توجه به زندگی دنیایی

نسخهٔ تاریخ ‏۱۵ آوریل ۲۰۲۵، ساعت ۱۴:۴۰ توسط Admin (بحث | مشارکت‌ها) (صفحه‌ای تازه حاوی «[https://t.me/soleimani_ardestani/4561 فایل صوتی] متن زیر برگردان فایل فوق توسط هوش مصنوعی و بدون ویرایش، حاوی اشکالات زیادی است. خونه عقل آدمو ناقص کنه تا جا برای پیامبر باز بشه خودیم ببین چه انحراف فوق العاده بزرگی خیلی فرقه که بگیم انسان عاقله عقلشم خوب خوب...» ایجاد کرد)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)

فایل صوتی

متن زیر برگردان فایل فوق توسط هوش مصنوعی و بدون ویرایش، حاوی اشکالات زیادی است.

خونه عقل آدمو ناقص کنه تا جا برای پیامبر باز بشه خودیم ببین چه انحراف فوق العاده بزرگی خیلی فرقه که بگیم انسان عاقله عقلشم خوب خوب کار می‌کنه پیامبر اومده تلنگر به عقل بزنه جور گفتی این تو انسان شناسی گفتیم که انسان عقلش چالاک چالاکه خوبه خوب کار میکنه از پیامبر اومد برای اینکه تلنگر بزنه به عقل و فطرت این آدم امام علی اینو میگه خطبه اول نهج البلاغه امام علی کار نمیکنه به جای عقلش پیامبر آمده این زمین این اصلا دوتا دین شد یه دین دیگر شد همین کلمه‌ای که دارم میگم دین دیگرش اینکه بگیم انسان عقلش خوبه خوب خوبه کار میکنه پیامبر خدا فرستاد منت گذاشت و پیامبر فرستاد تا است میثاق فطرت پیمان فطرت یادشون بیاره و گنجینه‌های عقول را بیرون بیاره عقل و فطرت آدم بیدار بشه پیامبر برای چی اومد دین با پیامبر شروع میشه دیگه جین با پیامبر شروع میشه شما یه قبلش انسان تعریف نکرده باشی نمیتونی بگی پیامبر برای چی اومده اول باید بگی انسان عاقل عقلشم خوبه خوبه خوب کار میکنه اون موقع انسان عقلش خوبه خوبه کار می‌کنه پیامبر پس برای چی آمده ببخشید یه مقداری هم رفتم حاشیه چون من اصلا بحث امشبم یه چیز دیگریه یکی از چیزهای مهمی که بحث نکردیم و فاجعه آفریده انسان اسلام را بیان نکردیم انسان چیه تو اسلام اینکه میگم ببینید مهمه الان توی جامعه ما بخش میگه نمیگن دیوار بکشیم که آقا به اصطلاح علوم انسانی از جای دیگر نیاد منحرف نشیم چی نشیم همه اسلامی کنیم علوم اقتصاد اسلامی کنیم نمیدونم همه چی همه چی را از این نمیگن که غول حرف قالب تو جناح حاکم نیست این الان نگذریم از غرب از جای دیگر علوم انسانی بیاد و ما را منحرف کنه بچه اصل مبتنی بر این اصل مبتنیست که انسان تشخیص نداره که بفهمه چی چی خوبه که بتونه خودش تمیز بده آنچه که در غربه کدوماش خوبه کدوماش این برای اصل یعنی انسان درست بیان نشده حالا وقتی میریم سراغ قرآن وقتی میریم سراغ روایات میگی نمیگه برید از چین هم یاد بگیرید میگی نمیگه که حکمت را از منافق هم بگیرید میگه نمیگه حکمت را از مشرتم بگیرید با همون روایات ما پس انسان قدرت تمیز داره اگر داره بزار حرف را هم بشنوه میتونه بفهمه چیش خوبه چیش بده میتونه انسان بفهمه پایه است تا این قضیه انسان را درست نکنیم حرف های دیگری که میزنیم کلش نامربوط و شده این مصیبت انسان شناسی را بحث نکردیم که پایه است یکی دیگر از چیزهایی که بحث نکردیم من می‌خوام بانک مقدار مقدمم طولانی شد بهش بپردازم شایدم یکی دو جلسه ادامه بدم دنیا شناسی بحث فوق العاده مهم قبل برای اینکه یه مقداری ذهنتون را تلنگور بزنم و ببینید چقدر این بحث مهمه مکاتب الهادی جدید که در غرب به وجود آمده به خاطر چی به وجود اومده نادیده بگیرید چرا به چیه اسلام گیر داده به چی ادیان گیر داده چی ادیان را نادرست دونسته که گفته دین افونه ملت هاست یه چیزی را نادرست دونسته که میگه دین افیون ملتهاست دین باید کنار گذاشت دنیا شناسیه ادیان به دنیا شناسی ادیان گیر داده از من می‌پرسید آیا درست گیر داده گیری که داده اشکالی که کرده حالا