جلسه سوم: محمد ص ، انسانی که به او وحی شد

از راه روشن

فایل صوتی

متن زیر برگردان فایل فوق توسط هوش مصنوعی و بدون ویرایش، حاوی اشکالات زیادی است.

سلام علیکم و رحمة الله

بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

بحثمون درباره محمد شناسی قرآن مجید صلی الله علیه و آله و یک نکته‌ای را یادآوری کنم که باید عقایدمون را عرضه بکنیم و اعمالمون را باورها و اعمالمون را عرضه کنیم و به قرآن مجید و اگر دیدیم که عقاید و اعمالی که انجام میدیم با قرآن مجید ناسازگار است درستش کنیم چون متن اصلی ما البته پیامبر سراغ پیامبر ظاهر متن اصلی ما قرآن مجید هست دو تا نکته را باید خدمتتون عرض بکنم و یه مقداری بحثم را یکی اینکه واقعیت اینه که باورهای ما قرآنی نیست باورهای ما قرآنی نیست ما باورهامون حداکثر حداکثر که عرض میکنم اینه که از خبر واحد زنی گرفته شده حداکثر عرض میکنم بسیاری از باورهایی که بین ما رایجه حتی خبر واحد هم براش نداریم امروز یه روایت خبر واحد یعنی خبری که حداکثر برای انسان ظنا اطمینان آور نیست گمان میاره برای انسان اصطلاحا خبر واحد سقفش اینه که دلیلمون خبر واحده و خوب تو عقاید که حالا غیر عقایدم قرآن مجید می‌فرما الحق زن گمان خلاصه از حق بی نیاز نمیکنه هیچی الحق شیعا گمان انسان را از شناخت حقیقت برای شناخت حقیقت کافی نیست شما بپرسید که از من که این رساله عملیه که ما عمل می‌کنیم تو بعد عملیش این رساله عملیه که ما عمل می‌کنیم مثلاً بهش برای خود اون کسی که اینو نوشته چقدر زن آوره چقدرش اطمینان آوره واقعیت اینه که اگر از خودشون هم بپرسیم می‌گویند که ۹۰ درصدش حداکثر ۹۰ درصد ۱۰ درصد اطمینان یقینی اطمینان اصل نماز و اینها اصل نماز اصل روزه اصل هرچی میشه زنی خوب اون وقت که باید چیکار کرد حالا اون یه قسمت حالا بحث محلات نیست ولی به هر حال باور را باورها را همه میگن انسان باید یقین داشته باشه احکام فرعی را احکام عملی رو آقایون میگن که ظنم کافیه ولی من کافی نمیدونم یه جاهاییه که زن کافیه کمتر از ظنم کافیه حق الله حق الله کمتر از زنم مثلاً اگه به من گفتن که سجده باید بکنی توی نماز ولی نمیدونم چی باید بگم یه روایت ضعیف داریم که میگه سه تا سبحان الله کافیه ضعیفه خب من سبحان الله را میگم مشکل ندارد اینجا هم کفایت میکنه چون حق خداست آسانه ولی همینجا که مثلا یک رو درباره حیثیت انسان‌ها آبروی انسان‌ها جان و مال و حقوق انسان‌ها بود نمی‌تونم با زن فتوا بدم با گمان بگم باید اطمینان داشته باشم راحت بگم که چون یه خبر زنی دارم فتوا میدم و بعد مطابق مردمه اعدام بشن که این نمیشه خلاف احتیاط و حتما نباید اینگونه باشه تو اون احکام عملی هم نه حرف درست نیست بله یه جاهایی درسته چون سعادت عبدالله برای تو حق الناس کاملا خوب ولی تو باور همه میگن که باید یقینی باشه من نمی‌دونم باورهای ما و باورهایی که هست توی جامعه و حتی باورهایی که خود آلمان دارند چقدرش یقینیه برای خودشون نمیدونم من نمیدونم من خودم را که میگم آره من یه قسمت‌هایی رو کار نکردم ولی تاثیری توی دین داریم نداره همین الان دیشی داشتم مثلاً جننا بگو چیه و چطوریه قسمت کار نکردن سوره قرآن هم داریم جن و در مورد فلان و اینها من اولویت برام نداشته اولویت نداشته که مقدمش بکنم و چیزهای دیگری بوده نرسیدم تو دینداری من خیلی تاثیر نداره چون من نمیخوام با جن ارتباط برقرار کنم ارتباطی نداشتم و اصلا جنی نمیشناسم ندیدم نمیدونم اصلا اگر بگن به هست فردا تو دین داریم تاثیر نداره نیست تو دین داریم تاثیر نداره از این قانون که سیاسین مثلاً خوبه که مثلاً بگن اسرائیل جن استخدام کرده که اومده مثلاً جای همدیگه رو کشف کرده خوبه خوبه برای جاهایی به کار میاد نه کاری دارم نه ارتباطی دارم و باور کنید جن زدن نیستم نه مشکل ندارم خودم فکر میکنم حالا شما نگید همه همینجور فکر میکنن همه میگن به اصطلاح چون مجنون یعنی جن زده مجنون یعنی جن زده به اصطلاح خوب یه چیزهایی که کار نکردم و تو قرآن هم هست ولی باورهایی که کار داریم به هر حال مسئله‌اش فرق داره اون ماورایی که تاثیر داره این باورها را واقعیت است خیلی هاش قرآنی نیست با همونطور که فقه ما قرآنی نیست فقهی که داریم قرآن نیست فقها با قرآن سروکار ندارند واقعیت اینه دیگه اینا راحت تر بگیم چون میتونید بگردید یک کلیپی است آیت الله جوادی آملی هم گفتن این را و خوب دیگه است دیگرانیم گفتن فقه ما قرآنی نیست ولی باورهامون بگم باورهای ما هم قرآنی است یه نقطه که دقت و جلب بکنم نکته دیگر اینکه از اون طرفش میگم ما وقتی قرآن را داریم روش دقت می‌کنیم برای اینکه بفهمیم باید مواظب باشیم که اعتقادات خودمون را به دست آوردیم احیانا از روایت احیانا از خبر ضعیف احیانا از چیزهای مشهور یه چیزهایی از جاهای دیگری باورها به اصطلاح اینا را تحمیل به قرآن نکنیم خودمونم منطبق با قرآن کنیم نه اینکه تحمیل به قرآن کنیم قرآن را مطابق خودمون کنیم خودمون را باید مطابق قرآن کنیم و خیلی مهم است و این بحثی که می‌خوام بکنم خب اینجا خیلی مهمه ما داریم درباره بالاترین شخصییت صحبت می‌کنیم بالاترین انسان اینکه میگم بالاترین انسان همین جا عرض بکنم بالاترین انسانی که به ظاهر متن ما متون ما معرفی می‌کند وگرنه تو من اینجوری نیست که بگیم یه کسی بهش بالاترین مقام داده شده برای این بالاترین مقام ساخته شده و دیگران نمی‌تونن به اون مقام برسند باور بنده عرض میکنم اعتقاد ندارم که پیامبر هنگام تولدش با من فرقی داشته پیامبر هنگام تولدش با من هیچ تفا و با شما هیچ تفاوتی نداشته هر چی داد تفاوت داره کسب کرده کسب کرده تلاش براش کرده و اگر غیر این باشه که ارزشی نداره اگر غیر از این باشه ارزشی نداره خودش تلاش کرده براش و خب وقتی که اینجوری شد اگر پیامبر راهی را رفته و خودش قله را فتح کرده اتفاقاً باید اینجوری نگاه کنیم که این قله فتح شدنی نیست به این بهش نگاه کنید برای ما برای ما هم فرض شدنی است و اتفاقاً من یه جای دیگری همین بحث رو مفصل مطرح کردم که پیامبر در واقع حضرت محمد صلی الله علیه و آله قبل از بعثتش یه مسیری را طی کرد که شایستگی بعثت را پیدا کرد اون مسیری که قبلش طی کرد مثل وضعیت الان ماست یعنی او هم یعنی از نظر وضعیت برای اینکه ما با یک جینی یه دینی به دستمون رسیده الان که ۱۴۰۰ سال ازش گذشته ۱۴۰۰ سال گذشته احیانا کم شده زیاد شده زیرو بالا شده چی شده تغییراتی درش به وجود اومده هرگز نمی‌تونیم بگیم که تمیز تمیز پاکیزه به دست ما الان رسیده چرا نمی‌تونیم بگیم برای اینکه مهمترین مسئله مون چیه مثلا تعلیم دینمون مهم‌ترینش چیه توحید توحید دیگه میگه بین علمای تراز اول درباره توحید دعواست دعوای جدی هم است دعوای جدی در چه حدی دعوا در حدی که همدیگر را به اصطلاح تکفیر می‌کنند و توحیدی که تو میگی اصلا به دردی نمیخوره دعوای جدی دعوای که به حدی که ظرف همدیگر را آب خوردن آب میکشه به