محمد مهربان قرآن و محمد بی‌رحم فقه مشهوری

فایل صوتی

متن زیر برگردان فایل فوق توسط هوش مصنوعی و بدون ویرایش، حاوی اشکالات زیادی است.

سلام علیکم و رحمة الله

بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

بحثمون درباره محمد شناسی قرآن مجید بود و بحث های مختلفی را مطرح کردم به بیشتر یه عکس‌هایی را در آخرین جلسات مطرح کردیم که گویا ازش بر میومد که غلو درباره شخصیت حضرت محمد صورت گرفته که بند فکر می‌کنم اگر قلوب به معنی بالا بردن معنی کنیم بالاتر از حد بردن به نظر من این کار صورت نگرفته حالا اینکه قسمتش که می‌خوام عرض بکنم بیشتر در شیعه تو این قسمت بیشتر شیعه این کار را کردیم در مورد شخص پیامبر و دلیلش همین بوده که می‌خواسته راجع به ائمه اطهار غلو بکنه مجبور بوده پیامبر را هم همین حرف‌ها را درباره اش بزنه ببینید یک امشب یک بحثی را مطرح کنم و بگم این نکته را که در اسلام شناسی رایج است و شیعه شناسی مشهور برای چه لطمه‌ای به شخصیت حضرت محمد خورده و در نتیجه چه زیانی جامعه در این بعد یعنی جامعه مسلمون‌ها چه زیانی کردند خیلی مسئله است او شخصیت را وقتی دستکاری می‌کنیم جامعه به اصطلاح زیان میکنه ببینید قرآن مجید از یک سو می‌فرماد که و لقد کان لکم فی رسول الله پیامبر برای شما الگوی نیکو است الگوی انسان بیشتر به یاد اخلاق میفته باید تو بعد اخلاقی بیشتر باشه اتفاقاً نکته جالبی که قرآن مجید بهش پرداختخته تاکید کرده هیچ جنبه زندگی پیامبر را خصوصیت های پیامبر را شخصیت پیامبر را قرآن مجید به اصطلاح تعریف نکرده آفرین بهش نگفته پیامبر شجاع آدم شجاع یعنی آدمیه که وقتی مثلاً حالا من که جنگ جهاد ابتدایی را قبول ندارم و قرآن به نظرم قرآن مجید رد کرده ولی دفاع کرده به باور من پیامبر دفاع کرد ولی در دفاع آدم شجاع کسی که نمیترسه از کشته شدن شهادت فلان انرژی چند برابر میشه آدمی که وحشت نداره مثل امام علی علیه السلام امام علی که اندازه شجاعتش معروفه که میگه زرهش پشت نداره نمی‌خوام خشک کنم او می‌فرماد که تو جنگ‌ها هرگاه عرصه بر ما تنگ میشد به پیامبر پناه میبرد اندازه پیامبر شجاع خیلی مسئله بله قرآن مجید خدا از شجاعت پیامبر تعریف نکرده به به چقدر شجاع جهاد می‌کنی در راه خدا تعریف نکردی به اصطلاح اونجا هم که دندان مبارک تو جنگ شکست چی شد زخمی شد تمجیدی نکرده قرآن تو چقدر در راه خدا مجاهده می‌کنیم هیچ جای قرآن هم از نماز پیامبر تعریف نکرده آفرین سجده نماز فلان ما تو جای از قرآن داریم که تعریف و تمجید کرده باشه از پیامبر که تو چه آدم نماز خونی هستی چه آدم روزه گیری هستی که عبادت نکرده برکت‌های جاهایی هم گفته نمیخواد اینقدر هرچند ما این دو پرانتز بگم میگیم که ائمه ما شب تا صبح نماز می‌خوندن جوونیم بگه خیلی خوب روزم پس می‌خوابیدم و اون موقع بگیم که زندگی شونم حتما آویزون بودن به دیگران حالا دیگه کسی که شب تا صبح نماز میخونه صبح تا شب هم میخوابه و بعدم چون کارهای دیگه هم داره دیگه وقت زندگی و فلان و غذا و فلان اینا به هر حال اینا رو رهاش بکنم نماز معمولی خوندن قلوب‌های دیگه خنده‌داره کسی میگفت که امام سجاد علیه السلام اینقدر سجده می‌کرد که این پیشانی و کف دست و چی اینقدر پینه بسته بود که سالی چند بار با مقراض این پینه‌ها را می‌کندند از این گفتیم چجوری میشه دست که رو زمینه سجده کرده که باید با مقررات مثلاً فلان دیگه اون حرف های خیلی زیاده از این حرفا خیلی زیاده و به هر حال اینو میخواستم عرض بکنم پیامبر عبادت میکنه ولی خدا تعریف نکرده آفرین چقدر نماز می‌خونی آفرین چقدر جهاد می‌کنی آفرین چقدر فقط یه چیز پیامبر را خدا تعریف کرده انک لع الله چقدر اخلاقت به به آفرین آفرین به این اخلاق فرمود که رحمت نرم خویی پیامبر آیه دیگری هم داریم که ویژگی پیامبر را بیان میکنه حالا یا منافقین و امثال اینها میومدن و پیش پیامبر می نشستند برای حرفایی می‌زدن مثلا دروغ میگفتن چیزهای پیامبر به روشون نمی‌آورد که میدونم که دارید آره دروغ میگید پشتم اندازه می‌کنی چه میکنید اونها پیامبر را مسخره میکردند که بابا این آدم فقط زبان نداره که هر چی بهش میگیم نگو اینا را میشنوی بگو خوب گوشیه مسخره این خوب گوشیه گوشیه که احترام بهتون میزاره و به روتون نمیاره که من میدونم که دارید کسی که اینجوری احترام می‌ذاری بعد آدمیه قرآن باز داره اخلاق پیامبر نرمش پیامبر زیبای پیامبر را خب این اخلاق نیکو را این عفو و گذشته پیامبر را که جاهای دیگر مواردش را عرض کردم خدمتتون هم خدا ازش میخواد خدا هم این دستور را میدهد دست تور به شخص پیامبر من نمی‌دونم بیشتر از این داده بیشتر از این مورد که حداقل الان که تو ذهنمه سه تا آیه دستور داده به پیامبر یک آیه می‌فرماد خوزه اورف و اعرض عن الجاهلین از پیش دستور خدا بهش دستور میده خودش نرم خوی ولی خدا هم بهش دستور میده که خوزل اول توی اونجا متخلفین جنگ و احد هم اونجا که می‌فرماد فبما رحمت من اللهم ولو کنت غلیظ القلبو من به خاطر رحمت پروردگار که تو نرم خویی اگر خشن بودید تندخو بودی از اطرافت پراکنده میشد بدترین آدم های که تخلف در جنگ کردن خیانت کردند دستور خداوند جای دیگر هم مورد سومی هم که تو ذهنمه راجع به یهودیایی که خیانت کردند مودم می‌شنوی خیانت را و بگذر خداوند نیکوکاران را محسنان را دوست دارد من الان تو ذهنمه البته آیه فوق العاده عجیب دیگری حداقل باز یک آیه من تو ذهنم هست و اون اینکه می فرماید جنت ارض سماوات والرض متقین گسترش آسمان‌ها و زمینه که آماده شده برای متقین آیا متقین کیان الذین ینفقون فی السرا و زرا اونایی که می‌بخشند بر مردم عطا می‌کنند در سختی و گشایش باز هم مال می بخشند مثلافقون فی السرا و زرافین بل و بله کسانی که خشم خود را فرو می‌خورند و از مردم در می‌گذرند از خطاهای مردم باشه داره متقین را توصیف