جلسه هشتم: معجزه زنده

از راه روشن

فایل صوتی

متن زیر برگردان فایل فوق توسط هوش مصنوعی و بدون ویرایش، حاوی اشکالات زیادی است.

بسم‌الله الرحمن الرحیم الحمدالله رب‌ العالمین و صلی‌الله علی‌ محمد و آله الطاهرین

بحثمون درباره ی فقه نظام باور بود، نظام باورهای اسلامی و از انسان شروع کردیم و به خدا رسیدیم به‌صورت بحث برون‌دینی و بعد در آخر، آخرین ویژگی که برای خداوند برشمردیم اشاره کردیم اینکه خداوند باید حتما هادی و راهنما باشه. چون معلومه به این نتیجه رسیدیم که خدا حقیقت الحقائق و حقیقت محضه و از انسانها میخواد که تسلیم حقیقت باشن اگر خدا از انسان‌ها میخواد که تسلیم حقیقت باشن باید نشون بده به انسان‌ها که، هم این را باید نشون بده که باید تسلیم حقیقت باشید هم اینکه مصادیق حقیقت چی است و اگه من ندونم که، نمیتونه خدا مواخذه‌ام بکنه من مکلف در جایی هستم که بدونم، اگر ندونم که خب نمیدونم. کما اینکه وقتی در خوابم ممکنه که به اصطلاح تو خواب راه برم و پام رو بذارم رو گردن کسی و حتی خفه‌اشم بکنیم. یه زمانی ما توی حجره که بودیم، حدود بیست و یک سالم بود و سه نفر توی حجره بودیم، یکی جوونتر از ما، ما با دیپلم اومده بودیم یکی هم با سوم راهنمایی اومده بود جوون‌تر از ما و نوجوان بود. ما هم تو حجره خب ردیف می‌خوابیدیم یک شب من خواب بودم دیدم که طرف پاشو گذاشت رو گردن من و رد شد رفت بیرون دستشویی دوباره وقتی برگشت دوباره گذاشت روی گردن من بره من هیچی نگفتم تا صبح که بیدار شدیم و او یکی هم حجره می‌گفت که تو دیشب دو بار پادو رو گردن من گذاشتی دوم گفت تو دو دنی بس که دقیقا روی گردن باهاش به سیستم رد شده و دو با عمر دو بار دو بار آن رو گرفتن و من با گذاشته و به هرحال خواب که آدم تکلیف نداره وهر چه ابد آگاهی باشه که تکلیف خب اگر به یه طریقی من آگاه بشم تکلیفم درآمد گاگا نشدم که تکلیف ندارم پس اینجاست که خدا اگر از من می‌خواد که می‌خواد که من به حقیقت گردن بنهند دو چیز را باید بهم بگی یکی اینکه اصل این‌که باید تصمیمات دقت باشی یکی اینکه موارد چی یاه است مصادیقش جیان هفت مصادیق حق اونم تو من نزد آره میدونم باید تسلیم حق باشد نمیدونم یه عده نمیدونم پیامبر حق نمیدونم قرآن عتیقه نمیدونم چقدره خب این باید بهم نشون بده ما عرض کردیم که خوب طبق بحث‌هایی که داشتیم انسان اقای چالاک داره هیچ نقصی در عقل انسان نیست و فطرت شم بسیاری از او مهم در فطرت انسان نهاده شده بسیاریش رو هم انسان ممکنه با فطرتش نفهمه ولی خوردی خداوند به او داده که می‌تونه بفهمه مصداق را پیدا کنه مطالعه کنه کن و عقل و فطرت انسان هیچ هیچ‌گونه ضعفی نداره بنابراین حرف اکثریت عالمان را کی مجبور شدن برای اینکه جا را برای پیامبر ظاهر بافق و نه پیامبر باطن را معیوب کردند که جا برا پیامبر زا ظاهر باز بشه کلا از اصطلاح باطل نادرست نه عقل و فطرت انسان اینو به اصطلاح کاملا سالم از این راه از خود قرآن هم ما میتونیم بفهمیم استدلال‌هایی که کردم حالا مثلا اگه بخواین آگهی قرآن بیاری مست آیا اینه آی یا یک کسی ممکنه با عقل تنها با عقل من با پیامبر باطن فقط رستگار بشه قربان فرماندار قرآن می‌فرماید آره و خون و مذهب سریع میگن روز قیامت دعوا کن نا نه آن نقل ما خون نافی اصحاب سریر اگر شنیده بودین یا طرح یا حرف یا تعهد کرده بودی ما تو آتش نبود اون تعبیر یا یا برو میشه که اگر تعقل کرده بود با اعلام میشه قطر انسان رستگار بکنه نورمن یادآوری کردم که مثلا کسانی مثل ابن‌سینا و فارابی ملاصدرا شیخ اشراق نگران گفتن که انسان نمیتونه قانونگذاری بکنیم خب اگر قرآن مجید می‌فرماید تو همه اینهایی که من گفتم غول کنید اگر من می‌توانم با همین قوانینی که قرآن آورده تعقل کنم و داوری کنم پس می‌توانم قانونگذاری هم بکنم ممنون از این حرفا حرفای ناجوری و افراد دیگری هم زجر به این نتیجه رسیدیم کی بر خداوند بر خلاف مشهور واجب نیست که پیامبر بفرستی اگر نمی‌فرستاد بشر می‌توانست و باید درست زندگی کنی هم می‌توانست من باید یعنی انسان هدایت شده‌ای قبل از اینکه پیامبر زائری بیاد انسان هدایت شده‌ای اگر عقلش سالمه فطرت شم اینگونه است پس انسان می‌دونه و مشکلی نداره خودش می‌تونه خودش را هم زندگی دنیا شو درست کنه راه رستگاری را درست کنه و بپیما نه ظرف نداد ولی خداوند منت گذاشته و پیامبر فرستاده راه را آسان‌تر کرده رو خب یه نظر مثل مرحوم بهشتی عرض کردم که ایشان می‌فرماید که خداوند منت گذاشته و بحث بعدی مون این بود که خیلی خوب حالا یک پیامبر هزار و چهار صد سال پیش اومده و ادعای پیامبری کرده و ما هم الان پیرو و شخصی از کجا بفهمیم که واقعا پیامبر خدا بودی آقا روز یادتون باشه سه تا راه گفت یکی بشارت به عنبران پیش یکی معجزه و یکی مجموعه شواهد و قرائن خب این را هم که گفتی میستورا هیچ‌کدام جواب نمیدی یه راهرو نیست و به اینجا رسیدیم کی یه تفاوت بین اسلام و همه ادیان دیگه وجود داره و این جالبه این نقطه نقطه جالبی تبیین مثلا یه مسیحی که مسیحیت مبتنی بر گواهی است یعنی یک کسانی که نزدیک به دو هزار سال پیش می‌زیستند گواهی میدن که یه همچین کسی بود و این معجزات را می‌گیرد و شهادت می‌دهم آیا نوع شهادتشان معتبر همه عالمان سنتی مسلمان و به اصطلاح این را