محمد ص و رواداری و تحمل باورهای دیگران

نسخهٔ تاریخ ‏۲۷ ژانویهٔ ۲۰۲۵، ساعت ۱۹:۵۹ توسط Admin (بحث | مشارکت‌ها)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)

فایل صوتی

متن زیر برگردان فایل فوق توسط هوش مصنوعی و بدون ویرایش، حاوی اشکالات زیادی است.

سلام علیکم و رحمة الله

بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله طاهرین

شب بعثت پیامبر گرامی اسلام است هیدرو خدمت همه عزیزان تبریک عرض می‌کنم و امیدوارم که واژه برکت باشه این شب و روز برای همه بحثی که می‌خوایم امشب درباره‌اش بحث بکنم رواداری و تحمل عقاید دیگران توسط حضرت محمد صلی الله علیه و آله است این مسئله رواداری در طول تاریخ اسلام یه مشکل بوده تو ادیان دیگر هم مشکل بوده ادیان دیگر هم با این گوگل روبرو بودند که عقاید دیگران را نمی‌تونستن تحمل کنند باعث دشمنی می‌شده مثلاً مسیحیت هم با این مشکل روبرو بوده یهودیت هم با این مشکل روبرو بوده اسلام هم با این مشکل روبرو بوده یک دین تو ادیان جهان کمتر این مشکل را داشته اون هم آیین هندو هست آیین هندو کمتر از ادیان دیگر با این مشکل روبرو بوده ببینید نوع ادیان ادیانی که داریم به اصطلاح پیروان ادیان دیگر را دشمن خودشون تلقی می‌کردند و به اصطلاح با مثلاً رابطه صمیمانه‌ای نداشتند در طول تاریخ بیگانه تلقی می‌کردند شاهدین مسئله تو آیین یهود تندتر بوده تو مسیحیت جدی بوده و تو اسلام هم به اصطلاح بوده و من امشب می‌خوام بگم عرض بکنم خدمتتون که این یک انحراف یعنی لیمه پیامبر ما این نبوده که با غیر مسلمانان دشمن باشید این ما الان آنچه که در ذهنمون هست اینه که با غیر مسلمانان دشمن باشید البته یه خرده میشیم تلقی ها اینه که اینجوری میشه که هر کس عقایدش مثل تو نیست باهاش دشمن باش حتی اگه مسلمان باشه حتی اگه مسلمان باشه و حتی اگر شیعه باشه اگر دقیقاً مثل تو هست و اگر دقیقا مثل تو نیست باش دشمن باش بعد از انقلاب یک فاجعه دیگری بار به وجود اومده و اون اینکه اگر تو مسئله سیاسی جناح سیاسی دقیقا مثل تو فکر میکنه باهاش دوست باش اگه نباشه اون بیگانه است و باهاش به اصطلاح خودی نیست باهاش رابطه اصطلاح خوب عملاً لازم نباید داشته باشه در عمل رخ داد و می‌خوام عرض بکنم که همه اینها خلاف تعالیم اسلام است من یه چیزی رو عرض کردم که تو آیین هندو آیین هندو یک آموزه‌ای داره به نام اول حرفشون اینه میگن یک تثلیثی دارند برهمن شیوا و ویشون اون وقت میگن این به اصطلاح به صورت‌های مختلف جسم گرفته و اومده روی زمین ۱۰ تاش را اسم می‌برند که میگن در گذشته اومده یکیشم در آخرالزمان میاد سوار بر اسب سفید و جهان را که پر از ظلم و جور شده پر از عدل و داد خواهد کرد و کالکی اسمش هست که بدون جاهای دیگر هم یه همچین باوری هست منتها اونا یه حرفی دارند میگن مثلا ده بار ممکنه که یک موارد دیگری هم برای دیگر ملت‌ها تجسم پیدا کرده باشه ممکنه یک بار هم به شکل حضرت محمد برای مسلمانها تجسم پیدا کرده باشه شما وقتی میری برای یک هندو تعریف می‌کنی که مثلا حضرت محمد اینگونه بوده اینگونه بوده اینگونه بوده خوبه خوبه درسته درسته برای شما اومده براش میگیم امام حسین چقدر خوب چه بوده چه بوده چه بوده یه تجسم هست و چه بسا تو عزاداری امام حسین شرکت بکنه و چه بسا نذر بده برای امام حسین نذر میده که گاهی میگن هندوها مثلا نه نه هندو شیعه نشده به دین خودشه اعتقاد داره تو دین خودش اجازه میده که مثلا فیلم کنه که پیامبر اسلام یک یا بودا یک ابتارهاره است یا به اصطلاح مسیح همه این‌ها را می‌پذیره و همین باعث شده که آیین هندو خیلی اهل سازش باشه به جز این چند قرن اخیر که دست استعمار و این‌ها رفته و انگلستان و جنگ یک مقداری چیزهایی شده ولی خیلی کشور 70 فرقه ۷۰ آیه بوده و همه هم با صلح و صفا زندگی می‌کردند مشکل نداشتن ولی خود آیین هندوها نه اینکه بگیم که به ما مسلمونا یا به ما شیعه اعتقاد دارند چه کردند نه این آیین خودشون هست که میگه خب اینم یه اشکال نداره همه جای دنیا اومدن زیر مجموعه یعنی شما هم براتون خدا یکبار جسم گرفته اومده روی زمین است و یا چند بار یه بار ممکنه بگه ابوالفضل همینجور ابوالفضل بیاد براش نذر بده چی بکنه به هر حال همین آموزش باعث شده که آیین هندو بیشتر اهل صلح و صفا با دیگران باشه نگاهش به اصطلاح بهتر باشه ولی ادیان دیگر معمولا دیگران را تو تاریخ دشمن تلقی می‌کردن دشمن خودشون تو این قضیه تو آینه یهود تندتر بوده تو مسیحیت هم تند بوده مخصوصاً تو قرون وسطا تو تاریخ اسلام همین قضیه تند بوده و تو اسلامم هست و تو شیعه تند تره این قضیه بکنم قضیه تو شیعه تندتره تو شیعه دیوار بهشت را خیلی دامنشو کوچیک میگیره و میگه خوب یه بهشت کوچولوی خدا ساخته اونم و غیر ما هم که توی بهشت نمیره فقط خداییم بهشت را ساخته برای ما دو درصد جمعیت جهان تازه یه مقداری هم به تعبیر مرحوم مطهری میگه از این شیعم دو درصدم که بعضی هاشون خیلی اهل عمل نیستند بعضی هاشون هم که تقلید نمیکنن بعضی چهار نفر آخر میمونه که این جنتض سماوات والرض بنویسه چهار نفر مثلا چهار پنج نفره اینها ساخته شده و به هر حال یک حالت اینگونه اما می‌خوام بتونم عرض بکنم برخلاف آنچه که بین ما مشهور شده دین اسلام و مخصوصاً قرآن مجید هرگز به دیگران و دستوری که به حضرت محمد میده هرگز چنین چیزی نیست که غیر مسلمانان ما آیه ای در قرآن نداریم که غیر مسلمانان دشمن شما هستند با غیر مسلمانان دشمنی کنید دشمنی کنید با غیرمسان نه نه برعکسش تعبیر داریم دوستی کنید عجی ها بگم چقدر فاصله گرفتیم مثلاً آیه‌ای که مفسران برخی مثلاً علامه طباطبایی