غلبه بر مشهورات

فایل صوتی

متن زیر برگردان فایل فوق توسط هوش مصنوعی و بدون ویرایش، حاوی اشکالات زیادی است.

سلام علیکم و رحمة الله

بسم الله الرحمن الرحیم

استفاده کردیم از فرمایشات جناب مهندس و مقدمه اون نوشته که جالبم بود و امروز هم اینجا شوفرش هم عوض شده یه مقداری مقرراتشم تغییر کرده چون تلاش میکنه نظم بیشتری داشته باشه خیلی جالبه موضوعی که امروز می‌خوایم بهش بپردازیم عنوان کلی اخلاق باور اینه که ما تحت سلطه یه چیزهایی هستیم که بهش میگیم مشهورات، اصطلاحیه مشهورات یه اصطلاح منطقیه و مردم هم به کار می‌برند تو دین هم به کار رفته البته اصطلاح منطقیش احیاناً با اون اعمال متداولش مقداری فرق داشته باشد بحث من اینه امروز یه چیزهایی هست که مشهور و بسیار سخته که انسان باوری داشته باشه ضد این مشهورات. ضد مشهورات باور داشته باشه باورهاش نظام باورهاش کلاً یا بخشی از اونها سخته، هم برای خودت سخت تصمیم گیریش که خودت را قانع کنی کار سختیه فوق العاده سخته که شما خودت را قانع کنی که مثلا فلان آیه قرآن را من اینجور ازش می‌فهمم ۵۰ تا ۶۰ تا ۷۰ تا مفسر اینکه انسان خودش به خودش اجازه بده خود این یه مقداری نمی‌بره که آدم خودشو آیا اجازه دارم اصلا که خلاف نظر فلان صحبت بکنم اجازه ندارم سخته من حالا بد نیستیم مثال را بزنم خدمتتون در جلسه دیروزی که داشتیم در باب جلسات دروس هفته داریم تأملاتی در آیات الهی بعد در ادامه جلسه خوبی صحبت‌هایی شد یه خانمی گفتن که خوب مگه اینا رو بگم اینجور بگم خوب چه جوری به مردم بگم به اون دانشجو بگم که این حرف را من میفهمم آیت الله منتظری نفهمیده بعد چه جوری بگم به دانشگاه موزی اینا بگه من چه جوابی بگم ۴ تا ۵ تا مسئله براش مطرح کردم گفتم که نظر در باب این مسئله این موضوع چیه تو یکیش مثلاً این بود که فرض کنید بچه ۱۵ ساله را بهش بگیم حتماً باید تو اصول دین تحقیق کنیم بعداً بهش بگیم وای به حالت دیگه به اون نتیجه‌ای که من میخوام نرسیدی اعدامت می‌کنم توبتم قبول نمیکنم اینجوره یه همچین حرفی سرت میشه حکم خدا باشه نه حتما حکم خدا نیست گفتم یقین داری گفت که آره دیگه این خیلی روشنه گفتم خوب نه تنها آقای منتظری بلکه همه فقها اینه حالا چیکار می‌کنی گفتم سوالت اینه که اون فقیه بوده دیگه تو الان جلو من اتحاد کردی قبل از اینکه بگم کی چی گفته خودت اجتهاد کردی خودته اجتهاد کردی اجتهاد مسلماً این حکم خدا نیست اتفاقاً یه اجتهاد خیلی ساده است یه تفقه خیلی ساده است همین که میگه مسلمه که این حکم خدا نیست یعنی داره ببینید این مثال بعد دوباره گفتم که مثلاً یه کسی بگه آیا میتونه به نظر تو به اون خانم گفتم میشه بگیم که ما به این یک میلیارد هندی اگر قدرت داشته باشیم میگیم یا می‌کشیمتون یا مسلمان بشید نه نمیتونیم بگیم چرا اون که معلومه با لایک راه دین هم نمی‌سازه اینکه این معلومه این حکم خدا باشه گفت قطعاً این حکم خدان حکم خدا نیست اگر این قطعاً حکم خدا نیست این هم سخن آیت الله منتظری هست هم سخن آیت الله خمینی هم همه البته با یک تفاوت های البته این فرقی نداره که این فرقی نداره اگه ضد قرآنه دو دستن فقها یه دسته میگن امام و پیغمبر این کارو میتونه بکنه ولی در زمان غیبت نه در زمان غیبتم ولی روی کار قدرت داشت میتونه این کار را بکنه که اتفاقاً آیت الله منتظری میگه میتونه این کارو بکنه فرقی نداره که بگیم اگه یه سوال اگه خلاف قرآن اگر خلاف قرآن مگه اگه امام زمانی بیاد مجاز خلاف قرآن عمل کنه عه میگه علی ابن ابیطالب می‌گفت شخص پیغمبر مجازه که خلاف قرآن عمل کنه قرآن یعنی سخن خدا اگر شما اشاره کردی به آیه لا اکراه فی الدین اون وقت باید بگی که ذهنیت نمونه است مشهورات درون مذهبی از مشهورات درون مذهبی امام زمانی که خواهد آمد هیچ پایبند به قرآن نیست دیگه اینش که خیلی مشهور همه جهان را مسلمان میکنه با شمشیر از مردم بپرسی آره که گردن میزنه حتی شمشیرش چه اندازه است صحبت از این چیزاست یعنی قراره که با شمشیر کاری انجام بده هر کاری می‌کنه قراره با شمشیر انجام بده خب مشهور اینها خب عرضم اینه حالا همین جاییه مثال میتونی با این مشهورات مقابله کنید و بگو خب وقفه جای دیگری میرسی میگی من از قرآن یه چیزایی می‌فهمم اگر قراره امام زمانی بیاد حتماً باید به این قرآن عمل بکنیم حتماً باید این قرآن چون قرار شد نبوت ختم بشه شما وقتی که اونا نمی‌تونه نادیده بگیری اگر خط منو نبوت صورت گرفته همه کس و روز قیامت باید یک دغدغه بیشتر نداشته باشه و اون اجرای قرآنه هر شخصیتی بیاد باید دغدغش اجرای قرآن باشه شما نمی‌تونی بگی که یک شخصیتی میاد که مسلمات قرآن را نادیده میگیره حالا فقها مسلمات قرآن را نادیده گرفتن چون اصلاً به قرآن مراجعه نکردن اون کاری ندارم ولی اگر شما باور داری که قرآن اجازه نمیده که یک میلیارد یا ۷صد میلیون بودایی یا نمیدونم چند صد میلیون کنفوسی یا چی یا چی رابطه شان بگه که حدود از ۸ میلیارد آدمی که اکنون به عرض کنم خدمتتون حدود ۵ میلیاردشون چهار و نیم میلیاردشون بگه که می‌کشیمتون یا مسلمان بشید اگر به وضوح با قرآن ناسازگاره فتوای فقها است طبق فتوای فقها از اینکه مشهوره جدای از اینکه مشهور عامیانه است طبق فتوای فقها هر دو گروه هر دو گروه چون گفتم یه اقلیت هستند که میگن زمان غیبتم جهاد ابتدایی اگه قدرت داشتیم الحمدلله نداریم خدا را شکر چون جنایت می‌کردیم اگه داشتیم توی جنایات ما که الحمدالله این قدرت البته را یادتان بیارم جواب بدم اینا رو کار لایت راحت مسئله رو گفتم که اگه قدرت داشتیم کاملشو بخونه الذین انکن امر به معروف و نهی است یعنی همون توصیه به حق میکند میگن آقا راه اینه امر به معروف و نهی از منکر انجام میدن برای گردش گفتم یه جا قرآن حداقل فرموده که اگر قدرت یافتید چیکار کنیم سقفش قرآن مشخص کرده مامرون بالمعروف غیر از نماز که اقامه بالمعروف انهم فی الارض اگر به اصطلاح قدرت یافت یا حالا طبق فتوای فقها امام زمان بیاد باید همه رو حالا بگذریم که همه میگن او زمان خصوص امام زمان همه باید مسلمان بشن یعنی یهودی مسیحا و همه باید مسلمان بشن یعنی یهودیا و مسیحا و اینها هم همه باید شیعه شن پس پس ممکنه که دو سه جام اومده توی قرآن حالا بعد فهمی شده ازش رسول خدا یعنی چیه یعنی همین همین جا چه معنیش کنم همه گفتن تا پیروز گردنت نه حقانیتشو آشکاربرنت اگه گفتی تا پیروز گرداند اولین کسی که تخلف کرده از این آیه خود پیامبر چرا چون قدرت داشته ولی به مشرکین اجازه داده مشترک بماند در عین اینکه قدرت داشته بعد از فتح مکه بعد از فتح مکه سوره توبه رو ببینید آیا شدیدترین آیات جهاد اونجا آمده قاتل المشرکین فلان چند بار گفته فوری میگه الذین آفت عند المس مسجد حرام فمستقام لکم فستقیم الله پیمان بسه سر پیمانشون از اول آرین میگه که اینا اهل عهد و پیمان نیستن ها اصلا سوره توبه درباره این نیست که با مشرکان بجنگید صبح صحبت سر اینه که با پیمان شکنان بجنگی اصل آره همون اولش که میگه آره پیمان شکنان نه مشرکان اسلام با دین جنگ نمی‌کند جنگ با شمشیر جنگ استدلال یعنی با استدلال قوی حقانیتشو آشکار بکنه که کرده پیامبر اسلام که کرده خب این مقصود نه پیروز اون همین یکی از معضلات که اونجوری میفهمند عمو مثلاً بخوام بگم اگر اون معنا باشه بازی آیه تند چیزی که میگه قاتل الذین لا