گفتن کی ما نه ما ما دلیل اصلی مون دلیل اصلی مون بر حقانیت پیامبر او و این دلیل اصلی مون بابا نیس بلکه دلیل اصلی مون آخه گواهی وقتی میدن گواهی بر وقوع معجزه میدن گواهی می‌دهم که ما دیدیم معجزه‌ای رخ داد که بهش میگی معجزه منقول اصطلاح معجزه‌ای که نه حاضر شدیم در نه ما به معجزه‌ی منقول تکه نمی‌کنی که متوجه هستن حالا و کسایی هم می‌کند مثلا اپلیکیشن میگی و بی‌توجه اینا میگن که ما همین که میگه پیغمبر شق‌القمر به چه کرد خب این‌ها این کل بحث داره که میگه هیچ مدعی تو دنیا نداریم که اصطلاح ادعای ارتباط با عالم بالا کرده باشی و براش یه تعداد معجزه ثبت‌نشده باشه و حدس و فقط پیامبران نیستن اصلا تو مسیحیت دو تا ملا اسمشو بذاریم معجزه اگر از یک پاکی ثابت بشه دو تا معجزه میشه قدیس عنوان قدیس بشن بودن سنت مثلا این پاپ ژان پل دوم یکی ثابت‌شده الو نقش داره نیس اگه یکی دیگه هم ثابت می‌شد من به اصطلاح شد قدیس پس می‌خوام بگم این چیزها خیلی سخت برای این میگم این چیزا خیلی سخت میگه بگن معجزه کرد فلان کرد اینها خب معجزه کیه خیلی ساده چشم الان بعضی از این منبری‌ها که تلویزیون دائما داره نشون نشون میده و حتی در بیت رهبری سخنرانی میکنن و آبجی مثلا میگه فلان پس اینجوری بود و نمیدونم داستان مثلا یکی رفت و مشهد و گام زاج و بعد یه آقایی بود به نام اسماعیل بی‌نماز اسماعیل بی‌نماز مثلا معجزه و فلان اونو از سوار گردن من بشین و بر و از این شهر به اون شهر دیگه و اینکه او معجزاتی که شگفت‌انگیز دیگه اون پی داره نرم میشه و انسانهای عادی و فلان از می‌خوام بدنم مورمور و معجزات منقول هیچ اعتباری نداره ارزشی نداره اوه گل می‌فروشند پخش شهادت تصریح میگه منو شفاف ولی به شرط اینکه ثابت بشه که مثلا بس کن تحقیق بکنم واقعا این بیمار بوده لاعلاج بوده و شفاش داد مثلا آنچه ولی ژان پل دوم یکی داشته نمیدونم بیا کس مثلا تصویر شفاف داده فلانی‌ها و دو تا بهت ثابت بشه که بشه قدیس آره اونجا بودیم ولی چندتاشون بر نابغه و لمس کنم خدمتتون که خوب بریم سراغ معجزه‌ی زنده میگن قرآن معجزه است اگر ثابت شد که قرآن معجزه است ببین قضیه شاید الان راحت‌تر از پنجاه سال پیش باش چرا و برای اینکه از آن علم ثابت کرده که نسخه‌ی یر آن به همین شکل اغلب به یک جزئییات ماند در وسط قرن اول وجود داشت خب پس ما دیگه داریم که این کتاب در قرن اول هجری درجات بوجود آمده دیگه بعدش آره علمی نرو نه مخارج غربی‌ها آلبانیا و اینا ثابت کردن یه نوس خیلی هست که بشه به گمونم بگن نسخه صنعا جیک که اون روزها رو پوست می‌نوشتند و چون پوست قیمت بسه گاهی مثلا دیگه دور نمی‌انداختیم مخاط سنجی کنند می‌شستند و دوباره می‌نوشتم اون جا یه نسخه یه چیزی هوش نوشته بودی شسته شده‌ی چیز دیگری نوشته شد اینا با یک تکنولوژی به نام کربن چهارده و خط زیر را که اول نوشته بودی رو آشکارکردن میگه این یک قرآن بوده نوشته بود اول شسته شده و اونوقت اون آشکار کردن و با جای خودشو دادن میگن کی این اون نوشته‌ی اول مال سالی چهل هجری تا هفتاد اینجوری بوده چهل تا هفتاد خب پس تو حنا مخلوط یه نسخه هم داشتیم از دو امام رضا توپچی توی کتابخونه نسخه خطی قدیمی اینم ثابت‌شده که مال قرن اول و به هر حال به لحاظ علمی معلوم شده که دیگه اینقدر علمی و بعد بپزید ما تخصص تهدید علیه تکنولوژی شمع نداریم بلدم مرسی اونا بگن اونا میگن که قرآن به این شکل کنونی وسط قرن اول بودی جزو درس‌های جورایی رشته شیمی میخونه از سهام اوه خوبه می‌بینم که جایی که سعی می‌کنی ه بله بله نه من فقط میدونم تکنولوژی کربن چهارده تشخیص میدن اما خطای آشکار می‌کند هم تشخیص بدم این پست مال کی بوده و در راه‌های علمی امامت قبول کنیم ما حتی نتونیم خودمون بفهمیم علمی دیگه اینارو باید قبول به هرحال اونا اثبات گردد داریم الان به ملک که قرآن در وسط قرن اول وجود داشت در حجاب زن بوجود آمده نایلون دیگه مسلم تو حجاز ازا ریاست قرن اول وجود داشته الو آکار نفر کی نوشته فلان خب پس ماییم و از آن یک مرد یه کتابی در اختیارمون این کتاب به همین شکل در وسط قرن اول هجری در حجاز جی و به هرحال تو اون دوره بوجود آمده دیگه تو قرن اول انقدر اطلاعات داری به لحاظ علمی فهمیدیم قبلا من استاد قدیمی‌ترین نسخه‌ای که بود مربوط به قرن دوم الان دیگه میگیم اوه نه این فوق‌العاده مهم آن بوده‌ایم فوق‌العاده مهمه مبنای عرض کنم خدمتتون کی خوب حالا که بازم چگونه من ثابت کنم که ایه قرآن معجزه اس یعنی از طرفه به اصطلاح از عالم بالا آمد کار بشری نیس کار یک انسان ایکس بودین اثبات بکنم اگر تونستم این را اثبات بکنم اون موقع اگه اثبات و خود این کتاب گواهی می‌دهد کی حضرت محمدی وجود داشته با او این کتاب را آورده‌ای اگه اون اثبات‌شده خودمون و زمان و همه چی تقریبا دیگه بقیه مسائل شه ولی مهم اینه که خود این اثبات بکنی اونجاست که عالمان راه‌های مختلفی رفتن برای اثبات اعجاز قرآن یکیش که ما توی جلسه‌ی دیگری هم بحث کردیم به مناسبتی تو آیه‌ی سوره‌ی بقره داشتیم که یک سوره مثل این بیارید اونها مسأله تخطی استدلال آقایون اینه که قرآن مجید جیک کرده گفتگو می‌تونید مثل بیارید در طول تاریخ هیچ‌کس نیاوردی پس معلوم میشه کی یه قرآن معجزه است و خود این رو هم حالا اینکه در