بنده‌ای که اجمالاً ادیان مختلف را باهاش آشنا هستم اشکالی که مارکس میکنه و میگه دین افیون ملت هاست این حرف درسته یا نه درسته بزارید یک حرف شگفت انگیز بزنم من که متهم به همه چی ها بزار پس بگم حرفش کاملا درسته کاملا درسته قرائت رایجه همه ادیان موجود جهان افیون ملت کاملا درست یعنی چی یعنی نمیزاره زندگی دنیاشون را درست بکنند نمی‌ذاره مزاحمه مانع درست کردن زندگی دنیای خودشون هست ما نه اکنون یعنی آدم را مثلا بی خیال میکنه تصویر میکنه چی میکنه که واقعیت ها درد که هست درد بزرگترین نعمت درد بهترین نعمت اگه درد نباشه من دستم اینجاست اینجام بخاریه یک ربع دارم سخنرانی می‌کنم یک ربع بعدم دستم نیست درد که باعث میشه دستم را بکشم درد چیز بدی نیست حالا اگه یک کسی یا آمپولی به من بزنه اینجا که درد را حس نکنم پیش میاد دستم از دست میدم دستمو از دست میدم خدمت به من نکرده دین یه همچین کاری میکنه با انسان ها درست گفته درست گفته من مسیحیت این کار را میکنه کار را واقعا آینه هندو من دارم ادیان بزرگ را میدم ادیان مسیحیت دین اول دنیاست به لحاظ جمعیت حدود دو و نیم میلیارد خیلی گستا اسلام دین دومه حدود دو ملیت بیشتر از ۲ میلیارد هندو و اینها بودا هندو اینا میشن دین سوم چهارم گاهی هم آمارشون دقیق نمیشه داد به دلایل مثلاً حرف از حدود میلیارد بعد از این چهار تا دین که به پایین اومدیم دیگه صحبت میشه پایین میلیارد چند صد میلیون یا چند ده میلیون و کوچکترینش کوچکترینش آیین زرتشته که ۵۰۰ هزار آره کل دنیا کوچکترین دین دین زرتشته به لحاظ جمعیت که میشه ها یه بحثم اینه تو دنیا که دین را تعریف می‌کنند آیا بهائیت را باید از ادیان حساب بکنیم یا نکنیم اگر از ادیان حساب کردیم از ادیان زنده حسابش بکنیم یا نکنیم خب تو ایران من یه کتاب دارم به نام ادیان زنده جهان خیلی وقتا خواستم یه فصل بهش اضافه کنم که چرا اضافه نمی‌کنیم ولی دلیلش اینه که اجازه چاپ نمی‌دن نمی‌تونم بنویسم یک دین دیگری هم داریم به نام بهائیت بنویسی فرقه ضاله من نمی‌نویسم من فقه ظالم من چه کار دارم با ضاله و غیر ذاالش و خودت فکر کن داوری نمیکنم به من میگن عنوانشو باید بزنی فرقه فرقه میگه که دین بگی آقا جینه دینه چون میگه پیغمبر جدیدی آمده وقتی میگه پیامبر جدید اومده یعنی دین کتاب جدید آمده باطلش کاری ندارم با حق و باطلش کار و نباید داشته باشم تو بحث تاریخ ادیان ها حواست این رشته اخلاقی داره من دارم دیگه نمیدونم چرا امشب قاطی حرف میزنه ایشون میگه هر عرض کنم خدمتتون عرض کنم خدمتتون که میگه من یه کتاب جدید آوردم پیامبر جدید اومده دین اسلام ولی کار با حق و باطلش نداریم حالا از جان زنده هستی یا نه خودشون میگن ۶ میلیون پیرو داریم مورخان ادیان میگن سه میلیون دارد یه مقداری هم زیاده بله سه میلیون اصطلاحا باید ادیان زنده حساب کرد اگه سه میلیون پیرو دارن از ادیان زنده هستند نه عدد دقیق مورخان ادیان ندادن ولی وقتی آیینه زرتشت را از ادیان زنده حساب کردن استقرایی من می‌بینم دینی که چند ده هزار پیرو داشته باشه از ادیان زنده حساب نمی‌کند دینی که چند صد هزار پیرو داشته باشه از ادیان زنده حساب می‌کنند ولی معیار کسی نداره واقعا دنیا شناسیشون مشکل داره و داشته خوب بیان نشد مقصودم این نیست که دنیا شناسی قرآن خوب بیان نشده ها نه همین الان آیه می‌خونم من می‌خوام بحث بکنم به بهترین شکل و صورت اینجا بیان شده تو قرآن کلاممون تو منابرمون خب شما می‌بینید فرق داره دنیا شناسی ای رئیس جمهور باشه یا او رئیس جمهور باشه این رئیس جمهور باشه ای وای رفاه مردم چیه مردم چیه چرا مردم یک رئیس جمهور شد بخورید چی بخورید نه دنیا که جایی رفاه نیست دین که نیامده رفاه مردم ایجاد