به نظر من یعنی از حالا نشون خواهم داد که به حتی خودشونم قبول باید بکنند که اینجا را خطا کردن آیه معروف این آیه ۱۹۹ بقره به نظرم هستش اشتباه نکنم عرض کنم می‌فرماید قاتلوم حتی لا تکون فتنه و یکون دین الله ظالمین اینجا این آیه در مرحوم علامه در ذیل آیه معروف لا اکراه فی الدین خیلی معروفه الله اکراه فی الدین آیه میگه که دین نمیشه تحمیل بکنی و دین اصلا تحمیل شدنی نیست ولی بد میگن که همانطوری که قبلا گفتن دین را میشه به مشرکان تحمیل کنیم مشرک ها را میشه مجبورشون کنیم که مسلمان بشن غیر مشرکان را نه اونقت اگه سوال بکنیم که مشرکا را مقصودت چیه مقصودشون مسیحیا یهودیا زرتشتیا مسلمانان میشه دین نمیشه تحمیل کنی مگر بحث سه پنجم مردم دنیا مگر بر ۶۰ درصد مردم دنیا به اونا میشه تحمیل کنیم کاملا آیه خراب شد لا اکراه فی الدین دین دین نمیشه تحمیل کنیم غیر از اکثریت مردم دنیا ۶۰ درصد مردم دنیا کاملا خوب ایشون میفرماید که من قبلا این را گفتم من خیلی گشتم که ببینم قبلا ایشون کجا تفسیر المیزان گفتن تا دیدم که ذیل آیه ۱۹۲ بقره گفتن میگه بجنگید تا شرک روی زمین نباشه فتنه یعنی خرابکاری تجاوز امثال اینها و بعد از این آیه نتیجه میگیرند که باید جنگید تا شرک از دنیا از بین بره اون وقت عجیب اینه که این آیه عینا تو سوره انفال آیه بگم ۳۰ ۳۲ این‌ها تکرار شده عینا قاتلو اومد فتنه که یعنی تجاوز و اینها فتنه به معنای البته یه بی توجهیه دیگرم میشه و اون اینکه توجه نمیشه که قاتلوم این ضم به کجا برمیگرده با یه قبله آیه هم به کسانی که تجاوز کردن برمیگرده به کسانی که جنگ دارند نه به همه غیر مسلمانان اینجور نیست که غیر مسلمانا رو بگه اونایی که تجاوز کردن اونا را داره میگه وآخر آیه اینو می‌خوام بگم عرض کنم قاتلوهم حتی لا تکون فتنه و یکون دین تولد فوق العاده مهمه دشمنی نیست نباید باشد تجاوز برخورد نباید باشد مگر با ظالمین حواسمون باشه مگر با کافرینا مگر با غیر مسلمانانها مگر استثنا یعنی حصر میکنه قضیه را دشمنی نباید باشد مگر با ظالمین ظالمین تجاوز میکنن اونا که به کشور جایی تو قرآن نداریم که با کفار دشمنی کنید با کفار دشمنی کنید با غیر مسلمانان با ظالمین ظالم یعنی کسی که تجاوز کرده به کشور و داره با او دشمنی کنید با او بجنگید با او چی بکنید غیر اونه ظالمین ظالمین را گفته چیز دیگری ماند پیامبر اسلام من حرفم صحبتم سر رواداری رواداری یعنی کنار آمدن پذیرفتن عقاید دیگران نپذیرفتنش بگیم تحمل عقاید دیگران و بلکه یک قدم بالاتر چه بسا احترام به عقاید دیگران احترام به عقاید دیگران مرحوم مطهری که من به این جهت علاقه‌مندم به از جوانیم علاقمند بودم به ایشون را آزاد اندیش میدونم یعنی تبعیت از کسی نمیکنه خودش فکر میکنه آنچه که به نظرش کلاه هم سر کسی نمیگذاره خلاصه خودش نمیذاره سر کسی هم فریب نمیده کسی مرحوم از نظر من البته اسلام شناس ش و این اسلام شناسی رو هم چون باید بگم تو حوزه به دست نیاورده اسلام شناسی نمیخونم به درد مردم نمیخوره بد مطالعه کردم بعد از اینکه اومدم تهران به این حرف اصطلاح عجیبه ولی به هر حال از نظر من ایشون اسلام شناسه این عالمان که مشهورند اسلام شناس نمیدونم ایشون اسلام شناسه یعنی نگاه کلی به اسلام داره دیگه کلی به کل اسلام داره حرف های جالب و دقیق هم داره به هر حال مرحوم مطهرین گونه است ولی متاسفانه یه جاهایی نتونسته از زیر سایه استادش بیاد بیرون یه جاهایی نتونسته اتفاقاً همون جاها لغزیده همون جاهایی که نتونسته بیرون بیاد لغزیده هر جا حرف مرحوم علامه را چرا پذیرفته همونجا لغزیده یکی از مواردش اینه مثلا میگه تو اسلام فکر آزاد ولی عقیده آزاد نیست آزاد دیگه فکر بکنیم ولی نیستی که هر عقیده‌ای می‌خوای داشته باشی خوب شما الان سوال کردم به یه باوری میرسم من چون دیدم این حرف را ایشون تو دو تا کتاب پیرامون انقلاب اسلامی و پیرامون جمهوری اسلامی دو تا کتاب داره پیرامون انقلاب اسلامی پیرامون جمهوری اسلامی که این سخنان و نوشته مربوط به دقیقا چند ماه بعد از انقلاب از ۲۲ بهمن ۵۷ تا ۱۲ اردیبهشت ۵۸ کتاب مربوط به اول فکر کردم ایشون جو گیر شده یکی از ویژگی‌های که میگم آزاد اندیش آدم نباید جوگیر بشه جوگیر نباشد آدم آزاد اندیش اینه که فضا شد فضای انقلابی باعث نشه که تحت تاثیر فضا حرف بزنه معلوم نباشه که او تحت تاثیر فضای حاکم حرف زده اول فکر کردم مرحوم جوگیر شده برخلاف اون که من میگم آزادندی شده در عین حال جو گیرم شده نه بعداً دیدم که همین حرف را توی کتاب جهادشون که خیلی قبل از انقلاب نوشتن آوردن تو کتاب سیری در سیره نبوی هم که مربوط به قبل از انقلاب باز آوردم همین حرفا را خوب حالا اینجا یه چیزی می‌خوام بگم تا مرحوم مطهری تو همین دو تا کتاب انقلاب کوروش کبیر تاخته و به اصطلاح فتح کرده ایشون را حضرت کوروش را چرا چون کوروش کبیر به اصطلاح آزادی دین را اعلام کرده و وقتی مثلاً وارد بابل شده بابل توی بین‌النهر بین النهرین بوده حرف مثلاً ۵۰۰ و ۳۹ قبل از میلاد ۵۳۹ قبل از میلاد کوروش کبیر حمله کرده بابل را فتح کرده که اتفاقاً یهودیا اونجا بودن اون موقع اسیر بودند بله همینطور وارد شد آزادی دین را اعلام کرد کارهای کوروش کبیر آزادی دین اعلام می‌کرد و دین خودش را تحمیل نمی‌کرد به اونجایی که فتح می‌کرد و به ظاهر کسانی هم که شرک داشتن مشرک بودن حالا مثلا هیچ گونه شعر می‌پرست بود به آیین اینها هم احترام می‌گذاشت مرحوم مطهری از این ناراحته که چرا کوروش کبیر به شرکه احترام گذاشته و این کار درستی به اصطلاح نبود با کسی اگر اسیر یک عق از اون بند بند قید باید آزادش کنیم