زیارت عاشورا در سنجه اخلاق باور

از راه روشن
نسخهٔ تاریخ ‏۱۶ ژانویهٔ ۲۰۲۵، ساعت ۱۵:۴۸ توسط Admin (بحث | مشارکت‌ها) (صفحه‌ای تازه حاوی «[https://t.me/soleimanisaa/4168 فایل صوتی] متن زیر برگردان فایل فوق توسط هوش مصنوعی و بدون ویرایش، حاوی اشکالات زیادی است. سلام علیکم و رحمة الله بسم الله الرحمن الرحیم اخلاق باور و یکی از متونی که هم در باور ما شیعیان خیلی تاثیر داشته شاید بیشترین تاثیر ر...» ایجاد کرد)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)

فایل صوتی

متن زیر برگردان فایل فوق توسط هوش مصنوعی و بدون ویرایش، حاوی اشکالات زیادی است.

سلام علیکم و رحمة الله

بسم الله الرحمن الرحیم

اخلاق باور و یکی از متونی که هم در باور ما شیعیان خیلی تاثیر داشته شاید بیشترین تاثیر را و هم در عملمون و هم باعث نزاع و حتی خونریزی شده زیارت معروف به زیارت عاشوراست. به دلایلی حتی باعث خونریزی هم به استارت بنابراین متن مهمه که چه نگاهی بهش داشته باشیم یه متنی نیست که بگیم گوشه یه کتاب هست و بیایم ببینیم متنی که مردم واقعا باورهاشون را ازش میگیرند حتی بسیاری از مردم غیر مستقیم با زیارت جامعه کبیره که بند ۷ جلسه قبل بررسیش کردم و حرف نهایی این بود که این یک سخن جعلی است و مال به اصطلاح امام نیست بلکه جعل ناشیانه است از نگاه من نمی‌تونم اینا نسبت بدم به امام خوب حتی بیش از این زیارت جامعه نسبت یعنی با مردم رابطه غیر مستقیم داره مردم محتوا را به اصطلاح عالمان روحانیون اعتقاداتشون از اونجا می‌گیرند و برای مردم بیان می‌کنند معمول مردم زیارت جامعه نمی‌دن ولی برخلاف زیارت عاشورا که همه مردم باهاشن و اعمال که انجام میدن ببینید بخشی یعنی کم نیستند آدمایی که به اصطلاح به اسم تبری جستن برائت جستن از چی بیشتر دینداریشون لعنت کردن و امثال اینهاست و با این لع تقرب می‌جویند و حتی هوایج خودشون را یعنی وقتی می‌خوان با اینکه مثلاً ۱۰۰ بار به کی لعنت کنند چه کنند ها خوب این یک امریست و گاهی که عرض می‌کنم همین لعنت‌ها همین امثال اینها یه جاهایی هم باعث قتل و کشتار و بمب گذاری و امثال اینها هم میشه جاهایی که شیعه و سنی و اینها با هم مخلوطن ها این بنابراین خوبه که من به روش خودم زیارت رو می‌خوام ببرسش بکنم من می‌خوام تفوق بکنم کار من تفقه ولی نه تفقهی که تو تفکر میگن یعنی بررسی احکام فرعی عملی نه تفقه که من میگم یعنی اسلام شناسی تفقه تو آیات و روایات یعنی اسلام شناسی فرقش اینجاست و بعد لابلای بحثم نمونه میگم چقدر اگه بخوام یه مثال بزنم من هر سه ماهی دکترید پزشکی دارم که بهش باید برم مرتب دکتر مغز و اعصاب آیا ایشون مجازه که مثلاً دارویی را برای من تجویز کنه مغزم خوب باشه ولی کلاً از کار برای قلبم مضر باشه استخوانمو پوک کنه غضروف را از بین ببره به چشمم صدمه بزنه به گوش بشه نوایی صدمه بزنه آیا مجازه یا مجاز نیست معمولا دو دکتر درسته که پزشک مغز و اعصابه ولی حتماً باید دکتری و اون پزشکی عمومی را خونده باشه بلد باشه تسلط بر همه بدن داشته باشه که با درست کردن یک جا چهار جای دیگر را خراب نکنه این باید بگه من فقط متخصص مغزم به من مربوط نیست که فردا کلیت کار می‌کنه یا کار نمیکنه قلبت از کار میفته یا از کار نمیفته میگم نمیخوام طبابت کنیم ای پزشک باید همه بدن من را تحت نظر داشته باشه ولی برای مغزم نسخه بنویسه نسخه بنویسه برای کلیه و حتی استخوان غضروف همه خون و فشار خون پایین بیاد در نظر داشته باشه و نسخه بنویسه فرق این نکته که عرض میکنم کسی که اسلام شناسی میکنه یه نظام را به طور کلی در نظر داره به طور کلی وقت داره اینجوری نیست اگر این نباشه اون چیزی که الان رایجه اینه که طرف میاد فتوا میده ولی دیگه کاری نداره که با فتوای من خدا ظالم شد با این فتوا معنیش اینه خدا حکم ظالمانه داره اصول دین زیر سوال بره توحید خداوند عدل خداوند حکمت خداوند اخلاق زیر سوال بره اون روش اینه مثلا میگه من از این روایت اینو میفهمم بر اساس این روایت سندشم دیدم درسته بر اساس این روایت فتوا میدم حق نداره این کارو بکنه بعد کل این ساختار را در نظر داشته باشه با توجه به کلش با توجه به کلش نظر جادوگر خراب نکنه این نگاه وقتی میگم اسلام اینجوری اسلام شناسی و بنده الان هفته گذشته همین کار را کردم راجع به زیارت جامعه گفتم کجاهاش به کجا لطمه میزنه امروز هم می‌خوام زیارت عاشورا را همین کار را انجام بدم و ببینید دقت های میکنم ببینید چقدر شما موافقید امروز میخوام با کار ابداعی بکنم برای خودم حالا این دفعه و که اصلا ساز با اصفهانی بودنم نداره ولی یه سوال میپرسم تا آقای به آقای محمدزاده جواب میدید هر کس جواب داد یک هدیه یک کتاب یه کتاب منتها اون کتاب نه تو هیچ کتابی هست و نه تو هیچ کتاب فروشی الان هیچ جا نیست آره آره اون کتاب هدیه جواب بده سوال اینه اون چه فضیلتیه که مطابق روایات و زیارات ما همه ائمه کامل و دقیقا به اندازه اون‌ها ابوبکرم داره دقت کرده سالم چیه میگم بر اساس روایات و زیارت‌هایی که ما داریم یه کسی بنویسید فضیلتیه که ۱۲ تا امام دارند همه و شما باید اعتراف کنید که شما این فضیلت را دارید اعتراف کنید خوب و دقیقا اون فضیلت را ابوبکرم داره ببینیم که اگه چیزی تو ذهنش رسید بگه و بعداً ۴۰ دقیقه این سوال را پرسیدم امروز در حکمتش آشکار میشه خوب بریم سراغ زیارت نامه یا به تعبیر دقیق‌تر لعنت نامه چون خیلی لعنت تو این زیارت است میگیم به اصطلاح مقداری تکه هایش را بررسی بکنیم و ببینیم که شما هم آیا مثل من مشکل دارید اگر مشکل دارید که شما نخونید من نمی‌خونم زیارت را خیلی ساله که نخوندم زیارت عاشورا را یا تو مدرسه که میخونند به اصطلاح یا شرکت نکردم یا بالاخره کارهایی کردم من یه تکه اول را میخونم از چند جا ببینم شما من باهاش مشکل دارم من شما هم مشکل دارید یا نه و لعنت الله آل زیاد و آل مروان آل زیاد ولی نسل زیاد که میگن بهش زیاد بن ابی پدر عبیدالله ابن زیاد و آل مبا زیاد چیند من چند تاشو میشناسم من یه خورده زیاد را میشناسم عبیدالله را هم میشناسم دیگه هیچکس نمی‌شناسم چرا باید من نسل زیاد را لعنت کنم کسایی که نمیشناسند تنها جوابی که دست ممکنه به من بده اینه که کسی زیاد هست حتماً آدم بدی میشه کجا رو میزنه خراب میکنه عدالت خداوند در تکوین را یعنی برخی از آدما از اول جوری متولد میشن که نمی‌توانند خوب بشن چون از نسل فلان چون از نسل برای