کنه دین اومده آخرت شما را آباد کنه نه دنیای شما را دین برای چیز دیگه اومده با بدبختیاتون بسازید اصلا سر صدا نکنید که چرا بدبختی چرا بیچاره‌اید هیچی نگید امام شکر کنید آزمون آزمایش تو دوره ۴ سال پیش امام جمعه یکی از استان‌های رئیس جمهور بود سیل اومده میگه که بی‌عرضگی مسئولین همین ۳ تو دوره بعدی اومده آزمایش الهی آزمایش الهی باید تحمل کنید خدا آزمون‌هایی داره این بازی کردن با دین ها بازی کردن با دینه که یه جاشه تو دنیا این مسئله مهمه اگه قراره ماه بسازیم برای آخرتمون همه وقت باید اینجور باشه اون وقت باید همینو گفته اگر همینو گفته افیون ملتو هست اگر همینو گفته اگر گفته عقلتون فکرتون علمتون همه چیزتون را به کار بیندازید و رفاه براتون دنیای خودتونم ایجاد کنید اصلا باید این کار را بکنید اگه اینو گفته خب دیگه این افیون ملت اگه اینو گفته همه همتو تلاشتو بکن که آنچه را که می‌توانید تغییر بدی تغییر بده این یه بیان از کل دین ها گاهی هم گفته میشه قضا و قدر اصل قضا و قدر اصل دینه یعنی چه یعنی این دو تا جمله آنچه را که میشه تغییرش بدید تلاشبا تمام وجودت که دقیقش بدی آنچه را که نمیشه تغییرش بدی بپذیر آنچه را که نمی‌شه در دست تو نیست نمیشه تغییرش بدی ولی آنچه را که میشه تغییرش بدی همه تلاشت را بکن تا تغییرش بدی همه تلاشتو یه چیزیست که غذا نیست که تو اسلام گفته میشه من اصل مرگم فوتم امثال اینها را اصلش را میتونم تغری درش ایجاد بکنم من می‌تونم بگویم ماشینی که بنده رو اون طرف خیابون تو گاراژ پارکه می‌تونم بگویم که من می‌رسم به اون طرف خیابون توی پارکینگ یا نه من نمی‌تونم دستام نیست از تو دست من نیست که یک ماشینی اصلا حالش عادی نیست به من میزنه منم کاملا مواظبم شادی نیست به من میزنه دست من نیستم من نمیتونم ولی الان احساس درد کردم توی مثلا قلبم بگم که چون دارم سخنرانی می‌کنم سخنرانی ما ادامه بدم تا نه نه اگه احساس درد عذر می‌خوام مشکل دارم باید برم دکتر باید برم دکتر و تا به موقع دکتر رسیدگی بکنه اینو می‌تونم تغییرش بدم نمیتونم تغییرش بدم نمیتونم اونو نمی‌تونی تغییرش بدی اون که نمی‌تونی بپز هر کدوم از این دوتا را که نابجا کار کردی زندگیت میشه نادرست بد میشه اگر مرگ نپذیری نپذیری واقعیت مرد را تمام زندگیت آشفته است واقعیت باید بپذیری اگه نپذیریم بد زندگی می‌کنیم اگه نپذیریم بد زندگی میکنه ولی اگر اون چیزهایی هم که می‌تونیم تغییرش بدیم تلاش نکنیم که تغییرش بدیم اونجا هم بد زندگی می‌کنیم اونم بد زندگی میکنه نه آنچه که می‌شود تغییرش داد باید تلاش کنید تغش بدیم تو همین دو جمله دنیا شناسی اسلام را بیان کردم و یک آموزش مهم غذا و قدر را که میگن اصل دینه بیانش کردم توجه خیلی ساده خیلی ساده قضا و قدر یعنی چه آنچه که نمیتونی تغییر بدی آیا رفاه خودم زندگی خوب راحت خوب میتونم تغییر بدم یا نه این از اوناییه که میتونم تغییر بدم یا نه خب میتونم دیگه با تلاش و با پوشش میتونم دقیقش بدم آزمایش یه چیزی فراتر از این‌هاست آزمایش تو همه زندگی همه جاش اصلا کل اومدن آزمایش مال مال کسی آیا برای رفاه خودم قصد بکنم یا نه آیا آبروی این را ببرم یا نه برای وضعیت این را بزنم یا نزنم برای اینکه خودم بالا برم درسته دروغ بگم یا نگم همش آزمایشی همه زندگی آزمایش همه‌اش از لحظه ما این جمله را بگم یا نگم اینایی که نشستن اینجا اگر این جمله رو بگم خوششون میاد اگه این جمله رو بگم بدشون میاد حالا بگم یا نگم بس هر جمله‌ای که دارم من میگم آزمایش از کل دنیا ما هر حرکتی که انجام میدیم جمله‌ای که می‌گیم سخنی که میگیم کاری که میکنیم یه حرفه ولی یه حرف دیگر آنچه را که می‌توانی تغییر بدی تغییر بده آنچه را که دست