یومنون بالله و یوم الاخرهره من اهل آخرش حتی اگر جزیه داد چی بر دین خودش بنابراین دیگه پس تا پیروز بشیم بر همه یهودیا مسیحا می‌تونن به دین خودشون باشن پس اون ماجرا اشتباه معنی کرده هر چه معنی کرده که پیروز به معنای با شمشیر که روز وای استدلال برهان حتماً باید باشه اگه نکرده کوتاهی کرده پیامبر اگر با استدلال پیروز نکرده وظیفه خودشو انجام نداده اگر با شمشیر انجام داده تخلف کرده از قرآن قرآن هر کسی هم بخواهد تا روز قیامت بیاید باید با برهان و استدلال حقانیت دین را نشون بده و همینجا حقانیت دین حقانیت دین را حقانیت حرف های عالمان را من هیچ وظیفه‌ای ندارم که حقانیت وقتی معتقدم وقتی معتقدم حق نیست چه جوری حقانیتشو نشون بدم دیروز پنجشنبه بود دیگه آره دیروز صد سال مثلا روایت داریم که حضرت عیسی ۵۰۰ سال قبل از پیامبر اسلام میزیسته تاریخ میگه ۶۰۰ سال میزیسته صد سال دعوا انقدر یه روز اشتباه حواسم استدلال را می‌پسندید استقلال برخورد داشتم با یک روحانی که آقازاده‌ام هست و فلان و اینا و او یه نقدهایی به من می‌کرد یکی از انتقاداتش این بود انتقاد را اگر تو گفتی که یکی از این احکام را جعل کردند اگه یکی از این احکام را عالمان ساختن نبوده تو اسلام اینا ساختن اون وقت اگر جوونا اومدن گفتن که نکنه قرآن و خدا و پیغمبر و اینا رو هم ساختند و تو دنبال جواب ولی لازمش توجه طرف نداره که چقدر واضح البطلانه معنیش اینه که آقای فلان تو که میری پشت میکروفون قرار می‌گیری از هرانچه که عالملمان گفتن دفاع کن چه حق میدونی چه باطل میدونی اونقت اون مقدارش که من باطل میدونم باید چیکار کنم باطل میدونم چیکار بکنم که نیفتم اون وقت جوونه رم باید مغزش کاری کنم که نفهمه که من دارم مالکشی میکنم آقا امروز تیزه نمیشه کلاه سرش گذاشت چیکار کنم نمیره کلاه سرش اون وقت دیگه نمیاد دیگه من که عرض کنم خدمتتون که دیگه اون حرفا رو نمیزنه مگه درک میکنم که حرفا رو نمیزنم ها موی سیاه فقط همین بین ما هم آقای چند نفر موی سیاه بین ما وجود داره و نمیاد کم پیدا میشه تو جلسات دلیلش چیه دلیلش چیه که من الان موی سیاه نمیبینم دلیلش اینه که مالکی نمیاد بشنوم تو میخوای ماله کشی کن همینه قرآن سم میگه دیگه الان توصیه در واقع توصیه اون آقا به من این بود که آقا لطفا ماله کشی کن یعنی این حرفایی که عالمان زدن چند پرت و پلاس یه جوری کار کن که مردم نفهمند یه کاری کن که مردم نفهم پرسید چی مسئله هر کلاسی الان من میرم بیل تقریبا ۹۰ درصد ارتداد است من میپرسم بله فوری رسالت ارتدادش گذاشتم چی داد بزنم نمیاد هرچی التماس کنم دیگه نمیاد میگه اهل کلاه گذاشتن تو فریبکاری تو همه حرفات برعکس برعکس اینکه آقا به من میگفت که اگر بیای بگی عالم یه جا یه چیزایی ریشه قرآنی اسلامی نداره جعل شده تو همه چی جوونا شک میکنن بنده میگم برعکس اگر بیام یک چیزی را مالکشی کنم تو همه حرفام شک می‌کنم من باید صداقت ببینم راست یه دروغ نمیگم باید یقین کنه که تا الان که فضا اینجوریه که محال است که یه جوان را کاری کنم که معجزه است معجزه است که جوان را کاری کنم که اعتماد کنه و قبول کنه که من واقعاً نمی‌خوام فریبش بدم معجزه است من به نظرم این معجزه شتر از دل سنگ بیرون آوردن آسان اینقدر جامعه ما اینقدر وضعیت وحشتناکه جامعه معلم که خود من ۱۷ ۱۸ سال که بوده با هم سن و سالام همه افرادی که می‌شناختیم اول من یه چیزی را هم بهتون عرض بکنم من نه تنها پدر و جد و هیچ یک از بستگان من آخوند نبودن هیچکس اصلا وقتی که از محل تهران ۶ تهران بودم میدان قیام مدرسه آقای مجتهدی که مرحوم شدن بعد رفتم اول وقتی اومدم نگفتم که برای چه کاری اومدن بعد فهمیدن اونا روم نمیشد بگم اینقدر فضا چی بود روم نمیشد بگم که رفتن الحمدالله تو ذهنتون نماز حداقل مغرب عشا را اولشم تو مسجد میخوندیم همه مقید ولی الان چند درصد چه جوری چیکار کردی ما با نسل بعدی چیکار کردیم چرا چرا تو جلسه سخنرانی نمیاد چرا حرف هیچکسو گوش چرا از قبل میگه از قبل شما می‌خواید ماله کشی کنید چرا متهمین نارواست اصلا این اتهام وارد نیست وقتی شما داری به من توصیه می کنی آیت الله استادی مدرس حوزه علمیه قمه خیلی مشهور کلیپی هست میتونید جستجو بکنید توصیه میکنه به طلبه ها که آقا یک عالمیه خطایی کرده نگو برای مردم خطا کرده یعنی حرف ناجور حرف اشتباه زده مردم نگو که اعتقادشون گام بعدیش اینه که روایتی هم دیدی که ناجور بگو حالا اون که ناجوره چیکارش بکنم اوکی پرسید چیکارش کنم اوکی شیر مالی این جلسات اینجوریش یکی از چیزهای خودت اجتهاد کردی نظر آیت الله منتظری صد دقیقا اون چیزی که گفتی که مسلماً نمی‌تواند حکم خدا باشد فتوای آیت الله منتظری است و همه و همه می‌تونی اگر میتونی چهار تا مسئله که براتون گفتم چهاررتایی که گفتم یکی نمیخوام هی تکرار بشه مثلا چهار موردی که گفتم اگر شما مسلم برات که این مسئله ناجوره فلان و اینا همه دادن پس میتونی تفقه کنی چرا قبول نداری که میتونی تفقه کنیم تفقه کردی تو چهارتا مسئله مهم تفقه کردیم به همین سادگی به همین سادگی تفقه تو چهار تا مسئله بزرگ چون مهم‌ترین مسئله هر چهار تاش حداقل دوتاش سه تاش با جان انسان ها سروکار داره خیلی مسئله حیاتیه به این راحتی تونستی توقف کنید تو این مسائل دیگه اون وقت باید بگی که چون فلانی گفته من بگم آره آیه قرآن را هم کنار بذارم عقلم را هم کنار بگذارم فوق العاده سخته که شنا کردن در جهت عکس رودخانه خروشان هم فوق العاده انرژی میگیره هم فوق العاده مهارت میخواد دوشنا هم فوق العاده خطرناککه فوق العاده خطرناک ولی وظیفه اخلاقیست این بگم اخلاق باور اینجا وظیفه اخلاقیست که هیچی را از آن که مشهور است نپذیر هیچی یا از اون جهت که مشهور است نپذیر استدلالشو بپذیر ببین ببین موافق قرآن هست یا نیست موعقل هست یا نیست هیچ انسانی حق نداره که قرآن تعیین کرده مسلمه این مقدار شکمه میدونن قرآن گفته مگر اینکه قرآن اصلاحش بکنیم تقوا الهام کرد خوب کاری ها و بدکاری‌ها را پس خوب کاری ها و بدکاری‌ها را همه میدونن توی محدوده که میدونید که بچه را باید بشکافیم جلو بعد گفت مرتد شدی تو همه محدوده است قبل از استدلاله مردم راحتی میفهمن حالا تو همین محدوده ما تو همین محدوده فطریات که همه می‌فهمن چقدر فتوای مشهور داریم و چقدر حرف مشهور داریم چقدر سخن مشهور داری از باورها تا احکام فقهی تو هر یک از احکام فقهی باورها پشت هر حک میگه یک تقسیم میده یه باور یه باور مرتد را باید اعدام کرد یه جمله پشتش یک اعتقاد این حکم که مرتد را باید باور باید اعدام کرد حکم خداست دیگه خبر شد این دیگه باور شد هر جمله ای هر مسئله ای هر حکمی پشتش همین باور حتی اونجا که میگه نماز بخون نماز صبح را دو رکعت بخون پشت سرش این جمله نهفته است خدا می‌خواهد که من نماز صبح را دو رکعت بخوانم یه باور پس همه زندگی ما یه باوره باورهاست ما فقط باور داریم غیر از باور چیز دیگری نیست اونجا که داریم نماز میخونیم به باورمون عمل می‌کنیم یعنی باور کردیم که نماز صبح را خدا می‌خواهد که دو رکعت بخوانیم بعد از اینکه اینا باور کردیم میخونیم به باور عمل می‌کنیم به این معنا دین همش میشه باور نه تنها اونجا که می‌گوییم دینم طرف نداره انسانیتم اقتضا می‌کند که این گرسنه را سیر کنم هرچند خدا را باور ندارم انسانیتم اقتضا می‌کند