من روشن نیست که چرا باید آل زیاد را و چرا باید عالم مروان را لعنت کنم من از مروان یکی هم بیشتر میشناسم دومشو نمی‌شناسم آل زیاد آلیزیات حداقل دوتا را میشناختم عبیدالله مروان به اصطلاح یکی هم نمی‌شناسند عرض کنم خدمتتون که بله چرا خب من مجبورم ادامه بدم ببخشید از این این نقطه آل زیاد فعال مروان مهیچر ولی جمله بعدی شده دقت بکنیم الله بنی امیه خدا لعنت کنه بنی امیه را فرزندان امیه را یزید معاویه ابوسفر ابوسفیان اومده رو میشناسم خود امیک که نمیشناسم جور آدمی بوده و این سه تا رو میشناسم اجمالا ولی چرا باید با تاکید قاطعیتاً من بنی امیه را لعنت کنم مقصود از بنی امیه آیا سلسله‌ای که بهشون گفته میشه بنی امیه که اولش معاویه است دومیش یزید خوب چرا من باید معاویه دوم را لعنت کنم معاویه دوم که آدم خوبی بوده حکومت را رها کرده گفته حق من نیست چرا من باید عمر بن عبدالعزیز را لعنت کنم حرف اینه به چه دلیل من باید بنی امیه را یعنی فرزندان و نسل و مگر نسل را میگید من چند نفر از بنی امیه را میشناسم من چرا باید لعنتبر اساس مگر اینکه مو ادعا را بکنید کسی که از نسل اومد که هست حتماً بد میشه با آدمای بد میشه لعنت کن که اونم عدالت خداوند زیر سوال میره درست شد حالا متشکر این فقره دیگر را میخونم روزی که روز عاشورا آل زیاد ما شادمان میشن فقط عبید الله و همه به چه دلیل همه روز عاشورا خوشحال میشن نسل زیاده خوشحال میشه الان از اصلا میدونی چرا خوشحال میشه مگر اینکه بگه خدا حتما بد میسازتش خوشحال میشم به قتل هم‌ الحسین صلوات الله علیه اللهم فضائف علیهم خدایا این آل زیاد و آل مروان را لعنت کن و عذابشونو زیاد کن برای من حل نیست چرا باید این جمله رو بگم اگه برای شما حله من بفهمم و بگم آل زیاد یعنی فرزندان زیاد سلسلم دیگه اینجا نداشته که سلسله حکومت چرا باید بگم فضا علیه عذاب العلیم تو نمیدونم از نگاه من تنها در صورتی ممکنه که بگیم که فرزندان مروان و زیاد همه نسلش بد میشن مریم چه خدایی را عادل نمی‌دونم این جمله معنایش اینه بنابراین جمله عرض کنم که و اللهم چند تا را نام میبره و آل ابی سفیان با آل زیاد و آل مروان الی یوم القیامه تا روز قیامت چرا برای من حلش کنی دین را من چرا باید لعنت بکنم به اینا کین اینا چند تاشو من می‌شناسم به چه دلیل آدمای بدی هستند اگه آدمای خوبی هستن چرا من باید لعنتشون کنم اگه آدمای بدی هستن چرا باید بد باشند یه سالم بود از زیارت عاشورا می‌خوام هفت هشت ده تا سوال اینجوری تعداد نمیگم که قبلا سابقه در که تعداد کم میاره و با مشکل روبرو میشه خوب عرض کنم خدمتتون که یه سوال دیگه خوب دقت بکنید ببینید با من چقدر میتونید همفکری کنید یه فقره دیگر یک براز دیگر از زیارت عاشورا دفعتکم عن مقامکم و عذاب کمتی رتبهم الله خدا من از رو ترجمه رو می‌خونم که شما نگید طبق هرچی که این آقای مترجمی که اینجا هست ترجمه کرده و خدای نفرین کند جماعتی را که شما را از مقامتان به دور رانند و از مرتبه های شما کاست همان مراتبی که خداوند شما را بدان مدارک سرافراز فرموده بود سوال من اینه معنی میده خدا یک نداره را برای ائمه اطهار در نظر آدم بتونه بگیره یعنی چه سال دیگه چیو گرفتم چیو گرفتن خب بگید دشمنا چیو گرفتن از ائمه اطهار حکومت نگرفتن که حکومت کی میگه از آب بینی بزم ارزشش کمتره برای من حکومت رتبه است مقام امام علی می‌فرمایید اگر این نبود که خدا مردم جمع شده بودند و خدام از عالمان پیمان گرفته کفش پاره صد وصله ارزشش کمتره سالینه پست و مقام سیاسی به ائمه ما رتبه و مقامی داده که خدا تعیین کرده حقیقت کسی درباره من اینجور حرف میزد که کسی فکر کنه من اگر فلان پست را داشتم مقامم بالاتر تو کره اجرایی را حکومت حکومت ببین تعبیر را این را می‌خوام بگم یک کسی نوشته که یه ذره معرفت نسبت به مقام ائمه نداشته امام شناس نبوده کسی که اینو نوشته یه ذره معرفت نداشته مقام ائمه بخاطر حکومت شونه یعنی اگر این چهار سال رو متن نمی‌کرد رتبه و مقامش پایین بود بالا بود چی بود حکومت عند الله ببینید مراتب کمتی توکم الله فیها امرات خدا بهتون داده بود ازتون گرفتن رتبه امام علی کسی می‌تونه بگیره با حکومت رتبه امام علی بالا میره ازش بگیرم پایین میاد این جمله چیه جمله اول که قسمت اول که خوندم با خدا شناسی ناسازگار بود این جمله دوم با امام شناسی نسازگار و با خدا شنا و با خداشناسی رتبه و مقامی که میده و مقام چیه حکومت مقام امام علی را غصب کردن جایگاه امام علی را مشخص کنیم اصلا امامت قابل غصبه اینم جمله عباد بقره این دوتاشون گفتم شماره نمیدم به شما هرکس اعتراض و اینا داره یادداشت بکنه بعدش اشتباه گفتم سوم میشم بخونم همینجا سلما سالکمنا الی یوم القیامه من در صلح هم با کسی که با شما مثلاً در بله با شما سر آشتی داشته باشه منم باهاش سر آشتی دارم هر که با شما سر جنگ داره منم باش سر جنگ دارم یعنی چی الان دیگه من با هر تصمیم با شما سر جنگ داشته باشه باهاش سر جنگ دارم هر کس هم باشه یعنی با کی یعنی با کی مثلا تا روز قیامت الان مصداقش کیه از کجا بفهمیم که طبق چه ملاکی کسری دشمن امام حسین حساب کنید کسیو دوست امام حسین حالا دیگه کسی هر پدال زیاد زیارت عاشورا را نقد می‌کنه ای دشمن امام حسین بجنگم ها اگه جرات داره بیاد جلو کیه دشمن امام حسین الان چی با امام حسین داره می‌جنگه و چی با امام حسین آشتیه تا روز قیامت جمله معنایی داشته باشه الکی که ما نباید الفاظ بگیم عربی و معنی را میفهمم زیارت میفهمم با چی با دشمن باشم با کی با دوست باشم همین الان حکومت جانشین امام حسینه حکومت مستبد دیگه میگه حکومت حکومت امام علی این زمان کی و با چه جوری باید جنگ اتفاقا همونایی که شما زیارت به هر حال مصداق کیه و چه جوریه و چرا در تا روز قیامت دنبال دشمن بگردیم که باهاش بجنگیم روز قیامت دنبال تلسکوپ بردارم دنبال دشمن بگردم که بخوام باهاش بجنگم چرا دغدغه من جنگیدن باشه چرا که میگم تاثیر در روح و روان آدمی دارا تا روز قیامت من باید بگردم ببینم کی دشمن امام حسین کی دوست امام حسین امام دشمن امام حسینم من دوست امام حسینم این هم سوال سومم بله اما سوال چهارم سوال چهارمم اینه بله فسل الله الذی اکرم مقام و اکرمنی بک ان یرزقنی طلبه سالک مع امام منصور من اهل بیت محمد صلی الله علیه و آله ترجمه را از رو میخونم اینک از همان خدایی که مقام تو را بالا گردانید و مرا به پاس تو عزت بخشید