شرایط امام جماعت
متن زیر برگردان فایل فوق توسط هوش مصنوعی و بدون ویرایش، حاوی اشکالات زیادی است.
بسم الله الرحمن الرحیم
بحثمون درباره فقه حقوق بشر بود و همینطور من برای این جلسات جلسات روز یکشنبه عرض کنم که رساله را ورق میزنم از اول شروع کردم رساله را ورق فقط میزنم و اگه جایش نکتهای به ذهن رسید که دیدم مشکل حقوق بشری داره فقط اونا بیانش میکنم همین رساله فارسی یعنی در واقع رساله آیت الله خمینی هست که ۱۲ تا مرجع دیگر هم حاشیه بهش زدن عرض کنم خدمتتون که می خوام الان بخونم مسئله خیلی کوتاه بله مسئله درباره شرایط امام جماعت امام جماعت چه شرایطی باید داشته باشه قطعاً شما میفرماد که چه ربطی به حقوق بشر مگه میتونه ربطی به حقوق بشر داشته باشه به نظر من حالا میخونیم تا ببینیم امام جماعت باید بالغ باشه عاقل باشه من عاقل کیه و من تعریف دقیقی ندارم عاقل مثلا کی به چه کسی به این شکل بیان کردن این حرفی که میخوام بزنم وحشتناک واقعا وحشتناک اگر من آدمی را دیدم که صدها حکم خلاف عقل خلاف صریح عقل و خلاف صریح قرآن به خدا نسبت داد دقت بفرمایید میخوام چی بگم من آدمی را دیدم که صدها حکم صریحاً خلاف عقل و آشکارا خلاف قرآن به خدا نسبت داد عاقل بدونم یه جوری عرض کنم که شما گفتید عاقل یه وقت میگید که دیوار نباشه فهمیدم تو دیواره عاقل در مقابل مثلاً صفی نابخرد من همین الان میخوام حساب بکنم ما آدمی که صدها حکم به وضوح خلاف عقل و به وضوح خلاف قرآن به خدا نسبت میده علی القاعده نباید عاقل بیاد اگه اینجور شد اون وقت چه جوری امام جماعت انتخاب کنم مسئله است من شما که ملاک نه شما که ملاکی ندارید عاقل چی دیوارش دیوار فحش میده در مقابل آدم نابخردی اینه مگر دیدم یک آدمی صدها خوب حکم اینجوری به خدا نسبت داده عاقل به حسابش بیاد یا نیارم پشت سرش نماز بخونم یا نخونم نمیدونم اصلا نمیخوام حرف بزنم من هیچی نمیگم سوال چی شما عاقل کی میدونید خیلی مسئله دیدید که طرف میره روی منبع یه حدیثی یه چیزیو پیدا میکنی که وقتی میخونه وقتی میگه تمام دنیا همه میخندن بهش خیلی حدیث من قبلا هم گفتم تو احادیثمون همه چی هست هرچی دلت بخواد از موزیکترین هست خندهدارترین هست خرد ستیزترین حرف علم ستیزترین روایت حالا کسی که من میبینم کارش اینه که هر شب میره چیزی را انتخاب میکنه برای مردم میخونه و اصلا فکر نمیکنه که این باعث میشه که دین مورد تمسخر واقع بشه مسخره بکنن جوونها رو جوان ها یه همچین آدمی که تشخیص نمیده که حرفی که میزنه مورد تمسخر قرار میگیره میخندن جوک میشه پخش میشه این آدم نیست به من بگم امام جماعت باشه تا اون طرفش که گفتم این میشه چیکاره اش بکنم از امام جماعت اینگونه برخی از امام جماعت که برخی از ائمه جمعه میاد آنچنان مکاشفهها و چیزهایی مثل رضایت الله بهجت نقل میکنه که همه میخندن خیلی ساده یه طرف امام رضا اونجا حضرت مسیح حضرت مریم گفتن اینجوری گفت آقای بهجت ما دیده بود آیا بهجت یک کلمه استخاره استخاره میکرد ازدواج جواب نمیداد آره خوبه بده تو حرم امام رضا براش پیش اومده و حضرت مسیح را دیده حرف نمیزد که چه جوری کشف کردید کی برای تو گفت چیزی مکاشفه فقط برای شخص رخ میده میدونید که مکاشفه بغلشم باشه نمیبینه او فقط میبینه چیزی رو فقط برای آقای بهجت رخ داده شما نقل کرد آقای بهجت که رخ داده باشه چه رخ نداده باشه مدل هرکس میگه دروغ حرف میگه دروغ میگه نمیاد بگه که اینقدر سطحش بالا هست که نمیاد بگه چیزی رخ داد نمیگه اونقت یکی هم نه ها هر روز تعداد زیادی تولید میشه و نمیگم دروغ عاقل نیست چرا اینقدر محاسبه نمیکنه که یکی پیدا میشه میگه یا دیگری بود تو از کجا فهمیدی تو چقدر با آقای بهجت بود که این همه اینا رو شنیدیم که میشناسم میدیدم قومه از قبل از انقلاب بانک تهران خیلی حساسم روی کلمه عاقل جان یادتونه میگفتیم مرجع تقلید باید عاقل باشه یکی از شهرهای چین عاقل باشه اونجا هم اینا رو تکرار کردن اونجا مهمتر جدیتر گفتم مرجع صدها حکم اینجوری به خدا نسبت میدی آخه یک حکم که به وضوح خلاف عقل و قرآن باشه به خدا نسبت نمیده حالا این جاش بحث امام جماعت مهمترشم امام جمعه است امام جماعت مردم باید عادلش بدونن کافیه حتی خودش خودشون عادل ندونه اشکال نداره خودش میدونه که عادل نیست میدونه که غیبت میکنه چه میکنه خیلی خرابه وضعش ولی خیال میکنن که آدم خوبی برای امام جماعت ولی برای امام جمعه بسیار سخته امام جمعه بودن بسیار سخته یه تیکه ای هست مفهوم شهید مدنی در جمع ائمه جمعه پیدا کنید تو فضای مجازی هست گریه میکنه و خودش امام جمعه ما عادل هستیم خودمون خودمون عادل میدونیم خیلی حالت مثلاً کسی که میاد و مثلاً آیت الله سیستانی را انگلیسی جمعه تو خطبه نماز جمعه برای دعوت به تقوا میگه آیت الله سیستانی انگلیسی حداقل دو تا امام جمعه تو خطبه این را گفتن شما میشناسید مهم یکیش بعد از ۶ ماه اومد کسی مثل آقای آیت الله