تو نیست که تغییرش بدی بپذیر تسلیمش بشو تو زندگی درست بشه همون قضا و قدره ببینید چقدر وارونه میشه غذا و قدر را برای ما معنی اینجوری کردن که چی شما را تقدیرت را از قبل رقم زدن باید بپذیری دست تو نیست نه برعکس برعکس همچین چیزی ما نداریم یک سری چیزها خودمونم می‌فهمیم دست ما نیست خودمونم میفهمیم دست ما نیست یه چیزایی میفهمیم که دست ماست اونا رو تغییرش بدیم اینجوری معنی کردی افیون ملت ها نیست معنی کردیم اما اگه گفتی که همه سرنوشت ما را جای دیگری دنیای دیگری برای ما رقم زدن اگه تو وضعیت بده نمیدونم دهک پایین دهم میگن دهک فلان هستی داری تو زباله‌ها می‌گردی و زندگیت فواره تقدیر تقدیر باید بپذیری اینو گفتی دین ملت‌ها درست گفته بله گفتی نه باید ببینیم کجای کار ایراد داره که یک عده‌ای تو زباله خم شدن تعداد زیاد کجا وظیفه مون انجام خودمون ها خودمون کجا وظیفمون انجام ندادیم یا بدن انجام دادیم که نظام نظامی شد توی اجتماع که وضعیت اقتصاد مردم را به سمتی برد به صلاح درصد قابل توجهی از مردم رفتن زیر سطح فقر درصد بالا بالا ببینیم همینم شاید خودمونم مقصر باشیم شاید خودمونم مقصر باشیم یا آقای یکی از نزدیکان من می‌گفت که چرا وضع اقتصادی فلان فلان این‌جوره ها یک کمی گله کرد تو شهرستان بهش گفتم میخوای بگم چرا خب بگو خوبه گفتم تو شهرستان ما عرض کنم خدمتتون که اینقدر انتخابات برای مجلس برگزار شده حالا اون شهرستان ما یه بار بیشتر به خاطر اون انفجار حزب جمهوری یکی یه بار بیشتر نمیدونم اون روز گفتم ۱۱ بار مثلاً برگزار شده می‌شناختمش بهش گفتم تو ۱۱ بار شما به کی رای داد یکی بگو خب می‌دونست که من میدونم تو ۱۱ بار رای دادی به ۱۱ تا آخوند از یک خانواده که هیچ کدامشون هیچ تخصصی نداشتند هیچ همه رو می‌شناسم همه رو می‌شناسم مال محل می‌شناسم هیچ کدامشون هیچ تخصصی نداشتند اگر درساشونو درست خونده باشن تخصص روضه خوندن اگه درست خونده باشن کلمات رو با توجه به کار می‌برند توجه میفرمایید حواست آره همینه تخصص شما می‌برید ببینم مثلا توی مجلس خیلی جالب بود دوره همین دوره اعضای کمیسیون کشاورزی ۵ تا ۶ تا آخوند که یکیش مثلاً آخوند محل ما بود گفتم آقا این مردمی که به ایشون رای دادن ۹۹ درصدشون درباره کشاورزی خود اینایی که رای دادن ۹۹ درصدشون بیشتر ازشون ایشون بیل و کلنگ و بیل و نمیدونه فرقش چیه عضو کمیسیون کشاورزی چون بعضی کمیسیون‌های دیگه تقسیم که میشد کشور ما بالاخره بعضیاش حسابه هر آخوندی که کمیسیون اما آخوند کشاورزی با خون کشاورزی ربطی به هم داره چجوری میشه این اسما لوس کرده این یکیشو من میشناسم از نزدیک خیلی تخصص تو کشاورزی کمتر از منه چون ناباور اجدادش آخوند بودند من پدرم کشاورز بوده و بلدم کشاورزی یه چیزایی میدونم اون اینقدر نمیتونه به اون نزدیکم گفتم که خوب شما ۱۱ بار رای دادی خودت بگو کدام تخصص را داشتن که فرستادیم پس اگه مقصر خودتی بگم مقصر خودتی بیخود دادم خودتی کشاور گفتم این آقا در مورد مجلس که در مورد فرهنگم نظر میده در مورد روابط خارجی هم نظر میده در مورد سیاست در مورد اقتصاد همه اونها نظر میده همه چیز باید اونجا نظر بده تازه کمیسیون کشاورزی هم که هست من نمیدونه که آب که باشه سرازیر میره فکر میکنه سر بالا میره یه خط کشاورزی بلده خب اینجوری می‌خوام بگم نه یک نکته هست ها تصمیم دارم یک سخنرانی تو این تهران بکنم یه بیماری کشف کردم من یه بیماری کشف کاشفم اسم منو تو کاشفان ثبت بکنند او بیماری میدونه اسمش چیه بیماری تلسکوپ یعنی چی ما با تلسکوپ دنبال مقصر ها میگردیمورها اسکول نمیایم بگیم چقدر خودم مقصرم چقدرش خودم مقصرم شاید گفته باشم معتاده همه دنیا مقصرن تو اینکه معتاد شده خانواده اجتماع