خواستارم که توفیق خون خواهی تو را همراه با امام پیروزمندی از خاندان محمد که درود خدا به من عنایت فرماید خدا توفیق به من بده که اون امام غایب ظاهر بشه و من خون خواهی کنم از تو لطفا گوشم استعدادم حافظ همه چی‌ام مشکل داره چه کنم من نمی‌خوم رد نمیشم یه جمله رو رد نمی‌شم ازش یک کسی به من بگه امام زمان اومد پس الان می‌خوام انتقام بگیرم من از کی انتقام بگیرم می‌خوام منم از پیروان امام زمانم چیه انتقام بگیرم من از کی باید الان انتقام بگیرم از نسلش از نسلش باید انتقام بگیرم اصلا چجوری بشناسند چه جوری چیکار بکنم مگر اینکه بگی خودشونو زنده می‌کنیم خودشون از خدا می‌خوان که یک روز زنده بشن پس تو آتش نجات می‌کشند تازه پیک نیک رفتن وقتی که بیان طرفداراشونو می‌دید من این جمله را یک کسی بیاد برای من معنی کنه چجوری من باید انتقام امام حسین را الان پشت سر امام زمان بگیرم یه کسی تونست این جمله را از قبل هم بهتون بگم من گیرندگیم خیلی ضعیفه ۱ نمیتونم الان بگم برای شما ولی تو راه که میومدیم یه نمونه اش را برای این دوست عزیزم که زحمت میکشه منو میاره آقایهیچ طریقی نمی‌تونسته و خودم بعدا دلم به حالش سوخته بنده خدا نمی‌تونسته حرف رئالی من حرف را ولی من کنید همین آخه یه عبارت اومده دوباره یه جای دیگه اومده و ان یرزقنی طلب ساری مع امام و اینکه خداوند روزی نصیب من بکنه که خون خواهی شما را بکنم با امامی که میاد امام حسین چه جوری مگه هستند میگی زنده میشن کمک من بکنه من باید بخونم بفهمم یعنی چی نمیفهمم بخونم ۱ صورت معقولیه کسی بگه اونا تو آتش زنده که می‌کنی تازه به روز استراحتم میکنه خوش زنده چی نسلشونو میگه چرا طرف طرفدارا رو میگی میگه اونا طرفدار یزید صدام طرفدار یزیده خودش یزیده چه ربطی داره بیچاره یزید را که چی بود ما بهش نسبت بدیم دیگه خودش گناهش کمه ها این چند شد چهارم عرض کنم که اما پنجمی میرم سراغ بله امیدوارم که کم نیار خدایا بله همه اینا مهم خلق کردن اشغال زیارت عاشورا فقط این نیست خیلی جاهاش اشکال داره اما پنجمی که خوب همه میگن و خیال میکنن که این فقط مهمه بله اللهم اول ظالم و به اولاً ثم الان ثانیه ابوبکر و انسان اللهم معاویه یزید سالمی بخونی من می‌خوام بگم که حواست توجه بفرم اللهم داریم میگیم خلیفه اول خلیفه دوم خلیفه سوم معاویه ۴ تا را اهل سنتا از اصحاب پیامبرند و عادلان آره روش حساس هستند حالا من می‌خوام بخونم این را اونایی که مدعی هستند میگن زیارت توسط امام باقر علیه السلام به اصطلاح منصوب به امام باقر علیه السلام زمان امام باقر علیه السلام شما می‌دونی چقدر حساس بودن روی خلفا اکثریت قاطع مردم یه سوال بزار فرعیه پرانتز من اینایی که الان سر کارن میگم اگه یک کتابی اشاره توش کرده باشه با اشاره با کنایه گفته الله مثلا لعنت به سلمان شما اجازه میدید بیاد این کتاب ایران چاپ بشه یا نه عباد کنایه با اشاره به سلمان اجازه میدید یا نه اگه اینجوری هستی پس در عربستان که اجازه ندیم کتاب وارد بشه چطور مقدس من امام علی رو مثال نزدم سلمان رو مثال زدم شما راجع به سلمان کتاب را اجازه و خیلی چیزها شما من یک کتاب ترجمه کردن رفته تو ارشاد آخه کتاب نویسنده اش انگلیسیه و منم ترجمه کردم از انگلیسی حکومت اسرائیل رژیم اشغال آخه می‌خندد که به خونه که یک انگلیسی گفته رژیم اشغالگر ول کنید اسمشو بگید و بعد هرچی اسمش اسرائیله یه اسرائیل بوده قسمت به نام اسرائیل تو تاریخ بوده مثلا قرن هفتم قبل از میلاد یک کشور بوده به نام اسرائیل یعنی این سرزمین دو قسمت شده بعد از حضرت سلیمان بعد از حضرت سلیمان کشور کشوری که داشتن قسمت شمالیش که بزرگتر بوده اسمش شده اسرائیل و کشور کوچکتر پایین کوچکتر بوده که اورشلیم اینجا بوده اورشلیم که بیت المقدس بوده اینجا بوده این اسمش شده یهودیه یا یهود کشور اسرائیل که انبیا را میکشتن و چه میکردن و اینها بیشتر مربوط به اون کشور اسرائیله بالایی و به اصطلاح ناجورتر میدن تا پایینی بهتر بودن یهودا بوده یهودی بوده اون کشور اسرائیل به دست قدیم بین النهرین بودن متلاشی شدن و بنی اسرائیل حل شدن تو اقوام دیگر را از بین رفتن که بهشون گفته میشه اثبات گمشده اسرائیل خوب ببخشید وسط چی رفتم یه کلمه تو تاریخ بوده اسرائیل یعقوب اسم حضرت یعقوب اسرائیله تو قرآن مجیدم اسم دیگه من نخوندم آمریکا را یه چیز دیگش بکنم اسم با اسم چیکار دارید که می‌خوام منو مجبورم انجام دادم خیانت کرد که مجبور شدم رژیم اشغالگرید چرا داد میزنید که چرا عربستان اجازه نمیده این کتاب بره اللهم العن اول و ثانیه وسال یعنی چی اجازه میدادی ها یه سوزن آره اتفاقاً همینجا می‌خوام بگم این این فقره برخی از نسخه ها نیست این اللهم اول برخی از نسخه ها هست یک تصویر تو حوزه علمیه قم پارسال بود پیارسال بود اینها احساس وظیفه کرده یک کتاب نوشته فکر نکنید ما تو حوزه بیکاریم ما کار داریم می‌کنیم کار فرهنگی مهم تا احساس وظیفه کرده یک کتاب نوشته ۵۰۰ صفحه نتیجه کتاب چکیده کتاب نمیخواد کتاب پیدا کنید بخونید نه چکیده است اما اونایی که نیاوردن تقیه کردن چون می‌ترسیدن نیاوردن بنابراین ۵۰۰ صفحه برای اثبات کارهایی داره صورت می‌گیره فکر نکنید که کار علمی نه نمیشه قرآن مجید می فرماید که لا تصب الذین یدعون من دون الله سب الله بد نگید ناسزا نگید تا اونا برگردن و به خدا و بگن قانون یه قانون همه دنیا قبول دارند هیچ استثنایی نداره دیندارا و غیر دیندارا همه قبول دارند به همدیگه افتخار می‌کنند ها ما یه قانون داریم قانون طلایی زرین یه قانون داریم قانون نقره‌ای سیمی سیمین یعنی نقره قانون زرین یا طلایی یا قاعده زرینینه آن چرا که برای خودت دوست داری برای دیگران هم دوست داشته باش این قانون طلاییه یه قانون دیگه داریم قانون سیمین نقره پایین‌تر یه خورده آنچه را که برای خودت دوست نداری برای دیگران تو وصیتی که آقای محمدزاده الان اولش من دیدم وصیت به حسنین نام ۳۱ ۳۱ نامه ۳۱ اونجا امام علی می فرماید به امام حسن وصیت به امام حسن میگن که خود تا ملاک و میزان قرار بده مردم اون وقت دنبالش میگه آنچه که برای خودت دوست نداری آنچه که برای خودت دوست داری دیگرانم دوست داشته باش آنچه که برای خودت دوست نداری برای دیگران هم دوست نداشته باش هر دوتا هر دو تا قاعده هم قاعده زرین هم قاعده سیمین هر دو تا آیه قرآن یه مصداق است قاعده سیمین هست نقره‌ای آن یعنی مصداق شربتها ناسزا نگید که