سیستانی را تو نماز جمعه میگی مثلاً انگلیسی هم با عدالت و اینها مشکل ایجاد نمیکنه بدم ده سال میگذره یا عذرخواهی هم نمیکنیم اینا دیگه قسمت هایش که نمیفهمم من نمیدونم عاقل کی فقط اینو میدونم به خودم عاقل نیست من اینو میتونم خودم عاقل نیستم نمیدونم خیلی ساده یک کسی که میگه این همه فقیه اشتباه فهمیدن یه تختش کمه قبول قبول خودم قبول دارم من برای خودم اعتراف میکنم به همین خاطر امام جماعت هیچ وقت عاقل نیستم دیگه عاقل که نمیگه که میگه من یه چیزایی میفهمم همه اشتباه فهمیدن دیوونه است دیگه خوب دیوانه است دیگه قبول من دیوانگی خودمو قبول کردم همه این فقها اشتباه فهمیدن همه مفسرین اشتباه فهمیدن همه این متکلمین اشتباه فهمیدنمن جور دیگه میفهمم خب همه متهمش میکنن که تو دیوانه بحث دیوانه نماز نماز قاضی بشم نمیشه عدالت باشه یا عقل باشه بله میزنم چون دیگه مخاطب خاص دیگه اینه فتوا ندادید که حرفا کسی نه حق نداره حرف دیوانه را کسی گوش بده که فتوا نداده هر فرد خاص میاد گوش میده دیگه این مشکل میخوام بگم من وقتی میگم کلمه کلمه را باش مشکل دارم معناش نیاز کلمه رو مشکل دارم بله خب شیعه ۱۲ امامی باشه اما خودتونم گفتید جای دیگرم گفتید که پشت سر اهل سنت میشن نماز خوندا اما نماز جماعت تحت سنت خوبه و میگن بنابراین جاهای دیگری گفتن که نحوه اتفاقاً تو نماز جماعتشون شرکت عثمان اینا شیعه بودن یا سنی بودن ها بودن که نمیتونید بگید حالا چیه درسته فقط ۱۲ امامی میگفتی باید باشه شیعه امامی باید باشه من میخوام ببینم که امام علی پشت سر خلیفه اول و مثلاً دوم نماز میخوند یا نه خب بگید شیعه ۱۲ امام نبود دلیلش اینه که ما قبل از او بود خودش خیلی حالا سوال اینه که چجوری پشت سر مثل من که شیعه ۱۲ امامی باشه همه میگن امام علی شرکت این که امام علی بعدا میرفت تو خونش اعاده میکرد شما حق ندارید نه حق نداری که تو خونش نمیشه چرا چون سیره امام علی حجت دیگه عمل امام علی حجت امام علی حجته من که نماز تو خونشو که ندیدم من بیرون دیدم که گفته باشه مگه نگفته من میرفتم تو خونه و آدم میکردم دوباره میخوندم فلان ولی میدونم امام علی امام علی میگه سیره امام علی حجت نیست میگه یک کاری حداقل اینه که جایز حرام نیست حداقلش اینه که حرام نیست کلمه کلمه را میتونه کسی ۱۰۰۱ لیرش بده بهش مثلا زمان خلفا میافتاد پشت سر فرمانده به مقداری هم معلوم نیست بعضی چیزها از کجا اومد چیه ۱۲ امامی و عادل باش اینجا بیان نکرد درسته که کسی که مرتکب گناه کبیره بشه عادیست ها غیبت تهمت دو حالا تو مثلا مشروب خواری چی چی به من بگید که خب من دیدم که دیروز قیمت کرده اگه دیشب توبه کرده امروز عادله یا نه آیا که الان مثلاً شراب دستشه داره مینوشه الان نخونده نخونیم پشت سرش نماز داره مینوشه که آدمی را میشناسم میخوام پامون رو زمین و حرف بزنیم اینا رو از کجا چه جوری آیا واقعا حکم دینه حکم دین نیست من نمیتونم تسکین میشناسمش من دیدم دیروز غیبت کرد آیا امروز عادلش بدونم یا نه شما تو همین کتاب یکی از پاک کننده قایق شدن مسلمان غیر مسلمان را نجس میدونی خودمون علیه بحث غیر مسلمان نجس چه مسائلی پیش میاد چون فوری وقتی گفتن همین جا بحث کردیم که میگه اگه کسی تو یکی از اصول دین شک داشته باشه کافره و نجسه و اون بچه ۱۵ ساله که الان دارد و شک داره هنوز یکی از پاک کننده ها غایب شدن مسلمان غایب یعنی چی یعنی شما دیدید که این آقا دستش مثلا خونی بود رفت و برگشت یا مثلا حالا میگیم چون اثرش میمونه مثلا با شراب دست نجس شد درسته چون دید این رفت تا اونجا بدن برگشته الان الان دستش پاک کردن بعد برگشت آب کشید مثلا از کجا معلوم اینکه مهمتره از کجا میگی شما دیروز تا حالا توبه نکرده از کجا میگه نرفته کرده هیچی که اومده باشه تو نماز جمعه آیت الله سیستانی چیه اون توبه اینه که علنی بیاد تو همون نماز جمعه و عذرخواهی کنه و بگه اشتباه کردن که مشکل نه حالا من آیت الله سیستانی رو گفتم دیگران دیگران گفتن بهشون جایزه مثلا میگی یک دوره بود هشت سال میگه نه نماز جمعه هم بود که دوره آقای خاتمی به آقای خاتمی چیز ناسزا گفته نشه نماز جمعه تشکیل میشد که ناسزا نگید یا مستقیم یا غیر مستقیم من نمیدونم عادل یعنی چی که شما بیای بگی میگن ظاهرصلاح باشه یعنی چی دیگه همین میمونه از دوستان دیدم تصویر دستشه گفتم که تو دانشگاه با بند انگشت ۳۰ تا دیگه چیکار خدمتتون که استخاره که کسی استخاره میکنم با انگشت و هر وقت هم میخوام که خوب بیاد چشمامو باز میکنم عرض کنم خدمتتون که دیدم تصویر دستشه رفیقم شده تصویر دست گرفتی دانشگاه قرار مدیر گروهی وقتی زیرش نزن یک تصویر گرفتم خوب اما حقوق بشریم کلمه عادی داره نداره یه جایی یک عده به من گفتن که باز جلو نماز محل خود اون وقت کسی که مسجد اینها را چی کرده اینها پشت بلندگو گفت مردم نماز جماعت هست فلانی واستاده هر کس قبولش داره وقتی نماز نخونه