تاریخ هیچ‌کس نیاوردی نظریات توی باسم و ما معاون آقایونی که بحث میکنن چرا نیاوردی به نظر اینه که نتونست سکس مثل شعر بیاره یه نظر اینه که بهش میگن اصطلاحا صرفه یعنی اگه کسی تصمیم می‌گرفت که بیاره خدا منصرف می‌کرد نشونه از طرف خدا نه اینم مثل منه نه ایندفعه نظر دوم می‌تونه سرقت بیاره ولی خدا منصرف می‌کرده و نه میخوام بگم اینجا شام نظریات مختلف خودت میدونی که اینا واسه اینکه خدا منصرف کنه کسی پاش جای بند نیستم که حرفی که خدا بخواد اونم کی به نظرتون سر کسی بیاره اینم کی من اصطلاح اصلا معقول برامون نیست چه کسی انگیزه داشته باشی که بشینه بیست سال سی سال ده سال هیچ چیزی مشابه مشابه یعنی چی نوشابه یعنی چی آیا کلامی ادبی مکزیک باشه یا این دو موضوع محتوای کیف رو س باشه ارجی مثل این باشه آیا طرف باید دقیقا یه چیزی مثل مشابه سوره بقره سوره آل‌عمران سوره جی جوری شکلی بود که با انفاق بر مصر بودن یعنی چی یعنی چی که یک تسلیت بگه و اگر شما می‌تونید یک کتاب مثل این بیارید اوه شد منم ادعا کنم که می‌تونید کتاب مثل کتاب من بیار بعدا بیاره و اونم سنی بالاخره یه مطلب دیگه باید بنویسم همین مطلب رو از روت داوران که و با یه چیز دیگه می‌نویسه به چیز دیگری و وایستا خب چجوری بدیم یا هر جوری نیست امگا نه این مثل این نیست نغمت اومدم خط‌کش نداره که بتونیم بگیم اصلا معقول نیست که کسی بگی کی هر کی می‌تونه یه کتاب مثل این بیاره اوه اون با داور را مشخص کنی داور نه اقدامات در کتاب آوردن یا اون طرف خودش کتاب نوشته یا شخص سومی بگو ثالثی اون شخص ثالث مسلمان یا غیر مسلمان مسلمان به درد نیم غیرمسلمانان بیطرف نیست تو مخالف با اسلام یعنی بی‌طرف ناامید طرفه و جام یه متخصصی پیدا کنم به عنوان داور که بیاد بگه این کتاب مثل کتاب هست اگر پیداکردن صرفا زن آوره علم‌آور که شهادت یه نفر آخرش فناوری پیش از این نیز تو نمیشم پیدا کنی و بنابراین اینکه این را باید کنار بگذاریم و همونطور که بنده قبلا توی دردسر دیگر را تکرار میشه بحث کردم اصلا قرآن مجید نفرموده کی از قرآن‌مجید تعدی نکرد یک انحراف تاریخی لکه بزرگ رخ‌داده قرآن مجید جی جا می‌فرماید خبر میدی میگه اگر جن و انس جمع بشن نمی‌تونن مثل این قرآن بیارم تبدیل نیست که بی‌خبر خبر خوب و خبر داده که نمیتونند سی‌ام قرآن چه حدی نیست جای گفته که میسون مثل این قرآن بیارید طرح خطاب به فرد میکنه برا خودت وجدان تا قاضی بکن ببین می‌تونی تو هم بیا به مخاطب اون روز داره میگه ببین میتونی یک سوره مثل سوره‌های قرآن بیاری نمی‌تونی قبول کن که مخاطب اولیه است تو رو به خدا حضرت محمد صلی‌الله علیه واله یادمه تو دی جی پیش تو بوده اینجا درس نخونده دیگه چی از مس و هتل صورت مثل سوره بقره تو سوره ببینه که می‌تونی بیاری نه اینکه یه جای بررسی و پس دیگه قاضی قاضی خودت قاضی وجدانت اصلا نمیخواد به کسی پاسخگو باشه خدا میخوای پاسخگو باش ببین اگر می‌تونی بدوی نمیتونی قبول کن و تسلیم شو بنابراین بنده میگم شدن قرآن مجید دهد تیم نکرده و حسن تدبیر معقول نیست اصلا معقول نیست حدی که یه نفر بگه که می‌تونید یک کتاب مثل من بیارید و وقتی اگه نمی‌تونید پس معلوم میشه من احمقم من حتم نه معقول و نه قرآن این کار را انجام دادیم اینهمه تو تاریخ چقدر کتاب نوشته‌شده و با خبر شو باید به نظر من خمیر کرد و هیچ خرابکاری نکن معقول نبود نتیجه نداشت که می‌کرد فایده نداشت شما پس نده کی متر چون تو ادعا میشه میگه تو هزار و چهار صد سال پیش تا الان هیچکس نتونسته بیار تنبیه لعنتش شکل من ده سال بیست سال بشینم یک کتاب بنویسم آخر وقتی نوشتم نیست مثل یک کلمه نیس نه اینکه گل کسی که تاب بیاره کتاب مثلا به زبان عربی و خوب من درستم بیارین ما می‌پذیریم که بهتر از قرآنه خود ما می‌پذیریم که بهتر از او داوری نمی‌تونی بکنی باور نمی‌تونیم بکنیم بپذیریم یا نه پس ما نمی‌پذیریم پس انگیزه میگن چرا نموندی اگه کسی نوشته انگیزه چه کسی انگیزه داشته که بیاد و مناطق کسی کتاب برای اینکه بمونه باید سرمایه گذاری شده با پوست زودباش کتاب و امین خنجی کتاب فقط چندتا نسخه ش رو آقای پادشاهان بوده پس همه دست نداشتین هزینه داشته و قتی بیاد و بگه اینا نو با درس بنویسند چه کنند و بمونه چون چه کسی انگیزه‌ی همچین چیزی را داشته و باید سرمایه گذاری کنم همش به نظر من که از این رو بذاریم کنار وی با عجله لباسم حکایت‌ها بابا آن طور که نه گل زیبایی او حکایت‌ها گیرم شده نباشه یه اتفاق عجیبی بعد قربان افتادی از نظر تاریخی ه خب اگه بنویسم به شورشی‌های سوریه سوره اوه به نظر من این بوده که شاید شما این سخن خدا الهام کنی بهشون بحث کنی مثل یاهو و یا اگر درستیه یا نه نه این‌که معلومه که نه بنا باشه که حقوق دست خداست نه نه اون که نمیشه نه میگه حرفی شما مدعی هستید که از پیام خدا نیز خود حضرت محمد نوشته تو این مدت تو فامیل بشه حرف تمام شد هرچیزی چیزی به هرحال این اصطلاح حرف خیلی جانی نداره و ارزش گفتن نه ولی یه نقطه‌ای به نظر شما مثل دیوان حافظ می‌تونی دست بیاره نه نه جدا دیوان حافظ کتاب طبیعیه ندیدی که پس پیداش شد گفت که ببینی میگه کتاب مثل قفل کن مثل بر مصر بودن که تعریف نکردی که تاپیک محتواش عالی به لحاظ ادبی درجه یک یک محتوا درجه یک