خلقت مساوی زن و مرد در قرآن

از راه روشن

فایل صوتی

متن زیر برگردان فایل فوق توسط هوش مصنوعی و بدون ویرایش، حاوی اشکالات زیادی است.

سلام علیکم و رحمة الله

بسم الله الرحمن الرحیم

بخش دوم اسلام بحث اسلام و حقوق بشر از امشب آغاز بکنیم و عنوان بحث بسیار مهم حقوق زن و بحث جلسه امروز مون خلقت مساوی زن و مرد در قرآن مجید اگر قرار شد که خلقت کاملاً مساوی باشه و زن و مرد در خلقت هیچ تفاوتی نداشته باشند یعنی هم یک جور خلق شده باشند و هم قدرت و توانایی هایی که به هر دو داده شده یکسان باشه اگر به این نتیجه رسیدیم باید بگوییم که در تکالیف و حقوق هم برابر هستند و تفاوتی نیست و اگر در جایی رسیدیم که حتی خود قرآن مجید یه تفاوتی یه جایی قائل شده این مربوط به وضعیت اون زمان بوده یه امر ذاتی نبوده یک امر عرضی بوده و موقعیت ویژه اون زمان و اون مکان به اصطلاح بوده و ممکنه در زمان و مکان دیگری به اصطلاح تغییر بکنه ممکنه متفاوت باشه یه امر ذاتی همیشگی دائمی نیست اگر به این نتیجه رسیدیم خوب بحث خلقت انسان و خلقت زن و مرد در قرآن مجید مطرح شده دوتا حادثه در قرآن مطرح شده که مشابه اونها در تورات هم مطرح شده و جالب اینه که اندیشه ما بیشتر توراتیه بحث است که می‌خوام امشب اندیشه ما به دلایلی بیشتر اوراتیه توی این مسئله و قرآنی نیست یعنی اندیشه توراتی بیشتر نفوس کرده و رایج شده و رایج هست در هر دو مسئله‌ای که می‌خوام در باب خلقت خدمت تو عرض بکنم البته عرض کردم خلقت دوتا حادثه دوتا ماجرا یکی مسئله خلقت انسان و یکی مسئله حقوق انسان اومدن انسان از اون جایی که بوده به رود زمین که در قرآن تعبیر به هبوط شده این هم در تورات مقصرش زن هست حوا هست آدم فریب خورده فریب دهنده قانون بوده حوا بوده که باز این هم و بعد نشون همین امشب یکی دوتا آیه یکی دو تا مورد از عهد جدید میخونم خدمتتون که ببینید هر دوتا چه تاثیری در حقوق میتونه داشته باشه و مثلاً در مسیحیت داشته تو خود می‌خونم خدمتتون که تاثیرگذار بوده هر دو مورد مسئله اول پس خلقت و بعد اون مسئله گناه آدم کی مقصر بود و بعد میرسیم به من که چکیده سخن امشبم را عرض بکنم بحثم سوالم اینه یا زن و مرد به لحاظ خلقت تفاوتی دارند یا نه آیا قبل از اینکه روی این زمین بیایند نقش متفاوتی داشتن یا نه و آیا با امکانات متفاوتی آمدن یا نه امکاناتشون یکسانه و بعد یه چیز دیگر نتیجه است که آیا تکالیف و حقوق شان برابر است یا نه در واقع من چهار تا سوال رو پرسش را به هم چسباندم سوال بحث امشبمه که می‌خوام فرضیه‌ام که پاسخ رساله اینه که به لحاظ خلقتی هیچ تفاوتی نیست به لحاظ ماجرای قبل از چی به لحاظ امکانات که عقل و به اصطلاح فطرت ما با دو تا امکان اومدیم با دوتا ظرفییت اومدیم روی این زمین که این دوتا به اصطلاح قوه ظرفیت توان زمینه ساز تکلیف و حقوق ما شده فطرت مون آنچه که جز وجود مون جز خلقت مون قرار گرفته دیگر خردمون که باش می‌تونیم کشف بکنیم و رشد بکنیم آیا این دوتا مساوی هستیم یا نیستیم بر اساس قرآن مجید فرضی ام اینه که می‌خوام بهش بپردازم که حتی یک آیه نداریم که به صورت زنی یا چی تفاوت بین زن و مرد به اصطلاح تو این محوری که گفتم قائل شده باشه بلکه در برخی از جهات چه بسا مرد در برخی از جهات که در تورات اومده در قرآن بیشتر مرد مثلا مقصر جلوه داده شده مثل گناه آدم مثل ماجرای گناه آدم بسیار ارز میکنم خدمتتون تاثیرگذار تو ادیان ابراهیمی توی حقوق متفاوت زن و مرد اون ببینید یه مثال میزنم بعدا خدمتتون میخونم زن حق نداره سخنرانی کنه و موعظه کنه جمع را زن باید ساکت باشه و بشینه و بشنوه چرا چون او مرد چون او از مرد خلق شده و اون مرد را فریب داده برات می‌خونم خدمتتون ببینید اون موقع حق نداره سخنرانی بکنه اون وقت انجمن اسلامی مهندسین ببینید چه جرمی مرتکب میشه که یه هفته بنده رو دعوت می‌کنه یه هفته هم به اصطلاح اساتید خانم را دعوت میکنه و اصلا به این سخن پلوس گوش نمیده که زن نباید به اصطلاح سخنرانی بکنه و موعظه بکنه و اینها بسیار خوب عرض کنم خدمتتون که برم سراغ پس فرضیه‌ام رو هم گفتم هیچی تفاوت نیست در نتیجه زن و مرد در حقوق و تکالیف مطابق قرآن و مجید برابر هستند برخلاف تورات و عهد جدید که چگونه نیستند اونجا اینگونه نیستند ولی اینجا هستند خب این مسئله فوق العاده مهمی هست و پایه هستیم بحث این بحث را اگر بتونیم درست بکنیم پایه می‌شود که ما اگر جایی خواستیم بگوییم تفاوت بین زن و مرد در حق هست یا در تکلیف است کمی می‌خواهد دلیل می‌خواهد و یا باید بگوییم یه امر عارضی است هرگز یه امر ذاتی نیست مال زمان و مکان هست یعنی عارض شده این واقعی ذاتی نیست اگر این پایه را محکمش کردیم خوب میریم سر بحث خلقت جالب اینجاست که خلقت آدم و حوا در تورات دوتا روایت داره یک روایت نداره که روایت دومش بین ما مشهور شده و معلومم از کجا چون بعضی چیزها بین ما معروف میشه از روایت گرفته شده از قرآن ما داریم از روایت گرفته شده ولی برای مسئله‌ای که می‌خوام بگم روایتم عکسشه حرف اینه آیا مرد خلق شد و بخشی از بدن مرد بعدا تبدیل به زن شد یا نه یعنی خلقت زن یه امر فرعی و بخاطر نیاز خیلی مسئله گفتیم مرد خلق میشه مرد نیاز داره و به خاطر نیازمند از مرد از بخشی از بدن مرد زن خلق میشود خلقتش ثانوی و فرعی این روایت دوم تورات روایت اولش این نیست دلیلشم اینه که حالا من جاش نیست که دانشمندان جدید میگویند که بهشون میگن جریانی هست به نام نقد تاریخی کتاب مقدس در قرن نوزدهم شکل گرفته نقد تاریخی این نقادان کارهای خیلی دقیقی انجام دادن یکی از کارهایی که انجام دادن اینه کار کوچکشون اینکه تورات موجود ۸۰۰ سال بعد بعد از حضرت موسی حضرت موسی ۱۳۰۰ پیش از میلاد می‌زیسته ۱۳۰۰ پیش از میلاد نه ۵۰۰ قبل از میلاد یک کسی تورات را نوشته و با استفاده از چهار تا منبع تالیف کرده کتاب را یعنی نویسنده تورات چهار تا منبع در اختیارش بوده با این چهار تا منبع این تورات فعلی را نوشته برخی از جاها دوتا منبع را کنار هم گذاشته با اینکه ناسازگارند با اینکه یه جور نیستند این مثلاً دوتا منبع مثلاً منبع فرض بفرمایید منبعی هست به نام اسمش می‌ذارن قدیمی‌ترین منبع منبع یهو هست نام خدا توش یهوه بوده اون منبع منبع دیگه است که اسمش الوهیمی هست نام خدا الوهیم بوده منبع روحی مثلا و منبع یهویی دوتا حالا به عنوان مثال عرض میکنم این را دوتا روایت از خلقت انسان داشتند نویسنده تورات این دوتا روایت را کنار هم گذاشته و با هم جفت و جور هم نکرده دوتا روایت با هم ناساز اون وقت تو این دوتا روایت خلقت زن و مرد دو جوره مثلاً حالا روایت اول را من خدمتتون می‌خونم و بعد به اصطلاح روایت دومش را خدمتتون عرض می‌کنم عرض کنم که روایت اول که تو صفر پیدایش باب اول آمده اینه و خدا گفت آدم را به صورت ما و موافق شبیه ما بسازیم تا بر ماهیان دریا پرندگان آسمان و بهاییم و بر تمامی زمین و همه حشراتی که بر زمین می‌خزند نماید پس خدا آدم را به صورت خود آفرید تو روایاتمون داریم که خدا آدم را به صورت خود آفرید ولی تو قرآن نداریم ولی تو از روح خودش درش دمید که داریم حالا این بحث امشب ما این قسمتش نیست او را به صورت خدا آفرید این جمله ایشان را نر و