نیروهای طرف مثلا طرف نرسیده باشه چه جوریه که خب اینا رو می‌بینه یه بدی داشتیم اشتباه نکنم تو یونان باستان معبده دلفین اینجا توی معبد سوراخ بوده ازش گاز میومده گازهای از زیر زمین که اونجاهایی که شما دیدید آب گرم و اینا هست بوی فسفر فلان و اینها گاز مسمومشون می‌کرده حالشون خراب می‌شده یه چیزهایی میگفتنه خیلی معروفه گاز نمیدونم نمونه آزاردهنده میاد جایی که آب گرم است از زیر زمین میاد یک ممکنه کارهایی انجام که طرف تخیلات می‌کنه دیدم می‌شناسیش گفت رفتم از هند اومده بودم این کارا رو میکرد گفت رفتم پیشش گفتم نسبت به من انجام بده اون فردی که میگم میشناسه آخوند به شما میشناسیدش حتما براتون صحبت که میخواستم من را چی بکنه نشد و هیچی بعد گفت میرم هند و نمیدونم این کارو بکن دیگه این کاری که میگی من با من انجام من به موجود بیرون از خودم که از درون قلب من مطلعه و میتواند از بیرون کنه و من میبینمش ولی اون نمیبینم همچین موجودی باور ندارد ولی یه چیز قبول دارم که یک موجوداتی تو این عالم هستند که منو وسوسه اینا بعضیش آدما هستن که وسوسم می‌کنن بعدش یه چیزاییه که متوجه نیستم و نمی‌بینمشون نه موجودی باشه که نبینمش نه نه مثلا فرض بفرمایید وسوسه می‌کنه منو پست و مقام که من نمی‌بینم پست و مقام که دیدنی نیست ولی معنا وسوسه میکنه دیگه پس یه آدمایی هستن که منو وسوسه میکنن یه چیزایی غیر آدم هم هستند که نمیبینمشون به صورت شکل نداره که من بتونم بهش اشاره کنم ها خوب جاه حب مقام داره منو وسوسه می‌کنه همین حد هست حالا با این دید برید اون قضیه حضرت آدم تمثیل قضیه روایت ماجرا تمثیلیه بقیه‌اش را حالا اینجاها دیگه اضافه کتاب تا زمان قیامت این بعد حیوانی ماست که همراه ما هم هست به تعداد آدمام است درون همه کسم هست با همه کس هم است از درون همه کسم آگاهه اشاره به بود نفسانی ماست عقل داریم یه فطرتی داریم و یه نفسی داریم نفس در واقع شما یعنی چی که من اله هوا یعنی چی ها یعنی تبعیت میکنه دیگه آره هوای نفس خودش را به اصطلاح خدای خودش قرار میده از نظر من اگر تصمیم به من بگه آیا شیطان پرستم می‌شناسی خود قرآن گفته که من اتخذ الهه هوا یعنی خدای خودش را نفس خودش یعنی از هوای نفسش پیروی میکنه شما برجسته که یه فرشتگانی هم هستن که مقابل شیطان اونا رو چیکارش کنیم یه کسایی هم فرشته هایی هم دنبال هر کدوم از ما هستند که به ما دعوت میکنن خوب باشین هم شیطانش مقصود او بعد حیوانیمونه فرشته‌هاشم مقصود بعد انسانیمونه بعد انسان فطرتمون چیمون ما را به خوبی دعوت می‌کنیم بعد حیوانی مون ما را به چی دعوت میکنه به شهوات دعوت میکنه انسانی خیلی اینجوری بگم آره ما قاطیم دیگه شمشاک درسته تعداد انسان‌ها بخوایم بگیم بیشتر خوب بیشتر خود ماها خیلی جاها چند تا انسان روی زمین داریم که بعد حیوانیش کاملا دیگه بر بعد حیوانش غلبه کرده باشه یعنی کشته باشد نفسا پشته باشه نفس را درسته آها الا باد منهم ال مخلصین اونا که نفس را کشت آره دیگه حالت اینجاست که اونقت معنی جهاد اکبر را میفهمیم یعنی چی یه سوال بزرگترین دشمنی که قرآن گفته برای انسان شیطانه دیگه نگفته اون وقتروایت که زیادم هست میگه اعداد نفس کلتی بین جبل دشمن‌ترین دشمنت نفسیه که بین دوتا پهلوت قرار داره درون خودت خلاف