پشت سرش میدونید که ایمنیش اینه که عادل نمیدونم دیگه یعنی فاسقونمت دیگه نمیدونم که هر که وایساده مثلا مسجد جلو و وایسا جلو حالا یه نفر رفت اون گوشه وایستاد فرادا خوند نمیدونه که داره با عملش میگویند من فاسقش میدونم اون وقت این حق مردم هست یا نیست عبور بردن هست یا نیست دیگران چی تفسیر میکنند این را حتما او از این آدم کاری دیده گناهی دیده که نماز نمیخونه دیگه این را دارم میخوام یک توی امام جماعت اصلاً سختی عادل اگه میخوای سخت بگیرم هر کس دیدم ظلمی جلوش صورت گرفت و نگفت اعتراض نکرد عادل نیست امام جمعه تو ایران عادل نیست همینجور بگم ائمه جماعتاین آدم عادل نیست در حال امام رضا علیه السلام در یک کتاب کتاب میگه عقلی انسان مثلا مومن کامل نمیگرده مگر به ۱۰ اولش میگه اینه دومیش اینه سومیش اینه چهارم هفتم میگه اما ده عمل عاشق قرآن چقدر مهمه خیلی میگه خب بگو دهم بگو چیه دهمین که با هر کس روبرو شدی بگی که این بهتر از منه با هر کس اگر تا دیروز گناهی ازش دیدیم اگه همین الان برگ ظاهرش بدتر از منه ولی باطنش بهتر از منه بنابراین بالاتر است خوب نیست استدلال را ببینید خیلی مسخره است همه کس را بگی بالاتر از منه چه جوری ما دسته بندی میکنیم آدما را بعضی ها عادل هستند بعضیاشون عادل نیستند دستاوردیا مال چیه همین که گفتیم نمیشه نماز بخونیم یعنی فاصله هیچ سختگیری نباید باشه و نبوده هر کس فرمانده بوده امام جماعت تاریخ هر فرمانده امام جماعت هم بود خود فرمانده دنبالشون نبود آخوند امام جماعت باشه همین فرمانده آدما عادلا درسته دوتا ساعت پیش گناه هستش بین این دو ساعت تا الان چه گذشته شما میگی اگه مسلمان غایب شد برگشت باید بگی دستش پاکه خوب رفت و برگشت باید رفته و داشته گریه میکرده به درگاه خداوند توبه میکرد پیدا کرده غیبت کرده عذرخواهی کرده دیگه خیلی خیلی مردم نماز اصلا نماز میخوای بگی تا اینجا حالا بالغ امام امام جمعه نماز امام جمعه که غیر از نماز که میخونه باید خطبه میخواد بخونه باید نماز که این باشه هرکه مسجد وارد شد یه نفر داره نماز میخونه تموم شد هیچی اصلا نمیشناسه میگن امام جماعت نمیشناسید به مسجد رفتی اگه من نمیدونم تونستم برسونم که کجاش میشه مسئله حق الناس وقتی یه همچین مسئلهای میگی همین که میگی مردم تقسیم میکنن پشت سر این میشه نماز خوند پشت سر این نمیشه نماز اون وقت وقتی نمیخونهنه مثلا یک عده پشت سرش اونجا فرادا میخونه داره اعلام میکنه که من گناه کبیره از این دیدم معنیش اینه من گناه کبیره از این دیدم این حق الناس هست یا نیست شما میگی من گناه کبیره حق با توئه دیدی که نه یک ساعت دو ساعت توبه کرده دیگه همینطور که میگه غایب شدن دست پاک میشه خیلی چیز و اما یکی دیگش حالا من بیشتر میخواستم و حلال زاده باشه اینجاست که این چیز مهمی نیست که یک کسی که حرامزاده باشه قدیما بوده که میشناختنا مشخص بوده تابلو بوده اسلام که معمولاً پیش نمیاد مردم بدونن که این حلال چی غیر پاکزاده چیزی که جدایی از این مسئله اینه اصل قضیه اصلا نگاه چرا زناکار با یه استغفرالله میتونه بیاد امام جماعت بشه بچه هیچگاه نمیتونه که حواسمون باشه هیچی نوشته کاملا مردم به احترامی بشه همینطور که میگم وقتی یه آدم باشه مردم فرصتش نرن نماز بخونن یعنی هر که نمیخونن معمولا نمیگن که قرائت نماز درست نیست که دلش نمیدونی خیلی جاهای آسان ترین مثلا شهادت قبول این به اصطلاح عرض سلام خدمتتون که میگم شهادتش قبول نیست قاضی نمیتونه بشه نمیدونم مرجع تقلید نمیتونه بشه رهبر نمیتونه بشه که حالا تازگی هم درست شده قدیما نبود ولی الان که آیت الله منتظری نمیتونه رهبر باشه به تدریج میرن بالا میگن نداریم فقط همین مثلا دوتایی که دوتا رو روایت اینجوری داریم که امام جماعت نمیتونه بشه و شهادتشم قبول نیست اون وقت میگن به طریق رهبرم نمیتونه بشه وزیرم نمیتونه بشه مدیر کل نمیتونه که بکشیمش نابود حتی فضای مجازی خودش گفته بود که چقدر اذیت شدم خدا نسبت بدیم چه جوری خدا میگه زناکار با یک استغفرالله همه چی میتونه باشه که هیچ گناهی نداره تقصیری هم نداره همین جماعت که میگی از یه چیزی محروم دیگه از یک یعنی بی احترامی بهش میشه که نمیتونه نماز بخونه دیگه درسته چیکارش میکنیم و هیچکس بار گناه دیگری را به دوش یعنی چی بچه پلید به دنیا اومده کلمه پلید و به کار میبرند یعنی چه پلید به دنیا اومده خدا دل نیست خدا دل اون وقت مادری که بچه را به دنیا آوردن چطوری آخه باید اینگونه باشه نگفتم خدا زناکار را بایستیغفرالله بخشید گفت دیگه میتونه امام جماعت بشه بچه درسته عدل خداوند زیر سوال میره یا نمیره خدا دل یا نه با عقل پس عقل به وضوح این حرف خلافه یه چیز دیگه حالا خلاف قرآن چند بار اومده هیچ بار گناه دیگری را به دوش نمیکش ضد قرآن باشه نباید با فقه اکبر ناسازگار باشه اکبر یعنی اصول دین و نباید با ثقل اکبر ناسازگار باشه حتی گره باید داشته