میکنه ها میگه متقین یکی از ویژگی هاشون اینه که از مردم در می‌گذرند زندگی تصوی بدون ویژگی نداشته باشه از دایره متقین بیرون میاد خوب قاعدتاً پیامبر باید بسیار بخشنده درگذر از مردم پیامبر قرآن مجید هم قرآن به اصطلاح گزارشی که ازش داده کاملا نرم خوبمه مهربان و با گذشت بوده و هم خاصه ازش که گویا تاکیدم کرده اینقدر تاکید نکرده که باید بازم بیشتر بازم بیشتر عفو گذشت کن چه کن پیامبر شخصیت را میگه می‌فرماید که ما توی اسلام شناسیمون و شیعه شناسیمون رایج یک لطمه‌ای توی کلام زدیم تو عقاید زدیم به این شخصیت واقعیت این هست که آنچه که عالم ما شیعه مشهور میگن نکته‌ای که در باب عصمت میگن دیگه شما حالا هرچی بهش ور بریم میگه پیامبر از هنگام تولد تا هنگام وفات از گناه و خطا گناه صو گناه کبیره و هرگونه خطایی مصون در امانه فوری میگیم که خب اگه اینجوریه از هنگام تولد پس اینجور ساخته شده از هنگام تولد ساخته شده که فقط ازش میاد اون وقت حالا من یک چی می‌خوام بگم لطمه که زده میشه اصلا اخلاق کجا معنی میده اخلاق جایی معنا میده که موجود مختاری موجود عاقل مختار یعنی موجودی که بتونه خوبی کنه بتونم بدی کنم مثلا عرض کنم خدمتتون که با این کلمات را به کار می‌بریم که مثلا سگ حیوان باوفایی با وفا بودن یه صفت اخلاقی ولی توجه باید داشته باشیم که اینا مجاز به کار میبریم سگ اخلاق نداره نه بی اخلاقه نه اخلاق داره نه خوش اخلاقه او طبق غریزه‌اش کار می‌کنه سگ با غریزه کار میکنه یه کاری هم یاد گرفت برای صاحبش که غذا بهش میده کاری بکنه باز اونم روی غریزه است نه روی اختیار و تصمیم و اراده و امثال اینها سگ نه خوش اخلاقه نه اسب حیوان نجیبیه نه نجابتی صفت اخلاقیه زن میگیم برعکسش روباه حیوان نه روباه نه به اصطلاح براش اخلاق برام موجود عاقل مختار معنا میده حالا که قرار شد یک کسی را گفتیم که یه اصلا جوری خلق شدی که بدین نمیتونه بکنه فقط خوبی ازش میاد اینجور خلق شده قبل از تولدش اگه اینو گفتیم دیگه این موجود نباید بگیم با اخلاق خوش اخلاق نباید بگیم بد اخلاقه بدی کنه که اون تعبیر آیه قرآن که علی خلق عظیم کنیم قرآن را کارایش بکنیم بعد از آیات اینگونه را درستش کنیم بنده خدایی گفتن که داره کتاب می‌نویسم گفتن چه کتابی گفته اسم کتابم اینه مستدرک القرآن فی ما فات الرحمن یعنی اون چیزایی که از دست خدا در رفته و یادش رفته تو قرآن بنویسه من جلد دوم را جل اصلاح میکنم دارم عرض کنم خدمتتون که یک چیز خیلی روشن شما میگید این پیامبر از قبل از تولد یه جوری ساخته شده متفاوت با من که بدی ازش نمیاد خوبی ازش میاد زمین بری تو آسمان بری در هر کاری کنید این موجود موجود مختار عشق ور نرید دیگه قبول کنه به مختار نیست مختار نیست اخلاق براش بی معنیه و اگر اخلاق براش بی معنیه دیگه نمی‌تونه الگو و اسوه من باشه دیگه نمی‌تونه این آدم الگو و اسوه الگو و اسوه بودن تو اخلاق قرار بود باشه طرف جوری ساخته شده که خدا نمی‌ذاره بدی کنه جوری ساخته شده حالا اگه خدا نمی‌ذاره بدی کنه تضمین کرده که بدی نکن موجودی خداست و حالا مشابه خدا و بدی و اینها ازش نمیاد که حالا اینا اسمشو بذارم قلو کلمه مقابل تقصیر آقایون بگن ما غلو داریم که زیادتر بالا ببریم یه تقصیر داریم از حدش پایین‌تر بیاریم معروف همچین کاری که شده ولی به نظر من این تقصیر چون پیامبر را از انسان‌های معمولی پایین‌تر آورد چون تبدیلش کردی به یه موجودی که همینجوری خوبی ازش میاد برنامه توش ریخته شده خوب است انسانیت ساقطش کردی تبدیلش کردی به یک رباتی که یا رباتی که فقط و فقط خوبی ازش میاد بالا بردی یا پایین آوردی طبق قرآن گفتچی خداوند به فرشتگان دستور داد که خضوع کنید در برابر آدم حالا سجده کنید ها خضوع کنید یعنی آدم بالاتر از شما اصلا بدین در نمیاد از اونا که بدی نمیاد که بله باید خضوع کنند در مقابل عرض کنم خدمتتون این یک کاری که ما سر پیامبر تو کلام آوردیم من میخواستم یه مقداری جمع بندی بکنم اون بحثا رو لابلا داشتم قبلا ولی این نتیجه دیگری بود که میخواستم امشب بگیرم آره بنده معتقدم همه میگن علوم مثلا یه همچین کسی را که اینجوری میگه راجع به پیامبر شیخ صدوق گفته قلوب کننده یه تصویر ولی به نظرم میاد که این کار در واقع شان مقام و جایگاه پیامبر را پایین آوردی پایین آوردی ببینید پیامبر را می‌خواد بالا ببره راجع به امام علی هم هست رو منبرهاشون زیاد می‌شنوید میگه اراده می‌کرد از ستون از ستون مثلاً موز گوشت مرغ چی چی میخواست در میومد بالا بردیش یا پایین آوردی پایین آوردی این آدم دیگه تمام اموالی که به فقرا می بخشید بی ارزش شد اراده بکنم از ستون در بیاد همه شما را امشب اصفهانی بازی در نمیارم و نه امتحان که میدونم یک دانشجو شوخی باهاش داشتم شوخی میکرد تو کلاس گشتم به اعجاز بحث میکردم گفت معجزه شما چیه او گفت شاید فایل‌های صوتی هم هست روی کانالم همین گفتم معجزه من اینه که تو را تحمل تحمل می‌کنم معجزه دارم آره معجزه کرد رفتم توی مغازه دیدم که یک کالایی یادم رفته متاسفم در ۲۰ سال پیش بود یک کالایی که مثلا دو سه ماه یکبار میخره یادم نیست یه کالا دیدم هست و هم جنسش عالیه هم قیمتش خیلی خوبه دو سه کیلو خریدم آوردم خونه همینطور اومدم خانواده گفت که مرحوم شده خانواده ما خدا رفتگان رحمت گفت که از کجا می‌دونستی که نداریم گفتم تا من زنده هستم راضی نیستم کرامت را جای نقل کنیم اگر تو به من اعتقاد نداشته باشی پس مردم چگونه اعتقاد بالاخره من اگه قرار باشه که ندونم تو خونه چه خبره بالاخره یه نوع ولی تا زنده هستم کرامت را جایی نیست بسیار پس کرامت دارم یه نمونه که نقل میکننا فکر نکن که آقای محمد تقی جعفری مرحوم محمد تقی جعفر نشسته بود داشت دورتر نشسته بود داشت شعر میخوند مثنوی را می‌خوند و اینا بلند مرحوم محمد تقی جعفری گفت که آقا این شعر را اشتباه