اونام برگردن به یعنی اگر دوست نداری که به خدای شما ناسزا گفته بشه به مقدسات دیگران ناسزا نه قاعده را به کار ببرم دوست دارید به مقدساتتون کسی همین تعبیر لعنت را به کار ببره یا دوست نداری این آیه قرآنو دارم میگم نقره‌ای همه دنیام قبول داره اینو کلمه لعنت که گفته اللهم لعن اول و ثانی چون کلماتی که گفتی امام علی دوست داره ابوذر کسی به کار ببره دوست داری سلمان کسی به کار ببره اگه ناراحت میشی برای دیگران به کار نبر این تکه ها امام باقر چطور خلاف قرآن عمل کرده اگه اینو حرف امام باقر زده خلاف قرآن عمل خلاف توصیه قرآن عمل کرده که گفته نگید که برگردند به خدای شما بخره آدم برای دیگران مقدس این فقره هم با قرآن نمیسازه اما چی هم با عقل چرا میگم با عقل نمیسازه برای اینکه همه عقلای عالم بلا استثنا قاعده سیمین را قبول دارد همه قاعده سیمین را قبول دارند به جز ما میگیم به مقدسات دیگران هرچی خواستیم میگیم ولی اگر کسی اونور دنیا به مقدسات ما چیز گفت اگر کسی به مقدسات ما اونور دنیا چیزی گفت ولی خودمون آزادیم که به مقدسات دیگران هرچی خواستیم بگیم یه نمونشه یه نمونه چیکارش کنم خب این هم چندمی پنجمی خوب آقای ۴۰ دقیقه شدحدود یک ساعت و نه بابا جواب داشت نه فضیلت آمده تجلیت خیلی سلمانم صدیقه فضیلتی که برای ائمه به کار رفته خوب الحمدالله سود کردم خوب باشه من به جای شما اون کتابی که آورده بودم هدیه می‌کنم به انجمن شما خواستید عنوان کتاب اینه چون حالا تا دلتون بسوزه که نتونستید جواب عرض کنم مواجهه اندیشمندان مسلمان معاصر ایران با نظام جدید حقوق بشر با حس اصفهان اصفهان گری مبارزه کرده باشم یه بار دل کندم این هنوز نیامده بازار نگاه معاصر نگاه معاصر چاپ کرده ولی نمیدونم چرا هنوز نیست یار غار ائمه نبودن که حالا من خودم بهتون میگم خودم میگم حالا که دیگه تو زیارت‌هایی و همچنین تو روایت‌هایی داریم شما ائمه همتون نسلتون جدتون تا حضرت آدم همه حلال‌زاده از اصحاب پاک و ارحام مطهره من اصلا شامل کی می‌خونم براتون که چقدر این مهمه قضیه پول زیاد مثلا در مورد امام حسین شخصا تو زیارت اربعین داریم تو زیارت وارث هم داریم خصوص امام حسین ولی روایات زیاد الان کی می‌خونم براتون که تعبیر خواب چیه درباره این چقدر مهمه خوب اما مسئله چرا ۱۲ امام اینجورین که اما چرا ابوبکر دقیقا همینجوره برای اینکه از امام صادق تا امام دوازدهم امام صادق مادرش هم از ناحیه پدر هم از ناحیه مادر توجه بکنید امام صادق مادرش هم از ناحیه پدرش هم از ناحیه مادرش میرسه به ابوبکر اگر ائمه بعدی نسلشون تا حضرت آدم حلال زاده پاک پاکت سن ابوبکر حتماً هست دیگه جد هفتم امامه جد هفتم امامه اگه ابوبکر مشکل داشته باشه که امامان اشکال دارند اشکال دارند این فضیلتیه که ابوبکر ائمه دارند و مادر امام صادق مادرش دوبار نوه ابوبکره هم از ناحیه پدر هم از ناحیه مادر امام صادق امام صادق امام صادق عرض کنم که خدمت بزارید من یه خورده برای اینکه این مسئله را در این باره حرف بزنم یعنی این ۷ تا امام می‌نشستن زیارت عاشورا را میخوندن دیگه ها اون وقت لعنت به جد خودشونم می‌کردن نمی‌کنم من نمی‌کنم این کار را گفتنم تا روز قیامت به جد ما لعنت کنید حداقل من اینجوری نیستم براتون میخونم وسط وسط حوزه علمیه را بدونی اینو دارم از وسط چرا این را دارم از یه سایتی نقل میکنم به نام حوزه نت که او کجا از کجا نقل میکنه او نوشته اقتباس از کتاب سیدالشهدا از مرحوم شهید آیت الله دستقیب پس یه حرفی که دارم نقل می‌کنم از یک طرف از آیت الله دستغیبه از یک طرف از یک سایت حوزه بخونم از ضروریات مذهب جعفری است که ائمه در ارحام طاهره و از ضروریات کلمه ضروریات یعنی چه یعنی کسی که منکر باشه چیه از ضروریات مذهب جعفری است که ائمه در ارحام طاهره و مطهره بوده‌اند از ابتدای خلقت تا وقتی که به این عالم آمدند از حضرت آدم و نسبت به حضرت ابراهیم علیه السلام که در قرآن جواب بده تو قرآن نگفته آذر ابراهیم شبه فوری میشه که یکی آذر بوده چون پدر ابراهیم بوده فوری میگه که نه اون عموش بوده قرآن حواسش نبوده گفته دیگه خدا مشغولیت زیاد داره خدا به جای اینکه توجیه هم باید بکنیم که حالا جای دیگه مثلا یه جور دیگه هم به کار رفته هیچی اما گام بعدی را ببینید پاراگراف بعدی می‌خوام کاملاً مطمئن بشید که چقدر شما خوبید خیلی خوبید واقعا ها ارواح دوستان اهل بیت که معلوم است متصل به ارواح طیبه اند و صورت نورانی ایشان را حضرت ابراهیم علیه السلام در آسمانها مشاهده کرد که در اطراف ۱۴ نور پاک انواری مانند ستارگان که به او فهماندن این انوار شیعیان علی علیه السلام هستند ابراهیم دید که ۱۴ تا ستاره هستند یه انواری دارن می‌گردن دور من خودم ندیدم ولی منم یکیشون بودم ظاهرا و عرض کنم که خوب آن وقت ابراهیم خواهش کرد پروردگارا مرا از جمله شیعیان قرار بده حالا خودم حتما قبول کرد اما ابدان شریف دوستان اهل بیت هم در خلقت به پایان خود شبیهند یعنی ارواح پاک و عالی آنان به نطفه خراب تعلق نمی‌گیرد دوستان اهل بیت همه حلال زدن راحت تموم شد همه حلال زدن شیعه همه حلال زدن معنیش چیه معنیش چیه حرامزاده محال است شیعه بشود شیعه همه حلال زدن دیگه حرام‌زاده نمی‌تواند شیعه بشود مخصوص شیعه است حرام‌زاده محالت سعادتمند بشه حالا اون هنوز مونده صبر کن هنوز بزار من میخوام از یک کسی امروز دفاع بکنم من وکالت گرفتم دیشب تو خواب از ابن زیاد که امشب امروز ازش دفاع کنم من می‌خوام دفاع هر کس محبت این خانواده را دارد بداند که حلال‌زده است چینتش هم مثل طینت اهل بیت است و به آن خانواده مربوط است ربط خانواده خیلی کارهای عجیب می‌کند بعد میگن که یه دفعه تو سخنرانی بوده میرن دنبال برعکس دشمنان واقعی اسلام چون دارای پست‌ترین ارواح هستند باید در پست‌ترین بدن‌ها قرار بگیرد هر بدنی که از زنا یا حیض درست شده باشد برای ایشان مناسب است ناآرام زده آها حلال زده من یه تیکه نمیدونم شبی که یه آدم شیعه تصمیم داره مثلاً با همسرش نزدیکی کنه یه فرشته‌ای میاد ظرف آب شاه قطره آب بهشتی توش میندازه که این بچه خوب بشه و اینها پدر و مادری که میخوان امشب مثلاً نزدیک کنن و بچه درست بشه پس با همین من فکر کنم جا انداختم و این یه قطره آب از بهشت میاره توش میندازه خوب میشه دیگه کامل خوب عرض کنم خدمتتون که بله من زیاد حالا رفتم سراغ ابن زیاد زیاد و پسرش حرامزاده بودند زیاد میگن زیاد بن ابی پدرش