به لحاظ ادبی درجه یک همینو می‌خوای دیگه خوب دیوان حافظ تو را حافظ شاید رز به لحاظ ادبی که فال من نمیخوام میخوام جسارت نمیخوام بگم که میخوام تصریح کنم به این قضیه پائولو پس بگه که از نظر من از لحاظ محتوائی فوق‌العاده بودن دیوان حافظ تصحیح فوق‌العاده اس با عجیب اونوقت به لحاظ ادبی که قطعا همگان سر تعظیم فرود میارن که اینقدر کاسکو و حافظ اس کسی گفت یک کتابی عرضه حافظ که به لحاظ محتوا درجه یک به لحاظ ادبی هم درجه یکه در هر دو نظر از هر دو جهت شاهکار از هر دو جهت شاهکار چرا نمی‌تونم مثل شو بیاریم تا حالا کسی مثل نیاورده نه من چیکار کنیم این حرفا رو باید کنار گذاشت از این رو حالت خوبه برخی میگن که غزلیات سعدی غزلیات سعدی غزل یا کی داره که بیشتر به کتاب‌های دیگش مشهور مثل گلستان و نه بله تعداد غزلیاتش به اندازه‌ی حافظ نیست ولی میگن به لحاظ چی او تعداد غزل حافظ سعدی داری لحاظ ورزش چی آنها بهتر از حافظ او تعدادی که داره چجوری داوری بکنیم چه ناز به جایی نمیرسه که این حرفا و نمیشه بذارمش کنار یک کسانی دیگری میگن که قرآن به لحاظ ادبی معجزه است یعنی خیر ابتدا حوزۀ ادبی دهی را آه یا به ادبیات شرجی عجیب و غریب او خدا فصاحت و بلاغت و امثال اینها خوب این طرف هم وقتی ما میگه یک عده میگن که آقا خور آن قرارتم زیاد داد لاز حدش وی چی کارش کنم یه کسانی بوده و خط و قدر خل غلط ادبی داره اوه سحر بیاد بگه که او بعضی از این آیات قرآن و برا که اون قرائت گردد هشت دور قرائت گردد وزیر هشت غول همه‌اش هر یک از این هشت دور باشه خب تو این هشت طور یکیش بالاتر دیگه هیشکی بالاتر جور چیزی که از جور قرائت‌شده شما میگید مثلا فلان و هوش من شیعه را که اصلا خصوص عالمان شیعه که یه گیره دیگه دارم میگم شما ما برای اینکه عرض کنم که عقاید و خودتون را تحمیل بکنید به قرآن اول قرآن را غلط می‌کنید اون غلط می‌کنید به لحاظ ادبی آیا این برداشت که اینجوری که اگر تو گفتی غلط به لحاظ عربی زبان عربی و معجزه است به لحاظ ادبی اوه مثلا و لا یعلم و تحویل هو الله و راز الله و راسخون نفر پله نقطه نمیدونم تعویض شد غیر از خدا و راسخون مریم را هم بگیم راسخون در علم همت نام میدونن تبدیل شو و بلافاصله خودشو لخت سما یه دفعه یهویی رو نکن من عندالله اون جملات غلطی که دنبال غلط به لحاظ ادبی حالا میخوای دورش کنی دورش کن ولی غلطه دیگه نگو این هم غلط جفت و جور مجبوری بکنی و معجزه است به لحاظ ادبی اول آیه آقایان غلط کردی اگه اعتقاد مطابق اعتقاد خودت بشه باید غلط موارد متعدد اینگونه داری گ سحر به هر حال اگر این قرآن به لحاظ ادبی معجزه هست یا نیست جالبی این کتاب آموزش عقاید آیت‌الله مصباح میگی یک آینه داری کی یک علم است اوه تو سوره الرحمن این آیه اینه مد آمدتان اما آمدان جنت آن یا مد مردان یا آیت محمدتقی یعنی چی اون جیب‌اش باغ‌ها سبزی شون اینقدر به سبز و شاداب و سرزنده هستن که به سیاهی میزنن یعنی وقتی نگاه می‌کنی انگار سیاه سبزیش اینقدر سر این کلمه متمدن یعنی ابدا چیه میگه اگه کسی از آیت‌الله مصباح میگه اگه کسی یک کلمه مدها متان را از تو قرآن از تو سوره الرحمن برق داره رخ رو داره بعدا به یک غیر مسلمانی که ادبیات عربی بلدی و هنوزم نمیدونم قرآن چی با سوره الرحمن را بفهم خونه میفهمه که اینجا متحمل آن بوده و حذف‌شده این معلوم میشه یادمه که اصلا اعتقاد به قرآن دارد قرآن را تا حالا ندیدی ولی به خونه میفهمه که اینجا مدها متان بوده و عطف شدی خب منم از همان سال که خوندم خیلی سال پیش میگم یک سوره را هممون خوندی ایکس یا همه خوندی مدرس خط زیاد شرکت می‌کنیم اینا دیگه تقریبا هرکسی است سن ماها صدها بار شنیده میگه این باهاش مأنوس حالا خودم خوندی چی خونده ما الان یک قاری تو مسجد مایر از بکنه و متوجه نمیشی فاقد یک غیرمسلمان را متوجه نمیشم کی گفته که یک یک سوره را یک کلمه را یه چیزی رو حذف کنی هیچکس متوجه نمیشه و اینقدر اجازه داد به لحاظ ادبی شما میگی چی خوب و متخصص نظر بده من که نمی‌تونم ما که عربی بلد نیستیم حتی عربا یا عادی شما ما فارسی‌زبان هستیم میتونیم هممون داوری کنیم درباره سطح ادبی دیوان حافظ فارس سیم دیگه ثبت بشه کدوم ما می‌دونیم مثلا همین که بگم و همین الان بنده گفتم برخی میگن غزلیات سعدی بالاتر از غزلیات حافظ ببندش بمونند اکثریت مردم را نبود فارس از نبود یه متخصص یه نظر را در صد مخالف ممکنه دست‌کم بگردی با غزلیات حافظ بالاتر نیا خب یه نفر دیگه باید چاره‌ای خودمو نمی‌تونم مردم که نود و نه درصدشون بلکه نهصد و نود و دو نوع درک ذات شو می‌توانند داوری کنند در این باره او تصریح متخصص یکی پیدا شد که داوری کت خوب مسلمان باشه بس که غیرمسلمان باشد قرار داره قربان غلط داره لازم داری دیگه خیلی مثلا تمایل ما میگیم کتاب بهائی‌ها عالمان ما میگن کتاب بهائی‌ها اشکالات ادبی رسوا داره ادبی خیلی واضح داره با شام راجع به قرآن بود پس اینم ب ع مثل ادبی رو هم بزاره می‌گردم گیرم حالا یک آدم بی طرفی هم فتح کنیم متخصص بود پیدا شد و داوری کرد و گفت این قرآن فوق العادست و معجزه است و فلان انفاق و خشونت زندآور برا من به من زن آوره حتی نمیدونم چرا نوشته حتی گول اینم نمی‌خورم به این مسیحی بوده و نوشته یا آقایی هست به نام موریس