نه اینکه احترام بگذاری به اون بند به اون قید عقیده یعنی بسته شدن میگن و آزاد نباید بکنی بند رو ازش باز کنیم نه اینکه تایید کنی احترام بگذارید به عقیده اش درست به مفهوم مطهری عروس میکنم که خوب الان وهابی ها مشرک میدونن چیکار کنم طبق منطق شما طبق منطق شما شما می‌فرماد کوروش اشتباه کرد که وقتی رفت دید مردم مشرکند با شمشیرشون شرک را از میان نبرد و بعد که گفت هر کدوم از هر دینی می‌خواد داشته اگر یک فرقه اسلامی مثل وهابی ها شیعه را مشرک بدونه این منطق میگه وظیفه اش اینه که چه جور برخورد کنه توجیه می‌کنه دیگه مجازی که بزنی بکشی یا هر کاری خواستی بکنی منطق این رو میگه هر کس هر کس را مشرک تشخیص داد هر کس تشخیص داد که کسی مشرکه بزنه و بگه که دنیایی خواهد شد این چه دنیایی خواهد شد هر کس تشخیص داد هر کس مشرکه باهاش بجنگه و چه بکنه زجر و غریبی میشه نه با همه عظمتش مرحوم مطهری با همه عظمتی که داره برای من بارها جاهای مختلف گفتم اگه جوونای این فوتبالیست ها را دوستان بعضیا تو فوتبال نام هستند اگه به فوتبالیست‌های جوان بگی که مثلاً الگووت چیه میگن مثلا مسی رونالدو مارادوناس کی ها الگوی جوونی به من میگفتن کیه گفتم مرحوم مطهری این اندازه برای اهمیت داشته از اول ها هنوزم هست هنوزم احترام براشون قائلم ولی خطاش هم وحشتناک خطا هم وحشتناک ها توجه یعنی آدم بزرگ خطاش بزرگ جهان پر از خطاهای وحشتناکیه که توسط توسط بزرگان رخ داده همین یه نمونه را مرحوم علامه زیباترین واضح ترین آیه قرآن لا اکراه فی الدین به نظر من از بین برده یا قاتلهم حتی لا تکون فتنه سوره مرحوم مطهری به اصطلاح خطا کرده نه پیامبر اسلام همین کار را کرد و قرآن ازش همینو میخواد قرآن ازش همینو میخواد که بپذیر دیگران را همانگونه که هستند همانگونه که بپذیر البته دین خودت را ابلاغ بکن بیان کن بیش از این نه کتاب اصلا تو بگو اهل کتاب آیا مسلمان شدی اسلمو فقده و انما علیک البلاغ خیلی روشن کتاب آیا مسلمان شدی اگه مسلمان شدی هدایت شدید اگه مسلمون شدن هدایت شدن و اگر روگردن اینجا فوق انما علیک البلاق فقط و فقط وظیفه تو رساندن بیش از این نیست بگو رد شو دیگه قرآن مجید به پیامبر اسلام میگه که نه اونها را کسی را طرد نکن من برخلاف اونچه که مشهوره شدیدترین سوره قرآن علیه مشرکان خیلی شدت داره سوره توبه است سوره توبه به اصطلاح شدت داره و بسیاری هم به این صورت تمسفند و برخی از آیات این سوره را بهش تمسک می‌کنند و میگن که قرآن این سوره اصلا با تندی هم شروع می‌شه برائت من الله بسم الله نداره براتون من الله و رسوله الی الذین احدتم من المشرکین فصیحو فی الارض اربکم غیر معجزه الله الله برید چند ماه ماه‌های حرام را آزاد باشید ولی بدونید که خداوند کافران را خار میکنه شما نمیتونید خدا را عاجز کنید ناتوان کنید اینها بعدش میگه و اذان و من الله و رسوله الی الناس یوم الحج الاکبر ان الله بری ام من المشرکین خدا برائت می‌جوید است مشرکین و رسول الله و بشر الذین کفرو به عذاب علی توبه کردند و اگر نکردن بشارت بده به عذاب علیم تنده تند نیست نسبت به مشرکین خیلی شدید برای یه نکتهآیه بعدشه الا الذین آهتم من المشرکین ثم لم ینقصوکم شیعا و لم یظاهرو علیکم احدا فاطمو الیهم عهدهم الیهم ان الله نگفت مشرکین شدید بدن خداوند محکمی هم گفت عذاب علیم هم گفت فوری بدش میفرماید که مگر کسانی که از مشرکین باشون پیمان اونایی که این همه با شدت گفتی نه مشرکان پیمان شکنان از مشرکان داره میگه حتی اینکه گفتی عذاب و فلان و اینها فوری نیست راجع به پیمان شکنان از مشرکین برائتی هم که خدا می‌جوی از پیمان شکنان از مشرکین ببین اولشم که شروع اولین آیه این بود برائت من الله رسول بله آه من المشرکین بحث بحث از عهد و پیمان بحث از عهد و پیمانه یک مسئله این آیات راجع به کیه و کیه بعد از فتح مکه پیمان بعد از فتح مکه با بنابراین مشرکان بعد از فتح مکه کاملا آزاد بودند یک چیزی که همونی که میگم مرحوم مطهری گفت علامه طباطبایی اگر قرار بود به مشرکان دین تحمیل بشه کی باید تحمیل می‌کرد پیامبر پیامبر باید تحمیل می‌کرد امشب شدیدترین آیته اگر باید بهشون عهد و پیمان یعنی چی مشرک باشند ولی پیمان با حاکم داشته باشند با دینشون رو بنابراین پیامبر تحمیل نکرده تحمیل نکرده به مشرکان پیامبر برخلاف آنچه مشهوره و شخصیت مثل علامه طباطبایی مرحوم مطهری میگن به هیچ مشرکی اسلام را تحمیل نکرده این سوره توبه است شما ببینید شی و لم یظاهر علیکم احدا نه پیمانو شکستن نه پشتیبانی کردن از یک کسی که تجاوز کرده به شما هیچ کدوم از این کارا رو نکرد حمایت هم نکردن از کسی که چه کرده بله هواپیمایی که بستی به پیامبر میگه میگه پیمان نبستی با مشرکین اونایی که پیمان شکنی نکردن باید تا آخر پای پیمانشون بایستیم مجبورشونم نکنه که مسلمان بشه اون که پیمان شکنی کرد نه به خاطر شرکش به خاطر پیمان شکنیش مدت تا آخر اون وقت می‌فرماید ان الله یحب المقین یعنی کسی که پیمان ببنده و پیمان شکنی کنه متقی با مشرکین پیمان بستی باید پای پیمانیست پس کاری با دینشون آیات بعد را ببینید ماه‌های حرام وقتی تمام شد بجنگید با مشرکان هر جا یافتگیشون شدیده سبیلهم ان الله پذیرفتند هیچ مشکلی ندارن بازی آیه شدید آیه بعدش فوق العاده مهمه فوق العاده مهمه ها قسمت اخیر من المشرکین است تجارت حتی یسمع کلام الله اگر یکی از مشرکین خاص بیاد پیش تو امان خان تا کلام خدا را بشنوه کلام خدا را بشناسد خوب اجر خواهد حتی یسمع کلام الله با امنیت با چی برسونیش به قبیله خودش متوجهش بشه حتی اگه مسلمان نشد مسلمان شد که معلومه مشرکین اومدن