این حد دعواست حالا کدومشون میگن نمیشه درست بگن یا یکیشون درست میگه یا هیچ کدوم درست نمیگن نه هیچ درست نمیگد بنده پیدا بشه بگه آقا کل دعوای شما کل دعواتون پول دینداری من تاثیر نداره شما دعواتونو بکنید ولی تو دینداری من تاثیر ندارم مثلا بحث وحدت وجود یا غیر وحدت وجود یا چی بحث های دقیق من به کون ذات الهی که لایتناهی ندارن نمیدونم ذات خداوند چه جوریه عقللایتناهیه و من محدودم خیلی بحث‌های این‌گونه هستا سر و قلم دارن می‌زنن خیلی بحث اینگونه دعوا بزنش باشه من به یه خدایی باور دارم خیلی هم نمیدونم فقط میدونم یه چیزهای خوب از ظاهر نمیدونم یعنی چه اول و آخر و ظاهر و باطنه و در تنهایی ندارم قبول میکنم خیلی بحث‌های اینگونه است عرض اینو میخواستم عرض بکنم که اگر تو توحید اینقدر دعواست مسائل دیگرم همش همین جوره نبوتشم دعواست تو امامتشم دعواست کدومشون درست میگن پس بپذیریم که شما نمیتونی ادعا کنید که آنچه که به دستت رسیده اسلام خالص تعلیمی که حضرت محمد صلی الله علیه و آله آورد که نمیتونی بکنی یه داره که نمیتونی بکنی هیچ مسئله‌ای نداریم توش دعوا نباشه هیچ مسئله‌ای نداریم که دعوا توش نباشه تو اعتقادات از توحید نبوت معاد نمی‌دونم پیام چی امامت عدل که اینقدر شعارشو میدین عدل خداوند بسته بندی شده تمیز دست ما اتفاقا همین مشکل حضرت محمد قبل از بعثت هم داشت دقیقا مثل الان ما دقیقا مثل الان ما با اون که دین ابراهیم خلیل علیه السلام آورده بود که کان حنیفا مسلما قرآن مجید تعریف می‌کنه از ابراهیم حنیف تسلیم حق بود مسلم بود تسلیم حقیقت بود چی بود ۲۶۰۰ سال گذشته بود ها بین حضرت ابراهیم تا پیامبر اسلام ۲۶۰۰ سال و چیکار میکرد حضرت پیامبر اسلام قبل از بعثت بررسی می‌کرد باید فکر می‌کرد باید پیامبر باطن را به کار می‌انداخت و فیلتر می‌کرد اون چیزهایی که دقیقا الان ما مثل با این تفاوت با این تفاوت که یه مقدار کار ما راحت‌تره و اون اینکه حالا حداقل به باور من به باور من یک متن فوق العاده داره متن فوق العاده دست قرآن مجید متن رو میبینم فوق العاده است این در اختیار پیامبر قبل از بعثت نبوده یه همچین چیزی و با اینکه نبوده خودشو به عبد صالح خدا دیر کرده با اینکه در اختیارش نبوده ولی خودشو به عبد صالح خدا تبدیل کرده نشون میده که چقدر اهمیت داره پیامبر باطن پیامبر باطن چقدر مهمه می‌تونه طرف تبدیل به قمار تو اعتقادات قبول دارن نه فقط پیامبر اسلام بلکه قبلش مثلا عبدالمطلب میگن که شخصیت بزرگ موحدی بوده با چی متن داشته کتابی داشته نوشته بوده چیزی که درس نمیخوند که کتابی نوشته چیزی همش با پیامبر باطل با باطن رفته و عقل و فطرت تاکید می‌کنم که اهمیتش کم نکنیم حواسمون باشه که حق نداری اونا کنار بذارید یه لحظه حق نداری نادیدش بگیری یه لحظه نادیده اش گرفتی دیگه قرآن نمیده خوب ماییم باورهایی را به اصطلاح به ارث نمی‌دونیم همون کاری که پیامبر یه همچین کاری را ما هم باید بکنیم تمیز بدیم بالاخره شما ممکنه یه چیزایی را اشتباه هم بکنیم آخرشم هیچکس حق نداره که بگه من دیگه فهمیدم تموم شد این چیزایی که من فهمیدم حق محضه درسته حسابی نه نه تا آخر عمر باید بشنویم کنکاش کنیم تلاش کنیم تا ببینیم کجاها اشتباه کردیم چون وظیفه ما به حقیقت نیست وظیفه رسیدن به حقیقت که دست ما نیست پی‌جویی است پیجویی حقیقت وظیفه ماست بابا جویی کنیم حالا اینجا یک باور بسیار مهم و یک قرآن و شخصیت پیامبر اسلام را که ما باور داریم بالاترین شخصیت وسطش یه چیزی گفتم که بر اساس متن راهیست که ممکنه همه برن من هیچ داوری ندارم آیا همین الان یه انسانی هست که همون راه را طی کرده باشه قله را فتح کرده باشه چون دیگه خیلی ساده است فهمیدنش فقط عمل کردنش یه خورده هزینه داره حالا فهمیدنش خیلی دو تا جمله ساده حقیقت برام روشن شد تسلیم میشم هزینه حق پرستی من حاضرم بدم تموم شد هزینه هرچی باشه حاضرم بگم ثابت بشه روشن بشه من تسلیم بشم همین دوتا جمله رو امام حسین گفته فرمود خیلی ساده است پس فهمش خیلی پیچیده نیست سخت نیست بتونه این دوتا جمله را بگه یعنی من هرچه حقیقت برام روشن بشه تسلیم بشم هزینه اش را هم حاضرم بدم در حد وسعم تلاش میکنم که حقیقت را بشناسم در حد در حد آدم عادی بوده رفته شده سلمان و اهل بیت ممکن بنابراین عرضم اینه که باید ما بیایم این شخصیت را که مطمئنا راه را طی کرده رفته چی بشناسیم ببینیم قرآن چجوری معرفی میکنه همش میگم قرآن چگونه معرفیش میکنه اگر جایگاهی برای حضرت پیامبر اسلام روشن شد دیگه کس دیگه رو بالا نبریم بالاتر دیگه کس دیگه رو ماموریت دیگری بهش ندیم دیگه کسی معلومه کسی بالاتره اینه من در جلسه قبل اشاره به این داشتم که بیشتر کردم که دوتا بشر من فقط فقط ترجمه دقیقش اینه من بگو بگو من فقط و فقط انسانی مثل شماها هستم فقط انسانی مثل شما هستم انسان این آیه و ما محمد الله رسول خوب محمد نیست الا رسولی که قبلش هم به اصطلاح پیامبرانی مثلاً بودن بله من را و ما محمد الا رسولان قد غلط من قبل رسول انقلاب شده که پیامبر کشته شده و اینها یه خطاب قرار میده که محمد هم یه پیامبری مثل پیامبران دیگر که قبلا اومده اگر مرد یا کشته شد شما برمیگردید به همون اجزاتون دوباره میشید نباید بشید نباید بشید خیلی حرف داره اون دوتا میگفت انسانن مثل شما این آیه می‌فرماید که این پیامبر یک یک محمد صلی الله علیه و آله رسولیست پیامبری است بله که قبلشم پیامبران اومده بودند ویژ نیست یه پیامبری مثل پیامبرانی که قبلا اومده بودند همین جا به من بگید آیا پیامبر اسلام بالاتر چه میدونم چه میدونم مثلا نیست نمیخوامم بدونم مسئله من نیستم بگم که برای اینکه نریم رو منبرها که دیده باشید مثلا میگن که ابراهیم خلیل باید بیاد به اصطلاح کفش کنه حرم ابوالفضل و توهین به شخصیتی مثل ابراهیم خلیل علیه السلام و خیال میکنیم اونو داریم نه ما حق نداریم ابراهیم خلیل الگو اسوه است طبق قرآن راه را طی کرده راه را طی کرده قرآنم قشنگ توضیح کرده شخصیتی را مسیری که ابراهیم خلیل کرده مثل ایشون بیان نکرده قرآن مجید و الگوی پیامبر کی هستا ولی میگم نمیتونم پایین تره من مسئله من نیست و دو دینداری من تاثیری نداره وقتم هم نبود کار خدام چی نمیکنم به من مربوط نیست این مسائل درست ولی یه مسئله قرآن مجید میگه بفرم محمد صلی الله علیه و آله پیامبر بود مثل پیامبرانی که دیگر همین جای نکته یه نکته مهم هرچه درباره پیامبر اسلام گفتی درباره حضرت بقیه پیامبران هم کار ندارم حداقل پیامبر است حداقل قرآن همه پیامبران پیامبر عیسی حضرت نوح طبق مبنای خودت حالا شما میگید پنج تا من میگم پنج تا بی معنی است خیلی بیشتر باید باشه چون جاهای دنیا هم خدا میگه من پیامبر فرستادم خب این پیامبران اگر مبلغ بودن باید یه پیامبر صاحب شریعتی هم اونجا بوده باشه که اینا مبلغش بوده باشد ۵ تا تو اینایی که تو قرآن اومدن بیشتر بوده بیشتر حتما بیشتر بودند که شوهر را جواب بدیم