معلوم نبوده کی بوده می‌خواد خودشو بچسبونه به ابوسفیان که البته سال نگه ابوسفیان زنا کرده با مادر مادرش زن تابلو داره ناجور خوب اون وقت معاویه هم میخواست بگه برادری داریم با نبی پدر عبیدالله زیاد و پسرش حرامزاده بودن برای نمونه زیاد ابن ابی را متذکر شوید نوشتن که ابوسفیان وارد خانه ابو مریم خمار شد و شراب برایش آورد ابوسفیان عربده می‌کشید و زانه‌ای مطالبه می‌کرد این مردک خمار سمیه را که از ذوات الاعلام یعنی کسانی که بیرق بالای منزلشان می‌زدند که زانیه رسمی هستند آورد و ابوسفان در حال مستی به سمیه که در حال حیض بود زنا کرد هم زنا کرد هم در حال حزب بود دیگه وضعیتش خیلی بده و نتیجه این فعل نامشروع همین زیاد است بدین مناسبت است که معاویه اقامه شهود کرد و او را برادر خودش خواند پسر ابن زیاد پسرش ابن زیاد نیست از مرجانه که او هم از ذوات الاعلام بود پرچمدار بود متولد شد در پدرش اختلاف شده و غیر از غیر از زیاد ۵ نفر دیگر مدعی بودند که این فرزند از اوناست لذا در مقام لذا در مقام بروز بغض علی علیه السلام فوق العاده شقاوت به خرج دادن و شیعیان علی علیه السلام را به اشد مجازات شکنجه می‌کردند به جرم اینکه دوست علی علیه السلام هستند پس از آنکه در روز عرفه ابن زیاد ملعون حضرت مسلم را کشت هانی را کشت پس زمینه کربلا را فراهم کرد و همه کارها چرا چرا همه این کارا را کرد چرا همه این کارا رو کرد چون مرجانه بود خوب حالا همه اینها اگر مادرش چون مرد می‌خوام دفاع کنم عبیدالله ابن زیاد میومده در پیشگاه خداوند میگه طبق روایات ها عبارت ها یکی دوتا اگر اینجوریه من نمی‌تونستم خوب باشم من حتماً باید قاتلو حسین فرزند پیامبر اول زیارت آوردی ابن رسول الله ابن علی ابن فاطمه اونا بود حسین من که ابن مرجانه بودم باید آدم بدی باشم طبق این چیزایی که شما میگید طبق این چیزایی که شما میگید پس من باید امام حسین من چاره نداشتم من جوری من حرام بوده که شیعه بشم فقط به بهشت میره باید دشمن چون ما خیلی خراب بوده مادرم و مادربزرگم هر دو مادرم و مادر بزرگم خیلی خراب بودهحالا ۱ این دفاع من بکنم از ابن زیاد بر اساس دینی که شما میگید ابن زیاد بی‌گناهه هرچی گناه است تقصیر خود خداست که عدالت نداشته یه بچه به گونه‌ای به دنیا اومده که نمی‌تونسته خوب بشه محال بوده براش خوب بشه باید حتما بد میشده حالا دوباره از قول ابن زیاد میخوام بگم به خدا ای حضرت خدا این امام باقر را میگه تو امام قرار ندادی چرا وقتی میخواست منو لعنت تحقیقم قاعدتاً وقتی مرجانه یعنی چون مادر من تابلو داشته دیگه چرا اینو گفت از اینجایی دیگر پیدا بکنم عجیب پیدا یک جا داریم که میگه و لعن الله یزید خام و عبیدالله ابن زیاد اسم ما درود خوبه وب نه مرجانه امشب اضافه کرد چرا این امام باقری اضافه کرد چرا مادرش تاثیر داد امام باقر امام حتماً مادر من تاثیر داره در که من که امام باقر یه جا اسم پدرمو آورده و فوری اسم مادرم را هم آورده پس تاثیر داره چرا اینا رو آورد تو اینجا چرا ابن مرجانه آیا جرم من این بود که ابن مرجانه بودم اگر جرعه ابن مرجانه نبودم امام حسین را به ابن مرجانه بودن جرمه چرا امام باقر دوبار بعد منو بگه مرجانه تو سرنوشت من که گفته امام خدمتتون که و حالا یک جای دیگه هازا یوم تبرک بنی امیه وکلت الاکبارین فرزند چی جگرخوار اکبات چرا نمیدونم جمع آورده چند تا جیگر خورده ۱ جگر حمزه را میگن خورده چرا تبت ها جگرها را چرا سرنوشت ما تاثیر دارد من نمیتونم مستقل لذا باشد میگه اسلام نیامده که بگه چی فرزند کی کنار خودت کی هستی میگه اسلام اینو نیومده بگه چرا امام افتخار می‌کنند که ما ابن کی هستیم ابن کی هستیم ابن کثیر چرا چرا آدما طبق قرآن مجید مساوی هیچ کس بسیار من قبلاً هم گفتم تورات بیشتر حفظمه تا قرآن باشه باشه باشه قبول قبول هیچکس بار گناه دیگری را نمی‌کشه مادر من بوده مادر من هر که بوده به من چه مربوط پدر من هر که بوده من چه گناهی کردم اونا گناه کردند آیت الله دسته مرحوم آیت الله دسته بزارید یه چیز دیگری را هم براتون من بخونم این کتابی که جلوی من هست اتفاقا از عالم طرفدار حقوق بشرم هست از مرحوم آیت الله منتظری و در کتاب مبانی فقهی حکومت اسلامی جلد دوم میگه یکی شرط‌های کسی که می‌خواد رهبر بشه اینه که باید حلال‌زاده باشه بعد میگه کسی هم که می‌خواد قاضی بشه باید حلال زاده باشه امام جماعت بشه باید دلال‌زاده باشه شهادت حرامزاده هم قبول نیست هفت هشت تا از چی منصور ندارم مثلاً روایاتی داریم روایت داریم که شاهد نمیتونه شهادت حرامزاده قبول نیست روایت بیارین باز متعدد که امام جماعت نمیتونه بشه بله مثلا روایت داریم که از امام صادق علیه السلام بله که حضرت نیم خورده حرام روایت من فقط وقتم کمه سریع بگم که ذهنیت درست بشه پست تر بودن حرامزاده از کافر اینو ببین شیر زن روایت از امام باقر علیه السلام که میگید صاحب شیر زن یهودی و نصرانی و مجوسی بهتر از نزد من بهتر از حرامزاده است یعنی میخوای بچه را شیرش بدی به اصطلاح چی بگید شیر بده یهودی بدید نصرانی بدید نصرت به اینا بدید بهتر است حرامزاده است بچه بچه زن یهودی و نصرانی و مجوسی بهتر است نزد من از حرام زاده آقا باشه آقا باشه چی باشه حق با شماست باشه اشتباه باشه عرض کنم خدمتتون کی ۱۶ از شیر ولد زن یهودی نخیر نخیر من اهل راحتتمشینی نیستم یهود و نصرا و مجاز یهود و نصارا و مجوسه یعنی خود مادر حرامزاده است نه خیلی هم با حرارت نگید عرض کنم خدمتتون که اینم یک نکته یک روایت دیگه آورده این روایتم از امام صادق بله حرامزاده رو سوار نکرد کدوم کافر نه کافر که سوار کرد حروم‌زاده مومن پدر و مادر زناکار را سوار کرده بود داشتن دست تکون میداد این بچه که مومنم بود سوارش نکرد من بودم کشتی واژگون میکردم یک بمب زیرش میذاشتم تا بره عرض کنم خدمتتون که چقدر دیگه من دو سال دیگه حرام‌زاده وارد بهشت نمی شود حتی اگر مومن مومن مومن باشه فلانی شیعه است مرید شما ارادتمند عالی وارد بهشت نمیشه تو جهنم یه دیوار دورش می‌کشن من میگن مثلا بهش قبول دارید یا نه قبول دارید یا نه ببینید فقیه سنتی چی بعد از اینکه روایت نقل کرده بدون اینکه محتواش نقد بکنه میگه البته ما مدعی نیستیم که تمام این روایات از نظر سند صحیح و دلالت آن بر مقصود و منظور ما کاملا کامل است خصوصا روایاتی که به عقل و عدالت سازگاری ندارد پدر ما را درآوردن اما اگه اینجوری بنداز اما در مجموع