روایت داشته باشی سندشم درست باشه نباید با فقه اکبر ناسازگار باشه که هست عدالت خداوند زیر سوال ببر با ثقل اکبر نباید سازگار باشه یعنی قرآن دیگری را دیگری بدوش خیلی روشنه هم به وضوح خلاف قرآن عقل این حرف که میگم اول گفتم صدها دارم یکیش حالا مسائلی مثل عاقل و ۱۲ امامی و عادی و اینا گفتم من نمیدونم این شرایط که شما گفتی غیر از بالغش اینم بالغ یعنی چی شما شما یعنی چی یعنی پسر بچه ۱۵ ساله باشه بعضیا واقعا ۱۳ ۱۴ سالگی به لحاظ عقلی به لحاظ شعور به لحاظ اخلاق به لحاظ تدین هر جهت که نگاه میکنی بالغه سنی بالغ نشده بسیار خوب و حلالزاده باشد اینم یک مسئله حلال زدن مشکل جدی جدی دارهنماز را به طور صحیح بخواند نمازشو بلد باشه بله صحیح بخونید یعنی شکل حروف را خوب نمیتونه ادا کنیم بلال حبشی را نمیشه مثلاً به جای اشهدو میگفته اسعد دوره بیماری این حرفا صحیح بخاری ندارد زبان فارسی عربی انگلیسی زبان یا فرانسوی زبان یا اسپانیایی زبان بخواد اینا را عربی را این عربی را جدا از اینکه معنیشه هیچی بخواد تلفظ درست بکنه به اصطلاح نمیتونه بگه ما یک کسی بود یک کلمه را خارجی بود هر چی بهش میگفتیم او همون مدر اصلا نمیتونست تلفظ نمیتونست یک کلمه یادم یک فارسی را کلمه فارسی گفتیم مشکل خیلی سختش کردیم آسونه یک آمریکایی انگلیسی زبان عربی را حفظ کنه و بگرده سخته حالا خانم عجله داشتید ولی اگر معموم مرد است امام او هم باید مرد باشه یعنی مرد به زن نمیتونه اقتدا کنه ها مرد زن نکنه زن به حدشو میبخشیم باشه یه چیزی ممکنه که نمیگم یه چیزی اما دنبالشو ببینیم خوب بعدش میگه اقتدا کردن بچه ممیز که خوب و بد را میفهمند به بچه ممیز دیگر جایز نیست نمیفهمم یه کسی بیاد و حتما حضرت عباس رو هم بیارن همه ائمه رم بیاد کمک من تا اینا حالی من کن این جمله رو برای من معنی کنید و اقتدا کردن بچه ممیز و بچه میگن که تکلیف نشده ولی خوب و بدو میفهمه همون مثالی که الان زدم اما چالشه ولی هنوز سنی تکلیف نشده و اقتدا کردن بچه ممیز که خوب و بد راه میفهمن به بچه ممیز دیگر جایز نیست بچه که باهاش واجب نماز نماز جایز نیست مکلف شما تکلیف نرسیده جایز هست یا جایز نیست بازی میکنه رفته مکلف نشده را جایز است یا جایز نیست تکلیف نداره که اون وقت ممکنه کسی بگه مقصودش آقا بیاد توجیه کنه کار حرام کرده مقصودش اینه که نمازش قبول ها نباشه تکلیف کسی خدا کسی این جمله را معنی کنیم من هیچی نمیفهمم واقعا نمیفهمم بعضی ناجور خلقم کرده ناقص خلقم کرده و اعتدا کردن بچه ممیز که خوب و بد را میفهمد به بچه ممیز دیگر جایز نیست این کلمات برای من معنی کن اولا برای هیچ کدومشون نماز واجب دوم تکلیف ندارن جایز نیست جایز نیست آقای از شما گفتید ۱۳ نفر هستن اینجا آقای اراکی گلپایگانی و صافی گفتن مانع نداره ولی خود این جمله برای من چرا بگیم چرا از این ۱۳ تا مرجع ۱۰ تاشون گفتن جایز نیست جایز نیست نماز که داره تمرینی نماز میخونه این میدونید برای چی اینا دارم میگم که ما دبستان که میخوندیم معلم میبردی تو خود منم خیلی وقتا وایسادم تو بچگی تو بچگی بقیه هم پشت سر میخوندن چیزی که حرام بوده حرام نمیدونستیم حرام این کار ما حرام بوده ذهن خود دور نمیکرد که حرامه همچین چیزی کوفت اقتدا کردن مرد به زن درسته اینو واجب است که امام زن نیز مرد باشد یعنی یه زن امامش مرد باشه زن به زن اقتدار نکنه چرا نباید اگر اعلم ده بشه مرجع نمیتونه بشه نه هنوز چرا اینو گفتم جوری میتونم خودمو بگم خوب زن جلو وایسه مرد پشت سرش وایسه یه ذره مثلا یه چیزی تو ذهنم مثلا حالا میتونم یه جوری جورش کنم ولی ۲۰ تا زن هستن یه جا یکیشون گلوش بقیه چرا نباید بشه چرا نباید مفسدهای داره چه چیزی داره ببین شما گفتی احتیاط واجب یعنی چی حکم قتل این نداشته یعنی دلیل قطعی نداشته به گفته احتیاط واجب کجا بود چه مشکلی داره چه چیزیه که زن پشت سر زن نماز بخونه جایی که همش زنونه است مثلا جالبه که ۱۳ نفر هیچکس هم نگفت همین ببین من یک مسئله را یه مسئله رو امروز بحث کردیم درباره کلمه کلمه مشکل داره مصیبت داره دلیلش اینه من الان دنبال حقوق بشری چی میگردم ها من دنبال این میگردم بعد این جمله که بچه ممیز فلان حقوق بشر پیدا نماز بخونه جایز نیست جایز نباشه اگه میگه حرامه اولاً چرا حرامه دوماً بچه تکلیف نشده که حرام یعنی چی سوم نمازش باطل نمازش که هنوز تکلیف نیست که در مقابل مکلفه نه ممیز بین مکلف و بچه که خوب و بد تشخیص نمیده بچههایی که دیگه سنشون خیلی امیه کسی که تکلی من نمیدونم چطوری میتونه کسی این جمله رو بگه همه جوانبش یعنی من اینقدر مشکل دارم تو فهمم بچه ممیز بخونیم جایز نیست جمله نیست چیه جهات مختلف اشکال داره چرا وقتی کسی که مینوشته یه ذره فکر نکرده این جمله میخوام اینو بگم عبارات روشون فکر همین قدر شده تفقه یعنی چی با تمام وجود فکرت اندیشهتو به کار بنداز تعقل کن چی کن و ببین چی میگی نشده