گفت می‌خوام بیام و بشنوم برسونش با امنیت نشد نشد این درسته آیه بعد ببینید تکرار میکنه الله رسول الحرام دعای بعدی میگه مشرکین پیمان بهش پایبند نیستم مشکلشون اینه پیمان می‌بندن به پیمانشون مگر کسانی که پیش مسجدالحرام با پیمان بستن مادامی که سر پیمانشون هستن هستن سر پیمانت باش متقین دوباره توصیه به تقوا می‌خوام بگم همین جا دوباره یه آیه که دوباره فرمود صحبت سر کسایی که پیمان شکستند نه مشرکین چون مشرکین پیمان میشه شکستن بعد فوری میگه پیمان نشکستن هیچ کاری باهاشون نداشته باش با پیمان چند مبارزه شدیدترین آزاد بود فرزند هیچ ربطی نداره به اینکه با مشرکان بجنگ باب پیمان شکنان با دینشون کاری نداشته باشه میخواد مشرک مشرک باشه حکومت تشکیل شده اونا میخوان پیمان می بستند با حاکم پسر پیمان شان هستند کار با دینشون نداشته باش بله پیمان پایبند نیستند و انک ایمان شکستن پیمان شکستند بعد به دینتون لطمه شروع کردن بزنن اون وقت چه کار کنید اینجا جالبه اگر این کارم کردند این مهمه مردم دو دست یه دسته بیچاره‌هایی که حالشون نیست و تحت فرمان اونا یه چیزن اونایی که تاثیر گذارند و دارن مردمو بسیج می‌کنن و به اصطلاح مدیریت رئیس هستند چی هستند ببینید آیه اینه بله ایمان شکنی کردن اینها بله من بعد عهدهم و به دینتون اونا اومدن سراغ دین شما و خواستن مجبورتون کنن و این‌ها اون وقت فقاتلو ائمة الکفر این آیه ۱۲ از سوره توبه آیه ۱۲ سوره ایمان لهم لعلهم تههون بازم دنبالشم میگه اینا به پیمان بد نیستند این سرانشون باهاشون بجنگ باشد که دست بردارم از چی دست بردارند از دینشون یا از پیمان شکنی از پیمان شکن بله دیگه بله دفاع باشد که دست بردارند میکنن از اون توطئه های که میکنن و دین تحمیل می کردند و اینها خیلی مسئله مهمه علا تواتلون چرا نمیجنگی چرا نمی‌جنگید ایمانم با قومی که پیمان خودشان را شکستند با قومی که پیمان شکنی کردن چرا نمی‌جنگی و همو به اخراج رسول وهم بدعوکم اول اینا پیامبر را اخراج کردند اونم شروع کردن شروع کننده اونا بودن چرا باهاشون نمی‌جنگید ببینید کسی که پیمان شکنی کرده کسی که تجاوز کرده کسی که چه کرده میگه چقدر با اینا نمیجنگید نه با مشرکین کاملا برداشت اشتباه است هرچند مشهوره هر چند مشهوره توبه فقط میگه با پیمان شکنان از مشرکین بجنگید نه با مشرکین مشرکین آزادند دین خودشون نداشته باشه اصلا دشمنی هم باشون لازمی بکنی دشمنی هم نباید بکنید بعدش میگم جای دیگری اون قضیه دشمنی را میگه جور دیگری آیا میترسید ازشون حق تقخش خدا شای که ازش بترسید اگر مومن فققاتلوم و ینصرکم علیهم و بله و ینصرکم علیهم و یشف صدور قوم مومنین خلاصه دنبالشم همین چیزهاست و به هر حال می‌خوام بگم شدیدترین آیات قرآن درباره جنگ با مشرکین اینا بود که تو سوره توبه اومده که گاهی یه کسی یه تیکه‌اش را میبره و میگه و قاتل المشرکین بکش نه نه قبلش ببین بدشو ببین داره میگه نه از میان مشرکین که سر پیمان خودشون هستند احترام بهشون به پیمانشون احترام بگذار پیمانه اونایی که پیمان شکنی کردن سوره توبه شدیدترین کنار این بگذاریم همین مشترک را همیناییم که جنگ کردن درباره همین مشرکین دوتا آیه دوتا آیه درباره همین مشرکین اومده میگه لا یجرم شنان قوم علی الله دشمنی یک قومی باعث نشه که عدالت را رعایت کنید بهتر است خوب نزدیکتر است به تقوا یه آیه دیگری می فرماید لا یجرمنکم شنعان قوم عن المسجد الحرام که عدالت را زیر پا بگذارید دیگه دقیقا داره مشرکان را میگه این آیه که متاسفانه دوتا آیه است که یکیش قانون اساسی ما اومده یکیش نیامده پشت سر هم سورهآیه ۸ و ۹ خیلی مهمه لاینحاکم الله عن الذین لم یغاتلوکم فلان انتبروهم و تقصطوا علیهم خدا نهیتون نکرده که با او مشرکانی که با شما جنگ ندارن باشون نیکی کنید و با عدالت باشون برخورد کنید نیکو کنید یعنی چی نیکی کردن یعنی چی با مشرکین نیکی و عدالت با اخلاق و با عدالت انسان خدا نه نکرده که اونایی که مشرکانی که با شما در جنگ نیستند شما بهشون نیکی کنید و چه کنید و اینها نه نه آیه بعدش به نظر من فوق العاده مهم این آیه یه قسمت آیه ۸ توی قانون اساسی ما ماده 13 آمده ۱۴ آمده شما ماده ۱۴ بعدیش فوق العاده مهمه این خیلی مهمه اونایی که با شما جنگ کردن از خونه چیکار کردن چیکار کردن یک چیز خدا نهی کرده با اونایی که با شما مشرکانی که با شما جنگ دارند تجاوز کردن نیکی نکنیم عدالت را زیر پا نذاریم نه نه اینا نه اینا رو رعایت کن ولی رابطه صمیمانه برقرار نکن ولی خودت نگیره تقریبا میاد ولی اینجا دوستی بیشتره یک آیه دیگر میگه که اگر شما پیدا کردید بخونید پدر و مادرتون اگر مشرک شدن نه به زبان اگر پدر و مادر مشرک شدن ولی خودتون قرارش ندید آیه رو پیداش کنید بله اینجا دیگه دوستی چون پدر و مادر اگر مشرک هم باشند آدم باید دوست باشون باشه پدر و مادر اگر مشرکم باشن باید دوست بود ولی میگه تولد یعنی چی اونجا سرپرست اونجا دیگه سرپرست مقصوده چون پدر و مادر مشرک را هم رابطه باهاش قطع کنی باید باش دوست باشی نه نه چون داریم که پدر و مادر را در هر حال باید عجیبه که بله بله بله فرزند مسلمان میشده پدر و مادر مشرک بودند احترامشون حفظ کن ولی توجه می فرما آقای عباس عرض کنم که ولی قرارشون نده به هر حال قرآن مجید پیامبر دستور میده یهودی ها مسیحی‌ها پیروان دیگر هیچکس را دین بهش تحمیل نکن بدترین آدم‌ها کدوم بودن مشرکین ولی مشرکین را می‌فرماید که اینجور نیست که با مشرک متجاوز هم مجاز باشی بدی بکنی مجاز نیستی با مشرک متجاوز کنید فقط رابطه تنگاتنگ برقرار عدالت با اونم زیر پا نگذار ساخت ولی باش رابطه صمیمانه