که این بچه را از آتش نجات بدهد باز هم باور خب حالا این باورها را بخوام داشته باشم چه جوری از سلطه مشهورات بیرون بیام یه تیکه به تو عرض بکنم که گاهی ذهنیتی اینه این جمله رو چقدر باهاش خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت باشوی رسوا همرنگ جماعت نباش مخالفت بکن چی گفته که اولاً کی گفته رسوا شدن بده کی گفته رسوا شدن بده چون خیلی هم خوبه خیلی هم خوبه مولوی هم رسوا باش زیاد داریم در اصلا رسوا باش رسوا باش حق درست عکس جمله را عکس اون جمله را از امام علی بخونم براتون همرنگ جماعت باش خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت باش امام علی می‌فرماید لا تستو فی طریق الهودال غلت اهل مسیر را که میری اگر حق میدونی از کم بودن همراهان نه تنها رفت بعضی راه ها را باید تنهای تنها رفت کی گفته باید همه ما باهم همه بنابراین یکی از نکات فوق العاده مهم در اخلاق باور اینه که از مخالفان نظرت نترس نترس که چند نفر مخالف نظر من هستند از اینم نترس که مخالفان نظرم چه شخصیت‌هایی هستم علامه همه مفسران همه مکرر یکی از توفیقاتی که من داشتم یکی از توفیقات شده دوره دفاع یعنی اینا دیگه فکرشو نکرده بودم اتفاقی شد که رفتم سراغ ادیان من براش برنامه ریزی نکرده بودم من وقتی میخواستم اسلام بشناسم که رفتم اسلام واقعی واقعا از اول دنبالشان نه واقعا میخواستم بفهم رفتم سراغ مطالعه ادیان مختلف اون وقت اونجا وقت آدم میره توی ادیان یه مقداری این مسئله را راحتش میکنه چرا برای اینکه میبینی با این روبرو میشی مسیحیت ۲۰۰۰ سال تاریخ اون وقت صداها عالم توشه همه نابغه همه فوق العاده حرف میزنند و قبول ندارم چیه نابغن با رستم هستم چطور میشه باهاشون مخالفت کرد چند تا فرانسه اسمشو ازش گرفته بود به شایستگی خیلی آدم شایسته‌ای بود این آدم خیلی آدم شایسته‌ای بود و انصافاً جهان یک شخصیت فوق العاده معنوی را از دست داد و اگر تمام انسان های معنوی روی زمین برای این شخصیت عزاداری کنند به جاست شخصیت‌های معنوی میگم ها معنوی که من میگم یعنی حق پرستان شخصیت‌های مرد انسان‌های معنوی باید توی جهان سه روز عزای عمومی اعلام می‌کردن یه هفته عمومی کردند همینجور که آدم اینجوری هر روز پیدا بشه خود پاپ ها توی کلیسا نادر بوده یک همچین شخصی نادر بوده معنوی به معنای واقعی دیدن دیدن کارها و نمی‌خوام وارد این بحث بشم این حاشیه بود که چون یادم اومد حالا اینا عرض می‌کنم یکی از شخصیت‌های فوق العاده وارسته فوق العاده آگوست قبل از اسلامم بوده که روش حساس نباشه عالمه مسیحیه قبل از اسلام را که ما نباید روش حدود ۴۳۰ میلادی وفاتشه ۴۳۰ میلادی میشه ۱۱۰ مبحثه ۶۱۰ مبحث پیامبر وفات شعر فوق العاده نابغه باهوش کتاب حداقل من می‌شناسم کتاب شهر خدا کتاب اعترافات فارسی الان ترجمه کوتاه نبود اصلا شخصیت به لحاظ استعدادی وقتی تونس کاری بکنه کتابی بنویسه که اندیشه اش هزار سال حاکم باشه این نابغه بوده اصلا اگه آگوستین قدیس نبود یا به تعبیر من یه رقیبم داره با هم دعوا می‌کردن دست و پنجه نرم به نام پلاس پلاس این دوتا با دعوا داشتن همزمان اعلام شده آگوستین قدیس اعلام شده که من شاید قبلا تو همین جلسه هم گفتم از خیلی سال پیش آرزوم بود اسم یک کتاب انتخاب کردم ولی کتابشو ننوشتم تو ذهنم هستا ولی ننوشتم اسم کتاب اینه اگر پلاس قدیس می‌شد می‌خوام بگم اگر پلاگوس قدیس میشد تاریخ عوض میشد آگوستین قدیس شد در وارستگی این دو تا شخصیت درس بگیرید تو ذهنت بیاد ببین اینجوری میشه که ای به او میگه آقا این حرفایی که تو میزنی باطل محض محضه او هم به این میگه این حرفایی که تو میزنی باطل محض محض اما اینجا یه چیزشم اضافه کنم این حاشیه‌ساز حاشیه‌ها را یادم که میاد تکراری هم بگم تکراری ولی حاشیه تکرار بشه آگوستین میگه پلاوس یک شخصیت فوق العاده است پلاس میگه آگوستین میگه شخصیت فوق العاده است یعنی اختلاف فکری که دارند شخصی شخصیت همدیگر را لجن مال نتیجه‌اش چیه نتیجه‌اش اینه مرتدلان شده عنوان شده ولی تو طول تاریخ الان که شاید ۱۰۰ سال گذشته همه میگن حتی نویسندگان مسیحیان میگن یه راهی بوده به نام پلادیوس اصلا پلاوس راهب نبود اصلا راه نبوده مثل اینکه یک آدمی که زیاد مذهبیه بهش میگن شیخ نمیدونم مرتد شده بانک راهب نبوده همه بهش میگن راهب چرا میگن از شدت وارستگیش تو جامعه شخصیتش لجن مال مرتد شده شخصیتش حفظ شده به نظرتون نیاز بهش داریم یا نه نیاز داریم که یا نه اگر گفتیم یک کسی به نظر ما بدعت تو دین گذاشت می‌تونیم تهمت بهش بزنیم می‌تونیم بهتان بزنیم لجن مالش کنیم ببخشید حاشیه بود آگوستین قدیسی که مخالفش که پلاگیوسه میگه فوق العاده وارسته است نبوغ شمعی اندازه است که اندیشه اش هزار سال حاکمه حالا جالبه که بعد از هزار سال هم پروتستان ها که اومدن روی کار تازه گفتن که این جای حرف آگوستین چرا گوش نکردی درست بوده تازه پروتستان ها که اومدن اعتراض کنن به کاتولیک ها که آگوست پذیرفته بودند پروتستان ها نیامدن بگن آگوستین بعد گفته گفتن چرا این قسمتشو نپذی شخصیت اینجوری خوب خیلی زیاده من وقتی مسیحیتو می‌خونم می‌بینم که صدها عالم نابغه به وارستگی آگوستین قدیس خیلی سخته که مخالفت بکنم با اندیشه هاشون خیلی سخته که بگم راحت میشه آدم چون اونا دین دیگری هستند اونا دین دیگری هستند این یک استدلال ها اگر همین الان میگم اگه قراره اگر از یه شخصیتی چشم و گوش بسته تبعیت کنم من از پاپ فرانسیس تبعیت می‌کردمجالب وارسته بود فوق العاده وارسته بود قائل می‌شدم که خدا جسم گرفته اومده روی زمین به صلیب رفته تا کفاره گناه ما را بده نگو گناهی که خودمون کردیم بگو گناه کرده این گناه گردن منو افتاده این اومده به خدا خود خداست جسم گرفته شکل انسان شده اومده روی زمین که به صلیب بره که کفاره این گناه که من چه کسی چند هزار سال پیش کرده از طرف من کفاره گناهی که یه کسی چند هزار سال پیش کرده او به صلیب بره اونم تازه خدا که انسان نمی‌تونست این کارو بکنه این کفاره به انسان نمی‌تونست بده ها چرا چون انسان که خودشم گناهکاره میگه خودش چیزی نداره آدم گناهکار که گناه را خدا میومد روی زمین خدا باید جسم میگرفت میومد روی زمین به صلیب به شکل انسان در میومد به صلیب میرفت تا کفاره گناه یه آدمی که چند هزار سال پیش گناه کرده و همه نسلش گناهکار شدن قبول این حرف پاپ فرانسیسه قبول میکنید چند تا ایراد داره واضح البطلان هست یا نیست واضح البطلان هست یا نیست یعنی چیه عقلی نمیگه قرآن میگه مسلمه یه تصدیق گناه کرد که بار گناهشه دیگری به دوش نمی‌کشه که یعنی چه کسی گناه کرده من الان گرفتارش باشم گناه ارثیه گناه ارثیه یعنی چی زدم همین تیکه خدا اومده روی زمین چه بکنه به خاطر گناه اول تا آخرش این پایه مسیحیت اساس مسیحیت کنونی اصلا گناهی نرسیده چی گفته آدما وقتی متولد میشن گناهکارن وقتی اینا گفتیم کی گفته انسان ها گناهکارن پس اونا دیگه آگوست هم نیامده که به صلیب بره که کفاره دیگه میگفت همه تغییر دادید چیزای دیگه هم میکنه مسیح هم خدا نبوده که بیاد روی زمین همه اینا باید تغییر بکنه اصلا مسیح کی گفته منجی بوده کی گفته رفته صلیب که به مسیح یه معلم بوده یه معلم بود یه راهنما بوده یا بوده کلاً عوض همه چی عوض میشه که بگم طرف یه جا دست همه همه چی عوض میشد حالا حرفم اینه اگر ده هزار را عالم