قرآنه روایت این روایت خلاف قرآنه چون میگه دشمن‌ترین موجودش چیه شما چیه شیطان بیرونی نه قرآن برداشت مشروع برداشت مشهور از قرآن اینه که یه موجود بیرون ما هم هست دشمن کل بشریته دشمن‌ترین دشمن ما بله روایت می‌فرماید که دشمن‌ترین دشمنت نفسه این نفس همون شیطان این نه تا اون مشکلاتتم همه حقیقتم مشکل به قرآن وارد نکنید نفس عمیقه منتها یه مسئله دیگه است نفس شیطانه چون وسوسه میکنه اون وقت قرآن مجید گاهی کل وسوسه کننده‌ها را غیر از نفس هر که وسوسه کرد اونا بهش میگه شیطان هر که وس حواست نیست خیال می‌کنی داری خالصانه برای خدا در مقام خیلی مخفیه شما نگاه بکنید مرد چقدر ظریفه چقدره میگه که من مدافع حقم من برای حق مبارزه می‌کنم کاملا من برای پیاده شدن حق اجرا شدن حق کاملاً دفاع می‌کنم مبارزه می‌کنم هزینه می‌کنم چه می‌کنم حق چیه آنچه که من حق تشخیص میدم درسته ظریفه اینقدر ظریفه که میگه من فقط و فقط برای حق دارم مبارزه می‌کنم ولی خب حالا چیه اونی که من اومد پاش وسط که پای من حق اونیه که من تشخیص می‌دهم الحق من مساویم با حق یعنی آنچه من تشخیص می‌دهم حق محض است آنچه شما تشخیص میدی باطله محض است آخه من دیگه این بنابراین نه نفس همین جا نفس که داره وسوسه میکنه که میگه حق حق پرستی بکن ولی حق اونجوری که تو تشخیص یه عالمه همسایت تشخیص میده اونه آنچه که تو تشخیص میدی حق محضه نه او اونو تکفیرش کن اونا ببر باطله که این کارا رو کی داره میکنه نفس شیطان بیچاره کجا بود نفس همه چیز نفس برمیگرده اونجوری که شما میگید جهاد اکبر باید مبارزه باشه شیطان باشه چون دشمن ترین دشمنه در حالی که میگه اون وقت جهاد اکبررم دشمن نباشه شیطان بیرون از خودمون چیزی بیرون اسما وسوسه نمیکنه کما اینکه کسی بیرون از ماها تصوی بیرون از ما فرشته‌ای چیزی ما را به سوی خوبی دعوت نمی‌کنیم نه در وجود ما دوتا ما چنین موجود مختلط هستیم برخلاف حیوان که فقط غریزه طبق غریزه عمل میکنه ما دو بعدی هستیم یک نیروی یک بعد ملکوتی داریم که ما را به خوبی دعوت میکنه فرشته نیست که ما را به خوبی دعوت کنیم جنی هم نیست که ما را به بدی دعوت کنه هر دوش دوتا موجودین درون ما و نه بیرون ما منتها قرآن چیزهای حالا که شد شیطان بیرونی هم به اصطلاح بیرونی وسوسه می‌کنه هر که مردمو فریب میده معنی شیاطین یعنی چه وسوسه میکنه آره آره قبلا بحث کردم ولی آخه من گفتم که ذهن شما را مشغول بکند و منم یه احساس من میدونستم الان شما سوال میکنید منتظر بودم هی داشتم از شما میپرسم انا ارضنا الامانه علی سماواتض و الجبال عمل انسان درسته ما امانت را عرضه کردیم با آسمان و زمین و کوه ها اونا نپذیرفتند انسان پذیرفت پس چی کی بوده چه امانتی کنم از من بپرسید چه امانتین حقیقت انسانیت ما یک چیزه حقیقت انسانیت ما یک چیزه حق پرستی مختارانه حق پرستی مختارانه خب حق پرستی که میگن حق پرستی مختارانه یعنی چی یعنی ایمان ایمان یعنی تسلیم حقیقت شدن همه گوهر وجود ما ایمان ما بردیم گوهر وجود شکوفا کنیم به حقیقت گردن بده درسته این جزء وجود چرا میگیم امانت به انسان خورده شده برای اینکه جز وجود انسان قرار گرفته انسان‌ها فطرتاً حق پرست غرق شدند حنیف غرق شدند به پایه قرآن یعنی تسلیم حقیقت فقط به انسان سپرده شده حق پرستی