تنگاتنگ برقرار این‌ها تعالیمیست که قرآن مجید و من هم شدیدترین آیات را خواندم خداوند از پیامبر میخواد که نسبت به غیر مسلمانان روادار باشه یعنی باشون کنار بیاد باهاشون رابطه دوستانه داشته باشه رابطه دوستانه داشته باشید قرآن هیچ کس را اجازه نداده که کسی را دین بهش تحمیل کنیم یا بخاطر دینش باهاش رابطه قطع کنیم این شخص سوره آیه ۸ نوحه ممتحنه از چی برداشت میشه خدا نهیتون نکرده که نیکی کنید و عدالت بورزید چه با مشرکانی که با شما کاری ندارند و چه مشرکان تجاوز کردن فقط اونایی که تجاوز کردن رابطه دوستانه باهاشون برقرار نکنید بنابراین نه ما با پیروان دیگر ادیان نباید دشمن باشه دشمن ما نیستند مگر اینکه به ما تجاوز کنند مگر اینکه یک مسئله جامعه ما امروز آقای ببخشید ببخشید عرض کنم خدمتتون که امروز درد جامعه ماست و از این به بعد بیشتر هم میشه چرا و خانواده‌هایی با مشکل روبرو میشن ما از این به بعد جدی تر این مسئله‌مون که پسر یا دختر جوان دقیقا دین پدر و مادر را قبول نمی‌کند چه بگیم حق دارد که قبول کند و چه بگیم حق ندارد که به نظر من حق دارد چون شکلی از دین که ما ارائه میدیم حق داره که قبول نکنه ولی یه مسئله است چی باهاش بکنیم چه جور برخورد کنیم چه جور برخورد کنیم از خونه بیرونش کنیم رابطه رو باهاش قطع کنیم خیلی خانواده‌ها الان برادر الان فضای جامعه اینجوری است نمیدونم جوانان یا نه بالاخره فضای اینگونه است هیچکس حق نداره رابطه با فرزندش یا برادرش به خاطر اختلاف اعتقادی این تعلیم قرآن فقه می‌گوید به اندک چیزی رابطه را باید قطع بکنیم با اندک چیزی رابطه را باید قطع بکنیم زن باید از شوهر جدا بشه با اندک یه چیزی که گفتی مرتد شد جدا بشه به نظر من تعلیم دین نیست نه اینجوری نیست که با پدر از فرزند جدا بشه فرزند از چی به خاطر این مسائلی که پیش میاد نه لازم نیست همونطوری که چطور فرزندی که پدر و مادرش مشکن اند باید با پدر و مادر دوست باشه و احترام بگذاره و چی بکنه پدری فرزندش توی فضای گردالود وحشتناک که از یک طرف دارن قرائتی از دین را ترویج می‌کنند که هم کاملا خرافیه و غیر عقلانیه و هم کاملاً خشنه خشنه نه رحمانیه و نقل اینه آقا تو ویترین همچین دینی نیست بدش میاد از دین آره کاملاً پذیرفتش رابطه قطع نکرد طردش نکرد هیچکس حق نداره به نظر من دارم برداشت خودم را از قرآن مجید میگم الانم عرض کردم اگر می‌خواید ازم بپرسید که نظر فقها چیه میگن به اندک بهانه‌ای واجب رابطه را درس باید شکل به اصطلاح دیگری باشه من یه تیکه وقتم گذشته یه تیکه عرض کردم ممکنه برخی از دوستان بیان بگن حواسمون باشه میگن چون خود مرحوم مطهری هم این تیکه رو آورده روش مانور داده و اون بت شکنی ابراهیم خلیل علیه السلام ابراهیم خلیل بت‌ها را شکست اونایی که میگن این را میگن من کاری ندارم من خودم بحث یک بار کردم و زمینه و بیان کردم که بت شکنی حضرت ابراهیم خلیل تو چه فضایی بوده و چی بوده بود و چگونه اونو بحث کردن ولی جدایی از این یک عمل داریم عمل ابراهیم خلیل یک دستور داریم دستور خدا کدومشون مقدم کنیم دستور خدا صریحه ولی عمل ممکنه تفسیر داشته باشه ممکنه یک چیزی اونجا باشه که نقل نشده باشه ولی دستور خدا که روشنه لا تصب الذین یدعون من دون الله به بوت‌های اون‌ها بد نگید که برگردند و به خدای شما بعد بگن این دستور خداوند روشنم هست من چه بتونم ماجرای ابراهیم خلیل را بیانش بکنم که بیان کردم جای خودش که نتونم اینجا به شما عرض میکنم این دستور صریح قرآن این مقدمه بر اون هست چون این دستور صریح دست برداریم و بریم سراغ یک ماجرا که نمیدونیم کل ماجرا چی بوده دستور را باید مقدم بکنیم شب بعثت بود و من هم تلاش کردم که بگویم مهمترین خصلت پیامبر و مهم‌ترین چیزی که خداوند ازش میخواد یعنی یکی از رواداری و این قبول کردن دیگرانه و اینکه با کسی به خاطر دینش دشمن نباش ببخشید یه صلوات اللهم صل علی محمد و آل محمد شب بعثت می‌خواستیم با استاد اینکه آدم‌ها محترم هستند این از مسلمات برای اینکه قرآن تصریح داره و نه کرم را بنی آدم همه آدم ها انسان حرمت داره حتی جنین وقتی تو شکم مادرش هست اون هم یک حرمتی برای سقطش عرض شود حتی در نهج البلاغه داریم که حضرت توصیه ابن ملجم رو که یک قاتل اینکه باید عدالت رعایت کرد برای همه آدم ها بدون استثنا اون هم از مسلمات قرآنی هست عدالت ارزش مطلق است اینم درسته ولی عرض شود که احترام به عقاید عقاید وجود داره که کسی که اومده بمب رو گذاشته مثلا فرض بفرمایید توی اون اجتماع کجا بود کرمان که پارسال بود این همه آدم رو به خاک و خون کشید گیاهی و حیوانی رو نابود کرده ما باید نابود و حرکت های دارند این عقیده چطوری ممکنه عقیده اش احترام خودش احترام داره به عنوان انسان ولی عقیده احترامش من اصلا نمیتونم بفهم بسیار متشکر ببینید او قسمت اول فرمایشتون که انسان احترام داره امام علی علیه السلام بفرماد مردم دو دستند اما دین خلق از همه را نیک همه انسانم نه نقل حداقل دوتا عالم شیعه دیدم این ماجرا را نقل کردند یکی آیت الله سبحانی و یکی آیت الله منتظری رحمت الله این دو نفر نقل کردن این حادثه را حادثه اینه پیامبراصحاب نشسته بودن یه جایی دیدن از دور جنازه‌ای دارن میارن جنازه وقتی رسید نزدیکشون پیامبر قیام کرد احترام گذاشت به جنازه یکی از اصحاب عرض کرد که می‌دونی که کی بود نه یه یهودی بود خب باشه انسان که هست به لجی بابا انسان که هست یعنی نقطه گفتیم می‌خوام بگم آره بیشتر میتونیم درباره که می‌گویم انسان مجاز است هر عقیده‌ای داشته باشد تا جایی که به دیگران لطمه‌ای اونجایی که خواست به دیگران لطمه