پستی و پلیدی حرام‌زاده هر چند عادل و مسلمان هم باشد از آنها استفاده می‌گردد و همین اندازه وسط قوزه دارم میدم تن تا روایت که به هر کس بدی خندش میگیره بعد میاری میگم با عقل نمی‌سازه سندشم معلوم نیست ما اما چی اما ۸ تا صفر میشه صفر ۸ صفر ۸ نمیشه به قرآن با قرآن ببین می‌سازه یا نه با عدل الهی ببین میسازه نه با فقه اکبر ببین می‌سازه یا نه با ثقل اکبر ببین می‌سازه یا نه اگه نمی‌سازه بزنش به دیوار بزنش به دیوار تموم کنم دیگه اشکالات من گفتم زیارت ندارما من چیزایی که می‌خونم کار با سندش ندارم من چون سند شناسیه رایج را هیچی قبول ندارم صنعت شناسی روایت شناسی را راهی که اونا میرن میگه اینا گفتن اینا خوبن تمام شد روایت قرآن عقل کاملا واضح اینا فکر نمی‌خواد خیلی خیلی سخت نیست عرض کنم خدمتتون که اما یه سوال ائمه اجدادشون تا حضرت آدم زدن از امام تا امام دوازدهم مادرشون کیه کنیزن از جاهای مختلف آفریقا جاهای مختلف مادر امام سجاد به قول معروف کیه شهربانو به قول معروف دختر درسته اتفاقاً پادشاهان ساسانی ازدواج خواهر و برادری داشتند به دلیل اینکه می‌گفتن خاندان سلطنتی نباید قاطی بشه این آشغالم نیست اشکالم چیز دیگر شما یه حساب سرانگشتی بکنید بگید هر یک از این مادر ائمه که مال یه جایی بودن نسلشون تا حضرت آدم چقدر پراکنده می‌شدده تا حضرت آدم علی زده بودن یه حساب سرانگوشتی و ببینید زمان حضرت عیسی میشه چند میلیون من حساب کرده یعنی از زمان مثلاً امام دوازدهمنصب که میره بعدش چهار تا میشن پدر و مادرش دوباره اونا معلوم نیست که چند از کجا دوباره هی گسترده میشه حالا ممکنه بعضیاشم به هم برسه ما نمیتونیم حساب اینجوری بکنیم ولی سرت میلیون ها و چی در میاره این فضیلتیه که میلیون‌ها آدم داشتند میلیون‌ها آدم داشتند تازه طبق آیت الله دست گفت و روایت اومده همه شیعیان داشتند اینکه دیگه جمعیت خیلی پس فضیلت خیلی مهمی نیست فضیلت مهمی نیست که هی تاکید کنیم که تا روز اصلا مهم نیست مهم اینه که یک آدم خودش می‌تونه آدم حسابی باشه میتونه بد باشه پدر و مادرش هرکس می‌خوان باشه غیر این باشه با ادل الهی سازگار نیست با قرآن مجید هم سازگار نیست حالا از مجموعه ها یک جمله بگم و تمام کنم با اینکه آقای محمدزاده خیلی مصرن که ادامه بدن ولی ادامه نمیدم که حال گیری بشه و عرض کنم خدمتتون که اگر این هفت هشت لعنت‌های دیگه میمونه به من بگید می‌خونی اون موقع یا نه شاید نشستن و لعنت کردن خوشم نمیاد چرا به دلم نمی‌چس خوشم نمیاد بشینم بگم اللهم العن اللهم العن اصلا خوشم نمیاد رو آینه خط میکشه صد هزار بار می‌شینم میگم درود بر حسین هر چی خواست اللهم العن اللهم العن اللهم اصل باطل قرآن میگه چیه کف کف یک روا ب و بعد یه خورده بمونه باطل من باید حق پرست باشد عاشق حقیقت باشم عاشق عشقم را نسبت به حقیقت ابراز بکنم بسه نفرت نسبت به باطل تو همون نهفته است گرم باشه یه امر قلبیه من وقتی میگم عاشق امام هستم بسه یعنی معنیش اینه که از یزید نفرت دارم دیگه بسه که بشینم و بخونم کارش بکنیم خوب دوستان حرف بزنند نه اینکه بگم آقای مثلا طولانی میکنن اشاره بکنیم بسم الله الرحمن الرحیم اساسا قرآن رو لحاظ نمیکنه هر وقت دلش خواسته گفته من قبول ندارم ملتزم به قرآن صد% خودشون نمی‌دونن داستان های متعددی است ما با ایشون گفتگو داشتیم حالا از جمله عرض من اینه که خداوند متعال در قرآن مجید اولاً فرق داره فرق یعنی دشنام دادن به یه معنای نفرینه و اون رو درخواست دعاست دعای منفی از خدا رحمت خودش دور خداوند خودش به این کار عمل کرده در قرآن تنها دیگران کرده و در عین حال جاهای متعددی خداوند به همراه ملائکه به اصطلاح لعن کردن لعن صد فرق داره اینو شما هنوز لحاظ سوره بله بله آیه ۵۹ به بعد می‌فرماید که ان الذین ما انزلنا من البینات و الهدا من بعد الله رحیم ان الذین کفار علیهم لعنت در عین حال خداوند متعال در اونجایی که نسبت به آزار و اذیت پیغمبر را اذیت خوب این به این صراحت خوب کسایی که اومدن پسر پیغمبر رو با اون وضعیت فجیع و به اصطلاح کشتن و پیغمبر آیا آزار و اذیت کردن یا نکردند پیغمبر اخبار کرده بر این قضیه واقعه شهادت امام حسین علیه السلام و از او عرض کنم که در قبل از شهادتش از پیامبر اکرم گریسته آیا این عذاب اذیت پیغمبر هست یا نیست خدا پیغمبر رو اذیت خودش دونسته ان الذین الله و رسول یعنی اذیت پیغمبر اذیت خدا اذیت خدا اذیت پیغمبره و خدا لعن کرده و براشون عذاب عجیب شدید در دنیا و آخرت مهی عرضم اینه که شما مبنا مبنای دلبخواهی خودتون حتی قرآن هم مبنا دست زدن راحت حرف میزنید من خوشم میاد مشکل ندارم من یه ربع حرف بزنم آقای صادقی بسیار متشکر آقای آقای بسیار متشکر نه جای آزادی که هرکس بخواد من فقط زمان رو عرض کردم که به دلیل اینکه من همین الان هم احساس کردم آیات را قسمت لازم نیست اصلا معلومه لعنت به کار رفت تموم شد چند بار هم به کار رفته میخواستیم بگید که دو ثانیه وقت میخواد ما تو بحثمون اینه که لعنت الله علی الکافرین لعنت الله علی الظالمین لعنت آقا صبر کن آقای صادقی ببین آقای صادقی شما نه معذرت می‌خوام چرا ما می‌خوایم از حق می‌خوایم حق انشالله چیزی نگیم من اگه به من میگی هرچی میخوای مشکلی نیست به قرآن منتظر نیستم باشه هر کس هر چی میخواد فکر کنه ما دعوا نداریم که یه چیزی می‌فهمیم می‌گیم یا دوستان قبول میکنن یا نمی کنند خودشون فکر میکنن روش اگه خواستن قبول میکنن اگه خواستن ببینید یک جمله فرمودید که من ملتزم به قرآن نیستم بعضی چیزا رو آره من اینو گفتم چون هفته قبلم فرمودید یه جاهایی از قرآن برای من مفهوم ولی تا زمانی که برام حل نشده تو گنجه میمونه آره این را گفتم من کی گفتم قرآن سربلند فرق داره حق با شماست ولی من به این سند نکردم که من گفتم که آیه سیمینه و قاعده سیمین میده آنچه را که برای خودت دوست نداری برای دیگران هم دوست نداشته باش آیا دوست داری لعنت بکنه مثلاً سلمان را اگه دوست نداری با هم نکن من به ظاهر آیه استناد نکردم کلی بحث کردم این مصداق قاعده سیمینه امام علی هم آوردم که فرق داره ۱۰۰ فحشه لن نفرینه گفتم مصداق قانون گفتی خدا لعنت کرده آره مکرر کرده ولی کافرین ظالمین نه یه فردی که برای افرادی مقدس ساعته ادیان فرق دارد آقای مقدسات دیگران دعوا نده بحث نداریم که ما بحثمون چیز دیگری نیست اما غیر از اینا متعدد برای اینکه ما تو روایاتمون تبعیض قائل میشیم ما روایت