جلسه اول: چیستی و چرایی محمدشناسی قرآن

فایل صوتی

متن زیر برگردان فایل فوق توسط هوش مصنوعی و بدون ویرایش، حاوی اشکالات زیادی است.


سلام علیکم و رحمة الله بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

یک بحث سلسله بحثی داشتیم تحت عنوان نگاه حقوق بشری به نهضت عاشورا و ۱۶ جلسه به درازا کشید و از امشب بحث دیگری را شروع کنم که شاید طولانی هم بشه و فوق العاده بحث مهمیه حداقل تحت این عنوان من ندیدم کسی مطرحش کنه و اون عنوانش اینه محمد شناسی قرآن مجید تو این اون عنوان می‌خوام به این بحث بپردازم که اگر ما باشیم و قرآن مجید و دیگه هیچ منبعی نداشته حضرت محمد صلی الله علیه چگونه شناخته میشه چه شخصیتی می‌تونیم از قرآن مجید برداشت بکنیم و قرآن مجید چگونه این شخصیت را معرفی میکنه خب این بحث که میخواهیم به اصطلاح طولانی بهش بپردازیم عرض میکنم خدمتتون که لابلای این بحثها همه اسلام شناسی هر چند به صورت مختصر قاعدتاً بهش پرداخته خواهد شد علاوه بر این هم یک آفت شناسی از اسلام شناسی خودمون میکنیم هم آفت شناسی از تشیع خودمون آفت شناسی میکنم آفت شناسی مقصودم اینه که ما میبینیم که کجاها مطابق قرآن ما به انحراف رفتیم به هر حال هیچ شخصیتی مطابق انتقاد ما بالاتر از پیامبر اسلام نیست اگر قرآن مجید یه چهره‌ای از شخصیت ارائه داد و فهمیدیم دیگه ما اجازه نداریم که کسی رو از او بالاتر ببریم میزانی که بالاتر بردیم غلو کردیم و به این ترتیب به اصطلاح باورهام را مخصوصاً ما شیعه می‌سنجیم و نه تنهایی بلکه یک جاهایی فقه را می‌سنجیم آیا آن مثلاً فتوایی که مشهور است یا فتواهایی که مشهور است و چه بسا با عقل ما هم جور در نمی آید نمیتونه که به هر حال خلاف شخصیت قرآنی حضرت محمد صلی الله علیه و آله اللهم صل علی محمد و آل محمد نباید باش ناسازگار باشه خوب جنبه‌های دیگر هم هست به هر حال پیامبر خداوند می‌فرماید که و لقد کان لکم فی رسول الله پیامبر برای شما یه الگوی نیکو ازش الگو گیری کنید این هم خیلی مسئله مهمی است من بیشتر وقتی میگیم الگو گیری کنیم یعنی الگوی اخلاق تو ذهنمون میاد و درستم است اخلاق به معنای اما همین جا ببینید می‌خوام به عنوان نمونه بگم به چه بحث‌هایی باید بپردازیم و چقدر مهمه قرآن می‌فرماید و لقد کان لکم فی رسول الله پیامبر برای شما نیکو الگوی نیکوست حالا اگر ما این پیامبر را اینجوری معرفیش کردیم که یه شخصیتی است که از ابتدای تولدش معصوم خلق شده از هنگام وقتی کسی میگن از هنگام تولد تا هنگام وفات معصومه اون وقت معصومه یعنی چه هیچ خطا و گناهی انجام نمیده نه گناه کبیره نه گناه صغیره خطاب چقدر عمدی چه سهوی هیچگونه خطایی ازش انجام نمیشه هنگام تولد اگر یه شخصیتی اینجوریه پس قبل از تولدش این حالت براش رقم خورده که اینجوری باشه اون وقت اگر من گفتم که خداوند این پیامبر را متفاوت با من خلق کرده کاملا خیلی فرق داره منی که دائماً در معرض گناه و خطا هستم تا یه شخصیتی که محال از خطا بکنه گناه بکند اصلا اینجوری خلق شده اون وقت چه ربطی نسبتی بین من و ایشون وجود داره که الگو و اسوه من باشه ما که دوتا موجود کاملا متفاوتیم اگه میخوای الگویی بیاری برای من اس باید یه موجودی مثل من تا او قله کان فی رسول الله بگو لقد کان لکم فی سلمان عثمان حسن سلمان مثل منه و خوب شده که مثل من نیست که او از حال خطا بکنه گناه بکنه اصلا اینجوری خلق شده اینجوری نیستم که من در معرض گناه و خطا هستم اینجوری هستم حالا اتفاقاً بد نیست من یه خاطره بکنم ببینید در قم خیلی سال پیش شاید ۳۰ سال پیش من درس خارج مرحوم آیت الله فاضل بودم مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی تو درس های خارج هم قم حالا تو دانشگاه های دنیا میگن که سطح عالی کس که میخواد بخونه دکتری سه تا دانشجو ۴ تا پنج تا نه دو تا سه تا دوتا ایران خودمونم قبل از انقلاب علمیه هر چی شلوغ بهتر بهتر و گاهی مثلا میشه هزار نفر شما ببینید که مثلا چه گفتگویی میتونه بین استاد و دانشجو صورت بده گفتگو بشه تو باید دانشجو مقاله بنویسه بیاد ارائه بده کنفرانس بده استاد نقد کنه مقاله‌اش را دیگران نقد کنند نه ما به همین دلیلم همین اشتباهمون است که یه نفر وقتی میاد توی حوزه ببرند فارغ التحصیل نداری کار ندارم همینجوری که میگم نمیدونم چند صد نفر بود من ردیف هفتم هشتم نشسته بودم یک نفر دوغ ردیف سه ردیف جلوتر از من بود لباسشم شخصی بود آقایون درس خارج که میدن خوششون لباس شخصی بیاد یعنی ملبس باشه بیشتر خوششون میاد این آقای اشکالی کرد آقایی که یه چیزی یک دفعه دیدم آیت الله فاضل و شروع کرد ناسزا گفتن به شکلی عجیب تندی چی گفته که هر کسی بیاد درس خارج چرا اومدی چی چی من وقتی نشسته بودم لحظه به ذهنم رسید که من اومدم کجا اصلا چه درسی اصلا چرا من باید بیام درس به چه دردی میخوره این حرفا تقریبا یک همچین حسی بهم دست داد و خیلی ناراحت شدم که چرا یک فقیه مثلاً حالا بنده خدا حرف پرت من که نشنیدم چی گفت حالا آخرش اینه که حرف بدی زد چرا باید آبروشو رسواش کرد ضایعش کرد جمع خیلی برام ناراحت کننده بود تموم شد بحث ادامه پیدا کرد و شد آخر جلسه معمولا روز چهارشنبه روز آخر درسیه توی حوزه پنجشنبه ها تعطیله اون وقت روز چهارشنبه ها طلاب از استاد می‌خوان که آخر بحثش یه حدیث اخلاقی بخونه از آقای فاضل یک کسی گفت یک دفعه دیدم آقای فاضل منقلب شد گفت من حدیث اخلاقی بخونم من بخونم من اخلاق بگم اخلاق منو که دیدید چقدر مزخرفه من که دیدید چقدر ضایعم من اینم من اصلا حق ندارم حدیث اخلاقی بخونم بنده خدا را ضایعش کردم چی فلان به جای حدیث اخلاقی یک ربع خودش حمله کرد و بد و بیراه گفت و چی گفت و گفت تازه شما یک ساعت با من هستی وای به اونا که ۲۴ ساعت با منن اونا چی می‌کشن ببینید من چقدر زایم اینقدر گفت