طبق قرآن باید بگیم جای دیگری در چین هم خدا فرستاده پیامبر در هند هم فرستاده در آمریکایی که جدا بوده فرستاده برای جاهای دیگه فرستاده نگید چرا پس دینشون خراب شده ها چرا دینشون خراب شده دین ما خراب شده کجاش خراب شده فقط ما بی اخلاق‌ترین مردم دنیا هستیم مردم کجایی ما دروغ میگن اوکی خیلی پس اینجور نگیم که پس چرا به اصطلاح خیلی جالبه یه چیزایی هم دارن خیلی جالبه یاد خدا هستندمی‌خوام یه حیوان شکار کنم کلی آداب به جا میارن اجازه می‌گیرند من چاره ندارم باید این حیوان را به قتل برسونم آداب بادا بعد حیوانو شکار میکنه خوب حیوان که شکار کرد به اندازه نیاز ذره از این حیوان را دور نمی اندازد یه ذره چشم خوردنی میخوره هر چیش خوردنی است بشه خوردش نمیشه خورد لباس استخوان های درشت و وسایل ابزار می‌کنه استخوان‌های ریز را گردنبند میکنه استفاده ما تعجب میکنم چرا به اصطلاح سفید پوستا با طبیعت میکنن میگه ما به طبیعت اون اندازه لطمه میزنیم که طفل به پستان مادر لطمه میزنه ما به اندازه که طفل به پستان مادر لطمه میزنه به اروپا و اینا رفتن اونجا و به هر حال ببره اجازه میگیره دقیقا به اندازه که میخواد یه ذره بیشتر نمی‌بره از اول با اجازه ما یه چیزایی دیگه اینا یک حساب کتابی داره از نعمت های خدا رو حساب و کتاب استفاده میکنه رابطه ها نماز ما می‌خونیم اصلا تو یاد خدا نیستیم بلکه اصلا تو فکریم که چه جوری کلاه نقشه و داریم پیامبر اومدن و این تعالیم زیباست به اونا دارند رو خیلی توجه بهش نمی‌کنیم که ما مثلا پیامبر مون تعالیم فوق العاده مهمی درباره محیط زیست آورده آخه فوق العاده تعالی مهمی داره در قرآن چوب تعداد آیاتی که میگه کسانی که اسراف میکنن کسانی تبزیر می‌کند موثرین مصرفین اونایی که زیاده‌روی می‌کنند توی مصرف زیاده روی می‌کنند توی مصرف اینا رو خیلی می‌تازه قرآن بهشون موضع‌ن نه نابود میکنه عذاب به اندازه ای که بدن بیش از اندازه مصرف میکنیم غذا را دور بریزیم غذا را از بین ببریم این تبض خیلی بدتره خیلی بدتر خوب پیامبر می فرماید که زمین مادرتون روایت که زمین مادرتونه و مادرتون را نوازش کنید مادر زمین مادرتونه و دستورهایی هم داریم که درخت اگه جایی درخت نیست حق نداره قطع کنیم چوب فقط اومده ظرافت هم داره یکیش تو رساله اومده بگم نمیدونم محیط زیستی قشنگه یکی اگر کسی نیاز داره برای خرج خونش که شکار کنه راه بیفته میره یه مسافرت ۴ فرسخ شکار بکنه این باید نمازشو شکسته بخونه روزه‌اش را هم بگیره اما اگر یک کسی نیاز نداره میره شکار ولی بره تفریح میره شکار شکارم میکنه میده دیگران مصرف میکنن دور نمیریزه فقرا ولی تفریق گاز این سفرش در حکم سفر حرامه باید نمازش را تمام بخونه روزش را هم باید بگیره نمازشو باید تمام بگم حالا خیلی برجسته‌اش نمی‌کنیم و خیلی آره تو رساله‌های عملی هم هست که کسی که سفر میره برای شکار نه به قصد نیاز به قصد دیگری تفریح یا چیز دیگری سفرش در حکم سفر حرام و باید نمازشو تمام بخونه و روزش رو هم بگیره خوب می‌خوام بگم اینجور نیست که ما نداشته فقط شکار را گفتم نه دیگه جای خودش سفر تفریح لازم شکار برای تفریح کسی که میره تمام سفرش میگن در حکم سفر حرام سفر حرام بره سفر میره که مثلاً مشروب وارد کنیم این باید نمازش را تمام بخونه روزه‌اش را هم باید بگیره و سفر چون سفر حرامه اون وقت سفر برای شکار تفریحی در حکم سفر پس پیامبر اسلام پیامبر یک پیامبر مثل پیامبرانی که قبلا بودند نه بالاتر هر داوری که راجع به حضرت موسی تفاوت اساسی ندارن یه چیزایی تو ماموریتشون ممکنه فرق بکنه متناسب با زمان ها مسئله تناسب زمان حضرت عیسی با پیامبر اسلام یه چیزایش ممکنه فرق حضرت موسی با توجه به اون وضعیتی که بوده یه ماموریتی هم داشته که بنی اسرائیل را برسونه به یه جایی بنی اسرائیل پیامبر اسلام نبود حضرت عیسی مثلا حکومت اصلا براش ممکن نبود پیامبر اسلام بعد از اینکه وارد مدینه شدن مردم ازش خواستن که حاکم بشه امور آرزشون هیچ تفاوتی با هم به اصطلاح نداره هفت داوری عرض میکنم برای اینکه راحت پس پیامبر انسان و پیامبر مثل همه پیامبران دیگر حالا یه سوال قبل از تولدش در سال ۵۷۰ میلادی پیامبر اسلام در سال ۵۷۰ میلادی که معروف به سال عام الفیل به اصطلاح متولد شده پیامبر چه کاره بوده کجا بوده سوال مهمیه قبل از سال ۵۷۰ متولد شده کجا بوده و کی آیا خلقتی قبلش داشته یا نداشته جای دیگری نه اصلا عالم زر که اونم که میگن میگن مال همه است ولی عالمی به نام عالم زر اصلا وجود نداشته عالم زری وجود نداشته یک آیه قرآن ازش استفاده میشه که ربطی نداره یه تعدادی روایت وقتی الان برای شما هم بخونم معلومه که اینا جعلی و ناجوره مثل علامه طباطبایی دیگران هم گفتن همه این روایات مجهول و جعلیه و عالم به نام حالا سوالم اینه پیامبر قبل از سال ۵۷۰ میلادی کجا بوده چی بوده چگونه بوده شما داوری کنید دو دسته حرف وجود داره یک دسته از برخی از روایات گرفته شده روایاتش هم برخی میگن خوبه و فلان و اینها و اون اینکه پیامبر اولین کسیه که خلق بشه خلق شده قبل از خلقت جهان نورش وجود داشته چی بوده چی بوده موجودی که از قبل به اصطلاح وجود داشته با این روایات چکار کنم اگه نوبی بوده از قبل وجود داشته که چی بوده ولی پس دیگه نگو بشر و مثل حضرت موسی بوده یا حضرت موسی هم بگو نورش همه اون ۱۲۴۰۰۰ تا رو بگو که اینا نورشون از ازل بوده از کی بوده چه بوده آیه قرآن چه کار کنم که میگه که بشر مثل شما تو مثل من نیستی نورت از نور خلق شدی نور متفاوت و از قبل از خلقت و فلان و خب عرضه کنم به قرآن دیگه روایت کنم به قرآن جوجه برداشتی می‌کنی من میگم روایتی کنار میزنم میگم با قرآن ناسازگاره اگر قراره که او از جنس دیگری از نور خلق شده باشه از جنس دیگر و از باشه یه دسته دیگه عرفا هستند یه چیزی قائلان به نام حقیقت محمدیه میگن این حقیقت محمدی مثلا موجودی است که بوده و فلان من ازشون می‌پرسم تا الانم بپرسم که چی هست رفتم با کسی گفتگو کردم چی دوما خوب بالاخره یه باوری وقتی داری یا با دلیل عقلی براش داشته باشی یا دلیل یا دلیل عقلی داشته باشه برهان عقلی یا دلیل نقلی براش داشته حقیقت اونجوری یه متفاوتی از ازل بوده دیگه مثل کن بگو فقط و فقط من بنابراین کنار قرآنی نیست دو روایت که تو روایت روایت داره میگفت که دهه ۶۰ ماشینم تو اصفهان خراب شد فلان ماشین این جوونه هرچی به زبونش میومد به مردم آیت الله خمینی اون زمان میگفت هر فحش میداد به همین که داشت فحش میداد یک دفعه یک جرقه محکم ماشین زد فوری گفت ببین فلان فلان شده فوری هم جدش کمکشون اومد اعتقاد این در مورد قبل از تولد پیامبره من اینجوری میفهمم از قرآن همانطور که من سال ۱۳۳۸ متولد شدم و قبلش نبودن سالمم گفتم که بدون خیلی پیر نیستم انقدر که نشون میدم عرض کنم که قبلش نبودم پیامبر اسلام سال میلادی متولد شد با من چیزی دیگه نمیفهمم به همین باور را دارم شما باورتون جور دیگه باشه