پرید رو دست و پای آقای از کجا فهمیدی که من اشتباه خوندم آقا شنیدم که اشتباه خونده شنیدم دیدم اشتباه خوندی کرامت معجزه حالا چیز میشه عرض کنم خدمتتون که ببینید مقام پیامبر را چون فکر نکنید که اگه پیامبر را گفتیم همه چیز را میدونست مقام پیامبر بالا بردیم من بالا بردیم بالا نبردیم که پیامبر پایین آوردیم این شخصیت خود پیامبر را پایین آوردیم یه مسئله یه لطمه به جامعه زدیم که از الگو بودن خارجش کردیم از اسوه بودن خارجش کردیم متفاوت شد فرق داره فرق داره داره همین که پیامبر بدون همه چی بدونه من اگر امشب بدونم فردا دلار چند میشه چیکار می‌کنم هرچی دارم می‌فروشم میرم شبیه دلار بخرم دیگه حالا مثلا ده درصد گرون بشه همینو بدونم من همینو بدونم خب خیلی فرق داره دیگه قرآن رد می‌کنه ها میگه بگو اگر من غیب می‌دونستم آره امشب میرفتم دلار می خریدم همین الان فکر میکنم دو سه تا دلار کارتم هست همشو می‌رفتم و به اصطلاح میخندم دوستامون عضویت علم بچه کلاس اول جایزه بهش داده بود دانشگاه بچه‌های اعضای هیئت علمی را نمونه شده بودن یه چیزی بهشون داده بود این سکه‌هایی که بهش می‌گفتن پارسیان خیلی بچه دوستم میگفت که هر روز وقتی صبح بلند میشه میگه امروز سکه چنده اول اولین سوالش اینه که امروز مزنه سکه چنده و بله اینجور چیزها متفاوتش کردیم از یک پیامبر را به جامعه لطمه زدیم از الگو و اسوه بودن خارجش کردیم این یه مسئله یه بخشش قضیه است که من می‌خوام ولی اینا رو تقریبا اشاراتی داشتم بخش دومشو می‌خوام بگم تو اسلام شناسی رایج لطمه اول را کلام زده عقاید زده متکلمان لطمه دوم را فقها زدن من می‌خوام به طور خلاصه حضرت محمد که فقها معرفی می‌کنند شما ببینید می‌تونه شخصیت این شخصیت الگو باشه یا نه فقهان میگن که حضرت محمد وقتی مثلاً توی مدینه حاکم بوده که مردم روی زمین دو دستند یا تحت اول خلاصه میگم و بعد ارجاع میدم که چرا اینا گفتم کجا گفتن فقها محمد که فقها معرفی می‌کنند اینه که میگه آدمعالم همه دو دستند یا تحت فرمان منن یا تحت فرمان من نیستند اونایی که تحت فرمان من نیستند می‌کشمشون تا بیان تحت فرمان من کمر یا باید بیان تحت فرمان من یا کشته بشه اونایی که تحت فرمان من هستند اگر بخوان نافرمانی بخوان یکی از دستورات من را نادیده بگیرند اگر بخوان از تحت فرمان من خارج بشن می‌کشمش اگر بخوان یکی از فرمان‌های منو نادیده بگیرن می‌کشمشون همین این‌ها چه اونایی که تحت فرمان من هستند چه اونایی که تحت فرمان من نیستند اگر یکشون کوچکترین جسارتی به من کرد کوچکترین جسارتی به رنگ کرد هر کس نه کشتنم نه هر کس پیششه باید بکشدش نزدیکه نکشت نفر بعدی خب حالا اینو بخوام جمع بندی شخصیت هر کس تحت فرمانم نیست اگر نیاد میکشمش هر کس تحت فرمانم هست اگر بیرون بره میکشمش هر کس تحت فرمان هم اگر یکی از دستوراتمو قبول نکنه هر کس کوچکترین ناسزایی به من بگه از نگاه من نه هیچ نه او نه چنگیز خان مغول و نه هیچی عالم اینجوری نبود هیچ دیکتاتوری تو عالم اینجوری نبود دیکتاتور زیاد ولی دیکتاتوری نگفته که هر کس دیدی که کمترین جسارت به من کرد فکرم نکن که مجنونه یا نه صفیه چون صفیه تکلیف نداره دادگاه میتونه تشخیص بده خود فرد که نمیتونه تشخیص بده که این صفی هست یا نیست هم بزن و کشش یه سوال ازتون دارم فرض اخلاق داره میاد آدم مهربانه لادن بهترین آدم روی زمین یک معجزه میخواد که اون پیامبر مهربان اونجوری را یعنی تبدیلش کنی به اینجوری کار همه کس نیست ۱۰۰ تا ۲۰۰ تا عالم تراز اول دست به دست هم بدن کمک کنند تا یه شخصیتی را معجزه رخ داده خود این معجزه است پیامبر که معجزه نکرده علمامون معجزه کرد حالا اینایی که گفتم چرا این را گفتم چند تا مسئله ۱ فتوا یه چیزی هست جهاد ابتدایی آقایون دو دسته هستند یعنی به غیر مسلمان بریم بجنگیم بگیم یا مسلمون بشه یا کشته باشه اکثریت عالمان میگن که در زمان غیبت جهاد ابتدایی واجب نیست اقلیتشون میگن واحد هست اگه خواستین جدید بیاد رو نام میبرم ها ها نام ببرید نام آیت الله خمینی تردید داره که هست زمان غیبت آیت الله منتظری میگه هست آقای خامنه‌ای میگه هست یعنی زمان غیبتم اگر ما توانستیم اگه قدرت داشتیم باید به مردم جهان بگیم می‌کشیمتون یا مسلمان بشید اینترنت میاد اینترنت بزنید اینایی که گفتم همش میاد جهاد ابتدایی از نظر آیت الله منتظر تو کتاب ولایت فقیه گفته آیت الله خمینی توی تحریر نه تحریف جور دیگری تو کتاب دیگریش گفته که برخی میگن جهاد ابتدایی مخصوص زمان معصومه و فیه نظر من قبول ندارم تو اینترنت هم می‌تونید ببینید نظر آیت الله خامنه ای عرض کنم خدمتتون که ببینید همه میگن اینا توجه بگیرند همه میگن زمان پیامبر بر پیامبر میگن زمان غیبت اختلاف دارند ولی همه میگن بر پیامبر واجب بوده که بگه که یا مسلمان بشید یا کشته بشید چرا که میگه تحت فرمان من بیاید برای اینکه میگن اهل کتاب را اینجوری بهشون نمیگفت لازم نی بگه بهشون بگه یا بیاد جزیه بدید به من یا مسلمان بشید یا کشته بشید راجع به اهل کتاب مسیحیا یهودیا و زرتشت بازم میگه یا باید تحت فرمان من بیاید کشته بشید این معضل از اهل سنت وارد شیعه شده آخه بگم واجبه میگن اونا اصلا از اونجا وارد شده شیعه جهاد ابتدایی تو اهل سنت بوده در واقع خل جهاد کردن نوشته شده و بعد از طریق نباید اتفاقاً از طریق اهل سنت تو این مسئله اهل سنت از طریق اومده خب این جهاد ابتدایی حرف آقایون اینه همه کسانی که پیامبر را به عنوان حاکم و پیامبر قبول ندارند در معرض خطرند مسیحیا زرتشتیا یهودی ها بهشون گفته میشه یا مسلمان بشید یا بیاید تحت فرمان جسمی بدید یا بودایی‌ها اونا دو راه فقط داشتن یا کشته بشید یا مسلمان بشید قبول نمیشه حتی اگه میگفته قبول نیست مال اهل کتاب طبق فتوای مشهور این پس قسمت اگر کسی مرتد بشه اگر پدر و مادرش یا پدر یا مادرش مسلمان بوده