گفت اتفاق آخرش من گفتم این میتونه از دستم در میره مهمترین درس مهمترین درس ها میگن اینقدر به خودش تاخت که گفت اصلا من این بنده خدا بردم چه کردم چه کردم چه کردم اتفاقاً گفتم بهترین درس این خود این هنره که خود این درس مهمیه که وقتی لغزیدی به اصطلاح مردانگیش را داشته باشی که جبران کنیم زنگ بزنی و خودتو بعد خودش خیلی درس خاطره یادم نمیره و یکی از بهترین روس ها بود وسط درس کاملا ناراحت بودم که اصلا چرا اینجا نشستم اصلا چرا اومدن درس بله خوب زدم که ببینید یه آدمی که میلغزه درسم به من بده آدمی پس نلرزه که مثل من نیست که من می‌رقصم من خطا می‌کنم یه تصویر باید یادم بده که اگر خطا کردی از دستت در رفت ظلم کردی شجاعت جبرانش هم داشته ممکنه از دستت در بره و ظلم بکنی عصبانی بشه خشمگین بشی چی بشی و بیجا هم عصبانی بشی خیلی از ماها بی جا عصبانی میشیم زیاد رخ میده تو خونه خیلی درس مهمیه که یاد بگیریم که جمواظب باشه عصبانی نشو ولی اگر شدیم به هر حال این مثال را برای این زدم ببخشید که حالا گفتم و وقتتونو گرفتم برای اینکه بگم یک همچین کسی میتونه درس به من بده مثل من مثل من شما اگر یه روبوت ساختید که اول تا آخر عمرش محال است که خطا بکنه و اصلا جور دیگری خلق شده حالا اگر چیزای دیگرم اضافه کردم که هست توی سنت اندیشه های ما اندیشه های رایج مثلا یا گرسنه نمیشه یا اگه میشه با یک دعا مشکلش حل میشه و مثلاً میگه که داریم نقل شد دیشب پریشب دیدم چون اینا زیاد دیگه امروزا تبدیل به کلیپم میشه و که امام گفته الان دلت میخواد گفتم موز دلم میخواد امام هم دعا کرد از ستون موز بیرون اومد و اگر روزی شد والا من نه تنها از ستون موز بیرون نمیاد چیزی در بیاد و من حدود خاطره تو ذهنم میاد حدود سی و چند سال پیش من توی یکی از شهرهای استان فارس بودم و یه سال اونجا بودم درس می‌دادم توی مدرسه زیاد خونمون نمیومد یک شب دیدم که آخر شب زمستونم بود اونجا سردسیر بود آخر شب یک کسی داره با شدت در میزنه اومدم با عجله که ببینم کی دیدم یکی از همین طلاب خودمونه جوون بودن و داره میلرزه رنگش پریده خیلی وضعیتش ناجور گفتم چیه و اینها گفت که پدرم سکته کرده گفتن که قلبش صاف باشه براش دعا کنه و من گفتم خب اشتباه اومد من قلبم مثل کفشمه من خیلی وضعم خوبه میخواست پول بده گفتم نه دیگه پول رفتم نشست مقداری دعا کردم و اینها و صبح زود دیدم گفتن بیا نمازشو بخون و مه عرض کنم خدمتتون من از اون زمان از از اون زمان فهمیدم که مستجاب الدوه هستم و مردم نمیشناسنم گاهی تو کلاس ها به دانشجوهام میگم که بعد از اینکه این ماجرا را نقل میکنم میگم که خب حالا یه کسی اذیت بکنه شلوغ بکنه میگم خدا عمر طولانی بهت بده ردخور نداره دعای من و ببخشید عرض کنم خدمتتون پیامبر شخصیت پیامبر را ما بشناسیم آره اگر قرار باشه که حضرت محمد هر وقت اراده کرد سینه موز و سیب و گلابی و اینها مگه گرسنه نشم این قله دماوند دیگه طلا باشه می‌بخشم مشکلم اینه که گرسنه میشن میخواستم چه کاری این قله دماوند دیگه طلا هم باشه به چه دردی می‌خورد بخشیده و ببخشه او که آره توی به اصطلاح یه آقای حالا میگم این امام جمعه مشهد فعلی مشهد تهران شما توی ۱۷ شهریور قبل از انقلاب امام جماعت یه مسجد بود و من هم یه برادری دارم که الان تهرانه و بازار تهران و ایشون ما را میبرد تو این مسجد ایشون گفتن که من یک کتابی نوشتم تحت عنوان تحلیلی از زندگی زهرا رو منبر صحبت که میکرد آقای علم اله تحلیلی از زندگی زهرا و دم در کتاب موجود بخرید و برادر منم خرید خونه منم قبل از اینکه وقت بکنه و بخونه منم شروع کردم خوندن شاید اون زمان ۱۷ سال اینجور داشتند یه جا رسیدم دیدم که میگه که حضرت زهرا میگه وقتی من در شعر ابی طالب بودم و محاصره بودیم یک روز به پدرم گفتم که من بابا گرسنم پدرم یک دعایی کرد و من یه دفعه احساس کردم دیگه سیر شدم و تا عمرم دیگه احساس گرسنگی نکردم به برادر قبول می‌کنم ولی فردا شب نبری منو منبر و بگه که عایق خونه برم اوکی را دیگه اون موقع تو نمیره مغز اونده اگر حضرت زهرا ای بوده اگر حضرت زهرا این بوده که تا آخر عمرش درست نشده گرسنه نبوده خلاصه بخشیده به یتیم و فقیر و فلان اینها چه ربطی به من داره من گرسنه میشم مگه زور ناهار نخورم و مشکل پیدا می‌کنم عصر او اصلا گرسنه نمیشده دیگه یکیشو تو مغزم کنید یا اینکه درسته مانور بدید وگرنه هر دوش تو مغز من نمیگیره نمیدونم خوب میخواستم این عرض بکنم که مهمه که ما بشناسیم شخصیت پیامبر در قرآن چی از سوی دیگه این به لحاظ اخلاقی که ما پیامبر را بشناسیم پیامبر تو خانه‌اش چگونه بوده پیامبر تو جامعه چگونه بوده پیامبر چگونه حکومت میکرد ده سال حکومت کرده ده سال حکومت کرده حکومت پیامبر چگونه بوده طبق قرآن که عرض می‌کنم طبق قرآن برای اینکه تاریخ حداکثر اینه که حداکثر نیست اینجوری حداکثر اینه که زن آوره حداکثر اینه که زن آور بله با قرآن باید با مغزش کنیم باید ببینیم که حکومت پیامبر چگونه بوده خدا بهش میگه چگونه باش خدا بهش میگه چگونه باش به این پیامبر و پیامبر چگونه بوده بالاخره ویژگی ها بوده و چه شکلی و چه اصولی را تو حکومتش رعایت میکرده اخلالاق به اصطلاح زمامداری که میتوانیم از به اصطلاح پیامبر درس بگیریم چیا هست اصل تو زمان داری و خیلی مسائل دیگر بنابراین که عرض می‌کنم از اعتقاداتمون گرفته تا اخلاقمون تا حکومت مون تا جامعه مون رفتار اجتماعی مون و تمام مسائل دیگر فقه مون اخلاق مون عقاید مون باید میتونیم با پیامبر بسنجیم با شخصیتی که می‌خوایم از قرآن مجید استفاده بکنیم بعد درست کنیم و ببینیم کجاها به انحراف رفتیم کجاها به بیراه یه نکته‌ای را عرض بکنم خدمتتون نکته بسیار مهمیه و اون اینکه این شخصیت که حالا من هی دائمی می‌خوام که صلوات نشه نام یه خورده گیر کنم بگم حضرت دو