انجام نماز قضای پدر و مادر
متن زیر برگردان فایل فوق توسط هوش مصنوعی و بدون ویرایش، حاوی اشکالات زیادی است.
بسم الله الرحمن الرحیم
بحثمون درباره فقه حقوق بشره، ولی عرض کردم که حقوق بشر نه به معنای اون حقوق که اعلامیه جهانی حقوق بشر آمده به یک معنای خیلی وسیعتر. خیلی گستردهتر، یعنی در واقع بخواهیم چگونه ظلمی به هیچ معنایی به هیچ انسانی صورت نگیره به این معنای وسیعش اسمشو بذاریم حقوق با این میسنجیم من رساله را و همینطور ورق میزنم و با هر جاش میبینم مشکل دارم همون جا یه خرده به اصطلاح میایستم مثلا با حالا امروز مسئله ۱۳۹۰ سال که همه هم این رساله متنش مال آیت الله خمینیه ولی ۱۲ تا دیگه مرجعم بهش حاشیه، بقیه هم همینجور میگن عرض کنم که خوب میخوایم ببینیم که مسئلهمون اینه که عرض کنم خدمتتون که نماز و روزه پدر و مادر بر عهده نماز روزه قضاش بر عهده پسر بزرگه، خود این حکم آیا ظالمانه هست یا نیست فقط از این جنبه من خود این مسئله را از جنبه دیگری بررسی کردن را یک مقدمه کوتاه اشاره بکنم و بگم چرا میخوام الان در مورد حقوق بشر مقایسه بکنم بحث بکنم در اوایل چند سوره بقره است زیر اینها ربکم الذی خلقکم من قبلکم لعلکم این یک آیه کلیست خیلی هم بحث داره و ولی نمیخوام الان روش بحث اگه بگم کل دین داری کل دینداری چیه من گاهی میگم که خوب یعنی گردن نهادن به حق دیگه کل دینداری یعنی به حق کردن نهادن اون وقت چون خدا را حقیقت الحقایق میدونیم حقیقت محض میدونیم به یه معنایی دیگه کل دین داری یعنی اطاعت از حقیقت محض به معنای اسم عوض میکنیم کل دینداری یعنی بندگی خدا دیگه کل دین داری ما دینداریمون یعنی بندگی خدا و من احسن و دینا من اسلم وجه لله بالاترین درجه دینه چه کسی دینش بهتر از اینه که تمام وجود خودش را به خدا تسلیم کنه و نیکوکار باشه که البته این وهوانی محسن حال یعنی توصیف میکنه قید جدیدی نیست به نظر من کسی که هر کس با تمام وجود خودش را تسلیم خداوند کرده باشه خداوندم حقیقت محض هست دیگه این دومیشه لازم نیست که محسن حتما اون محسن هست نیکوکار هست دیگه خدا که نیکوکار میخواد قید توضیح یعنی در واقع یعنی اون تاکیدیه که بگه که همچ آدمی هست چه کسی وگرنه تسلیم شدن در مقابل خدا نیکوکاری لازمش هست پس به یه معنای دیگه میگه کل دینداری از اول تا آخرش به یه بیان دیگه یعنی بندگی خدا سرسپ به خدا این آیهای که الان خوندیم آره سوره بقره میگه چه کسی میگه یا ایها الناس ای مردم بندگی خدا کنید یعنی همه دینداری لکم تتقون تا تقی بشید معنی این آیه یه جوریه ها توجه فرمودید معنیش اینه که ای مردم میگی دینداری غیر از میگید تقوا اصل دینداری نیست میگه تقوا بیرونه از دینداریه میگه چیز اصلا مگه دین داری چیزی غیر از تقوا است دینداری مگه چیزی غیر از تقوا هست که این آیه میگه یا ایها الناس او ربکم الذی خلقکم والذین من قبلکم لعلکم معنیش اینه آیه اینه من اینو بفهمم ای مردم دینداری کنید تا متقی بشید دینداری غیر از متقی شدنه تمام متقی شدن دین یعنی تقوا اینو چگونه حلش کنیم این آیه را به راحتی حل کنه ساده نیست یعنی چی که ای مردم دینداری کنید تا متقی بشید هرگزم کسی حق نداره بگه متقی دینداری کنید تا پرهیزگار ای مردم دینداری کنید تا پرهیزگار بشید دیگه اون خیلی خراب میشه پرهیزگاری یعنی چه یعنی از خدا نافرمانی نکنید و فرمانهای خدا را گردن بنهید دیگه پرهیزگاری یعنی همون گردن نهادن به خواست خدا دیگه کار بد نکن ظلم نکنید