من نکته دارم کاملا ادبیاتم همه جا من همیشه دارم میگم من از عالم واقع خبر نمیدم من میگم فقط من باورم اینه من از این آیات اینو فهمیدم همینو دارم گزارش میدم شما خودتون برای خودتون تصمیم هایی که فرمود که پیامبری مثل پیامبران دیگر بشری مثل شما موجود دیگری داشته و جور دیگری مثل ما نیست یا راجع به انبیای دیگر هم باید همینو بگید من نمیدونم بفهم حالا یه چیز دیگر اون طرفش عرض کنم خدمتتون که بعد از وفات چیالان عرض کردم که پیامبر یه موجود ازلی نبود خلقتش مثل همه خلقته انسان‌های دیگر بوده این راجع به حالا راجع به بعدش چی بعد از وفاتش همین آیه که خوندم و ما محمد رسول الله پس مرد میمیره میمیره مثل پیامبران قبلی که مرد بدی چی میشه فکر ایجاد کرد تا آدم از خواب بیدار شیم خورده از زمین که آیا بعدشم با ما متفاوت بنا باشه مثلا پیامبر اسلام رو اینجوری فکر کنیم که وقتی فوت کرد همه جا حضور داره همه کسرو می‌بینی در آن واحد جواب همه رو می‌تونه بدی در آن واحد درون همه را می‌دونه چیزای دیگه چشم مثل منه اگر این پیامبر بعد از وفاتش همه اینا رو می‌دونه هنگام وفاتش هم هنگام حیاتش هم میدونسته چون نمیشه که بعد از وفاتش اون وقت باید بگیم اولیای خداوند زودتر به قتل برسونید تا بیشتر توانشون ها اینجوری است یک مسئله بعدش چی میشه بعد از وفات آیا موجود همه جا حاضر علیمون به ذات صدوق صدوره دیگه همه جاها حاضر همه دانند همه توان چون میتونه پاسخ هر کس را بده یعنی بعد از وفاتش خدا میشود اینه اینجوری اگه مثل ماست و اگر مثل ۱۲۴۰۰۰ پیغمبرش مثل ماست بعدش هم این چرا مهمه که میگم برای اینکه بچسبیم به او می‌سازه سال به قبلش بیشتر برای ما مهمه قبل از ۲۳ سال عرض کردم چون حضرت قبل از رسالتش قله را فتح کرد قبلش قله را فتح کرد حالا بگیم مثلا تا دب سالگی ۴۳ سال بچسبیم با تمام وجود اگه می‌خوایم استفاده کنیم از این شخصیت بچسبیم به این ۴۳ سال مثلا و هرچی می‌خوایم از او درس بگیریم و خودمون را بسازیم درست کنیم راهنمای خودمون قرارش بدیم الگو و اسوه خودمون قرارش بدیم قبض و بد را داوری و ندارم ها من میگم اصلا رد نکردم ها میگم مثل مثل حضرت موسیست مثل حضرت عیسی مثل حضرت موسیست دیگه مثل حضرت عیسی رو متفاوت میدونی با بقیه آدم پیامبر اسلام طبق قرآن بعد از مرگمون حضوری هم داریم جایی که چقدر روحمون چگونه است فلان نمیدونم ولی اینو میدونم همه جا حاضر نیست نمیشه همه چیزو نمی‌دونی همه چیز دونستن مال خداست در انسان برای خدا حتی بعد از وفات پیامبر پیامبر شما نگاه بکنید این را بگم اولیای خداوند را مثل امام علی مثل پیامبر چقدر ما به اون دوره زندگیشون چسبیدیم و چقدر به قبل و به نظر من ما بیشتر به قبل و بعدش چسبیدیم اونجاهای چیزی داریم جستجو می‌کنیم هرچی جستجو می‌کنیم بعد داریم جستجو می‌کنیم قبل جستجو می‌کنیم این دوره‌ای که زندگی کرده اونجا کمتر جستجو میکنیم و این باعث شده که به نظر من دین ما خراب بشه خوب ببخشید که خسته تو کردم یه صلواتی مرحمت اللهم صل علی گرفته جسارت نکرده بسم الله الرحمن الرحیم جناب آقای سلیمانی تفسیر موضوعی دارن انجام میدن ولی در تفسیر موضوعی روش های داره اگر ما در تفسیر موضوع یک آیه را بیان کردیم یا دو آیه را بیان کردیم و گفتیم این برداشت صحیح نمی‌تونه حداقل می‌تونیم این ادعا رو بکنیم که میتونه برداشت صحیح نباشه روالش اینجوریه اگر قراره که ما در تفسیر قرآن اونم موضوعی یک موضوع رو بررسی کنیم باید ابتدا تمام آیات رو بیاریم ادله موافق و موافق مخالفم ذکر بکنیم و به قول آیت الله جنگ نباید بحث بکنیم من تو درس ایشون نبودم ولی عرض میکنم که گاهی وقتا ایشون در بحث های که داره ارائه میده ادله مخالف اصلا تقویت میکنه میگه این چهار تا نکته هم نگفتن توش هست من یه زمانی جلسه شرکت میکرد محمدرضا جعفی جعفری شیخ بود و عراقی بود و فوت کرد الان خدا رحمتش کنه عدله مخالفین در این قسمت این‌هاست بعد ادله موافقم میگفت بعد برداشت خودشو بر طبق یک ادله‌ای بیان می‌کرد من این رو این یه تیکشو خطا رو شما بزرگواران جسارت در کلام ما پنج نوع گفتگو داریم ایشون توی قسمت مسلط است ما روش گفتگو ما بلد نباشیم دچار گرفتاری های در فهم بعضی از مطالب میشه ببینید اگر ما قرار شد یه دوتا مغالطه و الان دوتا مغالطه شکل گرفته یه مغالطه مصادره به مطلوب یه مغالطه نقل ناقص خب اگر واقعاً شما قراره که مثلاً تمام شئون پیغمبر رو بررسی بکنیم ابتداش باید همه آیاتشو بخونید خدمتتون میکنیم اینجوری نیست خیلی بالاتر از اینه نمیخوام الان من وارد این بحث نمیخوام بشم ولی اگه وقت باشه آدم جا داره بررسی بکنه یه نکته دیگه اینکه ببینید جناب آقای سلیمانی شما در تفسیر آیات ابتدایی در تفسیر آیه ابتدایی سوره متقین گفتین آقای فولادوند گفته اینکه کتابیست بدون شک راهنمایی بعد فرمودین که از کجا آورده یعنی به اصل آقای فولادوند اعتراض کردیم فرمودین من تفسیر نمیکنم و تفسیر بیشتر اگر اشتباه نکنم فکر کنم بیشتر قرآن یه خورده مهلت کرد یعنی سقف فهم کرد ولی شما در آیه ۱۱۰ سوره مبارکه کهر از بحث علو بالا بردن پیغمبر و از این صحبت خیلی قشنگ بیان میکنه اگه کسی دنبال این باشه که خدا را قبول داره مشرک نباید بشه با چه استدلالی میشه این شعر رو به این نسبت داد که کسی پیغمبر خودش بره بالا غلو کرده اولا البته در معیار غلو کاملا به این شکل نیست که هر گفتی خداوند بهشون قدرت پیشنهاد می‌کنم حتماً شما گوش گفتگو بکنید منظور یاد بگیرید نحوه مکالمه داریم پنج مکالمه خوب یاد بگیریم استدلال یا برهان جدل خطابه شعر و مغال اگر در فهم بعضی از یک سال حدود چهل و چند ساله داریم با یک افرادی فرار کرد این نکته مهمه و بعد معیار یه بحث بسیار کار اینه صحبت میکنیم معیارهای کسب و کار چیه معیار دین چیه تو کدوم قسمتش معیار نبوت چیه معیار عمل به احکام چیه اگر من نماز میخونم نماز من قبول نمیشه چرا قبول نمیشه ببینید پیغمبر یه شخصی مثل پیامبر اینجا شما یک مطلبی رو امام درستش قشنگ بیاریم و در آخر برداشت البته من عرض کردم خدمتتون در تفسیر سوره مبارکه آیه کاملا متفاوت جمع و جور کردن پیغمبر یکی از جا که من میخونم توبه خود من اموالم صد قدرتی نداریم نه ما هیچ کسی همچین ادعایی نمیکنه دعا بکنیم دعای آرام توضیح میده ۸۴ چرابسیار مهم در بحث امامت و نبوت بحث اطاعت امام اطاعت اگر شما اطاعت از نبوت امام آیا تو این زمینه زیاده بسیار زیاده حدود نگاه میکنیم بسیار مهمه که اگر معلومه که پیغمبر داره ولی اون اطاعت دایره نداره حداقل آیاتی داریم آیه مبارکه خدمت شما عرض شود که نور ۵۴ فقط دین داره میگه هدایت در زندگی ما احتیاج به هدایت داشته باشیم که داریم چیکار میکنیم خدمت شما عرض شود که من حالا میدونم رسول الله مگر اینکه اینجوری باشه خود شما پس ببینید اگر ما میخویم یه بحثی رو ارائه بدیم واقع بحث پنج تا گفت که عرض کردم واقعا این گفتگو خوبه یاد بگیریم من باید تمام