حالت بیشتر نداشته یا پیامبر بوده با غم یا نه پیامبر نبوده نعوذ بالله داده مردم را ولی اگر کسی تونسته یک جامعه را به حرکت در بیاره و یه تمدن را پایه گذاری کنه یه شخصیت باهوش بوده دیگه نباید تیزهوشی شک بکنه اگر پیامبر نبوده حداقل تیزهوش بوده یعنی نبوغ داشته بگن تو غرب یا جاهای دیگه می‌گن مثلاً پیامبری حضرت را زیر سوال ببرند دست میزاررن رو نبوغ حضرت نابغه بوده که این حرفا رو بزنه اینا رو معنا میده که یک کسی چه واقعا درست گفته که پیامبر واقعا نباشه که واقعاً نباشه معنا میده که الان بیاد بگه به من یه همچین چیزی وحی شده و ۱۰ دقیقه بعد ضدش عمل کنه دست خودته که هر وقت هر کاری خواستی بکنی نازل شد الان هر کاری خواستی بکنی و عرض کنم خدمتتون که معنی نمیده حتی اگه پیامبر نباشی هوشیار نبوغ که داری هوشیار دشمن که خب تو مردم که ازت قبول میکنن که هرچی بگه به من وحی شده علی القاعده کاری که میخوای بکنی با اون چیزی که قبلش گفتی سازگار کن چی کار میکنه قاعدتا برای چی عرض میکنم برای اینکه اینو بگم هرچه درباره پیامبر عمل پیامبر سخن پیامبر نقل شده چه پیامبر واقعا پیامبر بوده باشه چه نبوده باشه علی القاعده نباید ضد قرآن باشه برای نباید باشه چه پیامبر بوده و چه نبود ضد قرآن نباید باشه اینجاست که چقدر اهمیت پیدا میکنه عنوان که من می‌خوام درباره اش بحث بکنم محمد شناسی قرآن که اگر یه تصویر درستی بتونم ازش ارائه بدم اون موقع تمام اون چیزایی که در تاریخ جور واجور نقل شده به راحتی می‌تونیم داوری کنیم که آیا این شخصیت این کار را کرده یا این کار را نکرده مثلاً می‌تونه یک کسی بیاد تو صد تا آیه تو ۱۰۰ تا آیه اونم مثلاً تو بیش از ۱۰۰ تاییه اونم تو بیش از ۶۰ تا سوره بعضیاش مکی بعضی هاش مدنی بعضی هاش مربوط به اول بعثت بعضیاش مربوط به آخر عمر پیامبر صد بار اینم دائما مثلا بگه که آقا دین را نباید تحمیل کرد به این شکل نباید تحمیل کرد اون وقت خودش بیاد دین تحمیل خدا بهش بگه خدا بهش بگه تو هرگز حق نداری به کسی دین تحمیل کن مکررا مکرر در مکرر بهش بگه تو حق نداری هیچ نه اصل دینو هیچی حق نداریم کسی تحمیل کنیم مکرر در مکرر و این فرد نقل بکنه ولی فرداش خودش ضد شمل کرده باشه دین تحمیل کرده باشه به مردم یا به این جور در نمیاد جور نیست تو تاریخ هرچی میخواد اومده باشه چون حداقلشون نابغه بوده حداقل اندازه موقعیت پیدا کنیم اینقدر حواسمون هست که به اصطلاح الان نیایم بگیم خدا به من اینجور دستور داده منم پیامبر خدا هستم کاملا ناجیه بله خوب این مثلا یه نمونه اش است نمیتونم مثلا بیاد این پیامبر خدا با تاکید بهش بگه کهتو باید اهل اسب باش بخشش باش گذشت از خطاهای مردم درگذشت مکرر بهش بگه پیامبر مثلاً گفته باشه که اگر کسی کوچکترین توهینی به من کرد هر جایی کشورش بکشدش جور نمیاد درست نیست باید یه جور دیگه میگفت یه شکل دیگری باید خوب این یک نکته میخوام بگم که چه اعتقاد تاثیر داشته باشه به پیامبری پیامبر اسلام چه اعتقاد نداشته باشه باز هم باید بگوید که آنچه که نقل شده درباره سیره پیامبر چه با قرآن مجید ناسازگاره درست نیست باید کنار گذاشته بشه به همین خاطر میگم شخصیت پیامبر را حتما ابتدا باید از قرآن مجید گرفت و بعد دید که با سنجید شخصیت اینجوری بوده نمیتونسته این کارو کرده باشه نمیتونسته گفته باشه که مثلا فلان زنی که یک شعر علیه من گفته و منو حج برید هر که پیداش کرد حتی اگر به دیوار کعبه چسبیده باشه بزنه اونجا بکشد این جور نیست وقتی اینجا میگم جور نیست الان شما شاید بگید خوب حالا خوب باشه جور نیست نه نه مسئله خیلی مهمه اولین حدیثی که کسانی که سب النبی را فقها همه اجماعی فتوا دادن که کسی اگر ناسزا به پیامبر گفت باید کشته بشه اولین حدیث اولین حدیثشون بر اساس این حدیث و چند تا حدیث بدتر از این فتوای اینجوری میگیم که بکشید حقتون فتوای اجتماعی اینه که اگر کسی به پیامبر یه ناسزایی گفت شنید هر که شنید بزنه بکشتش چرا چون خود پیامبر این کارو کرده من اگر شخصیت پیامبر را در قرآن مجید یافتم اون موقع میتونم ها میتونم خیلی چیزها را بسنجم خیلی چیزها را بسنجم کل تاریخ زندگی پیامبر که تو کتاب های تاریخی بعد از دو سه قرن نوشته شده که چه بسا تو ذهن ماها هست کل احادیثی که به پیامبر نسبت داده شده و خیلیاش ناجوره و کل فتواهای فقها که با این شخصیت نمی‌سازه نمی‌سازه که این پیامبری کار را کرده باشد خود بهش نسبت میدید فتواتونو میزنم به دیوار کمانگر روایت هم زنم به دیوار حتی اگه سند داشته باشه حتی اگه سند داشته باشه بازم می‌زنمش به دیوار چون نباید ضد قرآن قرآن داره شخصیت پیامبر این شکلی معرفی می‌کنه من نمی‌تونه کسی جور دیگری بگه هرکس جور دیگری پیامبر را معرفی کرد حواسمون باشه هر کس هرچی او فقیه که داره فتوا میده پشت سرش یه حرف هست که پیامبر واجب فتوا بدی این کار واجبه که نمیتونی بگی که اگه گفتی فلان کار واجبه یعنی دارم نسبت میدم که پیامبر پیامبر پیام آورده پیامبر این دین آورده بنابراین نه من که داری فتوا میدی که اونجا که میگه نماز دین را آورده و من یه منبع معتبر درست درست درست دارم که می‌خوام شخصیت پیامبر را کامل مطابق این منبع معرفی کنم ببینید چقدر مهمه اون وقت بدش گام به گام بگم خیلی خوب هر آنچه که مستقیم یا غیر مستقیم به این شخصیت نسبت داده شده آیا درست هست یا درست نیست این شخصیت جالبه تعریف کرده اونا را نقل کرده می‌دونید که یه جاهایی هم مخذش کرده اونارم نقل کرده خدا ترمزشو کشیده خدا بهش گفته بسه بسه دیگه ها یه مثال میگه که دیگه حق ندارید اضافه کنه زن ها را حتی اینجوری بگم اگر خیلی خیلی خوشگل باشه خیلی خوشگله خیلی ازش خوشت بیاد بازم حق نداره دیگه اضافه کنیم نه مهمش اینه که نقل کرده اینم نقل کرده خدا ترمز کشیده اینم کرده پیامبر آره خدا ترمز