چی خدا میخواد انجام هر کاری قطعا یعنی اون وقت یعنی چه که دینداری کنید تا دیندار اقواب به معنای پرهیزگاری بر خلاف اون ترجمه معمول که همه میگن متقی یعنی پرهیزگار این درست نیست پس یک جور دیگری اینجاست من مکرر میگویم که کسی انسان شناسی قرآن را نفهمیده باشه هیچ چیز قرآن را نمیفهمه تسک انسان شناسی قرآنو نفهمیده باشه هیچی از قرآن نمی خب معلومه دیگه اول اول باید انسانو بشناسید چون دین عبارت است از برنامه خدا برای رستگاری انسان سود انسانو بشناسید تا انسان شناسی که اون وقت بگی که بحث های دیگه هست همه اش اصلا چرا باید اطاعت از خدا کرد چرا باید دیندار بود چرا باید پیامبر ظاهر بیاد چرا باید قرآن بیاد چرا قیامتی هست چرا باید تو حقوق دیگران را نکرد چرا باید اخلاق را رعایت کرد هر سوال دیگری بعد از اینه که این انسان تعریف شد هر چیز دیگری بعد از انسان من عرض میکنم انسان این نیست انسان شناسی قرآن اینه که یه انسان فوق العاده عالی خلق شده لقد خلق الانسان فی احسن تقیم در بهترین شکل اندازه بی بهترین شکل اندازه انسان هیچ گونه نفس و ضعفی نیست هیچ افسانه تقویم بهترین شکل اندازه آیا بعد از اینکه خلق شد فی احسن تقویم جوری شده که این انسان سقوط بکنه مسیحیت میگه آره یه جوری شده میگه یه جوری شده با گناه آدم انسان سقوط کرده اون بهترین حالت که داشت او بهترین رستاد ذاتش خراب شد گناه صوت ذاتی کرد با گناه برخی چرا قرآن هم همینو میگه دیگه ث ردد ناخول صفین پستترین بستیها گاهی این را میگن من دیدم از عالمان کسانی که مطرح میکنند که فوری میگه نه نه همه مردم ممکنه تو مسیحیت میگه همه مردم میگه همه فرزندان آدم میگه بلا استثنا این فوری قرآن استثنا میکنه الا الذین آمنو و صالحات پس در احسن تقویم خلق کردیم همونجورم انسانها مگر اینکه خودش با سوء اختیار خودش سقوط بکنه خودش با سوء اختیار میگه مادر بهترین شکل و اندازه خلق کردی پس اینجا داره انسان بهترین شکل خلق شد یه کسایی با اراده خودشون با سوء اختیار خودشون سقوط میکنن اگه دم همونجا میمونند الا الذین آمن آمنو یعنی چه صالحات آمن صالحات یعنی چه یعنی به حق گردن نهادن یعنی ایمان به همینه که ما به حق گردن بنهیم درسته پس کسی که به حق گردن نمیدهد انسانیت خودش را پاس نمیدهد انسانیتش سقوط میکنه انسانیتش سقوط از انسانیت نه انسانیت سقوط نمیکنه از انسانیت صعود میکنه از انسانیت سقوط میکنه گردن نهادن وحد جز وجود آدمیست حقیقت آدمیست که ایمانه و ایمان نمیده ایمان داره جز وجودش هست که حقیقت گردنه این هست داره ولی اگر خلاف فطرت و درونش عمل کرد به طور طبیعی از انسانیت ساقط میشه خب اگه به انسان اینگونه نگاه کردن برخلاف در بهترین شکل و اندازه خلق شده همین بهترین شکل را اندازه چرا بهترین شکل را اندازه است برای اینکه ایمان جزشه یعنی جز این انسانه که من باید تسلیم حقیقت باشم هیچ انسانیه نباید کسی یادش بده که آی باید تسلیم حقیقت باشی همه انسانها خودشون از درون خودشون میفهمن که باید تسلیم حقیقت باشند پس از درون خودشون میفهمند که باید مومن باشند پس ایمان دارند انسان ها مومن هستند باید مواظب باشن ایمان را از دست ندن خیلی نگاه میشود متفاوت انسان را باید بشناسیم قرآن را انسان قرآن را باید بشناسیم خوب اگر انسان اگر انسان این شد یه دغدغه بیشتر نباید داشته باشه یه جور دیگه باید نگاه کنیم یه مسئله مواظب باش سقوط بهاز انسانیتت کنده شد افتادی پایین خودت مواظب باش از دست