متعدد داریم که لا تکونا اینم زیاد داریم ها نباشید شاید من به یه کانالی که یک گروهی که با برخی بودند هفت هشت ده تاش را گذاشتم شاید دسترسی هم بتونم پیدا کردیم که کار خوبی نیست لعنت کردن زیادی لعنت بکنه پسر پیغمبر را کشتند و خوب کردن خیلی بد کاری کردن منم اصلا نگفتم که کسی یزدی لعنت نکنه جمله آخرم این بود خودم که مگه از من بپرسید صد بار اللهم یزید اللهم چرا لذت وقتی می‌برم از درود بر حسین سلام بر حسین از لعنت بر یزید نمی‌برم دوست داره آقا لذتی که از زیارت امین الله میبرم چرا بخونم تا لذت ببرم چرا وقت ندارم که حالا اگه درست باشه این که قبول ندارم قبول ندارم که این درسته معتقدم هر کس روز روزه بگه این زیارت عاشورا از امام باقر علیه السلامه قطعاً روزش را باید عزا بکنه قطعاً هیچ تردیدی من ندارم این زیارت از امام باقر علیه السلام نیست امام باقر سطحش بالاتر این اشکالات که گرفتم دیگه بله پسر پیغمبر رو کشتن آدمای بدی بودند منم نگفتم خوبه شما می‌خواید بگو از من میخوای نشین بگو اللهم خط خطی میشه آینه قشنگ نیستکه من بگم خدا ببرتش با عذاب و فلان میخواد نبره یک آقایی ببخشید شب ماه مبارک رمضان یادم نمیدونم یکی از شب های قدر بود حدود ساعت ۲ یه جای مراسم تمام شد اومدم خانه یه وقتی بود تا موقع سحر تلویزیون روشن کردم یکی از این روحانیون خیلی معروف که تلویزیون که یکی از توی کربلا رفته بود از صبح تا ظهر چسبیده بود به ضریح اباعبدالله الحسین علیه السلام و التماس می‌کرد که نتونه شم را ببخشید کاری آقا رفته صبح نشسته به امام حسین را نبخشه اون وقت همون موقع تو ذهنم اومد ببخشید اینو میگم ای امام حسینی که اون مرجع ذهنشه از من پایین‌تر چرا امام حسین که من تو ذهنمه چون من از کس کینه ندارم من از هیچکس شکایت ندارم تو جوانیم میگفتم خدایا تو مردم راضی کن از من منم از همه کس درد بعد خدا من از هیچ کس شکایت ندارم تو هر کاری میخوای بکن بکن اینقدر ازت نمیخوام الان از هیچکس شکایت ندارم صحبت اینه که اون وقت امام حسین چینه شخصی شم داره به دلش پس معامله با خداوند یعنی چه اون که گفت تراکتور یعنی چه شم را طلب مغفرت می‌کرد براشون دعا می‌کرد براشون کینه شخصی به دل گرفته اینقدر نتونسته با خدا معامله کنه این به درد امامت نمی‌خوره من امام ۶ و پنجم ها باشه بهتره تا من شایسته تر از این امامی‌ام که تو ذهن تو این می‌خوام بگم گاهی اینجوری ذهن‌هامون امام ببخشید خدمتتون درسته نه سنی نیستید بعضیا سنی اند بعضی ها شیعه اند بعضی ها شستنی‌ان یعنی شیعه سنی بعضیا سنی اند سنی شیعه بعضی ها هم یه چیز دیگه هستند شس هابی شیعه سنی وهابی حرف درست حسابی خداوند کرده که آتش بخوره نبود نخواهد شد از زیاد آشک ترجمه بسیار امام در زمان امام حسین علیه السلام امام حسین علیه السلام از ایشون سوال کردند از امام اعتراض یعنی کردن چرا اونهایی که جلوی تبیین رو میگیرن یه آیه خوندید و معنی کردید خطاب میکنه بنی اسرائیل را که شما انبیا را کشتید در حالی که اجدادشون کشتند اگه اشکال عقلی داره اگر قبول داری که به خاطر کشت آب و اجداد جنایت آب و داد نمیشه فرزند را مواخذه کرد اشغال وارد یه حرف دیگری راضی به فعل قوم و معین له و سه چهار تا قید داره هر کس کمک بکنه هر کس راضی باشه هرکه ببینه و سکوت کنه انواع اقسام اما اگه می‌فرماد راضی بودند بنی امیه قاطبه هر انسانی حتی فرزندان پیامبر فرزندان علی نسل علی اگر به فعل یزید راضین بنی امیه قاتل تاکید میکنه خب باشه فکر میکنم باشه عرض کنم خدمتتون که پس اینکه میگید هر کدوم بد بودن هر کدوم راضی بودند هر کس به فعلیت راضیه می‌خواد فرزند علی باشه می‌خواد فرزند ولی هر کس فرزند از نسل امیه باش ولی با کار یزید مخالف باشه آدم حسابی آره این جمله معروفه که بعدش میگه استثنا بی استثنا قاطبه فرق داره حالا فرمودید من بد ترجمه کردم من نه من گفتم من گفتم من از رو میخونم عمدی که نگید خودم ترجمه کردم و بعد آره حالا خودم ترجمه میکنم مقام اونایی که از مقامتون دفنتون کردن مقام با مسئولیت فرق دارد مقام با پست فرق داره ها مقام یعنی جایگاه نزد خداوند و عدالت کن مرد فارسی بود یعنی حکومت یعنی مسئله گفتن تونست جلوشو بگیره امام مجتبی آقای آقای حقیقت من قبلا هم گفتم هرچی دل می‌خواد بگید این تعبیر خواب تاریخ بخونید چی چی بخونید نه آقا آقای حقیقت ائمه بعضیاشون اینقدر محصور بودند که با هزارپلک باید طرف می‌رفته باشون یک مسئله بپرسه یه خبر بوده بحث همین اینه که امام علی امام حسن امام حسین امام سجاد این زیارت مال کیه مال امام باقر درسته حتی امام علی اون موقع که حاکم نبوده تو بیان اسلام محدودیت داشته یعنی نمی‌تونسته بیان بکنه خلیفه دعوتش می‌کرده که بیا مشکلاتمون حل کن علی کسی که خلیفه بهش میگه بیا مشکلات من حل کن ولی میگه برای مردم حرف نزن آقا تاریخ عرض کنم خدمتتون که حداقل ائمه حتی امام سجاد چنانی نداشتهامام حسین تو مدینه حرف میزد هرچی حرف می‌زد که برای عالمان خون تونا کاملا سیاسی با خوک به زمان حکومتش بوده ولی تو اون ۲۵ سالی که خانه نشین بوده که تو حرف زدن مشکلی نداشته که خودشون دعوتش می‌کردن که حرف بزنه که مشکلات حل کنه کی گفته حتی نصیحت می‌کرده ابوبکر فلان را و نصیحت چی میکرد اینا ممنوعیت قبل از این تاریخ نبوده که معلومه اون بسیار بسیار مشکلی نداشت امام حسن مشکلی نداشت بنابراین فقط حکومت این فقره اشکال داره اشکال داره به اصطلاح جدی در خدمتتون هستم واقعیتش اینه که من روز زیارت خوندم به تعدد نیستم یه دو سه تایی هست که من می‌خونم یکیش اینه نوشته بودم که بیام بحث کنم در مورد کلمات و در مورد مسئله ادبیات یک بخشی از صحبت که استاد کردن مخصوصا روی سن ۱۴ دلیل اولی که صحبت کردن یک بخشیش صرفا با ادبیات قابل توجیه از جمله مجاز کل این مجاز جز میشه یه جوری بخشید کسی که اینو نوشته و این رو داره میده از یه جایی به بعد یعنی احساس می‌کنم که ایشون دارن سخت‌گیری می‌کنن مثلاً در مورد ولی منطق قرآنی نداره که منطق ادبیاتی داره یعنی من با ادبیات می‌تونم بیام به داده نگارنده برسم در این جدال واقعیت در مورد ملاصدرا هم همینه یه بخشی در مورد ادبیات خوب البته نمیخوام مقایسه کنم ولی در این باره هم همینه دیگه اگه زیارت عاشورا یک رساست که در راستای یک سوگ به این عظمت که ما یه اجتماعی شکل بگیره با یه ادبیات واحد با یه متن واحد برای اون عظمت ایراد داشته باشه که داشت