کشید همینجا عجب پس اینم یه شخص همین جا همین جا بگم پس محمد یه شخصیتی است که خدا با ترمزشو بکشه به درد من میخوره تمایلات جنسیم در هر چند حالا تو این مسئله را مطرح کردم این نکته رو اضافه کنم که شبهه ایجاد نشه یه غربی یه حرفی میزنه درباره زنان پیامبر ویل دوران یه جا حضرت عیسی را معرفی داره میکنه حضرت عیسی حالا ببینید ذهن عینک غربی چه جوریه میگه ای حضرت عیسی باید آدم خوشتیپی بوده باشه از کجا از اینکه زنای زیادی داره ایمان میاره به قیافه طرف ایمان میاره یعنی چه میخواد همسرش بشه خب این حرف آقای بیل دورانته کاملا ناجوره ولی وقتی به پیامبر اسلام میرسه به تاریخ تمدن همه تاریخ ها داره دیگه میگه نه این شخصیت یک آدم شهوتران نبود و میاره و دلیل میاره میگه ببینید اکثری قاطع ازدواج‌هاش ترحمی بوده از روی ترحم بوده ازدواج زیاد کرده ولی ازدواج‌هاش اکثرش ترحمی بوده اگر جور دیگری بود خوب چرا بره مثلاً اکثریتش مثلا پیرزنانی که اون بگم که دارم میگم آقای ویل دوران که درباره حضرت عیسی گفت در مورد پیامبر اصل قضیه پیامبر انسانی بوده مثل ما ولی نتیجه جور دیگه نگیریم همین همین عرض کنم خدمتتون که بنابراین میخوام بگم که چقدر مهمه اون موضوعی که می‌خوام درباره اش بحث بکنم و تو کجا های اسلام شناسی ما و شیعه شناسی ما پیش میریم بحث و تو کجاها میتونه تاثیر بگذاره چرا این عنوان را انتخاب کردم قاعدتاً هم کمتر دیدم بحث شده باشه من این را به این دلیل که کل سر سر دین رو می‌تونم باهاش یه مروری بکنم و از این فیلتر یعنی شخصیت قرآنی پیامبر اسلام را زیبا قشنگ درست به تصویر بکشم همه چیزشو هیچی سانسور نکنم ها همین الان گفتم بهش خدا بس بیشتر ازدواج کنیم بیشتر نداریم هیچی را نمیخوام با چی بکنم وارونه کنم یا تزیین کنم یا به قول جوان ها ماله کشی کنم ماله کشی من ببینم صادقانه شخصیت را اگر تونستم به تصویر بکشم اون موقع از این فیلتر کل دینداری مون را میتونیم عبور بدیم چه شخصیتش را دیگه اون شخصیتی که میخواد حکومت بکنه بهش میگن خوب حکومت میخوای بکنی مثل کی حکومت اسلامیه اسلامیه یک نفر مثلا داریم اینجوری طبق قرآن دلیل من ذهنی و روایت و این چیزا نیست قرآن قرآن بس همه چی باید اسلامی باشه بیش از این اگه می‌خواد اسلامی باشه یه چیزی سوال می‌کنم دقت بفرما پیامبر را خوب جنبه‌های مختلف داشته از نماز عبادت تا جهاد تا کارهای خیر خدمت ملت خیلی داشته قبل از بعثت هم داشته قبل از بعثت حضرت عضو یک گروهی بوده که بهش می‌گفتن هلف الفضول فضول فضول یعنی قسم فضول یعنی فضل‌ها فصل جمع فصل ۳ تا آدمی که اسمشون بوده فضل اینا رخ داده قبل از بعثت فقط پیامبر که اینا هم قسم شدن که اگر کسی تو جامعه بهش ظلم بشه به یارش برن به کمکش بدن اگه کسی تو جامعه مورد ظلم قرار گرفت ما هم قسم میشیم که سه دفعه از تبدیل شده به یک گروهی بدن از اول یه گروهی بودند پیامبر از جوانی از جوانی شده عضو فضول به اصطلاح عرض کنم خدمتتون که پیامبر جنبه های مختلفی داشته خیلی جنگ نمازشم داره میگه خدا بهش میگه کمتر اینقدر زیادی نماز نخوند زیادی لازم نیست بخونیم اندازه اما چیه پیامبر را قرآن مجید خدا خدا از کدوم قسمت از زندگی حضرت محمد صلی الله علیه و آله بیشتر خوشش آمده تعریف کرده چرا اینو سال می‌دهند برای اینکه هرچی را خدا تعریف کرده بود بیشتر خوشش اومده بود معلوم میشه او جنبه دین مهمتر او جنبه مهم‌تره و جامعه ای که میخواد بگه من دینی هستم بیشتر باید به اون جنبه بپردازه خوب هیچ وقت خداوند تعریفعجب نمازهایی می‌خونی عجب روزهایی می‌گیری عجب جهادی می‌کنیم دفاع وقتی می کنی امام علی می‌فرماید که هر وقت عرصه بر ما تنگ می‌شد تو جنگ‌ها به پیامبر پناه می‌بردیم علی میگه شجاعت پیامبر تعریف نکرده که شجاعتی چه یه چیزش را تعریف کرده ها یه چیز فقط و انک علی خلق عظیم به به چه اخلاقی به به چه اخلاق خیلی اهمیت داره اگر بخوایم ببینیم که یه راه دین بخش‌های مختلفی داره عبادت داره عقاید داره مسائل دیگر داره احکام مثلا خوردنی‌ها خیلی چیزها را داره ابعاد مختلف داره اولیش کدومه مهم‌ترینش کدومه چون هست خود خدا که معرفی میکنه همه چی به جای دیگه تعریف نکرد ولی این یکیشو تعریف کرد انک درس مهمیه کجا اینجا جامعه‌مون اسلامی جامعه ما الان جامعه اسلامیه آیا اخلاق توش حرف اولو میزنه آیا دغدغه نظامی که خودش را اسلامی می‌دونه اولش مهم همون مهم‌ترین اخلاق جامعه است آیا کسانی که در راس هستند مهمترین چیزی که رعایت میکنن اخلاقه آیا دروغ نه گفتن نمیشه این جو سه روزه گفتید که ما مازوت دیگه تو نیروگاه‌ها ممنوعه عجب پس پارسال چرا دروغ گفتی استفاده نمیشه یک کسی گفته بود که از اعضای شورای شهر تو نیروگاه مصرف میشه شما به شدت تکذیب کردید که یه کسی هم پیدا بشه بگه آقای رئیس جمهور و بهانه داری میاری برق کم آورد و امثال اینها اینجاست که میگم شخصیت های کرد تا چهره شان فوق العاده ما تلاش میکنیم که قدیس نشون بدیم مخصوصاً که ما ایرانی ها بزرگترین فضیلت مون چیه بزرگترین فضیلت تو ایران چیه اینکه آدم مرده باشه مرده باشه اگه مرده باشه خیلی فضیلت داری میری بالا مرده بودن خودش بزرگترین فضیلته دوستان خودم مثلا فوت کرده بود حالا اینقدر تعریف تعریف تعریف کرد چون من سابقه شان هم میدونستم که با هم این دوتا اصلا خوب نیستند اینقدر بردش بالا که امام علی بالاتر آقا دیروز هم دیگه میکشید دشمن دیگه لت و پار میکردید همدیگر را چه جوری الان که مرد رفته فضیلت سازی بزرگترین فضیلت بین ما ایرانیا مرده باشه وقتی مردی میشه علی اون وقت الان دیگه کسی نباید نقد بکنه نه آقا دروغ گفتن دروغ رسوا افتضاح کلاه سر گذاشتن مملکت بر باد دادن قدیسم نمی‌خوام بسازید قدی سازی یعنی چه که بعد از اینکه مرد طرف چه بود اگر بود مثل قبلش مثل قبل بود یه تعداد دروغ بیشتر