که قبلاً هم خیلی داشتیم جملاتی این شکلی ممنون متشکربسم الله الرحمن الرحیم بحثمون درباره فقه حقوق بشر بود و همینطور من برای این جلسات جلسات روز یکشنبه عرض کنم که رساله را ورق میزنم از اول شروع کردم رساله را ورق فقط میزنم و اگه جایش نکتهای به ذهن رسید که دیدم مشکل حقوق بشری داره فقط اونا بیانش میکنم همین رساله فارسی یعنی در واقع رساله آیت الله خمینی هست که ۱۲ تا مرجع دیگر هم حاشیه بهش زدن عرض کنم خدمتتون که می خوام الان بخونم مسئله خیلی کوتاه بله مسئله درباره شرایط امام جماعت امام جماعت چه شرایطی باید داشته باشه قطعاً شما میفرماد که چه ربطی به حقوق بشر مگه میتونه ربطی به حقوق بشر داشته باشه به نظر من حالا میخونیم تا ببینیم امام جماعت باید بالغ باشه عاقل باشه من عاقل کیه و من تعریف دقیقی ندارم عاقل مثلا کی به چه کسی به این شکل بیان کردن این حرفی که میخوام بزنم وحشتناک واقعا وحشتناک اگر من آدمی را دیدم که صدها حکم خلاف عقل خلاف صریح عقل و خلاف صریح قرآن به خدا نسبت داد دقت بفرمایید میخوام چی بگم من آدمی را دیدم که صدها حکم صریحاً خلاف عقل و آشکارا خلاف قرآن به خدا نسبت داد عاقل بدونم یه جوری عرض کنم که شما گفتید عاقل یه وقت میگید که دیوار نباشه فهمیدم تو دیواره عاقل در مقابل مثلاً صفی نابخرد من همین الان میخوام حساب بکنم ما آدمی که صدها حکم به وضوح خلاف عقل و به وضوح خلاف قرآن به خدا نسبت میده علی القاعده نباید عاقل بیاد اگه اینجور شد اون وقت چه جوری امام جماعت انتخاب کنم مسئله است من شما که ملاک نه شما که ملاکی ندارید عاقل چی دیوارش دیوار فحش میده در مقابل آدم نابخردی اینه مگر دیدم یک آدمی صدها خوب حکم اینجوری به خدا نسبت داده عاقل به حسابش بیاد یا نیارم پشت سرش نماز بخونم یا نخونم نمیدونم اصلا نمیخوام حرف بزنم من هیچی نمیگم سوال چی شما عاقل کی میدونید خیلی مسئله دیدید که طرف میره روی منبع یه حدیثی یه چیزیو پیدا میکنی که وقتی میخونه وقتی میگه تمام دنیا همه میخندن بهش خیلی حدیث من قبلا هم گفتم تو احادیثمون همه چی هست هرچی دلت بخواد از موزیکترین هست خندهدارترین هست خرد ستیزترین حرف علم ستیزترین روایت حالا کسی که من میبینم کارش اینه که هر شب میره چیزی را انتخاب میکنه برای مردم میخونه و اصلا فکر نمیکنه که این باعث میشه که دین مورد تمسخر واقع بشه مسخره بکنن جوونها رو جوان ها یه همچین آدمی که تشخیص نمیده که حرفی که میزنه مورد تمسخر قرار میگیره میخندن جوک میشه پخش میشه این آدم نیست به من بگم امام جماعت باشه تا اون طرفش که گفتم این میشه چیکاره اش بکنم از امام جماعت اینگونه برخی از امام جماعت که برخی از ائمه جمعه میاد آنچنان مکاشفهها و چیزهایی مثل رضایت الله بهجت نقل میکنه که همه میخندن خیلی ساده یه طرف امام رضا اونجا حضرت مسیح حضرت مریم گفتن اینجوری گفت آقای بهجت ما دیده بود آیا بهجت یک کلمه استخاره استخاره میکرد ازدواج جواب نمیداد آره خوبه بده تو حرم امام رضا براش پیش اومده و حضرت مسیح را دیده حرف نمیزد که چه جوری کشف کردید کی برای تو گفت چیزی مکاشفه فقط برای شخص رخ میده میدونید که مکاشفه بغلشم باشه نمیبینه او فقط میبینه چیزی رو فقط برای آقای بهجت رخ داده شما نقل کرد آقای بهجت که رخ داده باشه چه رخ نداده باشه مدل هرکس میگه دروغ حرف میگه دروغ میگه نمیاد بگه که اینقدر سطحش بالا هست که نمیاد بگه چیزی رخ داد نمیگه اونقت یکی هم نه ها هر روز تعداد زیادی تولید میشه و نمیگم دروغ عاقل نیست چرا اینقدر محاسبه نمیکنه که یکی پیدا میشه میگه یا دیگری بود تو از کجا فهمیدی تو چقدر با آقای بهجت بود که این همه اینا رو شنیدیم که میشناسم میدیدم قومه از قبل از انقلاب بانک تهران خیلی حساسم روی کلمه عاقل جان یادتونه میگفتیم مرجع تقلید باید عاقل باشه یکی از شهرهای چین عاقل باشه اونجا هم اینا رو تکرار کردن اونجا مهمتر جدیتر گفتم مرجع صدها حکم اینجوری به خدا نسبت میدی آخه یک حکم که به وضوح خلاف عقل و قرآن باشه به خدا نسبت نمیده حالا این جاش بحث امام جماعت مهمترشم امام جمعه است امام جماعت مردم باید عادلش بدونن کافیه حتی خودش خودشون عادل ندونه اشکال نداره خودش میدونه که عادل نیست میدونه که غیبت میکنه چه میکنه خیلی خرابه وضعش ولی خیال میکنن که آدم خوبی برای امام جماعت ولی برای امام جمعه بسیار سخته امام جمعه بودن بسیار سخته یه تیکه ای هست مفهوم شهید مدنی در جمع ائمه جمعه پیدا کنید تو فضای مجازی هست گریه میکنه و خودش امام جمعه ما عادل هستیم خودمون خودمون عادل میدونیم خیلی حالت مثلاً کسی که میاد و مثلاً آیت الله سیستانی را انگلیسی جمعه تو خطبه نماز جمعه برای دعوت به تقوا میگه آیت الله سیستانی انگلیسی حداقل دو تا امام جمعه تو خطبه این را گفتن شما میشناسید مهم یکیش بعد از ۶ ماه اومد کسی مثل آقای آیت الله سیستانی را تو نماز جمعه میگی مثلاً انگلیسی هم