ادله رو کامل بیارم موافق و مخالفم عرض بکنم برداشت خودم شنونده خودش انتخاب میشه اونجایی که کار میکنه با اختیار انتخاب بکنم ببخشید بسیار متشکر بسیار متشکرم که خوب زحمت کشیدید آیات دیده بودید فایل را گوش کردید و همه این‌ها جای سپاس داره ولی اولین را اصلاح بکنم آقای آقای حواستون شعر و مغال جدل خطابه اما اری همین بحث کردم که پنج تا و اتفاقا یک نوع مغالطه آوردم و گفتم مواظب باشید که کلاه سرتون نره می‌خوام مغالطه بکنم و مغالطه کردم و کلاه سرشون رفت نمی‌دونم یادشون هست دوستان نه به این چیزا می‌خوام بگم توجه هست ببینید به نظر من این فرمایشات شما نقض خود فرمایش خودتونه معذرت می‌خوام شما مهمترین چیزی که پیامبر آوردی چیه قرآن خود این قرآن را چرا باید اطاعت کرد قرآن را که والذین اذا ذکرو به آیات الله لم یخرو علیها آیه تز جمعه الانم بگم من اینجا فقط ترجمه کردم کار دیگری نمیکنه اونایی که آیه قرآن وقتی براشون خونده میشه چشم و گوش بسته روش نمی‌افتند فکر میکنن تعقل می‌کنند شما گفتید تو آیه گفته اطعت چند تا آیه گفته تعقل چند تا آیه گفته اطاعت کل آیات اطاعت به صورت ۴۹ بار تحقق تعقل تعقل تعقل نکنید درست نمیفهمید مهمترین مواخذه قرآن از انسان‌های افلا تعقلون هیچ چیز دیگری را محافظه نکرده اما این کلمه رو گفتی یعنی مثلا اگه حضرت علی علیه السلام اومده یا پیامبر اومده لب جوی آب و مثلاً بیماری وبا هم توی جامعه بوده دستش را با خاک شد و آب خورده و گفته به عجب ظرف خوبی اینا داره به نظر شما من الان وبا باشه مثلا تو جامعه مجازم بعد از دستشویی این کار را بکنم اما اطاعت بکنم اگه پیامبر با دست راستش یه دست می‌گرفت و کشاورزی میکرد من باید دست راستم بیل بگیرم توجه فرما من فقط ترجمه میکنم تفسیر شما گفتید تفسیر موضوعی یا تفسیر ترتیبی یا تفسیر چی اصلا تفسیر قبول ندارم شما اشتباه کردید تفسیر یعنی پرده برداشتن یعنی از چیزی که ابهام داره ابهام زد قرآن مبهمه که بخوام پرده زدایی کنم به همین خاطر فقط ترجمه قائلم و همین کلاس که شما می‌فرمایید گوش کردید همین فقط ترجمه اینجام ترجمه میکنم قبول ندارم که تفسیر یعنی یه چیزی مبهمه من دارم ازش پرده برداری میکنم آشکارش کتاب مبین خودش گفته کتاب مبین خود قرآن خودشو توصیف کرده کتاب مبین خیلی روشنه اگر به شما گفتن از پزشک پیروی کن یعنی اگه پزشک مثلا سیگار کشید بچه میکرد سیگار بکش خیلی روشنه که اصل قلاییه وقتی میگه از پزشک پیروی کن تو پزشکیش تو پزشکیش همون لحظه تو تلفن داره با خانمش دعوا میکنه فحش میده ناسزا میگه تو پزشکیشه همه جا از پدر و مادرت یه چیزایی خاص معلوم تعریف از پیامبر اطاعت کن نه اینکه یک پزشک یهودی رو آورد برای طبابت خود شما هم بگردی یه پزشک یهودی بیاره اینکه یعنی چه اصلاً معنی نمیده که پیامبر را اطاعت کنید پیامبرش پیامبرش چیه هدایت انسان به سوی رستگاری معنا نبوده پیامبر بیاد پزشکی یاد ما بده که کشاورزی یاد ما بده که با عقل خودمون بفهمیم پیامبر بنا بوده راه سعادت را به ما یاد بده اطاعت بکنیم پیامبرش و این روشن تمام اینایی که آقا صبر کنید آقا صبر کنید صبر کنید مکتب یک جمله وسط جمله شما نگفتم که شما بشنو دیگران هم میشنوند هم میشنوند هم داوری میکنن هیچ نه حرف بنده را من که خودم همین امشب گفتم هیچ کس حق نداره حرف منو قبول کنه که همین امشب گفتم که نه میشنوید سبک سنگین کنید عرض کنم خدمتتون که فرمودید ۴۰ ۴ سال این کار میکنه دقیقا این نیست من گاهی میشه یک سال میگذره و یه سوال جدید کسی اصلا نمیپرسه یک سال میگذره و سال جدید کسی از نمیپرسه با اینکه من الان تو هفته ۷ تا ۸ تا همه ولی یک سال میشه و یه سال جدید کسی نمی‌پرسه خب دیگه تکراری میشه برات آدم اینقدر بعد از ۴۴ سال دیگه پس اینا نه اینایی که شما پرسیدید صحبت شما کردید من بخوام داوری بکنم نه ساده حالا شما فقط گوش بده و پیچیده عرض کنم خدمتتون که ببین چون من مجبور نیستم با ترتیب شما بگم عجله نکنید شما یه آیه ای را گفتی میگم استفاده کردید آیا آخر چی بود که پیامبر النبی پیامبر مومنین اولویت داره از خودشون از خود مومنین مطل درسته قبول دارید کار به کجاها میکشه و کسانی که گفتن این را شبیه حرف شما را زدن هم سنتی ها زدن هم روشنفکران سنتی هاش علامه طباطبایی گفته روشنفکر جناب دکتر سروش گفته هر دو گفتن این مطلق یعنی چه یعنی وقتی میگه پیامبر شما از خودتون تو همه چیز تو همه چیز یعنی چه معنیش مثلا اگر خواستین لباس منو بگیره من اگه خواست جان منو بگیره من اگه خواست آبروی من را ببره همه چیزه دیگه همه چیزه یعنی مال من در دست او جان من در گفتم بهتون این را میگن مفصل از علامه طباطبایی تا دکتر سروش وسطشم میخوای هر چقدر دیگه تصور بکن همه رو کردم و حال شما که میخواید جواب بدید اگر بعد هفته آینده یه هفته فکر کردن من ۴۰ سال فکر کردن باشهاگر قرار باشه که پیامبر هرچی از مومنین همه چیزش دست او باشه مال مومنین بتونه بگیره جان مومنین بتونه بگیره آبرو بتونه ببره تهمت بتونه بزنه از کجا شما میفهمید شما چرا بفهمید عادله اگر گفتید النبی المومنین من انفسهم پیامبر اولویت داره بر مومنین از خودشون در همه چیز مطلق یعنی در همه چیز یعنی اختیار مال من نداره اختیار جان من نداره اختیار نداره اختیار فرزند منو داره اختیار همسر منو داره اختیار را داره اگر هر کاری نسبت به من انجام داد اون موقع چیه عین عدالت اون وقت چه جوری میتونی بفهمی آدمی که این اختیارات را داره این آدم آدم عادلیه اگر قرار باشه همه چی باشه هر کاری بکنه عین حقه هر کاری بکنه عین حقه من تا حالا میگفتم اگه این پیامبر آبروی منو برد عادل نیست دیگه الان نه منو ببره اختیار داد همه چیز من دیگه بنابراین نمی‌تونی بفهمی که عادله نمیتونی بفهمی که معصومه هر کاریم کرد حتی اگه اشتباه کردی خیال کردیم پیامبره آخه معصوم که نیستی شاید در این تصویر فکر کردیم پیامبره خورده مگر اینکه خودتم معصوم بدونی خلاصه رفته از این به بعد هر کاری کرد دنبالش میری یعنی جاهایی وایمیستی من دیگه این جنایته میفهمم اشتباه کردم اگر اطاعت مطلقه یعنی اگه دستور به جنایت داد جنایت میکنم اگه دستور داد که یک شهری اینجا هست ۱۰ میلیون نفره مسلمان نشدن یه بمب اتم روش بنداز مطل پیامبر بالا نبردی ها بالا بردی خودتو بالا بردی غلو در پیامبر نکردی پیامبر نگفتی خداست خودتو گفتی خدا چرا چون محال است که من اشتباه کرده باشم محال است که اشتباه کرده باشم که این پیغمبر خداست محال است که سر من کلاه رفته در پیامبر نداریم چجوری بگم این چیزهایی که شما فرمودید شاید ۴۰ سال پیش من شنیدم و حل کردم سوال است فقط شما فکر کنید ترجمه میکنه پیامبر را اطاعت کنید چشم پیامبر را اطاعت کنید تو پیامبرش همه عالم میگن عنوان خودش تاثیر داره همون طوری که پزشک برخورد اولویت داره حتی اگه نمی‌دونین آمپول تاثیری داره باید بگید چشم پیامبرم تو پیامبری نه تو چیزهای دیگر نه همین پیامبر