ندی دست داری از دست ندی این مواظ باش اینو گفتیم اونقت معنای تقوا رو روشن میشه تقوا یعنی چی یعنی نگه داشتن خود پس ماموریت اصلی انسان اینه که خودش نگه داره کلید واژه قرآن اینه انسان خودتو نگه دار پرهیزگارت معنی نکنید انسان خودتو نگهدار سقوط نکنه اون وقت همه دینداری انسان سقوط نکنه هدف اینه اعمال دیگری که انجام میدی همه اش در راستای اینه که انسان تو همین احسن تقویمی که خلق شده باقی بمونه عسله نیفت هیچی مواظب باشه نیفته همین احسنت تقویم بمونه این یه توضیح بود برای این آیه اما چه ربطی داره به این مسئلهای که من میخوام بخونم یک گرایشی هست الان طرفدار دارند میگن فقه اصطلاح است چی نه فقه مصلحت فقه مصلحت مثلا میگن که کسانی یه خورده مترقی تر از اونایی هستن که این فقه مصلحتی تعبد محضه و باید بهش گردن نهاد اینکه میگه فقه مصلحتی نه اینجور نیست که جاهایی باید دید که یه هدفی داره شاره که حکم عوض کرده و یه جاهایشم ما میفهمیم شاید یه جاهایی شما میفهمیم اونجاهاش که میفهمیم حداقل اگه به اون میبینیم نمیرسه فکری کنیم یعنی باید این مصلحت که به اصطلاح تو این حکم بوده خب دیگه نیست الان مثلا تغییر من حرفم یه مقداری بالاتر از ماهی خیلی متفاوته با این اولی که ولش کنیم اولی که میگه همه چی تعبد محضه اونا خیلی بهش نمیپردازم این که میگه نه یه مقداریم ما میفهمیم مصلحت و اینها رو باید رعایت کنیم اینو تازه میخوام بگم چیز دیگری قرآن میگه میگه تمام دینداری بلا استثنا هدفش اینه که این انسان سقوط نکنه درسته هدفش تقواست تقوا را پس حالا من معنی کردم تقوا یعنی نگه داشتن خود لقبشم همین معناست لغویش همه دینداری برای اینه که انسان این معنای جدیدی از فقه مصلحتی هستا یه جور دیگری ها هیچ استثنایی هم ندارم صراحت داره یا ایها الناس ربکم لعلکم تتقون ای مردم دینداری کنید تا متقین بشی دینداری کنید تا تاشو گفت دیگه شدم فقه مصلحتی قائلم به این معنا به این معنا که هر حکمی میخوای بگی یه چیزی در نظر بگیر خب دیگه تعبدی ترینش را محض محض میتونیم آیات متغیر شدن من تاثیر داره یا نه نداره اینجاست که من حالا همین ملاک را عوض شد دیگه جاهایی میکنم مثل اینجایی که میخوام امروز بپرسم ببخشید من گفتم امروز نمیخوام بحث این قسمت این یه سوالم اینه پدری که اصلاً اهل نماز و روزه نبود مرد خدا بیامرزه بزرگی داره این پسر بزرگ وظیفهشه که نماز و روزه پدر را قضا کنه چیزی که دارم میگم چیزی که داره میگذره با همه قوم نمیدونم آدرسشو بلدید یا نه هیچی زیادی پاساژ خیلی بزرگ وجود داره که توش معامله صورت میگیره بیزینس بیزینس چیه یک کسی کارش اینه که نماز بخونه و روزه بگیره از یک کس دیگری پول بگیره او برای چی یک کسری کارش نماز خوندنه از یک کسی پول میگیره که این کار رو بکنه ولی نماز کیو بخونه نماز یک کسی که به نماز قائل نبود عجب بیزینسی شروط فقط سوالم اینه اینجا سوالم اینه گفت یا ایها الناسبدو ربکم الذی خلقکم والذین من قبلکم لعلکم کاری که مطمئناً در تقوای من تاثیری نداره در حفظ انسانیت من تاثیر نداره لغو که من انجام بدم میخوام ببینم این مغازه ها که داره کار میکنه و پاساژهای متعدد و بیزینسی که هست و اینها چه کسی یعنی چه کسی حفظ میشه از سقوط نکنی سقوط نمیکنه این ماشینه که دولا و راست میشه یا گرسنگی میکشه شغله و پولش داره این که هیچی او که تو دلش داره فحش میده که چرا این شریعت این بار را دوش من گذاشته اینقدر پول بیخودی بدم این پسر