با عدالت و اینها مشکل ایجاد نمیکنه بدم ده سال میگذره یا عذرخواهی هم نمیکنیم اینا دیگه قسمت هایش که نمیفهمم من نمیدونم عاقل کی فقط اینو میدونم به خودم عاقل نیست من اینو میتونم خودم عاقل نیستم نمیدونم خیلی ساده یک کسی که میگه این همه فقیه اشتباه فهمیدن یه تختش کمه قبول قبول خودم قبول دارم من برای خودم اعتراف میکنم به همین خاطر امام جماعت هیچ وقت عاقل نیستم دیگه عاقل که نمیگه که میگه من یه چیزایی میفهمم همه اشتباه فهمیدن دیوونه است دیگه خوب دیوانه است دیگه قبول من دیوانگی خودمو قبول کردم همه این فقها اشتباه فهمیدن همه مفسرین اشتباه فهمیدن همه این متکلمین اشتباه فهمیدنمن جور دیگه میفهمم خب همه متهمش میکنن که تو دیوانه بحث دیوانه نماز نماز قاضی بشم نمیشه عدالت باشه یا عقل باشه بله میزنم چون دیگه مخاطب خاص دیگه اینه فتوا ندادید که حرفا کسی نه حق نداره حرف دیوانه را کسی گوش بده که فتوا نداده هر فرد خاص میاد گوش میده دیگه این مشکل میخوام بگم من وقتی میگم کلمه کلمه را باش مشکل دارم معناش نیاز کلمه رو مشکل دارم بله خب شیعه ۱۲ امامی باشه اما خودتونم گفتید جای دیگرم گفتید که پشت سر اهل سنت میشن نماز خوندا اما نماز جماعت تحت سنت خوبه و میگن بنابراین جاهای دیگری گفتن که نحوه اتفاقاً تو نماز جماعتشون شرکت عثمان اینا شیعه بودن یا سنی بودن ها بودن که نمیتونید بگید حالا چیه درسته فقط ۱۲ امامی میگفتی باید باشه شیعه امامی باید باشه من میخوام ببینم که امام علی پشت سر خلیفه اول و مثلاً دوم نماز میخوند یا نه خب بگید شیعه ۱۲ امام نبود دلیلش اینه که ما قبل از او بود خودش خیلی حالا سوال اینه که چجوری پشت سر مثل من که شیعه ۱۲ امامی باشه همه میگن امام علی شرکت این که امام علی بعدا میرفت تو خونش اعاده میکرد شما حق ندارید نه حق نداری که تو خونش نمیشه چرا چون سیره امام علی حجت دیگه عمل امام علی حجت امام علی حجته من که نماز تو خونشو که ندیدم من بیرون دیدم که گفته باشه مگه نگفته من میرفتم تو خونه و آدم میکردم دوباره میخوندم فلان ولی میدونم امام علی امام علی میگه سیره امام علی حجت نیست میگه یک کاری حداقل اینه که جایز حرام نیست حداقلش اینه که حرام نیست کلمه کلمه را میتونه کسی ۱۰۰۱ لیرش بده بهش مثلا زمان خلفا میافتاد پشت سر فرمانده به مقداری هم معلوم نیست بعضی چیزها از کجا اومد چیه ۱۲ امامی و عادل باش اینجا بیان نکرد درسته که کسی که مرتکب گناه کبیره بشه عادیست ها غیبت تهمت دو حالا تو مثلا مشروب خواری چی چی به من بگید که خب من دیدم که دیروز قیمت کرده اگه دیشب توبه کرده امروز عادله یا نه آیا که الان مثلاً شراب دستشه داره مینوشه الان نخونده نخونیم پشت سرش نماز داره مینوشه که آدمی را میشناسم میخوام پامون رو زمین و حرف بزنیم اینا رو از کجا چه جوری آیا واقعا حکم دینه حکم دین نیست من نمیتونم تسکین میشناسمش من دیدم دیروز غیبت کرد آیا امروز عادلش بدونم یا نه شما تو همین کتاب یکی از پاک کننده قایق شدن مسلمان غیر مسلمان را نجس میدونی خودمون علیه بحث غیر مسلمان نجس چه مسائلی پیش میاد چون فوری وقتی گفتن همین جا بحث کردیم که میگه اگه کسی تو یکی از اصول دین شک داشته باشه کافره و نجسه و اون بچه ۱۵ ساله که الان دارد و شک داره هنوز یکی از پاک کننده ها غایب شدن مسلمان غایب یعنی چی یعنی شما دیدید که این آقا دستش مثلا خونی بود رفت و برگشت یا مثلا حالا میگیم چون اثرش میمونه مثلا با شراب دست نجس شد درسته چون دید این رفت تا اونجا بدن برگشته الان الان دستش پاک کردن بعد برگشت آب کشید مثلا از کجا معلوم اینکه مهمتره از کجا میگی شما دیروز تا حالا توبه نکرده از کجا میگه نرفته کرده هیچی که اومده باشه تو نماز جمعه آیت الله سیستانی چیه اون توبه اینه که علنی بیاد تو همون نماز جمعه و عذرخواهی کنه و بگه اشتباه کردن که مشکل نه حالا من آیت الله سیستانی رو گفتم دیگران دیگران گفتن بهشون جایزه مثلا میگی یک دوره بود هشت سال میگه نه نماز جمعه هم بود که دوره آقای خاتمی به آقای خاتمی چیز ناسزا گفته نشه نماز جمعه تشکیل میشد که ناسزا نگید یا مستقیم یا غیر مستقیم من نمیدونم عادل یعنی چی که شما بیای بگی میگن ظاهرصلاح باشه یعنی چی دیگه همین میمونه از دوستان دیدم تصویر دستشه گفتم که تو دانشگاه با بند انگشت ۳۰ تا دیگه چیکار خدمتتون که استخاره که کسی استخاره میکنم با انگشت و هر وقت هم میخوام که خوب بیاد چشمامو باز میکنم عرض کنم خدمتتون که دیدم تصویر دستشه رفیقم شده تصویر دست گرفتی دانشگاه قرار مدیر گروهی وقتی زیرش نزن یک تصویر گرفتم خوب اما حقوق بشریم کلمه عادی داره نداره یه جایی یک عده به من گفتن که باز جلو نماز محل خود اون وقت کسی که مسجد اینها را چی کرده اینها پشت بلندگو گفت مردم نماز جماعت هست فلانی واستاده هر کس قبولش داره وقتی نماز نخونه پشت سرش میدونید که ایمنیش اینه که عادل نمیدونم