پارک موریس بوکای یک کتاب نوشته غربی درباره اعجاز علمی قرآن چندین ترجمه فارسی است اسمش دارم قرآن چی و ال اسم نویسنده موریس میخوای و تلاش کرده که ثابت بکنه قرآن به لحاظ علمی معجزه اس خیلی سالم گفته و ساب زنی باصطلاح ما از و اوائل و تا ساعاتی دیگه چی بودن به آن گفتند یه کتاب کتاب زرد اصطلاحا این کتاب قابل اعتنایی نیست چرا با چندتا مسلمون داریم که خاطر پول می‌نویسم کسانی که به خاطر پول مینویسن چنده قلم به مزد به اصطلاح علم به مزد می‌نویسه آه هم تجلیل میکنه از مقامات بالا به خاطر پول مرد داغون میکنه معجزه اثبات میکنه چی می‌نویسه بخاطر پول مینویسه آقا چند تا مسلمانی داریم که به‌خاطر پول می‌نویسه داشتن داریم که مسیح جمع است تو مسیحی بوده که الو آقای موریس بوکای مصر بوده و با چنان نزدیک بوده و نوشته چیزایی مسلمانان خوششون بیاد و نمیدونم به نظرم فرانسوی بود اگه اشتباه نکنم و من بگذارید ارتش بعث میشه که یعنی یک کسی بیاد بگه که مسیحی باشه و بیاد بگه آره فلان این به لحاظ ادبی چی خانم بازم تو مسیحی چون مسیحی که ما علم برام بوجود نمیاد که که از حرف موریس بوکای اصلا میخونیم ما به همدیگه نگاه کرد من یک‌وقت باید بانک این همه سال چی بوده این کتاب را از اول گفتم من چندتا چیز را دیدم نمی‌دونم خوبیه عرض کنم خدمتتون خوبی که به اهداف خاصی نوشته در فیلم کتاب رو حقوق می‌گرفته حقوق می‌گرفته چیزی گفتی که ما خوشمان بیاد مسلمان و خوششون بیاد و وضعیت خود اوه مهم بلد نبوده که آدم یه آدم مثلا چه تعداد آدم داریم که اسما مسلمان ولی هیچی براشون اسلام اهمیت نداره و پول بهش درد چیزی مینویسه کلی تعریف و تمجید میکنه از کتاب‌های دیگران فالن نامدار و عام اعتماد دارم یه مسیحی گفت فلانی ملاک نمیشه که برای ما علم ایجاد بشه واقعا همینه انگیزه اصطلاح زیادی اصطلاح یه آقای عکس بله اسمش فخرل محققین فخرالاسلام فخرالاسلام اخبار کذب یه مسیحی بوده و مسلمان شد وقتی کتابی یا نوشته‌ای برای اثبات حقانیت اسلام و امثال اینها مخفی کسانی اومده خوبین آقا ما مسیحی بوده و مسلمان شدی بعد یک کتاب مشهور نوشته ظاهرا اسکار الیتسل اعلام خیلی او علما و علما این که خیلی این آقا بخاطر همین عنوان را بهش دادن اخل اسلام من فخرالمحققین پخمه دانشمند سوفی این کتاب را در دفاع از اسلام نوشته و برتری اسلام بر مسیحیت و امثال اینها خانوم الو با دقت برخی از محققین اثبات میکنن که یه آقای هندی غربی به این آدمی که کتاب انیس سال اعلام را نوشته و بین علمای اسلام جا و عنوان یک شخصیت میتونیم کتاب رو یک عالم هندی نوشته‌ای این آدم دزدیدی یه آدم دزدی به نام خودش کرده سوتی داده بدم او نقل میکنه که یه جایی رفتم اینجوری اینجوری کرده که نمیدونم کجا خوندم که یه چیزی اینجوری جابجا بودن شکل می‌دهد آقای استاد مقابل توفیقی یه مقاله نوشته بود می‌خواست تو مجله هفتاد زمان چاپ کنه از مون قبلا دانشگاه ادیان چاپ می‌شد سی چهل شماره چاپ‌شده الان دیگه فکر کنم نمی‌شود مقاله منو نگاه قبل از چاپ به من دادن و نگاه کردم آنها دیدم که اولش نوشته دانشمند بزرگ چی چی چی چی چی آقای فخرالاسلام برو بالا بعد زیرش نوشت پایین نشون می‌ده میگه دزد شری بابو زودی ضعف در خدمت شما استاد فیزیک اول لازم نیست تو آخه اول آلمان موضع می‌گیرند که خود امروز خیلی عبوس آتش داغ میشه بالا برده و بعد میگه که اوردوز بوده و این کتاب از اونجا که دزدیده کتاب را به هندی نوشته و یه برداشت رونویسی کرده جانسون یه دسته دزد ببرد چرا دزدی میکنه و کتاب بزن دنبال دنیاس دنبال دنیا برای مسلمانان خوشگل گل میزنه مسلمانان را که پول بهش بدن و چی بکنند و جایگاه و بهش فخر و فلان چی نبوده که دروغگوی بی‌خود بوده و حالا ما چون طرف دین شاه باصطلاح گفتم معلم جشن بگیریم و و سبک خب بله خیلی وقت‌ها جشن رو می‌گیریم و اون دوستان میره ما یکی از مربی‌های سرمربی فوتبال تیم فوتبال تو ایران حمید پارسا پارسا در یک سال دو سال پیش بود پارسال شد نه آخه چرا مسلمان شدن بر اینکه این خودش یه آدم مسن چی از دختر جوان ایرانی چی حاضر شده و خواسته باهاش ازدواج بکنه اینجاست که اجازه نمیدن که با غیرمسلمان هیچی نداره مسلمان شده که بتونه ازدواج کنه با جشن بگیریم که یه نفر میخوام نشه چی به ما آمار می‌خوابم تعداد ماهی‌های معلومه بعد چی مسلمان شده بن سلمان قاعدتا سوریه دیگه حسن یه از و سود برا قتل دوستانم به نام خوشحال یه نفر اون کیه چه خاصیت چیم اینکه براش ارزش و رو به چه هدفی شده اسمی شده که بتونم ازدواج ثبت بشه و مگه چی نیس اون افراد زیادی بودن با این انگیزه‌ها و میومدن و مسلمان می‌شد در نفرت انگیزه مختلف لاله پس اینکه مسیح گفته اینا ملاک نیست می‌خوام بگم این اعجاز ادبی گیرم یه مسیحی بیگی متخصص هم باشی باز هم برای من علم‌آور نیست به جایی نمی‌رسی سینا بذاریم کنار و ساحران بعدی را که همه اجازه تدبیر برخی دیگه میگن اعجاز علمی اعجاز علمی می‌گردد اعجاز علمی چجوریه بودن مباحث قرآن مطرح شدیم یه علم جدید کشف کرده‌ایم خیلی چیزها بسه حرکت کرات نمیدونم چی زودتر به و این مساله‌ای حالا مخرب یه کسی پیدا بشه بگی کی خوبه و یه قربان هزار و چهار صد سال پیش هزار و چهار صد سال دست شما بوده این مسائل علمی را گفته بودی قایقی که