بزرگ اونم که او پدری که ۸۰ سال ۹۰ سال عمر کرده قائل به نماز و روزه نبوده روشه به قبله نکرده تو اون دنیا دیگه آدم تغییر میکنه بعد از مرگم میگه دیگه آدم تغییر میشه پس اینجا به من نشون بده که این آیه قرآن تتقون این وسط چی تغییر میشه فکر میکنم یک چیزی رو تو ذهنم کشف کردم شاید اون متقی یه نفر متقین میشه چون معمولا مردم پول را میدن به مراجع که براشون بده به کسی که نماز و روزه را وظیفه خودشو درست انجام میده پولو میده به آدم درست این متغیر سه نفر رو من نمیفهمم این ممکنه یه چیزی باشه که بگیم رسم اینه خودش میتونه بگه نماز دلیل چیه پسر بزرگ بخونه رساله میخونی مگه تو رساله دلیل میگه چی گفتن حالا فرض کنیم یکی از اونها بود گفت که یه روایت حالا فرض کنیم اومد گفت یه خبر واحد داریم و این بر اساس اون علم فتوا میدن بچه من سازگار نیست تا زمانی که مرده زنده بود میتونست گردنش ساقطه آره این قسمتش حالا اضافه کاری ندارم شاید تاثیر داره نمیدونم چه جوری یا تاثیر نداره بالاخره غیر از اینکه نیست خوب خدا به من پسر داده به برادرم پسر نداده به دوتا برادرم به دوتا برادرم پسر خدا دختر بده یا پسر بده یا تصویری داره یا نداره کار ندارم برای چی یا داره یا نداره نداره چرا باید اگر داره چرا با او کسی که بدون اینکه گناه کرده باشه خدا بهش پسر نداده محروم باشه از این حق بزرگ اینم مسئله دیگه که من براش جواب ندارم دختر داره یا اصلا ازدواج نکرد یا بچه دار نشده اصلا حالا یه چیز دیگه نماز پدر را باید خوند یا نماز مادر را یا هر دو را فتوای آیت الله خمینی اول میخونم اگر پدر نماز و روزه خود را به جا نیاورده باشد خب باید پسر بزرگ غذا کنه پدر بالاخره یا تاثیر داره چرا پدر با مادر باید فرق داشته باشه که مادر شاید مادرم چرا میگید نه نه نه نه این صحبتتون آقا مراجع بودند که تفاوت دادن به مادر مثلا آیت الله اراکی میگه که مرحوم آیت الله اراکی که اگر پدر و مادر نماز و روزه خود را به جا نیاورده باشند آقای گلپایگانی صافی گلپایگانی یا هم مرحوم گلپایگانی هم صافی چون ویرگول بله ایشون نه ایشونم پدر را میگه آقای خودخوی هم پدر را میگه بزار ببینم پس دیگه پیدا میشه نه من خواستم یه خورده دفاع کنم نه همه میگن پدر و آها آقای نوری هم میگه اگر پدر و مادر حقوق مادرم دفاع کنه چرا میگید خودی نباید بگیم تهمته اینا به فقه اولا که چیز کیوی در اومده بود تازه از خارج اومد اون وقت من شوخی به بنده خدا میوه فروش شوخی داشتم بهش گفتم بعضیا میگن که این تخم مرغ گفت نه به خدا مردم از بس تهمت میزنن بله بله عرض کنم خدمتتون که تهمت نزنید حداقل اومدن دفاع کردن یعنی چه زن مادرم هست که نگفت آیت الله خمینی دیگران تاثیری داشته باشه چرا مادر را نباید چرا پدر را باید یک مسئله تو که اشتباه نکنم اینجا ندارم فکر میکنم که ایشون پدر و مادر تو ذهنمسلام قبلا دیدم پدر و مادرشون میگه خیلی خوب حالا بازم اینم یه مسئله دیگه چرا مادر اون که دختر پسر نداره او به بچه نداره او که اونا چرا محبوب باشند چرا باید پسر داشتن اینقدر مهم باشه اتفاقا معلما میگن دختر داشتن مهمه دختر نداشته باشی تو عذات کی گریه کنه تو عزا دختر گریه به جایم بودیم یه کسایی دو خواهرها به همدیگه میگفتن آقا وقت یعنی انرژی داشته باشیم که به نوبت تو مردم که اصلا گریه کنیم انرژی داشته باشیم که باید همش یه کسی گریه کنه دیگه بزنه تو سر کله خودش چی کنه که آب برداری باید بکنه تعارف به همدیگه