زغال خوب دوست ناباب همه چی مقصره از خودش تقصیر نداره واقعیت ببینیم کجا خودمون مقصریم ما خودمونم سرنوشت خودمونه رقم می‌زنیم خودمون ما با تلسکوپ دنبال مقصر این فقط تو چی نیست ها ما وقتی میگیم منفی یک کلمه دینیه دیگه ما با تلسکوپ دنبال منافق می گردیم هیچ وقت فکر نمی‌کنیم که یه درصدی خودمم منافقم خودمو وارونه نشون میدم دیگه یه درصدی خودمم منافقم یه درس مشرک کجاست با تلسکوپ ببینیم تو کدام کره مثلاً یک کسری بود ساخته با چوب یا خرما داره می‌پرسته اون دنبالش می‌گردی مشرکونه که این میکروفون براش اصالت داره یعنی نمی‌خواد این میکروفون رو از دست بدن نزدیک‌تر از این هم کسی که این خود این موضوعیت داره این تریبون میکروفون را از دست ندم اگر فلان جمله حق را بگم این میکروفون را از دست میدم درسته اگر فلان اگر فلان جمله باطل را نگم این میکروفون را از دست میدم تلسکوپ را بگردونم طرف خودم ببینم خودم چه کارم اگه بخوام جامعه درست بشه از خودمون شروع کنیم خب عرض کنم خدمتتون که بحثم دنیا شناسی بود ببینید من بحث را ادامه میدم و انشالله جلسات بعد بله در سوره قصه است یا قصص بفرماد دار الاخره من دو سه تا آیه‌ای که می‌خونم به نظرم آخرت شناسی و دنیا شناسی قرآن مجید را و حضرت محمد صلی الله علیه و آله رو به خوبی بیان کرد به خوبی بیان کرد ببینید وبتغ فی ما تا کلاه دار الاخرت در آن چه که خدا بد عطا کرده زندگی اخروی را جستجو کن در پی عشق باش بساز زندگی ولی فوریا دنیا سهمفراموش ولی دنیا خوب زندگی کن درست زندگی کن به فکر رفاه خودتم باش فراموش نکن نصیبت را از دنیا بله و بله سوره چی سوره قصص آیه ۷۷ که الان دارم میخونم فوری بعدش دوباره میگه و احسن کما احسن الله الیک نیکی کن همونطور که خدا نسبت به تو نیکی کرد پند اخلاقش بد میگه که ولا طبق الفساده فی الارض در پی فساد در زمین نباش را رعایت کن اخلاق را رعایت کن حقوق انسان‌ها را زیر پا نگذار مصداق‌های فساده این کارارم آخرای ان الله مفسدین خداوند مفسدین را دوست نداره اگه ما بودیم و همین یه آیه ازش چی فهمید ما تو این دنیا زندگی می‌کنیم نعمت‌های این دنیا در اختیار ماست دغدغه اصلیمون باید آخرت باشه ولی زندگی اینجامون را هم حتما باید خوب خوب قدی که می‌تونیم درست کنیم میگم فراموش نکن نصیبتو از دنیا پس دنیا باید چی باشه و و بعدشم بفرماد نیکی کن کما اینکه خدا بهت نیکی کرده و قدم فساد نیاد میشه زیاد داریم همه دینداری رو تو یه آیه بیان میکنه همه چی همینه مگه کسی همین آیه را بهش عمل بکنم اگر دغدغت ای دنیا بود مشکل میشه نمیتونی دل ازش بکنی دیگه مرگ رو نمی‌تونی بپذیری اگر عاشق این دنیا بودی مردا نمی‌تونی بپذیری پس اون چیزایی که باید بپذیری نمی‌تونی بپذیری اگر آخرت باشه و اصلا توجه دنیا نداشته باشی آن چیزهایی را که باید تغییر بدی تغییر نمی‌دی هر دو تا با هم کنار هم خیلی قشنگ آیه بعدم دو تا دستور یک انسان‌ها نیکی کن به انسان ها تا میتونی از ظلم کار دیگری هم هست که من باید انجام بدم می‌فرماد که یک آیه رد میشم یه آیه این آیا در سیاقی که داره در مورد به اصطلاح صحبت میکنه که اشتباه نکنم فقط الله یا لیت لنا مثل ما اوتی عظیم اونایی که عاشق زندگی دنیا هستند کاش اونایی که به داده خدا به منم اینجا صحبت سر اینه کنار هم بزاریم کلمات را دنیا را باید یه چیز دیگه است آیا عاشقشم باید باشی فرد فرق بین این دوتاست دنیا را درست بکن ولی عاشقش نباش انسان عاشق یک چیز میتونه باشه توی دل دو چیز نمیتونه انسان نمیتونه عاشق دو دو هم دنیا عشق اصلیش باشه هم آخرت عشق اصلیش باشه ولی به دنیات هم بپرداز میگه که اونایی که آها گفتن ای کاش ما هم اونا را داشتیم اما آیه بعدی را ببینید و قال الذین