ماده آفرید یعنی از اول جفت آفرید نرو ماده رو با هم آفرید یعنی یکی خلق نکرد یک مرد و یک به اصطلاح زن با هم آفرید بله و خدایشان را برکت دادهخدا بدیشان گفت بارور و کثیر شوید و زمین را پر سازید و در آن تسلط نمایید و حکومت کنید و اینها پس زن پر روایت اول در روایت اول تورات زن و مرد با هم خلق شدند مساوی هستند دوتا خلق شده یک مرد و یک زن این روایت من روایت دوم را هم که در صفر پیدایش باب دوم آمده اون را هم بخونم خدمتتون هنگامی که خدا آسمان‌ها و زمین را ساخت هیچ بوته و گیاهی بر زمین نرویده بود زیرا خداوند هنوز باران نه بارانیده بود داستان اول میگه خداوند آسمان و زمین و همه چیو خلق کرد در روز ششم آخر خلقت بود آدم را خلق کرد اونجا روز ششم آدم را روز ششم خلق کرد و روز هفتم هم استراحت کرد ضعف هفتم استراحت کرد که حالا به تعبیر اونها شنبه بود مثلا عرض کنم خدمت اونها که ولی تو این روایت دوم میگه که هنوز باران نه بارانیده بود و همچنین آدمی نبود که روی زمین کشت و زرد نماید اما آب از زمین بیرون می‌آمد و تمام خشکی‌ها سیراب می‌کرد آنگاه خداوند از خاک زمین آدم را سرشت از خاک آدمو درست کرد سپس در بینی آدم روح حیات دمید اونجا از روح خودم میگه اینجا میگه از روح حیات دمید مفسران یهودی مسیح میگن مقصود از روح حیات همون روح خداست چرا برای اینکه با او اولی جورش کنن که گفت به صورت خداوند که گفت به صورت خدا آفرید جورش کنن میگن این روح حیات مقصود روح خداست خوب اسم این کتاب یا من دارم از تورات نقل میکنم ولی این کتاب اونجا هست انسان در اسلام و مسیحیت و اونجا دارید عرض کنم خدمتتون به او جان بخشید و آدم موجود زنده‌ای شد خوب این خلقت آدم ۱ آدم فقط آنگاه آدم را بعد از اینکه یه ماجرایی میگه و آدم تنها آنگاه خداوند آدم را به خواب عمیقی فرو برد و یکی از دنده هایش را برداشت و جای آن را با گوشت پر کرد و از آن دنده زنی سرشت و او را پیش آدم آورد آدم گفت استخوانی از استخوان‌هایم و گوشتی از گوشتم نام او را نام او نساء باشد چون از انسان گرفته شده است این روایت دوم که روشنه با اون روایت اول سازگاری نداره روایت اول زن و مرد با هم خلق شدند در روز ششم هم خلق شدند و بعد از خلقت همه چیز ولی اینجا به اصطلاح فرق داره این آدم حوا از دنده مرد به اصطلاح آفریده شده خوب این روایت دوم به نظر من یه جوری به صورت افسانه گونه بین ما یه جایگاهی دومی داره که گویا زن از مرد آفریده شده و ما همچین چیزی هرگز توی قرآن نداریم و عرض کنم خدمتتون که روایاتی داریم که رد می‌کنه این را روایات اینجوری نیست که از روایاتمونم گرفته شده باشه احتمالاً از خودتون تورات وارد ذهن ما شده یا جا افتاده چون روایات برخی از روایات ما سوال میشه که آیا زن حوا از بدن آدم گرفته رد میکنه میگه میگه خدا ناتوان بود که بسازه که این را بگیم گرفته و رد می‌کنه و میگه این حرف حرف به اصطلاح درستی نیست این خلقته پس به لحاظ خلقت اینجا تو تورات دو جور داریم آنچه بین ما مشهوره روایت دوم تورات است که در باب دوم صفر پیدایش آمده اما قرآن در این باره چی میگه می فرماید خلقت را بله هیچ کدام از این دوتا را نمی فرم هیچ کدام از این دوتا را قرآن نمی‌فرماید نون اولی و نه این به اصطلاح دومی خلقم من نفس واحده خلقکم من نفس واحده و خلق منها زوجها و بس منهما رجال کثیرا و نساء حالا باز بردار مشهور از این روایت از آیه این آیه بود سوره نساء آیه یک شبیهش هم سوره اعراف ۱۸۹ که میگه هو الذی خلقک من نفس واحده و جعل منها زوجها واحده این نفس را مشهور گرفتن یعنی آدم منها از اینجا شاید از این آیه اون روایت دوم تورات بین ما جا افتاده و مشهور شده در حالی که آیه اصلا این را نمیگه حالا اگر بخوام خدمت تون بگم که حداقل یه نفر قبلا زده آیت الله جوادی آملی در این کتاب زن در آیینه جمال و جلال و جمال در اینجایی آیه را ایشون اینگونه معنا کرده به نظر من هم معنای روشنی من نفس واحده نه از یک انسان نفس به معنای روح نیست به معنای از جنس واحد از ذات واحد او از یک جنس واحد شما را خلق کرد و اون جنس واحد هر کدومش باشه چه مرد باشه چه زن باشه مرد زوجش را آفرید آفرید یعنی بچ از اون جنس واحد از اون حقیقت واحد به اصطلاح یک زوج به وجود آورد از اون حقیقت واحد به وجود آورد پس نه روایت اول تورات را قرآن مجید قبول داره من از منم از این آیه همین را میفهمم میگه خلق من نفس واحده بعد میگه خلق منها زوجها نفس واحد حالا این را من چون فایل صوتی اساتیدی که وصل کردن دیدم این آیه را بحث کردن و دیگه تکراری میشه یکی از اساتید خانم فرموده بودند بیان کرده بودن عرض کنم که بله نفس مونث مجازی به اصطلاح به همین خاطر میگه من نفس واحده مونث میاره و بعد میگه و خلق منها این همش به خاطر اینکه کلمه نفس مجازیه یه دفعه به هر حال خانم ها مصادره نکنند بگن اون نفس اولی مونث بوده اصلا حالا یه چیزی هم بدهکارم بشیم نه دیگه این نه اون دیگه ما اونقدر کوتاه نمیاد من فقط میگیم برابر بیشتر بخواید نه زیاده خواهی به اصطلاح و نفس دوباره مونثه نه این بخاطر اینه که نفس مونث مجازیه توی عربی نه به خاطر اینکه اون اولین مونث بوده اون اولین نه مونث بوده نه مذکر عجیبه مشکل مشکل زبان عربیست اگر زبان فارسی بود خیلی راحت بودیم یکی از ویژگی‌های ارزش‌مند زبان فارسی اینه که برای زن و مرد ضمیر متفاوت نداره فعل متفاوت نداره نبایدم داشته باشه تو زبان زبان انگلیسی نقششه که انسان ضمیر داره مرد زن ضمیرش فعلش فقط پیچیدگی زبان به وجود میاره و لازم نیست ۶ تا صیغه زبان فارسی داره خیلی بهتر از عربی است که ۱۴ تا صیغه داره فعلش خیلی بهتره و نه یکسان این اگر این زبان عربی مشکلی است چون میگم اینجا مشکل ساز میشه که خیلی جاها مجبوره وقتی می‌خواد صحبت بکنه قواعد زبان عربی را در نظر بگیره اون وقته که خدا می‌شود مذکر خدا می‌شود مذکر چون مذکر غلبه داره تو اون زمان در حالی که خدا نه مذکر است نه مونث است او مشکل زبان زبان فارسی بود مشکل پیش نمی‌اومد اگه زبان فارسی بود بعضی چیزا ما همه الان داره بینمون رسم میشه جا میفته یکی از چیزهایی که به لحاظ فرهنگی ببخشید این بحث همین حاشیه ای پرانتزیه مثلا ما به نظرم این بهتره که ما داریم ما خانم ها اسم خودشون را دارند فامیلیشون عوض نمیشه وقتی ازدواج میکنن خانم فلان آقای فلان هیچی اونجا مثلا در غرب خانم وقتی ازدواج میکنه میشه فامیلش عوض خانم آقا و بعد اگر طلاق واقع شد دوباره میشه فامیلیش خودش یعنی گوگل استقلال نداره لازم نیست ما همه چیز را بگیم از اونا بهتره نه از خود ما بهتره که زن وقتی که ازدواجم کرده فامیلی خودش را داره و اسم خودشو داره و مستقله و فرع شوهر نیست و بهتره به نظر من زبان فارسی اون بحث فرهنگیه یا بحث زبانیه که من به نظرم زبان از این جهت بهتر از زبان های عربی و انگلیسی هست خوب من نفس واحد خدا را شما انسان را از یک ذات واحد آفرید و بعد دو تا زوج زن و مرد از او به وجود آورد مسئله است اگر این پایه را گذاشتیم بعضی از اشکالات معاد شناسیمون را هم حل می‌کنیم حقیقت انسان اینم باز آیت الله جوادی گفته‌ها حقیقت انسان نه مذکر است نه مونث است بالاتر از مذکر و مونث بودن مذکر و مونث بودن این دنیاست