شما تجربه کرده‌اید که ما کشف کردیم برو قرآن ما جلوتر گفته به گفته بود فقط قصد نکردی خب می‌گفتی تا قرون و کمکت بود زمین اینجوری خوراک اینجوری‌اند دوی شما می‌گفتی یالا پول را ترک کرد میای میگی این یک‌طرف قضیه نکته دیگر اینکه اوه بعضی چیزا حذف میشه بعد معلوم میشه که اصلا علم علم قطعی نیست علم تجربی عوض میشی شهره نمی‌تونیم قرآن را بری و هی دائما تغییرش بدی با تغییر ببینم اصطلاح یک نکته نکته بعدی رو بخور و پنج ثانیه میگن که مواردی هم قرآن داره با علم ناسازگار چیکار کنیم اینکه نمی‌تونی بگی که هیچ چهار چیز این پایین موردش نبود در مورد دیگش ضد کشفیات علمی مثلا و بازم میگی معجزه است آقای پنج تا منطبق پنج تا ضد این اتفاقیه اتفاقی شد علاوه بر اینکه شما داریم ببینید این قضیه تو دهه پنجاه و چهل و اینا دهه پنجاه هزار و سیصد و پنجاه تا سکه هزار و صد و پنجاه خیلی بد بود توی روشنفکرهای ما و حتی اون سبزی‌های ما که بیان معجزات علمی قرآن را ثابت کنن خیلی اصطلاح اونوقت می‌گفت مثل آلمینیوم نمایش بگم کالا میشم به وقتم خیلی سوالات و جوانی قبل از اینکه طلبه بشوم و یه مقداری بحث و نام کردم راجع به می‌گفت از اوران گفته الله و صمت خدا صمد است صمد یعنی چی به لحاظ لغوی یعنی گذاشتن سمر یعنی توربو خالی نیست به لحاظ لغوی وی ما دی رامین یک فاصله‌ی الکترون‌ها و پروتون‌ها و اینها رو بتونیم با دستگاه فاسد زوج کم کنیم کره زمین می‌شود یه توپ بسکتبال اگه بتونیم فاصله از کره‌ی زمین میشه به توپ بسکتبال غم انگیر اونجا خوراک سیاه‌چاله‌ها و ناتو بوجود میاد خاطر اینه که فشرده میشن و جاذبه‌ی عجیب و غریبی هم دارند و فشرده شدن و سیاهچاله بگو نارا عالم اسما توش نه فعل مایع مستند آنها اون بهم گفت که خوب ببین زن ماده توخالی زن اون گفت خدا تو پره یعنی ماده توخالی پس قبل از اینکه این علم جدید کشف بشه کشف کنه او گفته بود که ماده توخالی ایه ماده بینش فاستر رسانه‌ها خوب باش مخزن همونطور که قبل از اینکه بره تو میخوای پس طبق این حرفی که شما می‌زنید ما دی توخالی غیر ماده تو پر آه پس شیطان صمت خدا فقط صمد نیست همینو میخوای بگی معنی حرفت اینه معنی حرفت اینه که شیر ماده که الکترون‌ها پروتون‌ها داره اتاقه اداری خالی باشه که فرشته هام صمت دیگه هر چی غیر مادی و سم هستم الله و سمت نخاعی بیا سمت اینجوری که شما می‌خواین تفسیر کن خب ببین دی الان علی چجوری است چقدر این تفسیر یا تأویل این در درآوردن این خیلی بی‌پایه ولی دهه پنجاه که اینها خیلی باغ بودی حسن ایجاز علمی حرف بی‌ربطی حرف بی ربطی به پاش به هیچ جا بند نیست یه جاهایی ممکنه ها یه چیزی همون مثلا دفعه میگی شمس را خورشید رو میگه منی یا سراج ولی ماه را میگه نوح نمود نوردهنده نه درسته این معلوم میشه توجه داشته که خورشید خانوم از خودش چراغ مه نور داره منعکس میکنه یه اقیانوس یادمه آیه‌ی دیگری هم داریم که ماه را هم همانطور میگی یکی که پیدا کردیم اصطلاح مسئله میشه که راه هیچ مسئله علمی و سرینا چیزی از توش در نمیاد از همه نوع گذشته همین گذاشتی تو قرآن معجزه است بن اگه شما میخوای بگی اثبات بکنی از یه طریقی دویست سال پیش هم می‌تونست که پس همین حرفارو بزنه قبل از اینکه این کشفیات بشه در یک هزار و چهارصد سال کسی می‌تونست خاطی راهی باشه که دویست سال پیش هم بتونن به راحتی اثبات بکنیم الان که تشکیلات فقط تو می‌تونی بگی طول هزار و چهارصد سال هم کسی می‌توانست از این راه استفاده بکنه اینا آره گفت که غربی گفته بودین نه ما مسلمانان نه همه ادیان آلوده‌تر مسیحیت و نارو گفته بود که وقتی یه چیزی کشف می‌شی این ابرو آخوندا روحانیان و روحانیان ادیان اول باهاش مبارزه میکنن بعد می‌بینند نمیشه مبارزه بکنی میشه وقت ساکت می‌شه بعد از یه مدتی گردم میگن ما جلوتر گفته بودیم من یه مدت جلوتر از ما گفته بودیم جلو به ما نگفته بودی چی مبارزه می‌کردی تا چه جاده دعوا می‌کردی که سر بلندی و سر خر دوش حمام و در رو با این چیزا مبارزه داشتی می‌کردی تا دیروز با اینا مبارزه داشتی می‌گردی بلندگو اعلام می‌گفتی دوش اما آرام اوه آره بهش میگن بادمجان ارمنی چی نه بادمجان ارمنی یه چیزی اینجوری در برج فلکی با اینها گفته او حرام یا چیه و فلانوئیدها جی برمی گردم گرچه غربی و تضعیف کردن به قرآن ما اومده بوده دیدن خوبه و نه حرفای بیخود موزه یه معجزه‌ای دیگر میگن گاهی و اونم پیشگویی میگن قرآن پیشگویی کرده ساعتچی او پیشگویی کرده است اینا کشیش اینکه نمیدونم چی و فرانک که که رد میشیم از روایات دارو بله یه چیزی بود گفتن یالا عجب یا للعجب بین بین جمادی و رجب وقت می‌گفتند شبیه به آمریکا حمله کرده به عراق بین جمادی و رجب بوده و این حرفا گذشت چندسال شدی خبری نشد چیزی نبود و می‌فروختم یاد داد امروز نه این موارد کالج پیش‌بینی که خب خیلی زیاده و الان یه مصیبت داریم که دارن میگن سوریه ایجاد شد پس سفیانی از فلان مسئولان باید بگوییم که اوه ولش کن اینا اینقدر طول تاریخ بوده به طور جد جد جد گفتن که سال زارعی هجری امام زمان ظهور زمان صفویه بود شاه‌عباس اینقدر جدی با وعده همه بود شاه‌عباس مناسب پایتختش عوض کنی نمی‌کرده به خاطر تو سال هزار بشه خودتون با عوض میشم جیک بیخود حالا این اینکارو نکنیم آنها