مختارانه حیوان مختار نیستم مختار نیست حیوان پرستی نمیکند شیطان فرشته حق پرستی میکند ولی مختارانه نیست تنها موجودی که حق پرستی مختار را نمیکنه چیه انسان که میتونه ایمان داشته باشه مهمترین چه حقیقت بود که می‌تونیم ما داشته باشیم بالاترین که ما می‌تونیم داشته باشیم همون ایمان دیگه ایمان جزو گوهر وجود ماست ایمان یعنی چه تسلیم به حقیقت شدن امانت یعنی حق پرستی مختارانه همونیما ایمان به انسان ایمان نه برای حیوان حق پرستی مختارانه نه برای فرشته معنی میده نه کوه نه جبال نه چی چیز دیگری فقط انسانه که میتونه حق پرستی مختارانه بکنه درست شد حالا صرف نیست به نظر شما یه وقتی خداوند گفته ای آسمان ای زمین این امانت شما حمل اونا گفتن نه ما نمی‌تونیم یه دفعه انسان نه می‌خواد بگه ما اینا جزو وجود انسان قرار دادیم حق پرستی مختارانه را جز وجود ولی جزء موجود موجودات دیگر نمیشد قرار داد نمیشد دیگران نمیتونستند خب یعنی چی اون وقت کی شده این واقعه اصلا یه چیز این آیه راست یا دروغ را راسته ولی آیا تحت الفظی یعنی یه وقتی بوده که خدا بگه ای آسمانی بکن ای کوه این کارو بکن این شده یا به انسان بگه نه یه حقیقت دیگریه که داره به یه زبان دیگری بیان میکنه درست شد یه حقیقتی هست دروغ نیا داره به یه زبان دیگری بهش میگن تمثیل تمثیل دروغ نیست ولی یه چیزیه به یه زبان دیگری بیان میشه حالا این یه نمونه پسران داد هیچ اشکالی هم نداره یه چیز دیگه اخذ ربک من بنی آدم من ظهورهم ذریتهم قالو بلا تقولو یوم القیامت هازا غافلین اون گاه که خداوند از پشت آیا من پروردگار شما نیستم چرا هستی این کار خدا می‌کنه چرا برای اینکه روز قیامت هیچکس بهانه نداشته باشه که بگه من نمیدونستم که خدایی هست یعنی واقعا آدم اولا از پشت منی آدم یعنی که آدم هر وقت خلق میشه دیگه آره دیگه از پشت بمی میاد آدم میگه هر آدمی اون موقع که خلق میشه واقعا یعنی خدا میاد بهش میگه نطفه را نطفه ذریه دیگه پشت اونا بهش میگه الست به ربکم آیا من پروردگار تو نیستم میگه چرا هستی وجودش قرار میدیم روز قیامت هیچکس بهانه نداشته باشه که من بگه غافل بودم که یه حقیقت محضی هست که منو به حق دعوت میکرده روز قیامت بهانه نداره بگه من نمیدونستم که باید تسلیم حق باشن هیچکی نمیتونه بگه اینا جز وجودت قراردادی حالا این میخوام ببینم از شما سوال میکنم کی رخ داده همینجوری ظاهرش اما واقعیت داره آره آره واقعیت داره یعنی اینکه ما یک حقیقتی هست که می‌شناسیم این جزء فطرت ما قرار گرفته همون موقعی که خلق شدیم پس هم واقعیت داره هم تحت‌الفظی نه یک بار تو قرآن نیامده که مکرر آمده که ما آدم را مثلا گاهی میگه از گل آفریدی از روح خودمون درش پس انسان دو بعدی از جای دیگه اومده شکل زمینی به خودش گرفته روح الهی اومده تو جسم یه بیانه گاهی هم میگه که از نمیدونم آب فلان فلان خلق کردیم و از روح خودمون درسته یعنی ما از یک پا تو ملکوت داریم یک پا از یه بعد ملکوتی این دو تا قاطی شده ۱۴۰۰ سال ۱۴۰۰ سال چه جوری به همین دلیل اینجوری گفته به همین حالت به همین خاطر تمثیل گفته تا او قد خوب ما هم یه چیزایی الان نمی‌فهمیم فشار آره نه نوشابه باید بگم که داره میگه که من هر آدمی من پروردگار تو نیستم شما هر مطلب ۱۰ تا سوال باشه سوال باشه کی