یه امر آرزوی این دنیاست کاملاً هم آرزیه کاملاً هم آرزه هنوز نمی‌دونیم علتش را علم کشف نکرده ولی خیلی چیزها را مردم عادی هم میدونن که بسیاری از حیوانات مذکر و مونث شدنشون به میزان حرارت بستگی داره مثلاً تخم لاک پشت تخم کروکودیل تمساح امثال اینها اگر گرمتر تخم جمع میکنن میارن دست خودشونه که مذکر بشه یا مونث ماده بشه یا نر بشه دست آدمه حرارت بالاتر میبره حرارت پایین تر میاره میشه چی همون جایی هم که دفنه عرض کنم که با تعجب نگاه می‌کنید آقای جناب نه فیلم مستند من زیاد دیدم و زیاد میبینم بر فیلم این نه یک امر کاملا ناراضیهه اگر جایی که تخمشو می‌ذاره گرمتر باشه مثلاً میشه مذکر اگر خنک‌تر باشه می‌شود مونث وقتی هم میارن جمع میکنن پرورش تمسا میدن اون کشورها براشون ارزش داره یا گوشتشه استفاده میشه پوستش استفاده میشه اینا پرورش یعنی تخم را که میزاره فوری میرن جمع میکنن که اینا نگهداری بکنن و قانونی هم داره یه تعدادشو باید برگردونن به طبیعت یه تعدادشم می‌تونن استفاده بکنن ازش قانون داره اونجا و عرض کنم مذکر و مونث بودنش دیگه بستگی داره به حرارت لاک پشتم همینجوریه لاک‌پشتم اینگونه است به عنوان مثال بنابراین حداقل در برخی از حیوانات می‌تونم به صورت قطعی بگم که مذکر و مونث شدن امر کاملاً عارضیه و مربوط به این دنیا و میشه کاملاً تغییرش داد آیا انسان را هم یه وقتی میشه شاید پیشرفت بکنه بتونن کاری هم بکنن که او هم از قبل نطفه جور بشه مذکر مونث ولی آنچه مسلم اینجاست نتیجه یه نتیجه ماد شناسی و اونیم که در اون دنیا مایه خورده وحشتناک یعنی جدید آره نه مذکرین و نه مونث تصادف چرا آیات قرآن پس گفته که تمام آیاتی که در باب کیفیت اصل معاد در باب کیفیت مادامده در واقع زیبایی کلمه تو دوتا آیات باید جورش کنیم مثل جنت لطیفه المتقون مثل اون جنت اینه ولی دنیای دیگر را هیچ اینجا بیان نمی‌شود کرد چرا بهشت مردانه است چرا زنانه نیست چرا این اندازه در مورد مثلاً استفاده جنسی مرد آمده در اونجا بر اساس این مبنا نه مذکریم و نه مونتی بالاتر برای اینکه یه ذره به ذهن نزدیک‌تر بشه این حقیقت توی هم تورات اومده هم توی قرآن اومده و اون اینکه اصلا کی آدم و حوا به شهوت خودشون توجه کردند کنایه‌ای که هم تو تورات اومده هم توی قرآن اومده اینه که دیدن برهنن هم مفسران یهودی مسیحی هم مفسران مسلمان میگن کنایه از اینه که به شهوت خودش توجه کرد گویا قبلش توجهی به شهوت نداشت می‌خواد به صورت تمثیلی این را بگه آدمی که اومد روی زمین متحول شد متناسب با زندگی زمینی شد نرو مهندس شد جنسیت تفاوت پیدا کرد مسئله شهوت مطرح شد وگرنه اون زندگی دیگر البته بیان بیان به صورت تمثیلی است بیان کلش به صورت تمثیلی است نمی‌خواد واقعیت اینه که تاریخ نیست که یه وقتی آدم و حوا اونجا زندگی می‌کردن اینجوری به این شکلی که ماها الان زندگی میکنیم تمثیلی بیان شده انسان اگر به صورت تمثیلی بیان شده که با خوردن اون میوه که تمثیله متناسب با زندگی زمینی شد و یکی از عوارض متناسب با زندگی زمینی شدن شهوته اونقت حالا اگر شما سوال کنم افراد عجیبه ما الان بحث آیا واقعاً ما اینجا چرا شهوت داریم چون حیوانی چون حیوانی در زندگی دیگر هم بازم حیوانیم یا حیوانیت ما مال زمین بود ما اومدیم حیوان شدیم ما حیوان شدیم روح در خاک دمیده شد حیوان بود روح یه چیز دیگری بود یه چیز دیگری بودیم حیوان شدیم آیا جا که میرویم بازم حیوانیم که شهوت داشته جای بحث داره و با دقت به نظر من نه ما اونجا حقیقت انسانیت را داریم و حقیقت انسانیت همون نفس مائده مذکر است و نه مونث و اصلا شهوت نداره چرا اینجوری بیان شده توی قرآن برای اینکه نزل الله تنزیلا آوردیم پایین پایین آوردنیم چقدر پایین آوردیم مطلب را برای اینکه حجاب آدم عرب جاهلی حجاز ۱۴۰۰ سال پیش هم براش تحریک کننده به اصطلاح انگیزه ایجاد بکنه براش قابل فهم بشه یه چیزی باشه ولی حقیقت بالاتر از اونه همشو که گفتیم مسئله اینه خودش چیه قابل بیان نیست چرا چون زبان و مفاهیم را ما ساختیم برای زندگی این دنیا ساختیم و متناسب با زندگی این دنیا ساختی ما ساختیم و برای اینجا اون وقت کسی میخواد با ما سخن بگه از یک دنیایی به کلی در کاملا متفاوت مشکل زبانی مشکل مفهومی است نمیشه برای ما بیانش کنی ما محدودیم ما زبان و مفاهیم بیانش کنیم تمثیل باید بگه از یه طرف باید بگه سیب و گلابی و رحمتی فلان و فلان و اینها از یک طرفم او که فهمش بالاتره این آیات را کنار و قبول میکنه که به اصطلاح حقیقت حقیقتی پاداش و مجازات هست ولی اما آتشش هم بهشتش هم رحمتش گوشت مرغش هم حورعینش همه اینها تمثیل ها و اموری است که از جهانی دیگر که برای ما قابل بیان نیست ما زبانمون اجازه نمیده ما زبان ساختیم زبان متناسب با زندگی این دنیاست زبان دنیایی دیگر امور مهمی بار میشود یعنی همین جا اگه حقیقت انسانیت را فهمیدیم مشکل اینکه خیلی اشکال میگیریم که چرا معاد اون گونه چراغ قیامت چرا بهشت اون گونه به تصویر کشیده شده چرا مردها وضعیت اینگونه دارند به اصطلاح دیگری می‌شود و بحث امور دیگر خب این مسئله اول بود خلقت خلقت انسان تو قرآن مطابق روایات تورات هیچ یک از دو روایت تورات نیست روایت جدیدی داره انسان حقیقتی دارد نه مذکر و نه فراتر از نه مذکر منم مونث یعنی فراتر از مذکر و مونث بودن مذکر و مونث بودن یک امر زمینی نیست برای تولید مثل تو زندگی مثلاً دیگر که تولید مثل معنی نمیده توضیح مثل معنا نمیده این چیزها اونجا نیست زندگی به صورت به اصطلاح دیگری می‌شود خیلی خوب این یک مسئله بود اما مسئله دیگر گناه آدمه در مسئله گناه آدم عرض کنم خدمتتون که در تورات اومده که خداوند آدم و حوا را در باغ گذاشت و گفتیم باغ کار کنید زندگی کنید چه کنید چه کنید ولی به اون درختی نزدیک نشید تعبیر اینه اگر نزدیک شوید خواهید مرد مار اومد آدم و حوا تو باغ زندگی میکردن مار اومد پیش حوا و به حوا گفت که آیا درسته که خداوند به شما گفته که از عرض کنم که این میوه‌های باغ نخورید گفت که نه نگفته گفته که فقط از این درخت نخورید اونم اگه گفته که بخورید می‌میرید گفت مطمئن باشید نمی‌میرید خدا عارف به نیک و بد بوده شما اگر از این درخت بخورید آره میشید نمیخواسته شما آره بشین مثل خودش بشید به این خاطر گفته نخورید هوای نگاه کرد دید که عجب میوه‌های قشنگ دلپذیر خوب لذیذ باشه میوه به این قشنگی آدم را هم عارف به نیکو بد می‌خورد کنه چرا نخوریم خورد به هوا هم خورد اتفاقاً عارف به نیکو بد شدم راست می‌گفت مار دارم تورات را عرض می‌کنما به قرآن باز شد دیدن برهنه و اونجا بود که دنبال لباس گشتم برگ درخت را به خودشون چسوندن آدم خداوند هم عصر اون روز داشت تو باغ عدن قدم میزد گفت آدم حوا کجایید گفتن لای درختا پنهان شدیم چرا چه پنهان شدی گفت که چون برهنه‌ایم خجالت می‌کشیم از کجا نکنه از اون درخت خوردید دوباره قورت خدا به آدم گفت چرا خوردی بهت نگفتم نخور ماخذه نکن خودت هر کاری کردی خودت کردی این زنا قرین من قرار دادی این منو گول زد مقصره به حوا هم گفت چرا گفت من مقصر مار مقصر بود منو گول زد این شد که از باغ رانده شدند شدن اومدن روی زمین و زندگی اینگونه که مادریم نه اما وقتی میایم سراغ قرآن آن مجید