وایساده سال یک هزار شد دیگه خبری نشد پایتخت را از قزوین اورد اصفهان پایتخت اندازه منتظر بودن صف‌ها خیلی جدی همه گفتن سال یک هزار و سلم امام حسن ظهور میکنه و اونها اینقدر از این چیزها زیاد ولی اون هیچ موقع دیگه تو قرآن مثلا بهش استناد می‌کنم متن آگهی قله بدتر روم اون اینجا قرآن مجید پیشگویی کرده‌اید این مسئله پیشگویی رو تو عهد قدیم هم زیاد داریم تو عهد قدیم و پیشگویی زیاد داری میگی قوم به اسارت میگیرن بعد از شخصی به نام کوروش پیدا میشه اون را نجات میدی چه میگم اینقدر از این پیشگویی‌ها خورد و میگه پیشگویی که در آینده میشه جالب اینجاست که شما برای اینکه به یه پیشگویی واقعا پیشگویی باید اثبات کنی که ایکه تاپ خبر از وقوع اون پیشگویی نوشته شدی بعدش نوشته نشده تو در رابطه با عهد قدیم دانشمندان جدید میگن همه این کتاب‌ها بعد از وقوع حادثه نوشته‌شده بعد از زمان کوروش نوشته‌شده ثابت میکنن انداخت بعد میگه کوروش در قرن ششم قبل از میلاد می‌زیسته این کتاب در قرن سوم میلادی قبل از میلاد نوشته‌شده دوم ضمن سیصد سال بعد از حادثه کتاب نوشته‌شده اسمشو گذاشته پیشگویی که می‌شود نسبت داده به کسی را ثابت میکنه که کتاب کتاب بعد از به اصطلاح وقوع حادثه نوشته شدن حالا بخوایم بگردیم به خود همین الان بنده بخوام بگم با همین گفتم یه علم اینقدر کمکمون کرده که میگه این قرآن نسخه خطی بین سال چهل تا هفتاد میلادی خب اگه هفتاد ام افراد هجری هفتاد هجری نوشته‌شده که بعد از وقوع حادثه بوده چون من که بیش از من نمی‌تونم بیشتر اثبات کنم که میگم این کتاب سال هفتاد بوده که نتوانستم اثبات بکنم امسال هفتاد به بعد از وقوع حادثه اس سال هفتاد بعد از وقوع حادثه است بنابراین در صورتی می‌تونه این پیشگویی به درد من بخوره که بتونم اثبات کنم که کتاب قبل از وقوع حادثه نوشته‌شده را که نمی‌تونم اثبات بکنم داستان آوری چیزایی که میگن پیشگویی‌های قرآن اینها هم مشکلی رو به اصطلاح حل نمیکنه کارت را درست رو بذاریم کنار هیچکس دست ما خالی شد هیچی نداریم اینا راه‌های گرفتن آقایون دیگه غیر از اینها راهی برای اثبات جات و قرمزها من بذارین انشایی که مفصل اشکال داره مسئله سوریه یه دستی دریایی میاد اصلا هیچ ربطی به نام ناشر من ادبی اونایی که اشغال نمیکنن اینا رو میارن و برای مهندس دارد مسائل کاری ایشون اینا رو معجزه نمی‌تونی معجزه تعدادی کلماتی که پیرو شما مثلا یه موردی از تناسب یه جوری است آره نه ببینید چیزی تو این تیرها درنمیاد می‌گفت کی هشت هشت هشتاد و هشت تولد امام هشتم صالح نه هفته است اجداد و هشت تولد امام هشتم خوبه اوه بار میکشه دیگر سال یه چیز اینجوری میشه اینا نه باید به این چیزا بنظر من هیچی توش درنمیاد لال است رقمی عددی چیزی نه آره گفت که جنگ عراق که در مسیر کرمان گفت که اسمت چیه گفت عباس گفت که اسم پدرت گفت مثلا عباسعلی او از کجا اعزام شدی اوف از بندرعباس کجا دستگیر اسیر شدی گفت دشت عباس گفت ما رو مسخره کردی گفت نه حضرت عباس به هرحال عرصه دیگه ردیف کردن و این اسم‌ها و این چیز‌ها نا خیلی بگذره مثل قطره‌ای که کار می‌کنم روی من نمیخوام جسارت بکنم به می‌خوام بگم اینام چیزی از توش کم از نگاه من قرآن مجید بیل آغاز مو طبایی معجزه است چه کسی اینها نه به لحاظ محتوائی معجزه است اصلا نمی‌چسبد به اینکه احداث نه حتی شاید جواب برای این آرزوم فرمایید که مثلا به لحاظ ادبی مورد وضعیت اشغال می‌کنند که چرا قرآن اینقدر تکرار داره چرا ما اطوار این داستان چون یه بار گفتی تو تکان داد داخل جواب‌هایم مید اومدم اشکالات اینجوری هم از چنان نظم نداره چه مشکلی که چرا وسط اوناگی مایع بله ایام اکمل لکه عمدی نکن کجا آمده سوره مائده یه مطلب فعالیت واقعا آدم اینا ممکنه اشغال بکن کسی برای جواب ممکنه بتونم ولی به نظر من من این راهی که میگم هیچ‌یک از اینا رو ممکنه نتونم جواب بدم حتی اشکالات ادبی که افراد می‌گیرند نتونم تکرار هست نتونم جواب بدم ماجراهای نقض شده نتونم جواب بدم مثلا کی این روناس که توی شکم ماهی رفت چه جوری بود چون ما نور چگونه بود تا آب بالا اومد آب که یا آبی که الان ما می‌بینیم شعله باید در گودی جمع نمیشه گفت کوه را بگیر که او بوی سیر می‌شود و می‌بینیم که آب جمع نمیشه هرچقدر بارون بیاد سیل بزرگ بر میاد و میره آب جوری جمع شده دروغگو کجا بودی همه زمین چجوری آب قطع کن بر کوه را بگیره یه منطقه بوده این منطقه بین‌النهرین بوده همین منطقه چقدر بوده چه جوری بوده چی بوده که آب اینقدر جمع شدیم که او را گرفته که جمع نمیشه نمیدونم اینا چی هستن برام مهم نیست خیلی سالمی میگم نمیدونم نمیدونم زیاده ماجراهای مختلفی است که ولی از این قرآن مجید یک نظام اخلاقی حقوقی اعتقادی به دست میارم از اونجایی که می‌فهمم که دائم اینه که نمیتونه محصول زمینی حجاز هزار و چهارصد سال پیش باشی این دعا را دارم بعد میگم نظامی که من دارم بهش اشاره می‌کنم هر موقع تاریخ که بخواد کل جهان اجرا بشه کل جهان بهتر میشه یعنی دام و دام اینه که همین الان هم جلوتر از همه جهان است با دین دام اثبات کنم که تلاش کرد و سی و چهار جلسه‌ای که بودجه آن را به اصطلاح اثبات بکنم از نگاه من به این معنا قرآن معجزه است حتی بعد از اینم کنار رد میشم که آگاهی و قرآن