تراز اول ۱ ۱ وارسته این حرفا گفتن که گناه فلان مسیح اینجوری یک چیز یک شخصیت خوبی پیدا کرد که تو جنگهای صلیبی جونشو به خطر می‌انداخته میرفته به این و که یه مسلمان کشته نشه یه گناه کشته نشه جان بین جبهه‌های جنگ به خطر می‌انداخته از اینجا به اون طرف این پیاده جلو بگیره که کسی کشته بشه شخصیت برای اینکه جلو بگیره که مسیحیا مسلمونا را نکشن جون خودشه به خطر می‌اندازه با جلوش تعظیم کرد یا نه مسلمونا بدن انسان انسان بوده اگر قراره من مشهورات را بپذیرم باید این اعتقاد که گفتم بپذیرم شما دیدم صدها عالم نابغه فوق العاده وارسته اینه باورشون این اساس فکرراشونه بپذیرم یا نپذیرم اگر قرار شخصیت در نظر بگیرم راحت اونجا میشه داوری کرد صدها عالم برجسته نابغه وارسته هست فوق العاده پرت زدن حرفی که من هرچی نگاش میکنم میشه مثلا ۵۰۰ تا عالم تراز اول همه این حرفا به این اشتباهیو بزنند رخ داده تو مسیحیت دیدم این رخ داده تو هندو دیدم رخ داده دور هی تکرار شد مرده شور که دیگه از مرده نمی‌ترسه همه مردم از مرده می‌ترسند ولی مرده شور از مرده پول بهش بدید بغلش میخوابه هیچ مشکلی نیست پول باشه پول خیلی کار ازش میاد گفت پول بی انصاف را بنگر چه غوغا می‌کند اصغر شاتر حسن را شاتر آقا میکند خیلی کارها و کارهای زیادی از پول برمی عرض کنم خدمتتون غلبه مشهورات خورده برنامه سخنم رو رفع مسیر دیگری من هست به نام منطق که مفهوم محمدرضا مظفر نوشته به فصل این کتاب عنوانش هست مشهورات مشهورات ایشون میگه که مشهورات دو جور داریم به اصطلاح منطق یه نوع مشهور به معنای اعم یعنی چی هرچی همه قبول دارند هرچه همه همه قبول دارند خودش یه وقت آنچه که همه قبول دارند تو خارج داره یه حقیقتی هم در خارج داره مثلا همه قبول دارن که کل از بزرگتره آره دیگه مثلا فرض بفرمایید از این میکروفون عرض کنم که این کلشه عرض کنم خدمتتون که همه قبول ولی این واقعیت خارجی داره ولی بعضی چیزها هست که نه هیچی فقط همه قبول دارند چون همه قبول دارن معتبره نه اینکه تو خارج خبریه خارج خبری نیست ولی چون همه قبول دارند معتبر صاحب این کتاب منطق مظفر اسم معروف این کتاب دوزان می‌خونن این کتاب علامه طباطبایی مرحوم ناینی اینا می‌گفتن که عدل خوبه که ظلم بده از همین مشهورات این از همین مشهورات کدوم مشهورات هیچ پایه خارجی نداره آدما همه قبول کردند آدما قبول کردن که عدل خوبه ظلم بده کتاب گفته علامه طباطبایی هم گفته شاگردای علامه طباطبایی مرحوم مطهری آیت الله جوادی آیت الله کتابشون مخالفت کردن با حرف علامه طباطبایی به گفتن عدالت فقط چون آدما قبول دارند نه نه تو خارج یه چیزیه یه واقعیته میگه اعتباریه قراردادی اینا میگن نه قراردادی نیست مرحوم مطهری میگه ما حرف علامه را تو روش رئالیس حرف علامه متن مفهوم مطهر حاشیه بهش زده یک مقاله‌ای داره مرحوم مطهری به نام اخلاق و جاودانگی تو کتاب نقدی بر مارکسیسم آمده یاد نامه ای هم هست جناب دکتر سروش سالگرد مرحوم مطهری نوشته اونجا هم اومده مقاله اخلاق و جاودانگی تو اینجا میگه من تو روش رئالیسم عجله کردم به حرف علامه را تایید کردم حرف علامه باطله که ما بگیم اخلاق اصول اخلاقی اعتباری قراردادی این سند نسبیت اخلاق در میاره اگه اخلاق نسبی شد مرحوم مطهری اینو میگه اگر اخلاق نسبی شد اون وقت دیگه نمیتونی بگی لقد کان لکم فی رسول الله حسنه برای منه ایرانیه باشه اسوه اخلاقی باشه چون فقط برم محل خودش میشه نه برای اعمال الان همه دنیا اون وقت اصلا زیر آب جهانی و جاودانگی اسلام زده میشه اشکال را مرحوم آیت الله مصباح یزدی هم میگه بهترین حالا همینجا من باید بگم نکته‌ای را این خودش برام مهمه حتماً می‌خوام براش تاکید کنم خیلی نقد دارم با آیت الله مصباح و اندیشه مخصوصاً اندیشه‌های سیاسیش و اندیشه‌های حقوق بشریش خیلی اشکال داره ولی تو این مسئله تو این مسئله که الان گفتم بهترین حرف از آیت‌الله بی بهترین حرف های به این جهت گفتم که می‌خوام که من خط کش نمیزارم و بگم با اندیشه سیاسی مخالفم مثلا اینجاشم که بهترین حرف را زده به نظر البته بهترین استدلال کرد مرحوم مطهری هم همین حرف را میزنه میگه حرف علامه باطله آقای جوادی آملی میگه باطله بله آنچنان دقیق و فنی آیت الله را بیانش کرده که از نظر من تو این مسئله رو خیلی دنبال کردم اساسی هم هست این مسئله اساسی حالا من نمیخوام اینجا بهش بپردازیم مهمه که چه نگاهی داشته این مثل در واقع اینجوری بهتون عرض بکنم سه تن نظریه وجود داره یکی قبح الهی شرعی که اشاعه قائل بودن یعنی میگفتن نه خوبه نه بد اگه خدا گفت خوبه میشه خوب بگو خدا گفت بده اون وقت میگن که وعده خوبه یا بده خوبه یا بده خلفه داده که من بد کارا را به دوزخ ببرم خوب کارا را به بهشت در صورت من میتونم بین حرف خود خدا اعتماد بکنم که قبلش پذیرفته باشم که خلف وعده بده بده درسته اگه بنا باشه خود خدا بگه خلف وعده بده خوبه دلم میخواد خوب کارا رو ببرم دوزخ بد کارا رو ببرم اون وقت من خوب باشم یا بد باشم من خوب باشم یا بد باشم خیلی واضحه دینداری معنی میشه شیعه و معتزله میگه نه ذاتی عقلی یعنی یه فعل یه عمل خودش ذاتا یا حسن پسندیده است یا قبیحه زشته عقلم میتونه درک بکنه عقل آدمی نه اینکه خدا بگه عقل آدمی قبل از اینکه خدا بگه میتونه درک بکنه الهی دو تا نظر نظر مرحوماصفهانی حالا صاحب این کتاب تقریبا مردم قرار گذاشتن این کار خوب باشه این کار بد باشه جور دیگری میشد من حق ندارم راجع به بحث امروزم که قاعدتاً یک شخصیت مثل علامه رو بخوام مخالفت بکنم خیلی سخته فوری میگن علام نمیفهمید تو میفهمی من چک کنم من از نظر من این حرفی که مرحوم علامه زده بدتر از حرف اش است بهتر از اینه خدا قرار گذاشت هرچی آدم و قرار گذاشتن خدا قرار گذاشت همین را میگفتم که پس مشهورات داریم این حرفی که صاحب این کتاب میگه عدل حسنه است از مشهور که هیچ امر واقعی نیست ولی یه مشهوراتی داریم صرفا مشهور ولی الان من با اینا کاری ندارم مشهور حتی نه به معنای که آیا مشهور را من باید بهش گردن بنهم معنیش اینه خواهی نشوی رسوا فرهنگ چی هم رنگ جماعت باش نماز خوندن شهادت ثالث را نگفتم مسجد محلون مقداری هم احتیاط نمیدونم چرا خدا یک جوری منو خلق کرده که حالیم نیست اشه ولی الله رو تو اذان اقامه نگفتم هیچ وقت هم نمیگما یه آقایی که ذوق شعری هم داره اومده نصیحتم میخواست بعد از نماز بکنه دقیقاً یادم می‌گفت خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت باش هرگز نخورد آب زمینی که بلنده است خوب چرا تو همرنگ جماعت نیستی برای اینکه متکبر استدلال او اینه چون متکبری همرنگ جماعت نیستی استدلال داره برای من میکنه خواهی نشوی پشت سر هم گفت خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت باش هرگز نخورد آب زمینی که بلند است راجع به منم یه دا حرامه گفتنش تو بدعته هرچند تو تلویزیون از آنکه میدن من مسئول فوری ثانیه نباید بشه بعد از جالب بزار حالا اینجا گفتم یه خاطره بگم این چهارشنبه که سخنرانی کرد چهارشنبه هفته قبل آقای باقری آقای باقری از دوستان باقر از دوستان من تو یک کلاسی گفته بودم که من اینجوری میگم توی نمازم میگم اشهد ان محمدا رسول الله صلوات الله علیه و علی آله ائمه معصومین صلوات الله علیه و علی محتوا رو آوردم پس من شیعه وقتی معصوم حرف زدم ولی اشهد ان