اونایی که بحرین از دانش دارند یه چیزایی می‌فهمن اونا میگن که ولکم وای بر شما ثواب الله خیرلمن عمل آمنه و بله والله یلقاها علت صابرون میگن نه نه چرا آرزو کردید که قارون باشید اون که پیش خداست ثواب خداوند بهتره که البته فقط آدمای که سابقا حاضرند هزینه حق پرستی بدن به دست میارن یه کلمه داریم به نام ذوق که ازش سوء استفاده زیاد شده کسانی میگن زهد یعنی چی ترک دنیا ترک دنیا یکی از کلماتی که اشتباه معنی شده زهد یعنی از دنیا نهایت بهره را بردند ولی در عین حال عاشقش نشدمی یعنی خوب خوب از دنیا استفاده بکن رفاه ایجاد کن برای خودت با تلاش با پوشش با فکر یک مهمتر از تلاش ها فکر مهمتر از تلاش خیلی ها تلاش میکنن ولی چون فکر ندارن زندگیشون هم در کسی که هم تلاش میکنه و هم فکر داره تا خونه خوب داشته باشی ماشین خوب داشته باشی وسایل خوب داشته باشی اما البته همه جا دوتا نقطه را فراموش نکن ها همه این چیزهایی که داری خدا بهت داده خوب احسان کن آیه برای رسیدن به همین مواهب دنیا هم ظلم نکن اینم گفت دعاییا آدم که میکنه ظلم که میکنه برای چیه برای رسیدن به دنیا چه حقوق دیگران را پایمال می‌کنه که به دنیا برسه اون کسی که عاشق دنیاست اون کسی که عاشق دنیاست به دیگران ظلم می‌کنه که به دنیا برسه این نباشه خوب تو دنیا زندگی کن همه چیز را درست کن تلاش بکن ولی عاشقش نباش چرا چرا عاشقش نباش تو خدا گفته چون پیغمبر گفته چرا عاشقش نباش برای اینکه همه می‌دونید که ازتون میگیرم آنچه که امروز داری شاید فردا ورثه دارن سرش سر و کله هم می‌زنن هیچکسم یادت نیست هیچ کس هم چی است من ببینم کلمه رو خوب نمی‌شنوم باشه میشنوم بعدش فقط فکر می‌کنم و میگم جواب ببینم عرض کنم عاشق نباش بهترین ماشین تهیه یه چیزم حواست باشه همه بهترین ماشینه خوبه چقدر راحت باهاش میری ممکنه آلت هم باشه ها همین باعث باشه که جونت را بگیره هم تهیه‌اش کن زندگی کن هم عاشقش نباش عاشقش نباش که نتونی دلش بکنی عاشقش شدی اون موقع همه چیزا پاش می‌ریزیا برای اینکه از دستش ندی قطار میکنه تمام کنم با یک قرآن ابراهیم خلیل گفت چیفلین اون چیزایی که از دست آدم گرفته میشه ارزش عشق ورزیدن نداره چیزی که غروب میکنه یعنی چیزی که از دست میدیم ارزش عشق ورزیدن یعنی نه یعنی من عاشق چیزی که از دستم میره نیست خب معلومه عاشقش باشه اصلا چیز پیچیده نیست نهال باید دنیا را هم ساخت ببخشید تشکر می‌کنم موجود پیدا کردم در مورد ظهور با این صحبت و اینکه ایمان خیلی قشنگ بود ظهر را معنی بسیار متشکر از امام علی علیه السلام بود زاهد کسیه که مصیبت‌ها را کوچک به شماره درسته اهمیت نداشته یعنی از دست دادن یک چیز او چیزهایی که از دست میدی خیلی براش نگرانش نباش همه نگرانی ما که یعنی گردن نهادن به حقیقت ایمان یعنی گردن نهادن به حقیقت چه باعث می‌شود که ما به حقیقت گردن ننهیم بانک درونمون میگه باید به حقیقت گردن بنگریم همه دغدغه های ما اینه اگه این دوتا مسئله را بهتون حل کنیم و حقیقت هم مومن واقعی و یک دو مشکل ما یه چیزایی داریم میترسیم از دست بدیم یه چیزایی نداریم دوست داریم به دست بیاریم می‌ترسیم به درس آنچه را که داری می‌ترسی از دست بدی عقل را زیر پا آنچه را که نداری می‌ترسی به دست نیاری زیر پا می‌گذاری که نماینده مجلس بشی وزیر بشی یا زیر پا میذاری که وزارت تو از دست ندی نماینده از دست ندی غیر از این دوتا چیزی نیست که غیر از این دوتا چیزی نیست که فرمایش امام اینه من اون موقع فرمودید شما درست نمیشنیدم ولی فرمایش امام گفت که ایمان به چهار تا رکن داره حالا یک سفر علامت زوجین علامت چیزی از دست دادی خیلی پریشان نشی یه هفته دیگه ندار این پستی الان یه هفته دیگه نداره دیگه نداریم دولت