ابداً یک همچین چیزی نداریم جا برخی جاها داریم الشیطان شیطان شیطان هر دو را گول زد بعضی جاهام دادیم آدم را گول زد هیچ جا نداریم حوا را گول زد آیات قرآن یه جاهایش آدم را گول زد و یک جاهایی به اصطلاح حوا را گول زد ولی جایی نداریم که حوا را زده باشه و حوا آدم را گول زده ما یه همچین چیزی اصطلاح نداریم یعنی علت آمدن ما تو اون اسطوره تو اون تمثیل که ما اومدیم روی زمین زمینی شدیم باز اینگونه نیست برخلاف تورات که ما به اصطلاح زن ها مقصر بوده باشند زن تقصیری داشته باشه عرض کنم خدمتتون که حالا من یک دور نمونه بخونم که این مثلاً بگم تاثیرش به اصطلاح کجاست جناب پلوس که بنیانگذار مسیحیت کنونی در واقع هست یا معمار دوم مسیحیت هست میگن که زنان یه عبارت را دارم بخونم تو که عهد جدید نامه اول پولوس به تیموتائوس و باب دوم شماره ۱۱ زنان باید در سکوت و کمال فروتنی تعلیم بگیرند تعلیم ندن تعلیم بگیرند من به زنی اجازه نمیدهم که تعلیم دهد و یا بر مردان حکومت کند فقط تعلیمم نیست حکومت بر مردان نباید بکنه زنان باید ساکت باشند زنان باید ساکت باشند زیرا اول دو تا دلیل داره یک اول آدم آفریده شد بعد حوا یکی این حوا ثانوی بود فرعی بود خلقتش نکته دوم و آدم نبود که فریب خورد بلکه زن فریب خورد و قانون الهی را شکست هو پس اینم دوتا پس دوتا ماجرایی که من گفتم اینجا هر دوتا رو بهش استناد کرده یکی خلقت فرعی زن و یکی فریب خوردن زن و فریب دادن به این خاطر میگه دوتا فقط همین نیست که من به اصطلاح سخنرانی را میگم شوخی کردم که به هر حال موعظه نباید بکنن چی نباید فقط این نیست حکومت هیچ جایی که ها نوعی تسلط باشه نباید زن بر مرد مسلط باشه تعبیر حکومت نباید بکنه عرض کنم که اما اگر زنان با فروتنی در ایمان و محبت و پاکی جد و جهد کنند با و با آوردن فرزندان به این دنیا نجات خواهند یافت فکر می‌کنم کشور ما همین را میگن منبعش اینجاست که میگن زن‌ها کارشون بچه آوردنه و بیشتر از این نه به هر حال می‌خوام بگم حرفات بی سند که نیست که همین جوری کسی نمیگه سند داره من سندش به اصطلاح هست و خوب این رساله اول تیموتائوس و باب دوم شماره ۱۴ و ۱۵ و اما یک جای دیگر هم بله یه بحثی هست میگه که تو مجلس وقتی میایید زن‌ها باید سرخودشون را بپوشونند ولی مردها نباید بپوشونند مردا بده که بپوشونن زنا بده که باز بزارن اگر پوشانیدن یا نپوشیدن زن برای مردی مهم نیست پس سر خود را هم بتراشد و اگر تراشیدن موی سر برای زن رسوایی بسیار می‌آورد بهتر است که سر او هم پوشیده باشد لازم نیست که مرد سر خود را بپوشاند فقط این دقت بکنید تو دین وقتی میگن حالا خود این پوشاندن نپوشاندن مسائل دیگری دنبالش به اصطلاح مطرح هست عرض کنم خدمتتون که نمیدونم که می‌خواسته منو مجازات کنه عرض کنم بله لازم نیست که مرد سر خود را بپوشاند خب شما تو ذهنتون میاد چون مرد به هر حال مشکل نداره مسائل زیر را او صورت و جلال خدا را منعکس می‌سازند یعنی چی مرد صورت و جلال خدا را منعکس می‌سازد آره دیگه اول مرد خلق شد و مرد زن که یه چیز فرعیه که بعدا جلال خدا را مثال اما زن جلال مرد را منعکس می‌سازد مرد جلال خدا را و زن جلال مرد را زیرا مرد زیرا مرد از زن آفریده نشد بلکه زن از مرد به وجود آمد دوباره استناد به اونجا چقدر مهمه که کدوم اول خلق شده باشند من جای خانم‌ها بودم می‌چسبیدم به همون ضمیر مونثه و می‌گفتن نه اصلا اول زن خلق شده و چه می‌کردم عرض کنم که زیرا مرد از زن بلکه زن و مرد نیز بخاطر زن آفریده نشد بلکه زن برای مرد آفریده شد مرد آفریده شد نیاز داشت به زن زن آفریده شد پس خلقتش فرعیه نیاز مرده که خلق شده فلان اینها و مرد نیز به خاطر زن بلکه به این جهت و همچنین به خاطر فرشتگان زن باید سر خود را پوشیده بپوشد تا نشان دهد که تحت فرمان است به هر حال در اتحاد بله و بعد نکات دیگر من خواستم دو تا تیکه از چی بخونم که ببینید توی این حرفا همون اونجا میزنیم جاهای دیگر هم نتیجه داریم کاملا میشود متمایز زن و مرد از هم خب حالا موارد دیگری که در قرآن داریم در باب خلقت خلیفه من قال ربک من الملائکه جایی هیچ از هیچ انی جا فی الارض خلیفه اگه اینو گفتی مرد بعدشم باید قبول کنیم یادمون باشه فرشته ها گفتن تفسد فیها و یسبک الدما پس مردان کدام جواب نداد که نمی‌کنن آب جواب نداد ولی یه چیز دیگه جواب داد یه چیز دیگه جواب داد چه جواب دادمون من یه چیزی میدونم که شما نمی‌دونی چی میدونی داد بعد گفت که شما اگه می‌تونید جواب بدید بعد گفتن ما نمیتونیم هرچی یادمون دادی بلدی اضافه تر نه فرق انسان با فرشته‌های اینه که انسان می‌تواند بیاموزد یاد بگیرد رشد بکند چی بکند و به همین دلیل شایستگی خلیفه اللهی را دارد زن میتواند یاد بگیرد یا مرد مختلف هستند خانم‌ها اگر خودتون بگید که خانم دعوت میکنه سخنرانی عرض کنم خدمتتون که خانم‌ها نمراتشون بالاتر منظم تره آقایون باید التماس بکنن که آقا این جز منم بگو باید بشود نمیزارند بله بله عرض می‌کنم خدمتتون نه در هیچ چیزی بین زن و مرد تفاوت نیست آره آره پیغمبر اون اعتقادی که شما میگید مهم‌ترین مسئله‌اش اینه که حجته سخنش حجته خودتون میگید حضرت زهرا سخنشو چته به همون دلیل که حضرت زهرا میگه سخنش حجته بالاترین مقام یک انسان در قرآن اینه که سخنش حجت باشد دیگه بالاتر از اینکه مقام نداریم که هیچ مقامی بالاتر از این برای انسان نداریم هادی و راهنما سخن حجت خود شما میگید حضرت عرض کنم خدمتتون که خلیفه علتش هم گفت چون میتونه آموزش بگیره و چون می‌تواند آموزش قرآن آورده زن ها امروز اگه بیشتر رشد و میبینیم که سخنرانی میکنه چی میکنه تمام سخنرانی های اینجا رو گوش کردم استفاده هم کردم و ببینید جاهای دیگه اساتین بیماری کرونا و مسئله عفونت و بیماری عفونی و این مسئله که بود اولین اسمی که شنیده می‌شد همه جا خانم دکتر محرز بود که اسم اول بود که شنیده می‌شد همه جا اسم اولی بود که خوب میتونه یاد بگیره خیلی خوب ها خانم اینجا که گفت زن و مرد هر دو دلیل را که گفت زن و مرد را شامل می‌شود انسان می‌تواند مطالعه کند خیلی از بحث داره حالا اون یه می‌تواند مطالعه کند کشف کند چه کند بریم اونجاها که مثلاً تو یک جامعه پیچیده امروزی مثلاً می‌خوایم قانون وصل کنیم برای کارگر و کارفرما چقدر پیچیده داره چقدر پیچیده داره در دنیای امروز که کارگر قراردادی که با کارفرما می‌بنده صفیهانه نباشه قراری نباشه اگه قرار باشه مطابق دین ما باطله تو دنیای پیچیده اقل حقوق چقدر باید باشه امنیت شغلی چگونه باید باشه بیمه چگونه باید باشه ساعت کار چقدر باید باشه بهداشت محیط چه جوری باید باشه که ۲۰ سال دیگر ۳۰ سال دیگر این آدم این کارگر دچار مشکل مثلاً تنفسی چی چی چی نشه اینا رو بریزیم رو هم باید مسئله دیگر ببینید چقدر پای متخصص می‌آید و اون وقته که میگیم آره بحث های دیگری هم دارم جای دیگرم این را مطرح کردم اینکه قانون کار چگونه باشه اصلاً عالم حوزه علمیه قم نمی‌دونه چیه نمی‌تونه دربارش نظر بده ده‌ها متخصص باید در این باره نظر بدن تا بشه یه قانون بشه کما اینکه در ۱۴۰۰ سال پیش عادلانه بود و قراری نبود که علی علیه السلام از چاه آب بکشه و هر دبی یک خرما بگیره اونجا اینجا یه کسی قرارداد