علی ولی الله نگفتم ایراد نگیره تو کلاس من خیلی ساله که دیگه هر حرف که از دهانم بیرون میاد میزارم پخش میکنم ضبط شده و پخش شده این آقای همین استاد باقری فرش که به من زنگ زد گفت اینو گفتی توی کلاس گفت چرا گفتی حرف استدلال ببینید گفت از مردم می‌ترسی یه چیزی جاش گذاشتی یه چیزی جاش گذاشتی اگه از مردم نمی‌ترسی باید بگیری اشهد ان محمد رسول الله میزاری درسته که نمیگه اشهد ان علی ولی الله ولی یه دغدغه‌ای داره که یه چیزی جاش میزاریم اینکه تو گفتی پیغمبرم میگفت یا نه نمی‌گفت دیگه نمی‌گفت به من گفت دارم میگم سلام و مانعی هم نداره سخنرانی بشنوه و تلفنی هم به من گفت گفتم حق با توئه حق با شماست دعوا نیست هر راه راست میگه من یه چیز دیگه دارم چی می‌کنم می‌ترسم می‌خوام ندن خودم خیلی چیزا همه به هم دیگه تهمت میزنند فرقی هم نداره هیچ کس بهتر است همه همه ببخشید من داره بدجوری نگاه می‌کنه بدجوری نگاه مشهورات منطقی بود که من گفتم به هر معناش به این معنایی که جامعه میگه به این معنا که عالمان میگن به این معنایی که هیچ مشهوری دلیل نیست که من یک باوری را بپذیرم من باید دلیل باور را ببینم اینکه مشهور است دلیل قانونیت فوق العاده مشهور هم باشه من به اصطلاح موظفم که بیست من موظفم که بسنجم اگه درست بود مشهور دلیل درستی نیست باید از غلبه مشهورات بیرون بیاییم باید خودمونو نجات بدیم یه حرفی داریم تو حوزه ها میگن یک روایت داریم این روایت سندش ضعیفه ولی مشهور عالمان بهش عمل کرده باشند این مشهور و عمل عالمان ضعف سندش را جبران میکنه برعکسش اگه یک روایت عالی والمشهور عالمان بهش عمل نکرده باشند باید کنار گذاشت نه کاملاً جا افتاده تقریبا همه قبول دارند عمل بر اساس اجماع نه نه اجماع اصل دیگه میتونه منشا روایی داشته باشه یه روایت داریم که میگه درباره اینکه اگر دوتا روایت دستت رسید ضد همدیگه بودن یه روایت میگفت تسبیحات اربعه را چه کار بکنیم تو خود روایت چند تا راه اومده مثلاً یکیش اینه که اونی که مخالف اهل سنته قبول کن یکیش اینه اون که مخالف چون اینجا احتمالاً تقیه شده چند تا مسئله داریم یکیش هم اینه به اصحابه اونی که بین اصحاب مشهور بپذیرم منشا یه جوری است حال من یه مثال می‌خوام براتون بزنم بسته روایت داریم ضد و نقیض درباره ازدواج موقت بعضی روایات میگه کسی اگر صیغه بکنه ازدواج موقت بکنه هر قطره آب وقتی غسل میکنه میفته نمیدونم روز قیامت با هر قطره چقدر راحت میشه بهشت اصلا چقدر آسونه هیچ هزینه ای نداره که هم تو دنیا بخاطر هر قطرش ۱ حضرت عباسی آدما عاقل این روایت عکسشو بگیریم عکسش چیه عکسش اینه که طرف میاد از امام می‌پرسه که حکمش چیه پرخاش می‌کنه حضرت میگه داری چرا پرسیدی میگه همسر نداری خواستم مسئله را بدونم چرا پرسیدی چرا پرسیدی چیزی که تو که همسر داری چرا پرسیدی این خیلی تنده ها خیلی تنده از این روایت چیه میفهونه معنیش اینه که بابا اضطراریه نه اینکه ثواب باشه که برای کسی نمی‌تونه یا مشکل داره یا چی یه حرفیه در موقع نه اینکه برو از صبح تا شب دنبال هرزگی باش و بعد بگو با هر کدومشم عشق کردم چی کردم مسخره بازی امام صادق علیه السلام یکی از اصحابش میگه حواست باشه ها اگه میخوین کثافت کاریا کنید خونه ما رفت و آمد نکن آبروی ما را نبر اگه اهل این کثافت کاری ها هستی خونه ما رفت و آمد نکن آبروی ما را نپذیر یعنی زشته یا نه مطابق هوای نفس هیچی هیچ دلیل نداره که میبینیم که عرض کنم خدمتتون که بهشت راحت و خوب این دنیا هرزگی میکنه بهتر از این هرچه خواستی هرزگی بهشت برو چند تا قطره از هر غسل روز قیامت که اینا رو اجاره بدی و اینها را مشهور میشه دلیلشم اینه دلیلش اینه که مشهور شده اونی که اون یکی کنار گذاشته شده و اون قسمت که صیغه ثواب داره شنیده بودید یا نه حتما شنیدید درسته یه قسمتش که اینقدر روایت تند داره اینم شنیده بودیم چون بهتون عرض بکنم خب حالا حالا شما داوری کنید چون اونورش مشهور شده بهتر از این ورشه آقا چون مطابق هوای نفس ناخن بوده مشهورش کردن نه چون حق بوده حق بوده اون وقت من امروز باید بیام دفاع کنم میگه آقا شما اجازه میدید که یک مرد به هر تعداد با زنان متعدد رابطه جنسی داشته باشه روز هزار تا روز ۲۰۰۰ تا روز ۵۰۰۰ تا یه سالن باشه توش ۵۰ هزار تا باشد همه هم صیغه این باشن طبق مذهب شما چه اشکال داره چشم اشکال داره مثل معذرت میخوام دیگه ماکارونی لول بزنن با هم ها کجاش اشکال داره و اونا میگن آقا این فحشااست این فحشا چی میگی اینکه یک بتواند بدون هیچگونه محدودیتی با زنان هر تعداد بخواد ارتباط داشته باشه این عین فحشاست همه دنیا بهش میگن فحشا مذهب شمامقدس کرده فحشا را مقدس کرده فکرشم نمی‌کنه و یه چیزی میگه یکی مثل بدبخت که مثل من که باید روبرو بشه و جواب بده حالا بیام براش درست کنم این روایت صاحب جواهر آورده و همون قسمت پذیرفته که ثواب داره و مستحبه حالا بیام دفاع کنم چگونه دفاع کنم خب حرفم اینه میخواستم این مثال زدم مشهور شده چرا مشهور شده چی گفته روایت درستی مشروع بودنه تع شهرت به دلیل هوای نفس هیچی دیگه پشتش نیست نفس آدم ناخواسته اینورش مغلوبشه آزمایش اگر قبول ندارید جلسه بعد بیارم روایتشو براتون بخونم آزمایش کنید ببینید او دسته اولی که گفتم که میگه ثواب داره چند درصد مردم بیرون رفتی چند درصد مردم شنیدن اینا خیلی تکان دهنده بود این دوتا روایت که خوندما فوق العاده تکان دهنده است دعوا میکنه چرا پرسیدی کثافت کاری کن خونه ما نیار خیلی تنده سوال می‌کنه می‌خوام مسافرت برم مسافر انجام جایزه ولی ما اهلش نیستیم چی می‌فهمی از حدیث یعنی در مورد وقتی سفر که اضطراب ما انجام نمیدیم ما انجام نمیدیم چرا نگفتید این روایت برای مردم چرا باید مردم خیال کنند دارن ثواب میکنن وقتی که شما می‌دونید چقدر به خانواده‌ها لطمه میزنه چقدر چهره دین را زشت میکنه تو دین جهانی وقتی گفتی که یک مرد میتونه با بی نهایت دلش بخواد زد زنش هم همینجوره ها هر تعدادی که بخواد زن حالا باید لای شده باشه نشده باشه باید عده نگهداری یک مرد هیچ دقیقه یک مرد ارتباط داشته باشه صیغه ازدواج کردید جالبه هرچی در قم به کسایی که مدافند میگم آقا بیاید جلسه بشینید تا من بحث کنم باتون قرار گذاشتیم به هم زدن مثال خواستم بزنم بخوام بگم یه نمونه بود نمونه دیگه بهتون بگم الان باید جواب بدین عایشه چند سالش بود که با پیغمبر ازدواج کرد چرا روایت ۸ سالش مشهور شده که الان به پیغمبر تهمت کودک همسری بزنند چرا مشهور شده میدونی چرا برای اینکه تو ذهن عرب فضیلت بوده که میگفتن پیغمبر هرچه زودتر ازدواج کرده باش یعنی مهم بوده که پیامبر نمیخواسته دست کس دیگه بیفته این از فضیلتشه که پیغمبر قبل از تکلیف باهاش ازدواج کرده احساس می کردند این فضیلت آیه ۶۰ که زودتر ازدواج کرده باشه با پیامبر داره ۱۷ سال ۱۶ سال ۱۵ سالش بوده باشه آقازاده دلیلش اینه که با انگیزه مشهورش کردند انگیزه داشتن که مشهور همین سخن در مورد حضرت اتفاقا دلیل میشه تاریخ چی آورد حضرت زهرا موقع ازدواج ۱۸ سالش بوده موقع عروجش ۲ ۵ قبل از بعثت متولد شده حضرت زهرا سلام الله علیها یا ۵ بعد از بعثت شواهد تاریخ قبل از بعثت ۵ قبل از بعثت یعنی ۱۸ سالش بوده موقع ازدواج مشهور شده خوب پس یکی از اصول مهم اخلاقی تو باور اینه که شجاعت اینو داشته باشین که از غلبه مشهورات