گفته ساده است میدونید چی مشکلش میکنه ما اسیر یه بافته‌های قبلی هستیم ما اون وقت به ما گفت مثلا دهه ۶۰ خیلی دوست داشتیم یه خونه نزدیک حرم داشته باشیم پیاده بریم حرم نماز نه برای اینکه به حرم علاقه دارن یا ندارن نه بگم اینجا کنار این بیابون که الان هستیم این بیابون اینجا خوبه ماشین چقدر میخوام برم یه بار باید حرم برم خوب میرم با ماشین اون روز خیلی ۳ دقیقه تا حرم فاصله نمیدونم چقدراینقدر زیربنا داره اینقدر باغچه داره خیلی برای ما جالب بود خدایا این خونه میشه نصیب ما بشه ما بگیریم بگردونی یه قدر نزدیک حرم اینقدر متر اینقدر خیلی رفتیم اینور اونور که اینا پیدا کنیم گفتن نمیدونم فلان مغازه دار کلیدش به سختی پیدا کردیم آقا تو رو خدا بیا نشون ما بده بعد از مدت چند بار رفتیم اینو پیدا کردیم خیلی دنبال کردم بعد که داخل خونه یه کوچه ۷۰ سانتی‌متری بود که باید میرفتی خب بعد یه چارلی بود خونه توی گودی بود بعد یک ساختمان کلنگی که همین الان خرابش میکرد خرابش هم که میخواستی بکنی باید تتو فرون نمیرفت باید ذره ذره این خاک را نه ماشین با دوش بیاری سر کوچه و خاک ببرند بیابون و آجرا را یکی یکی با دوش ببر اونجا دیدم که خراب کردن فقط خراب کردن خونه و خاکبرداریش پول سه تا خونه هزینه شه پول سه تا خونه فقط این خراب کردنش از اینه مثال بعضی وقتا خونه کلنگی که هست خراب کردنش خراب کرد و از نو ساخت نمیشه خرابش بکنه سخته آدم مقاومت میکنه به همین خاطر از اول چی کردم که بگم آقا این شیطان خوب شما جواب بده یعنی چه الان علی امام ذات صدره یعنی چی شیطون وجود سختی همه بفهمند ۸ میلیارد آدم روی زمین همه جور دیگه می‌فهمن من اینجوری میفهمم شما میگی که این سخته برای اینکه یه چیزی تو ذهنته و اون اینکه این قرآن هر کلمه که گفته باید تحت الفظی رخ داده باشه همین تحت الفظی رخ داده باشه قرآن همین تحت الفظی رخ نداده باشه این تحت الفظی رخ نداده این یه حقیقت دیگریه اینجوری داره بیانش میکنه این سخته قرآنم میشه که مثلا یه چیزی را بگه رخ نداده این شکلی این شکلی رخ نداده ذهن اونجوری شکل گرفته همه مقاومت میکنیم کلی مقاومت میکنیم یک بار و دوبار نیست همه جا هست لقد خلق نه انسان فی احسنه تقلید سوم الا الذین آمنو ومل الصالحات فلهم اجرون کی رخ داده خبر دیگه خبر دیگه رخ داده داره وضعیت انسانیت داره میگه انسان تو بهترین شکل و اندازه خلق شده یک کسایی این بهترین اندازه رو حفظ میکنن سقوط میکنن هر روز داره رخ میده این ماجرا هر روز داره رخ میده ولی اینکه این معنا که ما آدم اینجوری داستان شکل داستان داستانی رخ نداده این ماجرا یکی از روز داره رخ پر دین از این میگه پیامبر یه هیچی میگه یه سنگ ۷۰ سال پیش از لب جهنم کنده شده بود حالا افتاد ته جهنم نمیدونم معتبره یا نه ولی هست تو حدیث بعد بهش میگن چی بود آدم ۷۰ سال پیش متولد شد از توی کل این ۷۰ سال داشت میرفت تو غرب جهنم حالا افتاد مرد حالا مرد افتاد ته جهنم یکی به نمیدونم موی سرش آویزون بود توی یکی وجود عبارت تفسیریه نه ما مقاومت می‌کنیم که عرض کنم خدمتتون که چطوری داره میگه که حالا همونو به نظر شما یعنی حضرت خدا خدا اومد و گل درست کرد گل‌ها را قطع کرد این آدم را شکل آدم ساخت و بعدم فوت کرد توش نفخ دیگه یعنی فوت