ببنده الان همه میگید چیه صفیانه است این قرارداد صفیانه نبود فضا فرق داره امروز کار و کارگر پیچیده است خوب چگونه باشد این من یه مثال دارم میزنم ها یه مثاله چگونه قرارداد بین کارگر و کارفرما باشه که صفیهانه نباشه عادلانه باشه چه جوری یک امر کاملا علمی است که انسان اعم از زن و مرد می‌تواند دربارش مطالعه کنه و متخصص بشه دربارش نظر بده قانون وصل کنه تا هر کدوم از این چی میگم نمیدونم از کتاب الاجاره‌ای هم که اجاره به هیچ درده این قانون کارگر نمی‌خوره هیچ یه مسئله قسط را اجرا کنید که خودتونم می‌دونید باید اجرا کنید فطریه ۲ لاتکلو اموالکم بینکم باطل اموال را بین خودتون به باطل نخورید همین قدر میدونم بیشترش را ببخشید حاشیه رفتم عرض کنم خدمتتون که خلیفه خلیفه یعنی میخواستم مصداق خلیفه جهان را باید خداگونه اداره کرد قانون ظریف عادلانه قانون ظریف عادلانه از عهده انسان بر میاد انسانی که میتونه مطالعه کنه و بفهمه که ظرافت ها را بفهمه و قانون عادلانه را و دنیا کردن و میکنن و باید بهش گردن نهاد ما باید پذیرفت پیشرفته انسان بله قانون کار و کارگر تو دنیای امروز باید اینگونه باشد کی گفته متخصصان غربی خدا پدرشونو بیامرزه خوب گفتم متخصص بودن و گفتن چه کار کردن خلیفه‌گری خدا روی زمین خلیفه‌گری خدا روی زمین را در مصادیق عدالت را موشکافی کردند و کشف کردن و استفاده هر جا متخصص باشه هرجا متخصص باشه هرگزم شعار اینکه علوم انسانی نمیدونم ما دیوار بکشیم دور خودمون و فلان و اینها حرف های بی ربط باید علم هرجا هست حتی در چین رفت و گرفت و استفاده کرد و توصیه های دیگری به ما شده خوب عرض کنم این خط اونجا که گفت که ما انسان را میگه که که میگه ما انسان‌ها خلق می‌کنیم که میگه نطفه و عرقه و چی و چی و چی چی خلق آخر فتبارک الله مرد تبارک الله احسن الخالقین با هم زن عمرت من روح خودمون درش دمید هر دو روح الهی در انسان دمیده می‌شود این پس کل خلقت اونم ماجرای اون همه جا یکسان ماموریت انسان شکوهمند خلق شده توی قرآن زن و مرد با هم برابر ماموریتشونم یکسان چیه خلیفه‌گری خدا روی زمین اداره خداگونه زمین هیچ تفاوتی بینشون نیست یکسانم خلق شد تا اینجا هم ماموریت یکیه هم خلقت یکی هست این پایه است با چه ابزاری حالا اینجا بیایم ببینیم چند بار یک مسئله فطرت انسان ها مهمترین مسئله اینه که حنیف خلق شدن یعنی چه مایل به حق عاشق حق مایل به حق زن را با تمام وجودت به این دین رول کن اما حق پرستانه حق پرستانه به انگلیسی با تمام وجودت رو کن مرد یا زن مرد یا زن نداره دیگه حنیفا که این حنیفن چیه حق پرستان علیها این چیزیه که ناس ناس یعنی مرد یا زن مرد یا زن اینجوری خلق شدناس علیها مرد نیست که و زن ناصر باشه مثلاوجودش قرار داد بدی‌ها و خوب کار فهم بدکاری ها و خوب کاری ها را بهش الهام کرد در وجودش قرار داد آیه قرآن بعد تازه یعنی چی اصلا اصلا تو قرآن مرد و زن یه جاهایی که اونجا مساوی مساوی بیان میکنه و المومنان مومنات وا المومنات مومنون و المومنات و المسلمین و المسلمات و با هم بیان میکنه ربط پس به لحاظ فطرت اونجا هم که گفت که انا خلقنا الانسان من نطفه نبطلیح فجعلناه سمیعا بصیرا ما انسان را از نطفه مختلف انسان انسان کیه اناینا سبیل شاکرا ما هدایتش کردیم فطرتاً جز فطرتش قرار دادیم مرد یا زن انسان ای فطرت فطرت حق پرست خوبی ها و بدی ها را میدونه هر دو میدونن که البته به نظر من انسان حالا جای دیگری باید بحث بشه به نظر من به همین دلایل انسان فوق العاده قدرتمند فوق العاده درسته و می‌تواند جهان را اداره کند می‌توان این پایه است خودش راجع به منسا انسان شناسی پایه است برای اینکه چیزهای دیگر را بگیم آیا انسان می‌تواند قانون گذاری کند یا نه با این توانمندی با این فطرت کاملاً می‌تواند کاملاً می‌تواند و کرده و موفق شده عالی خوب عرض کنم خدمت این فطرت بود عقل مواردی که در قرآن عربی لعلکم تعقلون تا تعقل کنید مردان یا زنان قرآن عربی لعل افلا تعقلون ۴۹ موردی که ماده عقل اومده که اصحاب دوزخ میگن لو کننا نسمه او نقل ما کنا فی اصحاب الصیر اگه شنیده بودیم یا تعقل کرده بودیم زنا میگن یا مردا میگن یا شنیده بودیم یا تعقل کرده بودیم به کار انداخته بودیم تو آتش نبودیم مرد یا زنو گفته همه جا هرجا عقل می‌گه برابر هر جا فطرت میگه برابر عقل و فطرت آیه است اون طرفش هرجا دستور به ایمان می‌دهد ما جایی داریم که مهمترین تکلیف ما اینه که ایمان بیاوریم ایمان یعنی گردن نهادن به حقیقت ایمان یعنی گردن نهادن به حقیقت تفاوتی هم گذاشته معنی نمیده تفاوت گذاشته باشه پس تو تکلیف هم برابرند اسلام بیاورید تسلیم حقیقت باشید اصل مو تسلیم حقیقت باشیم برابر ما جایی نداریم تقوا پیشه کنید پرهیزگاری کنید مساوی برابر همه چی برابر دینداری اصل کار جین داری یعنی گردن نهادن به حقیقتی که برای انسان آشکار شده برابر پیجویی حقیقت من یبتغ غیر الاسلام دینا هر کس غیر از حق پرستی دین دیگری را پی جویی کند ازش پی جویی کردن مرد باید پیج جوری کند یا زن پی جویی کند همه چی برابر دینداری برابر تکلیف برابر چی و در نتیجه به اصطلاح حقوق کاملا برابر پایه است به اصطلاح بحثی که من امروز خدمتتون ارائه دادم و اگر قسمت‌هایش را هم فراموش کردم یا چیزی را نگفتم انشالله تو فرمایشات شما یادم میاد و خدمتتون عرض می کنم ببخشید که خسته‌تون کردم اجازه بدید جدیدی جالب بود میکروفون صحبت بسیاری از داستان های سربازان تورات و انجیل به رسمیت شناخته قرآن نداشته متشکر بسیار عالی عرض کنم خدمتتون که بله حق با ایشونه قرآن مجید همین تورات فعلی را تصدیق کرده و همین را فرموده فیها حکم الله تورات فیها حکم الله مفصل‌تر خواستید من یک چهارشنبه هفته پیش یک سخنرانی تورات در قرآن و تورات و قرآن اینجا به تفصیل بیان کردم که قرآن را میگه کدام تصدیق میکنه چی یه بحث تفصیلی اما اینجا خدمتتون عرض می کنم قرآن مجید تورات را می گوید توش مطالب حقیقی هست نمیگه همش حقه این تورات موجود را چرا یه تورات دیگری داریم که تورات منزله مثل قرآن موجود را میگه فیها حکم الله هر دوشم میگه هم مصدقه هم یعنی نه اینکه یعنی تو قرآن به تعبیر مفصل به تعبیر علامه طباطبایی رحمت الله علیه قرآن مجید تورات موجود را فی الجمله تصدیق کرده نه به جمله اون نکته من یه چیزی را عرض بکنم خدمتتون داستان ها شبیه ولی ظرافت ها فوق العاده است من فقط یه نمونه‌شو براتون عرض می کنم یه نمونه را ولی همه ظرافت‌ها هست مثلاً شما ببینید چقدر تفاوت حضرت موسی را چون شما مثال زدی من مثال می‌زنم می‌بینیم تولد حضرت موسی مادرش چی آوردنش کنار رودخونه و گذاشتنش تو چی و بعد حضرت موسی میره خونه فرعون بزرگ میشه بعد میاد یک قبطی را میکشه فرار میکنه و اونجا داماد کاهنان یا شعیب نبی میشه برمیگرده خدا در بوته مشتعل باهاش سخن میگه و به پیامبری مبوسش میکنه و همه چی مثل همه فقط یه کوچولو اینجا این آخر آخر یه کوچولو تفاوت است اونجا میگه برو قوم منو نجات بده من دل فرعون را سخت می‌کنم که بهت ایمان نیاره چون می‌خوام عذابش کنم اینجا میگه الی فرعون انه تغا فقولا له قولا می‌خواد فرعون را مجازات کنه اینجا مثل پدری که دلش به حال فرزندش میسوزه حتی به حال فرعون نرم حرف