خودمونو بیاریم بیرون مشهورات بر ما غلبه بکنه خب جناب مهندس خیلی اصرار داره که من ادامه بدم ولی ببخشید دیگه ادامه نمیدم سلام امیدوارم گله نداشته باشه که شوخی خوبه خیلی علاقه دارم من حسابش جداست بسم الله الرحمن الرحیم خوب من راستش با توجه به عنوان سخن شما بسیار متاسفانه بر مشهورات قرآن هم شما خواست قرآن رو زیر پا بزارید آیات رو و نایب یه سری از مسلمات و قطعیات به نظر من جرئت نمی‌خواد جسارت و این جسارت که خوب شما من ندارم که بخوام به این راحتی آیات قرآن رو منکر بشم و زیر پا بایستم عرض کنم که اولاً آقای ربک یعنی هرکی ولایت امیرالمومنین ابلاغ کنیم نپذیرفت خداوند هدایت هستی دوم اینکه عرض کنم که در مسئله اهل کتاب فوت کردن من عرضم اینه که بابا اون اهداف به اصطلاح از سران نصارای زمان رسول خدا به اصطلاح چی میگن اینا در مقام مهاجر شدن به محضر پیغمبر و از پیغمبر راجع به حضرت پیغمبر آدم عرض کنم آدم منطقی عیسی علیه السلام مخلوط از مخلوقات خدا دو تا آدم متولد شده این تعبیر رو فرمود ولی اونا نپذیرفتند خب بعد کار به اتحاد کشیده شد عمل بیاییم جمع بشیم عرض کنم که خود به اصطلاح انفس خودمون بخونید و مباهله کنیم و لعنت پیغمبر برای این کار حاضر شد و عرض کنم که حسنه‌ای به عنوان فرزندان پسران رسول خدا فاطمه زهرا زنان از زنان پیغمبر عرض کنم که امیرالمومنین به عنوان نفس خودش آورد چون امیرالمومنین خوب اینا جا زدن حاضر نشد از اسقف اعظمشون گفت نترس این شخصیت ها چهره های عرض کنم که خلاصه عرض کنم که نتیجه بگیری شما ارادت پیدا کردیم همون ها به اصطلاح صندوق های بودن که زمان پیغمبر بودن با پیغمبر کردن جوابگوی پیغمبر نشدن و پیغمبر در این محاکم دعوت به مباهله کرد و اونها عرض کنم که شونه خالی کردن من عرضم اینه که رابطه با مسئله بله در رابطه با شهادت اولا شهادت به ولایت محمد رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به همین ترتیب اگر به اصطلاح بخوایم اون بحث نبوت رو ادامه داده باشیم باید بگوییم عرض کنم که اشهد ان علی امام صادق بگوید محمد رسول خدا دستور امام صادق علیه السلام ثانیا عرض کنم که شهادت ثلاثه شده جز شعائر شعائر ولی اینکه ما در قرآن چیز میکردن این شد بزرگ خوب و از بتن جهنم که نشونه گذاری کردن خدا میگه جز شعائر شعائر الله باید چیز کنید اظهار عرض شود که اقرار به شهادت امیرالمومنین در عذا از مستحبات و این عرض کنم که جزو شعائر شده و شما عرض شود که با توجه به ضابطه که هست نمی‌تونید در این عرض کنم که ترجمهبله بسیار خوب من ناراحت بودم که ایشون آقای صادقی گاهی هم چیزی به من میگه من امروز دیدم یه کسی را یه چیزی بهش گفت که دیگه اصلا ایشون به حضرت عیسی گفت بی پدر و پدر که ناجوره من چی شنید عرض کنم جناب آقای اون آیه اولتونو میخونم یا ایها الرسول بلغما انزل الیک اگرم ابلاغ نکنی بلغت رسالت انجام چه حرفی امام علی حجت نمیدونم تمام دوست دارم یه کسی بیاد جواب بده شما که میگید سال سوم بعثت آیه نازل شد برق عشیرتک انزل عشیرتک جمع کرد همونجا جلسه اول اولین باری که تبلیغ می‌کنه گفت چی نخست به من ایمان میاره سه بار علی علیه السلام ۱۰ ساله بلند شد پیامبر شما که میگید هر روز پیغمبر وقتی که جلو خونه حضرت زهرا رد میشد میگفت شما که میگید که آیه وهم راکعون که نازل شد پیامبر فرمود امام علی مقصوده و فلان و این‌ها ۱۰۰ بار گفته بود روز اول تا آخر بلغ ما انزلی اگر ابلاغ نکنی به رسالت انجام ندادی صد بار انجام داده بود کار ندارم شما میگید از روز اول تا آخر هر روز انجام داده بود چطور شما میتونید اینو بگید شماها که اونا میگید روز اولی که پیامبر بشارتش علنی کرد گفت بشم با شوخی کسانی به ابوطالب تبریک گفتن که پسرت شد مسیح فلان اینا خیلی برام جالبه میگن روزی یه بار میگفت که پیامبر مقصودم اینه که و بله پیامبر هر روز در خونه زهرا وقتی رد میشد این آیه رو خطاب حضرت زهرا تکلیف امامت میگید تکلیف امامت امام علی نه باشه من فقط موارد توجه بفرمایید آیات سوره مائده حداقل امام علی را با دو جور دلیل اثبات میکنم یعنی با یه نوع خاص یعنی شکل خاصی دلیل امراشتی به اضافه بهترین تبیین این نکته رو دقت بکنید امامت امام علی رو قبول دارم ولی راه اثبات هم با همه فرق داره ها اینو جایی شاید اینجام نگفتم دو تا یکی بهترین تبیین یکی دلیل انباشتی دلیل انباشتی یعنی چه ۲۰ تا دلیل ۳۰ تا شاهد زنی دارد روحم که می‌ریزم یه نوع اطمینانی برام حاصل بشه ولی یکی یکی کنم قطعیش نمیتونم بگم بهترین تپه همین آیات سوره مائده همین الان به نظر من کسی که می‌گوید پیامبر روز اول اولین دیگه نمیتونه روز آخر بگه که نگفتی فلان سخته یک تانکر با همه این حرفا میگم تبیین شیعه عزیز ماجرا بهترین یعنی حرف برادران اهل سنت واقعا نچسبه واقعا نچس اگر نگی انجام ندادی چی بود که پیامبر خیلی چیزه پیش پا افتاده چه ترسی داشته که پیامبر ترس نداشته که میگه از مردم نترس از من بترس قطعاً بهترین تبیین است شیعه است پس من با دلیل دارم میگم به مناسبت پیش اومد میگم من با این دوتا دلیل انباشتی می‌دونید که بهترین تبیین دلیل نمیشه این بیان شیعه بهتره ولی برهان نشد در کار بوده اصلا غیر از این دوتا ولی بهترین تبیین این بهترین تبیین های موجود و اونم با کمک دلیل انباشتی آیات متعددی خبر نداشته باشید ها مسلما یکیش یکی از این ادله زنی سیره انبیای پیشینه طبق خود متونشون حضرت عیسی طبق همین اناجیل موجود شمعون پطروس را رسید خودش قرار داد تعبیر اینه تعبیر حضرت عیسی هرچه در زمین منع کنی در آسمان ممنوع خواهد شد و هرچه در زمین جایز بدانی در آسمان جایز دانسته خواهد شد یعنی ولایت تش حضرت عیسی حضرت موسی هم از طرف خدا مامور طبق تورات که یوشع بنون را به عنوان وصی خودش معرفی کنه و میاد اتفاقاً دستشو بلند میکنه و میگه خب به من بگید که تورات و انجیل که اعتبار نداره برای ما منم نخواستم برهان استفاده بکنم و خواستم مجموع شواهدو قرائن را همشو اینم یه شاهد اینم یه شاهد البته تو روایت عیسی شمعون صفا بودا شمعون همون شمعون یعنی صفا یعنی صخره پتروس یعنی صخره صفا هم یعنی سخته صفا هم یعنی سخته شواهد دیگری هم دارند شاید حتی شما که حالا به هر حال دفاع می‌کنید و منم و فلان بر امامت امام علی محکم‌تر از شما باشه بهترم می‌تونم بیانش کنم بهترم می‌تونم بیانشون اعتقاد دارم اونا را پس قسمت ماجرای مباهله ببینید عزیز من جناب آقای صادقی شما منو متهم کرد تا آیه قرآن را شما هم این آیه رو بهش توجه بکنید جامعه راجع به یهودیا قضاوت نکردی ها این آیه رم بهش توجه آیه شکوهمند یه جور نیستند نگو یهودیا اینجورن نگو مسیحیا اینجورن یک جور نیستند یه جور نیستن داوری نکن من اهل قائمت وسط اهل کتاب اولشم یه جور نیستند چهار نفر آیات ایمان دست و پا بزنید آلمان اوضامن چه انگ قرآن را خراب کنیم چرا می‌خوایم خرابش کنیم زیبا تو مسیحیان آدم حسابی هست تو یهودی‌هام آدم حسابی هست اسلام آدم حسابی است که خیلی بره دنیا خیلی قشنگ نشون میده قرآن را تصری میزنید که بگید وقتی میگه اهل کتاب یعنی هنوزم اهل کتاب اهل کتابی که مسلمان شدن اهل کتابی که مسلمان برای تحریف قرآن به یک چیزایی چنگ میزنه ابراهیم آقای معذرت میدونم وسط صحبت شما حرف وقتی قطع میشه آدم حرفی را داره میزنه قبلش چی گفته که بحث مهم نیست اصلا