سالم دست ما رسیده نداشت چیزی ازش کم شده کسی نگفته اضافه‌شده و هیچکس تو طول تاریخ نگفته به قرآن چیزه اضافه شدی گفتن کم شده که تحریف گفتم کم شده یا نشده بود فحص از نظر من نمی‌تونستم به شاه ولی تماس حاصل شد میومدن نوروز که قرآن نوشته می‌شد مکتوب شو دو نفر که شهادت می‌دادند که این آیه قرآن بوده میومد توی قرآن آیا یک آیه قرآن قرارت ادبی داره مونده اصلا نمیگم نه کم و زیاد شده ممکن زیادش شده ارزیابی کس مدعی نشده ولی من میگم ممکنه همه اینا ممکنه ولی یه چیز دیگری من از همین کتاب موضوع نظامی در میارم که اون نظامی که من درمی یابم نمی‌تونی محصول حجاز هزار و چهار صد سال پیش باشه و برا همین الان و برای عصرهای آینده همیشه می‌تونه پاسخگو باشه و همیشه می‌تونه جهان را بهتر بکنی همیشه می‌تونه جهان رو اگر موفق بشم که این رو نشون بدم که اینگونه است کتاب معجزه اس و بنابراین به اصطلاح وقتی این کتاب دیگه رسالت حضرت محمد و جو مسائل دیگر مبتنی بر این میشه خود پیامبر اثبات میشی خود اینکه سنت پیامبر روغن پیامبر حجت از خود قرآن اثبات میشی از خود ما آتاکم الرسول فخذوه و مثلا بالا و دیگه از این لحظه که الان نمیدونم دیگه توضیح بدم که من فقط گفتم از چه راهی برای خودم اثبات‌شده برای خود اینکه نظام را بگم چیه او نظام طولانی و گفتم سی و دو اصل مهم لزوم اصول مهم السا اصول دیگری هم میشه از قرآن درآورد من به نظر خودم نیز جوری که ازش جدا از یه نظامی درست میشه تو فوق‌العاده است خب این جای خودشو بعد اونجا بگم بحث کردم از نگاه من برای من چون من دارم بحث اعتقادات میکنن اصلا یه چیزی من نمیگم خدا است دارم میگم خدا است ادعای درباره خارج کردن نه برای چیز دیگری میگم میگم با این دری بهرام من اثبات‌شده که خدا از من دارم از درون خودمون خبر میدم از بیرون خبر نمیدم که من بیرون خبر نمیدم که بنابراین در درون خودمو دارم اشغال می‌کنم نامداران و من اینا میگذره داره اینجوری میشه یعنی این برهان منو قانع کردید خدا است این برهان منو قانع کردی که قرآن نمی‌تواند کتاب زمینی باشد منو قانع کرد به گزارش می‌داد گزارش درون خودمون بود گری بهش میشنوه ببینم آیا قابل‌قبول هست یا قابل‌قبول نیس او هم قانع میشی یا قانع نمیشن و بخشش قانع میشه بخش را قانع نمیشه من قانع شدم او عمده براش ظن و گمان بوجود بیاد به چیز دیگری بشه یه حرفه دیگر یک بنابراین از این مرحله گذشتیم دیگر آن با دو تا پیام برداری تا الان که بحث می‌کردیم قبل از این جلسه یک پیام برداشتیم قنبر باتری از الان دو تا پیام بردارین نامبر وان اینجاست که دین دیگش حتی باورها یه شکل دیگری شروع میشه مثلا این پیامبر حالا چه ویژگی‌هایی داره چه ویژگی‌هایی باید داشته باشه آیا مرسوم هست عقل میگه باید چقدر به عصمت داشته باشه خود قرآن میگه چقدر فیلمش چقدر باید باشه و همه چی میدونی و همه چی نمیدونی نه دیگه مسائل دیگر ببخشید در خدمتتون هستم نیازی باشه کتاب کتاب اثبات شد به آن بر اثبات اثبات و از طریق کتاب پیامبر اسپاک لباس مثل بستن کاملا درسته یا نه همینجوری همینطور نه دروغ نگفته مارکس گفته دین افیون ملت‌هاست به چه معنا هی جین واقعا بسیاری از ادیان داغ و وضع موجود را بپذیر تحمل کن تلاش نکن که تغییرش بدی تلاش نکن که این وضع رو از بهش بگی تو بعضی از جنگ اصلا گناه بزرگ مثل آینه هندو ساین هندو اثر که تلاش بکنیم که زن تو این طبقه هستی طبقه پایین که تلاش بکنی که نظام را به هم بزنید بعد این بزرگترین گناه تمرد ولی واقعیت اینه که بین بقیه ادیان هم دین وقتی‌که منحرف میشی آره افیون میشه حرف بی‌راه نگفته که ادیان تاریخی اینه که مسیحیت و اون باهاش روبرو بودیم قطعا مسیحیت این‌گونه است قطعا مسیحیت اسلامی به ما ارائه میدیم لعنتی آره نه آره آره یک شعری هست یک انگلیسی بود گفته و دو یک کتاب او دل من تجربه کردم یه شعر چرا مضمون ش بود می‌خواست برسونه کی جین وقت خراب میشه چه جور میشه می‌گوید که محتوای شعر این بود که زنبق بورلی بسیار خوشبو نه بلوم قله خداست حالا من ندیدم زنبق ولی اگر فاسد بشه از علف هرز بدبو در بااینکه این گل خشنودترین تیر است فاسد که شد از علف هرز سبک تره مثال رو برای دین زدم و اوردین این چیز خوبیه ولی فاسدش فوق‌العاده مزخرف فوق‌العاده مزخرف بود آره آقای آقاجری اگر اشتباه بود دانشگاه نمیرم با یه عقیده جیغ‌های می‌تواند از لوله‌ها شود من اعلام شد شهریه بله که تو شورای عالی قضایی اگه رای منفی نداده و پیداش بله یادم یادمان سبحانی آقای سجادی آره سجادی من الان یادم نیست و جزو خبرگان آقای هاشمی آها نفر دهم شد وی میگم دیگه نفر هفتم بعد از رای نیاوردن یه نفر امده و نه هفده شانزده تهران بخاطر دام جاده اومد اسمشو نه چی که آقای جنتی شد شانزدهم او شد هفدهم شون زد و خواست ملت حالا نه ایشون اگر رای منفی نداده بود ادامه مطلب که اقای زندانی کردی داری میگی نگفتی که بی‌نیاز ولی قصد دارد بر فرض اینکه بایدم نگفت می‌تواند نبود باشه چقدر این‌ها دارین افیون توده‌ها منظور به اصلاح کرده بودیم شیوه حکم اعدام نیست آره الون بده و الان من میخوام بنویس کسی بنویسه قرائتی از دین که شمار نیل به ارائه می‌دید است قرائتی که دارید ارائه می‌دید است و هم به رعایت بله ممنون سوامی تو جوشان