آدم زاه که برای چیزهایی که از دست میده خیلی ارزانه نمی‌گیریم از دست این مشخصشه امام فرموده ببخشید همین سوء استفادهببینید این راجع به همه چیز داریم نیست که بگیم خداوند چه جوری میگفت امام علی چه جوری میگفت هرجوری گفته بشه آدم‌هایی که می‌خوان پیچوندن پیچوندن کار ماست پیچوندن کار ماست میپیچونیم تا خیلی ساده و راحتی را که پیامبر حالا اگر قضیه درست من نمیخوام بگم این داستان درسته که میگم که میگه آقا این عمار یاسر مثلا قضیه درست باشه من نمیخوام بگم حتما قضایا تاریخی گفت این عمار یاسر را کی میکشه خوب معنی چقدر پیچ داره چقدر معنی حرف درسته چی آوردیش تو میدون جنگ مردش او باعث شده علی خوب همه چیز به شما بگم هیچ کس مستمع محض نیست بزرگترین انحراف اینه که انسان مستمع باشه مستمع یعنی شنیدن و پذیرفتن اصلا کسی نباید بپذیره آقا آدما باید یاغی باشند ببخشید جسارت اصلا باید چموش بود نه پذیرفتی هیچ حرفی نباشه نباید رفت من فقط زیر حرف خودم زیر بار اگر چیزی را هر که میخواد گفته باشه هر منبری هر ترسی پیغمبری امام خمینی را ببر بهت بگم اشتباه از خودت که دنبالش رفتی دنبال کسی نرو هر کس گفت دنبال من بیاد فری میخواد اصلا خودش گمراه که میگوید دنبال من بیاید اهل آدمی که می‌گوید سخنان را بشنو سخن منم بشنو تحمل بکن خوبه بپذیر آیه قرآن که پیامبر از خدا کرده که کدوم بهتره خود شما و عقل شما عقل شما بنابراین اطاعت را آیا اطاعت هم دارین آره اطاعت خردمندانه این کلمشو یادمون نره آیا عشقم داریم عشق خردمند اطاعت خردمندانه پیروی خردمندانه تعبد خردمندانه چون همه خردمندانه از خردمند حرف را بشنو خردمندی چون آدمای فوق العاده بزرگی که حرف های فوق العاده پره زدن تو دنیا خیلی زیاده این جمله را توجه کردید چی عرض کردم آدمای فوق العاده بزرگ حرف های فوق العاده بد زدن دانشش بالاست تحولش بالاست ولی خطا فکر نکن خط فکر کردی فلانی خطا نداره و من باید دنبالش بیفتم یکی از حالا این دیگه این حرفا وسایل سیاسی و اینا که پیش میاد که از نزدیکان ما میگفت اگر فلانی بره جهنم منم میخوام برم این راحت من غیر از جهنم هیچی نیست که خودتو بسپاری به دیگران عقل و خرد خودت را تعطیل بکنی راه به دوزخه حتماً حتی اگه درست عمل کرده باشه حتی اگر درست عمل کرده باشید اگر درست عمل کرده باشه حق پرستی نکردی ها چون هست عمل نکردی ها چون این آقا گفته عمل کردی حواستون ببینید پاداش به کی ایمان چیه ایمان حق پرستیه تصمیم حق بودنهای که میگه فلان کسی که مثلا بالا نشسته اگر بره منم می‌خوام برم دوزخ به این حد میگه فرض کنیم همه کارهاش درسته خوب عمل کرد اصلاً روز قیامت که شد همشو همینجور باید عمل میکرد ولی این عملت هرگز از روی حق پرستی عمل مومنانه نبود حق پرستارانه نبود باطل پرست بود به باطل پرستی که پاداش نمیدن ارسطو پاداش میدن شما درسته که این کار خوب را کردی ولی این کار خوب را نه از این جهت که تشخیص داده خوبه انجام دادیم از اون جهت که این آقا گفت انجام داد چون خوب میدونستی تشخیص دادی انجام دادی شما مومنی عملت مومنانت حق پرستان است پاداش داری ولی اگر گفته انجام داده همین الان میشه مصداق باطل پرستی میشه مصداق شرک یکی از انواع شرک شرک در اطاعت شرکت در اطاعت یکی از انواع شرکه چرا به این معنا که از یک موجود باید اطاعت محض کرد موجود چیه موجود نه حقیقت الحقایق حقیقت مغز اول گفتم غیر از حق نمی‌گه و غیر از حق نمی‌خواد همون اول گفتن باطله میگم نه خود خدا باید کرد چون حقیقت الحق حقیقت محضه پس از حقیقت محض باید تبعیت کرد غیر او چی پیامبر پیامبر خدا داره از خدا منم می‌سنجم اتفاقاً ۱۰ سال ازش پیروی کردم غیر از خوبی ازش ندیدم امروز دستور به جنایت داد می‌فهمم