میکردن که انرژی داشته باشیم گریه کنیم پس دخترم به کار میاد خیلی گفت که مداح توی بهشت زهرا ما دائم فوت کرده بود اون وقت داشت مداحی میکرد میگفت که این دختر به در خیلی علاقه داره چیه فلان شد داشتن بغلش دقیقا چسبیده که دیگه رو خاک میکردن مراسم خاکسپاری بود یه خانمی را به این آقا گفتن وقتی خوندنش تمومه یه خورده هم برای ما بخون همونجا هنوز چی میکنیم برگردون گفت مادر دختر به مادر خیلی علاقهمنده تکلیف ما روشن کن به پدر خیلی علاقه منده به مادر خیلی علاقه منده به هر دو علاقمده یه چیزی روشن بشه همینجا دیگه پیش ما نچرخون حرف حالا این مسئله اشکالات بسیار زیادی داره یعنی چه یه نفر شغلش این باشه واسه نماز بخونه که روزه بگیره نه پولی در نمیاد اونقدر نیست که مثلا آره باشه ولی به هر حال آره میخوام بگم یعنی چی که این کارو شغلم باشه نماز خوندن یعنی چه شغلم باشه روزه گرفتن شغلم باشه که عبادت کنم برای کسی که اعتقاد نداشته به عبادت جنبه ها را اصلا فعلا کاری باهاش بحث امروزم اینا همش مقدمه بود یه وقت یک کسی خیلی متعبد بود اینجوری مسئله را مطرح کردم به خاطر این بود که اون طرفی که من پیشش مطرح کردم بگم شک دارم الان که آیت الله منتظری میگه پدر و مادر یا نه من شک دارم قبلا انگار مطرح کردم که یه نفر مرده یعنی یه پسری هست پدر و مادرش عمر خوب کردن پدر ۹۵ سال مادرم ۹۰ سال این پدر و مادره یکی ۷۸۰ سال نمازش روز نخوندن الان پسره هست پسرم یک مثلاً کشاورز بوده که حالا حدود ۶۰ ۷۰ سالشه این پدر و مادر که مردن چه چیزی حدود ۲۰ میلیون اونجا روستاییان ۲۰ میلیون ارث رسیده پدر را بخونه یه حساب مزنه به قول مردم امروز مبلغش چقدر میشه حتی دو سال پیش حساب کرد دوم میشه مثلاً ۴ میلیارد سالیانه اون سال نماز روزه فکر میکنم نمیدونم سالی پیش من شوخی کردم حدودا میشد ۲۰ میلیون اون زمان خوب خودتون حساب کنید مثلا ۱۶۰ سال ضرب ۲۰ میشه چند ساده است که مارجی البته زمان شاه ارزان تر بود الان گران شده ولی قبل از تهدید بازنشسته کار نمیتونه بکنه همه داراییش هم تو روستا مثلا ۱۰۰ میلیون ۲۰۰ میلیون برای واجبه که مثلا شش میلیارد واجبه ۶ میلیارد بره پول تهیه کنه بده تا یک کسی دو راست بشه اینجوری ظلمی من دنبال ظلم دارم میگردم ظلم یه وقت جالبه اعصاب و انگشتر و نمیدونم اسب پدر مال پدر پدر بزرگه حالا عصا که هیچی انگشت ندار و اسبم که نداریم هیچی الان ماشین از ماشین من دنبال میگردم که میخوام بگم یعنی چه چرا خدا یه همچین حکمی داده که یه آقایی میمیره اهل نماز و روزه نیست این پسر چه گناهی کرده نباشه یه خورده بیشتر دل آدم میسوزه شده اگر پدر فقط پدر نماز و روزه خود را به جا نیاورده باشد چنانچه از روی نافرمانی ترک نکرده و میتوانسته غذا کند بر پسر بزرگتر واجب است که بعد از مرگش به جا آورد یا برای او اجیر بگیرد خودشم راه را باز کرده اون دکون خوب بلکه اگر عرض و روی نافرمانی هم ترک کرده باشد واجب به همین طور عمل نماید طبق حداقل آیت الله منتظری ای دومیش را میگه حل کرده نه نه میگه دومیش فرق داره بنابراین احتیاط واجب اینم انجام بده حل شد بنابراین احتیاط واجب اگه پدری میگه آقا نماز چیه یعنی چی ما نماز بخونیم قبول نداره اسما مسلمونه اسمی مسلمان پدر مادری به اسم مسلمان به هیچ چیز دیگه پایبند نیست من مسلمونه یعنی چی پسر باید بیاد ۱۶۰ سال نماز و روزه رو قیمت امروز حدود ۵ ۶ میلیارد پول بده و میگه ظلم بزرگتر از اینم میشه کرد نه این