دیگه یعنی فاسقونمت دیگه نمیدونم که هر که وایساده مثلا مسجد جلو و وایسا جلو حالا یه نفر رفت اون گوشه وایستاد فرادا خوند نمیدونه که داره با عملش میگویند من فاسقش میدونم اون وقت این حق مردم هست یا نیست عبور بردن هست یا نیست دیگران چی تفسیر میکنند این را حتما او از این آدم کاری دیده گناهی دیده که نماز نمیخونه دیگه این را دارم میخوام یک توی امام جماعت اصلاً سختی عادل اگه میخوای سخت بگیرم هر کس دیدم ظلمی جلوش صورت گرفت و نگفت اعتراض نکرد عادل نیست امام جمعه تو ایران عادل نیست همینجور بگم ائمه جماعتاین آدم عادل نیست در حال امام رضا علیه السلام در یک کتاب کتاب میگه عقلی انسان مثلا مومن کامل نمیگرده مگر به ۱۰ اولش میگه اینه دومیش اینه سومیش اینه چهارم هفتم میگه اما ده عمل عاشق قرآن چقدر مهمه خیلی میگه خب بگو دهم بگو چیه دهمین که با هر کس روبرو شدی بگی که این بهتر از منه با هر کس اگر تا دیروز گناهی ازش دیدیم اگه همین الان برگ ظاهرش بدتر از منه ولی باطنش بهتر از منه بنابراین بالاتر است خوب نیست استدلال را ببینید خیلی مسخره است همه کس را بگی بالاتر از منه چه جوری ما دسته بندی میکنیم آدما را بعضی ها عادل هستند بعضیاشون عادل نیستند دستاوردیا مال چیه همین که گفتیم نمیشه نماز بخونیم یعنی فاصله هیچ سختگیری نباید باشه و نبوده هر کس فرمانده بوده امام جماعت تاریخ هر فرمانده امام جماعت هم بود خود فرمانده دنبالشون نبود آخوند امام جماعت باشه همین فرمانده آدما عادلا درسته دوتا ساعت پیش گناه هستش بین این دو ساعت تا الان چه گذشته شما میگی اگه مسلمان غایب شد برگشت باید بگی دستش پاکه خوب رفت و برگشت باید رفته و داشته گریه میکرده به درگاه خداوند توبه میکرد پیدا کرده غیبت کرده عذرخواهی کرده دیگه خیلی خیلی مردم نماز اصلا نماز میخوای بگی تا اینجا حالا بالغ امام امام جمعه نماز امام جمعه که غیر از نماز که میخونه باید خطبه میخواد بخونه باید نماز که این باشه هرکه مسجد وارد شد یه نفر داره نماز میخونه تموم شد هیچی اصلا نمیشناسه میگن امام جماعت نمیشناسید به مسجد رفتی اگه من نمیدونم تونستم برسونم که کجاش میشه مسئله حق الناس وقتی یه همچین مسئلهای میگی همین که میگی مردم تقسیم میکنن پشت سر این میشه نماز خوند پشت سر این نمیشه نماز اون وقت وقتی نمیخونهنه مثلا یک عده پشت سرش اونجا فرادا میخونه داره اعلام میکنه که من گناه کبیره از این دیدم معنیش اینه من گناه کبیره از این دیدم این حق الناس هست یا نیست یا نیست شما میگی من گناه کبیره دیدی که دو سال توبه کرده توبه کرده دیگه همینطور که میگه غایب شدن دست پاک میشه خیلی چیز و اما یکی دیگش حالا من بیشتر میخواستم و حلال زاده باشه اینجاست که این چیز مهمی نیست که یک کسی که حرامزاده باشه قدیما بوده که میشناختنا مشخص بوده تابلو بوده اسلام که معمولاً پیش نمیاد مردم بدونن که این حلال چی غیر پاکزاده چیزی که جدایی از این مسئله اینه اصل قضیه اصلا نگاه چرا زناکار با یه استغفرالله میتونه بیاد امام جماعت بشه بچه هیچگاه نمیتونه که حواسمون باشه هیچی نوشته کاملا مردم به احترامی بشه همینطور که میگم وقتی یه آدم باشه مردم فرصتش نرن نماز بخونن یعنی هر که نمیخونن معمولا نمیگن که قرائت نماز درست نیست که دلش نمیدونی خیلی جاهای آسان ترین مثلا شهادت قبول این به اصطلاح عرض سلام خدمتتون که میگم شهادتش قبول نیست قاضی نمیتونه بشه نمیدونم مرجع تقلید نمیتونه بشه رهبر نمیتونه بشه که حالا تازگی هم درست شده قدیما نبود ولی الان که آیت الله منتظری نمیتونه رهبر باشه به تدریج میرن بالا میگن نداریم فقط همین مثلا دوتایی که دوتا رو روایت اینجوری داریم که امام جماعت نمیتونه بشه و شهادتشم قبول نیست اون وقت میگن به طریق رهبرم نمیتونه بشه وزیرم نمیتونه بشه مدیر کل نمیتونه که بکشیمش نابود حتی فضای مجازی خودش گفته بود که چقدر اذیت شدم خدا نسبت بدیم چه جوری خدا میگه زناکار با یک استغفرالله همه چی میتونه باشه که هیچ گناهی نداره تقصیری هم نداره همین جماعت که میگی از یه چیزی محروم دیگه از یک یعنی بی احترامی بهش میشه که نمیتونه نماز بخونه دیگه درسته چیکارش میکنیم و هیچکس بار گناه دیگری را به دوش یعنی چی بچه پلید به دنیا اومده کلمه پلید و به کار میبرند یعنی چه پلید به دنیا اومده خدا دل نیست خدا دل اون وقت مادری که بچه را به دنیا آوردن چطوری آخه باید اینگونه باشه نگفتم خدا زناکار را بایستیغفرالله بخشید گفت دیگه میتونه امام جماعت بشه بچه درسته عدل خداوند زیر سوال میره یا نمیره خدا دل یا نه با عقل پس عقل به وضوح این حرف خلافه یه چیز دیگه حالا خلاف قرآن چند بار اومده هیچ بار گناه دیگری را به دوش نمیکش ضد قرآن باشه نباید با فقه اکبر ناسازگار باشه اکبر یعنی اصول دین و نباید با ثقل اکبر ناسازگار باشه حتی گره باید داشته روایت داشته باشی سندشم درست باشه نباید با فقه اکبر