همین پیامبر می‌گفته که اینجا اردو بزنیم آقا گوش بده آقا گوش بده معرفت داره نبی رو معرفی میکنه معذرت الف و لام معرفت میگه این نبی معلومه آقا آقا به آقا صبر کنید آقا آقای گوش بدید آقا آقای بزار آقای آقا اشتباه یا غیر اشتباه من توضیح میدم ببینید و مثال ساده زدم پزشک حرفش مهمتر از حرف خودته یعنی چی توپ پزشکیش تو تخصصش نبی یعنی آقا نیستند ال لام عهد یعنی این نبی این نبی اولویت داره و مومنین یعنی تو نبوتش اگه بگیم تو چیزای دیگه که اصلاً همه چی خراب میشه همه چی خراب میشه اون که معنیش اینه که زن مردمم می‌تونه بگیره خیلی پیامبر اولویت داره تو پیامبریشی الله رسول فقط اطاعت الله یعنی تو رسالتش چون قوتش نه تو چیزهای دیگه نه تو کشاورزی نه پزشکی نه اینکه تا اگر یک روایتی هست پیامبر نداره بیشتر منو به اهل سنت نقل کردند پیامبر اومد تو مکه کشاورزی و اینا نبود عرض کنم خدمتتون که نبود تو مدینه که نخل و اینا داشتن پیامبر فرمود که چرا گردن افشانی میکنید درد که چرا در افشانی مردمم در افشانی نکرد خرما عمل نیامد ماه بعد سال بعد پیامبر آقا تعبیر اینه آقا کشاورزی خودت تجربه کنید حالا نکته میگفتم که فرمودید اطاعت که شما اومدید وسط و حرف هم قطع شد ببخشید وقتی قطع میشه آدم از دست ببین که تعداد قابل توجه مورد داریم اینجوری پیامبر یه چیزی را میگفته میفرموده تصمیم عزم کردن که عصا این نظر شخص خودته یا وحیه حضرت ما مخالف اردو بزنیم براتون گفتن که خوب وحی یا سخن شخصی گفتم پیامبر فرمود که مردم گفتن که ما بیشتر از دو جنگ کردیم ما بیشتر واردیم ما جنگ بیشتر کردیم ما نباید اینجور اردو بزنیم پیامبر موارد متعدد اینجوری نقل شده پیامبر عالمان سنتی نقل کردن‌ها مثلاً اگه شما خواستید ببینید تو که جمع کرده تعدادشان مفهوم آیت الله منتظری نمیدونم تو جلد دو یا سه ولایت فقیه اونجا جمع کرده مواردی که پیامبر چیزی را مورد ببینید پیامبر تو جنگ خندق که خیلی در فشار بود یکی از فرمانده جناح های دشمن را یواشکی براش پیام فرستاد که اگر جنگ و رها کنید و بری ثلث خرمای مدینه رو بهتون میدم طرف وسوسه شد شبانه اومد خدمت پیامبر گفت که میرم به شرط اینکه نصف خرمای مدینه را گفت فرمود نصف اصرار کرد گفت نه میخوای قبول کن گفت بنویس بنویس علی علیه السلام به دستور پیامبر نوشت یه دفعه همونطور که داشت نوشته انصار رسیدن گفتن که چیکار دارید میکنید پیامبر فرمود یا نظر تعجب نکنید تا یه عالم سنتی مثال مرحوم آیت الله منتظری یا نظر شخصی که نظر شخصی من دیدم تو جنگ گیر کردیم داریم مشکلیم از این گرفتاری نجات پیدا کنیم گفتن اگر نظر شخصی خرما از ماست یک دین خرما یک دونه فقط شمشیر فقط شمشیر پیامبر به حضرت نوشت آیات قرآن یعنی چی کسی که باید صددرصد ازش اطاعت کنیم یعنی چه با من مشورت کنه مشورت در جایی که گاهی حرف من نمیده که معنی نمیده دو جا اومده یه جا دستورا بندم بعد کاراشونو با مشورت اداره میکنن مش تمام تصمیم‌های حکومتی پیامبر باید با مشورت مردم انجام می‌شد با مشورت مردم یعنی تخلف از دستور کجا جنگ احد پیامبر تصمیم گرفت که داخل شهر بجنگه جدی از طرح ها و اینها گفتن داخل بجنگیم که زن و بچه از بالا سنگ بریزند و تعدادی از جوانها اکثریت اومدن گفتن آقا یعنی چی مگه دشمنی بیاد تو کوچه من حواسم پرته که زن و بچه از سیر نشه نمیتونم بجنگم من می‌خوام برم تو بیابون پیامبر از نظر خودش برگشت فرمایشاتی که شما فرمودید تفسیر کردم اما نکته برخی از آیات کلیدی هستند ها شما نگو که قول اصلا با تاکید بیشتر از این نمیشه گفت بگو من بشری هستم مثل شما از استفاده کردن مگه میشه با تاکید بیش از این گفت اگر از این آیه من نفهمم هیچ آیه قرآن دیگه مفهوم نیست نه این فرمایشات که شما فرمودید تقصیر نکردم ترجمه کردم به او فقط و فقط من انسانی مثل شما هستم ترجمه نمیخواد تفسیر بکنه خرابش کرده تفسیر نمیخوام دو جا قول امروز و ما محمد الا رسول قد خلط من قبل رسول نیست پیامبر به محمد الله پیامبری که قبلشم پیامبرانی اومدن نیاز به تفسیر نداره که نفهم تفسیر کنم ترجمه کردم نیازم نداره نه ترجمه تفسیر موضوعی از قرآن مجید استفاده کنم که یک مواردی هم اول شما فرمودید اموالم صدقه بعضی از دستورات پیامبر پیامبر بعد از حکومتشه مال رسالتش نیسترسالتش که میگه بما علیک الا البلاق حکومت حاکم جاه یعنی چی مسئله حکومتی حکومت حکومت پسندیده دستور بده حکومت پسندیده و از حال روی بگردان یعنی چی یعنی چی از جهال روی بگردان از نابخردان روی بگردان چه ربطی دارد ترجمه فقط ترجمه هیچ کار دیگری نکن تو حکومت بده و به حرف جهالت میگن بزن بکش چه کن چه کن اونا چیز دیگه میخوان ها چیز دیگه میخوان انقلابی باش چه باش دستور درست بدی و از جهال از نابخردان دوری کن حکومت خیلی دستورات قرآن خدا به پیامبر داده از این حیث که حاکم اومد مدینه خب ببخشید خدمتتون آقا ببخشید اگر آقای ببخشید اگر لفظم تند شده در موضوع می‌کنیم من یه مسئله تو ذهنم اومد ما خواب رو بعضی ها پیامبر میگیرند و گاهی عمل میکن حالا بگذریم بسیار متشکر ببینید آدمای معمولی مثل ماها خواب هیچ حجتی ندارد هیچ ارزشی نداره مثلاً اگه دیشب شما خواب دیدید که امشب یک میلیون تومن به من نکن اصلا حجیت نداره اعتبار نداره ها فایده من حجیت خواب نیست نه توجه دارم این خواب های معمولی درس داره تکون دهنده ها بلوچ یه وقت خیلی سال پیش با خودم تکون دهنده بود خب مثلاً دیدم که مردم و میدونستم که مردم و بین حرف‌های رد و بدل شد یکی از حرفام این بود یکی از حرفام خیلی طولانی بود که اجازه بدید برگردم گفتن آره برای خودم درس داشت طولانی بود فلان خیلی چیزهای دیگه مهم بود بله درس برام داره تکون میده اصلا واقع نباش اصلا واقع نباشه انگار دیدم که خدا میخواست یک تلنگری بهم بزنه فلان باشه اعتبار اینجوری داره شخص آدم‌ها نه اینکه بر اساس خواب مسجد جمکران بسازی و بگی که مردم بیان تو چاه و فلان نه نه بر اساس خواب نباید کرد ولی برای خودت ممکنه درس های داشته باشی پیامبر یک وقت پیامبر خوابی میبینه که توش دستوری باید به مردم بده یعنی جز پیامبریشه یعنی پیامی را باید به مردم برسون منظور من هستا خب من حجیت نبود خوابی که با پیامبر وقتی می‌میره دیگه وجود نداره همونطور که ما می‌میریم دیگه وجود نداره ولی اون پس خواب چیه که پیامبر در خواب کسی میاد پیامبر پدر و مادرمونم تو خواب من میاد خیلی وقتا بعد از مردن هیچی نیست اعتبار نداره دیگه روانشناسا بحث کردن که خواب چیزهایی که تو زندگی بوده پدر شهاب میبینه مادرش خواب میبینه شایدم چون تو فکر اولیای خدا هست ولی باز پیامبر اگر پیامبر تو خواب یه دستوریات میگم که شاید یه جایی هم یه چیزی خداوند به خواب یک کسی برسونه که پیام بشه تکونی انکار نمیکنم خودم رخ داده باشه ولی اونچه که من دیدم توی خواب الان بعدش دوباره عادی شد ولی یه هفته حداقل آره نگران بودم پریشان بودم یه هفته احساسم این بود که پیام داشت