کرد خداوند یه انسان از جنس خاک تو از خاک به وجود اومدی نگاه کنیم همه این آیات یه ذره که تحمل کنیم واقعا شما تو ذهنت اینه که خدا اومده با گل اینا صافش کرده و چیش کرده و نفخت فیه من روحی ها اون وقت که اینا اومدیم صافش کردیم درستش کردیم و از روح خودمونم فوت کردیم توش اون وقت سجده کنید مثلاً بهش یعنی واقعاً خدا این کارو کرده این یک بردتون زمینیه ماجرای آدمی که شما یک بعدتون آسمانی یک بعدتون زمینیه اونجا گفت از گل خلق کردیم از رو یه بار این شکلی میگه اگر قرار باشه که انکار بکنیم که این آدم مثل یک شخصی به نام آدم یه شخصی بوده به نام حوا یه شیطانی بوده که اومده نشون گفته که ببین عدلکم علی شجره القولد اگه من اینا رو انکار بکنم بگم که بابا اینا تمثیل نه اینکه این شکلی بوده آنچه که در این انسان رخ داده داره میگه میخواد بگه انسان موجوده آسمانی بود زمینی شد همین دیگه متناسب با یه موجود یعنی روح الهی بود حقیقتی اومد شد زمینی زمینی که شد آسمانی که بود شهوت نداشت زمینی که بود شهوت داره مرز آسمان و زمین به اصطلاح چیه مرزش شهوت مرز شهوته از درخت که خوردن و عورتشون براشون کشف شد درسته یعنی چه یعنی توجه شهوتشون کردن دیگه یعنی اینجا مرز از اینجا دیگه انسان شد زمینی یعنی انسان او بعد آسمانیش شد دارای شهوت یک آسمانی بود حالا شد دارای شهوت شد زمینی شهوت که میگه خصوص ماده چی است خوردن آشامیدن چی چی همه اینها همه این‌ها اون بود قبلی ما اینا رو نداشته مال بعد زمینی مونه یعنی چی تمثیله اصلا گناه کرده نه نه حالا فرض کن یعنی چه مگه گناه کرد خدا بهش توبه یاد نداد مگه توبه نکرد پس که توبه کرده مجازاتش میکنن خدا نپذیرفت چرا باید گفت بیرون متناسب با این زندگیه زمینی شدی تو رو زمین زندگی بکنیم اول اولش که می‌خواسته آدم خلق بکنه میگفت چی به ملائکه جاعلون عرضه خلیفه همون وقتی که می‌خواست خلق کنه گفت که زمین برای اینکه برای این پیچونده برای این پیچونده که یک کسی امروز بعد از ۱۴۰۰ سال بیکار نباشه استاد عرض کنم خدمتتون که متن را باید اینجوری ببینید شکل‌های مختلفی حقیقت را بیان کرده یه حقیقته یه شکل های مختلف بیانش کرده شاید مهم نی عرب اون زمان اینو میفهمید که حضرت آدمو مثلاً با گل اینجوری درست کرد یا بعدش واقعاً یه باغی بوده توش بودن و شیطانی بود و شیطان گفت برید از این درخت بخورد و خوردن و یه دفعه لباسشون افتاد میگه شیطان لباسشون ازشون برگرد یه لباسی داشتند یعنی چی داره میگه که انسان یه موجود ماورایی بود حیوان شد حالا هم حیوانیت داره از این به بعد یعنی شهوت داره تمام این زبان بیان کرده به این زبان بیانش کرده نه اینکه واقعاً علیه همچین چیزی به اصطلاح رخ داده باشه حقیقت من ماموریت خدا بهم داده که گفتم ازش فرار کردم فرار کردم از اون خونه‌ای که گفتم وحشت کردم خراب کردن که بخوای اول خراب کنی و اون وقت یه چیزی بهتون شما از این ترس ندارید که خراب بشه من طلبه روحانی می‌شناسم که وحشت داره که این حقایق بشنوه جلسات خانم ربانی همسر اون موضوع جن که ذهن ما انداختن اصلا موجود غیر از چیزی بحث دیروزمون باعث شد که امروز شیطان یه مقداری تمرین کنم برای جلسه پنجشنبه جوابش برای خودم خیلی مسخره یعنی واقعا قبول قبول اینا خیلی سوال ممنوع سلامت.