که همه این ۱۰ سال اصلاً همه این ۱۰ سال دستورهای خوب داد حرفای خوب زد که این حرف آخری رو بزنه یک دروغ بزرگتر چیکار میکنه سگ راست راست میگه تا ۱۰۱ دروغ وحشتناک باشه کلاهبرداری کنه چیکار میکنه اول خوش حسابیش را به شما نشون چی میشه چی میشه زودتر حتی درست کنم برو زودتر بگیر تا اون موقع کلاه می‌ذاره تا ناف وقتی میخواد کلاه بذاره ناف آدمی اول اونجوری پیش میاد و بعد اون که میخواد چند هزار میلیارد اختلاس بکنه چی بکنه وام بگیره و نتیجه در بره یا چی مدرسه سازی شروع میکنه مسجد سازی شروع میکنه تا خیر بشه چند صد میلیون یا چند میلیارد خوبی می‌کنه کارت خوب تا چند هزار میلیارد درسته آقای خمینی حرفش درسته اینا اشکالاتی داشتن ببینید یه شعری داره مولانا ای برادر تو همه اندیشه همه وجود اندیشه کردن یعنی خود را از بندها گسستن اصلا یه آدم اندیشمند مشخصش اینه تاثیر جو نمیشه مهمترین ویژگی آدم یه ویژگی هستند مهمترین ویژگی اسیر چیه فضا چیه اول انقلاب حرف‌هایی زده دو فضا که الانم به درد میخوره این اندیشمند بوده اما کسی اول انقلاب حرف های زده که الان وقتی میبینه خنده داره درسته یعنی اندیشه من نبوده آدم اندیشمند فقط تجربه هستند خودشونو به دیگران نمی‌سپارند و اندیشه می‌کنند تو همون جوونه حرف زده که ماندگاره و همین الان به درد میخوره قبول دارم بسیاری از ماها نمیتونیم اسیر جو نباشیم جو گیر میشیم ما هم شاید شعار داده باشیم آقا مصادره کن آقا قاطعیت قاطعیت شد یا یه چیز دیگری آقای شما که سال آقای فرمایش بفرمایید برای خستگی تون در بره من اینو چند روز ۴۰ سال پیش تازه ازدواج کرده بودم یه خانمی به خانم من گفته بود که یک طلبه از من خواستگاری کرده به شوهرت بگو بره من تحقیق کنه من رفتم تو مدرسه مدرسه از هم قدرتش عالی خوبه اهل عبادت اهل مطالعه استاره تلاش خوبه خوبه همه چیزش خوبه فرق بین و قاطریت رو نمی‌دونم فرق بین قاطعیت و قاطعیت را نمی‌دونه قاطعیت یه چیزه حج بازی یه چیز دیگری خوبه قاطعیت یعنی چه وقتی فهمیدی قاطریت چیه بعد از اینم که فهمیدی باطله این قاطعیت در میاد اون آقا به من واقعی بود این داستانی که نقل کردم فرق بین قاطعیت و قاطعیت رو نمی‌دونه این مشکل۱۲ امامی حوزوی هم داریم که متفاوت است ولی کلام بسیار مدون تر از کلام و یه چیزی حدود ورود عرض کنم فلسفی اسماعیلی احمد بن محمد توجه باز عرض کنم شما بهتر میدونید کسانی برس عرضم خدمتتون اینکه مطالب مربوط به دنیا شناسی یه مقداری من فکر میکنم که باید متوجه زمان هم بود یعنی اینکه تاریخ رو باید ما زمان پیامبر رو نمی‌شناسیم جامعه اون زمان به خصوص حوزه ما اصلا هرچی که اومده به عنوان حدیث قطعی گرفته دنیا عرض کنم گذانده است امیرالمومنین عمر است تفاوت زبان خارجی و مسلط دوره پیامبر محدوده بین المل زبان انگلیسی زبان عربی کتاب من فکر میکنم پدیدار شناسی خیلی مهمه یعنی اینکه ما بدانیم ما امروز نشست در ۱۴ زبان عربی هم که وارد ایران شده واژه‌هاش فرق میکنه یعنی معانی واژه ها فرق میکنه اونا هنوز تلفن فارسی یعنی سروش سروش یعنی چی یعنی خیلی خیلی فرق کرده دائم در حال جریان من فکر میکنم که ما یه بحث برزمانی داریم بحث در از اون زمان نداریم این زبان زبان ببینید علاوه نبود شما موافق رسیده به نکته در واقع واقعی تر و اصیل تر ما چاره نداریم کاری پدیدار شناسی قضیه نسبت به قضیه خیلی معروف خیلی ممنون بسیار متشکر و سپاسگزارم حرف های دقیق علمی زده بشه ایشونم که مشخصه که همینطور شادی آگاهی خوبی دارند اطلاعات خوبی دارد من شروع بکنم شما اول فرمودید که مسیحیت عصر جدید نه مسیحیت مسیحیت سنتی نظام الهیاتیش نظاممنده مثلاً تو قرن مثلاً سیزدهم و نه نظام عصر جدید وقتی به مشکل خوردن اومدن