کشته میشه قبول اگر نه پدر و مادر مسلمان نبوده بهش میگیم توبه بکن اگه توبه نکرد کشته میشه البته در مورد زن‌ها یه تخفیفی دادن خیلی مهربانن یک تخفیفی دادن گفتن اگر زنی مثلاً دختر بچه ۹ ساله دست از اسلام برداشت زندانش میکنیم تو زندان کتکش میزنیم غذا بهش نمیدیم موقع نماز هم حسابی نوازشش میکنیم و تا یاب بمیره یا توبه بکنه بالاخره مهربانتره اعدام من میگم پیامبر باید این کار را می‌کرد پیامبر نسبت داده میشه از طرف دیگه یه چیز دیگری داریم به نامی روایت اول چند تا روایت آورد روایت شون اینه که پیامبر بهش خبر رسید که فلانی به توهین کرده گفت کی میره خدمتش برسه دو تا از انصار گفتن ما راه افتادن رفتن گفتن که آیا تو پیداش کردن قبیله آیا تو فلانی بن فلاننی گفت آره بفرم این روایت بقیه روایات آوردن از این خیلی یه روایت چطور پیامبر نفهم بود که شاید دروغ باشه خبر اشتباه شنیدی شاید یه محمد دیگری را به محمد زیاد میده که شاید صفیح بود شاید بالغ نبوده حالا همه اینا بوده خب بگیر بگو دستگیرش کن بیارید تا محاکمه اون وقت فتوای صاحب جواهر مهم‌ترین فقیه سنتیه که میگه اجماعیه این قضیه میگه این الان قانون جمهوری اسلامی یک کمی دستکاری کرده دادگاه محاکمه اش کنیم و اعدامش کنیم ولی اونچه که فتوایی ساعت جواهر میگه و میگه اجماعیه هر کس شنید واجبه که بکشدش اگه اون نکشت نفر بعدی بکشد پس پیام یک همچین آدمی بوده گفته که هر کس تحت فرمانم نیست دو دسته‌شون می‌کرده اهل کتاب غیر اهل کتاب غیر اهل کتاب بیان تحت فرمانم یا کشته بشن هیچ راهی نیست اهل کتاب سه راه دارد یا بدن بیان تحت فرمانم یا مسلمان بشن یا کشته بشن عرض کردم که جهاد ابتدایی دارم اصلا این چیزهای خشن عمده اش از یعنی اونها به اصطلاح حالا براتون شما اصرار داری که یه خورده ترسناکه ولی یک کتابی داریم به نام کتاب العموم از شافعی تو اون کتاب اومده که بر امام واجب است که سال یک بار جهاد ابتدایی انجام بده سال یک بار حداقل جهاد ابتدایی حداقل یک بار انجام بده این فتوا اونجا هست حالا فکر کن اومده این فتوا تو کتاب شیخ طوسی میگه بر امام واجب است که سال ۱ بار حداقل جهاد ابتدایی شما قاعدتاً الان تو ذهنتون باید این بیاد مگر شیخ طوسی حق داره برای امام فتوا بده که بر امام واجبه خوب امام که قاعدتاً از شیخ طوسی تقلید نمیکنه امام علی چهار سال حکومت کرده ابتدایی نکرده چون مبسوط شیخ طوسی به دستش نرسیده بوده و مقلد شیخ طوسی هم نبود خب عجیب نیست که یک عالم شیعه عجیب نیست که یک عالم شیعه بگه بر امام واجب است سال یک بار نیست ها خب چرا دیگه آیه عیناً اونجا اومده اونجا معنی میده یعنی حاکم اونجا معنی میداد عین اومد اینجا اینجا شد بی معنی اینجا شد مسخره کردن قضیه اینه که نقل کردم شما چی ازش نتیجه می‌گیرید از اونجا اومدهحضرت علی قدرت پیامبر اون روزی که عالم مشهورترین عالم میگه میگن آیت الله جوادی میگه پیامبر اون روزی که گفت لکم دینکم لکم دینکم امروز دو چیز نداشت یکی اینکه همه اسلام بیان نشده بود یکی اینکه قدرت قدرت پیدا چون زور ها نداشت افلکم دینکم الذین زور که پیدا کرد عرض کنم خدمت می‌خوام بگم واقعاً از دست ما سالم نمی‌مونه قرآن واقعاً سالم نمی‌مونه شکوهمنده لکم ولی از توی این فتوای فقها به هر حال چیزهای اینگونه در میاد خوب شخصیت پیامبر تو فقه همچنین شده که من نشون الان گفتم شخصیت نیست یا باید بیاد یا کشته میشه هر کس هست اگه بیرون بره کشته میشه هر کس کمترین جسارت به من بکنه باید کشته بشه کشته بشه کشته بشه یعنی بی رحمی یعنی سفاکی و آدم تاریخ نداشتیم اینجاست که میگم یه لطمه فوق متک زدن که پیامبر را از اخلاقی بودن انداختن تبدیلش کردن به یک کاری هم فقها کردند که دو سه سال پیش یه دعوایی در گرفت یه دعوا در گرفت میدونید که این جناب دکتر سروش هر چند سالی یه بار میاد چوب تو لونه زنبور میکنه و شلوغی راه می‌اندازه بعضی چیزاش قبول دارم بعضی چیزاش قبول ندارم این چیزی که الان می‌خوام بگم مفصل نقد کردم یک مجموعه سخنرانی داشت به نام دین و قدرت پیامبر یه عارف شمشیر به دست بوده یا مسلمان بشید یا موحد بشید یا افراد زیادی اعتراض کردند به جناب دکتر سروش از این روحانیون سنتی ما بعضیشون برخورد داشتم من مخالفم با حرف ایشون چرا چرا مرید آیت الله خمینی هستی دو مورد سه دسته‌اید هر سه تا راجع به پیامبر بدتر از اینا می‌دید راجع به پیامبر میگید که خیلی به من ۱۰۰% مخالفم با حرف جناب دکتر سروش شما حق ندارید اگه خواستید اعتراض بکنید جلوتر به حرف مرادتون می‌کردید مرادتون گفته مرادتون بدتر گفته اعتراض میکردید دکتر سروش گفت بهتر از حرف مراد شما بدتره آره دیگه شما گفته که برش واجب بوده که سال یک بار شمشیر حداقل سالی یه بار مستحبه هرچی نصف بیشتر آدما را بگی که یا مسلمون بشه یا کشته بشی فتوایی که شما چقدر وقتی که دکتر داد میزنی آدمی که مثلا مرید فلان آقا درس فلان آقا بوده داد میزنه که چرا دکتر سروش اینجور گفته بهش میگم چرا پای درس فلانی نگفتی که گفتن اینا که فوق حرف بدترشو فقها گفتن شماره اعتراض نکردید من نقد می‌کنم جناب دکتر سروش را ولی فقها را کل این حرفا رو میگم جز اسلام نیست اصلا جهاد ابتدایی نداریم اصلا ارتداد نداریم مجازات دنیوی نداره اصلا چیزی به نام سب النبی نداریم همش بیخوده میگیم معنی میده که میگه و قرآن میگه متقین آیه قرآن والعافین للناس متقین آفرین آفرین الناس شما میگید که یکی از روایاتشون چیه یکی از روایاتشون که بشه سند میدن اینه شما ببینید این محتوا را چیکارش بکنیم میگه پیامبر وقتی مکه را فتح کرد فرمود که معروفه که پیامبر همه را بخشید که پیامبر همه رو بخشید از زن را نمی بخشند چون شعر گفتن و حج کردن منو برید اگر به دیوار کعبه هم چسبیدن واقعاً همچین کسی باید شعر خونده تو مسخره کرده پیامبر به دیوار کعبه چسبیدن بزنین