ناسازگار باشه که هست عدالت خداوند زیر سوال ببر با ثقل اکبر نباید سازگار باشه یعنی قرآن دیگری را دیگری بدوش خیلی روشنه هم به وضوح خلاف قرآن عقل این حرف که میگم اول گفتم صدها دارم یکیش حالا مسائلی مثل عاقل و ۱۲ امامی و عادی و اینا گفتم من نمیدونم این شرایط که شما گفتی غیر از بالغش اینم بالغ یعنی چی شما شما یعنی چی یعنی پسر بچه ۱۵ ساله باشه بعضیا واقعا ۱۳ ۱۴ سالگی به لحاظ عقلی به لحاظ شعور به لحاظ اخلاق به لحاظ تدین هر جهت که نگاه میکنی بالغه سنی بالغ نشده بسیار خوب و حلالزاده باشد اینم یک مسئله حلال زدن مشکل جدی جدی دارهنماز را به طور صحیح بخواند نمازشو بلد باشه بله صحیح بخونید یعنی شکل حروف را خوب نمیتونه ادا کنیم بلال حبشی را نمیشه مثلاً به جای اشهدو میگفته اسعد دوره بیماری این حرفا صحیح بخاری ندارد زبان فارسی عربی انگلیسی زبان یا فرانسوی زبان یا اسپانیایی زبان بخواد اینا را عربی را این عربی را جدا از اینکه معنیشه هیچی بخواد تلفظ درست بکنه به اصطلاح نمیتونه بگه ما یک کسی بود یک کلمه را خارجی بود هر چی بهش میگفتیم او همون مدر اصلا نمیتونست تلفظ نمیتونست یک کلمه یادم یک فارسی را کلمه فارسی گفتیم مشکل خیلی سختش کردیم آسونه یک آمریکایی انگلیسی زبان عربی را حفظ کنه و بگرده سخته حالا خانم عجله داشتید ولی اگر معموم مرد است امام او هم باید مرد باشه یعنی مرد به زن نمیتونه اقتدا کنه ها مرد زن نکنه زن به حدشو میبخشیم باشه یه چیزی ممکنه که نمیگم یه چیزی اما دنبالشو ببینیم خوب بعدش میگه اقتدا کردن بچه ممیز که خوب و بد را میفهمند به بچه ممیز دیگر جایز نیست نمیفهمم یه کسی بیاد و حتما حضرت عباس رو هم بیارن همه ائمه رم بیاد کمک من تا اینا حالی من کن این جمله رو برای من معنی کنید و اقتدا کردن بچه ممیز و بچه میگن که تکلیف نشده ولی خوب و بدو میفهمه همون مثالی که الان زدم اما چالشه ولی هنوز سنی تکلیف نشده و اقتدا کردن بچه ممیز که خوب و بد راه میفهمن به بچه ممیز دیگر جایز نیست بچه که باهاش واجب نماز نماز جایز نیست مکلف شما تکلیف نرسیده جایز هست یا جایز نیست بازی میکنه رفته مکلف نشده را جایز است یا جایز نیست تکلیف نداره که اون وقت ممکنه کسی بگه مقصودش آقا بیاد توجیه کنه کار حرام کرده مقصودش اینه که نمازش قبول ها نباشه تکلیف کسی خدا کسی این جمله را معنی کنیم من هیچی نمیفهمم واقعا نمیفهمم بعضی ناجور خلقم کرده ناقص خلقم کرده و اعتدا کردن بچه ممیز که خوب و بد را میفهمد به بچه ممیز دیگر جایز نیست این کلمات برای من معنی کن اولا برای هیچ کدومشون نماز واجب دوم تکلیف ندارن جایز نیست جایز نیست آقای از شما گفتید ۱۳ نفر هستن اینجا آقای اراکی گلپایگانی و صافی گفتن مانع نداره ولی خود این جمله برای من چرا بگیم چرا از این ۱۳ تا مرجع ۱۰ تاشون گفتن جایز نیست جایز نیست نماز که داره تمرینی نماز میخونه این میدونید برای چی اینا دارم میگم که ما دبستان که میخوندیم معلم میبردی تو خود منم خیلی وقتا وایسادم تو بچگی تو بچگی بقیه هم پشت سر میخوندن چیزی که حرام بوده حرام نمیدونستیم حرام این کار ما حرام بوده ذهن خود دور نمیکرد که حرامه همچین چیزی کوفت اقتدا کردن مرد به زن درسته اینو واجب است که امام زن نیز مرد باشد یعنی یه زن امامش مرد باشه زن به زن اقتدار نکنه چرا نباید اگر اعلم ده بشه مرجع نمیتونه بشه نه هنوز چرا اینو گفتم جوری میتونم خودمو بگم خوب زن جلو وایسه مرد پشت سرش وایسه یه ذره مثلا یه چیزی تو ذهنم مثلا حالا میتونم یه جوری جورش کنم ولی ۲۰ تا زن هستن یه جا یکیشون گلوش بقیه چرا نباید بشه چرا نباید مفسدهای داره چه چیزی داره ببین شما گفتی احتیاط واجب یعنی چی حکم قتل این نداشته یعنی دلیل قطعی نداشته به گفته احتیاط واجب کجا بود چه مشکلی داره چه چیزیه که زن پشت سر زن نماز بخونه جایی که همش زنونه است مثلا جالبه که ۱۳ نفر هیچکس هم نگفت همین ببین من یک مسئله را یه مسئله رو امروز بحث کردیم درباره کلمه کلمه مشکل داره مصیبت داره دلیلش اینه من الان دنبال حقوق بشری چی میگردم ها من دنبال این میگردم بعد این جمله که بچه ممیز فلان حقوق بشر پیدا نماز بخونه جایز نیست جایز نباشه اگه میگه حرامه اولاً چرا حرامه دوماً بچه تکلیف نشده که حرام یعنی چی سوم نمازش باطل نمازش که هنوز تکلیف نیست که در مقابل مکلفه نه ممیز بین مکلف و بچه که خوب و بد تشخیص نمیده بچههایی که دیگه سنشون خیلی امیه کسی که تکلی من نمیدونم چطوری میتونه کسی این جمله رو بگه همه جوانبش یعنی من اینقدر مشکل دارم تو فهمم بچه ممیز بخونیم جایز نیست جمله نیست چیه جهات مختلف اشکال داره چرا وقتی کسی که مینوشته یه ذره فکر نکرده این جمله میخوام اینو بگم عبارات روشون فکر همین قدر شده تفقه یعنی چی با تمام وجود فکرت اندیشهتو به کار بنداز تعقل کن چی کن و ببین چی میگی نشده که قبلاً هم خیلی داشتیم جملاتی این شکلی ممنون متشکر.