تکذیب کردید الان چرا داری میگید که الان ما زود دیگه اجازه نمیدیم و به همین دلیل وقت کم اومده و الان داره دروغ میگه هر روز کلاه سر من بزارید که آقا دروغگویی را بس کنید فریب را دست ازش بردارید تا کی می‌خواید فریب بدید به هر حال حکومت نظام اگر هر نظام کاری ندارم بار با نظام هر نظام اگر اسلامی دغدغه اولش باید اخلاق باشه حدیث البته که بسیار تنظر الی کثرت صلات زیادی روزه نگاه نکنید زیادی حج نگاه نکنید اسلام طرف بسنجید بل اون همه را میگه حتی میگه به زیادی مثلا تهجد و نماز شب و اینها نگاه نکنید حتی زیادی کار خیر نگاه روراستی طرفو بسنجید اون چیزی که دستشه امانته هممون امانت دستا تمام از پزشک استاد دانشگاه معلم خب مدیر همه چیزهای امانت همه امانته امانت دار هستیم یا نیستیم بهتون راستی روراستی و امانت داری حدیث و ادای الامانه این سخن پیامبر شخصیت پیامبر را با دوش فکر کنیم مطالعه کنیم و خودمونو مطابق بکنیم هر جا بیراهه رفتیم بپذیر من بخوام داوری بکنم اگه بخوام داوری کنم میگم چه اسلامی که ما داریم که تشیعی که ما داریم شباهتی به دین پیامبر ندارد هیچ شباهتی نداره نه اعتقادات نه اعمال نه کتاب‌های عقیدتی‌مون عقایدمون اون گونه است یعنی ما یه قرآن داریم کنار شخصیت حضرت محمد هم توی قرآن یه گونه دیگری است ما هم برای خودمون هرچی خواستیم ساختیم اسمش هم گذاشتیم اسلام اسلام با اسلام که حضرت محمد متفاوت بلکه شباهت هستند با هم نداره شباهت نداره من خسته‌تون کردم ببخشید صلوات خودتون اشاره محمد دلیلش اینه که پیامبر شناسی یک اصطلاح که هست توی علم کلام بر پیامبر شناسی می‌پردازه به اینکه مثلا وحی چیه معجزه و این مباحث در حالی که من میخوام به زندگی شخصیش بیشتر بپرداز به اصطلاح اگه بخوام اصطلاح بگم مثلا محمد صلی الله علیه و آله با رسول الله فرق دارد وقتی رقم و این خیلی مهمه که مثلا وقتی که میگه که اگر النبی و اولا بالمومنین من انفسهم این فرق داره که میگه النبی یا اگر میگفت محمد این دوتا با هم فرق داره چرا پیامبر از چه نظر بر مردم همه اولویت داره از حیث نبوتش وقتی میگن نبی تو نبوتش تو زندگی شخصی من نه اینکه بیاد و بگه که خب حالا خونتو بده اینجوری نیست تو نبوتش من باید بهش بگم چشم اولویت داره که کلمه چی به کار بره تو غرب که شما فرمود یک مسئله دیگری هست مسیحی‌ها یک به اصطلاح کریستالولوژی دارند که یعنی مسیح شناسی مسیح شناسی مثل پیامبرشناسی ماست چون اونا که مسیح را پیامبر نمیدونن حضرت عیسی را پیامبر نمیدونن که خداست که جسم گرفته اومده روی زمین یعنی شخصیتی که خدا داده اون مسیحه اون وقت اسمش هست مسیح شناسی عیسی شناسی با مسیح شناسی متفاوت عیسی شناسی زندگی شخصیشه مسیح شناسی تو مسیح شناسی بحث میشه که شخص مثلاً دوم تثلیث خدای تو زندگی شخصیش هم گفته میشه که اینجوری زندگی من بعضی چیزا رو بخوام استثنایی در خود قرآن جاری نیست مثلا بعد از فوت الان پیغمبر اصلا شما نمیتونید و اصلا یه گناه بزرگی همسرانش مادران شما هستند و نباید ما کان که ازدواج بکنه منتها استثناست چه بتونم نه این استثنا این تفاوت که نشان نبات ازدواج باهاش بکنیم با علی رو هم تفاوت داره ها این تفاوت را فقط با ما نداره با علی علیه السلام با همسر علی علیه السلام میشه ازدواج کرد با همسر پیامبر نمیشه ازدواج کرد که من بتونم حلش کنم که نتونم اصلا این مربوط به سیره روش زندگی خود پیغمبر نیست یه چیزیه که بعدش رخ میده اصلا ربطی به شخصیتش نداره که من به بخوام بگم که اینجا ربطی نداره میگه خدا میگه بعد از فوت نداره ازدواج بکنه علتشم مسئله رو من نمیدونم شبهاتی دارم تو این مسئله ولی آنچه که هست تو بحث ما شما شخصیت پیامبر را بشناسیم تو قرآن و الگو و اسوه خودمون تو همه جنبه‌ها قرار بدیم اینکه مال بعد از فوتشه خدا هم قرار داده من نمی‌دونم من نمی‌دونم بلکه اشکال کنم بله ممنون ممنون سلام عرض می‌کنم سلام علیکم جلسه نیست خاطرتون باشه جلسه قبل بعد بله بله آیه مباحث مبانی مشروعیتتنها عامل و مبنای مشروعیت حکومت رو خواست مردم دونست درسته راجع به بحث حضرت موسی و فرعون هست که آیه برخورد کردم وقتی بعد از اینکه اطاعت کردن فاسق شدند و در ادامه اگر ما مبانی مشروع یک حکومت رو اگر صرفا خواست مردم بدونیم به نظر مشکل داره و من برداشتم این بود که شاید مبانی مشروعیت حکومت موارد دیگری هم باشد ببینید اطاعتش کردن قوم را تو سرشون زد از طریق یعنی تو سرشون زد پس اطاعت کردن ازش باید میپذیرفتن یا نباید می پذیرفتند ببین تو سرشون زد بعد اطاعت ازش کردن حالا مجبور مهم اینه که کاملا از هم تفکیک کنیم و دقیق دربارش بحث کنیم مسئله اول اینه که آیه را ما هر آیه قشنگ ترجمه اش کنیم را تو سرشون زد اطاعت یعنی این جورها اینجور اطاعت اطاعت که نباید اطاعت می‌کردم می‌دونستن بده ها بده با توجه دارم من کامل بفرما حالا که اینجوری شد دو تا مسئله را از هم جدا یه مسئله وقتی میگه ملاک مشروعیت حکومت خواست مردمه داریم درباره اینجا بحث میکنیم ها این اینجا ملاک مشروعیت خاص مردم اما همین من که همین الان حق دارم هیچ کس حق نداره به من بگه برو به کی رای بده من اگر میدونم که یه نفر بهتره رفتم به اون بدتر رای دادم خدام همه حرفمون اینه اینجا کسی نباید منو مجبور کنه که به کی رای بده اینجا نباید این در مورد عذاب قیامت قبول داریم اگر یک کسی میبینه علی علیه السلام هست یه کس دیگری هم هست می‌دونه که علی علیه السلام برتره رفت سراغ کسی دیگری مجبورش کنه اینجا ما بحثمون اینجاست نه نه من اینجا اصلا وقتی بحث حقوق بشره وقتی به کلمه حقوق بشر اومد مقصود رابطه بین انسان هاست رابطه بین انسان و خدا اصلاً کاری باهاش نداره بله خدا منو مخذه می‌کنه یه چیزه شما ماخذ می‌کنی یه چیز دیگری شما حق نداری به معذرت می‌خوام شما حق نداری به من