بزنه باید همه دنیا جمع بشن جلوشو بگیره اون وقت بدترینش کدامه شما فرمودید کجا غرب درسته داعش اینا نفرمودی نه من بدتر از اینام سراغ دارم او کسی که می‌گوید با سه پنجم مردم دنیا با شمشیر باید بگیم یا مسلمان باشه یا می‌کشمت این بدترین شخص چیکارش باید کرد چه کارش باید کرد اینا این وحشتناک‌ترین کار ندارم میگم عقیده مادامی که یه چیزی تو ذهنته مال خودته تثلیث قائلی مسیح باش به من چه مربوط از این میترسم که می‌گوید بر من واجب است که سه پنجم مردم دنیا را اگر قدرت داشته باشم بگم یا وحشتناک‌ترین حرفیه که همه دنیا وجود داره و تو همه ادیان وجود داره می‌خوام بگم که یه مقدار تلسکوپ را بیاریم سرشو پایین همین نزدیکا دنبالش نگرده دارم همه اینها را رد میکنم میگم مطابق قرآن نیست ولی همینجا میگم جای خاصی عقیدت چیزی باشه که به حقوق یک انسانی تجاوز بکنی همه انسان ها باید جلوت بایست از ذهنت بیرون نیاد نژادپرستی یک عقیده است که برخی از یهودی‌ها است صهیونیست‌ها هم دارند داشته باشه به من مربوط نیست خودش بهتر از همه انسان ها بدونه ولی اگر گفت انسان های دیگر باید فدای من بشن همه بشریت باید روبروش بایسته احترام داره نه اینکه جلوش تعظیم بکنیم کاری باهاش نداریم داشته باشه اعتقادت ولی خاصی به حقوق دیگران تجاوز بکنیم ببینید ما آزادی نمی‌تونیم جلو و آزادی بیان را بگیریم این نژادپرستی همین نژادپرستی شما فکر می‌کنید کجا نژادپرستی هست گفتم کجا یه باب داریم در بهترین کتاب شیعه کتاب کافی هست تو اصول کافی که می‌گوید شیعه اصلا با گل متفاوتی ساخته شده گلش از بهشت آمده و موجود مخصوصی ساخته شده بهترین کتاب ما هست یه روایتم نیست تعداد زیادی روایت ما متفاوت خلق شدیم نژاد پرستی دیگه داریم یک کسی میاد این روایات را میخونه میتونم جلوشو بگیرم می‌تونم باهاش برخورد کنم اسنادشم صحیح نیست مهم نیست گزمن میپرسی چیز دیگه بپرس مبنای من این نیست مبنای اینه که آیا با قرآن و پیامبر باطن می‌سازه یا نه سندش می‌خواد صحیح باشه می‌خواد نباشه اگر با قرآن نساخت و با عقل نساخت زنمش به دیوار آره آقای بهبودی یا آقای اومده کتاب کافی ما را که مهم‌ترین کتاب اون هست حدیث های صحیحشو جمع کرده ۱۶ هزار تا حدیث شده ۴۰۰۰ تا حدیث که این حدیث نه حدیث بابتی هیچ کدومش توش نیست احادیث بابتی که من الان گفتم هیچ کدوم تو اون ۴ هزار تایی که آقای بهروز یعنی هیچ کدوم سندش زیادی اعتقاد را برای این زدم که اگه کسی میاد اصول کافی بهترین مهمترین کتاب شیعه است رو منبر بخونه بهش میگن نخون گفت نخوند با بحث کنیم و بگیم که آقا به این دلیل این با قرآن این با عدالت خداوند جور در نمیاد این با فقه اکبر جور در نمیاد این با ثقل اکبر جور در نمیاد نه با فقه اکبر نه با ثقل اکبر باید بحث کنیم اگر قرار شد جلو بیان را بگیریم یک کس دیگری هم پیدا میشه میگه تو حق نداری حرفا رو بزنی داره دین خراب میکنه اگر من اینو گفتم که جلو اونا بگیرم شد گفت تو داری دین منحرف می‌کنی نباید صحبت کنیم به هر کس بیانی داره تا مادامی که داره بیان میکنه بیانش بکنه ما استدلال میکنیم جواب میدیم ما وقتی که آره آره ماد وقتی که به اصطلاح در میدان عمل خاص کاری انجام بده که تجاوز به حقوق کسی انجام بده اون موقع باهاش برخوردن امام علی کاری باهاشون نداشت سلام علیکم سلام علیکم و رحمت الله ممنون اسامی سوره های قرآن گذاشته آیا مربوط هست نیست عرض کنم که این در این باره ما چیز حرف مسلمی نداریم قطعی نداریم نمونه آیت مرحوم آیت الله معرفت یه قرآن پژوه قیمت میگه این اسامی توفیقیه توقی توقیفیه جابجا توقیفی خود پیامبر گذاشته و دیگه همه کس باید قبول کنه آیت الله جوادی میگه نه این اسامی همینطور به تدریجی نصف گذاشته شده و میگن ایشون استدلالشو همینه که مثلا این همه حرف های مهم توی سوره انعام این همه تعالیم یه دفعه اسما گذاشتن نه انعام استدلالشون اینه که این نام‌ها خیلی محکم و نیست اینا حرف آیت الله جوادیه اونم حرف آیت الله معرفت ما می‌خوایم چی بگیم چیز محکمی دستمون نیست مقدس هیچی اسم ها دیگه اسامی حداقل اینه که این دوتا عالم اینقدر محکم روبروی هم نیستند معنیش اینه که ما چیز محکمی در درس نداریم نمیتونیم حتماً این‌ها از طرف خدا تعیین شده نمی‌تونیم بگیم یه کسی مثل آیت الله جوادی حدیث بود که همچین حرفی نمی‌زد بنابراین نمی‌تونیم محکم چیزی بگیم سلام علیکم عرض کنم که یه نظر داریم بعد میگردیم توی قرآن اون آیاتی که مطابق با نظر خودتون انتخاب و اون چیه مخالف ربطی نداره مثلا همین بحثی که امروز بخاطر اینکه این دین اسلام رو بر تمام دین ها غلبه این روشی که عقیده ببین مثلا میگم ببینید با این روش خدا از قرآن قابل استفاده نیست یدالله پیدا جسمانی رو پیدا کرد من با این عرض کنم روش غیر علمی به نظر من بسیار متشکر بله یک نوع مغالطه است که کسی بیاد از یک متن به اصطلاح آیاتی که موافق نظرش هست انتخاب کنه اونایی که مخالف نظرشه به همین دلیل من آیات دیگر همه آیات را که نمیتونم بیارم ممکنه به نظر شما ضد نظر من باشه من نمیدونم چی تو ذهنشون خب یه نمونه مهم‌ترینشو فرمودید الان مهم‌ترینش اینه هو الذی ارسل رسول اینو فرمودید همین را میزارم کنار آیات دیگر شما ازش برداشت کردی که خداوند میگه پیامبر ما دین را فرستادیم تا بر همه ادیان غلبه کنه و با شمشیر ظاهرا مقصود کنه با بحث و استدلال یا میگه با شمشیر کدام یک از این دوتا من گرفتم فرمایش کسی که نشنیده باشه که چند بار هم داره توی قرآن چند بارم داریم که اینو نشنیده باشید ببین یه وقت میگید که گفته غلبه یعنی با زور بر همه تحمیل کن میگی خود قرآن داشته