و بکشید واقعا پیامبر اینو گفته این پیامبر شایستگی نداره که بگم فی رسول الله چیزی گفته هر بغل وقتی بود که میگه که ببخش کیو ببخش این پیامبری که خدا بهش میگه لا تضاد مدام خیانت میکنن ببخش حق عمومیه این خدا میگه ببخش از حق شخصیش نمیتونه بگذره شخصیه که پیامبر که اینقدر گذشته اینقدر سختیه دوست دارم برم بگم نلسون ماندلا پیغمبر اگه پیغمبر جوری بوده که وقتی بعد از همه سال زندان وقتی اومد بیرون همه رو بخشید البته پیامبر اینجوری بود اشتباه پیامبر او حرف خانه ابوسفیان بره در امان او فردی که فریاد زد که امروز روز انتقام فرمانده بود پیامبر فرمود انتقام چیه رحمت گذشته اینها خراب کردند خراب کردند و یه چیز دیگر شده دینی شده که الان که بنده میگم حالا هر شبی به مناسبت هرجایی یک چرا میگم که خب به چه دلیل دارم میگم آقا من اسلام مشهوره نیست اینی که مشهور اینه که خوب هست اسلامی نیست اسلام خیلی زیباتر از این هست ببخشید یه صلوات اللهم صل علی در ادامه بله عرض کنم خدمتتون که سنت کسانیم بین خود خودشون هم بوده مثلا این اسم اگر الان یادم بیاد شخصیت مشهوریه نه کسی دیگری بود که اعدامش کردند به دلیل نه شخصیتی هست که شاگردش راهش ادامه داده همه ادیان با قرون وسطا مسیحیا چقدر مخالفان خودشونو زنده تو آتش سوزاند بوده اهل سنت هم داشتن ولی فتوای راجع به قضیه سلمان رشدی تردید که به خاطر سب النبی اعدام حکم اعدام داده آیت الله خمینی ظاهرا به نظر میاد به خاطر چی به خاطر این داده ولی بنده ۱ حکم ارتداد را قبول ندارم ۲ حکم صب النبی را قبول ندارم مصلحت مسلمین یه چیز دیگه است مصلحت مسلم یه چیز دیگری مصلحت جامعه یه چیز دیگری محاسبه کرد کسی به پشت فلان بعد محاسبه نکنیم که نتیجه یعنی به فرض که من باشم یعنی مصلحت نمی‌دونم کتاب شیطانی جهان واجب است هر توضیح نمیده که این بحث های که حقوق دانن از یه قسمت هایش در میارن که مقصودش نه اشکالات را دارم و به نظرم خیلی ضرر زد به کشور خودمون عمل کردند عمل کسانی را اعدام کردند به عنوان مرتد هست پرسش دوم در ادامه بحث گذشته بود اینکه بعضی شما فرمود پیامبران در سنین نبوت رسیدن منظور همین که در نبوت رو ما در کودکی هست بله عرض کنم خدمتتون یکی حضرت عیسی هست که بعضی بهش استناد میکنن و همین جا یه قضیه رو یک داستان‌های پیامبران وقتی روشن یه چیزایی قرآن بیان کرده بقیه را باید با او سنجید مثلاً وقتی ابراهیم امامته دیگه قرآن مجید می‌فرماید و اذ ابتلا ابراهیم امام ابراهیم ابراهیم حضرت عیسی فامیل باشه ابراهیم خلیل را طی بکنه همه باید طی بکنند حالا این را باید اصل قرار بدیم امامتقبل از تولد ما نداریم طبق قرآن تصویر قبل از تولدش امام شده باشه نکاتی می‌خوام اضافه کنم فرمایش شما را نمونه نمونه راجع به حضرت عیسی مادر حضرت عیسی با مشکل برخورد گهواره بچه ۴ نفرم دورشون هستند خانواده به زبان میاد میگه آتان عبدالله کتاب داشت قنداقش بود مثلاً کتاب کجا بود کتاب به زبان چی که یعنی مقدر است در آینده خواهم شد خبر بد کودک برای خدا که زمانی آقا خدا داره از زبان کودک حرف خداست داره از زبان کودک حرف میزنه برای خدا زمان هست یا نیست اصلا زمان مطرح نیست که حال و آینده و گذشته برای خدا یکی هست خوب حضرت عیسی زندگی عادی داره بعد تا شایستگی پیدا میکنه یعنی حکومت حضرت یعنی نبوت نه چون حکم و نبوت جای دیگه شده در کودکی حکمت بهش دادیم میگه بچه‌های دیگری نیستند که کودک‌اند و حکیمند حرف‌های حکیمانه می‌زنند خدا به معنیش این نیست که پیامبر یا امام شده ها در کودکی متفاوت هوش دارند چی دارند میفهمند زودتر دنیا که بچه های که امام زمان این سه تا امام از امام رضا امام زمان پنج سالگی بنده این ائمه را غیر از امام علی امام زمان دربارش بحث تاریخیه دیگه عمدی احمدی اصلا نه اولویت هم نبود مخصوصا مسئله امام زمان را هر کس هم میپرسه همین میگم من نرفتم کار کنم چرا بهم میگید اولویت قرارش ندادی جوابم اینه این امام زمان که قراره بیاد وقتی بیاد چیه پیاده میکنه او انجام پس حالا اگر امام زمان اومد قرآن را اجرا میکنه منم الان وظیفهم اینه که قرآن را اجرا بکنم اولویت برام برخی اونجاها جواب دارم که نمیدونم این بحث های تاریخی ریسک که فلان امام دقیقا کی متولد شده که امام شده کی چه جوری میگم وقتی که جلسه قبل عرض کردم که شیخ مفید ۴ تا شهید شدن امام رضا رم شک دارم این مسائل راجع به تولد ائمه چند تا چقدر اختلاف یه چیز که نبود اشتباه میشد پیامبر حاکم بوده چی داشته شهادت پیامبر اختلاف بشه مسئله نیست مطرح نبود ولی روز وفات پیامبر که نباید اختلاف بشه خوب شده خوب شده نمی‌دونم خیلی این قضایای تاریخی را نمیدونم من نمی‌دونم در قضایای تاریخی را چون مطمئنم به جایی خیلی نمی‌رسم که این امام دقیقا چند سالش بوده راجع به امام زمان اما یک آیه است که خیلیا می‌خونن در رابطه با این آیه اینه در مورد حضرت موسی خداوند نفس تو را برای خودم ساختم از این می‌خوام نتیجه بگیرند که برنامه ریزی حرف شما قبول یعنی تو را همینطور که اعتقاد شما هست از هنگام تولد نفسی من در حالی کردن که گمراه بودم کسی که شما میگید از هنگام تولد یون ساخته شده چطور یه آدمی را کشت و زیر ماسه کرد و قبول داره که خطا کرده کشته هنگام تولد ساختند یعنی دیگه ببینید اونجوری نگاهش بکنیم اینجوری نگاهش کنیم واقعا تیر من نزدم واقعا تیر نزدم زدم همین آیه که امشب خوندیم ما رحمت به خاطر رحمت خداوند نرم خور شدی یعنی خدا تو را خلق کرد مقصود اینه استند نفسی یعنی همه چی دست منه از یه نگاه دیگر ولی اون مسیر را با اراده خودت طی کردی من تو را آره منم بودم به دل مادرت انداختم که تو را برداره بیاره قرآن میگه که ما وحی کردیم آره من بودم همه چی من بودم بله همه جا هم خدا هست ما هستیم همه آیاتی که میگه که یهدی من یشا من یشا اینا چیکارش میکنیم هدایت