بگی چرا مجبورم کنی خدا حتماً مخذه میکنه این بهتر بود بدتر رای دادی بلکه میگه تو تمام خرابکاری های این زامبی نیست چه خرابکاری کرده حتی بدون مطالعه رای داده باشی بدون فکر رای داده باشی حالا چه بسا بدون که هیچی اگر بدونی که او بهتره و رای دادی تکلیف معلومه ولی اگر ندونی و مطالعه بله بفرمایید تعبیر اینه بیاد اینجا سوال خلق عظیم خلق یعنی چی یعنی اخلاق اخلاق یعنی چی اخلاق داره یه معنای خاص داره معنای خاصش اینه که با انسان ها درست برخورد کنیم نیکو برخورد کنیم یه معنای عام داره که با کل هستی با هر آنچه که هست درست برخورد کنیم که شامل خدا هم میشه رابطه با خدا هم باید باشه رابطه با حیوانات هم باید اخلاقی باید پسندیده باشه یعنی یعنی عربی میگن سجیه یعنی اینکه آدم یا به طریقی چی میگن عالمان عالمان میگن ما یه خلق داریم یه خلق داریم خلق خلق چیه ظاهر ما خلق ما یعنی ظاهرمون ها یعنی شکل بیرونی مون شکل درونی شکل درونمون با درونمون چه جوریه بیرونمون چه جوریه خلقم زیباست چهره ها نگید که میگه آینه ندارید خونتون چرا تعریف از خودت می‌کنی خلق زیباست ولی خلقم زیباست آدمی خوبه که هم خلقش هم زیبا باشه شکل درونی زیبایی درون خسته نباشید از کسی تبعیت میکنه خیلی سوال خوبی ببینید اگر پیامبر درونش بهش خطا کرده باشه حرف ما اونجاست اونجایی که پیامبر در اون میگه به این باید رای بهتره یا نه کوتاهی میکنه تو رای دادنش همین که یک کسی بهش گفت برو به فلان رای بده میره رای میده جناحی عمل میکنه این آقا را میدن چون تو جناح خودمه با اینکه میدونم مملکت خراب میکنه با اینکه میدونم اون طرف دیگه آره درسته که اندیشه هاش مطابق من نیست ولی این آدم درستیه و مدیریت هم داره قدرتم داره علمم داره این بهتر میتونه کشور را اداره کنه با اینکه به لحاظ فکر مثلاً سیاسی یا عقیدتی مثل من نیست یا مطالعه نکردم و دادم ضامن است همیشه است بلندگو خواهش می‌کنم چیز نشه عرض کنم که یکی در مورد شهبان اساسی هنر اسلامی بحثی که راجع به ترحم پیامبر در مورد ازدواج ازدواج جامعه شناسی اقوام اعشاری خیلی چیز بدی نبود یکی دیگه خوششون اومده مهمتر از همه این هست که کتابی از شما شناسی تناق پیامبر خاموش این نه پاسخ روحانیت اهل سنت نتونست بسیار متشکر عرض کنم خدمتتون که مسئله ازدواج تحلیلش کرد شما نمیتونی با یکنتیجه بگیرید ببین اونایی که میگن پیامبر را همه تصویب کرد آدمی بوده موقع قبل از ازدواجشم تو اون جامعه موقعیت اجتماعی داشته در جوانش آخه ۲۵ ساله که هنوز صحبت پیامبری نبوده که یه آدم مثل بقیه هم قیافه داشته هم خانوادگیش برجسته بودند بنابراین میتونه سکه با هر کسی بخواد ازدواج بکنه ولی حالا اگه می‌خواید مشهورات رو بگیم با یک خانم ۲۵ ساله با این خانم ۴۰ ساله حالا طبق مشهور ازدواج کرده و تا اون خانم زنده بوده ازدواج دیگری هم نکرده یعنی از ۲۵ سالگی تا نزدیک به ۵۰ سالگی زمان شهوت اینه ۵۰ سالش که آدم شد که دیگه باید التماس کنه که بیاد عرض کنم که حالا عرض کنم که اگر آدم دیدیم ۲۵ سالگیش تا ۵۰ سالگیش ۲۵ سال با یک زن مسن تر از خودش ازدواج کرده و هیچ سراغ چیز دیگری بانک جامعه همین مقدار کافیه که بگیم این آدم یا آدم شهوت رانی نبوده بعدش هم به فرض برامون مبهم باشه از اینجا به بعدش فرض کنیم ابهام داره از ۵۰ سالگی تا ۶۳ سالگی برامون ابهام داره ولی ۲۵ از ۲۰ سالگی تا ۵۰ سالگی تو این ۳۰ سال چی به نهایت کمال حتی عرف روزگارشم به اندازه عرفم عمل نکرده چون تو عرفشون سه چهار تا زن داشتند من کی بوده ناپسند نبوده ولی به هر حال دیگه پس سنجی یکی یکی کدومش درسته کدومش درست نیست اینها به آدمی که بین ۲۰ تا ۵۰ سالگیش با اینکه امکان براش هست هیچ پاشا حتی به اندازه که میتونه و جامعه بشه دنبال چی نمیره این دیگه نمی‌چسبه که تو بین ۵۰ سالگی تا ۶۳ سالگی ببینیم دیگه اون باغش را این نکته اول اما نکته دوم ما داریم همینجور شخصیت پیامبر را ببینیم و ببینیم اون چیزی که شما فرمودید که تاریخیه اصلا درست هست یا نیست کجا اومده تاریخ تاریخ حداکثر سقفش اینه که زنیه به شخصیت که میخوام بگم از پیامبر رد کردن بله بله آره پیامبر این کارها را هم کرده ما آیات چی میگیم تاریخ چی گفته ولی نمیتونه پیامبر این کار را کرده باشه نسبت تاریخی بعضی چیزها به پیامبر هست ولی با شخصیت قرآنی حضرت محمد سازگاری نداره ممنون بفرمایید جاتون یخ بکنه ها سرد بشه آقای دوباره سلام علیکم سلام علیکم و رحمت الله در قرآن موضوع جهاد داریم که مثلا برای دفاع از مظلوم و مقابله با ظالمان گروهی که فرمانده قبل از تشکیل داده بودند در مواردی عمل بکنند که منجر به مثلا کشتار و یا ظلم بیشتر به مصدوم شده باشد خب حتما انگیزه من از این سوال متوجه شدم بحث روزانه دنیا است و عملیات حماس و اینها با سوال این بود که اگر که قطعا هم همینطوره مردم فلسطین آسه آیا برای دفاع از مظلوم مجاز هستیم عملیاتی رو انجام بدیم که بعد مظلوم مظلوم تر واقع بشه و این همه هزینه های انسانی و آوارگی و مجروح و نمیدونم مفقود و کوچ اجباری و یا جهان عرض کنم که اینجوری خیلی روشن و صریح بگم آیا عملیات طوفان صحرا کار درست چی بود کار خردمندانه‌ای بود کار مشروعی بود خود اصل عملیات خود عملیات اصول اخلاقی رعایت شد خودش ظلم نشد و مردود و به نظر من کسی که دفاع بکنه از او واقعیتش اینه که کار خلافه به نظر من اسلام انجام داده درست و واقعیت اینه که این همه کشته و به تعبیری غزه بلا کشته که ۴۰ هزار به لحاظ اقتصادی ۷۰ سال عقب افتاده یعنی شده سطح ۷۰ سال پیش طبق بین المللی و ن یک عملیات بی‌نهایت ابلهانه به نهایت نادرست و نسنجیده و حتی برخی هم میگن اصلاً کار خودشون بوده این درست حتی یک دونه گلوله حق نداشته اسرائیلی در جوابش بزنه حماس یک حکومت به اصطلاح خودمختاری بوده که سازمان ملل هم شده