باشند که اولیا اهل کتاب معروف‌ترین آیه سوره توبه ۲۴ که خیلی شدیدیده اهل کتاب تا آخرش میگه حتی شدید میگه که دادن بر دین خودشون باشند جزیه که دادن بر دین خودشون باشد پس قرآن مجید نگفته همه ادیان را لی یعنی با استدلال بیان کنید دین را نه با شمشیر تحمیل کنید پیامبر نکرده خود قرآنم میگه نکن خود قرآنم میگه نکن پس اون برداشت اشتباهه برداشت شما اشتباه از من نداشتم عرض کنم خدمتتون که من برداشتی نداشتم یعنی روی آیه تفسیری نداشت من گفتم این روشی که حضرت عالی داریم و بعد میفرمایید ربطی نداشته خب ببینید آقا اگر شما خاصیتش بتونه تعصب اگر شما آیاتی روخلقت انسان اگر شما ایده علمی دارید بدون تعصب نگاه میکنید اینه خوب این آیه ربط داره چطور میفرمایید معذرت معذرت معنی خدا خداوندش رو با هدایت ارسال و با دین حق تا اظهار بکنه برتری بده غلبه ای هست به دین حق دین های باطل رو بزنید همه قشنگن همه نازن اینجوری نیست لااقل قرآن نمی‌فرماید حالا اگر اینجوری باشه ولی عرضم این هستش که قرآن نمیگه قرآن دنبال غلبه بر سایر ادیان و هیچ وقت نگفتم با شمشیر چون آیه این نیست من فقط اگر ما در قرآن سیر می‌کنیم همشو ببینیم سه بار گفتید این جمله را دو بار گفتی اینکه جسمانی را دوبار گفتی آقا آقا میگم آقا تذکر نده آقا ساکت باشید آقا ساکت کار نداشته باشید دارم میگم گرفتم فرمایش شما را اگر میگید با استدلال اگر با استدلال کاملا موافقم پیامبر اومده که با استدلال نشون بده که اسلام بهترین دین معلومه و زمین نبود پیامبر اومده که بگه دین من دین حقه همه انسان‌ها را دعوت کنه برای همه انسان‌ها استدلال بیاره اگه اینم قبول غیر اینه باش موافق نیستم اینکه تکرار میکنید و میگید که همه آقا شما مهمترینشو گفتی الان شما مهمترین آیه ای که تو ذهنت بود گفتی خودتون ربط نداره اگه آیه دیگر به جای اینکه اصلا کلی نگفت که شما اینجوری می‌کنی شما آیه که مخالف منه بشمار بگو میگم ربطی نداره میگه شما میگید با استدلال اثبات بکنیم که اسلام حقه کاملا قبول دارم اگه شما چیز دیگه فهمیدید یا شما اشتباه فهمیدید یا من بد گفتم من که حرفم اینه که برای ادیان دیگه استدلال بکنید که مخالف نیستم که اگه میگید تحمیل کنیم موافق نیستم عقلانی هم نیست با لاکراه دین نمیسازه با ده ها آیه دیگه نمی‌سازه پیامبرم این کار را مشرکانم دین خودشونو داشتن یهودیا و مسیحیان دین خودشونو داشتن رو چشم قبول اگر با استدلال اسلام اظهار پیدا نکرد چی میشه اراده تکو یا اهل کتاب بگو ای اهل کتاب آیا مسلمان شدی اگه مسلمون شدن هدایت شدنما فقط و فقط وظیفه رسوندن تمام گفتم یعنی چی خدا دنبال این دین رو غلبه بده طریقه یعنی چه با شمشیر یعنی با استدلال آیا هدف خداوند ارسال اظهار بکنه خب این بوده یا نبوده فقط پس ملا نیست دیگه حالا بهشون بگو برو چیکارش بکنیم خود خدا یا پیغمبر پیغمبر هم نمیخواد خود خدا جمعیت مسلمان معذرت میخوام اون آیه که میگه لا اکراه فی الدین خود خدا نمیخواد معذرت اشکال نداره ۱۱ تا دعای داریم ما علی الرسول الا البلاغ ما علی الرسل البلاغ ما علیک ۱۱ حدود ۱۰۰ تا آیه داریم تو ۶۰ تا سوره پراکنده است که میگه به هیچ نحوی دین را سخت نداره تحمیل بکنه من یه مقاله نوشتم سالها پیش چاپ شده ناسازگاری تحمیل دین با آیات پرشمار قرآن مجید اونجا همه آیات را دسته بندی کردم بیش از ۱۰۰ آیه ۶۰ سوره پراکنده است یه حرفم اینه اولاً شما اینجور که معنی می‌کنید درست نیست با خود قرآن نمی‌سازه خود قرآن میگه به مشرکین تحمیل نکرده دین را به اهل کتاب تحمیل نکرده از این گذشته از این گذشته صد تایه داریم که دین را نمیشه فهمید یعنی با استدلال منطقی بودن این دین را آشکار کن یه کسی میخواد بپذیره کسی نمیخواد نپذیره این آیه آیه لا اکراه فیدین دنبالش چیه ببخشید نفر بعدی نه برای من ببخشید ببخشید حالا آقای بزارید که ببینید توجه بفرمایید توجه بفرمایید من که ایشون خودم گفتم تصمیم کار رو بکنه مغالطه است منتها ایشون را میخواستم وقت گرفته نشه میخواستم بگم مطلب گرفتم اشکال گرفتم می‌خواستم پول نکشه با این حال اگه نکته اگه من بد برخورد کردم معذرت می‌خوام ببخشید ببخشید معذرت می‌خوام اگه بد برخورد متشکرم که تشریف آوردی و سوال کرد ممنون جناب آقای دکتر بگم توی اماکن مقدسه به اون قسمت های فرازهای میرسیدم که در حقیقت با قرآن تضاد ظاهری داشت مونده بودم چیکار میخوندم از اونور احادی توصیه کرده از جامعه جامعه به شیعیان بعد یکی از جلسات چند وقت پیش بود من گوش کردم واقعاً من خلاص شدم از این مشکل یعنی گذاشتمش کنار یعنی حالا با روش استاد من خودم اولین بار حضوری خدمت استاد یعنی اون چیزی که تمرکز ایشون هستش به عقل و قرآن دفاع کنید من میخواستم اتفاقاً مقدمه صحبتم بگم که استاد عرض کنم که من واقعا تشکر میکنم ازتون واقعا صحبت هاتون تو فضای مجازی من دنبال میکنم واقعا برای من یکی برکت داشته یعنی من توی بحث در حقیقت عصمت پیغمبر رو ائمه مشکلات بزرگی داشتم یه نفر کشته یا حضرت آدم که اون اتفاق در حقیقت بحث عصمت و من توی جلسات مجازی بود این یعنی من خود من گیرم برطرف شدم این از این بابت عرض کردم که جناب آقای دکتر واقعا صحبت داره فضای مجازی هر روز جلسه داریم شما با این حالا سن و سالی که یعنی واقعا خودم متشکرم حالا سن خودم مقایسه ممنون پری روز پریروز دکتر بودم دکتری که سه ماهه میرم گفت چه جور حالت خوبه گفتم الان خیلی خوبم این ۸۰ ۹۰ ساله باقی ماندم همینجور باشه خیلی خوبه متشکرم راجع به پیغمبر صحبت کرد خشونت وجود نداره من میخوام راجع به این دو تا آیه شما نظرتون بفرمایید یکی آیه که میگه که محمد