بزنه امید برگرد امید اینکه برگرده ماموریتم اونجا فقط و مجازات فرعون ماموریت اینجا نجات فرعونه این زمین تا آسمان تفاوت است یعنی همین مسئله دوتا دین از هم جدا می‌کنه دوتا دین همینطور کافیه همین کافیه که دوتا دین از هم فقط یه جمله کوچک بقیه نگاه می‌کنیم مثل همدیگه است ببخشید عرض کنم انجام شود انجام میشود تکلی این کار را انجام بدن اگه تکلیف کردن بازی ببینید باید داشته انسان یاد بگیرد می‌تواند خلیفه گری خدا در زمین بکند دلیل شما قرآن می فرماید که آدم رو بهش اسما رو یاد دادیم خداوند یاد داد علتش این نیست که چون خداوند انسان را آدم خلیفه شد نه برگزیده شدن حضرت آدم علیه السلام و دیگران استفاده کتاب کسی بره دنبال کسی چیزی بره که خدا او را بر نگزیده باشد انتخاب خداوند اگر خداوند انسان رو حضرت آدم رو خلیفه کرده خودش برگزیده است به درست خدا بخاطر قیاس درست نیست ببخشید برگزیدن خدا انتخاب کنه خداوندبرگزیده خدا خودش انتخاب کرده موسی انتخاب موسی انتخاب یه شخصی که دوستی های خیلی عمیقشون کرد یعنی برگزیده هایی که خدا انتخاب بشه ممکنه همونا هم به اصطلاح خدا میفریند قابل اعتماد است به حجت از قول حجته و چرا چون بسیار متشکر من اگه بخوام جواب آقای جناب استاد عرض کنم که جناب امیدوارم ناراحت و الحمدلله رب العالمین آقای یه آیاتی که این همه پشت سر هم شما حفظ میکنید یکیش نمیدونم ربط داشته باشه انسان خلیفه است انسان کدوم آیه گفته کدوم آیه گفته آدم خلیفه است بخونید عایشه آدم خلیفه آدم حالا بگذریم خیلی گرفته نشه خیلی سختم نیست این چیزها عرض کنم خدمتتون که تکلیف است و حق نیست و امثال اینا تمام مسئولیت های اجتماعی آحاد جامعه است و تکلیف از یک طرف تکلیف کفایی واجب کفایی و از یک طرف حقه این دوتا باهمه واجبه که یک نفر رئیس جمهور بشه حق آحاد جامعه هم هست که اگه شرایط داشتند رئیس قضاوت و مرجعیت تقلید هم حالا مرجعیت تقلید ولی قضاوت هم مثل اینه هیچ فرقی نداره گفتید او که شرایطشو داره شرایطش علم عدالت زن صحبت میکنم یک جلسه و اونجا خواهم گفت هیچ دلیلی نداریم که هیچ دلی هیچ که زن نباید قاضی بشه به حرف الکی مشهور اون وقت از این هیچ بر هیچ خیلی هیچ‌های دیگرو استوار شده مرحوم آیت الله منتظری می‌خواد بگه که تو اون کتاب ولایت فقیه شد زن نمیتونه رهبر بشه میگه چرا چون نمی‌تونه بازی بشه پس رهبرم نمی‌تونه قیاس شما دوم اون وقت حالا به چه دلیل قاضی نمیتونه بشه هیچ دلیلی نداره شما اگه فکر می‌کنید روایت داریم یه روایت نداریم نه آیه داریم هیچی نداریم بافتنی بافتنی آخرین دلیلش اینه که زن احساساتی می‌شه مرد عاقله و فلان یه مرد مثل خانم مرکل پیدا بکن تا من بگم که دین سیاستمداران معاصر این دنیا دومی برای خانم پیدا کن ببینم که میتونه یا نمیتونه در این دنیا دقت بکنید قضاوت های فوق العاده سنگین سنگین به زن‌ها واگذار میشه و به خوبی ازش بر میاد حکم اسلامی این نیست که زن نمی‌تواند قاضی شود و من یک جلسه به اصطلاح و اما آقای که فرمودید قیاسه اولاً قیاس یه چیز اولاً قیاس تعریف حکم فقهیه اگر گفت که مثلاً پرتقال استفاده کنی که خوب پرتقال ترشه انارم ترشه پس انارم من نباید بخورم یه قیاس خب معلومه غیر عقلانیه به تعبیر یکی از عالمان قبل از اینکه اسلام بگه هزار سال جلوتر ارسطو گفت قیاس فقهی همون تمثیل من و منتج نیست جلوتر از اسلام گفتن اینا تو منطق بهش میگن ارسطو گفته وقت تمثیل منتج منتج نیست استدلال درستی نیست ربطی به اسلامم نداره اما الان میگن هم دین گفته سگ علتشو گفته بود فرق داره‌ها اگر گفت پرتقال نخورد چون ترکه اگه نگفت خب معلومه هر چیزی که ترشه من نباید بخورم اگه می‌خوام چیزی بشم ها مثلا من مجتهد نمیشم عرض کنم خدمتتون ببین اینجا گفت فرشته ها اعتراض کردن خدا فرمود من یه چیزی میدونم که شما نمیدونید بعد یاد گرفتن گفت بعد گفت نگفتم چیزی میدونید یعنی خدا علت خودش تصریح کرده علتش یاد گرفتن اینو بهش نمیگن قیاس اینو بهش میگن اگر اصلا کاربرد قیاس اینجا غلطه بحث اعتقادات که قیاس نمیاد ولی اگرم درست باشه من آدم را خلیفه قرار دادم چون یاد می‌گیره خودش گفته و بنابراین این ربطی نداره اون آیات که عرب و فلان و امثال اینها نام به نظرم خیلی بد بشه بهتره بسم الله الرحمن الرحیم راست گاهی آدم متوجه عذر میخوام مگه ممکنه نگرفته باشم عذر می‌خوام بسم الله الرحمن الرحیم حضرت سلیم که داوری کرده با چه استناداتی پیش نیست اعتقاد داریم که تورات تعریف شده است هدایت گر باشند گمراه کننده هم باشند خروجی این ادیان نسل جوان دارم مطرح آسمانی یهودیت مسیحیت اسلام آیا هدایت بشر بوده به معنای واقعی در زمینه هدایت که فرمودید تمثیل که از بهشت و جهنم آسمانی بله من عرض کنم خیلی نگرفتم فرمایش را ولی حالا یک توضیحاتی خدمتتون درست شما می‌فرمایید اگر کسی اشتباه برداشت کنه بله اگه اشتباه برداشت کنه و تلاش خودشو کرده باشه فکر کرده باشه خوب حسابی حسابی تقلید نکرده باشه که دیگران چون میگن نه واقعا فکر کرده باشه تکلیف حق جویی خودش انجام داده اشتباه کرد وظیفه انجام داده بله تکلیف خودشو انجام داد فکر کرد اندیشه کرد مطالعه کرد شاید همین حرف های که من میزنم اشتباه برداشت کنم گمان خودم یک دانشجویی دیروز از من پریروز پرسید که چند ساعت مطالعه می‌کنیم گفتم سال جوابش سخته چون مطالعه بعضیا میگن ۱۵ ساعت مطالعه می‌کنیم چون بنده قانونم اینه که یک ساعت مطالعه دو ساعت فکر ۵ ساعت مطالعه می‌کنم زیاد مطالعه نمی‌کنم ولی ۱۰ ساعتم فکر می‌کنم چون به ازای هر ساعتم باید دو ساعت فکر بکنم تا مطلب کاملا حذف بشه کاملا به حدی برسه که بتونم داوری کنم داوری کنم مطلب هر جا بخونم نه اینکه دورات و انجیلم همین قرآن همینجور تورات انجیل هم همینجور یا هر کتاب دیگر هر کتابی فکر که مال خودم بشه تا بتونم وگرنه انبار انبار به دردی نمی‌خوره کارخونه انبار یک کارخانه هر چقدر پر از مواد اولیه باشه ها یه انبار مهم اینه که بتونه چرخ کارخونه بچرخه عرض کنم خدمتتون که بله تحریف نباید کرد بله این نکاتی که فرمودید بنده هم دارم تلاش می‌کنم خردمندانه از دین ارائه بدم ادعا را دارم و برای عصر جدید و برای انسان کنونی دارم ارائه میدم کاملا توجه دارم البته من نفهمیدم که فرماشون متوجه بنده است یا نه بله که هست که نیست آره دارم تلاش می‌کنم فکر می‌کنم چی می‌کنم که این قرائتم که البته این روزها یک مسائلی هم برام پیش اومده که مجبورم با شتاب یه مقداری حتی نمی‌نویسم و با سخن ارائه میدم و حتی فرصت اینکه دوستانمون هم نقدهایی گاهی به صحبت من دارند که تو بیانم یا چی فرصت اینکه فکر کنم و بیانم اصلاح کنم ندارم اسکالا وارد ها اشکالات می‌فهمم وارده ولی فرصت ندارم چون بیماری دارم که ممکنه هر روز به حاد بشه و فعلا با دارو کنترل میشه و میخوام به او اسلامی که رسیدم بتونم بیانش بکنم تا اگر مشکلی پیش اومد دیگه فکر کنم مثلا کاری که باید انجام بدم انجام دادن ممنون سلامت باشید دو تا کلمه شما فرمودید که تورات تحریف شده این تعبیر درست نیست تورات تالیف شده تحریف قرآنم نمیده این کلمه تحریف بین ما مسلمانان رایجه ولی کلمه دقیقی نیست تعریف شده ام تالیف گردآوری گردآوری گردآوری شده ولی اون روزی که گردآوری