ایشونم باید بساز اونا باید به سازمان ملل مراجعه به سازمان ملل مراجعه میکرد خوب اون موقع نباید جنگ راه مینداخت خواستی جنگ را بندازی اصول محکوم می‌کنم اون یه چیز محکوم می‌کنم ولی جنایات اسرائیل دیگه وحشتناکه و هیچ قابل دفاع نیست و حتماً باید محکومش کرد و حتی باهاش مبارزه کرد مشخص میتونیم داشته باشیم برای این کار یا نه واسه دفاع دفاع ببینید اولاً دفاع باید به اصطلاح تجاوز گرفته باش ۷۰ سال هست ولی شما که خودمختاری را پذیرفتی و انتخابات برگزار کردی بازم بگو بهم اذیتم کردن چون پذیرفتی اما جدای از این حالا روایت عرض پیامبر توی مکه به کسی اجازه داده بود که از خودش حتی دست به شمشیر بزنه یه کسیو ترور کنه یک تصویر کوچک‌ترین دفاعی از خودش بکنه طبق قرآن بعد که اومدن توی مدینه دشمن حمله کرد چی شد تازه قرآن میگهم ظلم حالا اجازه نداشتید که از خودتون دفاع کنید حالا اجازه تو دادم که دفاع کنید قرآن میگه اجازه دفاع معلومه که جا عقل اولا که لازم آیا قرآن لازم نیست ما جدای از اینکه این عملیات مشروب به لحاظ قوانین بین المللی درست بوده یا نبوده اونش هیچی خردمندانه نبوده میدونی که اون جونور وحشی بعدش چیکار میکنه که نباید این کار را بهانه دستش میدادیم این کار حرامه طبق اون کار یعنی به این جهت کار نابخردانه که نباید کرد آره ببینید که بری یه جایی با یک کسی درگیر بشی بدون اسلحه داره چاقو داره میکشه اگه رفتی انتحار خودتونو کشت دفاع نمیشه مسئله سیاسیش چی چی باشه حقوق بین المللی جای عمل کار آره نابخردانه است غار نابخردانه حرامه بله وقتی عقل میگه این نظام سفاک اگر بهانه دستش بیاد چه میکنه دستش بدی هرچند تحت فشار باش هرچند تحت فشار باشی آره کاملاً هم تحت فشار هستید ولی باز هم بهانه صبر کن صبر کن تا خدا موقعیت را به وجود بیاره خب حالا که کردی یعنی خیلی پیروز شدی نابود کرده همه چیز را کار نابخردانه و غیر شرعی و غیر معقول و همه چی بود نباید از بزرگواری شون زمان آمریکا حمله نکرد وگرنه یه چیزی هفته قبل گفتم شما الحمدالله یادتون نیست من گفتم یک عالم قرن ششم عبدالجلی هم کتاب قزوینی از باشه قزوینی اسم کتاب النغز دنبال داره البته الان در دسترس فارسی او قسمتش هم که من گفتم دارم ولی باید بگردم و یه خرده یعنی دارم اون قسمت که گفتم که جواب میده که مثلا پاره کردن اینا قول داده بودن اون موقع یادم نیومد ولی بعدا یادم اومد یعنی رد کرد نقض کردن یه کسی حرف میزنه من نقضش میکنم یعنی نشون میدم که درست نیست خوب آقای شما تشریف بیارید دیگری نیست تا یه مقداری وقت داریم ببینم من میتونم از یهودیت دفاع کنم دیشب جبرئیل نازل شد و گفت که اینجا و میخواد علیه یهودیت حرف بزنه من حسن هستم بخاطر بحث دانشگاه مسئول نیستم که جواب بدم به مناسبت های که با اساتید میکنم از باب اینکه مثلا چیزی باشه خودم بیشتر بشه دقت بیشتر بشه جوری دین داره منحرف میشه که دین اصلی کدوم هست من سه تا نکته رو می‌خواستم عرض کنم خدمت ایشون یکی در مورد بهایی‌های در مورد یهود در مورد آیات اولیه سوره مبارکه بقره وقت نمیشه ما وقتمون فقط این جلسه اشاره میکنم که من مدیر شرکت بهداشتی تو صنف ما بهایی ها زیادن و یکی از معضلات صنف ما بهایی ها هستند تقریبا از دهه ۷۰ شروع کرد به یه کار خیلیمفصل در بحث دارو و درمان و داروخانه‌های خیلی بزرگ رو دست گرفت مجوز به اینا نمیدن الان دو تا صنف که من حالا باهاش آشنایی دارم صنف عینک و صنف بهداشتی مجوزهای متعددی برای صادر میشه منتها برای شما صادر نمیشه علت ما اینا تو دهه ۷۰ شروع کردن سیستم ها پزشکان و دارو فروش سیستم دارویی کشور دست میدن دولت اون موقع فهمید مجوز چند تاشون باطل کرد یعنی من الان همین الان شما بفرمایید من دارو خانه اسم دوتا مجوزش نبوی رضوی نوشته میکنم مطالعه بکنند کتابش بسیار کتاب مستدل و جالبی از این جهت که مدارک های خیلی خوب جمع کرده و در اونجا اثبات کرده که بعضی از سران بهایی اومدن و اسناد جعل کردند و خیلی هم خوب داره کار میکنه مهد کودکان همین هفته هفته مهد کودک‌ها و مدارس غیرانتفاع حاج آقا انشالله بسم الله الرحمن برای متقین تعریف خوبی بود من نگاه کردم دیدم علامه طباطبایی کسایی هستن یعنی نسبت به هم حق پوشانی نداند این قرآن برای اونا قابل هدایت بعد آیه ۱۳ سوره مبارکه حجرات بحث کردند پس معلوم میشه که تقوا خودش جداگانه است و کسی اگر تقوا داشته باشه آدم خوبی است من اینجا سوالی داشتم ابتدایی سوره مبارکه متقین کفار و منافقین بلافاصله بعد از آیه اینجوری دوستان جلسه بعد عرض کنم که دو تا مسئله را اول میپردازم به این آیه من یک جلسه‌ای شروع کردم اولین جلسه‌اش گذشته یک زمانی یک بحثی داشتم در قم که سوره حمد را درباره‌اش بحث کردم در هفت جلسه شروع که کردم به اون عنوانش اینه عرض کنم که تحملی در آیات کتاب خدا کتاب و از سوره بقره شروع کردم آیه اولی را ذالک الکتاب لاریب دیروز دیروز بحث کردم که گذاشتم اون بعدی‌هاش رو انشالله یکشنبه آینده بحث می‌کنم مفصل و به اونی که شما فرمودید و همه هم اینجوری میگن مخالف یعنی صحبتم خواهم گفت که چه مشکلی پیش میاد این برداشتی که شما کردید و حالا الان واردش نمیشم انشالله اون بحث را که کردم اگه خواستید گوش بدید دوستانم خواستن اونجا من برنامه دارم که انشالله که خدا توفیقم بده قرآن را یک برنامه داشته باشم و اون هیچی اما بهائیت را بریم ببینید من نمیدونم بهایی‌ها را من میدونم دانشگاه وقتی می‌خوان برن باید خودشونو بنویسن مسیحی یا یهودی یا این‌ها وگرنه دانشگاه نمیتونن حدس میزنم درسته طرف بهاییه ولی اونجام که خواسته مجوز کسب بگیره چیز دیگری ثبت کرده حدس میزنم مثلا من یهودی‌ام زرتشتی معمولا زرتشت حالا بحث با این نداریم بحث مهم نداریم یک آیه را ببینید خیلی مهمه راجع به اهل کتاب لیسو سواء یک جور نیستند