رسول الله امروز سوره توبه رو شما قرائت کردین در حقیقت یه جور هست آیه ۲۹ که تاکید می‌کنه قاتل الذین لایو با این صحبتی که کردیم و فرمودین که در حقیقت تمرکز روی اینه که در حقیقت عهد شکنی نکنه ولی اینجا من همچین برداشتی رو ازش نداشتم اگر نکته‌ای هستش بفرمایید ضمن اینکه یه موضوع دیگه بودش که شما فرمودید من تلاش میکنم پیدا نکنم اگر خرد گریز بود مشکلی وجود نداره من می‌خواستم ببینم این داستان حضرت ابراهیم که توی آتش میفته یا در حقیقت شبیه مانند هستش اینا رو چه جوری میتونیم مثلا بگیم خرد بسیار متشکر عرض کنم خدمتتون که دوتا آیه را فرمودید یکی بله محمد رسول الله رسول الله والذین آمن کفار رحما میگه الکفار الف لام داره الف لام الف لام عهد یعنی قبلش ذکر شده آیه قبلی که کی مقصوده تو دقت داره درباره مشرکین متجاوز صحبت میکنه این اسلام عهد ذکری اصطلاحا به آیه قبل اشاره داره و متجاوزین را میگه ال کفار یعنی این کفاری که قبلا گفتیم که تجاوز کردن اینه البته بکنما اینا شما نفرمودید ولی بنده میگم ما رو نداریم ما به این خیلی با هم مهربان نیستیم و دائم داریم در بالاترین جاهامون حتی تو مجلس مون مرگ بر این آقایی که مسئول تو خیابون‌هامونم دوم سوره آیه ۲۹ سوره توبه ۲۹ خیلی مهمه با اهل کتاب بجنگید تا چی بشه تا جز ژ بدن خازعانه جزیه بدن کدوم اهل کتاب داره میگه قاعدتاً نه اهل کتاب نمیگه که اونور دنیاست و نمی‌شناسی که اهل کتابی که تو کشوره اهل کتابی که اقلیتن دو کار می‌تونن بکنن اگه جزیه دادن چی بر دین خودشون میگه مسلمان ها برای اداره کشور دارن مالیات میدن زکات میدن چی میدن ها شما هم که دارید از این امنیت برخوردارید تازه مسلمان ها جهاد برشون واجبه اونا دارن امنیت شما را تامین میکنن شما یه مالیاتی بدید و بر دین خودتون باشیدبرای اینکه اداره جامعه هر کس میخواد از امنیت امکانات جامعه برخوردار باشه باید تو مخارج شم شریک باشه باید بدین قدم تاکید داریم تو قرآن نداریم مواظب باشید ظلم نشه اگه کسی چیزی نداره ازش نگیرید لباس کسی را نگیرید چیو نگیرید خیلی محدود و حساب شده طبق تاکید جای خودش جای خودش ولی اصل اینکه تو آیه اومده اینه اهل تابی که تو اقلیتن تو کشور اسلامی می‌تونن بر دین خودشون باشن ولی به شرط اینکه خاضعانه بیان و تو مخارج کشور شرکت بکنند همونطور که مسلمونا مالیات دارن میدن اونها هم باید یه مالیاتی بدن اونا اعتقاد به زکات که ندارن اسمشو گذاشته جنسی نه بسیاری هم اینو گفتن ساقرون یعنی همینه چرا ایشون عرض کنم خدمتتون که ببینید حرف اینه اینجوری بهش نگاه کنیم اتفاقاً مثلاً یهودی‌ها اوضاع بسیار اسفناکی داشتن قبل از اسلام یعنی از حدود ربع آخر قرن چهارم ۳۰۰۸ امپراتوری پراکنده بودند یک امپراطوری روم یک امپطوریوری ایران از این زمان هر دو امپراتوری امپراطوری روم اعلام کرده بود تنها دین قانونی مسیحیت امپراتوری ایران اعلام کرده بود تنها دین قانونی زرتشتی ببر مثال یهودی‌ها نابود میشن اسلام فرشته نجات بود برای یهودیا هر جا اومد دین آزاد کرد اسلام که اومده میگه بر دین خودت باش فقط امنیت که برات تامین میکنم تو از اینا شرکت کن اومد منت سرم نذار ها برای پولی که میدی حرفم اینه یعنی این خواستن زمینه بگم زمین یعنی یعنی با احترام نه با منت چون چیزی که دارید میگیرید بیش از اون چیزی که دارید میگید او چیزی که میگیرید بیش از اون چیزه شما و ما اومدیم امنیت با احترام و با خضوع بیار بده منت سر حکومت نگذار و بده مقصود اینه برخی از فقها برخی از فقها فتواهای دیگری دادند که ناجوره وم ساقرون خاکسارانه ترجمه میگن فلانیه آدم خاکیه یعنی متواضع دیگه از صغیر نمیاد خوب باشه از ریشه لغویش کوچک بودنه یعنی متواضعانه خاضعانه بسیار مهمتر از اون چیزیه که تو میگی بحث سومی داشتید من یه لحظه فراموش کردم یادم بیار این اتفاق حضرت ابراهیم یا حضرتی که در حقیقت اینها اون قضیه حضرت ابراهیم علم گریسه خرد ستیز نیست چرا اینجوریه ببینید خرد ستیز اینه مثلا یه همچین چیزی که من بگم این پلاستیک هم هست هم نیست اما اینکه همین الان تو دست من این پلاستیک تبدیل بشه به مارمولک اصرار نکنیدا انجام یک کلاسی تدریس بحث میکردم درباره اش یک دانشجویی بود شلوغ بود و خیلی هم اذیت میکرد و خیلی هم شوخی هم میکرد و اینها گفت استاد معجزه تو چیه گفتم معجزه من اینه که یکی مثل تو را تحمل میکنم این خودش معجزه است که تحمل میکنم ببینید اینکه عقل نمیگه این محالی رخ میده ما حال رخ داد که این تبدیل شد به چیزی مثلا یعنی نمونه گفتم که این هم باشه ولی اینکه تبدیل بشه به یه چیز دیگه این چطوره عقل نمیگیم محاله ولی علم میگه من نمونه اش را ندیدم علم میگه من مشابه این را ندیدم پس این علم گریزه علمم نمیتونه بگه نمیشه ها علم فقط می‌تونه بگه من تو طبیعت مشابه این را ندیدم بنابراین میشه علم گریز و بنابراین میشه خرد گریز همین که آتش خنک بشه برق آتش نسوزونه علم گریزه ولی خرد ستیز نیست ولی یه چیز مثلاً خرد ستیزه چی بگیم خدا جسم بگیره و بیاد روی زمین خود جسم گرفتن خدا یعنی لایتناهی محدود شدن یه چیزی هم لایتناهی باشه هم محدود باشه محاله دیگه این مثلا چیزهایی که فرمودید یه نمونه یه نمونه از خرد ستیز که ایاب الخلق بازگشت خلق به سوی شماست ائمه خلق خود ائمه جزش هستند یا نیستن خودم ائمه خلقن دیگه مخلوق دیگه اونقت چطوری خلق به خلق برمیگرده خلق به خالق برمی‌گرده خلق به خالق برمی‌گرده ولی خلق یا حساب الخلقه علیکم خدا میگه تو قرآن همه کس حسابش با ماست حسابشون زن نمونه جدای از اینکه با قرآن نمیسازه با عقل نمیسازه متشکرم بفرمایید اعتراض باشه باشه.