شده دیگه هیچ کس دستش نبرد تحریف دست برده باشد یه روزی گردآوری شده دیگه بعد از اون هیچکس نبود بله پس تحریف دقیق نیست بگیم تعریف اما فرمودید این کتاب‌ها گمراه کننده هستند بزار یه چیز دیگری من اینم بد نیست چون به مناسبته با اینکه میگم بچه‌های مختلفم گفتن تورات انجیل نور همین موجود نوره ولی لامپه قرآن خورشید خورشیده لامپه او خورشید با این ممکنه یه کسی آدم حسابی بشه اگر عقل و فطرت شاد درست به کار بگیره با همین میشه آدم حسابی این طرفش قرآن دستش باشه عقل و فطرت کنار بگذاره میشه داعش قرآنمنهای عقل و فطرت داعش تورات و انجیل با عقل و فطرت میشه آدم حسابی میشه من قوم موسی امت یهدونه بالحق و به یعدلون زیباست خیلی زیبا مهم اینه که اصل اینه که پیامبر باطل را چه جوری ازش تعطیل کردن پیامبر باطن و چسبیدن به پیامبر ظاهر گمراهیست این دوتا پیامبر با هم که باشند ببینید یه چیزی من به شما عرض میکنم نه تو خود همین توراتی که الان دستمون است دو تا جمله حضرت بر اساس این تورات حضرت موسی در یک روز دستور داد ۳۲ هزار پسر بچه اسیر را قتل عام کند و ده ها هزار زن را بگم همین تورات حضرت موسی وصیت میکنه به جانشین خودش یوشع بن نون که وقتی وارد سرزمین فلسطینی که الان است وارد شدی وارد اومده وصیت موسی را عمل می‌کنه همین‌ها عرض می‌کنم من اینجا گفتم از همین قرآن شما ببینید برید جلسات قبلمو ببینید گفتم توی جلسات پیامبر خود ما را فقها چگونه معرفی کردن بدتر از موسی خوب این موسی که گفتم بهتر از اون پیامبر بگم قبلا برید و تو جلسات قبلم هست که از پیامبر اسلام را چگونه معرفی کردند یه آدمی که می‌گوید آدمای روی زمین دو دسته‌اند یا تحت فرمان منند یا تحت فرمان من نیستم اونایی که تحت فرمان من نیستند می‌کشم یا بیان فرمان من اونایی که تحت فرمان من هستند اگر از تحت فرمان خارج بشن می‌کشن اونایی که تحت فرمان من هستند اگه کوچکترین ناسزایی به من بگن هر کس میتونه بکشدش هر کس دست بکشدش هر کس از تحت فرمانم خارج بشه می‌کشم می‌کشم می‌کشم می‌کشم اینجوری موسی خیلی وزن قرآن این نیست محمد قرآن صلی الله علیه و آله و من هم دارم تلاش می‌کنم که بگم محمد اون نیست که شما میگید محمد خیلی جذابه محمد مجسمه اخلالاته مجسمه نرم خوی مجسمه عف و گذ گذشته این شخصیت اون نیست که شما گفتید هر که در هر گوشه مملکت کوچکترین جسارت به من کرد هر که میتونه بکشتش شما تعریف کردید او اون نیست بنابراین می‌خوام بازم بگم قرآن داشتن مهم خونه همه این فقها قرآن بوده شب ماه مبارک رمضان و روز ماه حتماً می‌خونن چی می‌کنن یک خط میکنن قرآن را ولی محمدی که معرفی می‌کنند چیز دیگر مهم اینه که از عقل و فطرت چگونه استفاده بکنیم تا قرآن خوب بفهمیم خودش گفت فرستادم عربی که تعقل کنید عقل تعطیل کردی هم بازم آیا میفهمی ببخشید مادر خواهر هستند هیچ کس مقام اگر بحث های حقوق خوب مشکل هدایت یعنی مشکلات حس میکنیم دنبال روشن همه اکثر ما وارد دهه ۵۰ ۶۰ و ۷۰ زندگ بالاتر و برداشتی بهتر زندگی می‌کنیم تمام جلساتی که در جلسه خیلی از مطال ساختم مشترک خدا قادر و قدرتمند کتاب کتاب اگر قرار باشه من باشه بسیاری از استثنا مشترک هستیم پیغمبر خدایا خدایا کنیم دعا این گرفتاری به هر طری که حکم بکنیم خوب اگر این باشه نتیجه اش اینه که چالش مباح مجازی کار ما الان از این حرفا گذشته تا اینجا عزیزان ما دعا کنیم برای اینکه خدا مشکل ما را به هر طریقی که می‌تواند منجی بفرست وگرنه نیاز به پاسخ نیست عرض کنم خدمتتون بسیار متشکر که هدایت می فرماید نیاز به پاسخ نه رهنمود بفرماید عرض کنم خدمتتون که اتفاقا این چیزهایی که شما گفتید هیچی مهم نیست من بیام اینجا راجع به خدا بحث کنم توحید یعنی چه توحید ذات یعنی چه توحید صفات یعنی چه توحید کیفیت اخلاق و حقوق انسان‌ها را رعایت کن که ما هم داریم همین کارو می‌کنیم او پیامبرش را خداوند میگه همه شونا فقط ارسلنا لنا بلبلنا و انزنا الکتاب و المیزاد لیقوم الناس باقیست اصلا همه رو فرستادم که مردم عهد عدالتش فرستادم یه مقا من یه یادداشتهایی میزارم روی کانال فکر می‌کنم امشب گذاشتم تحت عنوان معیار قرآن در سنجش ادیان ملاک قرآن چیه اونجا بیان کردم به قرآن وقتی می‌سنجه از عقل مسیحی ها بدتره عقاید یهودیا بهتره ولی اخلاق و حقوق انسان ها مسیحی ها بهترند از یهود یا قرآن اونجا آوردن مالی در مجموع بیشتر پسندیده مسیحیان مسیحیا را بیشتر پسندیده با اینکه و عقایدشون می‌تازه لقد کفر الذین قالو ان الله صالح ثلاثه لقد کفر الذین قالو ان الله و المسیح ابن مریم اون عقاید وسیع هیچ تعبیر این گونه راجع به یهودیان ندارد ولی میگه که آها من بله عداوت الذین یهود والذین اشرکو و عقرببهم مودت لذین آموا الذین قالو نصرا یه تیکه خیلی اگه اشتباه می‌خونم بگید و ان من لایستکبرون اینا یه کشیشایی دارن که با حق عناد ندارن دین اومده که بگه با حق عناد نداشته باشید گردن بنهید هر دینی که بیشتر تعلیم میده که به حق گردن بنهید حق یعنی حقوق انسان‌ها نه حق یعنی اگر خدای واحد را یا عالمان حسین دارن دعوا دارند شما ببینید همدیگر را تکفیر می‌کنند سر توحید سر توحید دوتا مرجعی که او میگه کفره اونی که توحیدی که تو میگی اصلا توحید نیست مهم نیست وقت تلف کردن یک دقیقه وقت نمی‌ذارم که بگم این درست میگه چون برام مهم نیست برام مهم زیست موحدانه است مهم زیست موحدانه است یعنی چه یعنی فقط در مقابل حقیقت و حقیقتحقایق که نمی‌دونم من ذاتش چگونه است قطع می‌کنم کمر خم می‌کنم تعظیم می‌کنم در مقابل هیچ قدرت دیگری در مقابل هیچ چیزی که هیچ بتی بت قدرت بت مال بت چی بت چی بت چی خم نمیشم ایزی سیستم موحدانه است جالبه وگرنه این آیا خدا همه چیز مثلا خداست یا خدا جدایی از این جهانه یا چیه یا چیه شما دعوا کنید توی حوزه تا ببینیم دعواتون به کجا میرسه هزارم دعوا دارید هیچکسو حل نشدم دیگر تکفیر کنید باشی چون اونورشو باشی ها و چه مثل من اصلاً کار نداشته باشی اتلاف عمره هر کدومش باشه موحدانه زندگی کردن یه چیز دیگری به خاطر شغلت حقیقت را زیر پا نگذار این یعنی موحدانه زندگی کردن به خاطر پول ظلم نکن بخاطر قدرت ظلم نکن این یعنی موحدانه زندگی کردن این از من خواسته چیزای دیگه نخواست نمی‌خوام حتی می‌خوام فکر آیا صفات جدای از ذات میشه قدمای سمانیه خدا اصلاً برام مهم نیست شیعه و معتزله میگن نه اینکه شد ۸ برام مهم نیست اینا مهم نیست یه حقیقت نورانی هست که حقیقت الحقایق حقیقت محضه و از من می‌خواهد که تسلیم محض حقیقت باشم روشن و ساده دینداری ساده و سرراسته ولی مهم دین داری همیناس که داریم بحث میکنیم اینا مسئله نی و حقوق زن حله و اصل مشکل ما همینه اصلا مشکل ما همیناس مشکل ما حقوق بشره مشکل جامعه اینه که یه قرائتی از اسلام ارائه میدیم که حقوق بشر را نادیده می‌گیرد از جمله حقوق زن را و حقوق اقلیت های دینی را حقوق مخالف را حقوق منتقد را حقوق همه چی برمیگرده به حقوق انسان ها و پیامبران اومدن برای همین ببخشید ببخشید من پول دادم مهندسی مکان دانشگاه کتاب داشت فیلسوف فران تفاوت بسیار متشکر من اگه اجازه بدید خانم مشیری اینجا که وارد هم نیستم بفرمایید این صدا نمیدونم بفرمایید خانم مشیری سلام خدمت شما علیکم و رحمت الله