برام احساسی خودم این بود که پیام الانم وقتی یادم میاد و صحنه‌هاش یادم میاد احساس می‌کنم پیام داشت برام منکرش نیستم ولی اینجور نیست که مثلا اگر یکی از اولیا را در خواب دیدی ممکنه داشته مثلا چرا این کار را کردی شما هم بیدار بشی من واقعا غفلت کردم توجه جلب شد میره جبران میکنه چرا ظلم به فلانی کردی میدونم هم اون همین که سر آدم خیلی چیزهای دیگه من گفتم که اگر الان صبح بلند بشم به بچم بگم که من خواب دیدم که تو را به قتل برسانم ذهبت کنم حتما میگه یا شکمت یا سرت از متکا پایین افتاده خون نرسیده جواب بسم الله الرحمن الرحیم پیامبر صلوات الله علیه هم کشاورزی شما فرمودید که در واقع از باب استحبابش درسته شما یه بخشی از فرمایشات حاج آقا شاید در واقع و از باب دفاع بکنم چون ما برای پیامبر معصومیت قائل هستیم اونجایی که اطاعت مطلق رو فرض میکنیم در واقع اون توضیحات حاج آقا مغالطه در واقع برداشت میکنیم خوب پیامبر که در واقع نه گناه است همه باشه این به نظرم میرسه که بحث های اعتقادی اخباری بیشتر تا اصولی معترضه و این بخشش به نظرم میرسه که ما خیلی باید بکنیم که ضمن ما چالش نگفتیم و من اتفاقاً عین شما فکر این جهت با شما هم نظرم ولی خوب کلی روایت هم ما داریم که در واقع در مسائل غیر در واقع حکم خدا هیچ جایی تاکید بر اطاعت مطلق نشده نشده ولی در حکم خدا اطاعت مطلق و این تقدسی همین اختلاف است بین در واقع منتظره و اخباری ها که برای پیغمبر تق به یکباره به یک روزه به یک شبه به یک ماهه به یک ساله این دعوا و این اختلاف نظر صدها ساله که وجود داره و هنوز هم از بین نرفته من از این جهت خواستم توضیح بدم که تقابل شکل نگیره ایشون از روز اول جلساتی که در اینجا برگزار کردم بحث عقل رو مطرح کردن که با عقل و با قرآن تطبی داشته اگر در واقع این رو ما دنبال کنیم همین حالا من چون رشته درسی داریم به نام حقوق عمومی در اسلام ما اصلا چیزی به نامی در اسلام نداریم اصلا در واقع اسلام برای تشکیل حکومت هیچ نسخه در واقع نکرده ولی به هر حال بعد از مکه در مدینه پیامبر اوایل جمع شدن و تشکیل حکومت و هر چی هست بعد از این اتفاق در واقع حکم میشه اینکه ما بگیم اسلام در واقع خداوند حکم کرده که حکومت تشکیل حقوق او در اسلام تجربه حکومت‌هاست تجربه اتفاقات تجربه پیامبر هستش خیلی متاسفانه در هم آمیخته است اگه بگیم بحث عقلی خب ما در دعا میگیم که پدر و مادر و زن و بچه‌مون همه در واقع فدای من اعتقاد دارم دفاع من حق دارم که برای خودم بتونم تصمیم بگیرم تصمیم بگیرم نصف داشته باشم پدر مادر من تصمیم بگیرم در واقع علاقه است اون آمیختگی است اون تربیت است من که نمیتونم منکر بشم که از در واقع پیامبر اطاعت نکنم یا براش تبصره بذارم الان بحث فقط تفکیکه در واقع اون بخشی که بدیم برمیگرده حکم خدا برمیگرده جایگاه پیامبر برمیگرده با اون بخشی که زندگی و نظرات و تجارب شخصی ائمه هستش اگر تفکیک بکنیم یه مقدار اون چیزهایی که آمیخته شده ندارم یه مقدار تفکیک بکنیم ما برای تبلیغ دین مون بهتر میتونیم در واقع جامعه امروز این رو منتشر کنیم ازش دفاع کنیم و اون بحث در واقع تسلیم بودن تحکم اینها را میشه در واقع انجام داد نسل جوان هم بهتر میتونه در واقع پذیرای دین باشه تا اینکه ما بی چون و چرا برای همه چیز تقدس چون قائل میشیم و این تقدس دامنش از پیامبر تلاش بکنیم من و شما تو این زمینه اعتقاد داریم ولی برای نسل امروز اگر این مسیر بسیار متشکر خوب مواد حرف آخر یعنی هنوز که هست ولی با طرح فرمایش یه حاشیه‌ای ما بهش بزنیم نمیشه که اون وقت دیگه اگه بگم دربست درسته که سخت خراب میشه یکی دوتا نکته آقای امام که قسمتی که ببینید اینجور نیست که ما عصمت از قبل که قرار باشه که نه نه معذرت میخوام الان تو این دنیااکثریت انسان‌ها دین دارند مدعی هستند که دارن از کی تبعیت می‌کنند از یک پیامبرانی از یک حجت‌هایی که معصومند اگر قرار باشه چشم و گوششونو ببندن اون موقع داعش چشم خیلی اشتباه کردن کسانی هم شما الان قاطع و من معتقدیم که محمد مثلاً باب قطعاً درست ولی یک کسانی فکر میکنن پیامبر خدا فکر میکنم حالت فکر میکنه حالا فکر میکنن پدر و مادرش بوده‌ها چون پدر و مادر فکر کنه که این علی محمد بود مثلاً هرچی میگه بگه اصلا تمام یا بسنجه تا آخر عمرش نه نه من این نکته رو بهتون عرض بکنم یادآوری میکنم خدمتتون کسی اومد پیش امام علی گفت که وقتی میخواستن برن جنگ سفید به امام علی کسی به نام ابو عبیده سلمانی اومد پیش امام علی و عرض کرد ما ۲۰ نفریم شک در اینکه تو بر حق یا معاویه طرف گفت که ما این کارو میکنیم از کنار لشکر میام قاطی نمی‌شیم قاطی لش کردن از دور می‌بینیم روبرو که شدید می‌سنجیم هر کدوم کردارتون رفتارتون درست بود میریم تو لشکرمون پس امام علی چه باید جواب اینو بگه فرمود اهل دین احسنت احسنت تفقه در دین که میگن همینه بسنجی امام علی هر کسی حرف تو را قبول نکرد ظالم جاعره این حرف تو را قبول نکنه ظالم جاه است بنابراین نه کسی را هم که فکر میکنم پیامبر خدا هست باز می‌سنجم ها قرآن گفته ها الذین یستمعون پیامبرم شامل میشه از آباواجدادتون از علماتون از چی اطاعت کورکورانه نکنید بیاید از من اطاعت کورکورانه کنید اینکه خیلی بی‌معنیه نه پیامبر می‌فرماد بیاید حرف منو بسنجید اگر دیدید مطابق عقل و فطرتتون بود اطاعت بکنید خب ببخشید بفرمایید معصوم که اونا که میگن خداست و بنابراین قطعا معصومه ولی من راجع به معصوم قبلا صحبت معصومه یعنی حکم خدا را درست بیان می‌کنه مسیحی‌ها غلو می‌کنند میگن خداست و هیچ خطایی انجام نمیده یهودی‌ها تقصیر میکنن پایین تر میاد یهودی ها حضرت موسی را از این کس پایین تر میارن دلیل این دلیل ببخشید من این را آقای حواستون کاملا این نکته توجه ببخشید عرض کنم خدمتتون که یهودیها به این دلیل ببینید ما مسلمانا برنامه خدا نقش اول را به کی میدیم پیامبر پیامبر نقش اول تو رستگار انسان یهودیت نقش اول تو برنامه خدا مال پیامبر قوم خداست که داره نقش اصلی را ایفا میکنه پیامبر در خدمت قومه توجه فرمودید به همین دلیل پیامبر خیلی کارهای دیگر انجام میده که حضرت یعقوب یکی دوتا چی بهش نسبت داده شده که برای ما عجیب و غریبه ولی اونجا معنی میده چون قوم رتبه اول را تو برنامه خدا داره خوب بود عرض به حضور شما استفاده کوتاه کوتاه خیلی آزاردهنده اینقدر اذیت کرد چند وقت پیش تو این مملکت کجاست دماوند کلیمانجارو اورست کشف نشده به هر ترتیب کلمه قله یعنی که پیامبر میتونیم برس پیدا کنیم قله رو نمیشناسیم ولی ظاهرا کلام آشناییه که جدیداً خیلی می‌شنوی من انتظار نداشتم حاج آقای سلیمانی با توجه به پیام‌هایی که تو کانال ولی متاسفانه من شنیدم عرض به حضور شما که یه نکته دیگه عرض کنم در مورد اینکه فرمودید که عرض به حضور شما که نکته فرمودید نگاه کنید بحث ترجمه آیات شما فرمودید البته من ترجمه ندیدم به هر ترتیب شما یک کلمه را که میگفتید پشت