یه چیزی بهتون بگم اگه ما دغدغه‌مون بیان حقیقت که معنی نمیده خشمگین باشیم عصبانی باشیم چی باشه یه چیز دیگه مردمم عقل دارن خودشون تصمیم میگیرند ما دعوا کنیم که برای چی تشخیص شما همین الان برو یک کانال بزن یه گروه بزن یه کانال دیگه آسونه دیگه کانال تلگرام تمام ساده است اگر نقدش را ببین آقای صادقی شما فایل صوتی حرف منو در قم به نام آقای ابوالقاسمی تو شبکه ولی صبح صحبت مردمم من بدهکار نباشم کسی گمراه کرده باشم حرف طرف مقابلم شنیده باشم همین امروز شاید ۵ تا ۶ تا تلفن زدم که از افراد دعوت بکنم چند نفرم وقت گرفتن من به زودی یک جایی هم ساختن مخصوص مناظرات متعددی هفته چند تا مناظره مثلا یک نفر را دعوت کردم از توی خرداد شروع میشه متخصص شیعه شناسی دکتر مهدی فرمانیان او حوزه معروف هم هست از هفته یک شب شیعه شناسی منو نقد میکنه همین بحثا علم امام قسمت امام اول خودم ازش التماس کردم جوون‌تر از منه یه زمانی هم اندکی هم پیش من درس خونده تو ادیان ولی متخصصآقای ابوالقاسمی به من جسارت میکنه یا نمیکنه میگه آقا این مجمع مدرسین قلابی که اسمشونو گذاشتن مجمع مدرسین که شبیه جامعه مدرسین باشه مردم حرفشونو گوش بدن هرچی میگم که آقا جون من به جامعه مدرسین به شدت انتقاد دارم کی می خوام من را مردم فکر کنند مثل جامعه مدرسین فکر میکنم میگم خیلی اشتباه می‌کنی من ضد اونا هستم به لحاظ فکری مجم قلابی در این سطح و حرف عینا میزارم توی کانال میگم داوری با شماست عرض کنم خدمتتون ببینید حرف خیلی مهمه گفتم زور میزنی که تعریف بکن مفسران یه آیه داریم یه آیه رو ببینید من قوم موسی یه دونه بالحق و به یعدلون از موسی گروه حسن که به حق چی میکنن خیلی تعریفشون نمیکنه خب اینا چیکارش بکنیم مفسرین چی گفتن مفسرین اومدن یک گروهی از یهودیا قدیما اون زمانا رفتن به ماورای چین کجاست نمی‌دونم شبی که پیامبر میخواست بره معراج یه سری به اونجا زد دعوتشون کرد مسلمون شدن اونا را داره میگه شمار به خدا برای اینکه قرآن خراب کنید کدوم یهودی ماورای چینه که مسلم شده تو تاریخ کجا یهودیا رفتن ماورای چی ما برای چی کجاست شب معراج چطوری پیغمبر رفت یک کلمه شبیه اگه کسی احمدی کمر بسته باشه به خراب کردن قرآن نمی‌تونست آقا همین ببخشید تو همین دوره خود ما یه آقایی هست به نام دکتر اسرائیل شاک عضو هیئت علمی دانشگاه اورشلیم بوده چند تا کتابش به فارسی ترجمه شده چقدر علیه نژادپرستی اسرائیل کتاب نوشته چقدر حرف زده که شما به مسلمونا دارید ظلم میکنید شما نژاد پرستید شما چرا میگید فلان جا گفتید که آمبولانس برای فلان زخمیه مسلمان نبرید چرا فلان جا اینجور گفتید چرا فلان چندین کتابش ترجمه شده به فارسی هست اسم بزنید هست سلام نمیدونم دکتر اسرائیل اینجوریه دغدغه چرا ظلم شده به مسلمانا با نژاد پرستی هم داره مبارزه میکنه یهودی هم هست بگم بده آخه من مجبورم بگم بده وقتی قرآن داره میگه آقا نه ما شیعه هممون آدم حسابی نه مسیحا همشون بدن نه سنیا همشون بدن بعضی از بعضی از ما گفتی یه چیزی بگم ببخشید آقای فکر بکن اون قسمت های تعریف بیکاری اون قسمتش خیلی خوبه یه سوال تو قرآن تحمل دقت خوب بفهمیم پیام قرآن سرسری که نباید بگی به نظر شما اعتقادات یهودی به ما نزدیک‌تره یا اعتقادات مسیحی یهود ها اعتقادات اعتقادات اعتقادات اعتقادات یهودی یا مسیحی چقدر قرآن اعتقادات یهودی را رد کرده ۱ ۱ و قالت یهود الله حالت یهودیت الله این اعتقاد گفتم که جلسه قبل هم مطرح شد اشتباه گفت آقای صاد شمام به من قبلش گفتی قرآن تحریف می‌کنی من هیچی نگفتم خب منم بگم آقای بزاررید این خوبه نزن نزن آقای آقای تمام ببینید حرف قرآن بخونید اعتقادات یهودی را یه آیه فقط رد کرده فقالت الیهود و یدالله مغلوله خدا ترجمه که آقای صادقی هفته قبل کردند که خدا دستش بسته کاری ازش نمیاد هیچ یهودی هیچگاه نگفته آقا بحث اینه بخونید میگه قال له مغلو بعد میگهفق ها الو یهودی که اینجوری نمیگفتیم بحث اینه چند تا یهودی تو مدینه مسلمونا را مسخره کردن مسلمونا بدبخت بودن گدایی می‌کردن می‌گفتن خدا الله الله دست بسته است یعنی مسخره می‌کردن که شما هیچی بدبختید یدالله جواب هیچی یهودی نگفته آخه وقتی هیچ من بگم هیچی یهودی تو طول تاریخ نگفته چجوری چی گفته یهودی مسخره کردن مسلمانان مسخرگی خدا دست بسته است به شما اینقدر بدبختید خدا خسیسه شما اینقدر بدبخت مسخره کردن این بود قرآن داره جواب اعتقاد یهودی را نمیده اون حتی مهم ترین حالت یهود و نفر هیچ جا ما نداریم که یهودیا گفته باشن الله باشه ولی من دفاع دم از قرآن هست یه مقاله دارم خداشناسی یهود در قرآن هست اونجا بیانش کردم که مقصود چیه ولی کاری ندارم راجع به مسیحیا اعتقاداتشونو چی میگه میگه الله هو المسیح بن مریم لا اهل الکتاب لاتغلو فی دینکم انما المسی فلان چند تا آیه داریم که اعتقادات مسیحا میزنه حالا یه چیز یه سوال یه سوال اینو دیگه همه ذهنی به ذهنتون مراجعه کنید نمیخوام اگه بخوام توضیح میدم قرآن مجید در مجموع مسیحی‌ها رو بیشتر پسندیده یا یهودیا را مسیحا رو بیشتر پسندیده با اینکه اعتقاداتشون به اسلام نه علتش این نیست علتش این نیست علتش این آیه را بهش دقت بکن آیه قرآن بهش دقت بکن که من اهل کتاب نه نه اشد الناس عداوت لذین آمن من آیات که غلط میخونم آره شیطانی عرض کنم خدمتتون که چرا مسیحیا بهترن میگه برای اینکه توشون راهبان و کشیشان هستند که در مقابل حق گردنکش در مقابل حق عناد نمی‌ورزد ملاک شین ملاک اینه مهم اینه تصویری قائل هست یا نیست مهم اینه که با هر قینات داره یا نداره مهم اینه با حقه اینا داره یا نداره اگر با حق داره بده اگر با حق اینا نداره حتی اگه خطا میکنه خوبه بنابراین ملاک را اعتقادات قرار نده ملاک را اینکه گردن آدم در مقابل حق فاسد باشه ملاک اینه ملاک قرآن و حداقل راهبان و مسیر کشیش‌های مسیحی کسانی هستند که اهل استکبار در مقابل حق نه عقاید شما نگید هر هم عقیده من نبود معذرت حالا فکر می‌کنم حالا اجازه بده من نگم ناجور میشه نباید الگوی ما باشن شما فرمودید اونها اگر من از آیه قرآن فهمیدم که میگه من اهل الکتاب امت قائمه فلان کردم چرا نباید الگوی من باشه من از قرآن اینو میفهمم چرا نباید باشه پیدا کردم فرانسیس رحمت الله علیه فرانسیس یک پیدا کردم چرا نباید باشه طبق قرآن باشه عزادارم بودم وقتی که از دنیا رفت روز قیامت چه خبر چی چی من مانعی ندارم من ممکنه اصلاً اشتباه کرده باشم مصداقی من با او پاپ فرانسیسی که تو ذهنمه میگم محشور بشم دلش چه خبر بوده تو ذهنمه کما اینکه علی ابن ابی طالبی که تو ذهنمه دارم میگم علی ابن ابی طالب که تو کتاب بحار دفاع میکنن یه زنی اومد یه ناسزا بهش گفت یک ناسازم یه درشتی کرد امام علی حرفی زدش طبق یکیش باید تعزیر بشه این امام علی رو قبول ندارم امام علی که میگه شمشیرش دو متر بوده نه ها اون امام علی که شتر میشد برای بچه های یتیم بهش میگفتن تو کوچه خلیفه بود بچه ها بهش میگفتن شتر ما سوار بشیم شتر میشد و سوار امام علی امام علی مهربان که به اضطرار شمشیر دست گرفته بود شمشیر بهش تحمیل شده بود نفرت داشت از شمشیر عاشق شمشیر نبود که مجبور فرق داره من می‌خوام با موی امام علی که تو ذهنمه نه اون امام علی که معرفی می‌کنم می‌خوام محشور بشم خودم میشناسم خوب ببینید شهادت ثالثه امثال اینها الان آقای فتوا صادق