فاسقین الا الکافرین علت ظالمین یعنی باید اینگونه نگاه بکنیم این وسط نفسی هم یعنی تو را منم که به اصطلاح حفظت کردم چه کردم ولی در عین حال تو معصوم نبودی که اونجا رو کشتی و بهترین دلیل بر اینکه آقایون از این آیه بی جا استفاده میکنن خود زندگی حضرت موسی است شما میخوای استفاده کنی که حضرت موسی را قبل از تولد شاه خدا جور دیگه ساخته خط بدترین خطا رم کرده قرآن نقل می‌کنه خود حضرت موسی هم اعتراف به خطا می‌کنه اشتباه کردم حمام آیات قرآن را معمولی معنی میکنم آره اونم باز ظالم یعنی شما مصادیق را میشناختی همه چیو گمراهی نه مغضوب علیهم نبودیا ما ما یه کارایی کردیم که آیات برامون عجیب و غریب شده آره پیامبر نمیدونست قبل از خیلی چیزا رو قبل از رسالت نمیدون خیلی چیزا رو نمیدون تو جامع الان برای ما نه نه الان برای ما احسنت آره این معنا همونه ولی تو جامعه گمراه یعنی چه یعنی کسی که راه گم کرده دیگه اینو نگاه نکنید تقسیم میکنه کسی حق نداره ادا کنه که من تو صراط مستقیم هستم باید تا آخر عمر از خدا بخواد که منو تو صراط مستقیم قرار بده اما دوتا دیگش دو دسته داریم مغضوب علیهم مقسوم علیه اونایی که مقصرند با حق دارن نمی‌خوان تسلیم حقیقت بشن میخوان خوب باشن راه را پیدا نکردم این آدمای بدی نیستند گم اکثریت آدمای روی زمین به هر حال حتی مثلاً دو تا عالمی که ۱۰۰% ضد همدیگه میدن بنابراین نه ما هم هست هم حق نداره هم واقعیت اینه که باید قبول کنی که یه چیزایی مون ممکنه که اشتباه باشه تا آخر عمر تلاش کنیم از خدا بخواهیم که نه ما همذاالین هستیم زالین اونقدر کلمه اونجوری که منفی نداره نقشی در کافر کردن مردم نداشته باشد سوال به هیچ وجه برای من نبود سوال من اینه که سهروردی چقدر عمر کرد این همه آثار شریعتی در ۵ جلد آثار محمد علی فروغی فقط تو مقط ۶ سال بود آثار کتاب خیلی مرجع اینه ما در طول ۲۰۰ سال ۲۰ کتاب امام صادق و امام بامورد استفاده راجع به محبت بنویسید راجع بنویسید بسیار متشکر ببینید بنیانگذار دین با عالم دین متفاوت اون عالم کارش تالیف و چیه بیاد از قرآن نظام در بیاره چه کتاب نویسی کار عالم دین هست بنیانگذار دین پیامبر پیامبر بوده ولی تحصیل نکرده ولی جدا از این ائمه مدرسه نیفتاد مدرسه نرفتم نبوده که مدرسه باشند و مدرسه برن ولی تو بیان شیعه ائمه ملحق به بنیانگذار به اعتقادش و اونها باید بیان می‌کردند بعد می‌گفتند خوب حالا من برای شما میگم که فرض کنید گفته امام علی و جمع شده و شده نهج البلاغه جمع شده و شده نهج البلاغه میگه چند تا کتاب تو جهان به سطح نهج البلاغه داریم مقصودم این نیست که تو نهج البلاغه اشتباه نیستا جاهاش بعد از خود باش قابل دفاع نیست یا از حضرت علی نیست ولی همینی که هست تو دنیا چند تا کتاب در سطح نهج البلاغه داریم تو دنیا چند تا کتاب در سطح کم داریم صحیفه سجادیه مال امام سجاد امام صادق و امام باقر علیه السلام هم که وقت داشتن و سخن زیاد گفتند منتها به نامشونم زیاد شده که ما مجبوریم که چون به نام اینها زیاد شده دیگه بشناسیم و ترکیب کتاب بنویسند عالم دین که نبودن که اینا بنیانگذار دین بودن به معنای علم نداشتن نه علم داشتن اصطلاحش مقصودم بود یک وظایف عالم دین داره یه وظایفی بنیانگذار دین ناله پیامبر معلمه این چیزا رو خدا یادش داده میدونه که خدا یادش داده میدونه ولی شما اگه میخوای بگی هیچی نوشته نشده یعنی چی به وجود نیامده نمونه نهج البلاغ است کتاب اینجوری نگاه کن یه نهج البلاغه یک صحیفه سجادیه یه قرالحکم ۱ اون وقت بقیه مثلاً کتاب‌ها رو هم بخوایم جمع کنیم سخنران امام صادق علیه السلام را جمع کنیم تبدیل کنیم به کتاب چقدر می‌شه کتاب زیاد میشه حتی اوناش که سند داره و درسته و چی هست خیلی کم نیست یک کسی میگفت کل احادیث دفاع بکنی اونم طبق ملاک سنتی که من فرق داره من از دو تا ای اون یعنی سندشو میبینه از این فیلم دوتا فیلتر عقل و قرآن اگه بخواهیم عبور بدیم یعنی بهترین کتاب ما معروفه مهمترین کتاب کافی کتاب بعدی خیلی مهمترین این کتاب کافی را ۱۶ هزار حدیث داره حدودا یه آقایی عالمی ۳۰ سال گذشته به نام بهبودی یادم نیست ایشون اومده و صحیحشو درآورده ۱۶ هزار تا شده ۴۰۰۰ تا ۷۵ ۱۶۰۰۰ تا شده ۴۰۰۰ تا آقا سند فقط سنجیده ها من یه نکته بگم من اصلا تو کار خودم سراغ سند نمیرم سند برام مهم نیست چون کسی که جعل میکنه سندم جعل میکنه اون کس که جعل میکنه که نمیاد حدیث بگه که فلان کسی که تابلو که آدم دروغگویی بوده اینو گفته بهترین آدم حدیث‌هایی که جعل شده سندشم خوبه با سند خوب جعل می‌کردم بنابراین با از قرآن و عقل می‌سنجند تا الان نیاز که حدیث را برم سراغ سندش بعضی چیزا رو میگن سندش ضعیفه سند داشته باشه میخواد سند نداشته باشه چرا سند داره که پیغمبر گفته پیغمبر گفته حتما چون پیغمبر باطن داره میگه که پیامبر باطن داره همین حرفا میزنه وقتی پیامبر باطن داره همین حرفا میزنه پیامبر من دعای کمیل اصلا برام اثبات بشه جعلی اصلا ثابت بشه که جنگ شده بیش از اینه میگم حرف پیغمبره چون اول تا آخر شب پیامبر باطن تایید میکنه آره خوب خسته نباشید مشخصاً عرب فرهنگ نبود دیگر اینکه ما نداره مال امام علی نیست نام امام امام نداریم امام علی است یعنی انسان امروز نمیتونه خارج از عقل باشه حتی نسبت به دین گفت اول از زمان خودمون هست که خلیفه دوم همه رو مانع نوشت به خصوص نوشت این معلوم نیست کلان روایت اینم مثل بقیه به ما رسیده اساسا دین به ما رسیده چه جوری بود علما اومدن فقها اومدن من یه نمونه از تورات بگم تورات صفر خروج عرض کنم اگه ذهنم یاری کنه فصل ۶ آیه ۲۰ تورات ها قرآن هم استناد میکنه حالا نمیدونم تورات الان ازدواج اون دوره همین بوده از مجموع ۲۰۰ هزار سالی که یه چیزهایی از هوش انسان از هوش این مشخص برای اولین بار مرده ها را نخورد دفن میکرد یعنی نشون میده که یه ذره