را میخوام که میگفتم امروز میخوام بگم و اصلا مهم نیست که الان ما این است حالا اولا حجش هم همین جور ها همین مسئله راجع به حجم میآید که پدر نه درست نماز و روزه و اینا نخونده و فلان و اینها حق مردم ظلم کرده کلاه گذاشته تو اول تا آخر عمرش ۳ اولا که خیلی ساده ما یه سمتی از قم بودیم آب هنوز شیرین لوله کشی نبود و آب شیرین کنم که وجود نداره اون زمان اون وقت یه ماشین ها وانت نیسان میومدن آب توزیع میکردن وقت محل ما نیست میگشت تو محل مردم من چند سالی که آبهایی که میآوردن بابا همین قم پر میکرده نمیوردم همین پر میکردن بهتون میدادم میخوام برم مکه میخوام برم مکه حلالم کنید بدونید که من همه آب قوم بهتون میدادم تلقین میکردید میگفتید که به اصطلاح فرق داره یه پیرزنی بود میگفت حلالت کنم چند سال پول منو گرفتی به آبش شیرین به من داده حالا اینو مدل یه خورده که بهش ور میره ما چی میکنیم خیلی دینداریه پاکیزه و قشنگیه مثل اینکه مکه نری مهم نیست ظلم کرده یا نه کلاه سر مردم گذاشته حالا مکه ها بود خیلی قشنگ بود که یادم رفته یه جایی هم کسی میخوند شعری معروف مکه همینجا سنگ نشود خیلی قشنگه کسی با یک لحن چیزی میخونده خیلی قشنگ بود همین جاست مکه فلان مکه حالا حرف اینه اگر عرض کنم خدمتتون که این پسر این پدر ۳۰ سال آب قما به جای آب بشنوه فروخته به مردم اگر ۳۰ سال آب قمو به جای آب وشنوه فروخته به مردم آیا عرض کنم که پسر بزرگم میدونه به جای اینکه نماز را برای پوله رو اونجا خرج کنه بهتر نیست که این حق النسی که این پدر ضایع کرده تو اون راه خرج بکنه سال من اینه من که میخواستم بگم پدر پسر پسر بزرگ حالا رفت پولو یه میدونه که پدرش مثلاً ۳۰ سال کار کرده کلاه سر مردم گذاشته کارش این بوده که آب شیرین بده به مردم اونقت آب قم را پر میکرده و میگفته آب بشن به مردم همه پولی که گرفته تو چیز حرام بوده اصلا شغلش اول تا آخر حرام بوده تمام درآمدش حرام بوده حالا من از اینا از این آقای مرجع میپرسم که این پولی که میخوای بدی به این دولا و راست بشه بهتر نمیدی به اونایی که حقشونو ضایع کرده خدا کدوم یک از این اصلا کدوم یک از اینهااگر قراره تاثیری تو آینده او داشته باشه کدوم یک از این دوتا تاثیر دارد حق الناسی که ضایع کرده بیای جبران بکنی یا نماز و یا نماز و روزه که مثلا نخونده یا نگرفته کدوم یک از اینها تاثیر به برای اون حال بنده خدا تاثیر داره اگه قراره تاثیر داشته باشه اینا هیچی باز یه چیز دیگر یه چیز دیگری میخوایم دینداری کنیم من ۶ میلیارد هست میخوامم هزینه کنم برای پدر و مادرم حق الناسی هم از بین نبرده زاین نکرده ولی این ۶ میلیارد را مثلا بیماران محتاجان در راه گرفتارها اونا خرج بکنم براش بی بهترین یا بدم که کسی براش نماز اینجوری بخونه چون قرار شد دیگه مقداری دیگری داشته یه جور دیگری ببینیم قضیه را خوب این این کارو بکنیم یا اون کارا کدوم بهتره حالا شما که ممکنه بفرمایید که ما چه کاریم ما چه کاره ایم خدا گفته این کار فرض برای خدا یه چیز دیگه هم گفته یادتون نمیدونم که اتبعو احسنا اون ذلی علیکم تبعیت کنید بهترین چیزی که به بهترین نازل شده که احکام زیادی خدا نازل کرده هر لحظه حکم هر ثانیه تو هر موقعیت تو هر چیزی دهها دستور متوجه دستور همه دستورهای خداوند متوجه منه در آن نماز مستحب عادت بکن مطالعه بکن تبلیغ دین بکن نمیدونم کار بکن چیه برو کمک مردم بکن برو چی بکن خیلی ۶ میلیارد طبق آیه اتبعوا احسن ما انزل