صحبت میشد من به این فکر کردم حالا چون منم به این فکر می‌کنم آدم تعصب یعنی من یه عمری مثلا گریه کردم سجده کردم باهاش اعمال شده لذت شاهنامه شاهنامه عظمتی که شاهنامه داره هیچ قصه من ادعا می‌کنم در طول بحث می‌کنم در موردش چون مطالعه دارم مطالعه نکردم یه ذره عقب و به این فکر میکنن که خوب من فوقش می‌تونم با ادبیات بیام این معانی رو یه ذره توجیه کنم بگم یه سری چیزاتونو داره و تامین اصولاً همین مسئله قاطرتی که الان بحث هست راجع بهش و اینا متاسف جز صنعت اوراق صنایع ادبیه هست اصولاً توی حتی نوشته‌های علمی هم هست زمانی که بعضی از نوشته های ابن سینا وجود داره بخاطر اینکه خب اینا حکیم بودن با شعر و شاعری هم یه ذره تنیده بودن اینقدر آکادمیک به این صورته واقعیت اینه که من تمام این مطالبی رو که نوشته بودم خط زدم و صرفا گفتم آره دیگه نفس ادبیه دیگه و میشه جایگزینش کرد میشه بهش فکر کرد میشه در حد بگم که وای اگر روزی تک کلمه‌ایه وای به روزی که این بحث لعن این بحث اینکه این بچه چون این بچه بوده این کارو کرده چون این خاندان کلاً نفرین شده بودن این کارو کردن مسئله استبداد و استبداد ستیزی در مورد بحث عاشورا و امام حسین بره زیر سوال و تقلید پیدا قرار باشه یه همچین اثری رو بزاره که من رو از فعل استبدادی که استبداد در اون زمان بحثی که اتفاقی که میفته در مورد نفی گفت و گو اگر اینو بخواد ببره زیر سوال یعنی کل علت عاشورا داره میره زیر سوال بله حکومت تولیدی وجود داشته اصلاً ولی تو مسئله امامت و تو بحث پیشوایی مسئله استبداد ستیزی گونه مبارزه مسلح مقاومت چیزی بوده که آموزش می‌دادن دیگه یعنی میلشون بوده که آموزش دادن آموزش شما چگونگی رو درک میکنید عواقبی دارن که اثراتی دارند وقتی که تو تاریخ ثبت میشن یه اثراتی دارند که اگر که ما اونها رو نبینیم مبنا خرده کلام کلام از عقل در میاد که میتونه اثر بذاره اگه در نیاد اثر منفی می‌ذاره دیگه هرچقدرم در واقع پر قافیه‌تر باشه شعبه باید بیشتر نگران نکته آخر من خودم دونستم که مسئله حرامزاده من یه بررسی حقوقی در موردش کردم و اینا بحث اسلامی و اینها ما مولود طبیعی داریم توی ادیان همین وجود داره تو خود اسلام هم وجود داره مجازات برای کسیه که فعل زنا رو انجام میده و اصطلاح عمومی مجازات برای خونه هیچ عقده‌ای برای مولود طبیعی وجود نداره لفظ حرام‌زاده هم زیاده روی نمیدونم دفعه اول زیاده روی کی بوده ولی این حاصل رابطه بودن ربطی به نتیجه اون رابطه نداره امروز روز هم با وجود همه مشکلاتش وجود همه مسائل قانونی که توی کشور ما وجود داره شناسنامه بگیرن چیزها دقیقا یه خردی میاد که جلوی انحرافشو گرفته دیگه اینقدر معیار ما برای یه کسی مثل عبیدالله زیاد عمل سیاسیش توی دوران خودش کافیه ما نیازی نیست ظلم اگر از وجه اختیار خارج بشه دیگه اصلاً قابل پیگیری نیست قابل دادخواهی نیستم که روز حشر عنان رود تسبیح شیخ و خرقه شراب کوچولو خوبه اگه میتونید اون قسمت که به لحاظ ادبی موارد متعدد رو آوردم اصرارم ندارم که همه مواردی که میگم صددرصد وارده من همین خاطر متعد میگم اگه یک متنی یک گوشه اش و احتمال داشت که بتونم درست کنم باید درست کنم من همین موردی که حالا ببینید مثلا توی تورات اومده که من خدای غیورم انتقام پدران را از پسران را از فرزندان یا پسران تا نسل سوم و چهارم مثلا میگیرم بعد دیدم جای دیگری یه جای دیگری همین تعبیر اومده انتقام پدران را از پسران تا نسل سوم و چهارم میگیرن تا نسل سوم چهارم از آنانی که مرا دشمن دارند می‌گیرند یعنی تعبیر اضافه کرده پسران و فرزندانم ازشون انتقام میگیرن ولی اوناشون که دشمنی میکنن با من تورات ولی فوری گفتم اینو باید بذارم کنار او این عبارت باید بزارم کنار او و اشکال نکنم هر متنی را تا بتونم درستش کنم نه آره ولی حقیقت به لحاظ ادبی من سالهاست تو این عبارات گیرم مثلا دلیل نداره که امام بیاد بگه که اللهم العن بنی امیه تا من مجبور بشم که توجیهش کنیم چیزی که من بخوام توجیه کنم نباید بگه یه مورد هم نبود که آل زیاد آل مروان آل سفیان نمیدونم من نمیتونم نتونستم برای خودم حل کنم ولی تا جایی که بشه قبول دارم ولی برخی از اشکالات دیگری که کردم به نظر من اصلی و به هر حال من کل روایات را از این فیلتری که دارم عبور میدم از قرآن از اینجا تا عبور میدن بعضی از آیاتش اگر نتونست رد بشه میزارم توی گنجه من چند بار بگم من کار خلاف عقل نمی‌کنم حتی اگر ظاهر قرآن باشه اشاره باباش کی باشه جالبه همین امام علی امام علی که صحابی بزرگوار صحابی بزرگوار پیامبر رو که مردم فارس قبولش نداشتم و اعتراض داشتند به مدیریت و اینها امام علی ایشون کنار و آقای ضیا ابن ابی حرومزاده تموم شد رفت دیگه چی یعنی اصلا بحثی که وجود با برای یه نکته نکته بعدی اینه که آقا جان زیارت عاشورا اهل تسنن که ۹۰ درصد مسلمانا هست ناراحت میکنه بنده آقای سلیمانی اهل روستای کوچک ۶۰ خانواری کبیری هستم کرمان رفسنجان مادر دهاتی بی‌سواد مطلق من ۵۰ سال پیش به من آموزش داده نباید ما توهین کنیم استخراج هم نداشت ادبیات خودش دیگه میگفتیم مثلا فرض میگیریم معتبر دارم یکی از دلایلی که اینها را برافروخته میکنه گروه ها را شکل بده شیعه و این بمبا رو میزارن که ۱۰۰ نفر ۱۰۰ نفر اتفاق توحیده لعنت پدر خوبه لعنت به تو لعنت به مادر ناراحت میشه دیگه نه صبر نیست توهینه ما ۹۰ درصد مسلمان ها اهانت میکنیم به شما اهانت میکنیم ناراحتین بنابراین هر کسی که زیارت عاشورا میخونه و تبلیغ و تبلیغ صحبت صحبت میکنه در خونه‌هایی که این گروه های داعشی ها بمب گذاری کرمان امثال اینا بلافاصله مازیخلاف گناه ظلم من عرضه ندارم که نکته قشنگی بود نکته مهم اینه که مرسی گفت که اذیت آقا عرض کنم ایشون میگن مهم اینه که اذیت میشن ملاک اذیت شدن شدنه چیزی که ما را اذیت میکنه به دیگران نگیم ما مثال ایشون هم همینه دیگه این خیلی بحث نداره مثال من حواسم نبود اون تیکه امام علی که شنیده بود و میدونستم که والی گذاشته و زیاد نبی هم مشهور هستند به ابیه مشهور قضیه اینه که اصلا با همین جواب جواب آیت الله منتظری هم هست آیت الله منتظری به نهج البلاغه خیلی اعتقاد داره زیاده ابن ابی اگر حاکم شده پس چطور شما میگی رهبر نمیتونه بشه با اینکه زیاد ابن ابی اصلا معاویه ادعا میکرده که این زنا را ابوسفیان انجام داده بنابراین حرومزادگی مشخص بوده ولی در عین حال نکته خوبی بود خیلی قشنگ بود.