فهمیده تا امروز که من و شما زندگی ۵ هزار ساله جانشینی و تمد یعنی دو و نیم درصد از مجموع در دوران زندگی کرد همدیگر با هم بودن ما باید علوم جامعه شنا با اینا اگر اینا رو نداشته باشیم چرا این اتفاق میفته قرآن در پیامبر مهاجرت ۵ در مکه بخش مهمی از آیات مکی متثر از چرا استاد فامیل خدیجه بود پسر پسر فرمایشاتی کردند پیامبر رحمت انسان ما اگر همانطور که فرمودید بحث وحیت پیامبر با انسانیت پیامبرمسیحیت بعد از شورای کالیفرنیا اگر اشتباه نکنم عیسای پیامبر چون معمولا به قول آقای میگفت لباس نمیخون خب ارزش واقعا کار سختی آره مشخص کردم محمد رحمانی و محمدی اقتدار چجوری میتونیم چون برای همه سوال بسیار بسیار متشکر یه قسمت‌هایی را که با فرمایشات ایشون کاملا موافقم و معتقدم که بله وضعیت احادیث ما مشکلات داره مشکلاتشم جدیه و معتقدم که با روشی که تو حوزه معموله سد سلسله سند هیچ مشکل را حل نمیکنه و به همین دلیل من خودم به نقد محتوایی می‌پردازم نقد محتوایی برای مهمتره تا نقد سندی چون کسی که جعل می‌کرده سند را هم جعل و تازه اونی که میگی سندش خوبه کی گفته خوبه گفته فلان آقا خوبه یک کسی ۱۲۰۰ سال پیش می‌زیسته یه نفر دیگه ۶۰۰ سال پیش می‌زیسته گفته حساب او که ۲۰۰۰ سال پیش می‌زیسته آدم درستی بوده راستگو بوده چاره نداریم نقده محتوایی کنیم با قرآن و عقل بسنجیم حالا رو قرآن یه مثال صابری گاهی هم مثال حالا عرض کرده باشم میگم که این آبی که توی میدون ندیدم توفیق نداشتم ولی قبلش تو اتوبوس میومد و اینا اونجا آب را می‌دیدم رنا گواراترین آب زمینی که یکی از گواراترین آب‌ها رشته کوه البرز جنوب شهر رسیده ۱۴۰۰ همین چاره ای نداریم یه فیلتر ۱ تصفیه کننده بگذریم اگر آب نخوریم میمیریم اگه اینا بخوریم میمیریم آب را تصفیه می‌کنیم قبول یه چیزایی باید رد بشه از این فیلتر که رد نمیشه یه چیزایی هم نباید رد بشه که میشه دقیق نیست این فیلتر من اشتباه میکنه ولی بالاخره اینا قابل همچین کاری بکنه همه احادیث را بیام و حالا من یک نکته بهتون عرض بکنم این اخبار میگن خبر واحده اگر از میپرسیدیم ریوایت درباره تحریف قرآن چندتا داریم میدونی تعدادش چند تاست سدها بلکه برخی میگن حدود ۲۰۰۰ متواتر هست یا نیست شما میگی همه جلیلی پس می‌شده ۲۰۰۰ حدیث در مورد تحریف قرآن جعل کنیم و قاطی کنیم پس می‌شده پس خیلی حدیث دقت بیشتر و نگاه نکنید که یه حدیث و سندش درست شد و مطابقش فتوا بده که اون وقت یک عده زیادی هم مطابق این فتوا اعدام بشن کشته بشن خیلی مسئله است خیلی مسئله است میتونی شما حدیث رخ داده مصیبته خیلی با دقت نقد محتوایی مهمه نه نقد صنعتی که آلمان کاری برای ما مشکلی همین جور که فرمودید درسته نهج البلاغه را خوب اصطلاحا حتی عالمان سنتی میگن مرسله یعنی سلسله سند تا امام علی وصل نیست منتها طرف هست که مثلا عهد نامه مالک اشتر بیاد بهتر شه کسی بنویسه عرض کنم خدمتتون تنها مسئله‌ای که داشتم نه من راجع به این اختلافی که با شما دارم بحث کردیم با اون دوست عزیزمون هفته من نگاهم به قرآن نیست واقعا خیلی حفظمه تا حدی مثلا اینها من تورات ناطقم یه وقت بود امشب خیلی کرامات آره عرض کنم حقیقتش اینه که قرآن فاصله داره خیلی سطحش بالاست نسبت به او نسبت به اون کتب خیلی بالاست به گونه‌ای که من نمی‌تونم بگم از او گرفته شده و تحت تاثیر قرار گرفته خیلی سطحش بالاست اعتقاد که وسط قرن اول این کتاب موجود بوده وسط قرن اول موجود بوده محتوام برام فوق العاده است و بنابراین او اگر درست شد منبع خوبیه که بقیه را بسنجیم با این قرآن حتی نهج البلاغه او خطبه‌ای که میگه زن‌ها ناقصن ایمانشون عقلشون ناقصه خب با قرآن نمیسازه با پیامبر باطل هم نمی‌سازه اصلاً جمله غلطه یعنی چی ایمانشون ناقصه چون این روزهای نباید نماز بخونن ربطی به ایمان داره چپ ایمان داره که این اصلا خودش ایمان که تسلیم خداست میگه اون روزه گفته نماز بخون می‌خونم امروز گفتی نخون نمیخونم خدا بهش میگه نماز نخوند ایمانش ناقصه بی‌ربطه این پرت و پلاس باشه با قرآن نمی‌سازه با پیامبر باطنم البته اینا کسانی اومدن و ثابت کردن که این خطبه از امام علی نیستا این از امام علی نیست کسانی به هر حال وضعیت اما اون سوال فرمایشات آخر بنده محمد قرآن را بسیار لطیف بسیار مهربان و بسیار گذشت کننده و دارای فضایل و کمالات اخلاقی قرآن اینو می‌بینم تو تاریخ تو فقه چهره دیگری میبینم به هر حال باید اونا را عرضه کنم به قرآن باید در کنم مطابق با قرآن نیستند با قرآن بپذیرند قبلا هم این رو همه جا مکرر این را میگم و این نکته قابل حرفم اینه میگم این محمد یا پیامبر بوده یا نبوده اگه پیامبر بوده که مطابق قرآن عمل کرده اگه پیامبر نبوده آدم با آدم باهوشی بوده راحت بوده که میخواستی یه کاری بکنی مشکل داشته باشه همچین آدم شده حالا عمل می‌کنم بنابراین حتی اگه پیامبر نبوده باشه باید روش مطابق با قرآن باشه و بنابراین محمد قرآن را ببینم ببینم بسیار خوب محمد فقه را ببینم بسیار خشن و بی رحم ولی محمد من محمد قرآن ۵ دقیقه شما صحبت سلام داشته باشیم از ظاهر آیاتی که می فرماید که پیروزی صحبت میکرد خوب اگر این حکم درست نباشه یعنی مردم زمان کتاب مردم مسخره اش میکرد از اینکه این کتاب چی شد یه بحثه ولی اینکه این در تبدیل اینجوری خدمت شما حکمت داد هر چی شما تعریف ویژگی بوده که باعث این فرد فرق میکنه آیا میشود یه بچه کوچکی خیلی قدرت عجیب غریبی داشته باشه از قدرت مردم بهش میخندن اگه مردم بهش بخندن آیه ساکت نمیشه چون آیه ما را گمراه میکرد میفرمایند که شروع خداوند به حضرت مریم سلام الله علیها اعتراض شما عرض شود که در مورد حضرت موسی علیه السلام یه سوال ساده دارم الان اگر ما بخواهیم بریم جای استخدام بشیم در عهد حاضر عدم سوء پیشینه بیا عدم اعتیاد بیا نمیدونم چی چی بیاد چی بیاد شاید به این معنا باشه نه