الیکم که من اینجور معنی میکنم در هر امکان در هر لحظهای در آن با توجه به امکان که داریم وقتی که داریم پولی که داریم چی که داریم چی داریم موقعیتی که داریم با توجه به اینا یه دستورهای متعددی ممکنه متوجه ما باشه این پول ها میتونی تو این صد راه خرج کنیم بهترینش را بهترینش کدومه همین پول را کدوم طریق خرج بکنیم بهتره آیا فرض کنیم ظلمم یعنی مثلاً ظلمی هم نکرده حق الناس را هم ضایع نکرده ولی حق الله را ضایع کرده ای شش من همین الان میخوام عقلمو به کار بیندازم این ۶ میلیارد پول دارم برای مشکلی نیست میخوام بگم برای پدرم کدوم بهتره من برم اون کارا رو بکنم یک کار را بکنم از نگاه من اینکه به یک فرزند بگیم به پسر چون پسر بزرگ هستی حالا بعضی وقتاش که خیلی جالب میشه دوقلو به کدومشون واجبه دوقلوها به کدومشون واجبه نه و اون که یه دقیقه زودتر متولد شد با دقت متولد که یکی اون که یه دقیقه زودتر متولد ۲ دقیقه زودتر متولد میشه ایسو و تو عهد قدیم و یعقوب ایسو فرزندان اسحاق دوقلو ولی عیسو نخستزاده است تعلق میگیره به خاطر اینکه بزرگتره وقتی یک زمان شاه مجلات ورزشی دوتا برادر دوقلو توی تیم بودن فوتبال هر دو فوتبالیست تو یه تیم هم بودن و با هم بازی میکردن رفته بود با یکیش مصاحبه میکرد با برادرت مشکل نداری راحتی که توی تیم با هم داریم بازی به خاطر دو دقیقه به من دستور میده دو دقیقه زودتر از من متولد شده ولی میگه من بزرگترم و دستور به من میده میگه دو دقیقه عرض کنم خدمتتون که حالا به خاطر این دو دقیقه خلاصه چون تو دو دقیقه زودتر متولد شدی این ۶ میلیارد گردن توست لطف کن زحمتشو بکش و ۱۶۰ سال نماز و روزه پدر و مادر را مثلاً بخون که بالاخره بگذریم خدمتتون که ولی گفت که من یه قسمت را نافرما اگر نافرمانی از روی نافر و میتواند قضا کند در پسر بزرگ واجب است که بعد از مرگ است به جا آورد یا برای او اجیر بگیرد بلکه اگر از روی نافرمانی هم ترک کرده باشد واجب است به همینطور عمل کند و نیز روزه ای که در سفر نگرفته اگرچه میتوانسته قضا کند واجب است که پسر غذا نماید یا او اجیر بگیرد تا الان ما داشتیم میگفتیم که ظلمه یعنی چه کسی که خودش اهل نماز و روزه نبوده کس دیگه بشینه ۱۶۰ سال نماز و روزه براش بخونه و فلانه حالا یه چیز این پدر بالاخره با این نماز و روزه که چی کرده گناه کرده یا نه بالاخره گناهی کرده دیگه اصلاً میخوام بگم چرا باید نماز و روزه پدر را چرا نماز و روزه پدر و مادر مونده که دیگری بخونه چون خطا کرده دیگه بالاخره چون خطا کرده دیگه خطا نکرده حالا اینورش تا حالا گفتم که این با عقل و اینا جور در نمیاد ولی اون وقت حالا آیه والله تضر واضح چی میشه ها یعنی این دنیا میشه یعنی این دنیا حق ندارن یعنی مثلا پدر و مادر زنا میکنن بچه متولد میشه بچه از همه چی محرومه بخاطر اینکه اون آیه الله تضر واضح نظر میخوام ببخشید یعنی فرض کنم که مثلا میشه پدر دنیا نمیشه کار ندارم پدر مشروب خورده پیره و طبق و خوب توان و نام نداره و خیلی هم به چیه به پسر شلاق بزنیم ۸۰ تا شلاق فقها میگن اینو به پسرش بزنیم که توانشو داره آیه درسته آیه داری اصل عقلی را میگه اتفاق میفته تو دنیا که خیلی بحث همین اینه اونی که در یک کسی نافرمانی میکنه و یک کسی را به بردگی یا حسابش جداست اونا خدا میگه چرا انکار میکنید اینو خدا میگه این کارو بکنید به جای اینا مشکل اینکه بار را دو شکست دیگه بندازید تو دنیا رخ میده این که حرفی ندارم