در بین مراجع که همین الان هستند آیت الله زنجانی میگه حرامه نباید بگید آیت الله مکارم میگه احتیاطاً نباید بگید یه جور دیگری باید بگید بقیه میگن من باید باور داشته باشی که مستحب نیست جز اذان و اقامه نیست می‌تونی چیزی را که میگی پیامبر نمی‌گفته ائمههیچ کدامشون یک روایت ضعیف هم نداریم که اینو باید گفت توی چیز قطعاً بعد از ائمه اضافه شده شیخ صدوق میگه خدا لعنت کنه مفوضه را که اینا وارد اذان اقامه کردن شما چطوری میگی واجبه که بگی چیزی که شیخ صدوق شیخ صدوق مخالف خود امام شیخ از آن نمیدونسته جمله مال شیخ طوسی شیخ صدو بله مفوضه لعنهم وارد کردن به هر حال ببین یه چیزی که جز عبادت عبادت کرد عبادت کرد بیرون روایتی که از امام صادق خوندید تو نماز نمیگه شما حتی اون قسمت واجب اش هم گفتید مستحبه این دیگه من شنیده بودم تو اصفهان یک گروه افراطی هستند اشهد ان محمد الله مثلا تو تشهد ماشین تو اصفهان و خیلی هم خود اصفهان میدونید که اصفهان دو قسمته ببخشید خودم بزنی بهتره درسته اون وقت میگه که همون اضافه کردن اشه چهارم هم اضافه کردن فاطمه عصمت الله با یه دوستی هم شوخی دارم چون طرفدار آیت الله منتظریه میگم تو پنجمی و ششمیش هم اضافه کردیم شوخی دارم خیلی باهاش میگم تو اضافه کردی اشهد ان منتظری نزدیک نجف آباده نزدیک با نجف آباد سپاهان بهش میگن یکی دیگه اضافه کردی و اشهد ان سپاهان تیم الله عرض کنم خدمتتون چیزی جز اینا دقت بکنید این استدلال را آیت الله وحید کرده که قمه زنی الان شده از شعائر و الان باید یک عده بزن میدونی چرا بازطلا هست حرام تا روز قیامت هم شاعر الهی نمیشود حرام الهی شاعر بشه روز اول کسی که زد حرام بود یا نه اگه یک روز اول روز عاشورا یه مقدار شراب میخوردند از خودشون بیخود بشن و سینه بزنند جز شاه حلال مباح وقتی تو ادامه داشته باشه یه امر مبا ممکنه بشه جز شاعر خداوند نمیشه حرام خدا حلال و محمد حلال الی یوم القیامه و حرام حرام الی یوم القیامه بکنه حلال حرام میگه حلال میشه اون اولی که حرام بود تا روز قیامت حرامه بله بله آقای صاد پیشنهاد آقای لورن بود بسیار عالی هر روز هفته کسری وقت داشت استادی‌ها استاد شما سخنرانی کرد که آقای باقری که هر کسی که در این سطحها چی کرد من با جان و دل میام هر ساعتی باش و بله استاد راجع به جوان و این مسائل پخش علی به نام پیامبر انقلاب کرد و حاکمانش خودشان را جانشینان پیامبر راه امام زمان می‌داند چگونه از علوی چگونه نگوییم که سنت را زنده بکند اگر جامعه خوب کافیه متشکر فقط یک چیزی کم داشت که هیچی درباره من نگفت یه جمله تعریف بکنم چقدر هفته های قبل خوشم میومد دیده میشه اینه که یه عقایدیه که بعضی افراد حتما عمل همه رو موارد دقیقا همینطور نفر سوم میکنن دیگه کسی اگر نبود حتما بگذرم نباید بگذریم چون کشت و کشتار بکنن و به زود مردم رو به اصطلاح که بعضی از غذا شده و اسماعیل چون مسلمان امام چندمه نیست یا هر چیزی رو میشه با دست که یکی از پایه های استدلال در اسماعیل بوده امام بشه قبل از امام با امام صادق علیه السلام فوت کرده ما امام یکی دیگه باشه یکی دیگه شد نه اینجوری نبود امام خاصی بمیره کیفیت مردنش تغییر کرده ولی شدنش امامت رو و اعتقاد امامت رو بکنه و یه مسئله دیگه هم که فرمودید باز نمونه که خداوند کرده امام چندم به اصطلاح قیام کننده باشه بعد کم شده زیاد شدن بعد از امام حسین اشتباهی کردند عقب افتاد تا امام دوازدهم تا از امام به اصطلاح عوض شدن نه اون که قرار بود بشه امام نبوده اون فرج که قرار بوده برای مردم خاص موردی بوده در زمان بنی امیه کم بشه و اون به خاطر یه خطایی که بعضی کردن امام دوازدهم نه نتیجه‌گیری شما بسیار متشکر بسیار من خیلی کوتاه دوتا که شما فرمودید که مشهور اینه که من گفتم مشهوریم مشهور نیست که امام زمان میاد و همه مشهور نیست نکته دوم آقا ببخشید اگه خیلی کوتاه بشه ببخشید من نه نه الان کوتاه خواستم ولی خوب باشه کوتاه خدمتتون عرض کنم که ولی نکته من که اینو نگفتم که استدلالم این بود که مشهوره ولش کن مشهور مردمه که شما دفاع میکنید مشهور حرفم اینه اما آلمان می‌گوید همه می‌گویند بر امام اگر حاکم شد و توانست جهاد ابتدایی حداقل سال یکبار واجبه یعنی اگر توانست همه باید امام زمان امام دیگه طبق فتوای فقها باید بجنگه تا همه مسلمان طبق منتها من اینو قبول ندارم که اگر امام زمانی بیاد مقلد این عالمان باشه من اینو قبول ندارم مقلد این عالمان نیست خودش بلده دین چه جوریه ها هیچ من نگفتم اسماعیل چی شده که صورت داره شما میگید سه دست غول داریم یکی اینکه میخواست مثل اینکه اسماعیل میخواست بشه خدا نظرشو عوض شد یکی نی یکی اینکه وقتی صدقه میدین عوض میشه خدا بلا دور میشه دعا خدا دور میشه اینم صورت دوم صورت سوم که مردم خیال می‌کنند ولی اشتباه کردن که امام کاظم چی شده اما این موردی که گفتی اینه که وفات اسماعیل لقب اینه تغییر کرده نوع مردن تغییر کرده رخ داده که تغییر کرده دیگه حتما صدقه داده دعایی کرده امام صادق یه کار رخ داده که رخ میده این چرا میگه در مختصات شیعه است همه دنیا قبول دارن قبول اصلا میگن شما از مختصات بله بنابرایناگر میگید خود ماجرای اسماعیل را داریم راستی میگن فوت اسرائیل قضیه اش تغییر همه قبول دارند که برادران اهل سنت قبول ندارن که با دعا را قبول نکردن برادران اهل سنت قبول ندارن بدا را اهل سنت حمله میکنن به شیعه بخاطر بدا و شما میگید بدای من را نفهمیدید شما میگید فخر رازی که ما میگیم نفهمیده اینو میگی ابداعات تاثیر داره کوتاه ببخشید هیچ کدام شباهت نداره یعنی هر انسان هستش حالا سوال برای انسان یا انسان داره خیلی متشکر بسیار متشکر یه روایت عجیبی ها هیچ موجودی حیوان یکیش برابر با هزار تا از نوع خودش نیست شما اینو پیدا نمی‌کنید که مثلا یک اسباب برابر با هزار اسب باشه ولی انسان است که ممکن یکیش برابر با هزار انسان باشد از نظر شناخت مقام معرفت کمال یه انسان برابر هزار انسان دست خودشه میتونه یک انسانی که تو اعلا نسبت به انسانی که تو اسفل صفلینه چند برابر ارزش داره انسان یه جوریه بین اعلا علی تالین هست نه تنها متفاوته اونا شون که خوبن به تعبیر عالما ز ملاصدرا میگه اصحاب بله از سابقون الصابقون اولائک المخربون ما اصحاب الیمین اصحاب الشمار سه دسته از خواب مقربون ایشون میگه مقر اصحاب شمال هم که دوزخ کم ولی اصحاب یمین خیلی زیادن اکثریت آدما اصحاب یمینه تو این اصحاب یمین چقدر اختلاف فکری وجود داره اکثریت انسان‌ها اعصاب یمینن چقدر اختلاف عقیدتی وجود داره اگه قرار باشه اکثریت باشد اون وقت با اختلافات عقیدتشون باز هم اعصابه این خب این نکته‌ای بود که آره دین آمده برای رستگاری انسان به این معنا دین برای انسان دین برای رستگاری انسانه به همین خاطر میگه قرآن مهمتره به مومن مومن یعنی دبیر تا آیه داریم که ما این قرآن را فرستادیم تا هدایت بکنه مومنین را مومنین قرآن فرستادیم تا مومنین هدایت بکنه یعنی اونایی که ما ملی را قبول دارند یعنی چه نه مومن یعنی کسی که به حق گردن حق تا کسانی که به حق گردن مومن تو همه ادیان وجود همه ادیان وجود داره یعنی کسانی که به حق گردن می‌نهند ممکنه یه آفریقایی با اون بومی که به ظاهر تمام اعتقاداتش خرافیه بیشتر است بنده تسلیم باشه درسته جایگاهش امروز قیامت بهتر از من باشه ببخشید