بندش توضیح میدهید یعنی عملا تفسیر میکردید ترجمه یعنی اینکه من ترجمه حواسمون باشه کلمه کلمه رسول کی فرستاده خدای متعال من فکر کنم اینجا واقعا تجدید نظر کرد الان توی ایالات متحده امریکا آقای بیل کلینتون در شان رئیس جمهور آمریکا قرار داشت اون ماجرای رسوایی اخلاقی پیش اومد چرا بهش گیر دادن هیچ کس نیومد بگه بابا تو رئیس جمهور آمریکایی بوده یه اتفاقی هم افتاده رئیس جمهور خوبی هم هستی همین الان اگر یه استانداری رو ما یه جایی بفرسته آیا رئیس جمهور یه استانداری رو بفرستید توی منطقه استاندار در وظایف استانداریش بسیار خبره است کارنامه داره دانشگاه همین آدمای که اینجا هستید عقلای عالم بیان بگن که خبر برسه آقای استاندار اتفاقا خیلی استاندار خوبیه تمام وظایف درست انجام داده الگوی کشوریه فلان فلان استاندار در فلان خانوادگی فلان مشکلو پیدا کرد آقای استاندار وظایف استانداریشو درست انجام میده رفته آدم چی میگن مسخره شده اینجا این درسته که خیلی آدم مجردیه در حوزه استانداری خیلی متعهده ولی کلاه گذاشته فیلم سینمایی چرت و پرت همین الان مگه ائمه جمعه نیستن در همه مسائل حرف میزنند دیگه بعد خدای متعال یک شخصی رسول از جانب خودش ارسال میکنه بعد این رسوله یه روزی بچه عربه تو عربستان بزرگ شده زندگی کرده ۴۰ سال از سنش گذشته اضافه نداره چرا نداره یا رسول الله شما فرمودید دنیا خودتون انجام بدید خرابکاری نمیشه که ما یه آقای پزشکیان اگر یه همچین کاری بکنه ایالات متحده اتفاقا بحث اصلا بحث درون دینی نیست اصلا بحث اخباری و این حرفا نیست بحث کاملا عقلانیه اگر من یه همچین اعتقادی داشته باشم با اجازتون بحث شناخت پیامبر از قرآن مطرح من مشکلم اینجاست که خدا کارش ایراد داره خدایا منو بهشت و جهنم بعد شخصی که فرستاده تکلیف من باهاش معلوم نیست من فکر میکنم حرف حاج آقا امام پذیرفتند قرار میگیره باید از جنبه های مختلف او صلاحیت داشته باشد اولین صلاحیتش اینه که در نباید حرف بزنه حرف نزنه پس این پیغمبر اگر در جایی که نباید حرف بزنه حرف زده اصل اول رعایت ببینید اتفاقی که در دوره افتاد از نظر ما که ایشون اعلام کردن رسوایی اخلاقی ولی از نظر جامعه امریکا به خاطر اینکه ایشون دروغ گفته بود فرقش در اینه که ما در واقع صورت مسئله رو در واقع کاملا عوض میکنیم دیگه روایت در واقع اون چیزی که هست باید بگه خیلی از اتفاقاتی که افتاده و هر حال تو این ۱۴۰۰ سال چیزا نداره عرض کنم خدمتتون که خواهش کنم گردن شما چیزی نیست عرض کنم خدمتتون که نه کوتاه ببینید آقایون استقلال می‌کنند نه زیاد لازمت داد بزنیم فردا بخشی از استدلال نیست یعنی حرف آدم قوی تر نمیشه مشهور آلمان ما استدلال میکنن که پیامبر های زندگی معصوم باشه چرا چون مثلا کسی الان کفتر باز داره بالا پشت بونه بیاد اینجا برای بناگه من پیغمبر شدم می‌خوام مردم بهش اعتماد نمیک یه مغالطه است یه مغالطه است که ایشون هم مرتکب کی گفته اینجوری پیامبر عادل بوده که خدا انتخابش کرده هر کاری نمیکنه عادله بعدشم هر کاری نمیکنه ولی بازم معادله تو زندگیش عادله یعنی نه معصوم ها عادله یعنی چوب پیامبر ناخواسته بخوره به بدن کسی میگید معروف که ناخواسته شما نباید بخوره ها ولی میگه نه عادله نه ناخواسته طوری نیست ناخواسته طوری نیست حتی خاصشم حتی خاصه حالا برای اینکه خیلیبه نظر شما یه پیغمبر رفته بالای کوه مختومت پیروانش گوساله پرست شدند بدون پرس وجو ریش برادرش را بگیره بچسبه او التماس کنه که آقا به خدا من تقصیر ندارم من نتونست نقل میکنه که حضرت موسی کرده نگاه نمیکنید پیامبر هم عصبانی میشه مثل حضرت موسی قرآن دیگه نمیتون عرض کنم خدمتتون آره پیامبر خداست عادله عادل خیلی مهمه عادل یعنی کسی که عمدا به هیچ کس کسی خدا و حق انسان ها را نمیکنه ناخواسته هیچ کدوم از ما نمیتونیم ادعاش بکنیم که من هیچگاه حق خدا و حق انسان ها را هیچ ضایع نمیکنم عادله یعنی معصوم نه تو زندگی عادیش معصوم عادل معصوم اما پیامبر خداست باید پیام خدا رو درسته اصلاً آدم حسابی هم بوده که خدا به پیامبری به اصطلاح مبعوثش کرده عرض کنم این نکته که راجع به آمریکا فرمودید جناب امام یه مقدار اصلاح کردند منم یه مقدار دیگه اصلاح کنم مثال تمام بشه چون یه مسئله مطرح شده من دیشب خواب دیدم خواب حجت نیست ولی خواب دیدم که از آمریکا دفاع کنم ماموریت دارم عرض کنم خدمتتون حجته مرحوم مطهری رحمت الله علیه یک جزوه‌هایی داره یادداشت‌های شخصیشه اخیراً هفت هشت ساله شروع کردن چاپ میکنن بعضیا مخالفن بعضیام موافقن چون میگن اینا مال شخصیش بوده یک روز دفتر ۴۰ برگی مربوط به سال 1338 سال تولد من خوب اونجا یه چیزی نوشته خیلی جالبه گفته این غربی ها یه چیزی دارن ما یه چیز دیگری کدومش بهتره میگیم ما میگیم یک زن با یک مرد خلوت توی اتاق نباشه خیلی حساسیم حساس باشیم چون میگه نباید رد نمیکنه ولی غربی ها میگن یک آدم را با قدرت تنها نذار ۳۸ خیلی مهمه یه همچین حرفی بزنه آخوند سال ۳۸ همچین حرفی تو ذهنش اومده باشه به نظر من اعجاز تقریبا قدرت را نه حرفش اینه که غربی ها میگن یه آدم را با قدرت تنها نسا کاملا نظارتش کن چهار چشم نظارت کن قدرت فساد میاره قدرت از این نظر این چیزی که تاکید برش میکنن اما جدای از این می‌خوام بگم یه چون به نظر خودم یه خطایی رفتیم و باید اصلاحش بکنیم به این خاطر خواستم بگم اینا ربطی به سوال شما نداره من میخوام به این خاطر ببینید ما اول انقلاب تاکید داشتیم که بحث بود تعهد مهم تره یا تخصص تعهد مهمتره یا تخصص پیدا کن حکومت بهش بده با خیال راحت ۴۰ سال ۴۵ سال که گذشت که نه نه تخصص متخصص ولی متخصص که اجمالا خوب باشه ولی با همه وجود نظارت کن چی جوری نظارت کنم اگه یه آقایی نخست وزیر یه جایی از تلفن اداره استفاده کرده برای دخترش برای کار دخترش یک تلفن زده یک تلفن استفاده کرده تلفن عمومی اداره دقیقا مثل کشور ما همینجور اصلا با شما تهرانیا بلدی کجاست چرا یه بار رفتم سه روز سخنرانی کردم شوخی کردم عرض کنم خدمتتون که کشور ما جور دیگری نه اونا روی چیزهای دیگری هست بنده اینجا رسیدم که میگم اوقلا خیلی مو را از ماست نمیکشن که یه آدم مثلا بچگیش هم یه کاری کرده یا نکرده نمیکشن اینقدر حساسیت به خرج نمیدن اون طرفش اون چنان نظارت که اگر پاشو کج گذاشت بیچارش می‌کنند نمی‌تونه پاشه کج بزنه نه مسئله این ربطی به سال ولی درباره نبوت که شما میفرمایید بنده نگفتم که شما مثال که منابع اهل سنت اومده آقا عزیز من عزیز من عزیز من ببین گوش بدین اندازه بنده و شما عاقلن میدونن همین که من میگم تو منابع اهل سنت آمده تو منابع شیعه نیامده توضیح گفتم دیگه این دیگه بسه دیگه گفت بعد میگم آنچه که تو منابع اهل سنتم اومده پیامبر سوال کرد فقر بگم قابل دفاع است ولی پیامبر دارم میگم تو اردو کجا بزنیم حتی کرده حتی کرده به همین دلیل قبول کرد اونجا خوب با اینکه احساس می‌کنم خیلی مصرید که ادامه بدم ادامه نمیدم، صلوات.