اینکه زیاده سخنم اینه که خدایا عادل چرا این حکم کرد خدایا اصلا میگم فرض کنیم آیا مجازات گناه را خوب که خدا ببین یک قضیه میگه که تورات داریم تو تورات داریم که من خدای غیوری هستم انتقام پدران را از پسران تا نسل نمیدونم سوم و چهارم میگیرم موافقید یا نه با این خوب میدونید یا نه قابل یا نه جان نداری دیگه میگید غیر ظالمانه است تو این دنیا را دارم همین دنیا خوندم از تورات با قرآن میسازه یا نه والله تضر واظة وزرا البته چون نسبت ناروا دادم فوری دفاع کنم از تورات فوری دفاع کنم من بارها گفتم جاهای مختلف من قرآن وقتی دارم کار علمی میکنم برام قرآن هر دو را حنیفن حق پرستان قرآن بیشتر دفاع کنم یه تورات اگه میتونم دفاع کنم دفاع نکنم یه جا داریم از فرزندان است پسران تا نسل سوم و چهارم میگیریم یه جای دیگه داریم همین تعبیر را از پدر از پسران تا نسل سوم و چهارم از کسانی که مرا دشمن دارند میگیریم یعنی فرزندانم در صورتی که دشمن خدا باشند نه هر فرزندیها خوب علی القاعده میگم ما میگیم منطقاً باید بگیم اگه دوتا آیه بود پس اون مطلق را باید حمل بر مقید بکنیم بگیم اونجا هم مقصود اینه که یعنی پسرهای که همون مسیر پدر را تقل دارن میکنن از پدرشون اونایی که دارن تو اون راه ناروا تقلید میکنن از پدرشون انتقام پدرشونو میگیریم حرف دیگر یا من تورات را بگم نه این چیزی که گفتم فقط خواستم مثال بزنم که اگر همچین چیزی که خدا بگه من انتقام پدران را از پسران تا نسل سوم و چهارم هست من میخواستم حالا که اون را قبول کردید به تورات وارد نیست چون من باید از همه کتاب ها تمام توانم دفاع بکنم و اشک وارد برخی و بزرگترین مغالطه است که کسی اینو نقل کنه ها اینو نقل کنه یعنی تحریف کرده آدم درستکاری صادق نیست که کسی بیاد تورات را این قسمت را نقل نکنه دقیقا مثل اینکهما یه آیاتی داریم تو قرآن که میگه کثیرا و یهدی به کثیر چند تا آیه میگه که وما یزلا الا کافرین علت فاسقین علت داریم دیگه به صورت ها حصره دیگه آره آره دنبالش ولی بعضی جاها هم داریم که نداریم اون دنباله را اونجایی که یه کسی مجازه که فقط اونایی که این دنباله را نداره در نظر بگیره این کتاب خیلی ها را گمراه اونایی که با حق عناد دارند کتاب گمراهشون میکنه چون کتاب حقو براشون روشن میکنه چون با حقیقت دارن زیر بارشون نمیرن بر گمراهشون افزوده میشه خیلی روشنه را گمراه میکنه چقدر الان مشابه آیه میتونم پیدا بکنم و اگه کسی اونا گفت یک کسی یک کسی از دوستان من یه مقاله نوشته بود تو مجله هفت آسمان چاپ شده بود درباره اینکه تورات توحید رد میکنه یعنی چیست یعنی تورات تایید میکنه مثلاً چند خدایی و اینا رو یه چیزی تو این مایهها اونوقت این آقای دکتر یونس حمامیه لاله زار تو شماره بعدش مجلهای که بود نوشته بود که من بگم قرآن نیست میگه قرآن شما نمیگه لا اله الا خدا نیست دروغه او گفته دیگه قرآن لا اله هیچ خدایی نیست هیچ خدایی نیست قرآن الا الله تو رفتی سراغ اونا درست گفته توحید یگانه پرستی اصلا اتهام خیلی نارواییه به قرآن که به تورات که بگیم توحید را اون حق با اون آقایون به هر حال حال حاشیه رفتن این بگم که یک اینکه فقه مون فقه مصلحتی به این معنی که عرض میکنم به اون معنا به این معنا که کلیتش میتونیم و میتونیم سوال کنیم که این خاصیتش چی حق دارم سوال کنم که این شما گفتید که هر عبادتی برای مطهر قرآن گفته هر بندگی برای متقی شدن و بنابراین این را مناسب نمیدونم ببخشید خدمتتون