بفرماید خانم مشیری خسته نباشید خیلی ممنون سوال داشتم ترجمه راهنمایی معنویتش یا اون اصلش فاصله گرفته خیلی ممنون میشم بسیار متشکر شما لطف کردید که نکته خوبی فرمودید عرض کنم که نه مشکل سر ترجمه نیست قرآن را هم ضعیف ترین ترجمه قرآن هم اون اندازه پیام داره برای ما که اگر عقل و فطرت مون را درست به کار بیندازیم درست بشیم هدایت بشیم چون قسمت‌های قرآن که پیام اصلی هست با ترجمه تغییر این آیه‌ای که من خوندم عرض کردم الان خدمتتون اختلاف نیست تورات هم مثلا بنده چندین ترجمه از تورات داریم همشو میبینیم حداقل من دو تا زبان دیگه هم میبینم که انگلیسی و عربی هست و نه همینه هر چند متاسفانه زبان از را نرفتم و نتونستم عرضه نداشتم چون باید یونانی می‌خوندم برای عهد جدید می‌خوندم برای عهد قدیم دیگه اینقدر عرضه نداشتم و ولی اینقدر به متون مختلف مراجعه میکنیم که شک داشته باشیم به اطمینان برسیم که مطلب همینه نه مشکل سر ترجمه نیست اصل متن هم مشکلاتی داره و هم از اون طرف مرز میکنم قرآن مشکل سر ترجمه قرآن نیست قبول دارم ترجمه خوب و ترجمه ناجور خیلی تفاوت داره خیلی زمین تا آسمون تفاوت داره ولی حتی اون ترجمه ضعیف هم آیات کلیدی را که اون دینداری ما را شکل میده کلیدهاست ان الله غلط ترجمه بکنه فارسی بلد نیستند عمل کنم مصداق عدل و احسانم عقلش ظلم نکنم تهمت نزنم چی نکنم چی نکنم میدونی اینا رو که گفت الهم فجورا و تقوا کرد میدونیم اینا قرآن می‌خواد انگیزه برای ما ایجاد کنه نه ضرورتا اندیشه اصلا پیامبران کار اصلیشون اندیشه دادن نیست انگیزه دادن چون اندیشه را خدا تو فطرت انسان نهادها و تقوا اینکه بیاد انگیزه بده مهمه و نه با ترجمه قرآن هم می‌تواند یک نفر حالا ترجمه بهتر پیدا کنه خیلی خوب ولی به هر حال با همین ترجمه‌ها هم می‌توان به شرط اینکه از عقل و فطرت درست استفاده کنیم میتونیم مسلمان درست حسابی بشیم انشالله فرصت رسیدیم دو نفر از دوستان جواب سوال یک قطعه جواب دانشجو می‌نویسه نصف صفحه بسم الله الرحمن الرحیم بچه این دوتا دعواشون بود ولی بچه حالا انجمن تجربه دوم که اشکالاتی که استاد فرمودند که میگن زن نمیتونه فارسی ظالم ترین بی عدالت ترین آدم کیه خود خداست که یه دونه بی انصاف یه دونه پیغمبر انتخاب نکرده دو تا زن داشته که مثلا واسطه خطا کردن طلاقشون بده پی کارش عرض کنم خدمتتون که قسمت آیه آخر که فرمودید این آیه رو سلمان رشدی نگفته بود بهتون چی بود من حداقل تو قرآن مجید نه این شکلی نه نه از این شکلی که دوتا گناه دوتا خطای کوچولو انجام دادن اجازه داده عرض کنم خدمتتون که اما نکته ای که ایشون فرمود که من روی متعدد بر روی کانالم هست از فقهای قم دعوت به مناظره همون قم کردن ولی یکی که دلم می‌خواست بیاد هم مدرس درس خارجه هم دکترای حقوق بین الملل داره پایان نامه حقوق بشره و مدرس حقوق بشره طرفدار فقه سنتی هم هست دکتر رهایی عضو هیئت علمی دانشگاه مفید قم بارها تقاضا کردم که بیاد بیاری مانعی نداره شما هرجا غیر از این جلسه جلسه دیگه باشه مشکل نداره ولی به شرطی که اونا معرفیش بکنید که ببینم کیه اون آقایی که میگم اونا‌هایی که من میگم نه اون آقایی که من میگم خودم گفتم دکترای حقوق بین‌المللی خارجه فقه اصول درس میده مدرس حقوق بشره واقعا فاضله علمش را خیلی براش احترام دوستم هستی دوستم هستیم خیلی هم براش احترام قائلم ولی در عین حال بیا گفتگو کنیم من مسائل جدییکی از حالا بزار براتون یه داستان راجع به همه حقوق بشر صحبت کرد ولی من هم ۹ دقیقه صحبت می‌کنم عرض کنم خدمتتون که یه جلسه یکی از مدرسان معروف حوزه علمیه قم اومد دانشگاه مفید من در قالب یک تمثیل یه سوالی مطرح کردم اسم نیاوردم ولی اشاره کردم به انجمن اسلامی مهندسی ولی داستانی ساختن گفتم یک خانم حقوقدانی در تهران که من میرم جلسه دارم یه اشکالا من گرفته لطف کن جواب بده اشکال اینه ببین همه داستان اون تصویر خانم چیزی نبوده گفتم اون گفته و گفته به من جواب گفته شما میگید یک مرد حق داره هر چند تا زن میخواد بگیره عرض کنم خدمتتون که صیغه هم بخوره هر وقت هم خاص نزدیکی کنه برای زن را می‌گیرید چهار ماه یک بار اونم نه در حدی که ارضا بشه می‌دونید که معنیش چیه نه در حدی که ارضا بشه مسمای نزدیکی اون وقت میگید این زن فردای همون روزی که مرد مسمای نزدیکی نه ارضا انجام داده اگر پاش لغزید به حکم اینکه زن شوهر داره به بدترین شکل اعدامش می‌کنیم شما میگید که این زنی که خوب این طرفش چهار ماه یک بار اونم فقط یه لحظه از بچه هم محرومه ارضا نمیشه هم از بچه‌دار شدن محرومه شوهره هم میره زن می‌گیره هم بچه دار میشه از طریق زن‌های دیگه همه گیم پاش لغزید بدترین شکل اعدام می‌کنیم این زن را حق طلاق هم با مرده این خودش رو هم نمی‌تونه نجات بده گفتم او خانم به من گفته چون میدونسته ادیان کار کردن حکم ظالمانه تر از این توی همه ادیان هست یا نیست و بهش گفتم که به نظر من که ادیان کار کردن حکم ظالمانه تر از این تو هیچ دینی نیست جواب وقتی سوال بود مثل این جلسه بود موقعی که عادی بود جواب ایشون باشه برای بعد بعدش که داشتم رد می‌شدیم و اینها به من گفت آیت الله مکارم فتوا داده که اگر زن نیاز داشته باشه لازمه حالا مکارم تقلید نمیکنه چی اونی که ۱۴۰۰ سال پیشه تا الان چی و میگه قانون این کشور است آیت الله مکارم گرفته میشه چه جوابیه به من گفت برو بگو چی بگم اون خانم حقوقدانه خودم گفتم قراره جواب بدم یکی دو ماه دیگه بمونید یه جلسه درباره این بحث می‌کنم شبهه خیلی جدی بود دلچسب بود شبه جانانه بود اینه یه مرد پیدا جواب یکی پیدا کنید اون آقا ترسید اون آقا ترسید مدرس دراز اول جواب من اینجوری داد بره جلسه بعد که میخواست بیاد یه چیز دیگه آماده کرده بودم خیلی بدتر از این خیلی بدتر از این دیگه وقتی اونو نمی‌گیرم بگم اون وقتتون نمیگیرم ولی یه جلسه بهش میپردازم یه جلسه بهش می‌پردازم آره من اما فقهات چی هستند ببینید قضیه اینه من باید اسلام را درست معرفی کنم یا اونی که اینا میدن بگم همین حقه اگر بخوام درست معرفی کنم اینا رو باید رد کنم باید نقد کنم نمیتونم بگم اینا درست گفتن خب این این مسئله است این مسئله که گفتم راجع به اینه که چیدن اینجوری اینجوری کشیدم اجمالی چه جوابی دارید براش چه جوابی هست میگه ظلم بیشتر از این میشه آقای فقها من یک بار اینجا گفتم ببین من اینو قبول ندارم اونجا بشینه فقیه باشه وظیفه عموم مردم که در دین تفقه کند مبنا رو که یه بار گفتم دیگه دوباره سال نکن از نظر من بر یکی یک آدمها اگر خواستید مستندات روایات میارم بر یکایک آدم‌ها واجب است که به حد توانشون تفقه در دین کنند من هم دارم کمک میکنم که تفقه در دین به چشم بعد از ۴۲ سال منبر و کلاس و اینها من با به چشم آدما که نگاه میکنم میفهمم که داره میگیره مطلب را براش زاپ هست یا نیست نه من از این جلسه اینجوری احساسی ندارم که براشون مطالب عجیب و غریبه اتفاقاً احساسم اینه که کاملاً مطالب قابل فهم و روشن است بازم عذر می‌خوام بسیار ممنونم استاد گرامی جلسه آینده هفته آینده نهم اسفند ماه ساعت تلفن ۰۹۱۲ بله ۴۵۱ بله ۴۸۴ آقای دکتر این برنامه ضبط کرده من همه رو نخوردن من برای شما آوردم برای من سهم دو نفر بزار تو راه