به نحل الکتاب امت قائمت و هم یسجود داره کتاب خوب و بعد میگه که خلاصه آخر درباره اهل کتاب یهودیا اینجوری اند مسیحیان اینجوری اند مسلمان یک بهایی ممکنه به اصطلاح بد باشه اگر کسی بگه بچه ای که تو خانواده بهایی متولد میشه حتما بد میشه عدل خداوند را زیر سوال برده توجه می فرما چون بچه که گناهی نکرده که چند نفرمون تحقیق کردیم ادیان دیگر را چون تو خانواده شیعه متولد شدیم دیگه اونم چون تو خانواده بهایی متولد شده بهایی اگر بگیم که حتماً چون بهایی بد میشه عدل خداوند زیر سوال رفته یعنی مگه نداریم و انسان فقط و فقط برای انسان چیزی که خودش سعی و تلاش کرده بچه چه گناهی کرده که اینجا متولد شده پس نمیتونیم اینجوری داوری کنیم ممکنه اون افرادی نباشند ها اردستان ما ۷ تا محله داره هفتم حلش یه محلش اسمش هست بابرها در نجات در رهایی اسمم دینی گذاشتن مخصوص بهایی ها قبل از انقلاب و من تحصیل میکردم اردستان و حتی تو مدرسه هم بودن اینها قبل از انقلاب ما بچه مسلمان ها بیشتر اونا را اذیت میکردیم تا اونا رو مردم کاملا عادی حتی قبل از انقلاب هیچ گونه مشکل ساز نبودن یه محله کامل بزرگه بزرگه میگم محله اینجوری که مثلاً تعداد کمی باشه نه یه محله خاص دارن تو همه اردستان رفت و آمد دارند که اصلا مغازه ها چی با ما هم بودند و تو مدرسه راهنمایی دبیرستان هیچ مشکل میگم بچه های مسلمان را اذیت میکردن نمیشه اون ممکنه موردی کسی را شما بشناسی بد باشه ممکنه یه مسلمان باشه خیلی من شنبه یا چی شنبه یه بحثی داشتم در مورد این نگاه بد به یهودی‌ها که فکر می‌کنیم منشا قرآنی داره فکر می‌کنیم قرآن بد گفته در مورد یهودی‌ها قرآن یهودیا رو بعد معرفی یه آیه میگه که دشمن ترین میاد یهودیا و اونایی که مشرک مشرکان کدوم مشرکان مشرکان امپرات روم بودن مشرکانی که دنیا بودند مشرکان مکه را داره میگه یه همون یهودی‌های خاصی جدای از این آیه جدای از این آیه داریم که اونا بهش توجه کنید و من قوم موسی یهدون بالحق و به از قوم موسی گروهی هستند که به حق حکم دست فرمان میدن و به حق داوری میکنن فعلا مضارع دیگه یعنی همین زمان هستند زمان پیامبر هستند یعنی یهودی ها آره میخوام بگم وقتی در مورد این بحثم بود که تو اون جلسه کردم و منطق قرآن مجید اینه منطق قرآن اینه که وقتی میخوای دیگران را در موردشون داوری کنی حق نداری حتی راجع به مشرکان همه اینجوری بده برخیشون خوبه یه گروه مسیحیان میگه بده قضیه مباهله مباهله برای مسیحیاست او هم میگه مسیحیا مثلا اونجا زیر بار حق نمیرفتند یه جاهایی هم تعریف ازشون بکنه ما حتی پیرو هر اگه بخوایم منطق قرآن را رعایت بکنیم حق نداریم بگیم داوری کلی یه بچه خونه بهایی ممکنه متولد شده باشه واقعا آدم حق ندارم داوری کنم من حق ندارم شاید بهتر از من باشه اینجا روایتم خوندم زیادم روایت داریم یکی دوتا نه ها شما فکر میکنید اینکه امام سجاد دوتا دعا میفرماید خدایا دنیا از من بدتر باشه تعارف داره میکنه شوخی میکنه با خدا داره حرف میزنه من باورش حق نداره در مورد دیگران داوری کنه اباعبدالله الحسین علیه السلام ادب چیه و ادب اینه که از خونت که بیرون رفتی با هر که برخورد کردی بگی بهتر از من حداقل سه چهار تا روایت مهم در این باره داریم ما درون انسان‌ها را علی ذات صدور حضرت موسی پیامبر اسلام هم نمیدونه امام سجاد هم نمی‌دونه امام حسینم نمی‌دونه اطلاع نداریم ما اطلاع نداریم نمیدونیم چه خبر ظاهرروایت را بگم بهتون کتاب شریف تحف العقول اومده از امام رضا علیه السلام آدم مومن کامل نمیشه مگر به ده چیز ده چیست عقلون آدرسشم تو کتاب العقول بخش کوتاه سخنان امام رضا علیه السلام اولش اینه دومیش اینه سومیش اینه چهارمیش اینه پنجم ششمی هفتمی هشتمی نهمی بعد میگه و عاشره دهمین کاملا حواسش جمع میشه که دهمی چیه که با بقیه فرق داره بعد میگه که دهمیش اینه هر کس دیدی برتر و بالاتر از من بعد اون نکت اش میخواستم بگم که دنباله میگه اگر ظاهرش بدتر از توئه بگو باطنش بهتر از من اگر تا دیروز گناه کرده تا یه ساعت پیش دیدی گناه کرده توبه کرده داوری نکن خیلی مسئله داوری کنه این بدتر از منه نه ظاهرش چه بساطش بیش از تو تسلیم حقیقته بیش از تو میخواد مواظب باشه که به دیگران ظلم نکنه تسلیم خدا باشه ظاهرش بله راجع به شخصش داوری نکن معدلش بالاتر از من این یک ارزشی که میگم رعایت من که مجبورم که خودمو بپوشونم به خاطر اینکه مگر اینکه لباسمو در بیارم ولی اون جور دیگه است من عیب های دیگه دارم بنابراین عرض کردم هفته کار کردم نگاه میکنیم اصلا قرآن مجید در مورد یهود حرف نزده یهود حرف زدی معذرت او هزار تا که میگی بنی اسرائیل را میگه تاریخ شان را میگه میگه چون اینا قومی بودند اینجاش اینجور کردن هم اومده بود تاریخ ما مسلمانان را میگفتیم چه وضعیتی داشتیم آیه داریم یکی این آیه که اشد الناس عداوتا لذین آمنو یهود والذین عشق آیه ظاهرش اینه که یهودی ها میگه اسم نمیبره کتاب یعنی تا آخر آیه اومده نشون میده که ذالکهم یقلون لیسبیل حرف یهودیاست که میگن امت ها بر ما راهی ندارند این حرف یهودیاست در مورد یهودیا نقضشون میگه و اشکالشونه شکوهمنده قوم موسی امت یهدونه بالححقلوم نه حالا اینکه شما میفرمایید من تو این زمینه اصلا من کار تحقیقاتی ادیان بوده و خیلی تدریس کردم تو ادیان و کتاب هم نوشتم هم ترجمه راجع به یهودیت هم یک کتاب تالیفی دارم یک کتاب ترجمه دارم و جدای از این اصلا یک کتاب قطور دارم تحت عنوان ادیان در قرآن و اون وقت موضع قرآن در مورد عقاید و اعمال یهودیان را تو اون کتاب آوردند نه همه آیاتو دیدن منطق قرآن این نیست که بگی یهودیا بدن این نیست یهودیا بعضیشون فوق العاده مسلمونا بعضی هاشون فوق العاده مثلا حالا شما بگید نه من شکسته بندی میکنم فوق العاده خوب سیونکس خوب صلواتی مرحمت اللهم صل علی...