به این معنا که آقا من گمراه بودم هیچی نمیفهمیدم اتفاق یک آیه قبل از بحث دعوایی حضرت ۱۴ محسنین چند تا ویژگی داره خداوند حضرت حکم حکم دادم یه نفر بکشه حق نداشت این قصاص باید میشد خدا که نمیاد حق بندش برای خودش برداره پس ببینیدمنم بهش حکم و علم دادم و من با محسنین این کارو میکنم خداوند تعریف میکنه ببینید نکته نکته دیگه اینکه در مورد حضرت یح علیه السلام عرض کنم خدمتتون که بسیار متشکر خیلی جالبه که آیه قرآن را که میگه کشت و تو تورات هم اومده مفصله با چه شاهدی شما می‌خواید یه جورایی ظاهر شاه پس داری با قرینه تلاشتون اینه که با قرینه عقلی و آیات دیگه جورایی اینا درستش کنیم شما چطور پس اول سخنت گفتید که ظاهر قرآن را ما حق نداریم آقا گوش بدید وسطش نیوم اصلا ماجرا این نیست که شما بفرمایید حضرت موسی نمیخواست بکشه یه مشت زد طرف نفس کشیدن یادش رفت ۴۰ سال تو کاخم بوده سوء تغذیم نداشته و یه مقداری اینجا نیامده اون وقت هم که رفت کنار مریم چوپان اومدند و اون دخترای شعیب را خواستند و آب داد به حضورش خوب بوده دیگه ۴۰ سال تو کاخ باشن خوب میشه اصلا خطاست همه تلاشم اینه که بگم پیامبران خطا میکنن از اول تا حالا دارم میگم پیامبران خطا میکنن گونا نمیکنه که بکشه ولی خطا میکنه البته این ماجرا مال قبل از رسالت بوده ایمان ماجرا ولی اون موقع هم که ریش برادر را کشید و التماس میکنه که او بعد از رسالت بوده اون بعد از رسالت خطاهای اینجوری داشتند تصویر کردن که مردم کل داستان میخوایم بگیم حضرت مریم رفته بچه اینجوری شده به نظر شما مردم شهر جمع شده بودند که همچین چیزی مثل خانواده مردم چی جمع بشن که یه دختر یه جا ربطی دارد آقای اطرافیا میگفتن که چطور شد چی شد حالا مطابق اناجیل که هم عقد کرده فردی به نام یوسف نجار بود عقد کرده بود ولی هنوز خونه تو قرآن نیامده و تو برای قضیه اینه مردم خانواده بودند گفت که چی گفت آره کتاب عرض کردم که آقا برای فهم قرآن مجبور قرینه عقلی را در نظر بگیرید یه آیه رو می‌خونم براتون من من تدا علیکم اگه کسی تجاوز کرد همونجوری بهش تجاوز کنید او که تجاوز کرده بچه منو کشت میتونم بکشم یا نه ظاهر آیه بگیرم آیات دیگرم دارم عقلم دارم آقا ظلم کرده بچه اش که ظلم نکرده درسته بچه منو کشته این‌ها فهم گاهی با قرینه عقلی خب معلومه که بچه بی گناه را بکشم ظلمه معلومه ظاهر قرآن کسی بخواد داعشی بهش نگاه کنه میگه او بچه رو کشت تو هم بچه‌شو بکش که بچه بی گناه را حق نداری بکشی فعتدو علیه یه ذره دقت حتی کشته باشه این مثال تعطیل کنیم چه جور میشه از آیه قرآن اینو اون وقت می‌فهمیم که اگر یه کسی اومد بچه‌تو کشت تو برو بچه‌شو بکش ولی انداختیم و خود قرآن را به کار انداختیم قرآن میگه تو شما میگم اگه ماجرای ابراهیم خلیل را کرده قرآن به وضوح هم نقل کرده بقیه را باید با او بسنجی ماجرای حضرت مریم بچه همونطور که گفتم مردم قانع شدند مردمی در کار نبودند هیچکس نگفت کتاب داشت حضرت یحیی میگه که اینجوریست به اصطلاح ما در کودکی بهش حکم دادیم حکم یعنی چه حکمت بهش دادیم نه نبوت شاهدش اینه که دارم میگم حکم و نبوت جاهای دیگه اومده نبوت غیر از حکم حکم حکمت بهش دادیم بعدش یا داوود یا کتاب به قوه و آتیناک الحکمه خبره یه جمله خبری بد اومده یک جمله دستوری اونجا اومده ربط نداره آیات همون آیه که بهش سوره مائده که آیاتی که اکملت لکم دینکم اومده قبلش چیه قبلش چیه اون آیه دیگری که که من جای امیدوارم یه وقتی یه جایی بحث درباره‌اش بکنم اون که خیلی می‌خونن خیلی می‌خونن و منم اختلاف پاشون دارم آیه بله انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل ال بیت چی سن پیامبر خاصی بچسبه به قبلش هر جا نخوستی هر جا باید تو سیاقش همه جاش تو سیاقش ببین اهل سنت میگه الیوم اکملت لکم دینکم یعنی همین حکمی که قبلش اومده آقای امام خدا زیر سوال نمیره شما از سال تشخیص نیست شما در بحث ترجمه من ترجمه میکنم وقتی ترجمه‌ش کردی خواستی قرینه عقلی نیست عصبانی شدن رفتن آقای آقا شب بخیر ببین عزیزم اینه ترجمه باید کرد بله عقل نباید تعطیل کرد ولی عرض کردم حرف منطقی میگم اونجا داره امر میکنه بعدش یه جمله خبری اومده داره در مورد حرف میزنه چرا دوتا چیزی که به هم ربط نداره کنار هم آمده این که ربط داره بنده دو سه مورد برای شما مثال آوردم یکیش آیه انما یریدو قبلش زنان پیامبره البته من بحث دارم کلی رویا اصلا تفسیر مشهور را قبول ندارم اصلا قبول ندارم من جای خودش امیدوارم که یک وقتی یک کسی سوال کنه تا من مجبور بشم که چرا چون خیلی مخالفم با این تفسیری که مشهور میکنن تفسیر نمیخواد ترجمه اما ببینید حرف من اینه آقا اینور اونورشو ببینید الله را بگید نه قبلش کار نداره آقای اکملت یلکم دینکم بگید ما قبلش کار نداره هم دقیق هم با چه حرف میزنم به اعتقاد من قول مشهور زن هستند و شما هم همون روش را دارید از نگاه من مشکل اینجاست که یه عقایدی دارید می‌خواید به قرآن تحمیل کنید چه انگیزه‌ای داریم که دین را غیر عقلانش کنیم ترتیب نزول بسیار مهمه که به ترتیب برای پیامبر برسیم خیلی مشکلات کار خوبیه ترتیب نزول ولی آخرشم زنی میشه ترتیب نزول همزنه یعنی یه امر مسلم و قطعی نمیشه بگیم خوب باشه باشه من به نظرم نه قضیه یحیی نه قضیه کاملا عادی حضرت موسی قتل عمد نکرد ولی نباید مشت میزد عصبانی میشه پیامبر عصبانی میشه عصبانی میشه تو عصبانیت طبیعی باید اینجوری نگاه کنیم و بنابراین به نظر من ماجرای حضرت مریم و حضرت یحیی و امثال اینها این‌ها را باید با اون ماجرای ابراهیم خلیل بسنجیم اونجا در اینها برای اینکه صریحه برای اینکه نصه میگه رئیس طلا ابراهیمدی از ظالمین یعنی کسانی که قبلش عادل نباشند پس معلوم میشه قبلی باید باشه درسته یه قبری باید باشه که عدالت ثابت کرده باشه تا بگه لاین الله از ظالمین شب بخیر خدانگهدار.